|
Právě je 289 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116540105 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Spása zvířat
Vloženo Sobota, 21. listopad 2009 @ 20:18:12 CET Vložil: Stepan |
poslal op Včera nešťastnou náhodou přišla o život bílá tygřice v liberecké zoologické zahradě. Nedopatřením se totiž dostala do výběhu, v němž byl lví pár, který ji způsobil těžká zranění neslučitelná se životem. Requiem aeternam dona ei Domine et lux perpetua luceat ei. V takových situacích si často kladu otázku: Jsou i zvířata adepty věčné nebeské blaženosti? Budou vzkříšena?
Bible nám o spáse zvířat toho mnoho neříká. Nicméně v některých případech staví zvíře a člověka na stejnou rovinu před Hospodinem, zejm. v Gen 9.5. Působivé jsou texty v Iz 11.6-8 a Iz 65.25, které podle mého názoru hovoří celkem jasně o tom, že i v nebi se počítá se zvřaty. Jestli to však budou vzkříšená zvířata či nově stvořená, lze z těchto veršů stěží dovodit. Nová smlouva nám o spáse zvířat neříká nic. Proto o této otázce lze jen spekulovat. Vycházím z toho, že člověk je živočich stejně jako zvíře. Zoologicky se řadí kmene strunatců, podkmene obratlovců, třídy savců, nadřádu placentálů, řádu primátů, kde tvoří vedle lidoopů zvláštní čeleď. Anatomicky i morfologicky je člověk zvířeti velmi podobný. Nápadná fyzická podobnost je mezi člověkem a lidoopy. Například šimpanz horský má DNA z 98,8 procent shodnou jako člověk. Po biologické stránce se tedy člověk od zvířat nijak radikálně neliší. Někdo může namítnout, že zvíře je narozdíl od člověka nerozumné. Promiňte mi, ale právě taková námitka není hodna rozumného tvora. Kdo se alepoň trochu a bez předsudků zabýval etologií zvířat, těžko může tvrdit, že zvířata nejsou inteligentní. Pokud by například kočka nevěděla, jak ulovit myš, nemohla by existovat. A co se kotě namoří, než se naučí od mámy chytat myši! Přiznejme si, že chytat myši tak jako kočka neumíme. V tom toho kočka proti člověku rozhodně zná více, je chytřejší. A co teprve dokáží takoví synantropi, jako například potkan! Zvířatům, zejména vyšším, rozhodně inteligence nechybí. Co u nich není narozdíl od člověka vyvinuté, je intelekt, proto u nich lze sledovat perseveranci na určitých naučených behaviorálních stereotypech bez patrné vývojové tendence. Velmi blízká biologická příbuznost člověka se zvířaty dává tušit, že člověk není nic víc než o něco dokonalejší opice. Tím něčím je pouze a jedině jeho intelekt, který však nevznikl naráz, ale velmi dlouhým vývojem. Dnes lze jen velmi přibližně určit, kdy tento vývoj u zvířete člověku podobnému začal, v jaké fázi ještě máme hovořit o zvířeti a v jakém o člověku. Pokud připustíme, že člověk pochází z opice, pak tímto raným stádiem vývoje člověka byl zřejmě opočlověk. Když tedy vezmeme v úvahu, že člověk je vlastně zvíře sui geneis na o něco vyšším vývojovém stupni, pak není důvod zvíře vyřazovat z adeptů spásy jen proto, že mu chybí intelekt. Pokud bychom totiž právě intelekt považovali za podmínku, aby tvor mohl dosáhnout spásy, tím bychom ipso facto ze spásy vylučovali lidi s hlubokou a těžkou mentální retardací, kteří nejen že zcela postrádají intelekt, ale výší inteligencí nedosahují ani výše inteligence některých zvířat. A to je zjevně absurdní podmínka, kterou bychom zcela popírali univerzalitu spásy. Navíc tito lidé nemohou za to, že se narodili s tak těžkým postižením. A jen proto by neměli být adepty spásy? A podle mého názoru by bylo stejně tak nespravedlivé usuzovat, že zvířata, která Bůh neobdařil bez jejich zavinění intelektem, nebudou spasena. Bůh je přece pánem všeho tvorstva. A co by to bylo pro člověka, nebo alespoň pro asi velkou většinu z nás, za věčnou nebeskou blaženost, kdybychom se tam nesetkali se všemi zvířaty, zvláště s těmi, které jsme měli rádi?
|
Podobná témata
|
|
Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Sobota, 21. listopad 2009 @ 23:06:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Zajímavý článek, bratře. Je docela dobrá náhoda, že se tu objevil spolu s mým o univerzalismu. Nejsem latiník, ale znamená ta latinská věta: "Odpočinutí věčné dej jí Pane a ať světlo věčné ji osvětluje"?
Shodu v DNA bych nepřeceňoval. Pamatuju-li si to dobře ze studií, je v případě člověk a kosatce 25%. Přiznávám rovněž, zřejmě k vašemu zděšení, že ani zdaleka nejsem evolucionista. Přesto si myslím, že vaše úvaha ohledně spásy zvířat jde správným směrem. Opět se dopustím jisté nehorároznosti vzhledem k nedostatku svého teologického vzdělání, ale myslím, že v případě Nového zákona nemáte pravdu, když píšete:"Nová smlouva nám o spáse zvířat neříká nic." Máme tu zajímavou pasáž z listu do Říma: Soudím totiž, že utrpení nynějšího času se nedají srovnat s budoucí slávou, která má být na nás zjevena. Celé tvorstvo toužebně vyhlíží a čeká, kdy se zjeví sláva Božích synů. Neboť tvorstvo bylo vydáno marnosti - ne vlastní vinou, nýbrž tím, kdo je marnosti vydal. Trvá však naděje, že i samo tvorstvo bude vysvobozeno z otroctví zániku a uvedeno do svobody a slávy dětí Božích. Víme přece, že veškeré tvorstvo až podnes společně sténá a pracuje k porodu. (Ř 8,18nn) V listu Kolosanům (1. kapitola, zejména verše 15 až 20) se mluví o Božím záměru usmířit se sebou (spasit) naprosto celé stvoření, tj. vše na nebi i na zemi, neboť všechno bylo skrze Krista stvořeno a vše má být také skrze něj usmířeno. V NZ se setkáme s verši, kde se mluví o smíření všech lidí, a pak takové, jako je tento, kde se mluví o smíření všeho. Nedávno jsme se spolu bavili v souvislosti s pársismem o apokatastasis. Byť je tento termín chápán odlišně u Origena, kde je díky 5. ekumenickému koncilu spojován s vírou v preexistenci duší, a zase jinak u Řehoře z Nyssy, který preexistenci duší odmítal a domnívám se, že odmítal i Origenovu nauku o spáse démonů (tady se nejsem jistý), zahrnuje tato veskrze biblická nauka i zvířata. Je rovněž pravda, že sama tato nauka nebyla z hlediska univerzalismu ani pro jednoho klíčová, takže pro své závěry nepoužívali (podle mě správně) např. Petrovu řeč ze Sk. 3,19-21.
Otázka, jak k tomu dojde, tj. vašimi slovy "Jestli to však budou vzkříšená zvířata či nově stvořená", je pro mě už součástí spekulativní teologie, které se radši vyhýbám. Ona i sama otázka démonů je zajímavá, leč tady vidím vedle Origenova pojetí i možnost anihilace v duchu druhé smrti (např. Zj. 20,14 takto mluví o smrti smrti). Má-li být apokatastatis provedena, pak nemůže a nebude existovat nic, co by nebylo sjednoceno s Bohem. Používám-li toto slovo, pak samozřejmě rozlišuji kvalitativní rozdíl mezi původním a novým stvořením, tj. odmítám spekulaci o možném druhém pádu.
|
|
|
Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: Elo v Neděle, 22. listopad 2009 @ 10:36:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dovolím si trochu podpichnúť, ak dovolíte:
Budú tam, bratre ope, v nebi všetky zvieratá, teda aj divé tigry, medvede, muchy a mušky, či jedovaté hady, myši, potkany, ropuchy atd.? O ľuďoch Pán povedal, že budú ako anjeli, a teda nebudú sa opäť ženiť a vydávať, a teda rozmnožovať... Platí to aj o mnou uvedených zvieratách?... Dudú to tie, čo žili na zemi, pretože Boh ich vzkriesi alebo stvorí podobné nové?... Stretnem sa so svojou mačkou, či psom, ktorú prešlo auto?...
Sú to otázky k veci, či absurdum?...
|
Re: Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: Marobud v Neděle, 22. listopad 2009 @ 22:14:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Budou. To je taky někde v Izaiášovi, že vlk bude pobývat s beránkem...
|
]
|
|
Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 23. listopad 2009 @ 06:37:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jedině člověk je stvořen k obrazu Božímu. Zbylé stvoření nehřeší, nese pouze důsledky zlořečení země a proto bude jednou vysvobozeno z otroctví (Ř 8, 18 a násl). Důstojnost člověka je vyšší než zvířete a jen člověk má ta nejušlechtilejší Boží zaslíbení. Nicméně věřím, že v nebi budou zvířata, jestli ta, co žila na zemi nebo nějaká nová nevím, ale tipl bych, že oboje. :) |
Re: Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 23. listopad 2009 @ 12:10:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Předpokládám, že považuješ i ďábla za součást stvoření. Pokud se pletu a souhlasil bys spíše s mým návrhem výše, pak mi odpusť tu spekulaci. Pokud ale považuješ ďábla za reálnou bytost stvořenou Bohem, pak se musím zeptat: hřeší on?
|
]
Re: Re: Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 23. listopad 2009 @ 12:12:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | On zhřešil definitivně a čeká na něj věčné ohnivé jezero. |
]
|
|
Re: Spása zvířat (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 23. listopad 2009 @ 07:21:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Člověk se od zvířete liší přinejmenším v několika zásadních věcech. Hospodin stvořil vesmír, rostliny i zvířata myšlenkou a slovem abychom měli kde bydlet a člověka stvořil vlastní rukou. Ostatní živí tvorové mají sice také duši ale smrtelnou. N rozdíl od nás je nestvořil ke svému obrazu.
Vývojová teorie je v dnešní době poněkud zastaralá a nevědecká. Skoro by se dalo říct že sto let za opicemi. Jedno z posledních míst na zemi kde je součástí aktivní propagandy je náš český národ. Ani Rusové už to tolik nehrotí a pravoslavná církev učí pravdu o stvoření. Zkuste říct nějakému genetikovi že se mu ta jeho DNA náhodně mění a to i ateistovi. Pokud mu neřeknete že jde náboženskou záležitost tak vyletí jak čertík ze škatule, což byla jedna z hraček našich dědečků. Na opičí povstání nevěří ani muslimové a kdyby někdy ovládli naše země aniž by se něco změnilo tak by měli ateisti moc smutný život a nebyl by dlouhý, pokud by se jakkoliv projevovali.
V nebi zvířata s největší pravděpodobnosti nejsou a ten kdo je v přímém společenství s Trojjediným Bohem, Pannou Marií a všemi anděly i dobrými svatými lidmi kteří se od počátku světa narodili včetně svých příbuzných a přátel nepotřebuje hledat náhražky a úniky v podobě přemrštěného vztahu ke zvířatům. I serafínům plně postačuje to že mohou bez ustání pohlížet na Boží trůn a zpívat chvalozpěvy na Boha. Ten který je popsaný v Bibli opakujeme při každé mši a vítáme tak Krista. Až se naplní Kristovo království tak zvířata budou a nebudou se požírat navzájem. Jehně bude v klidu odpočívat vedle bývalých dravců a malé dítě strčí ruku do díry jedovatého hada. Zbraně budou překovány na pluhy a na vinařské nože. Jestli budou obnovena zvířata z minulosti nebo stvořena nová to opravdu nevím. Spíš bych typoval to druhé ale nechme se překvapit.
|
|
|
|
|