Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 230, komentářů celkem: 429546, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466551
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE
Vloženo Středa, 04. červen 2008 @ 14:36:47 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal BohemianAnonymus

POKUS O ŘEŠENÍ PROBLÉMU


Článek "KATOLICKÁ BOHOSLUŽBA - MŠE" je možno nalézt na této adrese:


http://mujboard.i-cz.net/neuveritelnaodhaleni/viewtopic.php?t=118

Zde se Vám zobrazí veškeré komentáře.

BohemianAnonymus


"POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE" | Přihlásit/Vytvořit účet | 50 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 04. červen 2008 @ 16:40:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 ... len neviem preco vsetky dobre alternativy ku ekumenizmu a rimskemu katolicizmu su vzdy niekde zapadnute na nejakom freewebe phpBB a tym padom uplne neviditelne ??? Dalsi zaujimavy a velmi dobry clanok z toho fora (ktory google urcite nenajde) je napriklad tu:

EKUMÉNA - NEKONVENČNÍ POHLED
http://mujboard.i-cz.net/neuveritelnaodhaleni/viewtopic.php?t=90







Re: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 05. červen 2008 @ 05:50:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Precetla jsem si to a myslim, ze na to uz nemuze nikdo namitnout ani pul slova.



Re: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 05. červen 2008 @ 13:58:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Myslím, že na to už nikdo nemůže namítnout ani půl slova."

Já bych to přece jen zkusil. Protože nejsem žádný vzdělaný teolog, budou to spíše námitky obyčejného praktikujícího katolíka.

"Označení mše je zkomolením závěrečných slov mešní liturgie, kdy jáhen vysílá shromážděný lid slovy: "Ite missa est" latinsky doslova: jděte, (jste) vysláni).

Moc děkuji za nový poznatek. Až dosud jsem totiž byl přesvědčen (neznalý latiny), že výraz "Ite missa est," znamená doslova: "Mše je skončena." Nebo že by snad latina autora článku byla mizernější, než moje?

Malý teologický lexikon str. 332 říká:
Mše je USTAVIČNÁ oběť Nové smlouvy, ustanovená Pánem Ježíšem při Poslední večeři
.

Přesto se v článku nestoudně tvrdí: "O tomto obřadu věří, že se v něm Kristus ZNOVU obětuje."

Vždyť je to protimluv. Kdo tomu věří? Z katolického pohledu je takové tvrzení herezí. Kristova oběť (jedna a ta samá) se jenom ZPŘÍTOMŇUJE, abychom i my ny ní mohli mít účast. Kristova oběť je nad časem. Proto ji mohl ustanovit už na Zelený čtvrtek, den před svým ukřižováním.

Obřad, při kterém se toto proměňování děje, se nazývá mše svatá a vznikl odchýlením od původní Večeře Páně.

Od r. 1215? Zkuste to věrohodně dokázat.
Mše svatá má dvě hlavní části, bohoslužbu Slova a bohoslužbu Oběti (Večeři Páně). Není zde žádné odchýlení. Církev ji takto slavila od začátku vždycky úplně stejně.

Zatímco katolická a pravoslavná teologie předpokládá, že je při slavení Večeře Páně víno a chléb fyzicky proměněn v Kristovo tělo a krev, pak protestantské církve( historicky s výjimkou části luteránů) chápou přijímání chleba a vína jako symbolický akt.

Chápat to mohou, jak chtějí. Je to ale jejich velká slabina. Takovýto výklad o symbolice je v jasném rozporu s Ježíšovými slovy: "Toto je mé tělo..." Ale to už jsme probírali mnohokrát.

Katolická církev věří, že ti, kteří v pobožnosti přijímají tento chléb, jsou tím spojeni s Kristem a očištěni od hříchů.

To je polopravda.
Ne v pobožnosti, ale ve zbožnosti. Ve skutečnosti se hříchy odpouštějí ve svátosti smíření (zpovědi). Kdo je v těžkém hříchu, nemůže přistoupit ke stolu Páně. Před přijímáním zkoumá člověk své nitro a lituje svých hříchů. Takto jsou mu lehké hříchy odpuštěny a je obnoveno přátelství s Bohem. Takto zpytovat své svědomí bychom měli na závěr každého dne všichni. Nevíme, zda se probudíme.

Principem mše je tedy myšlenka, že Kristova oběť na kříži nemá stálou platnost, a proto je třeba ji při mši neustále opakovat (obnovovat). Paralelam s židovskou bohoslužbou je zřejmá.

A znovu manipulace s pravdou! Tvrzení, že Kristova oběť na kříži nemá stálou platnost, je vyloženě lživé. Principem mše je umožnit nám účast na Kristově výkupné oběti, která je tímto zpřítomňována.

Tedy mše svatá, koncipovaná jako oběť, je úchylkou od Božího slova.

Úchylné je toto tvrzení. Nevstal-li Kristus, marná je naše víra. Ale Kristus vstal! Nemáme- li účast na jeho oběti, jak můžeme chtít mít účast na vzkříšení?

Tam, kde je Pán, je naráz vše proměněno a dalšího aktu z lidské strany již není zapotřebí.

Nás učili, že Bůh je všudypřítomný. A z lidské strany vyžaduje NEUSTÁLE aktivní spolupráci. To je pravé učení Ježíše a apoštolů.

Byl to především chrám a hlavně oltář u kterého se koná mše a kde, podle přesvědčení katolíků, sídlí skutečný Kristus v podobě chleba a vína. Věřili, že v chrámu je člověk blíž Bohu, než na kterémkoli jiném místě.

Tedy oltář je vlastně stolem, u kterého se zpřítomňuje situace Poslední večeře Páně. My skutečně věříme, že existují místa více, či méně posvátná. Vzpomeňme Mojžíše: "Zuj si opánky! Místo na kterém stojíš, je půda svatá." A chrámy jsou místy ticha, určené k rozmluvě s Bohem.

Nikde v Písmu svatém nečteme o tom, že by před podáváním chleba učedníkům Spasitel tento chléb proměňoval.

Asi to jenom chce číst pozorněji: (Matouš 26,26)

Když jedli, vzal Ježíš chléb, POŽEHNAL, LÁMAL a dával učedníkům se slovy: "Vezmněte, jezte, toto je mé tělo."

V okamžiku požehnání proměnil Ježíš chléb ve své tělo pod viditelnými způsobami chleba a vína. Tím se apoštolové nestali kanibaly. Jak hnusné je takové přirovnání s Večeří Páně! Zvlášť od člověka, který si říká křesťan. Kněz při mši nedělá nic jiného, než čím ho pověřil Kristus slovy: "To čiňte na mou památku." Toto oprávnění proměňovat chléb v Kristovo tělo a víno v jeho krev dostali pouze apoštolové a jejich nástupci, které oni pověřili vzkládáním rukou. Nemůže to tedy právoplatně dělat kdokoli, ale jen ten, kdo má pověření.

Neschopnost přijmout fakt, že Spasitel je ve hmotě (chlebu) při slavení Památky přítomen, aniž by změnil podstatu hmoty,  svědčí dle mého soudu o tom,  že obě skupiny, na jedné straně např. ŘKC,  a na druhé straně např. reformovaní, jsou zakotveny pevně ve svých teologických systémech a nikoliv v Kristu. Prostě nedokážou biblický text  přijmout tak, jak nám ho Bible podává.

Jak nám ho tedy Bible podává? Ježíš neříká: "Jsem zrovna teď neviditelně přítomen v tomto chlebu," ale říká:"Toto je mé tělo..." (viditelné a hmotné). V biblickém textu čtu, že Ježíš vzal chléb (na začátku úkonu to byl nesporně obyčejný chléb), požehnal ho a řekl: "...toto je mé tělo..." Tedy na konci se jedná o Kristovo tělo (a tím také zůstává). Já mu prostě věřím. Ježíš platnost proměněného chleba ve své tělo nijak neomezil pouze na dobu večeře. Takovéto závěry jsou fantasmagorií bez biblického základu.

Pokud se někdo pokouší vyjádřit pojetí katolické bohoslužby, měl by o ní předně něco vědět. V článku jsou nám podsouvány NEHORÁZNOSTI, které se přímo příčí katolickému pohledu. Musím se ptát na motivaci autora: hloupost, nebo záměr?



Re: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Čtvrtek, 05. červen 2008 @ 18:50:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Knez / pastor / kazatel samozrejme tuto pravomoc (prohlasit / premenit chleb na Telo Kristovu a vino na Jeho Krev) ma. Dal mu ji sam Pan Jezis, kdyz pravil: Toto činte ...

To neznamena, ze kazatel ci pastor takto ucini ze sve moci, nebo ze sve vule, ale z Moci Kristove. Je t obdobne jako Dar Uzdravovani. Take neuzdravoval Pavel, Petr, Elias ci Elisa, ale Buh skrze Jejich modlitby.

Otazka ale zni jinak. Jezis rekl, ze chleb pri Veceri je tělo, ktere se láme, a vino  je krev, ktera se proleva. Stojíme před otazkou, jake telo se lamalo a jaka krev se na krizi prolevala?

Umiral na krizi Kristus? Anebo symbol Krista? Nebo snad byla povesena Kristova fotografie? Anebo Jezis krvacel symbolicky? Totez telo, ktere bylo ukrizovane, prijimame. Ukrizovana fotografie, mrtvy symbol, nema Moc vykoupit nas z hrichu, nebot Buh chce krvavou Obet Zivota, ne obet symbolu nebo obrazu...

Toutez autoritou, kterou kazatel prohlasuje cheb za Telo a vino za Krev, prohlasuje krest ve jmenu Otce Syna i Ducha Svateho. Jeli tedy posledni vecere jen symbolickou upominkou Krista, co potom je skutecneho na krtu?

Zwingliho nazor je nestastny. Popira napriklad Smrt Krista na Krizi a krest. Je skoda, ze tento nazor stale pretrvava...

Mejte se pekne, bratri v Kristu a nesudte podle sve tradice, ale podle Pisma!

Buh s vami. Modlim se, aby Pan zjevil Pravdu. Amen.



Re: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 07. červen 2008 @ 08:51:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Můj názor je následující.

Pídít se po tom, zda se chléb proměňuje, či neproměňuje v tělo Páně a víno v krev je irelevantní tj. nepodstatné. (můj názor). Pokud jde o vanutí Ducha svatého, pociťuji ho jak při vysluhování katolické eucharistie, tak i při naší protestantské večeři Páně. (mé subjektivní svědectví) Takže Bůh se přiznává k jednomu i druhému... (ať už se to líbí, nebo nelíbí jedné, či druhé straně - a opět je to pouze můj osobní názor, se kterým budou mnozí polemizovat)


Mnohem důležitější je účastnit se onoho aktu a připomenout si, proč je večeře eucharistie ustanovena. 



Re: POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY - MŠE (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 07. červen 2008 @ 15:01:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si ponúknuť takéto vysvetlenie ako chápať to, čo katolíci nazývajú sv. omšq v kontexte Starej i Novej zmluvy:

V Starom zákone, keď Izraelita spáchal hriech, bol nútený vziať zo svojho stáda bezchybného jednoročného baránka a ísť za kňazom. Hriešnik pred kňazom vyznal hriech a symbolicky položil ruky na zviera, ktoré potom kňaz obetoval, jeho krv vylial okolo oltára. Nejaká časť z obety sa spálila, nejaká - samozrjeme - pripadla kňazovi. Keďže kňaz podľa starozákonného chápania je prostredník medzi Bohom a ľuďmi, teraz po vyznaní svojho hriechu a prinesení obety za hriech, hriešnik môže spolu stolovať s kňazom pri jednom stole, teda zúčastniť sa na večeri...
.
A teraz si všimnite, čo som podčiarkol. Starozákonná obeta tohto druhu mala 4 prvky: 1/Obetný dar /zviera/, 2. Kňaz - obetník 3. Oltár - obetište, 4. Obetná večera, hostina, stolovanie. To, čo sa konalo v SZ, je predobraz NZ. Tu sú prvky obety Ježiša Krista na kríži za hriechy všetkých: 1. Obetný dar, Baránok - sám Kristus, 2. Kňaz, obetník - sám Kristus, 3. Oltár, obetište - kríž, 4. Obetná hostina = to je večera Pánova, sv. omša, Eucharistická obeta, sväté prijímanie... Tu sa nám dáva za pokrm sám Kristus...
.
Kristus to zariadil naozaj božsky: nebolo vtedy foto, nebolo kamery, videa... Ale to by bolo veľmi málo proti tomu, ako to urobil On: V predvečer, keď vedel, že na druhý deň už bude na kríži, urobil prvé sprítomnenie svojej obety vo Večeradle. To bola prvá sv. omša - dokonca pred historickým aktom, dejom, ktorý sprítomňuje, teda večera Pánova v predvečer smrti. Pri nej premenil Kristus chlieb a víno na svoje telo a krv /biblicky povedané: "Toto je moje telo... toto je moja krv" ´= "Toto som ja".../ Inak povedané: nech to vyzerá ako chce, nech to chutí ako chlieb a víno, čiže presne tak ako predtým, ale odteraz som to proste "Ja, Kristus"... Ježiš teda dal seba samého v podobe chleba a vína za pokrm svojim učeníkom. A teraz je toto dôležité: Tam boli len Jeho apoštoli /zaujímavé, že aj Judáš.../. Jedli a pili Ježiša... A tu im nakoniec On povedal: Toto / čo som ja teraz ubrobil s vami/ robte vy na moju pamiatku... až do konca sveta...
.
A tu sa musí predpopkladať historická kontinuita /teda žiadne také, že Cirkev kedyi nebola... bola skazená a pod.../. Ježiš totiž vlastne vysvätil svojich učeníkov na "veľkňazov", ktorí si budú ako štafetu odovzdávať túto moc /sprítomnňvať ľudom počas dejín/ v jeho mene a podľa jeho príkazu ďaľším, svojím nástupcom, ktorým odovzdajú, delegujú túto moc vkladaním rúk a modlitbou podľa zákonov, ktoré oni ustanovia na základe Kristovho splnomocnenia /Čo zviažete na zemi, bude zviazané i na nebi.../... /Spomeňte si na proroka: "Lebo od východu slnka až po jeho západ bude moje meno veľké medzi národmi, lebo na každom nmmieste mi budú primášať  môjmu Menu obetu čistú... /Malachiáš 1,11/

Pre niektorých môže byť však problémom, čo teraz poviem: Apoštoli preniesli túto moc, ktorú dostali od Krista, na ich nástupcov biskupov, a tí neskôr delegovali túto moc aj kňazom, ich pomocníkom a predĺženým rukám /dokonca v istej fáze sa zodpovední v cirkevných zboroch menovali rôzne: niekde to boli starejší, gr. presbyteroi, z toho kňazi, niekde zasa biskupi, episkopoi... Zrejme boli vtedy pod dohľadom ešte žijúcich apoštolov. Neskôr sa vytvoril monarchický episkopát.../.
.
To znamená, že len biskupi tých cirkví, ktorí majú túto apoštolskú postupnosť zachovanú až po naše časy, majú moc sprítomňovať Eucharistiu, čiže "dnes" sa tajomne zúčastniť akoby v prítomnosti na tom deje, ktorý sa odohral na kríži pred 2000 rokmi.... Tak sa to, bratia chápalo od najstarších čias v Cirkvi, a tak to doteraz sa chápe v Cirkvi Katolíckej a Pravoslávnej, kde je táto postupnosť zachovaná /neviem o iných.../.
.
Je to podľa mňa určitý paradox cirkevných dejín, že: Na základe povedaného: len tam, kde je apoštolská postupnosť, tak je pravé sviatostné kňazstvo Kristovo, a tam pri večeri Pánovej, pri Eucharistickej hostine ide naozaj o Telo a Krv Kristovu, o Krista pod spôsobom chleba a vína... To značí /pokiaľ viem/ len v Katolíckej a Pravoslávnej Cirkvi... Ostatní vlastne sviatostné kňazstvo zrušili, teda ich večera Pánova je /a to je ten paradox/ len "akoby"... Totiž, Kristus tam zrejme môže byť, ak sa stretávajú v Jeho mene, v Jeho Duchu... Ale je otázne, či je tam On prítomný takým spôsobom ako tomu veria katolíci. Zrejme nie, lebo tí ostatní naozaj tomu ani takým spôsobom  neveria a nemajú ani také kňazstvo... A vlastne ani takýmto spôsobom nechápu túto obetnú hostinu ako katolíci /a pravoslávni/. Nezdá sa vám to zajímavé?...  Tak to verila stará Cirkev až po naše časy v KC a PC... Stojí porozmýšľať nad tým...



Stránka vygenerována za: 0.50 sekundy