Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 275, komentářů celkem: 429610, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 260 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509455
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ecclesia reformata et semper reformanda
Vloženo Úterý, 18. březen 2008 @ 15:34:00 CET Vložil: Bolek

Úvod do křesťanství poslal Nepřihlášený

Stálá pohotovost k obnově církve

Církev obnovená (reformovaná) a stále pohotová k obnově (reformaci). Formuli tohoto znění nenajdeme v žádném směrodatném vyjádření reformátorů. Má původ nejspíše (podle sdělení Martina Wernische) v raném pietismu holandské reformované církve v 17. století, která ji pravděpodobně převzala od francouzských hugenotů. V době, kdy reformační impulz již slábl a reformační církve se zabydlovaly ve sterilním pravověří, bylo tímto heslem vyjadřováno přesvědčení, že reformace je neukončená a pokračuje jako proces stálé obnovy. Toto vědomí nedokončené, nedůsledné, permanentní reformace však nacházíme též v prostředí anglických puritánů a kontinentálních křtěnců (anabaptistů). To je ovšem jen dějinné pozadí, z něhož formule vznikla. Stala se ovšem jakoby erbovním znamením, takříkajíc „rodinným stříbrem“ církví, které na reformaci navazují. Ale zda právem?

I když tedy doslovné znění formule „ecclesia reformata et semper reformanda“ v dokumentech reformace 16. století nenajdeme, přece její jádro dobře odpovídá mínění a směřování reformátorů. Reformační konfese nejsou, nechtějí být samy o sobě předmětem víry, nýbrž toliko vyjádřením víry, jak jí obnovné hnutí ve své chvíli a na svém místě porozumělo. Proto jednotlivé články konfesí zpravidla začínají slovy „naše církve učí…“ nebo „věříme a ústy vyznáváme“ apod., aby bylo zřetelné, že zde jde o pokus vyjádřit sice víru obecnou, ale pokus datovaný, za kterým stojí a za nějž je odpovědna konkrétní církev. V předmluvě k Druhé helvetské konfesi vyhlašují její autoři, že jsou „vždycky hotovi“ obsáhleji vyložit to, co předkládají, a zejména: „Těm, kdo by ze slova Božího lépe učili, jsme ochotni se skutečným díkem povoliti a poslechnouti jich v Pánu…“ Lze se domnívat, že tato zakódovaná předběžnost, dějinná a místní lokalizovatelnost, je typickým a specifickým znakem reformačních konfesí.

Jak poznat pokračující obnovu

Historie církví, jež přímo nebo nepřímo navázaly na reformaci, jsou pestré a členité. Někdy byly její procesy vedeny snahou o návrat k „originálním“ parametrům evropské reformace, o co nejpřísnější věrnost tehdejším konfesím a katechismům, bez ohledu na výzvy a příležitosti dané chvíle. Tento takzvaný konfesionalismus mohl být výrazem snahy o vlastní výrazný profil v soutěži s církvemi sesterskými - jinými evangelickými nebo církví katolickou. Jindy zase zde byla odvaha vzít vážně „znamení času“, reagovat na novou situaci, a to i za cenu, že to či ono z pokladu reformačních otců bude oslabeno nebo i opuštěno. Tak například metodismus upozadil reformační učení o předurčení nebo názor, že člověk zůstává hříšníkem i po přijatém ospravedlnění, protože obé se zdálo oslabovat energii, které je zapotřebí k misijní akci v zámoří či evangelizační akci ve zvlažnělém církevnictví evropském. Vždyť přece: semper reformanda. Ještě jindy však byl odklon od reformačních linií diktován pohnutkami méně duchovními, nejrůznějšími loajalitami k nacionalismům nebo vyhovění vnějším tlakům. Byly i tyto procesy také kryty zásadou „semper reformanda“?

Můžeme se proto právem ptát, jak poznáme, že v tom či onom případě šlo o pokračující „reformaci“, obnovu na základě Božího slova. Kdo o tom rozhodoval, kdo dnes má rozhodnout? Na takto obecně položenou otázku neexistuje obecná odpověď. Reformační církve nemají úřad, vybavený poslední a nezpochybnitelnou autoritou. Někdy se to jeví jako jejich nevýhoda. Mají však jiný osvědčený instrument: synod, tento permanentní proces vzájemné porady všech se všemi. Jsou-li tyto porady vedeny úzkostlivým nasloucháním Božímu slovu v Písmu a provázeny modlitebním zápasem, pak mohou ve vší předběžnosti rozpoznat, že to či ono jejich rozhodnutí je (bylo) krokem na cestě permanentní reformace.

Pavel Filipi

Autor je proděkan UK ETF a vedoucí katedry Praktické teologie

časopis Český bratr 2008/3


Podobná témata

Úvod do křesťanství

"Ecclesia reformata et semper reformanda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ecclesia reformata et semper reformanda (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 18. březen 2008 @ 16:43:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To sem někdo vyvěsil jak odpověď na mou poznámku, že reformované církve nejsou reformovatelné, a je dobře, že to udělal.

Prof. Filipimu to věřím. Je to - kdysi - asistent prof.Hromádky a teolog pokačující v jeho odkazu. Ale je to daleko od reality!
Kdo by věřil tomu, že synod "je veden úzkostlivým nasloucháním Božímu slovu v Písmu a provázen modlitebním zápasem"?

Když člověk slyší boží hlas, má ho poslechnout a dělat věci, ke kterým ho vede Duch svatý. Získat svolení od jednoho biskupa je těžké a do značné míry náhodné. Získat svolení nějakého synodu je mnohem těžší, ne-li nemožné. Proto jsou církve s kolektivně chápanou autoritou mnohem strnulejší, než církve vedené autoritou osobní.

Moje denominace si prosadila konečnou autoritu staršovstev, jejichž členové nejsou voleni, ale povoláváni. Dnes už se proto projevuje dosti zazděně a budoucnosti se obávám. Obávám se dlouhodobého odumírání - poslední starší zhasne.

Olin



Re: Ecclesia reformata et semper reformanda (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 19. březen 2008 @ 00:59:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen vice takovych odbornych clanku, kde je videt, ze autor stoji v pravde. Zajimalo by mne, zda pan profesor Filipi nebo jeho rod pochazi z Ceskomoravske vysociny. Kdo vi at prosim odpovi.



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy