Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 521 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486446
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: ZVYK A PŘÍKAZ VIII.a
Vloženo Úterý, 27. listopad 2007 @ 13:19:34 CET Vložil: bolek

Zkušenosti poslal Gregorios777

KAPITOLA 16. ZAPOJENI DO PLODNOSTI

Existuje jiný druh pochyb, které křesťané mají o neorganizovaném životním stylu. Zní asi takto:
"Připouštím, že 'struktury' někdy překáží, no alespoň během všech těch let zrodily nějaké ovoce. Ať už jakkoliv definujete 'plodnost', většina normálních církví může ukázat plody své námahy, a některé církve toho dosáhly velmi hodně. Pokud ale jde o ty 'mimo struktury', opravdu toho nevidím moc, co byste mohli nazvat 'ovocem' - a Ježíš řekl: 'poznáte je podle jejich ovoce'." Křesťané, kteří takto smýšlejí, někdy zdůrazňují svůj argument tím, že nás srovnávají s nějakou vysoce úspešnou církví o které se dověděli. Občas vycházejí zprávy z různých částí světa o církvích, které mocně rostou; o církvích, ve kterých jsou věřící (včetně mnoha mladých lidí) zřejmě hluboce oddaní službě Bohu; o církvích, které jsou organizované tak, aby byly zapojeny do mnoha vážných oblastí potřeb.


"Ve srovnání s takovými dynamickými církvemi", lidé mají sklon podotýkat,"vaše chatrné sítě neorganizovaných křesťanů - vaše chatrná 'volná sdružení' - se zdají spíše žalostné. Pokud bychom si něco v církevním životním stylu chtěli dát za cíl, pak by to byly ty báječně úspešné církve a ne vaše nejasné a nevyzkoušené způsoby!" Jak jsem tak ale po všechna ta léta četl Bibli, vtiskly se mi do mysli tři druhy plodnosti. Věřím, že stojí za to, aby je všichni křesťané uvážili, bez ohledu na jejich situaci - a věřím dále, že zmínka těch třech druzích plodnosti pomůže mým čtenářům k lepšímu chápání těch, kteří jsou mimo struktury.

* * * * * * * * * *

Ten první bod je následovný: PLODNOST SI VŽDYCKY VYŽADUJE ČAS K VÝVINU. NEOPOVRHUJTE POČÁTEČNÍMI STUPNI PROCESU. Když uvážíte všechny biblické odvolávky na plodnost (nebo žně), učiníte si obraz o mnoha předcházejících stupních, které vedly ke slavné sklizni úrody. Následující možná není úplný seznam, ale dá vám ponětí, o čem mluvím: 1. Orba; 2. Odstranění kamenů; 3. Setí semen; 4. Zalévání; 5. Plení; 6. Okopávání (kolem rostlin nebo stromů, které už začaly růst); 7. Hnojení; 8. Trpělivé čekání (jak rostlina prochází svými stupni vývoje). Pokud souhlasíte, že tento proces je v Bibli narýsován, pak můžete okamžitě přeskočit na další odstavec. Pokud o tom pochybujete, pak tady máte některé písemné pasáže, které mi ten dojem daly: "Můj milý měl vinici na úrodném svahu. Zkypřil ji, kameny z ní vybral a vysadil ušlechtilou révu" (Izaiáš 5:1-2). "Pane", ten muž odpověděl (nespokojenému vlastníkovi sadu), "ponech ho ještě tento rok, až jej okopám a pohnojím" (Lukáš 13:8). "Já jsem zasadil, Apollos zaléval, ale Bůh dal vzrůst" (1Korintským 3:6). Věhlasné "podobenství o rozsévači" naznačuje, že plení je užitečné: "Jiná semena zase padla do trní; trní vzrostlo, udusilo je a zrní nevydala úrodu" (Marek 4:7). "Země sama od sebe plodí nejrpve stéblo, potom klas a nakonec zralé obilí" (Marek 4:28). Zdá se, že někteří křesťané vzdávají ohromnou poctu těm jednotlivcům nebo skupinám věřcích, kteří dosáhli “sklizňového stupně” a poněkud opovrhují těmi, kteří se podíleli na předcházejících stupních procesu.Bible na druhé straně dává stejnou poctu každému, kdo je vpravdě zapojen do vykonávání Božího díla, bez ohledu na to, ve kterém stupni jsou - např. “Kdo sází a kdo zalévá, patří k sobě, ale každý podle vlastní práce obdrží svou odměnu” (1Korintským 3:8). (Ježíš dokonce učí, že alespoň někdy velká úrodnost je výsledkem práce jiných a ne těch, kdo jsou vlastně zapojeni do žní: “Já jsem vás poslal, abyste žali tam, kde jste nepracovali. Jiní pracovali a vy sklízíte užitek jejich námahy” (Jan 4:38). STÁLO BY ZA TO PRO VŠECHNY KŘESŤANY, ABY SI TOTO UČENÍ O “PROCESU PLODNOSTI” DOBŘE ZAPAMATOVALI. Pomohlo by to těm, kdo se cítí “úspešní”, aby zůstali pokorní. Možná sklízí to, co je výsledkem práce jiných. A i kdyby jejich plodnost přece jen byla všechna výsledkem “jejich vlastní námahy”, měli by rozeznat, že zatím co oni sami dosáhli konečného stupně procesu, jiní mohou klidně pracovat (a “úspešně”) na ranějších stupních. Podobně, učení o procesu plodnosi by mělo povzbudit z malomyslnosti ty, kteří slouží Pánu v plné míře toho, co jim bylo zjeveno, ale přes to nevidí, alespoň prozatím, žádné “výsledky”. Avšak připomínám vám tento biblický koncept “procesu plodnosti” hlavně proto, že se vztahuje ke vzrůstající církvi-mimo-struktury. Mnoho z praktické kritiky našich nestrukturovaných způsobů je příkladem toho, že lidé nedávají něčemu novému dostatečný čas na vývoj. Lidé například říkají: “Nevidím v tom zapojeno mnoho mladých lidí”, nebo “nevidím, že jejich způsoby pronikání do společnosti by přivedly mnoho lidí ke Kristu”, nebo “Jen nepatrná menšina křesťanů je stejného smyšlení jako oni”. Poslouchejte Zachariáše 4:10 “A kdo pohrdá dnem malých začátků?” Pokud Bůh činí něco zvláštního tím, že buduje volná sdružení oddaných křesťanů (a já věřím, že ano), pak ta práce je jasně v začátcích - a jako takovou by se jí nemělo pohrdat. MŮŽETE SI BÝT JISTI, ŽE POKUD TATO ZMĚNA DŮRAZU V CÍRKEVNÍM ŽIVOTĚ JE OD HOSPODINA, CELÁ TA VĚC BUDE DÁLE RŮST - V ČASE KDY ON URČÍ A JEHO ZPŮSOBEM. JE-LI TO OD BOHA, NIC TO NEZASTAVÍ A NENÍ-LI TO Z BOHA, SAMO ZANIKNE.

* * * * * * * * *

Druhým bodem plodnosti, na který bych se chtěl vyjádřit, je tento: KONEC KONCŮ EXISTUJE JEN JEDNA LIDSKÁ ODEZVA, KTERÁ VEDE K PLODNOSTI - A “NESTRUKTUROVANÍ” KŘESŤANÉ JSOU STEJNĚ TAK SCHOPNI TÉ ODEZVY JAKO TI “STRUKTUROVANÍ”. Odezva o které mluvím, má dvě části, které ale dohromady tvoří jeden spojený celek. Nzývám ji : naslouchejte-a-poslouchejte. Dovolte, abych to ilustroval a vysvětlil... Občas se naskytnou příležitosti, kdy má manželka Mavis není doma a já musím servírovat jídlo hostům. (Právě se tomu tak stalo včera, proto mi tato analogie přišla na mysl!) Když jídlo servíruji, téměř vždycky mne za to lidé velmi chválí! Já se ale musím přiznat: byla to ve skutčnosti Mavis, kdo téměř vše udělala! Já jsem jen pozorně naslouchal jejím instrukcím a pak je jednoduše uvedl do platnosti. Ona jídlo naplánovala, nakoupila potraviny, připravila mísy na sporák nebo mikrovlnu, a zanechala směrnice na přílohy! Je pravda, že hosté by z toho jídla neměli žádný užitek, kdybych já nehrál svou roli - avšak bylo by to ode mne zcela špatné, kdybych si přivlastnil všechnu zásluhu na požehnání, kterého se jim, jak říkají, dostalo. Tato domácí ilustrace podle mého vysvětluje vztah mezi prací, kterou koná Bůh a prací, kterou Bůh očekává od křesťanů. Bible zdůrazňuje, že to je Bůh, kdo způsobuje plodnost; Boží milost vykonává Jeho dobré věci na zemi. Přes to je ale jasně určená role, kterou v tom hrají Jeho lidé - naslouchat Jeho instrukcím a potom Ho poslechnout a ty instrukce vykonávat. Nechť Písmo mluví samo za sebe: "Buď požehnán Bůh Hospodin, Bůh Izraele; jedině on koná divy" (Žalm 72:18). "To učinil Hospodin a my nad tím žasnem" (Žalm 118:23). " 'Ne mocí ani sílou, nýbrž mým duchem', praví Hospodin zástupů" (Zachariáš 4:6). "Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu" (1Kor. 1:31; 2Kor. 10:17). "A tak nic neznamená ten, kdo sází, ani kdo zalévá, nýbrž Bůh, který dává vzrůst" (1Kor. 3:7). Bez Pána nic neuděláme. Petrova slova, když vysvětluje uzdravení chromého žebráka u brány chrámu, mohou být aplikována na všechen skutečný "úspech" v křesťanských kruzích: "Proč nad tím žasnete a proč hledíte na nás, jako bychom svou vlastní mocí nebo zbožností způsobili, že tento člověk chodí? Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův, Bůh našich otců oslavil svého služebníka Ježíše" (Skutky 3:12-13). Starý a Nový zákon jasně učí, že když se něco dobrého stane v životě Království - když jsou bohaté žně - způsobil to Hospodin. Bible ale na druhé straně uznává důležitost role, kterou na tom "úspěchu" hrají Boží služebníci - ustavičné odezvy naslouchání-a-poslouchání. Když Bůh promluvil k Jozuovi, tak jak se Izraelité chystali ke vstupu do Zaslíbené země, bylo to naslouchání-a-poslouchání, co Bůh zdůraznil: "Bedlivě plň vše, co je v zákoně, který ti přikázal Mojžíš... tak budeš úspěšný všude, kam půjdeš... Rozjímej nad ním ve dne v noci, abys mohl bedlivě plnit vše, co je v něm zapsáno" (Jozue 1:7-8). (Všiměte si, že slovo "úspěch" je spojeno s "rozjímáním" a "plněním", to jest s principem naslouchání-a-poslouchání.) Samuel přidal pojem Hlas-Hospodina k pojmu Psaného-Zákona, když mluvil o naslouchání-a-poslouchání: "Líbí se Hospodinu zápalné oběti a obětní hody víc, než poslouchat Hospodina? Hle, poslouchat je lepší než obětní hod, dbát na jeho slova je víc než tuk beranů" (1Samuelova 15:22). Ježíš učil: "A tak každý, kdo slyší tato má slova a plní je, bude podoben rozvážnému muži, který postavil svůj dům na skále" (Matouš 7:24). Naslouchání-a-poslouchání je lidská stránka, která přispívá k plodnosti. Věřím, že když člověk důkladně dbá na Ježíšovy podrobné isntrukce, bude to nést co Ježíš nazval "ovocem, které trvá" (Jan 15:16). Ptám se: EXISTUJE NĚJAKÝ ZVLÁŠTNÍ DŮVOD, PROČ BY KŘESŤANÉ "MIMO STRUKTURY" BYLI MÉNĚ SCHOPNI ŘÍDIT SE PODLE TOHOTO JEDNODUCHÉHO POSTUPU NASLOUCHÁNÍ-A-POSLOUCHÁNÍ NEŽ KŘESŤANÉ UVNITŘ BĚŽNĚ PŘIJATÝCH CÍRKEVNÍCH STRUKTUR? MYSLÍM, ŽE NE! Podle mých zkušeností, tito "nestrukturovaní" lidé jsou právě takovým druhem lidí, kteří berou návody psaného Božího Slova vážně - druhem lidí, pro které osobní vedení Duchem svatým je realitou. Vůbec není pravda, že by měli "ghetovou mentalitu" - že by se drželi stranou a nebyli si vědomi toho, co Bůh prorocky říká jiným křesťanům. Dovídají se, jaké "závany učení" dnes vanou. Samozřejmě je "zváží" a zeptají se, zda na ně mají osobně reagovat. Nebudou "unášeni závanem kdejakého učení", ale budou si vědomi alternativ. POKUD JE MI ZNÁMO, JSOU NASLOUCHAJÍCÍ-A-POSLOUCHAJÍCÍ LIDÉ, A JAKO TAKOVÍ JSOU NA SPRÁVNÉ CESTĚ K ZAPOJENÍ DO PLODNÝCH VĚCÍ, KTERÉ BŮH KONÁ. Já osobně shledávám, že dnes to je pro mne vlastně lehčí, abych se soustředil na ten jednoduchý postup naslouchání-a-poslouchání a učinil jej ohniskem mého života, než když můj život byl z velké části předem naaranžován docela náročným rozvrhem církevních aktivit. Čím dál více mohu říkat: "Co další, Pane?", aniž bych se musel přesvědčit, zda mi to můj deník dovoluje! Osobně se cítím schopnější "držet krok" s Duchem; cítím novou svobodu k tomu, abych byl plodný v tom v čem Bůh chce.

* * * * * * * * * * * * *

Ten poslední aspekt plodnosti, ke kterému bych se chtěl vyjádřit, je tento: VYPADÁ TO, ŽE BŮH NA USKUTEČNĚNÍ SVÝCH ZÁMĚRŮ S ROZKOŠÍ POUŽÍVÁ TO, CO SE LIDEM ZDÁ CHABÉ A BEZ DOSTATEČNÉHO POTENCIÁLU! "Kámen, jejž zavrhli stavitelé, stal se kamenem úhelným" (Žalm 118:22). Uvědomuji si, že Ježíš aplikoval tento verš na sebe, ale vystihuje princip, který Hospodin často používá. Vybral si Betlém jako místa Ježíšova narození - i když většina lidí jej považovala za "to poslední z měst Judska". Vybral Galilej jako místa, kde byl Ježíš vychován - i když většina lidí si mysleli "Může něco dobrého vzejít z Galileje?" Apoštol Pavel ten princip potvrzuje: "ale co je světu hloupostí, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné; neurozené v očích světa a opovržené Bůh vyvolil - ano, vyvolil to, co není - aby to, co jest, obrátil v nic" (1Kor. 1:27-28). A tak ať nikdo nepodceňuje naše "chatrné sítě neorganizovaných křesťanů". Bůh je docela schopen "vyvolit to, co není" - věci bez formy a struktury - aby mu nesly ovoce. Je docela schopen vykonávat své mocné dílo prostřednictvím ne víc než pohých domů ze živých kamenů.

* * * * * * * * * *

POKUD BUDOU KŘESŤANÉ "NESTRUKTUROVANÉ CÍRKVE" NADÁLE NASLOUCHAT-A-POSLOUCHAT BOHA, NEEXISTUJE NAPROSTO JEDINÝ DŮVOD, PROČ BY NE MOHLI BÝT SKVĚLE ZAPOJENI DO RŮZNÝCH STUPŃŮ PLODNÝCH VĚCÍ, KTERÉ BŮH VYKONÁ V NADCHÁZEJÍCÍ DOBĚ PROSTŘEDNICTVÍM TĚCHTO LIDÍ.


Podobná témata

Zkušenosti

"ZVYK A PŘÍKAZ VIII.a" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy