Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471758
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu
Vloženo Čtvrtek, 08. říjen 2009 @ 20:39:50 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Reformovany mě nedávno upozornil na svoji sérii P-článků, ve kterých se věnuje otázce předurčení. Tento článek je první z reakcí na tuto sérii, konkrétně na článek P7 - Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá vám Bible dvojhlasná? Z tohoto článku budu hojně citovat, přesto doporučuji přečíst si ho. Upozorňuji, že otázka nezní, jestli budou všichni lidé spaseni.



Jádro problému

Reformovany se v článku P7 vyjadřuje k problému, na který jsem poukázal ve svém článku o křesťanském universalismu. V otázce spásy se minimálně na první pohled zdá, že Bible učí následující tři věci:

1. Je Božím záměrem (vůlí), aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu.
2. Je v Boží moci uskutečnit své záměry (vůli), tj. aby všichni lidé spásy došli.
3. Někteří lidé spásy nikdy nedojdou a věčně budou trpět v pekle (nebo zaniknou).

Reformovany odpovídá na poslední dvě otázky ve svých P-článcích kladně. Otázkou pak je, co s bodem prvním. Připouští, že některé pasáže Písma mohou být chápány tak, že je splněn i bod první. Ve svém článku Stručná obhajoba principu Sola Scriptura reformovany uvádí: "Předně je třeba zdůraznit, že platnost principu Sola Scriptura se těžko dokazuje. Je to naopak výchozí předpoklad, tedy axiom, z kterého se vychází a na kterém se staví. Je tedy otázkou víry, zda tento princip přijímáme či nikoliv." Axiom není v rámci systému, který z něj vychází, těžko dokazatelný ale nedokazatelný, přesto může být chybný a lze ho tudíž vyvrátit. K jeho vyvrácení může vést např. důkaz, že tento systém je vnitřně rozporný. Pokud by tedy v Písmu někde stálo, že vedle Písma je rovnocenným zdrojem zjevení i něco jiného, bylo by nutné axiom zavrhnout. Ve svém článku P7 refromovany uvádí pasáže z Písma, které aspoň zdánlivě potvrzují první bod z výše uvedených, a ptá se:"A není snad jeden verš v rozporu s jiným?" Následně odpovídá:"Odpověď zní nikoliv. Boží Slovo je neomylné a neprotiřečí si!"  Je-li tento výrok pro reformovaneho výsledkem přístupu Sola Scriptura nebo dalším axiomem není zřejmé. [1] Pokud by tedy někdo na základě principu Sola Scriptura doložil platnost všech tří tvrzení, byli bychom v situaci, kdy si Písmo protiřečí.

Všichni neznamená všichni?


Reformovany uvádí několik příkladů, kde se mluví o tom, že Bůh si přeje spásu všech lidí, konkrétně:

1 Tm 2,3-4 To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu. [2]
J 12, 32 A já, až budu vyvýšen ze země, přitáhnu všecky k sobě. [3]
2 Pt 3, 9 Pán neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to někteří vykládají, nýbrž má s námi trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni dospěli k pokání.
Ez 18, 23 Což si libuji v smrti svévolníka? je výrok Panovníka Hospodina. Zdalipak nechci, aby se odvrátil od svých cest a byl živ?

Reformovany nabízí následující řešení problému: "Jaké je tedy řešení? Zde je otázka, co vlastně znamená slovo všichni. Pokud například řeknu: "Včera jsem koupil auto a utratil jsem za něj všechny peníze," bude Vám asi jasné, že nejsou míněny všechny peníze na světě, ani všechny peníze v České republice a dokonce ani všechny peníze, které jsem za celý život vydělal. Pochopíte snadno, že slovo všechny se vztahuje jednoduše k penězům, které byly na podobný účel k dispozici." Přiznávám, že zde spatřuji jistou nekonzistentnost v argumentaci.

Reformovany se totiž ve svém článku P10 věnuje otázce, je-li možné ztratit věčný život, může-li "věčnost" trvat jen 5 let. Mimo jiné píše:"V minulém článku našeho cyklu o předurčení Kteří lidé uvěří Evangeliu? Ti, které Bůh vyvolil k věčnému životu! P_9 jsme si objasnili, kteří lidé uvěří Evangeliu. Nyní se pojďme zabývat následující otázkou: „Je možné ztratit věčný život?“ Občas slýcháme věty typu: „Znal jsem jednoho horlivého Božího služebníka, ale po pěti letech odpadl a ztratil život věčný.“ Ale je možné, aby tato věta platila? Jsem přesvědčen, že tato věta může platit pouze napůl. Je možné odpadnout, ale není možné ztratit život věčný. Podívejme se, co nám k tomu říká Bible." Argument podobný tomu, který používá u slova "všichni" je zřejmý. Pokud například řeknu, že jsem na někoho čekal věčně nebo že mě to věčné čekání u doktorů unavuje, je zcela zřejmé, že nemluvím o jevu věčném, tj. časově neohraničeném. Bude se jednat o časový úsek v řádu třeba hodin. Přídavné jméno, které reformovany překládá jako "věčný" je aiónios a je odvozeno od podstatného jména aión. Slovo aión znamená "nějaký časový úsek" a v Písmu většinově neznamená věčnost. Rovněž slovo aiónios nemusí nutně znamenat věčný, neboť např. Pavel v listu Římanům píše o odhalení věčných tajemství. [4]

Co tedy znamená "všichni"?

Reformovany se odvolává na kralické:"Bible kralická nabízí jako variantu překladu slova všichni v 1 Tm 2,4 slovo všelijací, což je zřejmě výstižnější. Podobně je to se slovem všichni ve druhé epištole Petrově." V 1Tm se však doslova píše "všichni lidé" (πάντας ἀνθρώπους) a u Petra čteme všichni/všechno (πάντας), nemluvě o tom, že Petr říká, že si Bůh nepřeje, aby kdokoli (τινας) zahynul. Kralický překlad je zde tedy špatný a jeho použití je stejně chybné jako použití překladu Písma z dílny svědků Jehovových v otázce osobnosti Ducha svatého. [5]

Reformovany navrhuje všechny pasáže, kde se mluví o Boží vůli spasit všechny lidi či všechny (všechno), číst jako všichni vyvolení nebo snad někteří. Ačkoli slovo pas [6] v Písmu v naprosté většině případů znamená "každý, všichni", najdeme i pasáže, kde je oprávněné nechápat ho doslovně. Příkladem může být Sk 2,5 [7].

Podívejme se nyní na jinou pasáž, která se k tématu vztahuje a kterou reformovany neuvádí. Jedná se list Kolosanům, první kapitolu.

On nás vysvobodil z moci tmy a přenesl do království svého milovaného Syna. V něm máme vykoupení a odpuštění hříchů: On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření, neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho. On předchází všechno, všechno v něm spočívá, on jest hlavou těla - totiž církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých - takže je to on, jenž má prvenství ve všem. Plnost sama se rozhodla v něm přebývat, aby skrze něho a v něm bylo smířeno všechno, co jest, jak na zemi, tak v nebesích - protože smíření přinesla jeho oběť na kříži. [8]

Tato pasáž nás opět informuje o Božím záměru (který snad nemusí být naplněn - pak by ovšem neplatil z těch výše uvedených bodů bod 2. a reformovaneho nauka o předurčení by byla neudržitelná) usmířit se sebou skrze Krista všechny lidi, přesněji vše, co existuje. Je zřejmé, že pasáž od verše 15 až 20 je souvislým hymnem. Všimněme si, že skrze Krista bylo "stvořeno vše na zemi i na nebi" a skrze něj má být "usmířeno vše na zemi a na nebi". Z následujících veršů 21,22 je zřejmé, že usmířením se myslí totéž co spása. Samotný termín "vše (co je) na nebi a na zemi" je idiom, kterým se označuje úplně vše stvořené. [9] Považoval bych za velké kouzlení se slovy rozumět této pasáži tak, že v Kristu mělo být usmířeno jen něco, ale pak je nutné trvat na tom, že v něm bylo stvořeno také jen něco. [10]

Závěr

Ačkoli je námitka reformovaneho, že všichni nelze vždy chápat doslovně jako všichni oprávněná, lze z Písma doložit, že Božím úmyslem je spasit doslova všechny lidi. Může to znamenat, že si Písmo protiřečí, může to znamenat, že Bůh sice chce spasit všechny lidi, ale z nějakého důvodu (např. svobodná vůle člověka překazit Boží záměr) nemůže, může to znamenat, že všichni lidé budou spaseni.



Poznámky

[1] Princip Sola Scriptura vyžaduje i další axiomy. Jedním z nich je třeba tvrzení, že Bůh ve svém slově (Bibli) nelže. Reformovany k tomu v P2 píše: "Bůh rozhodující se na ničem nezávisle by mohl jednat kdykoliv jako zlá bytost. Mohl by se například rozhodnout mučit v pekle oddané křesťany a naopak mít společenství se satanisty až do konce oddanými zlu. A zde se právě jasně ukazuje, jak je absurdní pojetí jakési na ničem a hlavně na charakteru dané bytosti nezávislé "svobodné vůle." Kdyby platilo, nemohli bychom si být jisti nikdy ničím."

[2] Trochu něšťastně zvolený kontext, protože z něj plyne, že Boží chtění univerzální spásy je dobré a vítáné. Ze širšího kontextu je však zřejmé, že se tato slova vztahují na prosby, modlitby atd. za druhé lidi.

[3] Tato pasáž nemluví o Boží vůli spasit všechny, mluví přímo o Božím slibu, že k sobě přitáhne všechny, respektive všechno. Vzhledem ke skutečnosti, že Boží činy lze oprávněně považovat za jsoucí v souladu s Boží vůlí, lze tuto Jeho vůli vyčíst i zde.

[4] Píše se o tajmestvích ukrytých (utišených) na věčné časy. Je zřejmé, že tajemství nebylo tajemstvím na věčné časy, pokud bylo před 2000 lety odhaleno.

[5] Svědkové pravidelně spojení Duch svatý překládají jako Boží činná síla.

[6] pas, pasa, pan; gen. pantos, pantés, pantos

[7]  ῏Ησαν δὲ ἐν ῾Ιερουσαλὴμ κατοικοῦντες ᾿Ιουδαῖοι, ἄνδρες εὐλαβεῖς ἀπὸ παντὸς ἔθνους τῶν ὑπὸ τὸν οὐρανόν·  - je rozumné předpokládat, že tam nebyli lidé ze všech národů.

[8]  ὃς ἐρρύσατο ἡμᾶς ἐκ τῆς ἐξουσίας τοῦ σκότους καὶ μετέστησεν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ υἱοῦ τῆς ἀγάπης αὐτοῦ· ἐν ᾧ ἔχομεν τὴν ἀπολύτρωσιν, τὴν ἄφεσιν τῶν ἁμαρτιῶν· ὅς ἐστιν εἰκὼν τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου, πρωτότοκος πάσης κτίσεως, ὅτι ἐν αὐτῷ ἐκτίσθη τὰ πάντα, τὰ ἐν τοῖς οὐρανοῖς καὶ τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, τὰ ὁρατὰ καὶ τὰ ἀόρατα, εἴτε θρόνοι, εἴτε κυριότητες εἴτε ἀρχαὶ εἴτε ἐξουσίαι· τὰ πάντα δι᾿ αὐτοῦ καὶ εἰς αὐτὸν ἔκτισται· καὶ αὐτός ἐστι πρὸ πάντων καὶ τὰ πάντα ἐν αὐτῷ συνέστηκε, καὶ αὐτός ἐστιν ἡ κεφαλὴ τοῦ σώματος, τῆς ἐκκλησίας· ὅς ἐστιν ἀρχή, πρωτότοκος ἐκ τῶν νεκρῶν, ἵνα γένηται ἐν πᾶσιν αὐτὸς πρωτεύων, ὅτι ἐν αὐτῷ εὐδόκησε πᾶν τὸ πλήρωμα κατοικῆσαι καὶ δι᾿ αὐτοῦ ἀποκαταλλάξαι τὰ πάντα εἰς αὐτόν, εἰρηνοποιήσας διὰ τοῦ αἵματος τοῦ σταυροῦ αὐτοῦ, δι᾿ αὐτοῦ εἴτε τὰ ἐπὶ τῆς γῆς εἴτε τὰ ἐν τοῖς οὐρανοῖς.

[9] A tak je tedy správné úvodní slova Genesis chápat tak, že se tu říká, že Bůh stvořil vše.

[10] Podobný paralelismus je v Písmu a starověké literatuře častý. U Pavla ho najdeme třeba v Ř5,19.


Podobná témata

O Bibli

"Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 110 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Vysvětlení pro milovníky kralického překladu (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Čtvrtek, 08. říjen 2009 @ 21:03:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byl bych nerad, kdyby si někdo na základě mé poznámky o NBK (dnes B-21) myslel, že ho považuju za nějak špatný. Použití slova "všelijaký" je však chybné a pravděpodobně bylo převzato z ČBK, kde však v soudobé češtině znamenalo totéž, co náš každý. Takže zdůrazňuji, že mi šlo jen o to jedno slovo a ne o celý překlad, který ostatně ani pořádně neznám.



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 08. říjen 2009 @ 21:34:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Zase mas pravdu a zase ti to nebude nic platny. Ale jen houst. Nadeje umira posledni. (Kdyz jsem kdysi napsal svuj clanek o univerzalni spase, tak reformovany byl taky prvni, kdo odpovedel, ale na moje nasledujici namitky  - mimochodem snad taky primo z Koloskym - uz nereagoval.)

Aviaf



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pátek, 09. říjen 2009 @ 06:29:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle je krásná ukázka toho jak dělat vědu z jednoduché věci. Pokud by Bůh nechtěl, aby ke spasení došli všichni lidé, tak by za všechny neumřel na kříži. Věnujte svůj čas a bádání jiným tématům. Boha, který by si vybíral koho jo a koho už ne si neumím představit.  Ach ten kalvínismus....



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 09. říjen 2009 @ 11:38:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj ssns,

Díky za Tvůj článek, který ovšem otevírá kromě predestinace (kterou pokud tumo dobře rozumím ani tak nezpochybňuješ) další otázku  - totiž otázku, zda je spása (alespoň v konci konců) je univerzální. Jsem si vědom určitých biblických veršů, podle kterých by snad někdo mohl o univerzální spáse spekulovat. Říkám spekulovat, protože pokud by se tento pohled přijal, dostáváme se do rozporu s mnoha jinými místy v bibli. Připouštím ovšem, že zajímavá je Tvá úvaha o slově věčnost. Pokud by to nemusela být nekonečně dlouhá doba, pak by se dalo spekulovat o řešení, že vyvolení jsou smířeni s Bohem skrze Kristovu oběť hned, zatímco nevyvolení budou trpět v mukách po dobu, která je za hranicemi lidské představivosti, ale nakonec i oni dojdou smíření s Bohem.

Nemám ale čas na pečlivou exegezi - a bez ní se neodvažuji o tomto dále spekulovat. Skoro bych se ale divil, kdyby už někdo před Tebou v tomto směru nebádal - pokud by dospěl k udržitelnému pohledu, asi by byl alespoň známý. Pokud máš ale na to čas, tak by možná mohlo být zajímavé, kdybys napsal článek zabývající se klíčovou otázkou, zda věčnost / na věky věků (a vůbec výrazy použité v souvislosti se zavržením) znamená nekonečně dlouho, nebo jen hodně dlouho. Např. mě napadá, že na věky věků by nemusela být nekonečně dlouhá doba, protože třeba týden týdnů zamená 49 dní (násobí se to). Tedy konečný počet konečných věků krát konečný počet konečných věků by znamenal strašlivě dlouhou nikoliv však nekonečnou dobu (samozřejmě za zmíněného předpokladu, že násobíme pouze konečná čísla).

Ještě zpět k řešení otázky, že Bůh chce aby všichni lidé došli spásy. Už jsem jinde zmíníl, že kromě výkladu, že slovo všichni se vztahuje pouze na vyvolené je alternativní řešení. V Božím plánu je spása pouze vyvolených, a přesto si v čase Bůh přeje spásu všech. Podobně jako je v Božím plánu zlo, ale Bůh ho nenávidí. Říkám to velmi zjednodušeně ale protože vím, že čteš anglicky, tak Tě mohu odkázan na článek od Johna Pipera, který se přesně Tvou otázkou zabývá:

Are There Two Wills in God? Divine Election and God's Desire for All to Be Saved

Ukázka:

My aim here is to show from Scripture that the simultaneous existence of God's will for "all persons to be saved" (1 Tim. 2:4) and his will to elect unconditionally those who will actually be saved is not a sign of divine schizophrenia or exegetical confusion. A corresponding aim is to show that unconditional election therefore does not contradict biblical expressions of God's compassion for all people, and does not nullify sincere offers of salvation to everyone who is lost among all the peoples of the world. 1 Timothy 2:4, 2 Peter 3:9, and Ezekiel 18:23 might be called the Arminian pillar texts concerning the universal saving will of God. In 1 Timothy 2:1-4 Paul says that the reason we should pray for kings and all in high positions is that this may bring about a quiet and peaceable life which "is good, and acceptable in the sight of God our Savior, who wills (thelei) all persons to be saved and to come to the knowledge of the truth." In 2 Peter 3:8-9 the apostle says that the delay of the second coming of Christ is owing to the fact that with the Lord one day is as a thousand years and a thousand years is as a day. "The Lord is not slow about his promise as some count slowness, but is forbearing toward you, not willing (boulomenos) that any should perish, but that all should reach repentance." And in Ezekiel 18:23 and 32 the Lord speaks about his heart for the perishing: "Do I indeed delight in the death of the wicked, says the Lord GOD, and not rather in his turning from his way that he might live? . . . I do not delight ()ehephoz) in the death of the one who dies, says the Lord; so turn and live" (cf. 33:11). It is possible that careful exegesis of 1 Timothy 2:4 would lead us to believe that "God's willing all persons to be saved" does not refer to every individual person in the world, but rather to all sorts of persons, since the "all persons" in verse 1 may well mean groups like "kings and all in high positions" (v. 2). It is also possible that the "you" in 2 Peter 3:9 ("the Lord is longsuffering toward you, not wishing any to perish") refers not to every person in the world but to "you" professing Christians among whom, as Adolf Schlatter says, "are people who only through repentance can attain to the grace of God and to the promised inheritance." Nevertheless the case for this limitation on God's universal saving will has never been convincing to Arminians and likely will not become convincing, especially since Ezekiel 18:23, 32 and 33:11 are even less tolerant of restriction. Therefore as a hearty believer in unconditional, individual election I rejoice to affirm that God does not delight in the perishing of the impenitent, and that he has compassion on all people. My aim is to show that this is not double talk. Celý článek: http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/Articles/ByDate/1995/1580_Are_There_Two_Wills_in_God/



Závěrem se omlouvám, že vzhledem k času reaguji stručněji, než bys zasluhoval. O tematu budu přemýšlet a proto nevylučuji, že ještě reakci doplním.


S pozdravem

reformovaný




Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 09. říjen 2009 @ 15:21:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
""Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni?"

dovolím si tu otázku trochu posunout - chceme my, aby všichni lidé byli spaseni ?

H.



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pátek, 09. říjen 2009 @ 18:59:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns
Skutky apoštolů 4, 12 12V nikom jiném není spásy; není pod nebem jiného jména, zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni.“

Ježíš Kristus nás lidi svou smrtí na kříži vykoupil a  všem nabízi spásu a věčný život s ním v Nejsvětější Trojici  po smrti. Stvořil nás jako lidi svobodné, nejsme loutky, máme tedy svobodnou vůli a k tomuto pozvání Ježíše Krista, můžeme vědomě říci ne. Žádný člověk neví, jestli  některý člověk je schopen z očí do očí Ježíši Kristu  říci NE. Nevíme to. Nevidíme do vztahu jednotlivých lidí s Ježíšem Kristem. Víme jenom to, jaký máme my sami vztah k Ježíši Kristu.



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 10. říjen 2009 @ 01:28:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Věřím, že Bůh chce spasit všechny lidi a věřím, že Kristova zástupná oběť na kříži je dostatečná nebo jinak řečeno svou kapacitou stačí ke spáse všech lidí. Přesto Bible jasně naznačuje, že všichni lidé spaseni nebudou a dokonce sám Pán Ježíš nemluví o všech, nýbrž o mnohých, za něž dává svůj život jako výkupné a za které bude prolita Jeho krev (Mt 20:28, 26:28).

Ve věci věčné spásy totiž nejde a nemůže jít jen o Boží vůli. Bůh přece nikoho nespasí ani nemůže spasit proti jeho vůli. Lidská svobodná vůle musí spolupracovat s Boží vůlí! V otázce předurčení Písmo říká ve Skutcích 13:48, že Když to pohané slyšeli, radovali se a oslavovali Pánovo slovo a uvěřili všichni, kteří byli určeni k věčnému životu. To znamená, že uvěřili všichni, kteří reagovali pozitivně na evangelium, které jim Pavel kázal, tím, že je radostně přijali jako vskutku dobrou zprávu a zvěst pro sebe. Ve verši 46 řekl Pavel Židům - „Vám mělo být hlásáno Boží slovo nejprve. Protože je odmítáte a nepovažujete se za hodné věčného života, hle, obracíme se k pohanům." Máme tu tedy dvě skupiny lidí. Jedni sami sebe odmítáním evangelia považují za nehodné věčného života a druzí se ukázali jako ti, kdo jsou určeni k věčnému životu tím, že uvěřili, tj. vírou přijali jako fakt pravdu evangelia.

Takže jasně vidíme na jedné straně "spolupráci" lidské svobodné vůle s vůlí Boží a na straně druhé odmítání Boží vůle, přičemž ani jedno nezůstane bez trvalých následků, tj. věčný život pro uvěřivší a věčné zatracení a smrt pro odmítající či neposlušné Božího evangelia (1P 4:17).

Z výše uvedeného je také jasně patrno, že předurčení není z Boží strany nějaký nalinkovaný osud, jemuž se nelze vyhnout, ale že o něm spolurozhoduje člověk, jehož se předurčení týká tím, že přijímá pravdu Božího evangelia jako moc ke svému spasení, vědom si však zároveň, že víra, kterou ji přijímá není jeho/z něj, ale je Boží, tj. darem dávaným Bohem z/v Jeho milosti, což také znamená, že na své (věčné) spáse nemá sebemenší zásluhu a že všechna chvála, sláva i moc patří Bohu. Amen.

Tož tak.

willy



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 10. říjen 2009 @ 02:31:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ktosi z dávnych cirkevných otcov /nespomínam si meno/ povedal dosť výstižný výrok: "Ten, kto ťa vykúpil bez teba, nespasí ťa bez teba". Ja v tomto výroku vidím výstižnú odpovedˇ na otázku o univerzálnej spáse.

A/ Áno, Kristus vykonal všetko, čo treba pre vykúpenie všetkých ľudí na svete. On si úprimne želá spásu všetkých, čo je v Písme jednoznačne doložené. Z toho však vôbec nevyplýva, že ak si to Boh želá /ako dobrý Otec/, že to automaticky to musí aj dosiahnuť. Nie preto, že by to /teoreticky/ nebol schopný presadiť a dosiahnúť, ale preto, že:.

B/ Ak sa už raz Boh rozhodol dať človeku dôstojnosť Božieho obrazu, ktorá spočíva o.i. aj v jeho slobodnej vôli,  zdá sa mi prirodzené a logické, že ju aj bude rešpektovať...

Môžeme vyjadriť síce svoje nejasnosti ohľadom chápania toho, čo je slobodná vôľa, ale pre pochopenie podstatného v tejto veci stačí pochopiť, že
- Boh určite nikoho nebude násilím chcieť donútiť, ak človek nechce...
- Respektíve:  Dá sa rozumne predpokladať, že Boh nedopustí, aby niekto upadol do zatratenia na základe nejakého nedorozumenia, na základe objektívnej nemožnosti, či neschopnosti človeka, ktoré by neboli ním priamo zavinené.

Je teda rozumné predpokladať, že každý človek dostane od Boha v živote aspoň minimálne toľko možnosti, aby sa ohľadom svojho postoja k Bohu vedel rozhodnúť slobodne. T.j. aby vedel rozoznať, či je to pre neho dobré alebo nie, a aby bol schopný odpovedať tak, či onak.

K tomu poznámka: Slovníkom, ktorý som pri tomto vyjadrení používal /"dá sa rozumne predpokladať..." a pod./ som chcel zároveň vyjadriť, že táto vec nie je celkom pochopiteľná ľudským rozumom, a že Boh si aj v tejto veci /ako aj v iných, o ktorých sa ľudia často preto zbytočne donekonečna škriepia.../, ponechal posledné slovo, nenechá sa nami "manipulovať" a chytať za slová, ktoré nie sú vstave vyjadriť plnosť Božieho tajomstva, aj keď by boli akokoľvek napísané v Biblii, a že tu stojíme pred tajomstvom. Teda aj tá formula "Ten , kto ťa vykúpil bez teba, nespasí ťa bez teba", ktorú považujem za najviac výstižnú ohľadom nadhodenej otázky, je tiež len vyjadrením viery, a nie nejakou exaktnou matematickou pravdou.

Z toho dôvodu univerzálna spása,  chápaná ako Božie "silové" presadenie svojej vôle, aby každy napokon došiel spásy, aj keď vlastne proti svojej slobodnej vôli, sa mi zdá nebožská, nebiblická, nelogická, protirečivá aj Božiemu zjaveniu, aj chápaniu Boha, ako ho poznáme zo zjavenia,  a chápaniu človeka, ako ho Boh stvoril...



Re: Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu (Skóre: 1)
Vložil: cristiano (pavel.bartosz@prokrestany.cz) v Sobota, 10. říjen 2009 @ 06:36:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Musí křesťan věřit v predestinaci nebo universalismus, aby byl spasen? Toť otázka. Bez živého vztahu s Pánem Ježíšem mi to celé spolu s důrazy k arminianistickému pojetí přijde jako víra mrtvá. Dá se považovat uznávání souboru různých pouček a náboženských ideí za skutečnou a živou víru v Ježíše? Jak to vidíte vy?



Stránka vygenerována za: 0.76 sekundy