Život církví: Portrét Českobratrské církve evangelické
Vloženo Sobota, 13. červenec 2002 @ 08:49:04 CEST Vložil: Spuntik |
Portréty protestantských církví v ČR
Dr.
Vladimír Šiler
Českobratrská církev evangelická (ČBCE)
Vznikla v roce 1918 sloučením
dvou evangelických církví, luterské a kalvínské, přičemž 80 % členů představovali
kalvinisté. Od tolerančního patentu Josefa II. z roku 1781 byly v Rakousku -
Uhersku trpěny obě protestantské církve. Nová církev však navázala nejen
na toleranční evangelictví, ale i na přerušenou kontinuitu české
reformace, na husitství a především na ducha Jednoty bratrské. Snad proto
se k nové církvi nepřipojily sbory německých evangelíků z pohraničí.
Postupem času převládá kalvínská orientace a luterské sbory se udržují
už jen na několika místech ve Slezsku.
Církev se věroučně hlásí k
augspurskému (luterskému) i helvétskému (kalvínskému) vyznání, ale i k
České konfesi z roku 1575 a bratrské konfesi (vydané Komenským roku 1622).
V praxi však převládá ráz spíše kalvinistický, doplňovaný místně ještě
tradicemi lidových "písmáků" (tajných evangelíků a potomků
Jednoty bratrské ukrývajících se v době protireformace v 17. a 18. století).
Církev má presbyterně-synodní
zřízení. Základní jednotkou je farní sbor. Sbor si volí faráře
(pastora, kazatele), který pak spolu se staršovstvem sbor spravuje. Sbory se
sdružují do seniorátů, vedených seniory. Nejvyšším orgánem pak je synod
tvořený volenými zástupci seniorátů, duchovními i laiky. Církev jako
celek řídí a navenek zastupuje synodní rada v čele se synodním seniorem.
Centrem teologické práce je
Evangelická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. ČBCE má tradičně
vynikající kvalitu teologického bádání, posilovanou také dobrými osobními
a intelektuálními kontakty se sesterskými církvemi v zahraničí. Vynikající
je zejména její biblická teologie. Církev je proslulá dobrou ediční činností
v nakladatelství Kalich. Členové církve jsou všeobecně intelektuálně
zdatní (samostatné studium Písma!), podíl inteligence a středního stavu,
zvláště z měst, je značný. Církev proto vždy ráda vykračovala za
hranice pouhé církevnosti i do oblasti kultury, umění, vědy a politiky. Někdy
se ráda stylizovala do role "svědomí národa". Její časopisy Křesťanská
revue, Český bratr a Kostnické jiskry svým významem přesahují rámec
vlastní církve
Kostely ČBCE bývají velmi prosté.
Pokud byly postaveny ve 20. a 30. letech našeho století, nesou znaky tehdy
moderní archiktektury. Znakem církve bývá bible a kalich. Na kostelních věžích
někdy místo kříže bývá kohout (symbol bdělosti víry). Vnitřní prostor
kostela je kalvínsky prostý. Stejně prostá je i bohoslužba, v níž převažuje
čtení Písma a kázání. Farář nebo farářka používá jako bohoslužebné
roucho černý talár s tzv. tabulkami (bílé mašličky pod límcem). Pouze ve
slezských sborech s luterskou tradicí se slouží luterská bohoslužba, která
je pestřejší. Tamní kostely jsou také zdobnější, jsou v nich oltáře,
obrazy, svícny. Faráři luterských sborů nocí přes černý talár bílou
krajkovou rochetku.
Počet příslušníků se odhaduje na témař 200 000.
Církev koná významnou diakonickou práci (sociální péči,
charitativní službu), koná poměrně rozsáhlou pedagogickou činnost ve veřejném
i soukromém školství.
ČCE je vždy v čele ekumenických
snah i ekumenických institucí. Bývá vnímána jako hlavní mluvčí všech
nekatolických křesťanů v zemi. Je členem mnoha nadnárodních ekumenických
grémií, mezicírkevních svazů a podílí se na různých křesťanských
projektech celosvětového významu.
|