Kontrasty: Jak udělat anonyma
Vloženo Pátek, 30. listopad 2007 @ 11:00:42 CET Vložil: bolek |
poslal Farel Jak udělat anonyma
Když jsem byl ještě malý kluk. Nosil jsem péro, šíp a luk........ Tak začíná jedna píseň, která plně symbolizuje, čím žijí dospívající chlapci a zároveň vyjadřuje zárodek toho, čím by měli (či jen chtěli) být. Mnohé kultury jim však postupně jejich atributy povolání (mužství) odeberou a je skoro jedno čím začnou. Jestli perem z dravého ptáka, který je odznakem důstojnosti či postavení.
Nebo odejmutím symbolu přirozené bojovnosti, či jen průbojnosti kterou symbolizuje zbraň a střelivo. Zdůvodnění pokud vůbec jsou, bývají různá. Ve stádních systémech kladoucích důraz na absolutní rovnost (jako je komunismus, či jen odvar z komunismu, kterým je socialismus) je absolutní rovnost samozřejmě pro nižší vrstvy, vyšší jsou přeci rovné tak nějak automaticky. Důstojnost je odebrána protože je považována za nadřazenost a zbraně jistoty bezpohlavního pacifizmu jako je konzum a ekologie, plně nahradí potřebu zbraní jinak řečeno, lovu netřeba - společnost se postará. S odběrem těchto znaků však přichází sterilita, neurčitost, průměrnost.
Proč se potom zabývat mužskými záležitostmi, nejsem-li muž, proč hájit právo, nemám-li distinkce moci a důstojnosti.
Když jsem byl ještě malý kluk, objevil se v naší vesnici na z prken udělané vývěsní ploše (cca 2 x 1,5 m) na tehdejší dobu celkem slušně velký nápis: 21. SRPEN - DEN HANBY. Ještě týž den tento nápis zmizel. Barva tohoto nápisu však obsahovala jakýsi lak, který se propil do podkladní dřevěné plochy a s neúprosnou houževnatostí i přes několikeré přetření (zřejmě nějakou socialistickou barvou) vystupoval i dalších několik let z plakátové plochy jako memento a vědomě i podvědomě vstupoval do myslí kolemjdoucích. Neumělé písmo svědčilo spíše o němém výkřiku obyčejného člověka než o promyšlené konspirativní akci hrstky inteligentních lidí, kteří tehdy tvořili disent a i představa, že někdo z nich jede namalovat tento neuměle grafologický opoziční počin do vesnice s několika lidmi se jeví jako čirá fantasmagorie.
Můj bratr měl dlouhou dobu doma letáky z r. 68, z nichž jeden mi dodnes utkvívá v mysli. Na formátu A4 je fotografie sochy sv. Václava na Václavském Náměstí z pohnutých srpnových dnů. Je celá olepena a ověšena transparenty, plakáty a citáty. Na jedné větší čtvrtce uprostřed boku pravé strany fundamentu je nápis rukou ZRÁDCI - INDRA, BIĹAK a KOLDER bydlí v bloku domů naproti Letenské Pláni. U Koldera už nevím, ale Indra s Vasilem pomáhali dalších několik desetiletí umlčovat lidi v jejich právech a pomáhali tuto zemi uvrhnout zpět do totalitních praktik, v nichž zkoušet dovolat se práva bylo jako zkoušet sklízet z vrby hrušky či ze šípku banány.
Nevšiml jsem si, že by některý z výše uvedených nápisů byl přes své razantní výpovědi podepsán. Výpověď mnou uvedených popisů o něčem vypovídá a sice, že dovolání se práva tam, kde chybí právní základ pro jeho dovolání, je zcela nemožné.
Přičteme-li k tomu bezvědomí lidí, kteří jsou odosobněni plochým pojetím práva na lidskou důstojnost a práva vůbec a kteří jsou dlouhou dobu v tomto systému louhováni a masírováni normalizační ideologií v médiích mě osobně vychází jen jediná výslednice a tou je anonymní projev. Tento princip může fungovat jak na základě nelegitimního obsazení státu tak na obsazení vlády lidmi, kteří šili čepice jako Vasil. Ale zrovna tak to může být na nejnižší úrovni jak poukázat, že soused pěstuje víc potkanů než má slepic. Že mu hulí komín do oken, kde spí malé děti atp. Všude, kde je těžko dovolat se práva - objeví se anonym - to je celá zpráva.
Hlasité volání neanonymních dovolavatelů práva sebou může totiž vést k iniciaci státní moci a k opětovnému zavedení dříve tak populárních církevních tajemníků a nových kontrolních struktur. Kterých se církev celkem nedávno zbavila.
Církev sama však potřebu práva pro ty poslední v církvi pojala jako zbytečnou zřejmě s naivní představou, že je-li to církev, jsou právo a spravedlnost automaticky přítomny. Vlci hltaví a pastýři neodpouštějící stádu jsou v jejich Písmech v reálu neexistujícím strašákem pro malé děti.
Summou - Anonymní projev bývá ve velmi mnoha případech důsledkem absence práva a spravedlnosti. A nejen to, jedná se i o případy, kdy dovolání se práva je ztížené komplikovaným systémem, takže ten, kdo se chce práva dovolat, raději od této komplikované cesty upustí a projeví se již zmíněným způsobem.
POZN. Závěrečná část Skryté tváře vyjde až zítra z důvodu technických potíží.
|