Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 330 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461767
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry
Vloženo Sobota, 24. říjen 2009 @ 22:15:27 CEST Vložil: Olda

Kritika bludů poslal ssns

Křesťanská literatura (pár článků na GS nevyjímaje) je plná zkreslení, polopravd a lží o islámu. Velmi oblíbeným nepravdivým tvrzením je, že islám předepisuje trest smrti pro toho, kdo od islámu odpadne. Pojďte se prosím se mnou podívat na to, co k této otázce islám skutečně říká.


Odpadnutí od víry [1]

Pod pojmem odpadnutí se v křesťanské literatuře obvykle myslí skutek, kdy muslim opustí islám a konvertuje k jinému náboženství nebo přijme za svůj ateismus. Kromě tohoto případu je však v islámu za odpadnutí považováno i to, kdy člověk nadále zastává názory (víru), která je islámskou obcí jako celkem odmítnuta. Takový člověk se nadále může považovat a označovat za muslima, ale ve skutečnosti je již odpadlíkem. [2] A konečně se člověk stává odpadlíkem v případě, kdy odmítne nějakou součást islámu, byť i nadále se za muslima považuje a označuje. [3]

Mluvme o skutečném islámu

Řekl bych, že právě vědomé či neúmyslné ignorování faktu, že ne vše, co si myslí ten či onen muslim [4] či co je součástí právního řádu většinově muslimského státu, je v souladu s islámem, je kořenem mnoha dezinterpretací islámu z per křesťanů. A měli bychom to být právě my křesťané, kdo by si na takový přístup měl dávat velký pozor. Skutečnost, že prakticky celá katolická Evropa včetně pozemské hlavy (papežů) svého času schvalovala popravy heretiků, v žádném případě přece neznamená, že takový přístup je v souladu s křesťanstvím. Ani fakt, že v této praxi pokračovali protestanté, nečiní z popravování heretiků/odpadlíků křesťanskou nauku. Takové chování je a vždy bylo v přímém rozporu s poselstvím Evangelia. A stejně tak jsou s ním v rozporu aktivity jako bylo nucené obracení na víru (Židů, původních obyvatel Ameriky a dalších), i když se toho ti, kteří nás ve víře předešli, nezřídka dopouštěli.

Korán o odpadlictví

Poměrně zajímavé svědectví o problémech s odpadlictvím nacházíme v 3,72-74 [5]:
Vlastníci Písma! [6] Proč nevěříte ve znamení Boží, když sami jste jejich svědky? Vlastníci Písma! Proč odíváte pravdu do lži a proč tajíte vědomě pravdu? Někteří z vlastníků Písma říkají: „Věřte na počátku dne v to, co bylo sesláno věřícím, a na jeho konci to popřete, snad se oni odvrátí od víry své. Nevěřte nikomu kromě těch, kdož následují náboženství vaše!“ Rci: „Jediné správné vedení je vedení Boži! Vy se obáváte, aby se nikomu nedostalo podobného tomu, čeho se dostalo vám, anebo aby se věřící nepřeli s vámi ohledně Pána vašeho.“ Rci: „Milost je věru v rukou Božích a On ji uštědřuje, komu chce - a Bůh je nesmírný, vševědoucí. On milostí svou vyznamenává, koho chce; a Bůh je pln dobrodiní nesmírného.“ [7]

Korán a svoboda víry [8]

Asi nejpopulárnějším výrokem Koránu o svobodě vyznání jsou slova z 2,256: Nebudiž žádného donucování v náboženství! A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění! Ten, kdo nevěří v Tághúta a věří v Boha, ten uchopil se rukojeti spolehlivé, jež nikdy se neutrhne. A Bůh je slyšící, vševědoucí. [9] Další příklad najdeme v 10,99: Kdyby byl Pán tvůj chtěl, věru by byli všichni, kdož na zemi jsou, vesměs uvěřili. Chceš snad donutit lidi, aby se stali věřícími, když není duši žádné dáno, aby uvěřila jinak než z dovolení Boha, a když On uvaluje hněv Svůj na ty, kteří rozum nemají? [10] Další verše najdeme např. v 42,6 a 10,108.

Svoboda víry pro odpadlíky?

Odpadlictví je v Koránu chápáno jako velmi těžký hřích: Věru ti, kdož uvěřili a potom se stali nevěřícími a znovu uvěřili a opět se stali nevěřícími a pak ještě zvětšili nevěrectví své, těm Bůh věru nemůže odpustit a nepovede je správnou cestou. Oznam pokrytcům zvěst radostnou o tom, že pro ně je připraven trest bolestný. [11] V Koránu najdeme nemálo pasáží, které nedovolují trestat ty, kteří odmítnou [12] islám, např. 10,101-102 a 41,40 Ani v dalších verších[13], které se přímo věnují odpadlictví, se nedočteme nic o nějakých trestech z rukou lidí.[14] Naopak se vždy zdůrazňuje Boží svrchovanost takové výtečníky potrestat. [15]

Svědectví tradice


V tradici existuje jeden výrok Mohameda [16], který trest smrti za odpadlictví předepisuje. Velmi důležité je znění výroku: "Pokud někdo opustí své náboženství, zabij ho." Z hlediska islámského práva je však zcela nesprávné použít ho pro ospravedlnění trestu smrti pro toho, kdo odpadne od víry, a to z těchto důvodů:

  1. Jednotlivé výroky Mohameda jsou členěny podle své váhy. Zjednodušeně lze říci, že čím silnější je tradice potvrzující autenticitu, tím je výrok závažnější a závaznější. U jednotlivých výroků se dokládá řetěz přenosu [17] a u tohoto je dochována pouze jedna jediná posloupnost a výrok je tedy klasifikován jako slabý.
  2. Tento výrok spadá do kategorie výroků obecných, které se vyznačují tím, že pro aplikaci je nutná jejich (re)interpretace a nemohou se tedy použít tak, jak leží a stojí. Povšimněme si, že bez (re)interpretace by trest smrti hrozil každému, kdo změní jakékoli náboženství, tj. i pro křesťana, který přijme islám, což je jistě v rozporu s původním smyslem výroku. Podle islámského práva jsou takové výroky otevřené dalším interpretacím a tak se nezřídka interpretuje tak, že popravit někoho za odpadnutí od islámu je možné pouze v případě nejvyšší nouze, tj. např. války. [18]
  3. Neexistuje žádné svědectví, že by Mohamed nebo jeho nejbližší druzi někoho k víře nutili nebo dokonce někoho zabili kvůli odpadnutí, což je z hlediska islámského práva velmi důležitý faktor.
Závěr

Korán jednoznačně svědčí proti trestu smrti pro odpadlíky a nezmiňuje žádné časné tresty pro ně. Jediný dochovaný výrok Mohameda je slabý a obecné povahy. Muslimové, kteří stále pokládají takový trest za součást islámu naplňují varování Koránu o upřednostňvání tradice otců před slovy Alláha. [19] Názor, že takový trest je přímo v rozporu s islámem, je mezi učenci z řad muslimů a muslimy samotnými poměrně rozšířen (hodně záleží na právní tradici toho kterého převážně islámského státu). Pro nás, kteří muslimům zvěstujeme Evangelium, je pak velmi dobré, pokud islám opravdu známe. Z vlastní zkušenosti vím, že otázka trestu smrti za odpadnutí od islámu přijde na přetřes skoro pokaždé. Poněkud podrobnější analýzu otázky jsem už předložil mnohokrát. Někteří se mnou zcela souhlasili. [20] Pár muslimů po naší debatě změnilo názor a nemálo jich se mnou nesouhlasilo. Mým cílem pochopitelně není přivádět muslimy zpět k poselství Koránu, ale i ti, kteří nadále trvali na tom, že trest smrti pro odpadlíka je nařízením islámu, byli najednou mnohem víc ochotni diskutovat o poselství Evangelia a zvažovat mé argumenty a Pán tak mohl skrze mě lépe působit, což vedlo - díky Pánu, ne mně - i k obrácením ke Kristu. Vezměme si tedy příklad z apoštolů, kteří při zvěstování Krista také vycházeli ze znalostí naboženské víry či filozofie adresátů, ať už to byli Židé nebo Řekové.

Poznámky:


[1] Nemyslím, že je nutné text zaplevelit arabskými termíny či jejich přepisy.
[2] Učebnicovým příkladem by mohlo být hnutí Ahmadíja. V našem křesťanském světě bychom tak za takové odpadlíky mohli označit svědky Jehovovy, kteří nadále zastávají víru v úřad věrného a rozvážného otroka.
[3] Aplikujeme-li islámskou interpretaci obce věřících na křesťanství, pak odpadlíky v tomto smyslu jsou např. všichni, kteří odmítají víru v boholidství Krista.
[4] Nijak nezamlčuju, že s následujícím výkladem otázka trestu smrti ve vztahu k odpadlictví, nebude mnoho muslimů souhlasit. Pokud jsi jedním z nich, nebo s takovým budeš mluvit, prostuduj uvedené argumenty a z pramenů zjevení islámu prosím dolož (požádej o doložení) opak.
[5] První číslo určuje Súru (kapitola koránu, celkem 114), druhé pak verše, jde o překlad Hrbkův.
[6] Vlastníky Písma se v Koránu rozumí křesťané a židé. Mohamed původně očekával, že právě oni jeho poselství přijmou za své a celým Koránem se táhne nářek nad tím, že oni jeho, posledního v řadě proroků od Adama, přes Abraháma, Mojžíše a Ježíše, vesměs odmítli. Není úplně jasné, co vlastně Mohamed považoval za židovská a křesťanská Písma. V Koránu se u prvních mluví jen o Tóře a u druhých jen o Evangeliu.
[8] Velmi často se v této otázce doslova zneužívají mnohé verše Koránu, příkladem budiž 2,190-193. Jenže v této pasáži se mluví o bojování proti těm, kteří muslimy napadli (jde o nevěřící obecně a vůbec ne o odpadlíky) a za zmínku stojí opakovaná výzva k ukončení bojů, pokud nevěřící s útoky přestanou. Povšimněme si, že i tzv. islámští radikálové (Al-Kaída, Taliban) vždy zdůrazňují, že jejich akce jsou projevem obranné války. Za projev agrese ze strany Západu je pak vydávána např. přítomnost vojsk v islámských zemích.
[9] V historii pochopitelně najdeme nemálo příkladů, kdy se islámští dobyvatelé tímto neřídili a podrobeným obyvatelům dali na výběr mezi konverzí a popravou.
[10] Zajímavé je, že i Korán víru chápe jako nezasloužený dar od Boha viz. např. 10,99-100
[11] 4,137-138; Povšimněme si, že se tu přímo počítá s možností opakovaně odpadnout od víry. Taková možnost však není v rozporu s principem trestu smrti za odpadnutí. I ve státech, kde takovou právní úpravu mají, totiž není trest smrti nějakou automatickou záležitostí. Odpadlíkovi je totiž dána možnost navrátit se k pravdě islámu.
[12] V zájmu poctivosti však přiznávám, že z kontextu nelze tvrdit, že se vztahují i na ty, kteří ho odmítnou už jako muslimové.
[13] 2:217, 3:86-90, 4:88-91 ,4:137, 9:66, 9:74, 16:106-109, 47:25-27
[14] Je zajímavé, že Korán se vyznačuje absencí povinného trestu smrti jako takového. Islámské pravní systémy však znají trest smrti za úmyslnou vraždu a za šíření pohoršení, kam se v různé míře zařazují věci jako terorismus, homosexualita, znásilnění, cizoložství, pirátství a právě odpadlictví. Tento výklad je však pochybný. Je založen zejména na verši 5,32, kde se mluví o tom, co bylo zjeveno Hebrejcům. Korán často mluví o tom, co bylo zjeveno v minulosti a zdaleka ne vše je dnes povinné pro muslimy. Navíc záleží na tom, co do "pohoršení" zahrneme a ani zde není trest smrti předepsán jako povinnost, pouze jako možnost. Verš 5,33 se pak už týká válčení, kde je zabíjení naprosto v souladu s Koránem. A kvůli tomuto jsme předepsali dítkám Izraele, aby ten, jenž zabije jednoho člověka - nikoliv pro pomstu na někom anebo za to, že šířil pohoršení na zemi - byl souzen, jako by zabil lidstvo veškeré. A aby ten, kdo oživí jednoho, byl posuzován, jako by oživil lidstvo veškeré. A přišli k nim již dříve poslové naši s jasnými důkazy, avšak mnozí z nich i potom se dopouštěli přestupků na zemi. A odměnou těch, kdož vedli válku proti Bohu a Jeho poslu a šířili na zemi pohoršení, bude věru to, že budou zabiti anebo ukřižováni či budou jim useknuty jejich pravé ruce a levé nohy anebo budou ze země vyhnáni. A těm dostane se hanby na tomto světě, zatímco na onom světě je očekává trest nesmírný kromě těch, kteří se kajícně obrátí, dříve než nad nimi získáte moc. A vězte, že Bůh je odpouštějící, slitovný. Na jiných místech (např. 2,178) Korán trest smrti připouští, avšak jen jako jednu z variant trestu, čímž se liší od Starého zákona, kde byl trest smrti nezřídka jediným možným.
[15] S konceptem Boha v islámu je zcela nesluřitelná myšlenka univerzální spásy nebo zničení (anihilace) nespasených, kteří budou věčně obývat peklo.
[16] Sv. 4, kniha 52, č. 260
[17] Objasním na příkladu. Zapomeňme na chvilku, že evangelia jsou součástí Bible, které plní úlohu Koránu v islámu, a pojměmě je právě jako tu tradici. Pokud máme nějaký Ježíšův výrok jen v jednom evangeliu, pak by byl svědkem jen ten evangelista (v případě Marka bychom tak měli řetěz přímý svědek Petr - pisatel Marek). U výroku, který je všech 4, bychom měli 4 řetězce (pokud nebudeme předpokládat, že od sebe evangelisté opisovali), byl-li by ten výrok dochován ještě v jiném nezávislém zdroji (epištoly, spis církevního otce), měli bychom řetězec další.
[18] Tato interpretace je navíc v souladu s příběhem Musylama Al-Kath-kathaba (Musylama Lháře), který se nejprve stal muslimem, aby po nabytí moci od islámu odpadl a vedl válku proti muslimům. Nakonec byl zabit.
[19] 5,104 a 2,170 - před tímtéž paradoxně varoval i Ježíš
[20] Jakkoli to může znít neuvěřitelně, několikrát jsem slyšel, že tento trest je výmyslem židů, křesťanů a potažmo zednářů, kteří jím otrávili zvěst Koránu, aby se pak pro ně stal islám snadným terčem.

"Nestrašme islámem - odpadnutí od víry" | Přihlásit/Vytvořit účet | 73 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 24. říjen 2009 @ 22:34:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
cituji z článku slova : ´...je očekává trest nesmírný kromě těch, kteří se kajícně obrátí, dříve než nad nimi získáte moc. ...´.
Co to znamená v praxi?



Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 25. říjen 2009 @ 09:00:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestliže islám nekáže trest smrti za odpadlictví (mimochodem Bible trest smrti za odpadnutí požaduje), tak proč v islámských komunitách reálně hrozí nově pokřtěným smrt?



Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 25. říjen 2009 @ 10:47:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ta tvoja obhajoba islamu mi pripadá ,ako spievanie biblických žalmov diablovi

Asi nepoznáš tu skutočnosť,že keď v muslimskej rodine niekto uverí v P.J.Krista je povinnosťou každého člena rodiny zabiť takého kresťana.
Písmo nás učí,že my kresťania sme údy tela Kristovho.Ak trpí jeden úd, trpia aj ostatné údy.
Ekumenistom tvojho razenia asi vôbec nevadí,že sú vraždení naši bratia a sestry v Kristu.?Ak ti to nevadí potom nemôžeš byť údm tela Kristovho.



Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 25. říjen 2009 @ 11:15:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Se závěry článku nemohu souhlasit - a nesouhlasili by s ním ani vzdělaní muslimové.
Jsem poslední, kdo by měl zájem nasazovat islámu psí hlavu, ale nelze ignorovat historii, nelze ignorovat skutečné učení islámu - síru (život Mohameda), Korán, hadíthy a šaríu.

V článku je mnoho polopravd, vyložených (zřejmě neúmyslně) do nesprávných povrchních závěrů. Skutečný islám je široké spektrum učení, v rozmanitosti ne nepodobný křesťanstvu. Hlavní dva proudy jsou nesmiřitelní nepřátelé, sunité a šíté. Sunité jsou početnější a tedy nejvíce rozšířenou skupinou muslimů na světě. Islám je ve své podstatě teokracie, ale dnes se asi o žádném muslimském státu nedá říci, že by zde byla vláda čistě podle tohoto vzoru. Jednání muslimů ale vždy bylo, je a zřejmě i bude odrazem toho, co islám učí. Naučme se tedy rozlišovat to co islám skutečně učí, od chování muslimů. Jsou to dvě různé věci.

Zopakuji několik zásadních věcí z učení islámu (ne z praxe, která se může na různých místech světa lišit):

Muslim má za povinnost dodržovat pět pilířů islámu. Za neoficiální šestý pilíř se považuje džihád. Džihád má více významů, jedním z nich je však nepopiratelně ozbrojený boj. Je povinností všech muslimských panovníků a konečným cílem je islamizace celého světa. Islám rozděluje svět na území islámu (dár al - islám) a na území válečná (dár al - harb), vedle níž někteří dneska už připouštějí ještě území dočasných mírových dohod (dár as - sulh) - (dokud muslimové dostatečně nezesílí).

Jsou - li muslimové dostatečně silní, mohou jako vojsko vyrazit na své sousedy a vyzvat je k přijetí islámu. Když ti poslechnou, žádný boj se nekoná, přibude muslimů. Odmítnutí takové nabídky se však bere jako agrese proti islámu a dává ospravedlnění k boji.

Islám přímo nenutí lid knihy (křesťany, zoroasriánce, židy), ani nikoho jiného ke změně jejich náboženství. To nikdo netvrdí. Přijetí islámu musí být dobrovolné, vždy se dává na výběr. Pod vládou islámu se z nich ale stávají občané druhého řádu (dhimmí), s povinností platit osobně potupnou daň (džizju), s mnoha dalšími povinnostmi, které je vylučují z občanského života (náboženskoprávní segregace - důsledkem je postupné vymizování těchto komunit ve většinových muslimských společnostech všude ve světě bez výjimky). Muslimové věří, že takové násilí je ospravedlněno tím, že směřuje ke konečnému dobru dotyčného - k přijetí islámu.

Pohané, kteří podlehnou muslimské invazi si však mohou podle učení islámu vybrat jen mezi přijetím islámu a smrtí.  Jiná varianta není.

Smrtí se trestá odpadlictví od islámu u muslimských mužů. Ženy jsou v obdobných případech uvězněny a bity, dokud se nenapraví. Pojetí odpadlictví (ridda) je značně široké a někdy zahrnuje rouhačské a urážlivé projevy vůči islámu.
(Duchovní cesty islámu; trestní právo/ Luboš Kropáček)

Nelze vzít verš z Koránu a vykládat si ho podle svého. Výklady jednotlivých veršů jsou už dávno uvedeny v tafsírech.
Ája 2:256: Nebudiž žádného donucování v náboženství! - se vztahuje svým významem na konkrétní historickou situaci. Muslimská invaze měla ve svých důsledcích za následek mnoho otrokyň - židovek, jejichž manželé byli zabiti muslimy. Vdovy byly vázány povinností (přísahou)vychovat z jejich dětí zase Židy. Mohamed tuto povinnost uvedeným veršem zrušil, jak vyplýná z dalšího: A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění! Ten, kdo nevěří v Tághúta a věří v Boha, ten uchopil se rukojeti spolehlivé, jež nikdy se neutrhne.

Islám zde dostává jasně zelenou před Judaismem, i přísahami. Židovka si mohla vzít muslima a zůstat židovkou (nebo se stát i muslimkou), ale její děti byly vychovávány už jako muslimové. To je skutečný smysl 2:256! V žádném případě to neznamená toleranci při opuštění islámu, ale pouze toleranci při konverzi na islám z jiných náboženství, kdy se veškeré jiné závazky ruší.

Na smrti za opuštění islámu se vzácně shodují všechny hadíty.

Blíže k problematice:

Islámské právo (šaría)
(Přeloženo z Umdat al-Salik, moderního manuálu islámského práva školy Šháfí, který byl certifikován univerzitou al-Azhar v Káhiře jako "v souladu s vírou a praxí ortodoxní muslimské společnosti")

http://pravdaoislamu.cz/






Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 25. říjen 2009 @ 12:13:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sbírka hadísů Abu Dawud, kniha 14, hadís č. 2676 říká:
Vyprávěl Abduláh ibn Abbas: Když dítě ženy (v předislámských dobách) nepřežilo, žena složila slib, že pokud její (další) dítě přežije, konvertuje ho na židovství. Když byl kmen Banu an-Nadir vyhnán (z Arábie), byly mezi nimi některé děti Ansar (Pomocníků). Ti řekli: neměli bychom opustit naše děti. Proto Aláh zjevil: “Nebudiž žádného donucování v náboženství. Pravda stojí jasně proti chybě”.
Vidíme tedy, že tento verš se skutečně k určité situaci vztahuje. Aláh (nebo přesněji Mohamed) jím zabránil konverzi dětí Ansar k judaismu, což poněkud mění smysl tohoto verše, který je velmi často používán k obhajobě údajné tolerance islámu. Co je horší, samotný koncept “nedonucování” je odlišný od našeho chápání a je bližší výše zmíněnému stylu mafie. Vyplývá přímo z ideologie džihádu, podle které nesmí muslimové vést válku proti nemuslimům, aniž by jim nejprve nabídli konverzi k islámu nebo platbu džizji, daně z hlavy pro nemuslimy (to se týká pouze tzv. lidí knihy, podle většiny výkladu křesťanů a Židů, pohané mohou “volit” pouze konverzi). Pokud odmítnou, je muslimům nařízen boj a skutečnost, že nemuslimům nejprve poskytnuli možnost nenásilného podřízení se, je chápána jako nedonucování. Jak vysvětluje Ibn Kathir ve svém známém a stále používaném tafsíru, tedy komentáři k veršům Koránu:
Aláh říká: “Není donucování v náboženství”, což znamená: nenuťte nikoho přijmout islám, protože je jasný, a jeho důkazy jsou zřejmé. Kohokoliv Aláh vede a otevře jeho srdce islámu, ten ho samozřejmě přijme jako něco očividného. Kohokoliv Aláh vede špatnými cestami, zaslepí jeho srdce, zalepí jeho uši a zakryje jeho oči, ten nemůže přijmout islám silou. Důvodem ke zjevení tohoto verše bylo, že ženy Pomocníků dříve složily slib konvertovat své syny k judaismu, pokud přežijí dětství. A když byl kmen Banu an-Nadir vyhnán z Medíny, byly mezi nimi některé děti Pomocníků a jejich rodiče je nedokázali zavrhnout; proto Aláh zjevil: “Není žádné donucování v náboženství …”, jak vyprávěl Ibn Jarir autoritou Ibn Abbase, Abu Dawud a an-Nasai autoritou Bandara, Abu Hatim a Ibn Hiban z hadísů Šuby, Mudžahid a další. Nicméně Mohamed Ibn Ishaq vyprável, že Ibn Abbas řekl: to bylo zjeveno s ohledem na muže z kmene Banu Salim Ibn Awf zvaného al-Husajní, jehož dva synové konvertovali ke křesťanství, a on sám byl muslim. Řekl prorokovi: “Mám je přinutit přijmou islám, oni trvají na křesťanství?”, a proto Aláh zjevil tento verš (2:256). Tento verš byl ale později nahrazen veršem “Boje”: “Zavoláni budete k boji proti lidu urputnosti velké, s nímž válčiti budete, dokud neodevzdá se do vůle boží.” (48:16). Aláh také říká: ” Ó proroku, bojuj proti nevěřícím a pokrytcům a zacházej přísně s nimi” (9:73) a také říká: “Vy, kteří jste uvěřili, bojujte proti sousedícím s vámi nevěřícím a nechť naleznou ve vás drsnost: a vězte, že Bůh jest s těmi, kdož bojí se ho.” (9:123). Proto musí být všichni lidé na světě pozváni k islámu. Pokud kterýkoliv z nich odmítne, nebo odmítne platit džizju, musí proti nim být veden boj dokud nebudou zabiti. To je význam donucování. V Sahihu (al-Buchariho) prorok říká: “Aláh se podivuje nad lidmi, kteří vstoupí do ráje v řetězech”, což znamená, že vězni, kteří jsou přivedení v řetězech do islámského státu, a poté upřímně přijmou islám a stanou se řádnými, vstoupí mezi lidi Ráje.
Nenechme se tedy mást skutečností, že pro oba odlišné koncepty - svobodu na jedné straně, a podřízení se Aláhovi na straně druhé - je používáno stejné slovo a budeme schopni dosáhnout skutečného vzájemného pochopení - i když nemusí být takové, jak si ho představují naivní idealisté, kteří strkají před tímto zásadním rozdílem hlavu do písku.



Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 25. říjen 2009 @ 21:37:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože Mohamed sám je měřítkem morálky, jeho činy nejsou posuzována podle nezávislých morálních standardů, ale spíše samy tvoří standard toho, co je pro muslimy vhodné.
Svazek 7, kniha 62, číslo 88; Vyprávěla Ursa: Prorok sepsal (manželskou smlouvu) s Aišou, když jí bylo šest let, a završil jejich manželství, když jí bylo devět let, a ona s ním zůstala dalších devět let (t.j. do jeho smrti). Svazek 8, kniha 82, číslo 795; Vyprávěl Annas: Prorok usekl ruce a chodidla mužům z kmene Uraina a nevypálil (jejich krvácející končetiny), dokud nezemřeli. Svazek 2, kniha 23, číslo 413; Vyprávěl Abdulláh bin Umar: Židé (z Medíny) přivedli před proroka muže a ženu ze svých lidí, kteří spáchali (cizoložství) nelegální pohlavní styk. Nařídil, aby byli ukamenováni (k smrti) poblíž místa, kde se vedle mešity prováděly pohřební modlitby. Svazek 9, kniha 84, číslo 57; Vyprávěl Ikrima: Nějací ateisté byli předvedeni před Aliho {čtvrtého chalífu} a ten je nechal upálit. Když zpráva o tom dorazila k Ibn Abbasovi, ten řekl, “Kdybych byl na jeho místě, nenechal bych je upálit, protože to Alláhův prorok zakázal, kdy řekl, ‘Netrestejte nikoho Alláhovým trestem (ohněm)’. Nechal bych je zabít podle výroku Alláhova proroka, ‘Pokud někdo změní své islámské náboženství, zabijte ho’”. Svazek 1, kniha 2, číslo 25; Vyprávěl Abu Hurajra: Alláhův prorok byl dotázán, “Co je nejlepší skutek?” Ten odpověděl, “Věřit v Alláha a jeho proroka (Mohameda). Tazatel se pak zeptal, “Co je další (skutek, v jeho dobrotě)?” Odpověděl, “Podílet se na džihádu (náboženském boji) za Alláhovu věc”.
V islámu není žádná “přirozená” morálka a spravedlnost, která by překračovala konkrétní příklady a příkazy zapsané v koránu a sunně. Protože je Mohamed považován za posledního Alláhova proroka a korán za věčné a nezměnitelné slovo samotného Alláha, není zde žádná vyvíjející se morálka, která by umožňovala sloučení islámské morálky s morálkou pocházející z jiných zdrojů. Celé islámské morální univerzum se otáčí výhradně kolem života a učení Mohameda. Po spolehlivých hadísech je dalším zdrojem přijímaných znalostí o Mohamedovi síra (život) Proroka, sestavená v osmém století jedním z největších učenců islámu, Mohamedem bin Ishákem.
Svazek 4, kniha 52, číslo 177; Vyprávěl Abu Hurajra: Alláhův prorok řekl, “Hodina {Posledního soudu} nenadejde, dokud nebudete bojovat proti Židům a kámen, za kterým se bude ukrývat Žid, neřekne, “Ó muslime! Skrývá se za mnou Žid, zabij ho”. Svazek 1, kniha 2, číslo 24; Vyprávěl Ibn Umar: Alláhův prorok řekl, “Bylo mi nařízeno (Alláhem) bojovat proti lidem, dokud nedosvědčí, že nikdo kromě Alláha nemá právo na to být uctíván, a že Mohamed je Alláhovým prorokem, a dokud nebude provádět modlitby a dávat povinnou almužnu, a pokud tak učiní, pak před mnou ochrání své životy a majetky s výjimkou {požadavků islámského práva} a jejich poslední zúčtování bude s Alláhem”.



Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 26. říjen 2009 @ 08:42:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jeden Žid jel se svým koníkem po horské cestě a pozval řezníka který šel pěšky za obchodem aby se s ním svezl. Dojeli na rozcestí a tam visel ten…………přibitý na dřevo. Po očku pozoroval řezníka a zeptal se ho proč nesmeknul klobouk. Řezník mu odpověděl že je ateista. Žid zastavil a poprosil ho ať okamžitě sleze. S jinověrcem je prý možné mít kus cesty společné. Nevěrce se ale bál že je schopen všeho. Ten příběh patří mezi povídky chasidů. Co se mne týče tak si rozhodně nemyslím že by byli muslimové horší a nebezpečnější než ateisti a to včetně těch konzumních. Zvláštní je i to že když jsou tam kde nejsou islámské školy tak dávají muslimové svoje děti vždycky do škol katolických nebo evangelických pokud to jde.

I oni se bojí drog, promiskuity a toho že by mohly žít jako ateisti západu.




Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 26. říjen 2009 @ 11:30:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Mně se nelíbí už ten název - nestrašme islámem! Nemáme tedy varovat lidi před falešným náboženstvím a jeho falešným prorokem? Ať si jdou klidně do zkázy, přece je nebudeme dráždit, a sobě dělat problémy, že!

Nemáme varovat lidi před militantním, rozpínavým náboženstvím, před prakticky jediným, které má v programu šíření víry násilím?

No kdysi byli zastaveni před Vídní. Teď na to jdou chytřeji - mají prakticky všude svou pátou kolonu. Nechávají si milostivě vyplácet podpory, a za odměnu nám chystají zkázu!

Nad naivitou některých lidí kroutím hlavou - co všechnom se dá obhajovat ve jménu falešné humanity!

3  Milovaní, velmi jsem si přál psát vám o našem společném spasení, ale teď pokládám za nutné napomenout vás, abyste zápasili o víru, jednou provždy odevzdanou Božímu lidu.


Ta pravá víra je jen jedna, a kdo ji nemá, je nevěřící! Co na tom, že vzývá nějakého démona, a myslí si, že je to Bůh! Člověk nemůže být ospravedlněn jinak než vírou v Ježíše Krista! Proč bych měl hledat nějaké klady na náboženství, založeném Ďáblem? :-o






Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 26. říjen 2009 @ 14:49:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týče svazku proroka s Ajšou tak muslimové se na podobné věci dívají z jiného úhlu pohledu. Pro ně je podstatné zejména to že se muž s mladou dívkou ožení. Na nás jim připadá absurdní a zrůdné to že svoje dcery dáváme někomu jentak pro zábavu jako dobytče nebo věc nebo to trpíme. Podobná právní úprava bývala poměrně nedávno i ve většině zemí křesťanského světa včetně nás a někde ještě v nějaké formě přetrvává. Dívka se mohla brzo vdát ale jako svobodná panna byla pod zákon ještě dlouhá léta nebo napořád. Jiný úhel pohledu mají i jejich ženy na nošení závoje. Závoj nebo velký šátek byl ve všech starých civilizací znakem svobody a společenského postavení, stejně jako honosný oděv pro muže i ženy na celém těle. S odhalenou tváří, polonahý nebo nahý chodil otrok nebo otrokyně. Pro jejich ženy je závoj čest a výsada a litují naše ženy že ho nemají. Nebo je považují za bezectné a nečisté poběhlice.




Re: Nestrašme islámem - odpadnutí od víry (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 26. říjen 2009 @ 20:25:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obával jsem se, že v češtině toho moc k tématu nenajdu, ale nakonec jsem našel dvě fatwy (první, druhá). Pro ty, které to vážně zajímá, a čtou anglicky jsem našel zajímavé on-line knihy: link1, link2.



Stránka vygenerována za: 0.68 sekundy