Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 232, komentářů celkem: 429548, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467186
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je úcta k andělům modloslužbou?
Vloženo Neděle, 28. prosinec 2008 @ 19:35:42 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal oko

Anděl strážný


Protestanty a katolíky zde rozdělují naprosto rozdílné názory na uctívání svatých. To už jsem zjistil.
Zajímalo by mě ale, zda jsou naše názory rozdílné i co se týká vztahu k andělům. Věří protestanti, že každý máme svého anděla strážného, který nás chrání a povzbuzuje k dobrému?
Děkují mu za to, nebo to také považují za modloslužbu?Pro představu katolického přístupu uvádím starobylou katolickou modlitbu k andělu strážnému:
Anděle Boží, strážce můj, rač vždycky být ochránce můj.
Mě vždycky veď a napravuj, ke všemu dobrému mě vzbuzuj.
Cnostem svatým mě vyučuj, ať jsem tak živ, jak chce Bůh můj.
Tělo, svět, ďábla přemáhám, na tvá vnuknutí pozor dávám.
A v tom svatém obcování (společenství), ať setrvám do skonání.
Po smrti pak v nebi věčně, chválím Boha ustavičně.
Amen.
Je protestantský názor na anděly strážné podobný našemu, či se nesmiřitelně liší?Mají protestanti také nějaké modlitby k andělu strážnému?Opravdu by mě zajímalo, jak moc se v tomto lišíme. Zatím jsem nikde na toto téma nenarazil. Je nějaký důvod, proč se o tom nemluví?


Podobná témata

Ekumenismus

"Je úcta k andělům modloslužbou?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 69 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 28. prosinec 2008 @ 19:43:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi by bylo dobré jeden článek stáhnout, je duplicitní. Protože nebyl dlouho uveřejněn, poslal jsem ho znovu, abych vyloučil možnost, že se někde ztratil. Jsem ale rád, že se toto téma otevřelo, protože mně názory protestantské strany nejsou jasné. Navrhuji, abychom kvůli přehledu diskutovali jen pod jedním článkem.



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Neděle, 28. prosinec 2008 @ 21:04:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebo snad známější
Andělíčku, můj strážníčku, opatruj mně mou dušičku, opatruj ji ve dne v noci, ochraňuj mě od zlé moci. Andělíčku, strážce můj, tělo, duši opatruj.“



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 28. prosinec 2008 @ 21:36:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ačkoliv je dotaz směřován na protestanty, a já nejsem protestant, vyjádřuji zde jasné stanovisko, že ani Pán Ježíš v evangeliích ani apoštolové v epištolách nikde nikdy neučili, aby se věřící modlili k andělům včetně toho osobního zvaného "strážný". Naopak je v knize Zjevení dvakrát - v 19. a 22. kapitole - zmíněno napomenutí anděla apoštolu Janovi, který se andělovi chtěl poklonit, aby to nedělal, ale aby se klaněl se Bohu.

Díky Bohu, že Jeho andělé nikdy nepřijmou od člověka úctu patřící pouze Bohu a varují lidi, aby jim takovou úctu prokazovali! Kéž by takto jednali i lidé, vezmouce si odstrašující příklad z krále Heroda, kterého uděřil Boží anděl za to, že nevzdal slávu patřící Bohu, byl rozežrán červy a zemřel (Sk 12:23). Tož tak.

willy



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 28. prosinec 2008 @ 21:50:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj oko.

  Nemůžu mluvit za protestatnty, třeba ti tu za ně někdo odpoví. Pokud by tě zajímal názor i jiných křesťanů, než jen protestantů, napíšu ti svůj.

  Jako křesťané "věříme na anděly", to znamená že věříme, že kromě pozemšťanů jsou ještě stvořené další bytosti. V Bibli je několik set zmínek o andělech a tyto zmínky dávají dobrý logický obrazo této části stvoření. Část z nich jsou dobří, část špatní.

  Dobří andělé poslouchají Boha, tvoří jeho armádu. S anděly a jejich působením se mezi křesťany velmi počítá, a to jak s dobrými, tak špatnými. S katolickou představou ve stylu "jeden člověk - jeden dobrý anděl strážný" jsem se ale mezi křesťany nesetkal nikdy.

  Pokud jde o "modlitbu k andělům" ve stylu co jsi uvedl, tak takovou jsem mezi křesťany také nepotkal. Nejspíš to bude proto, že křesťané se řídí spíše biblí.


  K tomu ještě dvě takové moje privátní teorie:

  - "dobří andělé" mají stejného Pána a majitele, jako my křesťané. Jsou naši spoluslužebnici, jeho služebníci. Pokud tedy potřebujeme nějaké anděly (což je třeba v mém případě často :-), prosím Boha, aby je poslal. To dává určitou logiku - komunikuješ s Pánem dotyčného služebníka, na jeho rozhodnutí je zda služebníka pošle, nebo ne. Andělé nejsou naši přímí služebníci, jsou služebnící Boha.

  Je to asi tak: když budou Čechy potřebovat pomoc USA, nepůjde náš prezident nebo poslanci či velvyslanec agitovat mezi pěšáky americké armády do některého z amerických přístavů na letadlovou loď. Tento způsob komunikace není nikde "normální".


  - "špatných andělů" je konečný počet, nepřibývají (píšu - moje teorie). Díky tomu, že za dob Ježíše bylo deset démonů na jednoho člověka a dnes je deset lidí na jednoho démona, projevy démonů se od tehdejších dob mírně odlišují.



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 29. prosinec 2008 @ 08:52:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Úcta není klanění!

Modlitba je rozhovor (komunikace) s tím, koho fyzicky nemůžeme vidět, ale věříme, že existuje, že nás slyší. Tedy komunikuji - li s andělem strážným (nikde není psáno kolik jich je a není to ani podstatné), není to klanění, ale přnejmenším výraz slušnosti. Poděkuji - li za to, že mi někdo pomáhá, je to naprosto v pořádku. Ve společenství věřících, v Kristově církvi, by to měla být samozřejmostí.

Ten příměr s presidenty a pěšáky americké armády je v závěru trochu posunut. Zde jsou pěšáci presidentem k naší pomoci již dávno pověřeni a nasazeni. Já jenom tomu Božímu vojáku děkuji za ochranu a prosím o jeho další pomoc v konkrétní záležitosti, v oblastech, které přímo vyjmenovávám.



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pondělí, 29. prosinec 2008 @ 11:28:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Neklanět se andělům, ale: Sk.7,30.35.38.53. Šlo o anděla, ale Mojžíš měl prokazovat úctu a poslušnost jako by šlo o Hospodina. Vysvětlení tohoto rozporu s texty Starého zákona je údajně v tom, že tehdejší křesťane používali nepřesný, dosti volný překlad Hebrejských Písem. Z tohoto překladu mohly vznikat dále mylná učení, nebo lépe učení nezakladající se na "inspirovaných" Písmech.



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pondělí, 29. prosinec 2008 @ 12:25:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Sice se také nepočítám mezi protestanty, ale odpovědět můžu. Já se k žádnému andělu strážnému nemodlím, protože je to nebiblické. Nikde tam nečtu, ať jakkoli vzývám svého anděla strážného. Naopak, v Ž 91 se dočítám, že  "On svým andělům vydal o tobě PŘÍKAZ, aby tě chránili na všech tvých cestách. Na rukou tě budou nosit, aby sis o kámen nohu neporanil"....

Nikde ani slovo o tom, ať se k nim modlím. Jsou posláni ke službě svatým, tudíž se k nim nemám co modlit. Děkuju jedině Bohu, že mi je posílá a že o mě stará na každém mém kroku.

Tedy závěr - ano, modlení se k andělům je modloslužba.

Irena




Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 29. prosinec 2008 @ 17:52:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Donekonečna mohu opakovat, že se nejedná o to dávat anděly na místo Boha, mnozí jedou pořád stejně jako kolovrátky ve vyjetých kolejích. Cožpak neumíte číst?


Výše tvrdím, že jsme si s anděli v důstojnosti rovni. Tak jakápak modloslužba?

Řeším úplně jiný problém. Když mně v životě pomůže jiný člověk, taky mohu říct, že ho poslal Bůh - a budu mít pravdu. Stejně ale poděkuji i tomu člověku. Je to lidské, je to slušnost a každý je rád, je li jeho námaha oceněna poděkováním.
I když mně Bůh pošle bližního na pomoc, každý máme osobní svobodu.
Pomůže - li mi tedy, je to jeho svobodné rozhodnutí!

Je to i jeho zásluha. Andělé mají taky svobodnou vůli. Pomáhají - li, angažují i svoji osobnost, svůj souhlas (ve shodě s Boží vůlí). Představte si, že někomu pomáháte a on vás úplně ignoruje, jako byste neexistovali.
Je takové chování normální? Mezi lidmi není. A myslíte, že s anděli je to jinačí? Těm netřeba děkovat? S nimi není třeba vytvářet společejnství lásky?


Jak si vysvětlujete tento verš?
(Ž 1,14)
Nejsou snad všichni služebnými duchy, posílanými k službě těm, kdo se mají stát dědici spasení?



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 31. prosinec 2008 @ 06:08:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratia, nehnevajte sa, ale nemôžem sa ubrániť dojmu, že sa postojom celej postreformátskej tracícii ohľadom modlitby sa skrýva jednoducho určitá úzkostlivosť, až škrupulozita. Pretože ktosi raz vyhlásil, že v modlitbe možno sa obracať jedine priamo na Boha, prípadne na jednotlivé Božie osoby. A v pozadí u niektorých je ešte názor, že akákoľvek iná komunikácia s duchovným svetom je už čosi ako špiritizmus a pod.

Je mi to z jednej strany až ka dojatiu, ako im záleží, aby sa náhodou Boh neurazil, ked sa obrátim na niekoho druhého s prosbou a nežiarlil na to.Nie je to úzkostlivosť?... Ale ved rozhovor a prosba niekoho, aby sa prihovoril u Boha osobitne za mňa, nie je predsa nijaká poklona anjelovi... Tak ako môžem poprosiť o modlitbu  priateľa, pastora, môžem poprosiť o prímluvu o Boha aj anjela Strážneho, o ktorom verím, že je pri mne.

A je to, mala by to byť, podľa mňa aj normálna slušnosť a zdvorilosť, aspon občas si spomenúť na svojho anjela, ktorého mi postavil Boh na ochranu, prípadne aj iných anajelov /Michal, Gabriel, Rafael a pod./, o ktorých verím, že v rámci Božej prozreteľnosti o tento svet Boh ich používa pri svojom pôsobení vo svete. Veď tým že je napísané o nich, že oni slúžia Bohu, je nepriamo povedané, že Boh ich používa aj v prospech nás...

Na druhej strane trochu smiešne, pretože sa mi zdá nepochopením, prečo tí istí veriaci, ktorí sú tak skalpevne  presvedčení o existencii duchovného sveta anjelov, a veria dokonca o ich prítomnosti blízko nás, nemôžu sa k nim obrátiť vo viere, že nás ten anjel naozaj počuje, nielen vidí. V histórii sú známe prípady, že niektorí svätci, napr. sv. Františka Rímska sa dokonca fyzicky rozprávali so svojimi anjelmi strážcami, ba videli ho určitým spôsobom. Napokon, prečo sa veriaci kresťania už oddávna modlia k svojim anjelom Strážnym, prípadne aj k iným anjelom /napr. k Michalovi - v pokušeniach, v ohrození diabolskom, k Rafaelovi - na cestách, a pod./?... Zrejme preto, že ich doviedla k tomu ich vlastná skúsenosť viery. O tom by vám povedali aj mnohí svätci a mystici z čias prvej Cirkvi. Táto skúsenosť sa jednoducho v Cirkvi prevzala bez komentovania, a nikde o tom neboli žiadne pochybnosti alebo koncilové rokovania pretože byto niekto v histórii spochybňoval.../Až úzkostlivosť reformátorov.../ Jednoducho pocítili, skúsili, že to "funguje", že modlitba bola naozaj účinná, a že Boh nieleže proti tomu nič nemá, ale to aj podporuje. Ved On ako Otefcc veľkej rodiny si predsa želá našu vzájomnú komunikáciu všetkých Jemu verných členov. Kde je napísané v Písme, že je to zakázané?

V prípade modlitby k anjelom podľa mňa je Biblia neutrálna, a nie je ani za, ani proti. Jednoducho to v tej dobe nebol problém, ktorý bol v centre pozornosti. Dokonca Sola Scriptura v zmysle jeho správneho chápania, ako to bolo vysvetlené Reformovaným, podľa mňa v tomto prípade vôbec nehovorí proti tomu. V Biblii je zakázaníé len klaňať sa komukošvek inému ako Bohu.  Rozhovor, vďaka, úcta navzájom medzi všetkými vernými Božími deťmi, vrátane najelov to predsa nie je nijaká poklona, ale súčasť vzájomnej komunikácie, vzťahov. To nie je ani žiaden špiritizmus, či vyvolávanie duchov...



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 31. prosinec 2008 @ 11:25:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak teda nevím. Začíná být tradicí, že skoro každý Gojímův příspěvek má úvod: "oko klame."

Načež začne mluvit a zdůvodňovat něco docela úplně jiného. Alespoň já jsem zde nezaznamenal jedinou snahu od nikoho zbožšťovat anděly a stavět je na místo Boha.

K čemu tedy uvedené citace Písma?

Gojíme!
Citace kteréhokoli místa Bible není není nejapným a blbým argumentem (včetně Dt 23,13).
Nejapným a blbým argumentem bylo tvé tvrzení, že bereš každé místo Bible doslova.
Já ti jenom dokázal, že to není pravda. Že Dt 23,13 nebereš doslova. A spoustu dalších míst v Bibli nebereš doslova taky.



Gojíme, odpověz mi prosím, na jednu otázku:
Když přiznáváš, že je možná komunikace s démony, s padlými anděli, proč stejnou schopnost upíráš andělům věrným Bohu?





Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Maco v Středa, 31. prosinec 2008 @ 12:17:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Silvestrovské zastavení na konci roku. Historický vznik „sola scriptura.“ Málokdo z jeho vyznavačů už dnes zná skutečné kořeny svého dogmatu a historii jeho vzniku.  Již v r. 1513 se dostává Martinu Lutherovi žádost od jeho dlouholetého přítele Mandevilla o odborné posouzení konceptu vynikajícího středověkého cestopisu (známého Mandevillova cestopisu), kde jsou mimo jiné již popsány i pyramidy ( i když z neznalosti pouze jako sýpky Josefa egyptského). Co je zvlášť důležité, že se zde autor také zmínil o tehdejším převratném objevu staroegyptského chrámu bohyně Eset (Isis) z doby 30. dynastie, který byl po několik tisíciletí úplně pohřben pod nánosy pouštního písku. Jaké však bylo překvapení objevitelů (beduínských nomádů), když po vniknutí do obrovských prostor jeho sálů objevili dva živé tvory. Oba dva, posvátný pták ibis, i Imhotep, velekněz egyptské bohyně Eset, se těšili dokonalému zdraví.  A to navzdory tomu, že v pradávných dobách byli odsouzeni k pohřbení zaživa a k smrti hladem. (Právě tímto příběhem, i když bulvárně značně pozměněným se inspirovali také tvůrci kasovního trháku „Mumie.“ (pozn. ))  
Po překonání jazykových bariér (přizváním místních Koptů, kteří jako jediní trochu rozuměli staroegyptštině), spolu mohli komunikovat. Na otázku čím se velekněz po celou dobu živil, když v chrámu nebyly žádné potraviny, dostali následující vysvětlení:
Abych přežil, po celý čas jsem si sušil placky z trusu posvátného ptáka ibise, smíchaného s jeho vypelichaným peřím.  Přesvědčil jsem se, že přispívají k dlouhověkosti.“  Ale čím se potom živil sám posvátný pták ibis?  „No přece zase trusem mým.“  Zněla odpověď.
Tento dojemný příběh s výrazně emotivním námětem Martina Luthera velmi inspiroval. Nemohl nevidět úžasnou životaschopnost takovéhoto principu, to se opravdu nedalo přehlédnout. Po dočtení se dlouze a hluboce zamyslel, pak se ale ťukl do čela, celý se rozzářil a zvolal: „Sola skriptura!
Malý krok pro člověka, velký skok pro lidstvo. V dějinách lidstva opravdu převratné poznání, ale skutečný impulz pro něj měl zůstávat v tajnosti. Všichni vyznavači „sola scriptura“ tak mají dodnes ve své genetické výbavě zakódován strach z  vyzrazení, nepříjemné to podvědomí, že jejich dogma vychází z pohanských kořenů, z pohanského chrámu bohyně Isis.
 Ale protože nejlepší obranou bývá zpravidla útok, snaží se v diskusi preventivně všem svým oponentům podsunovat právě toto modlářství – uctívání bohyně Isis.  I když skutečný důvod pro takové jednání již pomalu upadl v zapomnění a zná ho jen pár historiků, tohle osočování druhých z uctívání bohyně Isis, z řad zastánců „sola skriptura“ vychází podvědomě až dodnes. Tento princip můžeme krásně vysledovat v každé jejich diskusi.



Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: MailerMan v Středa, 31. prosinec 2008 @ 22:42:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ko 2,18 Ať vám neupírá podíl na vykoupení nikdo, kdo si libuje v poníženosti a uctívání andělů, jak to v marné pýše své mysli viděl při svém zasvěcování.




Re: Je úcta k andělům modloslužbou? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Sobota, 03. leden 2009 @ 11:24:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Zajímavé. Také nejsem protestant. Ale Písmo učí o andělech lidí (Mt 18,10), kteří jsou jim přiděleni a SZ učí i o andělech, kteří se vojensky kladou kolem svatých.

Sám vím, že mám takového anděla stále s sebou. Již mne několikrát zachránil před smrtí nebo před vážným úrazem. Jednou jsem jel na vysokozdvižném vozíku, a zřetelně jsem cítil, jak mi jeho ruka vychýlila hlavu zpět z dráhy vozíku, protože hrozilo, že si rozbiji hlavu o zděný výklenek, proti němuž má vykloněná hlava směřovala.

Avšak - NIKDY jsem k němu nemluvil, tak jako nikdy nikdo nemluvil v Písmu k andělu, který se mu osobně nezjevil. Mluvit je možné pouze k viditelnému, zjevenému andělu.



Stránka vygenerována za: 0.45 sekundy