Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 526 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489289
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Moc klíčů.
Vloženo Neděle, 15. listopad 2009 @ 20:54:21 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Uživatel "garwin" ocitoval část z Heidelberského katechismu reformovaných církví.


83.) Co je to moc klíčů?
Moc klíčů je kázání svatého evangelia a křesťanská kázeň vedoucí k pokání. Jimi se
království nebeské věřícím otvírá , nevěřícím zavírá
.

84).Jak se kázáním svatého evangelia království nebeské otevírá a zavírá?
Království nebeské se kázáním svatého evangelia otevírá , když na rozkaz Kristův je
všem věřícím a každému zvlášť zvěstováno a veřejně svědčeno, že jsou jim všecky jejich
hříchy Bohem odpuštěny pro zásluhu Kristovu, jakmile pravou vírou přijímají zaslíbení
evangelia.
A opět království nebeské se kázáním svatého evangelia zavírá , když je všem
nevěřícím a pokrytcům zvěstováno a veřejně svědčeno, že na nich spočívá Boží hněv a věčné
zatracení, pokud se neobrátí. Podle tohoto svědectví evangelia chce je Bůh souditi v tomto
i budoucím životě.

85). Jak se křesťanskou kázní království nebeské zavírá a otevírá ?
Království nebeské se křesťanskou kázní zavírá na rozkaz Kristův těm, kteří pod
jménem křesťanů mají nekřesťanské učení a vedou nekřesťanský život. Byli-li několikrát
bratrsky napomenuti, a nechtějí-li upustiti od svých bludů a neřestí, jsou oznámeni církvi
anebo těm, kdož jsou k tomu církví ustanoveni. Jestliže se po napomenutí neobrátí, jsou
vylučováni odepřením svatých svátostí z křesťanského sboru a Bohem z království Kristova.
Království nebeské se jim opětně otevírá a jsou přijímáni za údy Kristovy a církve,
slíbí-li polepšení a skutečně je dokáží.

Tedy řekl [Ježíš] jim [učedníkům] opě t: Pokoj vám. Jakož mne poslal Otec, tak i já posílám vás. To pověděv,
dechl, a řekl jim: Přijměte Ducha svatého. Kterýmžkoli odpustili byste hříchy, odpouštějíť se jim; a kterýmžkoli
zadrželi byste je, zadržániť  jsou (J 20,21-23). A tobě dám klíče království nebeského. A což bys koli svázal na
zemi, budeť svázáno i na nebi; a což byskoli rozvázal na zemi, budeť rozvázáno i na nebi
(Mt 16,19)
.


Kdyby si autoři tohoto katechismu k tomuto připsali i verše (Mt 16,17-18) , bylo by z nich zřejmé, že ony klíče Pán Ježíš dal jmenovitě Petrovi a žádnému jinému z apoštolů.

Ježíš mu tedy řekl: "Blaze tobě, Šimone, synu Jonášův, protože toto ti nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec, který je v nebesích.

A já ti říkám, že ty jsi Petr a na té skále postavím svou církev a brány pekla ji nepřemohou.

Že tedy celý smysl takového reformátorského výkladu je zavádějící a zevšeobecňující naprosto proti duchu Písma.



Podobná témata

Katolicismus

"Moc klíčů." | Přihlásit/Vytvořit účet | 41 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 08:42:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty klíče dané Petrovi byli dané Petrovi a jsou Petra.
Tedy ne Linovi či Klementovi či jakémukoliv "nástupci".
Petr dostal klíče, ale nedostal právo těmi klíčemi nijak manipulovat, na nikoho je převádět, atd. atd.
Petrovi klíče v současnosti třímá Petr v nebesích a žádný podržtaška tady někde dole.



Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 18:05:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Synu můj, čerpej sílu z milosti, která je v Kristu Ježíši. Co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky, to svěřuj věrným lidem, kteří budou schopni učit zase další. 2Tim. 2,1-2

Co myslíš, Oko, kolik těch klíčů asi tak bylo, jeden těžko. Dva, tři, deset, tisíc ?



Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 17. listopad 2009 @ 03:33:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V prípade "kľúčov" ide  o frázu, ktorú Ježiš, zdá sa,  preberá priamo zo Starého zákona. V tomto sa zhodujú aj viaceré protestantské aj katolícke komentáre, hovoria, že tu Ježiš cituje Izaiáša, alebo že sa jedná o alúziu. V každom prípade sú použité slová natoľko podobné, že nám dávajú dobrý dôvod veriť, že Ježiš vyberá práve tieto slová, hovoriace opäť o kľúčoch od kráľovstva.

  O čo tu šlo? Izaiáš bol prorokom počas vlády kráľa Ezechiáša, syna Dávida, ktorý žil v 8. storočí pred Kristom. Ide tu teda už o dynastiu, trvajúcu niekoľko storočí. Ako väčšina kráľovstiev na Strednom Východe, malo aj toto okrem kráľa aj ministrov a týmto ministrom predsedal ministerský predseda.  V tomto príbehu máme takéhoto ministerského predsedu menom Sobna, ktorý sa ale ukázal byť zlým a oportunistickým a tak bol zosadený a na jeho miesto nastúpil spravodlivý a pokorný služobník Eliakim. A Eliakim je ten, ku ktorému sa hovorí v nasledujúcich veršoch (Iz 22, 19-24):

"Odstránim ťa z tvojho miesta a zvrhnem ťa z tvojho postavenia. V ten deň zavolám svojho služobníka Eliakima, syna Helkiáša, a oblečiem ho do tvojho rúcha, opášem ho tvojím pásom a dám mu do rúk tvoju moc. I bude otcom obyvateľom Jeruzalema a Júdovmu domu. Dám mu na plece kľúč Dávidovho domu, keď otvorí, nikto nezavrie, a keď zavrie, nikto neotvorí. Osadím ho ako kôl na pevnom mieste, že bude slávnym trónom domu svojho otca. Bude na ňom visieť všetka sláva domu jeho otca: konáre a ratolesti, všetky malé nádoby, od hrnčekov až po krčahy."

Vidíme, že okrem paralely s odovzdávaním kľúčov od kráľovstva, sa tu nachádza aj paralela s mocou otvárať, tak že nikto nezavrie a zatvárať tak, že nikto neotvorí (Petrova moc zväzovať a rozväzovať). Čo sa týmto všetkým chce povedať? Keď Ježiš vyberá tieto slová, nerobí to spôsobom, ktorý by narušoval, alebo menil ich originálny význam. Práve naopak, je tu plynulý prechod od pôvodného významu k významu novému. A čo to znamená pre situáciu spomínanú v Mt 16?

V prvom rade to znamená, že Ježiš je nový Ezechiáš, On je syn Dávida, On je pravý kráľ Izraela, On sedí na tróne Dávidovom, koniec koncov z Mt 1 vieme, že Ježišova genealógia siaha až po Dávida. Ježiš tu práve utvára štruktúru svojho kráľovstva nie len tým, že menuje svojich dvanástich apoštolov (ministrov), ale aj tým, že vyberá jednu konkrétnu osobu menom Šimon za ministerského predsedu a ktorému podobne ako Ezechiáš Eliakimovi odovzdáva kľúče od kráľovstva.

Táto paralela je veľmi pravdepodobná, pretože dokonale ladí so spôsobom, ako Ježiš používa starozákonné verše a ako Matúš toto používanie zaznamenáva vo svojom evanjeliu. Ježiš perfektne pozná Starý zákon, ctí si jeho pôvodný význam, z ktorého berie citáty a alúzie a používa tieto originálne texty ako primárny zdroj pre nás, aby sme pochopili význam slov, ktoré sa pôvodne nachádzajú v Starom zákone.

Takže čo vlastne znamenajú tieto kľúče? Pri  odovzdávaní kľúčov  dochádza k istému odovzdaniu moci kráľom, svojmu prvému ministrovi. A nie len že dostáva moc otvárať, tak že nikto nezavrie a zatvárať tak, že nikto neotvorí, ale explicitne je povedané, že ho obyvatelia Jeruzalemu majú volať otec.

Pretože v Starom zákone už nie sú žiadne iné verše, ktoré by mohli slúžiť ako základ pre túto alúziu, je táto pasáž pravdepodobne základom, ktorý nám má pomôcť pochopiť význam Ježišových slov Petrovi...

Je v tom však niečo viac, ako len toto a síce dynastické nástupníctvo. Normálne takéto nástupníctvo predpokladáme u kráľov (panovníkov), kedy po ich smrti nastupuje na trón ich potomok, obvykle prvorodený, ale môže byť aj iný, podľa definovaných pravidiel. Izaiáš 22 nám ale pomerne jasne ukazuje, že táto postupnosť sa týkala aj postu prvého ministra.

Prvým dôkazom je fakt, že kľúče sú od Dávidovho domu, pretože ani fakt, že Dávid zomrel pred niekoľkými storočiami nezmenil tento spôsob odovzdávania moci tak pre kráľa (syna Dávida) ako aj pre jeho prvého ministra, ktorý vládne pod ním.

Ďalší dôkaz je v spôsobe, akým prebehlo menovanie Eliakima po odvolaním nehodného Sobna, ktoré bolo automaticky spojené s odovzdaním kľúčov od kráľovstva. Inými slovami, to naznačuje akúsi zaužívanú prax, pri ktorej nástupníctvo nezahŕňa iba kráľa, ale aj jeho prvého ministra.

Ďalší zaujímavý dôkaz máme vo verši 23, ktorý hovorí, že Eliakim bude slávnym trónom v dome svojho otca. Inými slovami, nie len kráľ má slávny trón, ale aj jeho prvý minister. Isto v podriadenom postavení, ale stále vlastný trón.

Hovoríme tu teda v súvislosti s prvým ministrom o úrade, ktorý keď sa uprázdni, musí byť obsadený jeho nástupcom. Tento fakt potvrdzujú aj iné historické pramene, z ktorých vieme, že tento úrad bol v izraelskom kráľovstve do určitej mieri dedičný a teda sa aj na neho vzťahovalo dynastické nástupníctvo.

Ježiš tým, že odovzdáva Petrovi kľúče ho menuje do funkcie prvého ministra s tým, že kľúče sú jasným symbolom toho, že vytvára úrad a teda keď Peter zomrie, automaticky sa predpokladá, že nastúpi jeho následník a potom jeho následník a tak ďalej...

Toto je biblický základ viere, že Ježiš vytvoril Petrov úrad, ktorý zahŕňa aj nasledovníkov, známych ako pápeži. V praktickom chápaní dať niekomu kľúče značí dať mu právomoc vpúšťať, či nevpúšťať, či vylučovať /dom, auto.../. Ježiš myslel zrejme na "dom " svojej Cirkvi.  V histórii naozaj mnohí heretici sa práve cez rímskeho biskupa, pre je ho veľkú autoritu, ktorú požíval v Cirkvi snažili sa "udomácniť" v Cirkvi svoje učenia. Spravidla sa však riešenie heretikov konalo na synodách, či snemoch, pretože spravidla bol treba vec posúdiť v širšom fóre, ale v čase, ked boli stretania rozikové /kvôli prenasledovaniu/, rozhodoval často /najmä na západe/ rímsky biskup. On bol často ako posledná inštancia, na ktorú sa viacerí obracali...



Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Středa, 18. listopad 2009 @ 12:10:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli se nepletu, bývají ve vztahu s papežstvím zobrazovány 2 klíče Petra. Písmo samozřejmě počet klíčů nespecifikuje, protože tam jde o symbolický obrat týkající se velké autority Petra. (k tomu viz pěkný komentář od Ela níže). Možná se pletu, ale řekl bych, že ten počet klíčů (tj. 2) by měl něco symbolizovat. Nevíš náhodou co? Aby bylo zřejmé, co myslím. Bílá koruna faraóna symbolizovala Horní Egypt, červená Dolní a tak se pak používala kombinovaná červeno-bílá, která symbolizovala vládu na oběma Egypty. Napadá mě, že první klíč by mohl symbolizovat "svazování" a druhý "rozvazování", ale to je jen můj momentální nápad a moc bych na něj nevsadil.



Stránka vygenerována za: 0.32 sekundy