Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 542 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482489
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit
Vloženo Pondělí, 22. březen 2010 @ 19:22:38 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal op

     Časo slýcháme o tzv. božích trestech. Vychází se z toho, že lidský hřích nějak uráží Boha či mu nějak působí škodu. Já si osobně myslím, že tzv. boží tresty uvedené v Nové závěti mají význam pouze přenesený a alegorický, nikoli doslovný. Z hlediska eschatologické perspektivy je podle mého názoru nějaké ukládání trestů Bohem bezpředmětné, neboť spása je univerzální. 

    Rozlišuji totiž v náboženství dvě vrstvy, a to vrstvu etickou a vrstvu transcendentální. Etické příkazy náboženství podle mého názoru se váží pouze k našemu pozemskému životu a nemají transcendentální význam. Boha totiž nelze nijak urazit nebo Ho o něco připravit jako člověka. Tím, že Bůh je ze své podstaty nedotknutelný, je dáno, že žádným, byť sebevětším hříchem, mu nelze nijak uškodit. Aby tedy Bůh někomu uděloval odvetný trest, považuji za velmi nepravděpodobné, protože Bohu žádná újma našim defektním jednání nevzniká a vzniknout ani nemůže, a tudíž jakákoli odveta je bezpředmětná. Co se týká nápravných trestů, domnívám se, že Bůh ponechává trestání člověka jinému člověku. 


     Tím nic neříkám o tom, zda ukládané tresty člověku člověkem jsou či nejsou spravedlivé. Empiricky je totiž zřejmé, že na zemi je deficit spravelnosti. Byl, jest a bude, neboť člověk jakožto činitel spravedlnosti je nedokonalý, a tudíž je nutně nedokonalá i spravedlnost, která je jím vykonávána vůči jinému člověku. Například asi snáze bude trest odnětí svobody v délce pět let snášet stokilový několikanásobný recidivista, než šedesátikilový prvotrestaný bude snášet trest odnětí svobody byť jen v délce jednoho roku, a to ještě za nějaký delikt, který spáchal, protože mu, jak se říká, ujely nervy. Já osobně nevěřím, že Bůh člověka trestá. Od toho jsou lidé. Stejně nejsem nakloněn víře, že Bůh zneužívá přírodní síly za účelem trestnání člověka, a to ani nápravného. 

     Jsme to my, lidé, kteří se snažíme Bohu vnucovat náš princip směnné (komutativní, aritmetické) spravedlnosti, jakoby Bůh měl být tím, kdo činí spravedlnost tam, kde jsme ji měli činit my, ale nečinili.  Z eschatologické perspektivy by to mělo být podle zastánců této teorie asi takto: My budeme hodní, za odměnu nás Bůh  bude mít rád a ve smrti nás přijme k sobě. Když nebudeme hodní, Bůh na nás sešle trest, aby nás umravnil. Pokud se nepolepšíme, podle názoru většiny křesťanů přijedeme do pekla, kde budeme na věky.
     Pokud by to takhle mechanicky fungovalo, znamenalo by to, že když je někdo hodný, nemělo by se mu nic zlého stát, protože každé zlo je trestem za hřích. To však empiricky zjevně odporuje. Pokud by se podle této hypotézy nikomu nic zlého v životě nestalo, znamenalo by to, že byl hodný, a že tedy určitě přijde do nebe, neboť kdyby nebyl hodný, Bůh by ho byl trestal. 

     Někdo může namítnout, že ne každá újma, kterou člověk v životě utrpí, je božím trestem. Pak ale vzniká prakticky neřešitelná otázka, která újma je a která není božím trestem. Například: Včera večer jsem sprostě nadával, protože se mi nedařila práce. V noci mne vzbudila bolest hlavy, a ta mne stále silně bolí. Je to boží trest za to, že jsem nadával? Nebo za něco jiného? A za co? Nebo je to jen tím, že na mne něco leze a z hlediska mých předchozích přestupků je to indiferentní? Nebo mne má silná bolest hlavy dovést k pravé víře? To asi spíše do lékárny pro apoibuprofen.

     Někdo řekne, že je to tajemství, které je lidským rozumem nepochopitelné. Jak ale tento někdo tedy ví samotný fakt, že je to tajemství, když na to rozum údajně absolutně nestačí?

     Jestli někdo Boha miluje, svou lásku k němu nemůže efektivně projevit jinak než tím, že miluje sebe a druhé jako sese, respektive se o to snaží, neboť naše láska není nikdy dokonalá. Když totiž někoho máme rádi, snažíme se dělat, co mu vidíme na očích. To je láska svododného člověka. Kdo však úzkostlivě se snaží plnit nějaké etické příkazy proto, že se bojí, aby nebyl Bohem nebo člověkem trestán, nečiní tak z lásky, ale z otrocké povinnosti. Takový člověk vlastně Boha, ale ani druhé nemá rád, protože ho pouze nutí k tomu, aby proti své vůli něco plnil nebo se něčeho zdržoval, něco dával nebo něco trpěl. Takovému člověku však především chybí sebeláska. A protože lásku k sobě nemá, nemůže ji ani nikomu dát, neboť nikdo nedá, co nemá (Nemo dat, quot non habet.).

     Pokud Bůh chce pro člověka to nejlepší, co mu brání v tom, aby mu to dal i bez utrpení? Podle mého názoru utrpení proto není podmínkou spásy. Potom ale je třeba se zamyslet nad tím, proč například někdo se narodí postižený a v bídě a jiný v hojnosti a zdráv. Já osobně se domnívám, že i v nebi bude určitá nerovnost. Nevím, zda dočasná či trvalá. Považoval bych však za nespravedlivé, aby ten, pro něhož byl tento život peklem, měl stejný stupeň nebeské blaženosti jako ten, kdo se tu měl celkem dobře. Proto, když vidím nějakého nuzáka či postiženého, na jednu stranu mi to rve srdce a nadávám Bohu, proč to dopustil, avšak současně věřím, že tento člověk bude v nebi blaženější než já, který jsem lump a jemuž celkem nic nechybí. Avšak nejen první, ale i poslední místo v nebi znamená pro člověka věčnou blaženost, byť v rozdílném stupni. Pomoci ubohému zpravidla nemohu a ani nevím, kdy se jím sám stanu, a proto je mi tato víra blahou útěchou.

Podobná témata

Zamyšlení

"Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: Pamplon v Pondělí, 22. březen 2010 @ 19:45:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

To je zajímavá úvaha a něco bych k ní přidal: Jak máme věřit, že Bůh za nás dal svého syna, když pro nás neudělá ani takovou maličkost, jako že by třeba zkrátil utrpení člověka, který umírá v příšerných bolestech na rakovinu celé měsíceí? Já myslím, že odpověď je jednoduchá. Křesťané kecají a Bůh žádného svého syna nikdy neposlal.



Re: Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: fallkniven_f1 v Pondělí, 22. březen 2010 @ 23:40:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
no vidíš a hned je ti líp když se vypovídáš :o))


]


Re: Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: legenda v Úterý, 23. březen 2010 @ 11:49:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 CO KDYŽ  dotyčný trpící naní připraven zemřít, v nemocnici /s onkologickými nemocemi/
zažívám mnoho lidí, kteří se bojí zemřít..... a hlavně pokud nejsou smíření s B-hem není divu.
























]


Re: Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: flame v Úterý, 23. březen 2010 @ 15:45:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdysi řekl jeden člověk "vím, že nic nevím", a dodnes je to považováno za vrchol lidské moudrostí.
Asi jsi to nikdy neslyšel, anebo zapoměl, zkus více přemýšlet, než zase budeš plácat ty své naivní bláboly.


]


Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 22. březen 2010 @ 20:00:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
domnívám se, že Bůh ponechává trestání člověka jinému člověku.

V tom případě by nastavování druhé tváře, odpouštění a nechávání prostoru pro Boží spravedlnost bylo v podstatě kontraproduktivní a tudíž by se některé přímě výzvy z Bible neměly následovat a ten, kdo je následuje by měl být ostrakizován jako člověk, co nejen, že zhoršuje situaci, ale odmítáním použití systemem dostupných nápravných prostředků by byl spolupachatelem budoucího zla.

Pokud by to takhle mechanicky fungovalo, znamenalo by to, že když je někdo hodný, nemělo by se mu nic zlého stát, protože každé zlo je trestem za hřích.

Ope, zabýval jsi se někdy Příslovími, Sírachem, Knihou Moudrosti a dále? Jsi vyškolený profesionál, absolvent kněžského semináře a v tomhle nemáš jasno? Co Tě tedy za (mimo jiné moje) peníze daňových poplatníků naučili?



Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 24. březen 2010 @ 02:32:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý bratře Ope,
vy jste vysvěcen na kněze. Vysvětlete mi tedy, jak to je. Ježíš chodil a uzdravoval každou nemoc.

I dnes mezi námi chodí Ježíš. Jak je to tedy s uzdravováním? My Ježíše nevidíme, ale je mezi námi. Řekl to, že s námi bude do skonání věků. Váš článek mi vyzněl do smutku a beznaděje.

Ježíš je hluchý? On už neslyší naše prosby nebo je nechce slyšet? Chodí mezi námi a nepomáhá nám? On nás nemiluje? My ho nemáme prosit o uzdravení?

On uzdravoval jenom tenkrát před dvěmi tisíci lety a teď jsme vydáni napospas zlu a nemocem? Jak to vlastně je? Co vy na to z pohledu odborníka?

Bůh ve své Prozřetelnosti dopustí i zlé a bolestné věci, ale my máme vždycky možnost prosit, aby Bůh do těchto situací vstoupil, a to co ve své Prozřetelnosti dopustil, aby nám pomohl nést, a také, aby to proměnil v dobro.

Bůh nám dal svobodu a co člověk ve své svobodě udělá? Ukřižuje Božího Syna?  Kdyby nám Bůh nedal svobodu, tak bychom ale byli loutky.

A k té lásce, o které píšete, tak to si myslím, že milovat se mohou dva svobodní jedinci. Proto nám Bůh dal svobodu a nejsme ty loutky. Jinak by to byla nějaká hra na lásku otroka k pánovi. Když milujete, tak jak můžete mluvit o otrocké povinnosti nehřešit? To ty etické příkazy dodržujete z lásky. Nebo vy drahý bratře Ope nevíte, co je láska? To ale není otrocká povinnost. To si pletete pojmy s dojmy. A nebo je to spíš imitace lásky - hra na lásku, ale láska, ta to určitě není.



Láska (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 24. březen 2010 @ 05:32:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahá sestro Jaelo,

myslím si, že o lásce je to vyjádřeno v článku perfektně:
"Jestli někdo Boha miluje, svou lásku k němu nemůže efektivně projevit jinak než tím, že miluje sebe a druhé jako sebe, respektive se o to snaží, neboť naše láska není nikdy dokonalá. Když totiž někoho máme rádi, snažíme se dělat, co mu vidíme na očích. To je láska svododného člověka."


]


Re: Láska (Skóre: 1)
Vložil: rive v Středa, 24. březen 2010 @ 05:48:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
brusle 7

je vidět, že nic nevíš o lásce rodičovské .... :)))) to by totiž bylo hodně zlé, snažit se z velké lásky dělat to, co dětem vidíme na očích ... to by nebyla láska, která má vždycky chtít pro milovaného dobro
rive




]


Re: Láska (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 24. březen 2010 @ 09:35:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahá sestro Brusle 7

V lásce musí být svoboda, proto nám Bůh dal svobodu a nejsme loutky. Tím je asi řečeno vše - nemohu ani lásku k k sobě pokřivit na sebelásku, lásku k dětem na opičí lásku a lásku k Bohu na lásku otroka k pánovi.

A když se mluví o euthanazii, tak si myslím, že náš Bůh není hluchý, a slyší nás - je-li to v souladu s jeho vůli, tak nás vyslyší a utrpení od nás vezme a nebo sám s námi v tom utrpení zůstane a pomůže nám ho nést, abychom si nemuseli zoufat. Takoví borci asi nejsme abychom dokázali nést utrpení bez Pána.


]


Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 24. březen 2010 @ 11:04:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hříchy kterými urážíme Boha snižují a ničí nás samotné. Tím že nás trestá a mění naše špatná mínění a rozhodnutí nám ukazuje svou bezmeznou lásku. Kdyby nás nemiloval tak by mu bylo jedno co z nás bude a nechal by nás růst jako dříví v lese a dal by nám všechno co ve své hlouposti a pošetilosti chceme. Přesně tak jako to dělají nemilující rodiče které se dětí chtějí zbavit aby je neobtěžovaly. Nebo si v nich pěstují svou vlastní pýchu. Jistě jste v životě potkal nějakého spratka který nebyl nikdy trestán, měl všechno co se dá koupit za peníze a který přinášel samé potíže sobě i jiným. Naši předkové prosili Boha aby je trestal ale neopouštěl když měli pocit že dostávají v životě to co zaslouží.




Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. březen 2010 @ 15:13:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ačkoliv jsme se nedávno o tomto tématu bavili, snad dovolíte pár poznámek.

Vaše úvaha:

Někdo může namítnout, že ne každá újma, kterou člověk v životě utrpí, je božím trestem. Pak ale vzniká prakticky neřešitelná otázka, která újma je a která není božím trestem.  ....  Někdo řekne, že je to tajemství, které je lidským rozumem nepochopitelné. Jak ale tento někdo tedy ví samotný fakt, že je to tajemství, když na to rozum údajně absolutně nestačí?

je podle mého názoru chybná a námitka tudíž neplatí. Pokusím se vám ukázat proč. Jednou z premis křesťanství je přesvědčení, že Bible věrně vypovídá o Bohu. Sám ji označuji za v lidském jazyce nejlepší aproximaci poznání Boha. Bible jako taková, jak bezpečně víte, popisuje velkou řadu případů, kdy Bůh zasáhl do chodu světa, nezřídka šlo o to, co nazýváte trestem. Takové zásahy najdeme v obou zákonech. Najdeme případy, kdy tak jednal kvůli prospěchu kolektivu (nejčastěji Izraele) i jednotlivců. Tatáž Bible nám nikde neříká, že by od nějakého okamžiku Bůh do chodu věcí zasahovat přestal. Současně se dovídáme, že Boží vůli a Boha obecně poznáváme v tomto světě jen mlhavě. A nakonec i ze samotné Bible opakovaně vidíme, že smysl a sama skutečnost Božího zásahu nebyla aktérům okamžitě patrná a někdy trvalo celé generace, než jim to docvaklo.

Je-li tedy úvodní premisa o Bibli správná, pak je tvrzení a přesvědčení, které vyvracíte, zcela logické a konzistentní. Je-li naopak ona premisa chybná, může být i tak ono tvrzení správné, ale pro jeho posouzení se je nutné domluvit na nějaké jiné premise či jejich sadě.

Chceme-li mluvit o "božích trestech", pak je třeba nějak vymezit, co tím myslíme. Když se rozhodnete pořídit si auto, musíte nejprve získat řidičák a následně dostanete k dispozici seznam jistých pravidel, kterými se máte řídit. Je-li Bůh stvořitelem vesmíru, pak i ta pravidla zrcadlí jeho vůli. Lidský organismus je stvořen tak, že při konzumaci alkoholu dochází k rapidnímu snížení schopnosti řídit vozidlo. Budete-li toto Bohem pro stvoření zvolené pravidlo, které se odráží i ve světských zákonech, ignorovat, je u vás vyšší pravděpodobnost nehody, tj. jakéhosi impllicitně Bohem uděleného trestu.

Ve vztahu k ostatním lidem obdařil Stvořitel člověka svědomím a v Kristu mu ukázal, jak jednat. Tato pravidla vycházejí z jeho znalosti člověka. Světské zákony jsou pak často ukázkou toho, že společnost jako celek akceptuje Bohem stanovená pravidla. Budete-li se k lidem kolem sebe chovat bez lásky a hnusně, pak i když třeba neporušíte společností uznané minimum, tj. zákon, bude vaším trestem to, že se s vámi hodně lidí nebude bavit, že vám nebude prakticky nikdo věřit atp. a to v závislosti na vašich poklescích.

Jsem rovněž přesvědčen, že Bůh do našich životů zasahuje pevnou rukou, a to vždy s cílem, abychom něco pochopili. A tak opilému motoristovi může do cesty postavit policajta a dotyčný igmorant má tak šanci pochopit sovji blbost včas a relativně bezbolestně - ztráta papírů a možnosti řídit na x let je sice bolestivá, ale je podstatně méně bolestivá než mnohé následky nehod pod vlivem alkoholu.

Mluvíme-li o trancendentální rovině, pak se je třeba oprostit od středověkých představ Boha, který posílá davy lidí do mučírny. Velmi dobře tuto otázku podle mě vyjadřuje podobenství o Bohu - velmistru šachu, který hraje partii s každým z nás - neznalým hráčem. Člověk žije (tahá figurkami) podle předem stanovených Božích pravidel. Člověku je dána svobodná vůle v rámci těch pravidel tahat, ale nejedná se o zběsilou libertiánskou svobodnou vůli. Vaše svoboda táhnout je omezena pravidly a následně aktuálním rozložením figur na šachovnici. Pokud jste někdy učil někoho hrát šachy, pak víte, že jste tu a tam nepotrestal chybu, když jste viděl nějaký ne dobře promyšlený útok, nezničil jste ho hned na počátku, ale nechal jste dotyčného rozvinout ho, a následně mu hrou ukázal, že byl slabý. Bůh s námi tedy jakoby hraje partii a někteří z nás rychle poznají, že se od něj potřebují učit - tomu se nábožensky říká obrácení, kdy Bohu přiznáte jeho právoplatné postavení. Uznáte ho jako Pána a Boha. Někteří si to připustit nechtějí a hrají dál, přičemž svou hrou "trpí" - přicházejí o figurky - až také dojdou do stavu, kdy vidí, jak se věci mají. Taková situace potkala známého C.S.Lewise (doporučuji přečíst si jeho povídání o tom, jak se pořád pokoušel s Bohem bojovat, až zjistil, že to nejde). A konečně u některých se Bůh snad rozhodne dát mat a ukázat tak zřetelně, kdo to umí - to byl asi případ apoštola Pavla. Zemře-li kdo ve stavu, kdy stále vzdoruje a "tahá", jeho partie pokračuje dále, dokud nepozná bezvýchodnost svého snažení.

My, kteří jsme partii vzdali a požádali jsme o výuku, nejednáme vždy podle svého slibu, a tak se můžeme dostat opět do pozice "trpícího" stavem na šachovnici. Moje víra v univerzálnost spásy tak říká, že každý jednou uzná, že je pro něj lepší učit se od velmistra než s ním bojovat. Bůh by jistě mohl každého donutit k zípisu k němu do kurzu, ale ponechal to na člověku.



Re: Boha nelze hříchem nijak urazit či poškodit (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 24. březen 2010 @ 16:26:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
op: ako vysvetlíš následovné výroky Písma:

ep.Žid.10, 26-30... Lebo keď dobrovoľne hrešíme po prijatí známosti pravdy, nepozostáva už viacej obeti za hriechy,27 ale jakési strašné očakávanie súdu a prudká pálivosť ohňa, ktorý má žrať protivníkov.28 Keď niekto pohŕdol zákonom Mojžišovým, bez milosrdenstva zomrie na dvoch alebo na troch svedkov, a o koľko, domnievate sa, prísnejšieho trestu bude uznaný za hodného ten, kto zašliapal Syna Božieho a krv zmluvy, ktorou bol posvätený, za obecnú povážil a Duchu milosti urobil potupu?!30 Lebo známe toho, ktorý povedal: Mne pomsta; ja odplatím, hovorí Pán. A zase: Pán bude súdiť svoj ľud.“

Ja túto čásť Písma chápem tak,že ak potom, čo som uveril v P.J.Krista, začnem dobrovoľne hrešiť .Obeť P.Ježíša Krista stráca na mne platnosť
a platí na mne výrok z ep.2Petra 2,20-22

20  Lebo ak poznaním Pána a Spasiteľa Ježiša Krista boli unikli poškvrnám sveta a boli nimi zase sa zapletúc premožení, tak sú im posledné veci horšie ako prvé.
21 Lebo by im bolo lepšie bývalo nepoznať cestu spravedlivosti ako poznavším odvrátiť sa od vydaného im svätého prikázania.

22  Prihodilo sa im, čo hovorí pravdivé príslovie: Pes sa navrátil k svojmu vlastnému vývratku a umytá sviňa pováľať sa v blate.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy