Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 265, komentářů celkem: 429600, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116505415
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je římskokatolictví náboženstvím?
Vloženo Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 20:53:33 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal op

    

      Je římskokatolictví náboženstvím? Tuto otázku jsem si položil tehdy, když jsem se s touto doktrínou podrobně seznámil. K jejímu zodpovězení je nutné nejprve odpovědět na otázku, co je náboženství, stanovit určitá objektivní kriteria, podle nichž lze určit, zda určitá doktrína je či není náboženstvím. Podle mého názoru hlavním kritériem je to, zda je uznáváno jedinečné, ontologicky první a věčné jsoucno, které je první a poslední příčinou vesmíru a které se nazývá Bohem. K tomu dále přistupuje kritérium víry v existenci tohoto jsoucna. U zjevených náboženství je dalším kritériem soulad víry s  obsahem tohoto zjevení, zaznamenaného v příslušných posvátných knihách jako boží slovo. 


    
   Římskokatolictví formálně prohlašuje víru v biblického Boha. Současně však se od Bible radikálním způsobem odklání. V rozporu s Biblí nad  boží slovo zaznamenané v Bibli staví tzv. učitelský úřad, což je jiný název pro římského biskupa jakožto absolutistického vůdce těch, kteří se hlásí k římskokatolictví. Tento vůdce si sám pro sebe přivlastňuje atributy, které jsou vlastní výlučně Bohu. Tím je svatost (titul "Svatý Otec", který patří výlučně Bohu), dále neomylnost. Nutným předpokladem neomylnosti je však výlučně boží atribut vševědoucnosti a s ní spojená schopnost správně vyjádřit obsah této vševědoucnosti. Neomylnost jako taková nemůže být pouze omezená na některou oblast, ale musí být nutně univerzální stejně jako vševědoucnost. Ta, jak vyplývá z významu tohoto slova, je rovněž nedělitelná. Pokud by totiž vševědoucnost měla zahrnovat pouze některou oblast, již by se nemohlo jednat o vše-vědoucnost. Proto tvrdit, že údajná neomylnost římského biskupa se vztahuje pouze na určitou oblast (tj. víry a mravů), je vnitřně rozporným tvrzením, neboť neomylnost je stejně tak nedělitelná jako vševědoucnost, která je jejím předpokladem. Nikdo nemůže být neomylný (ve věcech víry a mravů) a současně omylný (v ostatních věcech). To totiž odporuje základnímu ontologickému pravidlu, že nic nemůže současně být i nebýt.  Navíc vůbec nelze přesně ohraničit, co patří do oblasti víry či mravů. Přesto podle římskokatolicismu výroky římského biskupa v těchto nespecifikovaných a obtížně vymezitelných oblastech jsou považovány za nezměnitelné články víry, a to bez ohledu na jejich biblickou oporu, pokud jsou římským biskupem vyjádřeny tzv. ex cathedra. I pro samotné římskokatolíky je však velmi obtížné stanovit, podle jakých kritérií lze určit, zda to které prohlášení bylo či nebylo učiněno "ex cathedra". Žádná konkrétní kritéria totiž nejsou dána. Argumentace římského biskupa, že před omylem ve věcech víry a mravů jej chrání Duch svatý, je ve zjevném rozporu s Biblí. Případ římského biskupa Honoria a řady dalších pravdivost tohoto tvrzení spolehlivě vyvrací. Tragikomickým je případ "neomylného" římského biskupa Formoza, kterého jeho "neomylný" následník na římském biskupském stolci nechal opakovaně exhumovat a obléci do biskupských rouch, aby jej pak jako bludaře exkomunikoval!
     Vzhledem k tomu, že římskokatolictví přiznává svému vůdci božské atributy, činí jej bohem, ač je zřejmé, že tento pozemský vůdce není jedinečným a věčným jsoucnem, které je první a poslední příčinou vesmíru, nýbrž člověk. Z toho pro mne vyplývá, že římskokatolictví není theocentrickou dokrínou, tedy náboženstvím, ale antropocentrickou, tedy nenáboženskou doktrínou. Římskokatolictví totiž výroky člověka, konkrétně římského biskupa, staví nad výroky boží obsažené v Bibli, čímž fakticky staví člověka nad Boha. Předmětem víry je vposledku tedy nikoli Bůh, ale člověk v osobě římského biskup. O římském biskupovi však v Bibli nenacházím ani jediné slovo.  

Podobná témata

Katolicismus

"Je římskokatolictví náboženstvím?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 52 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: Hany87 v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:26:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nad timto clankem jde jen jedine a to je SMAT SE :))

Vazeni krestane "nekatolici" mate-li tak velky zajem poznat lepe katolickou cirkev tak proc se nezapisete na studium na Katolicke teologicke fakulte? Ja kdybych napsal clanek o kvark-gluonove plazme a byl by zalozen jen na tom co si najdu nekde na webu bez potrebnych znalosti a to co nebudu vedet si budu domyslet tak me kolegove utlucou argumenty a trhnu si peknou ostudu mezi fyziky :))



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: Nasinec v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:28:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
á, tady si zas někdo pořádně přihnul slivovice či co



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:29:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkuste si o výrocích ex cathedra najít něco víc. Používají se velice zřídka a jsou vždy řádně ohlášeny. S tímhle opravdu problém nemáme. Spíš než neomylnost by se možná hodilo označení právo vyslovit závazný axiom. Něco podobného měl i velekněz vyvoleného národa, je to zmíněno i v Novém zákoně. I když byl v běžném životě také omylný. O Vás a o mně se také v Bibli jmenovitě nepíše a přesto tady jsme. Možná jste slyšel o tom že římský biskup má jeden zvláštní titul který se píše na nejdůležitějším místě těsně před jménem. Sluha Božích sluhů. I když byl v běžném životě také omylný. O Vás a o mně se také v Bibli jmenovitě nepíše, ani o našich skutcích a přesto tady jsme. Raději poslouchejme oba dva Boha než lidi a to co se snaží stavět mezi křesťany.



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:35:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slátanina, která nemá ani hlavu ani patu, je výpovědí o krizi člověka bez Boha.
Martino



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 14. srpen 2009 @ 02:04:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj ope,

v podobném duchu tu byl už jeden článek. Doporučuji si přečíst debatu začínající odpovědí docenta. S tou neomylností je to asi svízel, jak poznáš sám, když si to přečteš. Ale hlavně je asi nutné rozlišovat dvě věci - výrok, který je považován za neomylný, tj. takový, o kterém se už nikdy nebude diskutovat. Žádný koncil už nikdy neotevře otázku neposkvrněného pořetí Panny Marie a žádný papež to dogma neprohlásí za neplatné. A druhou kategorií jsou věci, které nejsou neomylné, ale jsou v současné době platné a pro katolíky závazné s ohledem na učitelský úřad církve. Sem patří encykliky a třeba i to kanonické právo.

Opravdu pozorně jsem sledoval tok tvých myšlenek či dokazování a nacházím tam jednu slabinu. Píšeš:

řkc přisuzuje  atributy ontologicky nejvyššího jsoucna (otázku jsoucno vs. bytí vynechám) lidem - nejde o jednoho člověka, ale o lidi zastávající určitý úřad (papež) => katolicismus není theocentrický ale antropocentrický systém => nejde o (zjevené) náboženství dle tvé definice.

Pokud ale přijmu takovou logiku, pak ani samotné křesťanství není (zjevené) náboženství dle tvé definice. Proč?

křesťanství přisuzuje  atributy ontologicky nejvyššího jsoucna lidem - nejde o jednoho člověka, ale o lidi zastávající určitý úřad (inspirovaný pisatel Písma) => křesťanství není theocentrický ale antropocentrický systém => nejde o (zjevené) náboženství dle tvé definice.

Zamysli se nad tím. Vše, čemu věříme o Bohu, je založeno na Bibli, tj. souboru textů sepsaných lidmi. Každý máme i osobní zkušenost s Pánem, ale ta je vždy korigována Písmem. Písmo tak tvoří základ naší rozpoznávací struktury ohledně té komunikace. Pokud se mi zjeví nějaká nadpřirozená bytost (nevím, jak to lépe vyjádřit), která se mi představí jako Bůh a řekne, že Ježíš byl jen podvodník, moje rozpoznávací  struktura, která je formulována Písmem, takové zjevení označí za ďábelské mámení. A to už ani nemluvím o tom, že ty atributy přisuzujeme i těm, kteří stanovili kánon.

Bibli můžeme označit za jakýsi axiom, ale pak tu proti sobě stojí dva axiomy. Jeden náš, který zahrnuje jen Písmo, a druhý katolický, který zahrnuje Písmo+tradici. My dva vidíme působení Boha (Ducha svatého) za texty Bible a katolíci k tomu ještě přidávají i ty neomylné výroky papežů.



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: donkichot v Pátek, 14. srpen 2009 @ 06:33:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Několik bodů k článku:
1) římský katolicismus náboženstvím je, i když zbožšťuje instituci a nese patrné znaky modlářství
2) Ježíš Kristus nepřišel pro to, abychom se oddávali rituálům a různým náboženským úkonům, ale abychom věřili, proto teologové z hnutí neoortodoxie zdůraznili, že nepěstujeme náboženství, ale věříme, cílem našeho vyznání není náboženství, ale víra
3) Autor, zdá se, je ve vleku modernistického všereligiózního hnutí, kde cílem není víra, ale náboženství.



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 14. srpen 2009 @ 08:53:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Drazí,
     římskokatolickou teologii jsem vystudoval na zahraniční vysoké škole, mám z teologie doktoráty, mám i kněžské svěcení
."...

Tak tohle jsi přehnal! Na které zahraniční vysoké šlole jsi vystudoval, v Pákistánu?

Ale zřejmě i tam zřejmě budou vědět, že Kristus nám neustanovil Bibli, ale že ustanovil živou církev. A až následně z tohoto života církve za několik století vyšlo Písmo, jak ho známe do dnešní doby. Sola scriptura je tedy historickým nesmyslem. Výroky člověka, inspirovaného Duchem svatým, jsou skutečným božím slovem, ať už se jedná o evangelisty, apoštoly, či papeže.
A zase jen církev (Kristovo tělo) je nejvyšším atributem, aby určila, co je Božím slovem a co nikoli. A to platí v každé době.



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: KatolikRimsky v Pátek, 14. srpen 2009 @ 09:22:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem také přesvědčen, že autor nestudoval katolickou teologii, ani není vysvěcen, ale pouze se vydává za "vzdělaného" kněze. Svědčí o tom jeho nekatolické interpretace katolického učení. Co na to v tomto případě jeho svědomí?



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pátek, 14. srpen 2009 @ 10:16:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Ope, žel nevěřím ti, že jseš člověkem co studoval katolickou teologii. Uvedu pouze jeden výrok s čím zásadně nesouhlasím. Ve tvé definici náboženství. Píšeš: Podle mého názoru hlavním kritériem je to, zda je uznáváno jedinečné, ontologicky první a věčné jsoucno, které je první a poslední příčinou vesmíru a které se nazývá Bohem. A proč s tím nesouhlasím jako s definici náboženství? Protože je to definice moc úzká. Nemůžeme tak definovat různá starověká náboženství jako Starého Egypta, Mezopotámie, Babylonu, Persie, a řady řady dalších. V dnešním době například buddhismus, taoismus, hinduismus, šintoismus a další.

A také píšeš: Je římskokatolictví náboženstvím? Tuto otázku jsem si položil tehdy, když jsem se s touto doktrínou podrobně seznámil. Zde mi není jasné, že se někdy dogma o definici náboženství uznalo. Můžeš mne neznalého poučit?



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 14. srpen 2009 @ 10:46:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Tady asi záleží na tom, co se označí slovem náboženství. Obecně má samo slovo více významů podle prostředí, ve kterém se používá. Někdy má význam pozitivní (v náboženských systémech) někdy funguje i jako nadávka (často třeba mezi křesťany).


  Někdo má jako pojem "náboženství" definováno "soustava pravidel nějakého systému které zaručují přístup k určitému bohu". Jindy se pojem "náboženství" kryje s obsahem komunistického pojmu "světový názor", neboli "životní orientace". I česká Wiki udává sama několik významů toho slova.


  V každém případě mi nepřipadá úplně úplně účelné a smysluplné pro křesťana zabývat se tím, jestli něco je nebo není náboženstvím a plýtvat energii nad rozborem, jehož účel úplně nechápu? Možná budou na světě důležitější věci na řešení?



Protikatolické texty na GS mi začínají být velmi podezřelé (Skóre: 1)
Vložil: Petro v Neděle, 16. srpen 2009 @ 11:26:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Katolík nejsem. Pročítáním hloupých protikatolických příspěvků na GS, ale  začínám mít ke katolické církvi čím dál tím větší sympatie, plynoucí z antipatií k lidem, kteří zaslepení nenávistí jsou schopni vytvořit opravdové demagogické perly.

Na to, že někteří méně vzdělaní jedinci přemýšlejí nad tím, zda jsou katolíci křesťané, jsem si už zvykl. Toto „filozofické pojednání“ o tom zda je římskokatolictví náboženstvím, mi ale vnuklo myšlenku, jestli ty poťouchlosti nepíší sami katolíci, aby z ostatních udělali primitivy s s těžkou psychiatrickou diagnózou. Jestli se nemýlím, tak dělají svou práci velmi dobře.

Nechci nikoho nahněvat, ale já si opravdu myslím, že normální reakcí i podprůměrně inteligentního člověka   na větu  „luštěniny způsobují nadýmání“,  rozhodně není otázka:  „kde to najdu v Písmu?“.



Re: Je římskokatolictví náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 04. květen 2010 @ 06:50:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Ope,

toto je skvělý již starší článek a skvělé komentáře.

Martyrium a poznání  v rámci ŘKC, které pak popisujete v komentářích, je mi osobně blízké (ale nabízí zároveň setkání s Kristem, osvobozuje).

Též si nemyslím, že odklon od ŘKC musí být  odklonem od Krista - může tomu být  často právě i naopak.

Díky!








Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy