Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 464 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

oko
Ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116495644
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: otevřený dopis Evaldu Ruckému
Vloženo Pondělí, 21. březen 2011 @ 14:57:16 CET Vložil: Olda

Z našich církví poslal Nepřihlášený

Evalde Rucký,

V posledních dnech jsi ty nebo tvoji blízcí zveřejnili  na webových stránkách dokumenty pod názvem „vyrovnání se s minulostí“. Toto „vyrovnání“ má dvě hlavní témata - tvoji spolupráci s StB a schizma v Jednotě bratrské od roku 1998.



Chápu, že niterně cítíš potřebu se s minulostí, kterou jako težké břímě vláčíš už více než jedno desetiletí, vyrovnat. Ač já jsem se od roku 1999 neúčastnil žádných oficiálních či veřejných rozhovorů, konzultací ani diskusí mezi Distriktem a Provincií a veřejně jsem na vaše pomluvy nereagoval, nepřestáváte o mně lhát. Tento dopis je tak mojí první veřejnou reakcí na vaše tvrzení, kterými se snažíte vysvětlit rozdělení v Jednotě bratrské v roce 1998.

Cituji z vašich úvah:

„Tehdejší předseda církve (tehdejší předseda jsem byl já – pozn.autora) přišel na pastorální konferenci v lednu 1998 s myšlenkou spojit v brzké budoucnosti Českou provincii Jednoty bratrské s Evropskou kontinentální provincií Unitas Fratrum. S tím však nesouhlasila většina kazatelů, protože v Evropské kontinentální provincii převažovaly jiné eklesiologické i teologické důrazy. Když tehdejší předseda české Jednoty bratrské viděl, že ve své vlastní církvi ztrácí pozice, pokusil se za pomoci vykonstruovaných obvinění proti kazateli libereckého sboru zablokovat konání nadcházejícího volebního synodu.“


Téma spojení nikdy nebylo tématem oficiálních jednání ani v JB v ČR ani v Evropské provincii. Jistě proces integrace Evropy otvíral otázku možného sjednocení Evropské Jednoty bratrské.  Byli tu někteří a já se k nim hrdě hlásím, kterým se taková myšlenka zamlouvala. Koneckonců každé sjednocení je dobrým svědectvím světu. Takové sjednocení by ale asi bylo velmi komplikované před rokem 2004 (vstup do EU) a ukazovalo se jako ne příliš vhodné v rámci celé Unitas fratrum. Myslím, že všichni účastníci schizmatu v Jednotě v roce 1998 žasnou nad tím, na co jste přišli a nerozumí tomu. Že by úvahy o spojení byly důvodem rozdělení? Druhé tvrzení se v různé podobě periodicky opakuje po celá léta.

Píšete:

„To se stane vždy, když si někdo přivlastní církev, která není jeho.ale patří Kristu. To se stalo v roce 1998, kdy tehdejší předseda nebyl znovuzvolen do Úzké rady, byl ochoten raději Jednotu bratrskou v České republice zničit než  o ni přijít.“

Evalde, kdyby nebylo tebe, nerozumněl bych zcela tomu, co znamená ztrácet pozici v církvi nebo si církev přivlastnit. To jest slovník, který popisuje vaše aktivity od roku 1998, ne moje. Ale popořádku. Tehdejší předseda (tedy já) nemohl být zvolen nebo nezvolen, protože v žádné volbě nekandidoval a žádné se neúčastnil. Že už jste si tehdy v církvi vytvořili paralelní strukturu a zajišťovali hlasy pro převzetí moci jsme tehdy tušili a později se to potvrdilo. Vždyť ti, kteří ti byli blízko a poté se s tebou rozešli, vzpomínají, jak se u vás v obýváku řešily otázky, které kazatele bude možno ponechat a které bude třeba vyhodit. A že bych chtěl církev Jednotu bratrskou zničit? Jistě, je také moje vina, že jsem ji nedovedl ochránit před takovými jako jsi ty. Ale nepřipíšeš mi ani trochu zásluhu o záchranu Jednoty? Co třeba skutečnost, že se opět konají bratrské bohoslužby v kostelíku v Potštejně, ze kterého vy jste učinili skladiště, co třeba obnovený starobratrský sbor v Turnově, kde se schází ti, které vy jste vyhnali? Nepředpokládám, že mé úsilí o záchranu Jednoty oceníš, ale nepiš už nikdy, že jsem chtěl Jednotu bratrskou zničit.

A že jsem něčeho chtěl dosáhnout za pomoci vykonstruovaných obvinění? Nevím popravdě jak se vykonstruovávají písemná vyjádření primáře liberecké psychiatrie a dalších psychoterapeutů o službě lidem, kteří byli hluboce zraněni až rozvráceni působením vaší pastorace a teologie, nevím jak se vykonstruovávají svědectví desítek lidí, kteří prošli vaším sborem. Byli jím zprvu nadšeni – a i tebou Evalde – ale posléze leccos prohlédli, utekli nebo byli vyhnáni a zatraceni. Chci ti Evalde připomenout, že k rozdělení Jednoty došlo tehdy, když výše zmíněná svědectví byla prověřena dvěma členy Úzké rady, biskupem české Provincie a biskupy evropskými a církev byla vyzvána k otevřenému rozhovoru o teologii kterou jste zastávali a jejích důsledcích. Tehdy jsi asi pochopil, že ztrácíš svou pozici, přivlastnil sis církev, pomocí podvodů a nerespektováním církevních řádů jsi opanoval sbory a vyhnal všechny oponenty. To je důvod schizmatu Jednoty bratrské v ČR v roce 1998.

Vyhnání „Ochranovských“ byla první vlna. Po roce 2000 přišly další. Znovu odešli kazatelé a mnohé skupiny z vašich sborů, odešli i ti, které jsi zneužil pro opanování sborů a zabavení účtů. Velmi si vážíme těch, kteří měli vnitřní sílu přijít a „ochranovským“ se omluvit a najít smíření. Přijde doba, kdy přijdeš i ty? To, co je z hlediska teologického důležité, že všichni ti, kteří odcházeli později víceméně přinášeli stejná svědectví o důsledcích vašeho působení. Nakonec paradoxně i odchodný dopis J.Plevy, který popisuje situaci v Jednotě 2008, jakoby čerpal z dokumentů roku 1998.

Pokud jde o druhé téma - tvoji spolupráci s StB – tam mi kupodivu vystavuješ dobré vysvědčení. Nepamatuji si ale, že bys mi kdy sdělil něco o tvých kontaktech s StB. Odpověď, kterou mi vkládáš do úst „bouchni jim před nosem dveřmi, jinak ti nedají pokoj“, bych asi ale pravděpodobně pronesl. Netušil jsem však nikdy, jak tvé kontakty s StB byly intimní. Nejen setkání na předvolání, ale také sborové prostory a nakonec obývák, dohadování o podpisu , ano či ne, a údaje o situaci a osobách v Jednotě i v tvém prostředí charismatiků, které jsou v tvých výpovědích – to mě docela děsí. Kdybys byl býval dal na mou radu – pokud taková byla – lépe bys byl udělal.

Píšeš-li ale, že poslední letní návštěva u vás v obýváku v roce 1989 byla „vabank“, ptám se, co bylo v „banku“ o který se hrálo?  Vždyť už v prosinci 1988 byla v den lidských práv první povolená nezávislá demonstrace v Praze, v lednu 1989 Palachův týden, v květnu 1989 otevřeli Maďaři hranice do Rakouska, od června 1989 podepisovaly petici Několik vět tisíce lidí a v létě se začalo naplňovat západoněmecké velvyslanectví v Praze Němci z východu. Pokud se v takové situaci někdo v létě 1989 schází s StB ve svém obýváku aby mohl vycestovat, ………… ?

Je však ještě jedno jméno, které ve svém doznání připomínáš. Jméno mého tatínka Jindřicha Halamy. Byl to on, kdo tě do Jednoty bratrské přijímal, kdo ti otevřel dveře, které jinde byly zavřeny. Dnes tento 86 letý bratr dožívá v domě, který sloužíval pro penzionované kazatele Jednoty. Dožili tam bratři Korbel, biskup Reichel se svoji manželkou i Zvěřina. Dnes tam je už téměř nepohyblivý br. Halama se svoji manželkou. Loňského roku od vás dostal soudní výpověď a v březnu t.r. soudní exekuční rozhodnutí o vystěhování. Vím, že nepřistoupil na vaše komerční nájemné a soud rozhodl ve váš prospěch. Já jsem však vyrůstal a stále žiji v církvi, kde platila jiná pravda nežli komerční, soudní nebo exekuční. Dovol mi Evalde abych vyslovil přesvědčení, že vaše (tedy celé UR) jednání vůči mým rodičům je neskonale hnusné. I teď píšeš přítomnost která se minulostí stane. Jak se s ní budeš vyrovnávat?

Tento dopis píši jako otevřený                      

Ondřej Halama

ordinovaný presbyter Jednoty bratrské a
farář  Ochranovského sboru při ČCE v Turnově

"otevřený dopis Evaldu Ruckému" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 21. březen 2011 @ 19:04:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý presbytere Ondřeji,
dovol, abych Ti zde, i případně někde jinde, vyjádřil svou upřímnou podporu. Jak nemám rád placené církevní zaměstnance a duchovenstvo obecně, nijak nelituji svých daní na Tvůj plat, a to už ode mě neco znamená.
eleazar



Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: eol v Pondělí, 21. březen 2011 @ 19:09:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Biskup by měl mít dobrou pověst i u nevěřících, tedy jistě i u věřících. Zdá se, že vzhledem k odpovědnosti k JB by měli být v JB zvoleni a ordinováni úplně jiní biskupové, bez ohledu na to, zda názory na kandidáty jsou pravdivé nebo ne. Negativních názorů je tolik a z různých stran.... Proč musí být biskupové navzdory všemu a za potlesku světských politiků? Okázalost má něco zakrýt či nahradit? Připomíná mi to svět, ne církev, nicméně připouštím, že jsem naivní a mám trám ve vlastním oku.



Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 21. březen 2011 @ 19:34:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ordinovaný presbyter a tolik záští. To mu někdo šlápl na kuří oko?



Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 21. březen 2011 @ 19:48:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já se jen divím, jak může někdo tolik pronásledovat komáry (reakci člověka, která je vzledem k okolnostem, velmi mírná), zatíco velbloudy (představitel kdysi prestižní církve praktikující estébácké postupy tak horlivě, že desítky či stovky lidí nechtějí mít díky němu s Bohem nic společného; několikeré rozkoly) nechá v klidu promenádovat po hlavní třídě.


]


Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: eol v Pondělí, 21. březen 2011 @ 20:38:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezlobte se, ale kde je ta zášť? Mi - jako nestrannému čtenáři - se dopis jeví velmi slušně a klidně napsaný. Nepracují spíš emoce podvědomě u Vás a tím nevidíte rudě? Nechci se zastávat něčeho, co nemám z vlastní zkušenosti, co neznám osobně, ale jestli tento dopis je plný zášti, pak zřejmě jakýkoliv nepohodlný názor je zášť.


]


Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 22. březen 2011 @ 08:00:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohu Vám to kuří oko někdy připomenout a demonstrovat tak teorii relativity, kdybyste se chtěl někdy rozčilovat pro pouhé slovo tady na Granu ? :o))))))))))))


]


Re: Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 22. březen 2011 @ 08:02:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Však právě : O ))))))


]


Re: Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Úterý, 22. březen 2011 @ 09:08:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo, klidně mi můžeš poutnicku poslat i otevřený dopis :-))
(omlouvám se za týkání, vadí to moc?)


]


Rosmanovi (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 22. březen 2011 @ 13:49:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rosmano,
pošli mi adresu na meil, napíšu ti otevřený dopis ;O)


]


Re: Re: Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 22. březen 2011 @ 14:02:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vůbec mi to nevadí, ba právě naopak. Přesto bych s Vaším dovolením rád dál všem vykal. Mám k tomu své soukromé důvody o kterých se mi nechce mluvit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 22. březen 2011 @ 14:25:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vykání je vhodnější. 


]


Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: brachus v Pondělí, 21. březen 2011 @ 22:43:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bohužel je pravda, že tito "lžibiskupové" s falešnými tituly, velice osobitou morálkou a podivnými církevními praktikami dokázali trvale (pokud odhlédneme od možné Boží uzdravující milosti) spirituálně znechutit a morálně otrávit život desítkám, možná dnes už stovkám lidí, kteří v jejich blízkosti prošli po cestě víry. Tak jako je nezaměnitelná zkušenost z koncentračních táborů a těžko sdělitelná, tak se dnes těžko poslouchají podobné zprávy o jejich sektářských praktikách a totalitním působení. Mnozí dnes nechtějí slyšet vidět skutečnosti okolo Jednoty bratrské a působení Ruckého teamu. Ono to tak nějak příliš komplikuje onen zaběhaný církevní život a příliš zneklidňuje klidné a sladké hladiny víry. A co teprve kdybychom před veřejností nějak diskreditovali jméno jedné z církví. To raději zavřeme obě oči a necháme ji potichu zdiskreditovat zevnitř. Přitom rozpory v praktickém působení a oficiální propagandou jsou zcela zjevné po celá léta. Vždy se však najde politik či novinář, kterému Rucký a spol se předloží vhodnou část faktů, popř. si ho ještě zavážou prestižní účastí v některém z hojných projektů a zase jsou na čas schováni před dotěrnou kritikou. Tento křesťanský byznys jim už po léta vychází kvůli lhostejnosti a hlouposti spousty lidí. Taky kvůli neobyčejné drzosti "Ericha Edy" Ruckého (Th.D). Tak tedy, ať si své "biskupství" tito pánové náležitě užijí, dávajíc tím najevo ještě více než dosud své opovržení těmi tichými v zemi, které svým tlučhubónstvím umlčeli a před kterými utíkají při setkání na druhý chodník. To bezpochyby pro své čisté biskupské svědomí. Je to kalkul na ostří nože, ale kdož ví, třeba jim ani nic jiného nezbývá...





Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: input v Úterý, 22. březen 2011 @ 10:45:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestliže je v tomto otevřeném dopise odkazováno na webové stránky s příslušnými dokumenty, zde je odkaz na ty stránky: http://www.jbcr.info/index.php?art=65 . Jsou, myslím, dost věcné.



Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 22. březen 2011 @ 12:48:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jde jen o letmý pohled zvenčí. Ale zajímala by mne, čistě z pohledu eklesiologie, jedna věc: E. R. byl – pokud vím – opakovaně i ve své církvi rozpoznán jako apoštol. Apoštol zároveň bývá v charismatickém hnutí chápán jako „charisma“ na rozdíl od úřadu „církevní instituce“, jako je úřad „biskupa“. V ČR, ve své době, jen v letniční AC zastával léta úřad biskupa služebník, který byl zároveň - do jisté míry neformálně - rozpoznáván jako apoštol.  Později byl i v charismatickém hnutí do úřadu seniora Křesťanských společenství ustanoven služebník, který byl rovněž rozpoznán jako apoštol, dokonce s naddenominační službou. Naznačuje to tedy určitý trend v charismatickém hnutí vázat apoštolskou službu na nejvyšší úřad konkrétní denominace? Pokud ano, je to zřejmě možné tehdy, zastává-li církev charismatickou orientaci. Zajímalo by mne proto:

 1. Zda se z hlediska vnitro-církevního práva Jednoty bratrské v ČR dá – stejně jako to lze například v AC -  skloubit úřad biskupa a apoštola a zda světová Unitas Fratrum podobně respektuje i tento úřad apoštola v případě konkrétního žadatele této biskupské konsekrace?  

 2. Pokud zde tato souvislost existuje, bude nově vysvěcený biskup zároveň zastávat apoštolský úřad s naddenominační působností? 

 3. Byla například „Asociační dohoda“ mezi sborem BJB a JB uzavřena na základě apoštolského mandátu, rozpoznávaného v rámci JB a je to v souladu s eklesiologií světové UF?

Myslím, že tyto otázky se netýkají jenom JB, ale i české ekumeny, a proto jsem si je dovolil vznést k případnému zamyšlení na tomto fóru.

Děkuji,

Pastýř


]


Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: speeolog v Sobota, 26. březen 2011 @ 18:29:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ať si myslí Rudský že má Dobrou pověst jak chce, ale tyto ač pole něj nepravdivé obvinění Jednotě špiní jméno už řadu let!
Nejednou se tento problém řešil a jak za tolik let vidno tak se nevyřešil.
Pořád nějaké ač už pravdivé či nepravdivé skutečnosti vrhají díky některým na Jednotu velice špatnou pověst!
A jestli mu jde o dobré jméno Jednoty tak ač je vinen čí není měl by se přesunou přinejmenším někde do ústraní.



Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: input v Středa, 30. březen 2011 @ 00:46:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Ač je či není vinen" - to by ale v principu znamenalo, že by v popředí výsledně byli nemastní neslaní lidé, kteří jsou se všemi zadobře. Ježíš sám ale nebyl nemastný neslaný. Vzbuzoval silnou kritiku, u níž je velice důležité, zda byla pravdivá či nepravdivá. Podobně je to s jeho následovníky. ("Učedník není nad svého mistra".)


]


Re: Re: Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: eol v Středa, 30. březen 2011 @ 19:47:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Biskupové všech církví, kteří mají dobrou pověst, jsou neslaní a nemastní? Srovnávat Ježíše s tím, co se dělo (děje?) v JB je odvážné. Ježíš nebyl nemastný neslaný, ovšem nikdo proti němu nemohl vznést nic špatného, dokonce ani křivě. A zde je svědectví až až.
59 Velekněží a celá rada hledali křivé svědectví proti Ježíšovi, aby ho mohli odsoudit k smrti.
60 Ale nenalezli, ačkoli předstupovalo mnoho křivých svědků.
  Skutky apoštolské 10:22 Oni odpověděli: "Posílá nás setník Kornélius, muž spravedlivý, který věří v jediného Boha a má  d o b r o u  pověst u všeho židovského lidu.
Skutky apoštolské 22:12 Jeden muž, zbožný podle Božího zákona, jménem Ananiáš, který měl  d o b r o u pověst u všech místních židů,
1 Timoteovi 3:7 Musí mít také  d o b r o u  pověst u těch, kdo jsou mimo církev, aby neupadl do pomluv a ďáblových nástrah. (biskup)
Byli jmenovaní neslaní a nemastní? Bible chce biskupa nemastného a neslaného nebo borce, o kterém se v církvích říká hodně záporného a ty desítky lidí z různých církví i těch, kteří s církví nechtějí mít už nic společného, si vše vymýšlí, aby zabránili malé církvičce v rozletu?
Mějte si v popředí koho chcete. Toto jsou jen dotazy, ne boj.





]


Re: otevřený dopis Evaldu Ruckému (Skóre: 1)
Vložil: speeolog v Sobota, 26. březen 2011 @ 18:39:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle http://www.jbcr.info/vyrovnani/ER_spoluprace_stb.pdf jsem zmaten!
Toto mi moc jako vyznání se z minulosti nepřišlo...
Spíš mám podle toho pocit že byl vlastně nějaký King..
V tehdejší době měl problém vycestovat do zahraničí obyčejný člověk!
A to nemluvím o tom že duchovní lide měli problém ještě horší!
A z tohoto mi nejde na rozum že ač nespolupracoval a dokonce byl režimu nepohodlný tak že vždy když měl chuť jet na nějakou duchovní akci do zahraničí tak mu to bylo umožněno.....



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy