Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 281 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537012
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jan Pavel II. a inkvizice
Vloženo Středa, 28. květen 2008 @ 07:23:20 CEST Vložil: Bolek

Katolicismus poslal Hyperion

Stále dokola se tu vrací téma inkvizice. Opakovaně jsem tu vyjádřil svůj obdiv k Janu Pavlu II. za to, že našel odvahu postavit této temné stránce křesťanství. Ačkoliv nikdo soudný nepochybuje o tom, že inkvizice byla projevem zneužití evangelia, zdá se mi být hloupé neustále to katolíkům předhazovat. Nezapomínejme že se katolická inkvizice moc nelišila od toho, co se dělo v zemích protestantských či reformovaných. Historická realita inkvizice a náboženského pronásledování a válek nám má zůstat varováním, kam až může dojít překrucování Písma. Je však nesmyslné používat ji jako "zbraň" proti katolicismu. Přečtěte si prosím na jeden z mnoha výroků Jana Pavla II. k tématu inkvizice:

>>>33. Je rovněž správné, aby církev, zatímco se druhé tisíciletí chýlí ke konci, s jasnějším vědomím vzala na sebe hřích svých synů ve vzpomínce na všechny situace v průběhu dějin, kdy se vzdálili od ducha Krista a jeho evangelia, a namísto svědectví života, inspirovaného hodnotami víry, poskytovali světu podívanou na způsoby myšlení a jednání, které byly skutečnými formami protisvědectví a pohoršení.

I když je církev pro své spojení s Kristem svatá, nikdy nepřestává konat pokání: před Bohem a před lidmi vždy uznává za vlastní své hříšné syny. Věroučná konstituce Lumen gentium o tom říká: „V církvi však jsou i hříšníci, je zároveň svatá i stále potřebuje očišťování a jde trvale cestou pokání a obnovy.“

Bude třeba, aby Svatá brána jubilejního roku 2000 byla symbolicky větší než ty dřívější, neboť lidstvo, které dojde k jejímu prahu, nezanechá za zády jen století, ale celé tisíciletí. Je dobré, aby církev vykročila na tuto cestu s jasným vědomím všeho toho, co prožila v průběhu posledních deseti staletí. Nemůže překročit práh nového tisíciletí, aniž by zároveň nepobízela své syny, aby se v pokání očistili ode všech omylů, nevěrnosti, nedůslednosti a zpozdilosti. Uznat poklesky minulosti je aktem věrnosti a odvahy, který nám pomáhá, abychom posílili svou víru, a činí nás bdělými a schopnými čelit pokušením a obtížím dneška.

35. Další bolestnou kapitolu, k níž se synové církve nemohou vrátit jinak než s duchem otevřeným pro pokání, představuje tichý souhlas, projevovaný zvláště v některých staletích, s metodami intolerance a dokonce násilí ve službě pravdě.

Je pravdou, že správný historický úsudek se neobejde bez pečlivého uvážení dobových kulturních podmíněností, pod jejichž vlivem se mnozí mohli v dobré víře domnívat, že autentické vydávání svědectví pravdě znamená potlačovat nebo alespoň vylučovat názor druhého. Nejrůznější důvody často spoluvytvářely předpoklady intolerance a živily atmosféru vášní, z níž se dokázali vytrhnout jen lidé velkého ducha, opravdu svobodní a plní Boha. Ale ani uvážení polehčujících okolností nezbavuje církev povinnosti velmi želet slabosti tolika svých synů, kteří pokřivili její tvář a dokonce zabránili tomu, aby plně nahlížela obraz svého ukřižovaného Pána, nepřekonatelného příkladu trpělivé lásky a pokorné mírnosti. Z těchto bolestných rysů minulosti vyplývá pro budoucnost poučení, které musí vést každého křesťana k tomu, aby se pevně držel zlatého pravidla daného koncilem: „Pravda nevznáší svůj nárok jinak než silou pravdy samé, která proniká do lidské mysli jemně a spolu mocně“ <<< (Tertio Millennio Adveniente, apoštolský list z 10. 11. 1994, odst. 33, 35)



Podobná témata

Katolicismus

"Jan Pavel II. a inkvizice" | Přihlásit/Vytvořit účet | 32 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jan Pavel II. a inkvizice (Skóre: 1)
Vložil: BINENA v Středa, 28. květen 2008 @ 09:04:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
dík za info, je pro mě hodně důležité ,slyšet, že se církev snaží napravit minulost , i když bych jako od vedoucího
 jakékoli církve raději slyšela ne to , že je potřeba , aby církev něco na sebe brala , někam vykročila a něco uznala a podobně, ale raději  z jeho úst slyšet, bereme na sebe, vykračujeme a uznáváme , protože odkud jinad to má být , když to neudělá ten, koho ti lidé uznali jako svou autoritu ./ osobně nesouhlasím s hyerarchii v církvi/papež, biskup ,arcibiskup , biskup........................ atak dále , proto to píšu tak krkolomě/



Re: Jan Pavel II. a inkvizice (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 28. květen 2008 @ 11:19:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezapomínejme že se katolická inkvizice moc nelišila od toho, co se dělo v zemích protestantských či reformovaných.

Opatrně řečeno. Vůbec se nelišila. Těžko se chytat faktů, ale je - li pravdou 200 000 obětí inkvizice v zemích protestantských (Švýcarsko, Německo, severské státy) tak je to šok. Ve srovnání s nejznámější španělskou inkvizicí (počet zdokumentovaných obětí snad několik tisíc).

Chceme - li hodnotit historii, bez pravdivých čísel to bude těžké.

Víc je mi ale smutno z toho, že postoje některých diskutujících si nijak nezadají  s postojem inkvizice.



Re: Jan Pavel II. a inkvizice (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 17:00:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborne, Hyperion. POdľa mňa ak kresťan jednej denominácie vie oceniť, dokonca verejne /pred svojimi.../ inú denomináciu: podľa mňa sa v nebi veľmi radujú. To je kúsok z toho, čo sa hovorilo o prvých kresťanoch: "Pozrite, ako sa majú radi..." Taký postoj je naozaj vzácny, a prebúdza v druhých podobnú veľkodušnosť /čnosť, ktorú u kresťanov naozaj treba prebúdzať, žiaľ... to by malo byť samozrejmé, ale.../
-
Nekonal presne tak aj Pán Ježiš? Veď pred svojimi najväčšími fandami zo strany Židov, pred svojim národom, sa nebál dať za vzor Samaritána /na rozdiel od  mnohých iných, ktorí o nich nevedeli povedať nič dobré.../, ocenil úprimný záujem Zacheja, človeka, ktorým všetci pohŕdali, a "odpisovali ho" ako veľkého hriešnika, pochopil a neodsúdil hriešnicu, ktorú chceli ukameňovať..., vyzdvihol a dal za vzor vieru pohanského stotníka, hoci formálne /vieroučne/ v nej boli snáď aj chyby. a zrejme to všetko nemal jasné, ale Pán videl jeho snahu a dobrotu...
.
Keby napr. taký Gojim a i. na všetko katolícke nevystavovali tie svoje antičlánky z dávnej histórie, keby dokázali povedať aj čosi dobré o pápežovi, Matke Terézii a iných, to by bol asi najväčší prínos ich horlivosti /žiaľ. ale doteraz podľa mňa nesprávnym smerom/.
.
Neviem, či ste sa dočítali o Jánovi Pavlovi, že on bol iniciátorom ospravedlnenia sa poľského národa Nemcom... ˇAno, nemýlim sa. POľskí biskupi napísali za čias krakovského biskupa Karola Wojtylu ospravedlnenie sa za previnenia Poloakov voči Nemcom v 2. svetovej vojne. Každého napadne, že to malo byť naopak. Ale biskup Wojtyla vedel, že ľudia sú ľudia, a aj keď sa ten väčší hriešnik neospravedlní, my by sme sa mali... Vzbudilo to, samozrejme, nevôľu mnohých, podľa práva možno, ale podľa lásky asi nie...
.
Otázka: Okrem predstaviteľa Katolíckej cirkvi sa ešte niekto ospravedlnil za previnenia svojich v minulosti? Mne sa zdá, že som kdesi čítal čosi o niektorej holandskej cirkvi, ktorá podporovala apartheid v Južnej Afrike. Viete ešte ktosi o niekom?
.
 Na záver: Dávam do pozornosti malú stránku http://friedo.szm.sk/inkvizicia.html
Je práve o inkvizícii. Dáva do správnej súvislosti fakty a legendy... Z niektorých minulých "prestrelkov" kresťanov alebo Cirkvi v minulosti si niektorí naozaj vyrobili znamenitý nástroj na streiľanie do svojich skutočných či domnelých protivníkov... Žiaľ, neustále sa tým ktosi živí aj medzi kresťanskými cirkvami a človek niekedy nevie, či dotyčný je taký horlivým kresťanom alebo to je len maska, pod ktorou sa skrýva buď nenávisť a opovrhovanie chybami druhým a na druhej strane tejto mince je zasa podvedomá pýcha a domnelosť svojej prevahy nad tými druhými /katolíkmi/...







Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy