Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473239
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Reakce aviafovi - Poslušnost Božímu slovu
Vloženo Úterý, 04. prosinec 2007 @ 15:47:15 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal jirikrupa

     Plním částečně svůj rest a reaguji  několika námitkami  afiafovi  v oblasti "charismat".




Pokoj tobě aviafe


1)  Pochybnost o pravosti charismat
 
"Znova bych chtel zduraznit, ze to, proti cemu ja tady vystupuju, nejsou charismata, ale to, co vy za ne vydavate." /aviaf/

  Jednou ze základních námitek aviafa a podobných kritiků je to, že "nemůže s jistotou říct, že charismata v charismatických církvích jsou skutečně charismata".

2) Pochybnost o správném důrazu na roli charismat a dokonce  na roli jednotlivých charismat

   "A druha vec je prekonat tyhle laciny dary a posunout se nekam vejs."
/aviaf/
    "Ale v posledku jde - podle meho soudu - o ty tri: prehnany duraz na lacine dary..." /aviaf/

  Další námitkou je to, že ony "možné ano možné ne charismata" jsou zdůrazněny špatně a mají být zdůrazňovány jinak a jiné.
  Existuje pojem laciný dar, který je vysvětlen takto:

   Ale dar jazyku je vzdycky na poslednim miste. Je prave lacinej v tom, ze slouzi jen k budovani sebe sama (a to jeste JEN TEHDY, je-li spravne pouzivan - tedy vykladan!) a kdyz se zacne pouzivat verejne (jak se to v mnoha charismatickejch cirkvich dela), tak je to akorat fraska (1K 14:23!!!). Opakuju, ze Pavel je v tom rozlisovani VELMI DUSLEDNEJ: nektere dary jsou vyssi nez jine a ten rozdil spociva v tom, ze ty vyssi dary slouzi k budovani cele cirkve. Jazyky NE! Je to proste jen lacinej dar, mluveni do vzduchu (1K 14:9), znameni k nevere (14:22), vyraz detinske mysli (14:20). Proto jeste Pavel klade Korintanum na srdce, ze dar jazyku ma jit ruku v ruce s darem jazyky vykladat (14:13) - jedine z toho totiz muze prijit to osobni budovani. /aviaf/

  Ceho ale mate nadbytek - az se to stalo vasim poznavacim znamenim - je prave ten nejposlednejsi, nejlacinejsi, nejefektnejsi, ale cirkvi nejmin prospesnej dar: jazyky. /aviaf/

Dokonce :

  Ne. Prestat byt charismatikem, to cele spada do tech tri bodu, ktere jsem zminil.
Znamenalo by to prisoudit jazykum takove misto, ktere jim mezi dary podle Bible nalezi (tzn. posledni).
/aviaf/  (jeden bod ze tří)


3) Pokus o rozsouzení "jazyků" na základě praxe a "vidění výsledků"

  "Proto tady nikdo neni pomlouvan pro dar jazyku, ale spise pro urcitou nabozenskou praxi, ktera se za tento dar vydava, ale pritom je krajne nepravdepodobne (na zaklade toho, co o tom daru vime z Bible, a toho, jak se tento dar projevuje v charcirkvich), ze se o ten dar skutecne jedna."

   "A ta urcita okatost a efektnost pri pouzivani tohoto "daru jazyka" a zaroven nijak extra zvlastni "zbudovanost" charismatickych cirkvi (oproti ostatnim) mi naznacuje, ze se tu ve skutecnosti o ten biblicky dar nejedna. Je to jen blaboleni." /aviaf/


4) Uznání toho, že nebiblická praxe nerovná se automaticky vždy "nepravost daru"


1)
Bylo vidění (poznání) Pavla o Korinských nebiblické praxi jazyků důvodem k zpochybnění jejich daru?

Myslim, ze ne. Ostatne proto taky celou pasaz uzavrel doporucenim, at nebranej mluvit jazyky (1K 14:39), akorat pozadoval, aby se vsechno delo sporadane./afiaf/

a)bylo to možno vnímat tak, že působili na někoho "jako blázni"?

No to asi jo. Ale to bylo zpusobeno tou jejich praxi./aviaf/

b)mohl to být jazyk, kterému "nikdo nerozuměl" , ani mysl těch, co ten dar dostali?

Tak se mi to zda napriklad z verse 1K 14:2./aviaf/   (myslím, že se to aviafovi zdá dobře .."má mysl by nebyla učastna" 1 Kor 14,14 )


5) Pokus o vlastní výklad přístupu k charismatům

Toužíš po tom, aby v církvi byli jazyky, jak toužil Pavel?

   "Ja se ridim Pavlovou radou v 1K 12:31: usilujte o vyssi dary. Temi jsou napriklad i sluzba potrebnym a rizeni cirkve (1K 12:28). A v neposledni rade vira, nadeje a laska. Protoze i kdybych mluvil jazyky lidskymi a andelskymi, ale lasku bych nemel, jsem jen kov dunici a zvon zvucici."/aviaf/

Jak jste biblická charismata přijali vy a udělali pro ně prostor?

   "Daleko nejdulezitejsi je charisma sily a odvahy k sluzbe. Tato odvaha a odhodlani, to je dar Ducha, kterej se snazim prijmout a o kterej prosim dnem i noci."/aviaf/

 To jsou dpovědi na otázky, jak tedy správěn používat charismata, jak jim dávají prostor u aviafa atd. Tedy defacto ona pátá IC-otázka.

Kde se to dělá správně a jak?



6) Malé výkladové extempore s "chtěním Pavlovím"

2) Uviděl jsem, že Pavel by chtěl "aby všichni mluvili jazyky". To je Písmo. Jistě to nebyla špatná touha a je pravděpodobné, že to byla Boží touha v Pavlově srdci.  Tedy je to defacto Boží vůle, či řekněme přání. Kdyby někdo nesouhlasil s tím, co jsem teď řekl, tak přinejmenším uzná, že je "normální" touha po tom, aby křesťané měli dar jazyků./jirikrupa/

Ja s timhle vykladem moc nesouhlasim. Zaprve, on tam pise: "chtel bych, abyste vsichni mluvili jazyky, ale jeste vice, abyste meli prorocky dar." (1K 14:5). Cili tou prvni pulkou to nekonci. Pokud se cituje tento vers na obhajobu hojneho rozsireni jazyku mezi charismatiky, pak je ovsem treba vysvetlit, proc se vam stejne hojne nedostava toho mnohem cennejsiho daru, proroctvi.
Za druhy, v 1K 12 (obzvlaste v 12:29-30) Pavel jasne vysvetluje, ze ne vsichni budou mit vsechny dary.
Za treti, je celkem dobre mozne, ze tim "vsichni" mysli "vsichni korintsti", nikoli vsichni krestane.
Za ctvrty, pokud je "chtel bych, abyste..." vyjadrenim prani Ducha svateho, pak podle 1K 7:7 bychom meli podle teze logiky vsichni prosit Boha o dar zivota v celibatu.

Zkratka tahle exegeze neobstoji. Pavel neni Duch svaty a to, co chtel Pavel, nelze smesovat s tim, co chce Buh/aviaf/


To, že Boží služebníci i ty sám by měli či přinejmenším mohli přejímat v podstatě Pavlovi postoje, a tedy přát si, aby všichni mluvili jazyky, je biblické. (Pavel je náš příklad) /jirikurpa/

No, to jsem zvedavej, jak se teda popasujes s 1K 7:7: Pavluv postoj, jak vysitej.
/aviaf/



Moje poznámky k tomuto poselství, které jsem takto od afiafa pochopil, vzhledem k tématu "charismata" v "charismatických církvích".


1) Laciné dary

Prostě toto nemohu přijmout. Dar jazyků má přinejmenším dvě základní kategorie:

"modlit se k Bohu"
"mluvit k lidem!

Obě dvě kategorie jsou v Písmu. Je zde modlitba a chvalozpěv v jazyku (tedy adresát je Bůh) , a je zde i poselství lidem.(adresát jsou lidé).

Jazyk alá letnice, kdy neučení lidé mluvili cizími skutečnými jazyky považuji za velmi vzácný a mocný dar.
Jazyk jako modlitba, modlitební dar jazyků, považuji také za velmi, velmi užitečný, byť člověk  "buduje sám sebe".

Onen výklad, který je předpokladem pro užívání na veřejnosti. Z Písma není zcela jasně zřetelné a je tam prostor pro různá pochopení, jestli je to "výklad modlitby k Bohu", nebo jestli je to "výklad poselství k lidem".   Nevím, ale domnívám se, že to může být obojí.

Každopádně výklad jazyků je, že nikdo nerozumí tomu, co je řečeno (pokud to nejsou ty jazyky skutečných řečí) , ale je to přineseno. proč to tak Bůh vymyslel a nepřijde to rovnou jako proroctví nebo inspirovaná modlitby, nevím. Možná to věděl Pavel. Já ale z Písma vím, že prostě jazyky se můžu modlit k Bohu, a nemusím tomu vůbec rozumět mou myslí. Tedy alespoň si to tam přečte každý, kdo si to Písmo přečte.

Jsou vyšší dary, ale jsem dalek jakémukoliv daru říci, že jest laciný. Jakmile to vyslovíme, automaticky se ztrácí jeho důležitost. A podobně jako každý člověk , i ten nejmenší, je důležitý, podobně i každý dar shůry, i ten nejmenší, je důležitý.


2) Dar jazyků jen s výkladem  ?

Je prave lacinej v tom, ze slouzi jen k budovani sebe sama (a to jeste JEN TEHDY, je-li spravne pouzivan - tedy vykladan!) /aviaf/

Pozor, myslím, že tady se právě mýlíš. K budování sebe sama slouží právě i bez výkladu, je-li výklad, má z toho užitek celá církev.

3) Charismata ?

Dar milosti je široký pojem, řekněme, že pro následující debatu a diskuzi si ujasníme, že pojmem "specifická charismata" budeme rozumět např.

dary uzdravování
prorokování
mluvení jazyky
dary víry
dary divů činění
dar poznání
atd.

Ty dary , které jsou někdy popsány jako PROJEVY DUCHA. (jiné věci jsou také projevy Ducha, ale schválně jsem je zmínil.)

4) Místo pro "specifická charismata"

Jestliže posloucháme Písmo a chceme poslouchat Písmo, dostaneme se k následující křižovatce:

Písmo praví:

O duchovních projevech  (charismatech, specifických charismatech) bych nechtěl , aby jste byli v nevědomosti.

1. Korintským 12,1
Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechtěl bych vás nechat v nevědomosti.
1. Korintským 14,39
A tak, bratři moji, horlivě se snažte prorokovat a nebraňte mluvit jazyky.
1. Korintským 14,1
Držte se lásky a usilujte o duchovní dary, nejvíce o dar prorocké řeči.

Toto jsem si nevymyslel já. To jsem vyčetl v Písmu. A přemýšlím, jak to aplikovat v životě.

1) Máme zhruba rozumět těmto darům
2) Normální je být nějak účasten jejich působení
3) Máme o ně "usilovat" a dokonce se "horlivě snažit"

Pokud se Vám u tohoto slova vybaví nejprve to, co je s tím spjaté za rizika, pak:

a) jste normálně opatrní na základě nějakých zkušeností
b) je ve Vás negativní blok proti této části Písma

Řešení ovšem je  poslouchat. ...Řešením ovšem je poslouchat. ... Řešením ovšem je poslouchat!

                            Řešením ovšem je poslouchat Boží slovo.

Já tedy, či církev, kde jsem , pokud chce uvolnit prostor Bohu pro tyto věci, musí to:

a) vzít v patrnost
b) nestavět se apriori proti tomu

a dokonce

c) aktivně jít za tím....aktivně jít tímto směrem  !!!

A nyní nastane problém. Zde je automaticky pomlouván téměř každý, kdo poslouchá toto Boží slovo. Protože charismatické hnutí bylo to hnutí, které to církvím, jež pomíjeli tuto oblast, právě toto téma a toto místo Písma přinášeli a ukazovali.

A to v zásadě je biblické, z Boha!

5) Pavlovo chtění

Pavel je Pavel, máš pravdu, není to Duch Svatý a jeho touhy nejsou touhy automaticky Boží. Viz to, když říká, že on by sice chtěl, aby všichni měli dar jako on  (celibát), ale že každý to má od Boha jinak.

Zde ukazuje Pavel, že jeho přání je  jiné než je Boží vůle, není zde pochyb o tom, co je Boží vůle.

Stejně tak jeho touhy buď jít za Kristem (smrt) nebo zůstat ve službě (služba církvi-život)  nebyly zjevením přímým o jeho životě. Nebyly nějakou jasně promluvenou Boží vůlí, co s Pavlem. Přesto obě touhy tam přišly věřím v podstatě z Boha a toto chtění dal Bůh. Na obě strany.

Já používám verš, kdy Pavel říká:

1. Korintským 14,5
Chtěl bych, abyste všichni mluvili jazyky, ale ještě více, abyste měli prorocký dar. Neboť ten, kdo mluví prorocky, znamená víc než ten, kdo mluví jazyky  - ledaže by jeho řeč byla vykládána, aby z toho církev měla užitek.

Z mé citace vidíš, že já sám vnímám kontroverznost toho výkladu a proto jsem se dostupňoval až k tvrzení, že "je normální toužit po darech", je "to normální touha od Boha". Ostatní věci jsou jen soukromý náhled. Přijímám tvou upřesňující a správnou připomínku, že chtění Pavlovo automaticky neznamená zjevení Boží vůle.  To jak jsme to řekl, k tomu pochopení mohlo vést.

Přesto na tomto místě můj soukromý názor prostě je, že Pavel zjevuje svým chtěním a touhou po tom, že je dobré jít tímto směrem a poněvadž je to učitel a je to Boží slovo, tak nás vede...vede nás po Božích cestách. Na cestě Boží pro tebe je setkání s působením těchto darů skrze jiné na Tebe i skrze Tebe případně na druhé.

(Zrovna ted u této věty my Ilonka ukázala teploměr od Esterky, je nemocná a má 39, 8. Má horečku. Ježíšovo pomazání a víra by s tím nejspíš dokázali jednat. Já se modlil a nic, nějak to nefunguje, schází moc, pomazání, víra.."museli" jsme ráno k doktorovi, když začala být nemocná.) (ještě jsem mohl zavolat "starší"..dle Písma)

Já nemám řešení na vše a odpovědi na vše, dokonce míra "specifických charismat" v mém životě není nikterak úchvatná. Ale jdu tím směrem. A pro něco jsem Bohu uvolněn. A půjdu-li dál, bude víc, věřím. Proč ne? Bůh odpovídá na touhy a poslušnost.

Ty sám Pavlovo chtění v tomto případě  používáš jako zjevení Boží vůle o tom, že Boží dar proroctví je lepší než dar jazyků. A přitom se přece jedná jen o to, co chce Pavel. Sám tedy, přestože mne napomínáš, a správně, abychom nezaměňovali automaticky PAvlova chtění za zjevení Boží vůle, tak i ty sám je pak bereš jako hotovou věc a říkáš, že proroctví je lepší. Proč? protože to Pavel chce.

Chtěl bych
, abyste všichni mluvili jazyky, ale ještě více, abyste měli prorocký dar.

A také z kontextu.

Můj osobní názor je, tak ti to řeknu, že bych chtěl, abychom všichni mluvili jazyky, ale ještě více, abychom měli prorocké dary.

A  domnívám se, že kde bude tato touha (a to jsem chtěl především říci, že je to dobrá, biblická a Duchem Svatým působená touha potvrzená Pavlovím toužením, či chtěním)  bude i něco, co bude ovocem té touhy.

A tak zůstává tento základ.

Jak se vydáme na tuto stezku Písma? To, že ji musíme pečlivě vysměrovat kontextem o tom, že láska je důležitější a také jakousi hierarchií darů, kterou Písmu zjevuje, je nasnadě. Ale pokud naše "vysměrování" vede k tomu, že tam nevstoupíme vůbec, pak to není vysměrování, ale otočka čelem, je to obrat od poslušnosti Božímu slovu.

A proto já se stále ptám, když je zde kritizována jedna alternativa, kde se na tuto cestu lidé vydávají, jaká je tedy jiná?

Ukažte, jak to děláte? A pokud ne, poslouchejte také toto slovo a jděte tímto směrem.

Jestliže poslouchám tato slova, mám být automaticky označen za charismatika a s tím vším pak , co se zde píše a přisuzuje charismatikům (nejíme děti dokonce? ) ?

Myslím, že je zřejmé že ne a to je to, po čem volám.

Proto aviafe, nabídni přístup a postup v aplikaci těchto "specifických darů" do církve. (nepasuji Tě do role toho, co za to má zodpovědnost, to jistě ne,ale jen v této diskuzi tedy čekám biblické řešení)

Ukaž směr, jak jít ?

Pokoj Tobě





Podobná témata

Charismatici

"Reakce aviafovi - Poslušnost Božímu slovu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 34 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Reakce aviafovi - Poslušnost Božímu slovu (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 04. prosinec 2007 @ 17:02:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Na uvod mam jen dve namitky:

1. Pro lepsi prehlednost jsi mohl dodat prispevky, z nichz me citujes. Pro uplnost je dodavam sam: tady, tady a tady. Jestli to teda bude zajimat nekoho krome nas dvou (o cemz mam docela pochybnosti).
2. Mohl sis taky dat zalezet, abys spravne napsal muj nick (napoveda: "afiaf" neni spravne).

Ale to jsou detaily.

Tvuj clanek je dlooooouhej, a tak i moje rakce bude muset bejt dlouha. Mozna si ji budu muset par dni rozmyslet, ale napisu ji hned, jakmile na ni budu mit dost casu.

TES SE!

;-)

Aviaf



Re: Reakce aviafovi - Poslušnost Božímu slovu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 04. prosinec 2007 @ 18:07:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mne by to také zajímalo, jenže mám velký problém. Jirka dává za věty volné řádky, kombinuje normální písmo, pak kurzívu a ještě tučné písmo, což text značně znepřehledňuje. Z textu podle mne není poznat, co je Jirkovo a co Aviafovo. Navíc, i když je to asi nejméně podstatné, je zde spousta chyb, které mění význam slov, a ačkoliv jsem článek četl vícekrát, nedává mi moc smysl. Možná je to můj nedostatek, ale mnohokrát jsem se Jirku snažil pochopit, ale nakonec jsem to musel vzdát. Připadá mi to jako tzv. "automatické psaní", kdy člověk píše bez revize, co ho napadá. Přitom bych možná v lecčems s Jirkou souhlasil. Například bych Aviafovi řekl, že pokud je podle něho jazyk nejmenším darem, pak bychom skutečně měli začínat od nejmenších věcí a usilovat o vyšší dary, a že je pak logické, že je tedy nejrozšířenější :-)

Jirko, zkus alespoň pro začátek vypustit mezery a kombinaci tučného písma, kurzívy a podtrhávání v tak velké míře a zkus si to po sobě alespoň jednou přečíst. Takhle se opravdu nechytám. Myslím, že nejsem sám, kdo má problém to pochopit. Nic ve zlém, ale smím se zeptat čeho jsi učitelem?

Pastýř



Re: Reakce aviafovi - Poslušnost Božímu slovu (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Středa, 05. prosinec 2007 @ 10:29:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
4) Místo pro "specifická charismata"
1. Korintským 14,39 A tak, bratři moji, horlivě se snažte prorokovat a nebraňte mluvit jazyky.
 3) Máme o ně "usilovat" a dokonce se "horlivě snažit"
  c) aktivně jít za tím....aktivně jít tímto směrem  !!!

= nakoupit ucebnice, zaplatit kurzy a zacit se ucit (mluvit) jazyky 



Ma vysokoslavna odpoved (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 07. prosinec 2007 @ 05:10:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Slibil jsem, ze napisu nejakou seriozni odpoved, a tady je. Par dni jsem premejslel, jak to prehledne formulovat, a nakonec jsem si rekl, ze nema smysl, abych sem prepisoval kazdou kratkou vetu z tveho clanku a k ni pak psal odpoved, takze spis ted odpovim obecne, i kdyz k par konkretnim vecem z tvyho textu se chci vyjadrit.

Ta klicova otazka je celkem nabiledni: jak se to vlastne ma s dary Ducha? Kde se to dela spravne? Jak lze spravne ty relevantni pasaze v Bibli uchopit? Mam pravdu ja, kdyz tvrdim, ze charismaticke hnuti precenilo dar mluveni v jazycich? Ba dokonce ze ho precenilo na ukor vsech ostatnich daru? Je na miste kritizovat vas zpusob uzivani tohoto daru jako nebiblicky a laciny? Nebo mas pravdu ty, kdyz tvrdis, ze charismaticke hnuti prineslo duraz na fakt, ze Duch svoje dary stale udili, aby bylo svedkem historicky starsim cirkvim, ktere se v teto veci nedrzi Pisma tak, jak by mely?

Primym popudem k nasi debate byla samozrejme diskuse prave o tech jazycich, ktere ja jsem oznacil za najlacinesi a nejposlednejsi ze vsech daru Ducha. Na tom poslednim miste co do vyznamu a dulezitosti v Bibli skutecne vystupuje a Pavel vysvetluje proc: protoze nebuduje cirkev, jen toho jednoho cloveka, ktery tim jazykem promlouva k Bohu. Krome tebe se me ptal i Olin, jak se to teda ma spravne delat, a ja jsem mu na to odpovedel v jednom svem prispevku. Ve zkratce jsem tam napsal, ze podle Bible povazuju dar mluveni v jazyku za zcela duverny intimni dar, ktery je pouze mezi Bohem a tim konkretnim clovekem, a ze pokud neni k dispozici vyklad, tak takto obdarovany clovek nema davat nijak vnejsne najevo, ze ten dar ma. Pavel jasne tvrdi, ze takovej clovek ma radeji MLCET (1K 14:28). Jazyky proste smeji zaznit ve shromazdeni jedine s vykladem; za jakychkoli jinych okolnosti by okoli ani nemelo primo poznat, ze ten dar mas (meli by to poznat JEN podle toho, ze je clovek tim jazykem zbudovan, jak pravi Bible). Nic jako verejne zpivani v jazycich, ani septani, ani polohlasna modlitba ve shromazdeni Bible nezna. Princip je zcela jednoduchej: nemas vykladace = mlc. Mate-li vykladece, promluvte jeden po druhym a i v takovem pripade jen dva nebo tri. Pokud naopak shromazdeni vericich toleruje nejakej projev jazyku bez vykladu, pak jsou nevericimu ci nezasvecenci za blazny (1K 14:23) a znamenim k NEVERE (1K 14:22)!

Jenze timhle kratkym extempore o jazycich jsem vlastne zacal od konce, protoze jazyky - jak uz jsem jinde napsal - jsou vzdycky az na poslednim miste. Mnohem dulezitejsi jsou VYSSI dary, o nez mame usilovat. Kdykoli se Pavel obraci na korintske s primou vyzvou, aby o neco usilovali, smeruje jeho vyzva k vyssim darum (1K 12:31, 14:1, 14:39 - vsimni si toho protikladu "horlive se snazte prorokovat" versus pouhe "nebrante mluvit jazyky"). Verse tykajici se jazyku naopak nabadaji k opatrnosti: "nebudte jako deti" (1K 14:20), je to jen "mluveni do vzduchu" (1K 14:9) a cirkvi zcela bez uzitku (1K 14:4, 14:6 a mnoho dalsich versu). Vyssi dary jsou proto vyssi, ze slouzi k uzitku CELE cirkve. Kdyz tedy pises:

mne napomínáš, a správně, abychom nezaměňovali automaticky PAvlova chtění za zjevení Boží vůle, tak i ty sám je pak bereš jako hotovou věc a říkáš, že proroctví je lepší. Proč? protože to Pavel chce.

tak nemas pravdu. Nejde o to, ze to Pavel chce, ale o to, ze Pavel tu nabizi velmi zasadni a presvedcivej argument, proc ty jine dary jsou vyssi: protoze slouzej cele cirkvi. V tom to vezi. Tech daru, jez prospivaji cele cirkvi, zna Bible nekolik a Pavel v nekolika pasazich nabizi jejich vycet (beru to z ekumenky):

Rimanum
12,6 Máme rozličné dary podle milosti, která byla dána každému z nás: Kdo má dar prorockého slova, ať ho užívá v souhlase s vírou.
12,7 Kdo má dar služby, ať slouží. Kdo má dar učit, ať učí.
12,8 Kdo dovede povzbuzovat, nechť povzbuzuje. Kdo rozdává, ať dává upřímně. Kdo stojí v čele, ať je horlivý. Kdo se stará o trpící, ať pomáhá s radostí.

1. Korintskym
12,8 Jednomu je skrze Ducha dáno slovo moudrosti, druhému slovo poznání podle téhož Ducha,
12,9 někomu zase víra v témž duchu, někomu dar uzdravování v jednom a témž duchu,
12,10 někomu působení mocných činů, dalšímu zase proroctví, jinému rozlišování duchů, někomu dar mluvit ve vytržení, jinému dar vykládat, co to znamená.

12,28 A v církvi ustanovil Bůh jedny za apoštoly, druhé za proroky, třetí za učitele; potom jsou mocné činy, pak dary uzdravování, služba potřebným, řízení církve, řeč ve vytržení.
12,29 Jsou snad všichni apoštoly? Jsou snad všichni proroky? Jsou všichni učiteli? Mají všichni moc činit divy?
12,30 Mají všichni dar uzdravovat? Mají všichni schopnost mluvit ve vytržení rozličnými jazyky? dovedou je všichni vykládat?
12,31 Usilujte o vyšší dary!

Efezskym
4,11 A toto jsou jeho dary: jedny povolal za apoštoly, jiné za proroky, jiné za zvěstovatele evangelia, jiné za pastýře a učitele...

Tohle jsou pasaze, z kterejch budu ve zbytku sveho prispevku cerpat.
Jak vidis, tech daru je nekolik (jazyky jsou vzdycky az posledni, jak uz jsem rekl, az na to, ze v epistolach Rimanum a Efezskym se dokonce nevyskytuji vubec) a vsechny - krome jazyku - nejakym zpusobem slouzej k uzitku cele cirkvi. Ja s tebou souhlasim, ze neni dost dobre mozny tyhle dary ignorovat a tvarit se, ze ty pasaze v Bibli neexistujou. Je spravne a nutne, jak pises, tyto pasaze a) vzít v patrnost, b) nestavět se apriori proti tomu a dokonce c) aktivně jít za tím....aktivně jít tímto směrem!!! Presne tak. A tady se dostavam k podle me klicovymu problemu celyho sporu. Protoze tys pak napsal dve veci:

Zde je automaticky pomlouván téměř každý, kdo poslouchá toto Boží slovo.
Protože charismatické hnutí bylo to hnutí, které to církvím, jež pomíjeli tuto oblast, právě toto téma a toto místo Písma přinášeli a ukazovali.

A to jsou dve VELKY NEPRAVDY! A ja je ted rozeberu jednu po druhy a zacnu vod konce.

Tvrdit, ze historicky starsi cirkve pomijely tuto oblast a ze charismaticke hnuti ty dary Ducha v Bibli znovuobjevilo k uzitku celeho krestanstva, je bud projevem zasadni neznalosti cirkevnich dejin nebo skandalni povysenosti. Cirkev - nevesta Berankova - vsechny ty dary po cele sve dejiny mela a uzivala jich k uzitku vsech a ma je i dnes!

Proroctvi (1K 12:28, Ef 4:11)
Nevyvolil si snad Buh mezi svym lidem proroky? Jisteze vyvolil! Copak treba Roger Bacon nebyl prorok? A co Hildegarda z Bingenu? A William Wilberforce? A Martin Luther King? I Komenskeho slovo bylo narodu utechou, kdyz v Ksafte prorocky pravil, ze „věřím i já Bohu, že po přejití bouře hněvu, našimi hříchy na hlavy naše uvaleného, vláda věcí tvých se zase k tobě vrátí, o lide český.“ Jedna se o lidi, kteri stejne jako proroci starozakonni, nesli toto brime Boziho daru casto sami proti vsem a platili za to svobodou (Bacon) i zivotem (King).

Zvestovatele evangelia/apostolove (R 12:6, 1K 12:28, Ef 4:11)
Co byli Cyril a Metodej, ne-li verozvesti? A co Vojtech Slavnik? Nepolozil snad zivot ve sluzbe evangeliu? A co svatej Patrik? A co Matteo Ricci a Frantisek Xaversky, kteri oba nesli radostnou zvest az na sam konec zeme (ten dalnovychodni konec)? A co John Wesley, kterej se nebojacne vydal mezi ty nejubozejsi a nejposlednejsi, aby jim kazal evangelium? A co Bonifac?

Ucitele (slovo moudrosti) (R 12:7, 1K 12:28, Ef 4:11)
Origenes?
Augustin z Hippa?
Albertus Magnus?
Tomas Akvinsky?
Tomas Kempensky?
Erasmus Rotterdamsky?
Friedrich Schleiermacher?
Snad je nemusim jmenovat vsechny...?

Kazatele (slovo poznani) (1K 12:28, Ef 4:11)
Cirkev poznala ve svych dejinach mnoho pozehnanych kazatelu. Jan Chrysostom, Frantisek z Assissi, Jonathan Edwards, Jan Hus, William Sloane Coffin, Tomas Kempensky, Billy Graham. To je jen par, ktery me napadnou z hlavy a to jsem jeste urcite na mnoho vyznamnych jmen zapomnel.

Mocne ciny (1K 12:28)
Kdyz v roce 452 vysel papez Lev I. bezbranny z bran Rima a jen svym otcovskym slovem presvedcil Huny, aby nevypalili Rim - to nebyl mocnej cin?
Kdyz Jan Pavel II. prijel v roce 1979 do Polska a dal mistnim bolsevikum najevo, ze to maj za par - to nebyl mocnej cin?
A kdyz Frantisek z Assissi v roce 1219 presel bojovou linii smerem k sultanovi, aby mu kazal evangelium (uprostred krizacky valky!) - to nebyl mocnej cin?
A kdyz Desmond Tutu stanul v cele Truth and Reconciliation Commission po padu apartheidu v Jizni Africe - to nebyl mocny cin?
Postavit se sam proti zkorumpovanemu papezstvi, jak to udelal Luther - to nebyl mocny cin?
Zachranit 669 zidovskych deti vod holocaustu, jako to udelal Nicholas Winton - to neni mocny cin?

Dar uzdravovani (1K 12:28)
Copak v cirkvi nevznikl celej rad (spitalnici), jehoz smyslem byla pece o nemocne a pomoc k uzdraveni?
Copak krestanske dejiny neznaji stovky a stovky nemocnic zalozenych z nadaci a z dobre vule zboznych krestanu?
Copak nejel Albert Schweitzer do Lambarene?
Copak Matka Tereza neslouzila trpicim a nemocnym?

Sluzba potrebnym (R 12:7, 1K 12:28)
Neznas Frantiska z Assissi? Neznas zebrave rady?
Copak se nevydal Petr Valdo k lyonskym chudym?
Nezacali snad metodisti svou sluzbu prave mezi tem nejchudsimi?
Neslysels o Armade spasy?

Rizeni cirkve (1K 12:28)
Neni snad Ambroz z Milana predobrazem dobreho biskupa?
Neprospel cirkvi svym darem rizeni Rehor Veliky?
A co Alcuin z Yorku?
Odo z Cluny?
Thomas Cranmer zreformoval anglickou cirkev na anglikanskou.
Jean Kalvin, Martin Bucer, Huldreych Zwingli a dalsi reformatori - nemeli snad ten dar?
A co teprv Zikmund Liska rysava - jedinej clovek v dejinach krestanstvi, kterymu se kdy podarilo natrvalo vyresit cirkevni schisma!

Chces mi vazne tvrdit, ze teprve charismatici cirkev "upozornili" na dary Ducha?
Jake ovoce daru Ducha muze charismaticke hnuti nabidnout, aby to obstalo v porovnani s tim neuplnym vyctem, kterej jsem sem napsal?
Ma charismaticky hnuti proroka, kterej snese srovnani s Baconem ci Kingem?
Kolik charismatickych verozvestu muzes postavit vedle Cyrila a Metodeje?
Kolik jich prineslo nejen viru, ale i preklad Pisma, liturgii, zkratka VSECHNO to ovoce, ktere Duch Bozi nabizi - tak jako solunsti bratri?
Jakymi mocnymi ciny se charismaticke hnuti vyznamenalo?
Koho mi nabidnes mezi charismatiky, kdo byl stejne stedre obdaren duchem moudrosti jako ti, ktere jsem jmenoval?
A kolik charismatiku cerpa z toho spolecneho uzitku, ktery tato slova moudrosti, jez Buh jako svuj dar Ducha venoval temto muzum, prinesl cele cirkvi?

Je to v lepsim pripade NEZNALOST a v horsim LEZ, pokud tvrdis, ze cirkve pomijely oblast daru Ducha. Cela historie krestanstvi bude svedcit proti tobe. A to ja pritom ani nejsem zadnej kovanej historik, napsal jsem jen to, co si pamatuju z hlavy. Ale prijde mi to priznacny, ze si mezi charismatiky existuje takove pojeti cirkevnich dejin, ze pred vama, se dary "pomijely". Presne tenhleten pristup - a jak rikam, neni mi jasny, jestli je vic produktem neznalosti nebo povysenosti - stoji v zakladu toho i tebou kritizovaneho postoje, ktery od nekterych charismatiku zakusili mnozi, totiz, ze ten, kdo nema jazyky, tak nema Ducha svateho a je tudiz duchovni povl.

Co tedy SKUTECNE NOVEHO nabidlo krestanstvu to tve charismaticke hnuti, vzesle z probuzeni v Azusa street roku 1906? Dary Ducha ci znovuobjeveni dvou kapitol v 1K to rozhodne nebylo - viz moje kratke historicke extempore, ktere ukazalo, ze vsechny ty vyssi dary cirkev davno mela a ze prinasely vseobecny uzitek.

Vis co noveho to bylo? Hlasite, verejne, okate, exhibicni LACINE mluveni jazyky.
Zacalo to 12. dubna 1906 v Azusa street v Los Anglese a uz 18. 4. (ani ne o tejden pozdeji) vysel v LA Times clanek na prvni strance o tom, jak charismatici "blaznili" (1K 14:23), presne jak rikal Pavel. Pokud je mi znamo, dnes prakticky kazde charismaticke ci letnicni hnuti vice ci mene odvozuje svuj puvod od tohoto probuzeni a pokud jde o to verejne, hlasite mluveni jazyky, tak se jedna o dedictvi prave tohoto probuzeni v Azusa street roku 1906.

Nepochybuju o tom, ze Buh i pred rokem 1906 udeloval svuj dar jazyku tem, ktere si k tomu vyvolil. Ale protoze byl tento dar pouzivan tak jak ma byt, totiz soukrome, intimne, k vlastnimu budovani, je o nem historickych zminek malo. Soukroma modlitba k Bohu - tak se ma dar jazyku pouzivat.

Kdyz se tedy ptas, jak se to ma delat spravne, moje odpoved zni: pouc se z dejin cirkve Berankovy. Ta se nekreje s zadnou existujici lidskou strukturou - ani s cirkvi katolickou, ani pravoslavnou, ani nestorianskou, ani treba metodistickou. Rozklada se napric cirkvema. A kdyz si das praci a budes poznavat podle ovoce, uvidis, ze vsechny vyssi dary, ktere nam Buh skrze Ducha dal k vseobecnemu uzitku, cirkev v minulosti vyuzivala a to tak ze bohate.

Charismaticke hnuti tedy vubec neprineslo obnoveni durazu na dary Ducha. Ba dokonce neprineslo ani zadny novy legitimni zpusob vykladu teto pasaze (1K 12-14). Charismaticke hnuti - jak se to jevi mne na zaklade toho, co o historii krestanstvi vim - se vycajchnovalo prave tim, ze tuto celou pasaz chape zcela protikladne k tomu, jak je napsana: ten dar, ktery je nejmene dulezity, precenuje a ty dary, jimiz se kralovstvi Bozi v minulosti priblizilo nejvice, bud nezna nebo jimi pohrda (a proto samo sebe - mylne - povazuje za hnuti obnovy tech daru).

A z toho vseho, co jsem napsal, plyne i to, ze je licha i ta tva druha namitka:

Zde je automaticky pomlouván téměř každý, kdo poslouchá toto Boží slovo.

Nemas pravdu! Priklad (snad mi to daggie nebude mit za zly): treba daggie se tu priznal k tomu, ze ho Buh povolal k sluzbe potrebnym. Nevsiml jsem si, ze by ho tady nekdo pomlouval!
Naopak, je tu mozna dost tech, kteri tu pasaz - 1K 12-14 - berou velmi vazne a svym slovem poznani ci moudrosti, svou sluzbou potrebnym ci rizenim cirkve prispivaji k uzitku cele cirkve a nesou urodu. A nikdo je tady za to neostrakizuje.

Doufam, ze se mi podarilo zodpovedet tvoje otazky. Je to dlouha odpoved, desne dlouha, ale kratceji to neumim.

Porad si s tim, jak umis.

Aviaf



Podporuji vyjádření Jiřího Krupy na jeho webu k situaci na GS (Skóre: 1)
Vložil: likvid v Pátek, 07. prosinec 2007 @ 15:09:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petr Vlček



Stránka vygenerována za: 0.46 sekundy