Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 425 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468837
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Celibát z pohledu katolíka.
Vloženo Čtvrtek, 25. červen 2009 @ 23:26:33 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Proč trvá katolická církev na celibátu lidí, zvláštním způsobem zasvěcených službě Bohu a bližním?


Protože nerad za sebou nechávám nezodpovězené otázky, a mnoho věcí bylo už na toto téma řečeno, pokusím se jen o krátké shrnutí.  Písmo doporučuje celibát pro lidi pověřené službou v církvi, která navazuje na službu apoštolů a jiných učedníků, od jáhnů, až po biskupy, zrovna tak jako pro lidi, kteří zvolili zasvěcený způsob života Bohu v modlitbě a postu. Písmo doporučuje celibát pro takové lidi zcela jednoznačně jako nejvhodnější variantu této služby.

(1. Kor 7,7-9)
Chtěl bych totiž, aby všichni lidé byli jako já; ale každý má svůj vlastní dar od Boha, jeden tak a druhý jinak.

Svobodným a vdovám tedy říkám, že by pro ně bylo dobré, kdyby zůstali jako já.
Nemohou-li se však zdržet, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší vstoupit do manželství, než se pálit.

(1. Kor 7,25-28)
Ohledně panen sice nemám Pánovo nařízení, dávám však radu jako ten, kterému se od Pána dostalo milosrdenství být věrným.
Domnívám se tedy, že je to dobré vzhledem k nynější tísni, totiž že je dobré, aby člověk zůstal tak, jak je.
Jsi přivázán k ženě? Nehledej rozvázání. Jsi od ženy rozvázán? Nehledej ženu.
I kdyby ses však oženil, nezhřešíš, a vdala-li by se panna, nezhřeší. Takoví ovšem budou mít soužení s tělem; já vás však toho chci ušetřit.

(1. Kor 7,34)
Mezi ženou a pannou je také rozdíl. Nevdaná žena se stará o věci Pána, aby byla svatá tělem i duchem; vdaná se však stará o věci světa, jak by se zalíbila svému muži.

(1. Kor 7,38)
A tak ten, kdo vstupuje do manželství, činí dobře a ten, kdo do manželství nevstupuje, učiní ještě lépe.




Katolické vnímání skutečnosti celibátu není o zákazu, či povinnosti celibátu, ale o životní volbě.

(1. Kor 7,7)
... každý má svůj vlastní dar od Boha, jeden tak a druhý jinak.
(1. Kor 12,4-6)
Jsou rozličné dary, ale tentýž Duch,
jsou rozličné služby, ale tentýž Pán,
a jsou rozličná působení, ale Bůh, který to všechno ve všech působí, je tentýž.



PODSTATOU CELIBÁTU PŘI SLUŽBĚ V CÍRKVI JE ZACHOVAT SI NEROZDĚLENÉ SRDCE,
připravené sloužit kdykoli Bohu a všem bližním bez výjimky.
Je evidentní, že ženatý člověk (kněze nevyjímaje) má předně povinnost zabezpečit svou rodinu, věnovat potřebný čas své ženě a dětem. Kněz ale má také povinnost hlásat evangelium slovem i životem v každou denní i noční dobu. Není pravdou, že někdo zvládne dělat tyto věci naráz, jednu bude vždy opomíjet na úkor druhé. Logika věcí toto přece vylučuje. Věnuje - li svůj čas farníkům, ukrádá ho svým dětem a obráceně. Je vnitřně rozdělován. Jeho srdce je rozděleno mezi službou v církvi a mezi službou ve vlastní rodině. Navíc má také "soužení s tělem", stará se o věci světa a snaží se zalíbit ženě. Je zajímavé, že tyto věci jsou pro lidi, kteří se jinak tak rádi odvolávají právě na Písmo, prakticky neviditelné a nijak je neoslovují. Zato s oblibou opakují:  Ukaž mně, kde je v Písmu povinnost celibátu!

Člověk svobodný se nestará o věci světa, dává se cele k dispozici službě Bohu v církvi - kdykoli a kdekoli. Nic mu nebrání, není ničím svazován. Jeho srdce je nerozděleno, patří skrze službu pro své bližní jenom Bohu.

Volba celibátu je tedy skutečně odpovědí na Boží volání ke zvláštní službě
, která není určena pro všechny.

Tam, kde je svobodná volba, není Zákon, není zákazů, ani příkazů.
Není příkaz celibátu, je jen svobodná volba služby, odpověď na Boží volání. Celibát vyplývá organicky ze svobodné volby této služby. Nejsem - li povolán pro manželství, bylo by chybou se ženit, jsem li volán pro manželství, bylo by chybou se zavázat k celibátu.

Bylo by naivní se domnívat, že církev někdy celibát zruší, protože ten vyplývá z charakteru služby v podobě, jak ji doporučuje Písmo.
Volání těch, kteří provedli v životě špatnou volbu svého povolání, nemůže být v tomto případě směrodatné. Je to podobný nesmysl, jako požadovat výjimku z manželské věrnosti pro ty, kterým je obtížné tuto věrnost zachovávat.




Podobná témata

Katolicismus

"Celibát z pohledu katolíka." | Přihlásit/Vytvořit účet | 202 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Celibát z pohledu katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pátek, 26. červen 2009 @ 23:06:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu, proč se neustále hádáte o stejných tématech, které se již tady vícekrát řešili. Můžete mi prosím jasně řici co vás nekatolíky pobuřuje na tom, že ŘKC chce aby lidé byli v celibátu? Souhlasím s tím co Oko napsal ve svém článku, a to mimo jiné: Není příkaz celibátu, je jen svobodná volba služby, odpověď na Boží volání. Celibát vyplývá organicky ze svobodné volby této služby. Nejsem - li povolán pro manželství, bylo by chybou se ženit, jsem li volán pro manželství, bylo by chybou se zavázat k celibátu. Nevím jestli je zde diskutujícím jistá služba v katolické církvi zvaná trvalý jahen? Můžete mi prosím odpovedět na tyto otázky bez vyvyšovaní že já a moje víra je lepší od tam těch dejme omu katolíku?



Re: Celibát z pohledu katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 26. červen 2009 @ 08:30:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj oko.

  Díky za tvůj pohled na tohle téma. Rozumím mu podobně jako ty. Několikrát jsem napsal, že každé náboženství má právo určit si svoje pravidla a taky že si myslím, že je bláznivé se domnívat že ŘKC celibát kněží odvolá. ŘKC kněžství ve formě jaké existuje s celibátem přímo souvisí a bylo spíš divné, že nějakou dobu či v nějaké formě organizace existovalo mimo celibát.


  Pokud budeš mít zájem, můžu ti napsat, jak tohle téma funguje u křesťanů.

  Křesťané to mají se službou svému Bohu jinak, než je to v ŘKC. Nepotřebují už kněze, jako jiná náboženství, tím odpadá i potřeba nějakých speciálních pravidel včetně celibátu pro kněze.

  Křesťanem se člověk stává tím, že svůj život odevzdá Ježíši Kristu a Ježíš se tak stává jeho majitelem (o tom už jsme si vícekrát psali, nemusíme diskutovat "formu", jakou se to stane). Pokud je Ježíš majitelem nějakého člověka, tak ten člověk mu slouží, bez vyjímky. Buď tedy člověk slouží Kristu a je křesťan, nebo není vůbec křesťan. Rozdělovat uprostřed křesťanství lidi na "ty kteří slouží Bohu" a "ty kteří Bohu neslouží", či "ty, kteří mají rozdělené srdce" a "ty, kteří nemají rozdělené srdce" je holý nesmysl.

  Pak je tu forma služby, dary, úřady. A ta je u křesťanů velmi rozličná. Pro služby v křesťanských církvích není podstatnou vlastností celibát, i když se také řeší. Pokud jde o naše nějaká nařízení v tomto tématu, tak máme spíše nařízení opačné, než ŘKC - člověk, který je ve správě církve, musí být ženatý, musí dobře spravovat svou rodinu, mít dobře vychované děti a mít dobré svědectví ze světa (t.j. mít běžné vztahy ve světě).

  Jinak jde spíše o doporučení. Ze zkušeností, které znám, si celibát volí lidé ve službách apoštolů nebo evangelistů, ale je to velmi často celibát ne na celý život, ale na dobu služby, na kterou je povolán. Ale mnohem častější je situace, kdy do podobné služby jde manžeský pár s celou rodinou. Život bez ženy nebo bez muže je tak otázkou jasného povolání od Boha, nijak nesouvisí s konkrétním úřadem, který někdo zastává, nebo darem, který má, nebo obecným příkazem.

 
  Jiný je i pohled na službu. Služba apoštolů, proroků, evangelistů, učitelů, lidí v moci, správců, vedoucích a mnoha dalších neprobíhá jako v ŘKC, kdy daný služebník je k dispozici lidem 24 hodin denně. Takovou situaci jako křesťané považujeme za vážný úlet a pokud se třeba pastýř do téhle situace dostane, je potřeba mu pomoci. Křesťanští služebníci jsou 24 hodin denně k dispozici ke službě Bohu a poslouchají Boha. Což třeba v případě pastýře může znamenat to, že duchovní "pijavice" odřazává tak, aby nevysávaly sílu církvi (a tohle je na delší psaní).

  Trochu se ti to snažil vysvětlit Willy. Povinnost křesťana není vymýšlet aktivity a být k dispozici lidem, ale být k dispozici Bohu. Pokud takhle křesťan funguje - a z mé zkušenosti mohu říci, že je to velmi časté - není žádnou překážkou to, jestli je nebo není ženatý či vdaná.



Re: Celibát z pohledu katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 26. červen 2009 @ 09:18:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lidí kteří se vzdali rodinného zázemí kvůli Kristovu království a kvůli tomu aby mohli sloužit hříšným nevděčníkům jako jsme my kteří žijeme v pohodlí na jejich úkor si hluboce vážím. Na druhou stranu se můžeme podívat na apoštola Petra a jeho rodinu. Podle všeho vycházel i velice dobře se svou tchýní která také měla svůj podíl na životě církve. Existuje i spousta dalších příkladných mužů, proroků, králů a učitelů církve kteří byli ženatí. Celibát našich kněží považuji za výhodu ze které sobecky těžím ale může se stát i to že Bůh bude v určité době chtít jinak. Krom toho bych rád upozornil na to že každý kdo ho dneska zachovává tak činí dobrovolně a může si to kdykoliv rozmyslet. Kněz který se chce oženit může požádat o přeložení k řeckokatolické části naší církve východního obřadu. Nebo může požádat o odsvěcení a pak se stává řádným členem církve se všemi právy a povinnostmi. Může i přijímat Tělo a Krev Páně. Totéž platí pro mnichy a jeptišky. Nutit někoho k zasvěcenému životu nebo ho v něm násilím držet je těžký hřích který může být potrestán exkomunikací. Tato fakta je dobré brát v potaz při nejrůznějších aférách před volbani i jindy. Jsou přinejmenším zbytečné.



Re: Celibát z pohledu katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pátek, 26. červen 2009 @ 10:29:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Celibát splňuje svůj účel jen tehdy, je-li dobrovolný. Jinak je to přetěžké břemeno a tlačící jho...

emeth.tk





Re: Celibát z pohledu katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 26. červen 2009 @ 11:05:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 --Písmo doporučuje celibát pro lidi pověřené službou v církvi, která navazuje na službu apoštolů a jiných učedníků, od jáhnů, až po biskupy, zrovna tak jako pro lidi, kteří zvolili zasvěcený způsob života Bohu v modlitbě a postu.--
 
Takto se to nedá říci,platí to jen o něterých částech jiné to naopak vidí opačně :  

Nuže, biskup má být bezúhonný, jen jednou ženatý, střídmý, rozvážný, řádný, pohostinný, schopný učit, ne pijan, ne rváč, nýbrž vlídný, smířlivý, nezištný. Má dobře vést svou rodinu a mít děti poslušné a počestné; nedovede-li někdo vést svoji rodinu, jak se bude starat o Boží církev?



Ono kdyby  Písmo celibát tak jednoznačně doporučovalo tak se celibát v dnešní podobě praktikuje už od vzniku NZ ,jak však z historie víme byl zaveden až ve 10-11 století ,církevní majetek se tak netříštil mezi rodinné příslušníky hodnostářů 




Písmo doporučuje, římskokatolická církev nařizuje ... (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 26. červen 2009 @ 16:20:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, porovnej si prosím následující:

Písmo doporučuje celibát pro lidi pověřené službou v církvi, která navazuje na službu apoštolů a jiných učedníků, od jáhnů, až po biskupy, zrovna tak jako pro lidi, kteří zvolili zasvěcený způsob života Bohu v modlitbě a postu. Písmo doporučuje celibát pro takové lidi zcela jednoznačně jako nejvhodnější variantu této služby.

vs.

ŘKC nařizuje celibát pro lidi pověřené službou v církvi, která navazuje na službu apoštolů a jiných učedníků, od jáhnů, až po biskupy, zrovna tak jako pro lidi, kteří zvolili zasvěcený způsob života Bohu v modlitbě a postu. ŘKC nařizuje celibát pro takové lidi zcela jednoznačně jako jedinou variantu této služby.

Mělo by ti být už jasné, že nikdo nepochybuje o pozitivním vztahu Písma k celibátu. Jenže je rozdíl mezi doporučením a nařízením. Nezdá se ti divné, že když je někdo, kdo je ženatý (nebo se chce v budoucnu oženit), od Pána jako římský katolík povolán aby se stal duchovním pastýřem ostatních (knězem), musí změnit církev? Může zůstat v jednotě s papežem, ale pak musí své povolání přijmout až po svatbě, nebo musí o jednotu s papežem přijít.



Re: Celibát z pohledu ženatého katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 28. červen 2009 @ 12:04:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Škoda, že sem nenapíše nějaký řk kněz, jak mu celibát vyhovuje. Návštěva v rodině ženatého evangelického faráře, otce několika dětí, má také svůj půvab. Jak prakticky řeší katolický kněz svoji sexualitu? Potkal jsem několik kněží, na kterých jakoby bylo vidět, že s nimi něco v tomto směru není vpořádku.
Celibát musí být prostě dar. A neplatí to jen pro kněze, ale i třeba pro vědce, cestovatele ap. Někdo může být špica ve výzkumu broučků a housenek, ale manželství by pro něho bylo peklo. Jiný může být výborný duchovní pastýř, s darem manželství, a nutit ho do celibátu by byl doslova hřích.
Na toto téma byl dobrý film Rabín, kněz a krásná blondýna. (Ale evangelium tam nezaznělo :-)



Re: Celibát z pohledu katolíka. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 29. červen 2009 @ 23:43:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro úplnost ještě jednu myšlenku, co to je zvolit si celibát.

(Mk 10,17-22)
Když potom vycházel na cestu, přiběhl jeden muž, poklekl před ním a ptal se ho: "Dobrý mistře, co mám udělat, abych se stal dědicem věčného života?"
Ježíš mu však řekl: "Proč mě nazýváš dobrým? Nikdo není dobrý, jen jediný - Bůh.
Přikázání znáš: 'Abys nezcizoložil, nezabil, neukradl, nevydal křivé svědectví, nepodvedl; cti svého otce i matku.'"
On mu odpověděl: "Mistře, to všechno jsem dodržoval odmalička."
A když se na něho Ježíš podíval, zamiloval si ho a řekl mu: "Jedno ti schází - jdi, prodej všechno, co máš, a dej chudým a budeš mít poklad v nebi. A pojď, vezmi kříž a následuj mne."
Ale on se z těch slov zarmoutil a smutně odešel. Měl totiž mnoho majetku.

To je i příklad rozděleného a nerozděleného srdce. Ženatý nemá možnost prodat a rozdat majetek, okradl by vlastní rodinu.







Stránka vygenerována za: 1.37 sekundy