Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 217, komentářů celkem: 429664, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 304 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

cizinec
oko
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116528927
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Astronomie a data biblických událostí
Vloženo Neděle, 19. červen 2011 @ 12:23:51 CEST Vložil: Olda

Historie poslal Nepřihlášený

ASTRONOMICKÉ PODKLADY PRO GREGORIÁNSKÝ KALENDÁŘ A DATOVÁNÍ NĚKTERÝCH BIBLICKÝCH UDÁLOSTÍ

V současné době ožívají fundamentalistické pokusy o doslovný výklad Bible, zejména pokud jde o trvání existence lidstva na Zemi a o zpochybnění časové stupnice biologické evoluce. Tento problém se zčásti týká astronomie, a proto bych rád připomenul, jak se dnešní astronomie dívá na celou tuto záležitost.

Lahůdka pro ty, kdo rádi počítají

Náš (gregoriánský) kalendář je používán prakticky po celém světě. Počítá letopočet od údajného roku Kristova narození, ale v porovnání s dříve užívaným kalendářem juliánským zavádí složitější pravidlo o přestupných rocích. Juliánský kalendář je založen na reformě vyhlášené Juliem Caesarem. Jelikož doba oběhu Země kolem Slunce není celistvým násobkem délky otočky Země kolem osy (vztažené ke Slunci), rozešel by se kalendář s délkou roku 365 dní poměrně rychle s nástupy ročních dob, což je velmi nepraktické. Juliánská reforma proto zavedla vložený (přestupný) den každý čtvrtý rok. Tím se docílilo "průměrné délky roku" 365,25 dne, což je jen o něco málo více než "přesná" délka roku 365,24220 dne. Rozdíl mezi průměrnou délkou juliánského roku a skutečnou dobou oběhu Země kolem Slunce tak činí jen 11 min 12 s, ale i tato zdánlivě drobná diference naroste na plný den již za 129 let.

Za 13 století od koncilu nicejského (AD 325; AD = Anno Domini, léta Páně) tato diference narostla již na 10 dnů, což už bylo zcela zjevné při nástupu ročních dob, a proto papež Řehoř XIII. požádal astronoma Clavia, aby připravil návrh dokonalejšího kalendáře. Claviův návrh pak papež uzákonil bulou Inter gravissimas z 24. února 1582. V souladu s bulou bylo nejprve vynecháno 10 dnů juliánského kalendáře tak, že po čtvrtku 4. října 1582 následoval pak ihned pátek 15. října 1582. Tím se datum jarní rovnodennosti vrátilo na den 21. března, jak stanovil koncil nicejský.

Aby však v budoucnosti nedocházelo opět k sezónním posuvům, bylo pravidlo juliánského kalendáře o přestupných rocích upraveno tak, že sekulární roky (jejichž letopočet končí dvojčíslím 00) nebudou přestupné (ač je letopočet dělitelný čtyřmi), pokud číslo letopočtu není dělitelné 400. Tím se průměrná délka gregoriánského roku upravila na hodnotu 365,2425 dnů, což je jen o 25 se***** více, než doba oběhu Země kolem Slunce. Nicméně i potom by za 3600 let narostl rozdíl o celý den, čemuž se zabránilo ustanovením, že rok 4840 AD nebude přestupným.

Z dějin evropských i jiných států

Tato gregoriánská reforma byla přijata ihned v katolické části Evropy. V Čechách a na Moravě byla zavedena r. 1584 dekretem císaře Rudolfa II. tak, že místo 7. ledna se psalo 17. ledna 1584. Protestantské země (včetně Německa) přijaly reformu až začátkem 18. stol., Anglie až r. 1752. Některé státy vzdorovaly mnohem déle: Bulharsko (1916), SSSR (1918), Řecko (1924), Turecko (1927) a Čína (1949). V řeckokatolické církvi po 1. říjnu 1923 následoval 14. říjen. Pravoslavná církev přijala jiné pravidlo o přestupnosti sekulárních let, takže místo 400-letého cyklu gregoriánského zavedla cyklus 900-letý. Užívá i jiného postupu pro určení data velikonoční neděle než církev římskokatolická. Toto pravidlo je složitější, avšak předností je pak nepatrný rozdíl průměrné délky "pravoslavného" roku od roku slunečního (pouhé 2 se*****y).

Počátek našeho letopočtu a datum narození Krista


Původní juliánský kalendář počítal letopočet od počátku vlády význačných panovníků římské říše. Teprve v 6. století našeho letopočtu (AD 532) navrhl opat římského kláštera Dionysius Exiguus, aby za základ letopočtu přijali křesťané rok Kristova narození. Návrh se ujal a tak vznikl křesťanský letopočet AD (Anno Domini); pro numerickou chybu se však jeho počátek zcela určitě nekryje se skutečným rokem Kristova narození - poněkud paradoxně se Kristus narodil nejspíš v r. 7 př.n.l. (BC = Before Christ, před Kristem).

Zde je na místě připomenout, že zatímco astronomové uznávají na rozhraní BC/AD rok 0 jako "celý rok", v občanském počítání je číslo 0 pouhý okamžik, oddělující roky BC a AD. Aby vše bylo ještě zašmodrchanější, připadá toto občanské rozhraní na rok + 1,0 astronomického počítání. Následkem toho jsou občanské letopočty BC o jednotku menší (v absolutní hodnotě o jednotku větší) než interval astronomických letopočtů. Tak například rok 7 BC (kdy se asi narodil Kristus) se astronomicky označuje jako interval od - 6,0 do - 5,0 astronomického letopočtu. Ze stejného důvodu končí astronomům 2. tisíciletí již 31. prosince 1999, kdežto občansky tisíciletí skončí teprve 31. prosince 2000.

Z Bible stáří světa vypočítat nelze

Zajisté nejstarší událostí, kterou bychom případně mohli kalendářně popsat, je okamžik stvoření světa. Jelikož v současné době se v astronomii všeobecně uznává teorie velkého třesku vesmíru (tzv. standardní kosmologický model), mohli bychom případně uvažovat o tom, že tento okamžik je totožný se stvořením světa. Vysvětlovali jsme už mnohokrát (viz např. série statí v Universu č. 2, 1990), že takové ztotožnění je zavádějící, ale bez ohledu na filozofické jemnosti lze říci, že svět existuje přibližně 15 miliard let. Jelikož sluneční soustava je podstatně mladší (vznikla před 4,5 miliardami let), užíváme tak vlastně časového intervalu (roku) pro údobí, kdy tento interval není definován. To je ovšem jen technická nesnáz, snadno překlenutelná definováním délky roku jiným vhodným periodickým fyzikálním dějem (kmity molekul či atomů). Vážné obtíže nastávají až v těsné blízkosti singularity velkého třesku, kdy přestávají platit nám známé fyzikální zákony a i samotný pojem orientace časové šipky (smyslu plynutí času) ztrácí platnost.

Pro fundamentalisty jsou zmíněná dlouhá časová údobí, odvozovaná rozličnými metodami soudobé přírodovědy, nepřijatelná, neboť údajně neodpovídají biblické chronologii ze Starého zákona. Tam se prostě vypočítávají generace patriarchů a odtud se fundamentalisté snaží odvodit stáří světa. Tato snaha je odsouzena k nezdaru, i když historicky takto postupovali i velmi významní badatelé - přírodovědci. Astronom Johannes Kepler tak v r. 1598 vypočetl z biblických údajů, že svět byl stvořen v neděli 27. dubna 3877 BC. Anglikánský biskup Ussher v r. 1658 "zlepšil" tento údaj na neděli 23. října 4004 BC v 6 h ráno. Konečně Issac Newton v r. 1700 stanovil letopočet stvoření světa i s přiměřenou fyzikální nejistotou na rok 4000 BC (± 20 let).

Teprve v 19. století se od této metody určení stáří světa upustilo, neboť přírodovědecké poznatky ukázaly, že trvání minulosti lze určovat prostředky přírodních věd. Lidé postupně pochopili, že stáří světa není článkem náboženské víry, nýbrž v podstatě technickou záležitostí, zpřesňovanou vlivem pokroků přírodovědeckého poznání. To samozřejmě nijak neohrožuje legitimní náboženskou víru, opírající se kromě jiného o náboženské pravdy obsažené v Bibli.

Betlémská hvězda a Johannes Kepler

Některé významné události vylíčené v Bibli však lze docela dobře konfrontovat s astronomickými výpočty a poznatky. Mám na mysli zejména populární betlémskou hvězdu, popisovanou na počátku 2. kap. Matoušova evangelia. V zásadě by mohlo jít o kometu, novou hvězdu (novu či supernovu), anebo o konjunkci (úhlové přiblížení) planet.

Navzdory zobrazování betlémské hvězdy jako "vlasatice" na našich lidových betlémech téměř určitě nešlo o kometu. Vlasatici nad Betlémem poprvé namaloval italský malíř Giotto di Bondone na základě skvělého zjevu komety, kterou pozoroval r. 1301. Dnes víme, že šlo o velmi realistický portrét periodicky se vracejícího tělesa, které nyní známe jako kometu Halleyovu. V uvažovaném období přelomu letopočtů byla tato kometa v přísluní v r. 12 BC, tedy řadu let před Kristovým narozením. Nicméně nelze zcela vyloučit, že mohlo jít o jinou (neperiodickou ) kometu, jak se domnívá např., A.A. Borett (1983).

Poněkud pravděpodobnější je možnost, že by v té době vzplanula na obloze nová hvězda (v moderní astronomické terminologii buď nova nebo supernova). Tento názor zastává např. A.J. Morehouse (1978), ale i proti této možnosti je více námitek.

Proto se většina astronomů kloní k názoru, jejž poprvé vyslovil Johannes Kepler, že totiž šlo o konjunkci planet. Při astronomické konjunkci je úhlová vzdálenost planet při jejich zdánlivé pouti vůči hvězdnému pozadí nejmenší (skutečná lineární vzdálenost uvažovaných planet v prostoru zůstává ovšem stále velmi veliká, tj. v každém případě větší než stovky milionů km). Tyto konjunkce nejsou vlastně astronomicky nijak zajímavé, ale velkou váhu jim připisuje astrologie, která byla tehdy s astronomií nerozlučně spjata. Mudrci od východu byli tedy nejspíše astrology, kteří tímto způsobem vykládali "znamení na nebi", a konjunkce je přiměla k cestě do Betléma (se zastávkou u Heroda v Jeruzalémě). Kepler vypočítal, že v r. 7 BC došlo dokonce k trojnásobné konjunkci planet Jupiteru a Saturnu v souhvězdí Ryb. Moderní výpočty Keplerovu studii v plném rozsahu potvrdily. K úhlovému přiblížení Jupiteru a Saturnu došlo 29. května, 30. září a 5. prosince zmíněného roku, přičemž úhlové vzdálenosti obou těles se zmenšily na 1° (dva průměry Měsíce), což byl zajisté neobyčejně nápadný úkaz.

Podle těchto indicií se Kristus narodil koncem léta či na podzim r. 7 BC, ve shodě se zmíněnou "chybou" ve výpočtu opata Dionysia. Pouze R.W. Sinnott nabízí "alternativní betlémskou hvězdu" v podobě velmi těsné konjunkce Jupiteru a Venuše, k níž došlo 17. června r. 2 BC. Při úhlové vzdálenosti obou planet pouze 0,5 obl. minuty (lidské oko rozliší v nejlepším případě dva body vzdálené 1 obl. minutu) tak pro pozemského pozorovatele obrazy obou planet splynuly a jevily se jako jediná velmi jasná "hvězda". Poznamenejme, že v srpnu r. BC se všechny tehdy známé planety s výjimkou Saturnu "sešly" v souhvězdí Lva. Sinnottova alternativa však přináší více nesnází v potřebné synchronizaci ostatních historických reálií, což snižuje její věrohodnost. Keplerova domněnka prostě vypadá i dnes daleko nejpřesvědčivěji.

Datum Kristova ukřižování

Konečně posledním astronomicky zařaditelným biblickým údajem je datum Kristova ukřižování. V té době se Židé řídili lunárním kalendářem a datum velikonoc určovali podle okamžiku prvního jarního úplňku. Začátek lunárních měsíců byl definován prvním zpozorováním Měsíce (po novu) na večerním soumrakovém nebi. Tak lze rekonstruovat data velikonoc v letech panování Pontia Piláta (26 - 36 AD), přičemž nejpravděpodobněji ukřižování spadá do let 29 - 33 AD. Takto uvažoval Isaac Newton, jenž v r. 1733 nabídl následující alternativy pro Velký pátek: 7. dubna 30, 3. dubna 33 a 23. dubna 34, přičemž poslední možnost považoval za vůbec nejpravděpodobnější. Podle C. Humphreyse a W.D. Waddingtona (1990) v den 3. dubna 33 v podvečer vyšel v Jeruzalémě Měsíc v úplňku zčásti zatmělý a zatmění skončilo 51 minut po východu Měsíce. To se zdá být ve shodě s líčením evangelistů (Mat 27,45; Mar 15,33; Luk 22,44), a proto podle shodného mínění historiků astronomie právě toto datum lze považovat za den Kristova ukřižování. To znamená, že Kristus zemřel na kříži ve věku 40 let.

Tak se moderní astronomie postupně propracovává k poměrně souvislému chronologickému obrazu událostí, jež předznamenaly éru křesťanské civilizace. Jak patrno, tato civilizace zpětně ovlivnila i tak prozaickou záležitost, jakou je sám kalendář.

Jiří Grygar


Odkazy na literaturu:


Borett A.A.: J. Roy, Astron. Soc. Canada, 77 (1983), 184.
Guth V. a kol.: Astronomie I, kap. III, NČSAV Praha (1954).
Humphreys C., Waddington W.G.: Nature, 348 (1990), 684.
Morehouse A.J.: J. Roy. Astron. Soc. Canada, 72 (1978), 65.
Pratt J.P.: Quart. J. Roy. Astron. llsoc., 32 (1991), 301.
Ruggles C.: Nature, 345 (1990), 669
Schaefer B.E.: Quart. J. Roy, Astron. Soc., 31 (1990), 53.

Zdroj: www.vira.cz


"Astronomie a data biblických událostí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 20. červen 2011 @ 09:23:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu proč by vlastně měla být betlémská hvězda nějakým hmotným a astronomickým tělesem, přestože to ani nevylučuji. Proč by nemohl dát Všemohoucí Bůh na nebe krátkodobé a jednoúčelové znamení, jakkoliv vypadající a třeba i takové které viděli jenom ti kteří měli ? Což považuji za pravděpodobné. V opačném případě by v Betlémě mohla nastat veliká tlačenice a Herodes by si tam byl mohl dojít sám, nebo poslat vojáky. Když mohl Hospodin vyslyšet Jozua a zastavit Slunce dokud Izrael nepotřel nepřítele nebo jindy vrátit stín o několik stupňů tak proč by nemohl dát takové znamení ?  Nic není u Boha nemožné. Kromě toho bych rád viděl jak by někdo došel podle konjunkce Jupitera se Saturnem v souhvězdí Ryb zrovna k jednomu chlívku za Betlémem. Spíš bych to typoval že by navštívil Santu na severním pólu nebo se utopil v moři kdyby to zkoušel. Zajímavé je i to že mudrci jeli za hvězdou nejdřív na západ a pak museli od Heroda do Betléma na jih. Stejně by tu konjunkci "musel" Pánbůh trochu popostrčit.
Nechápu proč bychom měli věřit nějakým lidským naukám víc než Bohu a čekat až nám ti kteří je používají nebo také zneužívají řeknou čemu smíme věřit a čemu ne.
Zajímavé je že Vyvolený národ dodneška počítá léta od stvoření a potopy a žádný prorok jim to nerozmluvil. Co se týče přírodních a jiných věd tak zajímavé je že si prý dokážou hravě poradit třeba s dvacetirozměrným prostorem, s tím co bylo pře 50 miliardami let a co je na opačném konci vesmíru ale co je za rohem a jak bude zítra často nevědí.




Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: abolla v Pondělí, 20. červen 2011 @ 10:36:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přírodní vědy vědí to, co vědí. Vědí např. také to, že nejsou neomylné. Ale nechtějte po vědcích, aby popřeli to, co naměřili a odmítli apriori nějaký výklad toho, co naměřili, pokud je možný, jen proto, aby byli ve shodě s Biblí. To už tu bylo a nikdo na to rád nevzpomíná. Je možné, že nějaký jev je možno vysvětlovat více hypotézami a pro žádnou z nich nemít rozhodující důkaz. Ale nemyslím si, že bychom měli kteréhokoli křesťana, který se přiklání k hypotéze, která není ve shodě s doslovným zněním Bible, obviňovat z malé víry nebo něčeho takového. 


]


Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 20. červen 2011 @ 12:41:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tady nejde ani tak o to čemu kdo v dobrém věří jako spíš o to co se někdo pokouší zneužít k popření Boha. Všimněte si prosím té poslední části. O částečném zatmění měsíce  vpodvečer po dobu 51 minut.  Jak moc a kým je to vůbec prokázáno a jaký je za tím komentář a závěry. Tohle mi rozhodně nepřipadá jako vědecký postup, z hlediska faktů a měření. Spíš jako ideologie a její propaganda. Podobně jako když třeba někdo objeví v Africe kost kterou považuje za lidskou a za nejstarší nalezenou a začně tvrdit že lidstvo pochází z Afriky a vymýšlet miliony let dějin a migrací. Ani to mi nepřipadá jako vědecký a logický postup. Ani za předpokladu že je to opravdu tak stará lidská kost. Takový závěr je domněnka bez jakéhokoliv důvodu nebo dokonce podkladu. Dokud se každý drží toho co opravdu sám změřil tak většinou k rozporům nedochází.
Navíc mě vždycky dostává když někdo "vědecky"  i jinak vyvrací Bibli a zastánci zásady sola scriptura mlčí.


]


Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: abolla v Pondělí, 20. červen 2011 @ 20:04:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V punktu "vědeckého" vyvracení náboženské víry máte samozřejmě pravdu. Kromě Dawkinse ale nevím o žádném významnějším bojovníkovi tohoto druhu - poučte mě.
V čem nesouhlasím je, jaký styl referování o těch objevech používáte - Vy je sám už způsobem, jakým o nich píšete, bagatelizujete. Naopak myslím, že vymýšlet hypotézy JE vědecký a logický postup a musíme počítat s možností, že daná  "fantastická" hypotéza bude postupně dokazována dalšími, byť nepřímými důkazy až tak, že nikdo soudný o ní nebude pochybovat. Jako příklad bych (dovolím si to, ač určitě nejsem odborník na astrofyziku) uvedl Kantovu-Laplaceovu teorii o vzniku sluneční soustavy: za asi 200 let se na základě dalších empirických objevů i matematických modelů postupně odbourávaly jednotlivé námitky, až se dnes považuje za nejpravděpodobnější vysvětlení. Jste si tak dokonale jist, že historie se v případě hypotéz o migraci rodu homo z Afriky nebude opakovat?


]


Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: chani v Úterý, 21. červen 2011 @ 20:29:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja si tiež neviem predstaviť ako astronomický úkaz na hviezdnatom nebi môže presne označiť dom, do ktorého treba vojsť. V malom katechizme katolíckeho náboženstva sa píše, že „traja mudrci boli modlári“,zaujímavé je kto mal záujem na tom, aby modlári prišli za krutým Herodesom Veľkým a za dieťatkom.


]


Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 22. červen 2011 @ 12:07:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tou dobou byli pohani a modláři všichni, s vyjímkou Vyvoleného národa a ti tři mudrcové byli první z nich které k sobě Pán zavolal aby se jim mohl zjevit. Proto také  slavíme svátek Zjevení Páně, v lidovém pojetí Tří králů.


]


Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: MartyR v Úterý, 21. červen 2011 @ 15:14:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek tvrdí,že Kristus zemřel na kříži ve věku 40 let.No já nevím.Sic jsem měl z matematiky čtverky,ale Lukáš 3,23 uvádí,že Ježíši bylo kolem 30,když začal svou působnost.Působil tři roky...zvláštní počty.



Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 22. červen 2011 @ 21:30:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To mě zajímá, jak víš, že působil tři roky? Já jsem si kdysi dělal takový malý průzkum mezi známými z různých církví a většinou říkali, že neví, že se to z Bible moc určit nedá. Jediní, kteří si stáli za třemi roky (přesněji tři a půl) byli adventisté a jehovisté, kteří to zpětně odvozují z Danielova proroctví (podivuhodná strategie).
Pokud se vezmou evangelia a v nich svátky (a ne předpokládá se, že by Ježíš účast na nich třeba celý rok vynechal), pak ze synoptiků vychází něco kolem roku a z Jana, který (což se moc neví) je ve své první půlce tak chronologicky precizní, že se dá velmi přesně na mapě ukázat, kudy Ježíš za svého působení šel a kdy plus mínus pár měsíců tam byl, vychází cca dva roky a dva měsíce.
Někde tuším u Lukáše je počátek působení Jana Křtitele datován jako 15. rok vlády Tibéria, to je tuším 27-28, protože vládnul od roku 14. Divím se, že toho se nikdo při datování nechytá, nebo se mýlím?


]


Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: MartyR v Středa, 22. červen 2011 @ 23:15:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No pokud žil mezi léty cca 7 a 4 př. n. l. – mezi 29 a 33 tak se k té 40. stejně nedopočítáme.


]


Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Čtvrtek, 23. červen 2011 @ 19:05:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, pokud by vystoupení Jana Křtitele bylo kolem toho roku 28, Ježíš by se nechal pokřtít krátce na to a narodil by se kolem -4, bylo by mu cca 35 (rok nula nebyl). Tedy hrubě zaokrouhleno asi třicet. No dobře, Bible není učebnice matematiky a evangelia jsou přece jen o něčem trochu jiném :-) Já rozhodně nejsem přítelem čtení Bible s kalkulačkou v ruce.
Každopádně doporučuji pozornosti to Janovo evangelium stran té chronologie. Ani k tomu nemusím víc psát, je to tam krásně vidět, jak to navazuje, ta souvislá šňůra, jak chodil Judskem, Samařím a Galileou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 23. červen 2011 @ 23:42:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám za to, že velmi zajímavá astronomie s fatálním vlivem na planetu Zemi a její obyvatele (viz Zj 6:15-17) nastane po otevření šesté pečeti - Zj 6:12-14:

A když otevřel šestou pečeť, uviděl jsem, že nastalo veliké zemětřesení, slunce zčernalo jako žíněný pytel a měsíc úplně zkrvavěl. A nebeské hvězdy spadly na zem, jako když fíkovník zmítaný vichrem shazuje své pozdní fíky; a nebe zmizelo, jako když se svinuje svitek, a každá hora i každý ostrov se pohnuly ze svého místa.

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Neděle, 26. červen 2011 @ 18:56:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já když na podobné úvahy někde narazím, říkám si, s jakou lehkostí dotyčný přijímá názor, že kniha Zjevení je doslovným jízdním řádem událostí, které se stanou v budoucnu. Přitom je to jen jeden z minimálně čtyř způsobů, jak se na ni dívat. Mezi námi, já se na ni takto nedívám, takže mi ta informace moc užitečná není.
Na druhou stranu, s Biblí se dají páchat i mnohem horší skopičiny :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 26. červen 2011 @ 19:09:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Ingmare,

nepsal jsem nějaké své úvahy, ale to, co je napsáno v Bibli. Nevykládal jsem to, co jsem napsal ani svůj názor na to co říká kniha Zjevení, jenom jsem to tu prostě zmínil k zamyšlení nad tématem, které tu začal někdo jiný.:-)

Tož tak.

Pán s tebou.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 27. červen 2011 @ 15:34:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Promiň, to, žes napsal, že něco nastane po rozlomení šesté pečeti, jsem pochopil tak, že to vykládáš jako konkrétní událost, která nastane v budoucnosti. To jsem pochopopil tak, že se přikláníš k té škole vykladačů, která (mám dojem, že mnohdy neuvědoměle a automaticky) vykládá knihu Zjevení tímto způsobem. Pokud to tak není, tak se omlouvám a beru zpět.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 27. červen 2011 @ 22:52:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je v pořádku, zapomeň na to.

Jen jsem chtěl, aby se lidé zamysleli nad jistým proroctvím zapsaným v knize Zjevení a třeba i nad dalšími místy Písma a aby to v nich vypůsobilo aspoň trochu Boží bázně, které je dnes tak povážlivě málo. V této souvislosti zde chci zmínit ještě 2P 3:10-13, což je konkrétní proroctví obsahující napomenutí či povzbuzení v podstatě k témuž, tj. k Boží bázni, k bdění - viz Mt 24:42, 25:13; Mk 13:35,37; L 21:36 a ke správnému způsobu života:

Pánův den přijde jako zloděj v noci. V něm nebesa s rachotem pominou, prvky se žárem uvolní a země a její činy budou spáleny. Když se toto všechno takto rozplyne, jací musíte být ve svatém způsobu života a zbožnosti vy, kteří očekáváte a urychlujete příchod Božího dne! Kvůli němu se nebesa rozplynou v ohni a prvky se žárem roztaví. Podle Jeho zaslíbení očekáváme nová nebesa a novou zemi, ve kterých přebývá spravedlnost.
 

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: noname v Neděle, 26. červen 2011 @ 20:14:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj,
máš pravdu s Biblí v ruce se dají páchat různé věci - dobré i zlé. :-) Záleží jen na nás jak chceme vnímat (vykládat)  napsaný text.
H.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Neděle, 26. červen 2011 @ 20:40:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
.......Záleží jen na nás jak chceme vnímat (vykládat)  napsaný text........

       Honzo, to máš tedy pravdu. Kéž bychom byli stále připravení to své chtění popřít a podřídit Božímu Duchu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: noname v Neděle, 26. červen 2011 @ 21:45:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kéž bychom dokázali víc vnímat smysl napsaného textu, než jen pouhou literu. Tak prosme Pána o tento dar jak pro sebe, tak své bližní.
H.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: chani v Neděle, 26. červen 2011 @ 19:09:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokiaľ by sme si splnenie tohto proroctva predstavovali v astronomických pojmoch boli by to nezmysly. Napríklad hviezda nemôže padnúť na zem, pretože je tisíc krát väčšia ako zem. Slovo nebo v Biblii môže byť miesto kde je Boh, miesto kde lietajú vtáky a miesto kde sú hviezdy. Taktiež môže symbolizovať vlády, podobne sa toto slovo používa aj dnes. Čo je nové v politických nebesiach a kto sa stal hviezdou?


]


Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Úterý, 21. červen 2011 @ 20:15:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článkem pana Grygara bych se vůbec nevzrušoval. Jako správný katolík biblické zvěsti věří pramálo a jak jsem tady už jednou psal, vědecké špičky katolicismu Boha ani nepotřebují. Co se týká výpočtu stáří země potažmo vesmíru, ty vědecké jsou stejně zpochybnitelné jako ty biblické. Miliardy roků, kterými se vědci ohánějí, jsou pouze informativním údajem, aby nevypadali jako idioti, kteří věří, že svět i vesmír je starý zhruba 6000 let. Vědci totiž nejsou jednotní ohledně výpočtu stáří země a teorie velkého třesku také není až tak neprůstřelná jak se zdá a tak nazývat fundamentalisty ty, kteří věří biblické zvěsti je úsměvné, protože stejnými fundamentalisty jsou i vědci, kteří se ohánějí miliardy roků.
rastan




Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Neděle, 26. červen 2011 @ 19:04:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych se katolíků zastal (předem upozorňuji, že katolík nejsem) a opáčil, že mě někdy přijde, že se bez Boha celkem obejdou někteří zažraní protestanté, kteří jsou upnutí ke svému jedinému správnému učení, jedinému správnému výkladu Bible případně k tomu, jak o obojím předešlém přesvědčit jiné, že jim úspěšně uniká, o čem, nebo spíš o kom by to všechno mělo být. Především o Tom, koho ani celá Bible natož kompiláty z ní v podobě ideologií jednotlivých jediných správných skupin, nemůžou v plnosti obsáhnout. A nelze než jen v údivu nad Ním mlčet a naslouchat.
Ještě k té 6000 let staré zemi. Já bych řekl, že věřit tomu, že svět vznikl tak, jak tomu věřili Židé před 3000 lety, neznamená věřit zvěsti Bible. Ta zvěst je v něčem úplně jiném a tohle je jen taková kulisa celého toho příběhu. A stjně naopak, nevěřit tomu nemusí nutně znamenat nevěřit zvěsti Bible.


]


Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: dandy v Středa, 22. červen 2011 @ 08:07:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
p.Grygara si vážím,ale Boží slovo říká:
Žd 11,3 Ve víře chápeme, že Božím slovem byly založeny světy, takže to, na co hledíme, nevzniklo z viditelného.
Ko 1,16 neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.




Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 22. červen 2011 @ 12:35:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych ještě upozornil na to jak někteří lidé užívají některá slova v pejorativním významu. Například slova pravda, láska nebo čest. Stejně jako třeba slovo fundamentalista. Nemyslím si že by bylo nějak zvlášť zavrženíhodné a nemilé Bohu stavět svůj dům nebo víru na nějakých základech. Respektive na pevné skále a ne na písku, jak nám říká sám Bůh. Význam tohoto slova se postupně a nenápadně posunuje ještě dál. Mnoho lidí v důsledku toho považuje za fundamentalistu člověka který věří konkrétnímu Bohu a vyhledává společnství církve, toho kdo se modlí nebo postí. Toho kdo vyvozuje ze svého vztahu k Bohu konkrétní závěry pro svůj život. Na rozdíl od "správného a rozumného chlapíka" který sice na něco teoreticky věří ale nad jakékoliv praktické projevy se cítí povznesený. Další možný posun je ten že bude za fundamentalistu považován každý kdo není ateista, popřípadě každý kdo má vůbec nějaký názor. Pokud mě někdo nazve fundamentalistou tak to považuji za nebezpečnou lichotku a důvod k zamyšlení do jaké míry jsem toho označení opravdu hoden. Stejně jako když mi někdo říká že jsem papeženec.



Re: Re: Astronomie a data biblických událostí (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 27. červen 2011 @ 15:43:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já nemyslím, že fundamentalista je ten, kdo stojí v teologii na pevných základech. Vykládá Bibli doslovně. To ano, ale nemyslím, že to znamená pevný základ. Znamená to předpoklad, že vše v Bibli je pravda, která se v čase nemění. Pokud by to tak bylo, měli bychom dneska vlastnit otroky a kamenovat čarodějnice.
Vykládat Bibli tímto způsobem bych přirovnal ke stavbě na  pevnému (neměnném) základu v tektonicky aktivní oblasti, kde je naopak třeba, aby se stavba do jisté míry přizpůsobovala měnícímu se podloží. Můžeme se bavit o do jaké míry. A ta míra tvoří škálu mezi fundamentalisty a liberály. Nemí to totiž tak, že fundamentalista je ten, který stojí na pevném základě a liberál na všechno kašle. Liberál (tedy v tom lepším případě) je ten, který věří, že že v Bibli je část věcí dobově podmíněná a že tam tu věčnou pravdu nemáme naservírovanou "k okamžité spotřebě", ale že ji musíme z toho pomyslného igelitu vybalit.
Nebo jiné přirovnání: Fundamentalista má několik let starý výstřižek z novin s předpovědí počasí a pokouší se jím předpovídat, jaké bude počasí za pár dní. Liberál má stejný výstřižek, ale vezme si z něho, že pokud je z přibližně stejné roční doby a stejného místa na zemi, bude se počasí chovat v hrubých ryset podobně, dále si z toho může vzít to, že počasí v té době šlo předpovídat a jde to tedy asi i dnes a třeba si dolepod předpovědí přečte adresu hydrometeorologického ústavu, který ji tenkrát vydal a pokusí se ho kontaktovat o aktuální data. Tohle je myslím věc, kterou bychom se měli snažit dělat s Biblí.


]


Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy