Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473748
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Hlas Velké stránky: Zprávy z Úzké rady JB
Vloženo Čtvrtek, 01. srpen 2002 @ 11:53:07 CEST Vložil: Stepan

Charismatici poslal Ochranovský

    Hlas Velké stránky: Zprávy z Úzké rady JB Milí bratři a sestry, co nejdříve po návratu z Aljašky sedám, abych vás informoval o setkání Unity Boardu. Hned zkraje chci moc poděkovat všem vám, kteří jste se za všechna jednání i za mně osobně modlili. Vaši podporu jsem opravdu pociťoval. Pokud vyjdou diapozitivy a budete mít ve sborech zájem, rád se s vámi podělím i o vnější dojmy z aljašského léta. Nyní však věci podstatné: 1. Situace ve světové Unitas fratrum Unity Board vyslechl zprávy za všech 19 provincií. Pro zájemce je mohu zapůjčit v plném angl. znění, zde budu jen krátce citovat, co je pro nás aktuální. Ve mnoha provinciích zaznamenávají více či méně intenzivní známky duchovního oživení tzv. "charismatického" typu. Většinou je touha po obnově vítána a tento pohyb je přijímán jako důraz, který do církve samozřejmě patří jako akcent Jednotě bytostně přirozený. Panovala shoda v tom, že duchovní obnově je potřeba dát prostor, že je vítána a že je třeba se těmito věcmi odpovědně zabývat. Pokud někde dochází k  roztržkám, jejich prapůvodní příčina není otázkou teologie nebo učení. V Hondurasu nastala krize poté, co byla zvolena nová ÚR, ale bývalý předseda ji odmítl uznat z důvodu osobní nevraživosti vůči novému předsedovi. Získal na svou stranu několik dalších kazatelů, kteří byli napomínáni a kázněni např. za užívání a prodávání drog či smilstvo s členkami sboru. Z 81 sborů jich k sobě strhl šest, ale i ty jsou vnitřně rozdělené, kdy ne všichni s odtržením souhlasí. Předseda z Kostariky prohlásil, že jejich provincie má tři tzv. "letniční" sbory - vycházejí spolu výborně a mají se navzájem rádi. Jsou to sbory nově založené na místech, kde dosud sbory JB nebyly, pořádají pouliční evangelizace, často se modlí za nemocné, kteří jsou uzdravováni a to přivádí další nevěřící k víře. Nově obrácení jsou vyučováni tradicím JB a tradiční členové jsou obživováni jejich živosti a misijním zápalem. Když bylo na naši českou provincii žalováno, že se u nás "uzdravuje" a "vymítají démoni", afričtí bratři se velice divili a předsedové všech čtyř provincií v Tanzánii (včetně přítomného biskupa br. Nicodema) s úsměvem svorně potvrdili, že oni démony vymítají běžně. Požádal jsem je o bližší vysvětlení - oni nechápali, co my na tom nechápeme. Prý když pohané přicházejí k víře, jsou posedlí a tyto démony je potřeba prostě vyhnat. To podle názoru bratří z Tanzánie není nic letničního, ale praxe v Jednotě bratrské naprosto běžná, svým způsobem "všední" a praktikovaná všemi kazateli. Br. Kent ze Surinamu upozornil, že není správné mluvit v této souvislosti o "letničních způsobech" : vždyť přece modlitba za nemocné, za osvobození apod. patří k samozřejmým pastýřským povinnostem každého kazatele! Br. Edmunds z Labradoru sdílel, že i jeho obviňovali že je "charismatik", "uzdravovač" a že není "moravian". Někteří lidé dokonce odešli pro jeho údajně "nebratrské způsoby" - ale jeho sbor vzrostl o 70%. Slyše toto vše, navrhl jsem zařadit do programu rozhovor o tom, co je "bratrské". Jestliže se v jiných provinciích běžně modlí za nemocné a vymítají démony, lidé jsou uzdravováni a některé sbory jsou nazývány "bratrské letniční", jestliže v jiných provinciích světové Unitas fratrum při bohoslužbách tleskají, skáčí a tancují radostí a nikdo nezpochybňuje, že jsou "moravian", pak považuji za absurdní, aby v ČR malá skupina usilovala o rozdělení provincie na základě poukazování na podstatně umírněnější projevy. Tento návrh byl přijat, ale k rozhovoru nakonec pro nedostatek času nedošlo - možná by bylo dobré navrhnout toto téma Synodu světové UF? Samozřejmě nikde nemají "idylu", to nikdo nepředstíral. Ne všude se daří skloubit různé projevy zbožnosti jako v Kostarice a většinou čelí napětím mezi různými "probuzeneckými" skupinami, které se střetávají v pochopení víry a způsobu služby (Surinam) a kterých je někdy i více v jednom sboru (Tanzánie). Všichni předsedové v Unity Boardu jsme se však shodli, že v žádném případě řešení není v rozdělení, ale ve vzájemném přijímání a snášenlivosti. V Surinamu je velký počet charismaticky orientovaných členů. Proběhly rozhovory o jednotě a různosti z hlediska teologického i sociologického a synod rozhodl o vytvoření nové struktury provincie, která by církvi lépe umožňovala plnit její poslání. Nová struktura zahrnuje různost a pluralitu etnickou, kulturní i pokud jde o rozdílné duchovní zkušenosti v církvi. Klíčovými slovy jsou vzájemná tolerance a respekt a v této nové struktuře by každá skupina měla nalézt své místo. Požádal jsem br. Kenta a bližší podrobnosti a slíbil mi je zaslat. Někde k rozumné dohodě nedošlo: tak v Kyela v jižní Tanzánii se většina sboru odtrhla, ale nadále protiprávně užívají název "Moravian" i znak beránka s bratrským heslem a odmítají uvolnit modlitebnu. Problém se táhne již 10 let, nyní se vedení provincie rozhodlo postavit novou budovu pro menšinu JB, která byla ze sboru vytlačena. Také v Jižní Africe došlo před 10 lety ke konfliktu. Po neúspěšných pokusech o řešení se situace vyhrotila natolik, že Rada provincie propustila 5 kazatelů, kteří rozdělili sbory a s některými členy odešli do jiné denominace. Shromáždění měli v různou dobu, ale i tak se projevovalo nepřátelství a obě skupiny si navzájem rušily bohoslužby. Od roku 1996 začal nový proces smíření a existuje naděje na jeho uskutečnění. Lidé se začínají vracet, ale stále ve východním distriktu je větší počet členů Jednoty mimo církev než ve sborech. Propuštění kazatelé, z nichž dva jsou v důchodovém věku, zatím nebyli přijati zpět.   2. Slovo biskupů Těsně před zasedáním Unity Boardu se ve Winston-Salemu konala konference biskupů. Zúčastnil se jí i br. Isaac Nicodemo,který Radě Jednoty podal čerstvou zprávu. Mluvili mj. také o situaci v Hondurasu a Česku, ale žádné zvláštní usnesení přijato nebylo. V dopise UB biskupové napsali: "Rozeznáváme, že konflikty v naší církvi mohou být nástroji obnovy a reflexe, dokonce i když působí bolest. Zavazujeme se k modlitbám za probuzení a k rozhovoru o těch věcech, které jsou podstatné pro naši bratrskou identitu. Rozeznáváme, že mezi teologickými znaky, které nás identifikují jako Jednotu, jsou . jednota v různosti, která přijímá rozličnost způsobů církevní praxe mezi partnery společné víry. Věříme, že v naší Jednotě je prostor pro různost náboženských zkušeností a že toto je ve skutečnosti jeden z našich největších darů. Vděčně povzbuzujeme zkušenosti nového života a nového nadšení našich bratří a sester v Jednotě bratrské. Rozeznáváme, že dílo Ducha svatého je v Jednotě bratrské zřejmé po celou jejího trvání a věříme, že Duch svatý přichází v každé době nově. Povzbuzujeme k dialogu mezi našimi bratry a sestrami ohledně jejich porozumění dílu Ducha svatého." Tento dopis i pastýřský list biskupů se překládá a vbrzku jej dostanete v plném znění.   3. Jednání ohledně České provincie Pokud jde o odnětí hlasovacího práva naší provincii, mezi předsedy ostatních provincií jsem zaznamenal shodu, že tímto krokem byl porušen Řád světové UF. Předseda UB nemůže o své vůli něco podobného učinit, stejně jako nemá právo neuznávat řádný Synod provincie. Ve čtvrtek byl mně a J. Halamovi dán v plénu prostor (po 20 min.) pro úvodní slovo. J. Halama přivezl vedle odvolání a práce B. Kejře "Kudy jsme šli." také jen několik dní starý dopis ERC, pečlivě přeložený do angličtiny. Byl prezentován jako ukázka, jak jsme údajně vnímáni místními církvemi (naskýtá se otázka, zda vedle diskreditace před českým Siónem toto nebyl jeho hlavní účel), ale když jsem předložil kopii faxu, kterým si br. Motl tento dopis objednal, bratři se velmi divili vehemenci, s níž se německý předseda v Česku angažuje. Mimochodem, americký jižní předseda br. Sawyer později výslovně konstatoval, že způsob, jakým do dění u nás zasahovala Kontinentální provincie, byl nešťastný a situaci i vyhlídky na řešení výrazně zhoršil. Byla ustavena subkomise ve složení br. McOwat (Británie), Sawyer (Americká jižní), Kent (Surinam) a Musomba (Tanzánie jih), která měla vést rozhovory se mnou i J. Halamou a navrhnout řešení. Zásadní požadavek byl na smíření s tím, že připojení k EKP je nepřijatelné: vznikl by precedens a mohla by se rozběhnout řetězová reakce štěpení i jinde. Zadání komisi dále znělo, že řešení musí být v souladu s Řádem UF, musí být theologicky konzistentní a mělo by obsahovat doporučení, jak nejlépe postupovat dále. Bratři se s námi několikrát setkali jednotlivě i pohromadě. Celou řadu problémů jsem mohl identifikovat jako umělé, např. zaměstnání ses. Jaluškové nebo br. Hájka, kde k propuštění nikdy nedošlo, nebo důchodců, kteří nebyli propuštěni, ale pracovní smlouvu navzdory řadě nabídek sami nepodepsali. Jako neuralgický bod se ukázalo opětovné zaměstnání O. Halamy, na němž J. Halama trval a které jsem já vzhledem k mnoha nevyřešeným problémům pracovním i osobním považoval v současné chvíli za nemožné. Při opětovném projednávání v plénu (1) bylo konstatováno, že není možno zpochybňovat Synod České provincie a Úzká rada byla uznána jako právoplatné vedení České provincie. Na základě toho (2) bylo České provincii jednomyslně vráceno hlasovací právo v Radě Jednoty. Zároveň byl J. Halamovi udělen statut pozorovatele, aby se mohl účastnit zasedání Unity Boardu. (3) Bylo konstatováno, že Provincie světové JB jsou organizovány podle geografických hledisek a Unity Board nepovažuje za správné dělit sbory podle hledisek jiných, např. teologických. Proto nebylo schváleno připojení skupiny v ČR k EKP a bylo rozhodnuto hledat řešení na základě pokusu o smíření. Jako takový pokus byl přijat přiložený návrh. 4. Návrh UB na řešení situace Konečný návrh Unity Boardu máte přiložen v českém překladu. Úzká rada se jím intenzivně zabývá, bez ohledu na prázdniny nebo dovolené. Máme snahu najít smírné řešení a jsme stále připraveni vyjít malé stránce vstříc a jednat s jejími zástupci, jsme stále připraveni ke vstřícným krokům, jak jsme vyjádřili již v návrhu z 11. června (např. dokumenty týkající se registrace už byly MS předány). Je ovšem několik požadavků, ze kterých nemůžeme ustoupit. Prvním z nich je požadavek slušného jednání, kdy budou stanovena jasná pravidla, která také budou dodržována. Dalším je princip vzájemného uznání - zde doufáme, že by snad již nemusel být problém (s přívlastky "acting" a "úřadující") poté, co Unity Board Úzkou radu jednomyslně uznal jako legitimní orgán Jednoty bratrské v ČR. Další zásadní podmínkou pro jakékoli řešení je, aby bylo v souladu s Řádem Jednoty bratrské. Úzká rada je mj. povinna odpovědně spravovat majetek církve a nemůže jej sama o své - byť dobré - vůli rozdávat. A konečně trváme na tom, aby malá stránka ustala s pomluvami a medializací celého sporu v ekumeně i světských sdělovacích prostředcích. Je nám vyhrožováno soudy a někteří představitelé MS opět nedávno aktivovali světský tisk, kdy předali různé dokumenty redaktorovi novin a požádali jej o napsání článku. 5. Ostatní Unity Board se samozřejmě zabýval mnoha dalšími záležitostmi. Vedle zpráv z jednotlivých provincií vyslechl i zprávy z děl (Indie, Star Mountain), jednal o misijních projektech světové UF ("Nové svědectví světu" = práce v Zairu, Zambii, Malawi, Venezuele, Albánii, mezi indiány Garifuna v Hondurasu, eskymáky Yup'pik na Sibiři, rozhlasová misie v Guyaně), zabýval se otázkami theologickými (křest, ordinace, vzdělávání), řádu (struktura světové UF, řády provincií), finančními (Fond Jednoty, Fond JB - půjčky a granty, příspěvky světové UF) i organizačními (výročí Zinzendorfa 2000, Unity Seminar 2000, misijní konference 2001, konference žen, Synod 2002). O tom všem se pokusím časem informovat v našem časopise. Přeji vám všem požehnanou a příjemnou dovolenou, naberte síly i elán do další služby na vinici našeho Pána. Bratrsky váš Jarek Pleva V MB, 5.7.99


"Hlas Velké stránky: Zprávy z Úzké rady JB" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy