Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 274 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116547476
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Vánoce
Vloženo Středa, 14. prosinec 2011 @ 23:39:55 CET Vložil: Stepan

Akce poslal skalaa

 
    Pôvod Vánoc:

   

http://www.youtube.com/watch?v=zqe3OemTn0U&feature=youtu.be


Podobná témata

Akce

"Vánoce" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 10:12:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejkurioznější věc ohledně Vánoc jsem nedávno slyšel od jednoho kamaráda, který je Svědek Jehovův. Je nábožensky i jinak tolerantní a Vánoce bere pravděpodobně jako společenskou a rodinnou záležitost, se kterou se víceméně smířil. Zrovna jsme se tehdy bavili o stromečku a o tom jak ho princ Albert přivezl z Německa do Anglie, odkud se pak rozšířil do celého světa. Podnět k tomu dala společná fotografie rodiny královny Viktorie pod tím jejich, uveřejněná v novinách. On přitom potichu pronesl cosi v tom smyslu že na posvátné stromy věšeli staří pohanští válečníci uťaté hlavy nepřátel a od toho by (snad ????) měl pocházet zvyk zdobit stromečky koulemi. Řekl to tak tiše a mezi řečí že jsem to sotva postřehnul a nevím jak moc přesně jsem to zachytil. Kdybych nebyl zvyklý na náboženské dišputace tak bych si toho možná ani nevšimnul.
Jestli jsem slyšel správně tak to (při vší úctě) svědkové Jehovovi nandali v oblasti vánoční konspirace adventistům sedmého dne i ateistům.



Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 11:51:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, to já jsem slyšel ještě horší věc. Kdysi si zřejmě jeden katolík myslel, že se v kostele obětuje živý Kristus tím, že kněz rozlomí hostii. Lidé jsou prostě náchylní k tomu věřit bájím a pověrám.


]


Re: Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 12:17:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli Vám někdo říkal něco tak zlého tak mu ve vlastním i v jeho zájmu důkladně šlápněte na ocas, i kdybyste to měl být Vy sám.  Jestliže považuje Tělo a Krev Ježíše Krista za báji a pověru a obviňuje celou církev kromě jediné vyjímky z toho že zradila a opustila Krista a nedodržuje Novozákonní smlouvu tak rozhodně není od Boha. Takové myšlenky mohou pocházet jedině od ďábla a nebo od velice zlé a pyšné lidské mysli. Kromě toho k eucharistické proměně dochází o něco dřív, při pozdvihování. Ne až když dojde na lámání Chleba. Tohleto úsloví mimochodem používali naši zbožní předkové, když mluvili o nějakém závažném životním momentu nebo rozhodnutí mezi dobrem a zlem. Občas se používá dodnes a tady je jeho původ.



]


Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 13:29:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poutnicku , to teda nandali.  :-)

A je pravdou že lidé poskakovali pod kdejakými posvátnými stromy již ve starověku (zpravidla na pahorkuEz 20,28 ,Dt 12,2 ,1Kr 14,23 etc.

Na druhou záleží co vánočním stromem představujeme my , dnes? Co ,kdo, je symbol zeleného stromu? Já osobnně věřím že Bůh.Sám sebe nazývá zeleným stromem a víme že lidé ten pravý a zelený strom nepřijali a ukřižovali.Mnozí  do dnes nechápou.Lidé si kupují vánoční stromečky ,mnozí ani neví proč, možná z  lidské tradice ,či ze zvyku.


L 23,31  Neboť děje-li se toto se zeleným stromem, co se stane se suchým?“ 

                                  ON je tedy ten pravý a zelený strom života.  

Nechť se každý sám zamyslí,nad svým stromem.A nad tím z čeho opravdu žije. Proto nechci nikoho napadat z modlářství,jen pro to ,že slaví vánoce.Pokud někdo slaví, slaví. Pokud někdo neslaví,neslaví. Nechť se nepovyšuje. Boží moudrost je stromem života  těm, kdo se jí chopí ,a  blaze těm, kdo se jí drží.


]


Re: Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 14:43:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na vánočním stromečku není nic posvátného a nemá žádný náboženský význam. Stejně jako třeba kytka ve váze nebo jakákoliv jiná výzdoba nebo dekorace. Možná svým světlem tak trochu připomíná pastýřské ohně, hvězdu na Betlémem, otevřené Nebe se zpívajícími anděly a zářící Dítě. To mě ale napadlo teď v tuhle chvíli, není v tom třeba hledat žádné hlubší souvislosti. Na Slovensku a pravděpodobně i jinde mají ve zvyku při štědrovečerní večeři rozházet po stole a po zemi seno. Aby si připomenuli že se jejich Spasitel narodil ve chlévě.  Snad si někdy vzpomenu i na to co připomíná Vám, až uvidím nějaký zelený nebo uschlý strom nebo stromeček.


]


Re: Re: Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 16:32:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-) Jee ,to je od Vás moc milé poutnicku,
 až uvidíte živý a zelený strom,že si vzpomenete.Věřím ,že v té samé chvíli si vzpomenu také ,a nejen já, na Vás.O tom je království Boží,které i Pán přirovnal k velkému stromu,který vyrostl z nepatrného semínka , na který přilétají ptáci a hnízdí v jeho větvích.

/Mk 8,23-24  /

I vzal toho slepého za ruku a vyvedl ho z vesnice; potřel mu slinou oči, vložil na něho ruce a ptal se ho: „Vidíš něco?“
 On pozvedl oči a řekl: „Vidím lidi, vypadají jako stromy, a chodí.“

Proto je také (obrazně) řečeno :  Každý strom se pozná po svém ovoci.


]


Re: Re: Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: Vapel v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 16:43:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je zvláštní, když čteme například Matouše a Lukáše, tak vidíme, že mudrcové (mágové) přišli k dítěti z Jeruzaléma na příkaz Heroda a dítě bylo v domě.
Mt 2,1Ježíš se narodil v judském Betlémě za dnů krále Heroda. Tehdy do Jeruzaléma přišli mudrcové z Východu. 2„Kde je ten narozený židovský král?“ ptali se. „Spatřili jsme na Východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.“
3Když se to doslechl král Herodes, velmi se rozrušil a celý Jeruzalém s ním. 4Svolal všechny vrchní kněze a učitele lidu a ptal se jich, kde se má narodit Mesiáš.
5„V judském Betlémě,“ odpověděli mu. „Neboť tak je psáno skrze proroka:

6‚Ty však, Betléme v judské zemi,
nejsi z judských knížat vůbec nejmenší,
vždyť právě z tebe vzejde Panovník,
Pastýř pro Izrael, můj lid.‘“

7Tehdy Herodes tajně povolal mudrce a vyptával se jich, kdy přesně se jim ta hvězda ukázala. 8Potom je poslal do Betléma se slovy: „Jděte a pečlivě vyhledejte to dítě. Jakmile je najdete, oznamte mi to, abych se mu mohl jít poklonit i já.“
9Jakmile vyslechli krále, vyrazili na cestu. A hle, hvězda, kterou viděli na východě, je předcházela, až se zastavila nad místem, kde bylo to dítě. 10Když tu hvězdu spatřili, zmocnila se jich nesmírná radost. 11Vešli do domu, a když tam uviděli dítě s jeho matkou Marií, padli na kolena a klaněli se mu. Otevřeli své poklady a obětovali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu. 12Když potom od Boha dostali ve snu pokyn, aby se nevraceli k Herodovi, vrátili se do své země jinudy.

a zase  u Lukáše,

Lk 2, 1V těch dnech vydal César Augustus nařízení, aby v celé říši proběhlo sčítání lidu. 2(Toto sčítání proběhlo předtím, než se Quirinius stal správcem Sýrie.) 3Všichni se tedy šli dát zapsat, každý do svého města.
4I Josef z Galileje se vydal z města Nazaret do Judska, do města Davidova zvaného Betlém (protože byl z domu a rodu Davidova), 5aby se nechal zapsat se svou snoubenkou Marií, která byla těhotná. 6Když tam byli, Marii se naplnil čas k porodu 7a porodila svého prvorozeného syna. Zavinula ho do plenek a položila do jeslí, protože v hostinci pro ně nebylo místo.
8V tom kraji byli pastýři, kteří pobývali pod širým nebem a drželi noční hlídky u svého stáda. 9Vtom před nimi stanul Hospodinův anděl a ozářila je Hospodinova sláva. Hrozně se vyděsili, 10ale anděl jim řekl: „Nebojte se! Hle, zvěstuji vám velikou radost pro všechny lidi. 11Dnes se vám ve městě Davidově narodil Spasitel – váš Mesiáš a Pán. 12A toto vám bude znamením: najdete děťátko zavinuté do plenek, ležící v jeslích.“
13A s tím andělem se hned objevilo množství nebeských zástupů takto chválících Boha:

14„Sláva na výsostech Bohu
a na zemi pokoj - Boží zalíbení v lidech.“

15Jakmile od nich andělé odešli do nebe, pastýři si řekli: „Pojďme do Betléma! Podíváme se, jak se stalo, co nám Hospodin oznámil.“ 16Pospíšili si tedy, a když přišli, nalezli Marii, Josefa i děťátko ležící v jeslích. 17Poté, co ho uviděli, začali rozhlašovat, co jim bylo o tom dítěti řečeno, 18a všichni, kdo to slyšeli, žasli nad tím, co jim pastýři říkali.

Jestli jste si všimli, tak mudrci přišli na pokyn Heroda z Jeruzaléma a to bylo dítě ne v jeslích, ale v domě. Pastýři vyšli do Betléma na pokyn anděla a přišli k Marii a dítěti, které bylo v jeslích. Zvláštní, ne?! V jakém období tedy mudrcové přišli k narozenému Ježíši? Byly to týdny, měsíce nebo roky?

Mt 2, 16Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, nesmírně se rozhněval a dal v Betlémě a v celém okolí povraždit všechny chlapce mladší dvou let, podle času, na který se vyptal mudrců.



]


Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Čtvrtek, 15. prosinec 2011 @ 17:39:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
VÁNOCE KOUZEL (NE) ZBAVENÉ

„Kdyby se Kristus tisíckrát narodil v Betlémě, není nám to nic platné, jestliže se nezrodí v našich srdcích.“

VÁNOCE - slovo, jež zaznívá po celém světě. Mladí i staří jsou jím jakoby okouzleni a prožívají chvíle napětí a očekávání. Co vlastně jsou vánoce? Lidé se domnívají, že 25. prosinec je dnem narození Ježíše Krista. Dějiny ovšem o této skutečnosti nepodávají žádnou zprávu a ani pisatelé Bible nezaznamenali datum Kristova zrození. Pouze evangelista Lukáš uvádí jisté historické pozadí a zaznamenává, že se tak stalo v době prvního sčítání lidu v římské říši, které nařídil císař Augustus.
Na základě císařského výnosu se odebral i Josef z města Nazareta do judského Betléma, aby se tu zaregistroval společně s Marií, která v té době čekala dítě. O dalším průběhu se Lukáš zmiňuje následovně: „A stalo se, když tam byli, že se jí naplnily dny, kdy měla porodit. I porodila Syna svého prvorozeného, zavinula jej do plenek a položila do jeslí...“ (Luk. 2,1-7). Neuvádí ale, v který den kterého měsíce se tak stalo. Proč tedy lidé, hlavně křesťané, slaví 25. prosince Kristovo narození, když Bible o datu mlčí? Kdyby to Bůh uznal za vhodné a pro lidstvo potřebné a prospěšné, nechal by apoštoly, aby datum tak významné události zaznamenali! Neudělal to však. Odkud se tedy vánoce - vybájený a tajuplný svátek křesťanů i nekřesťanů - vzaly? Kdy je jejich původ?

ZAČÁTEK JE V POHANSTVÍ
Pohané věřili, že jejich bůh Slunce se každým rokem opětovně rodí. Noc z 24. na 25. prosince pokládali za dobu zrození boha Slunce. Vypozorovali totiž, že Slunce po této noci stoupá na obzoru denně výš a výš. Tajemný jev si vysvětlovali jako vzrůst nově narozeného slunečního dítěte. Proto tato a další noci byly odedávna považovány za „svaté noci“.
„Jaký je asi původ slova vánoce? Podle jazykovědců pochází z němčiny. Jeho původní název byl „svatá noc“. Staré německé slovo Weihnachten si naši předkové počeštili zajímavým způsobem: první část
(vá-) převzali beze změny a druhou počeštili (weihen = zasvětit, nachten = stmívat se, Nacht = noc).
Vědci se shodují v tom, že kořeny dnešních vánoc je třeba hledat již v pohanských oslavách zimního slunovratu. Vánoce nemají jen tradici evropskou. Slavily se v Asii, u amerických Indiánů i jinde. Ve starém Římě se nakonec oslavy ustálily na 25. prosinec. Datum zvolil r. 274 po Kr. císař Aurelián jako den „natalis solis invicti“ - den Zrození nepřemožitelného Slunce“ (Nová Svoboda 24.12.1970).
„Významný německý badatel Herman Usener doložil, že před nicejským koncilem (konaný v r. 325) se vánoce neslavily. 25. prosinec byl jako datum zrození Krista neznámý. První zmínku o dni narození Ježíšova najdeme u Jana Zlatoústého (374 - 407), ale ten ho datuje na 20. prosinec. V Římě se vánoce poprvé slavily až roku 365.“ (Kostnické Jiskry, evangelický týdeník, 20.12.1972).
„Který den se Kristus narodil? Liturgický svátek Narození Páně (25. prosinec) je poměrně pozdní. Zdá se, že zhruba prvních 300 let křesťané neslavili narození Ježíšovo zvláštním svátkem... 25. prosinec je zaznamenán poprvé v Římě kolem r. 350.“ (Nový Zákon, Dr. D. M. Petrů, poznámka k evangeliu Lukáše 2,6).
„Vánoce vznikly později než velikonoce. Jejich počátek leží ve 4. století... Skutečný den narození Páně není znám! Ve 3. století se křesťané v Egyptě domnívali, že se Ježíš narodil v květnu... Pro křesťana, který se opírá pouze o Písmo svaté, neexistují žádné povinnosti vůči takovýmto památkám! Nový Zákon neobsahuje ani zvyk ani příkaz k takovýmto svátkům...“ (Heinz H., Adventecho, duben 1988).
„Římané slavili svátek nepřemožitelného boha Slunce. 25. prosinec se nazýval „narozením Slunce“ a po celé říši se konaly velké náboženské pohanské oslavy Mithrovy (iránský bůh světla a Slunce). Svátek narození Krista není nic jiného než pokřesťanštěná pohanská slavnost.“ (Handbook of Christian Feast and Customs, str. 60, N. York 1952, F. X. Weisser).
„Jedna z převládajících náboženských myšlenek 2. a 3. stol. byla víra v božství Slunce... Toto božstvo má pro naše zkoumání zvláštní význam, neboť jeho svátek připadal na 25. prosince... Zřejmě údobí zimního slunovratu, kdy počíná vzrůstat síla Slunce, se hodí pro slavení svátku slunečního boha...“ (G. J. Laing, Survivals of Roman Religion, str. 150-153, N. York 1931).
Předpokládám, že těchto několik historických důkazů postačí, aby čtenář pochopil pohanský původ dnešních vánočních svátků. Jak už bylo uvedeno, první křesťané neslavili žádný den jako památku Ježíšova zrození. Neměli k tomu důvod ani biblické opodstatnění. Vánoce se do křesťanství dostaly následkem úpadku křesťanské církve od původního apoštolského učení. Největší křesťanská církev se k této adopci pohanských svátků veřejně přiznává, když ve svém katechismu uvádí: „Pojem vánoce pochází z toho, že pohané v době, kdy jsou noci velmi dlouhé, slavili k poctě boha Slunce tzv. veliké posvěcené svaté noci. Církev pak dala pohanským posvátným nocem křesťanský význam. Na dobu posvátných nocí 25. prosince ustanovila slavnost narození Krista.“ (Kat. lidový katechismus, F. Spirago, str. 133).
Byla to tedy církev, která povýšila svou autoritu nad autoritu Božího slova tím, že pohanské slavnosti zahalila do „křesťanského“ roucha. Proč však pokřesťanštěné pohanské svátky přijaly i protestantské církve, když tvrdí, že se opírají pouze o Písmo svaté?

VÁNOČNÍ STROMEČEK
K vánocům se pojí také vánoční stromeček. Jak se k vánocům přidružil? Leckdo si řekne, co by to bylo za vánoce bez něho? Jenže... Stejně jako vánoce mají původ v nejryzejším pohanství, má v něm své kořeny i tento mystický strom. Všichni pohané starověku spojovali kult Slunce (tj. Bálův kult) s kultem matky, tj. Astarty nebo Ašery a s rituálním kultem stále zelených stromů - evergrínů. V době oslav „svatých nocí“ (zasvěcených slunečnímu božství) pořádali pohané veselice u stále zelených stromů. Na ně věšeli ozdoby, ovoce, pamlsky a světla. Nejprve ve volné přírodě, později doma, protože to bylo pohodlnější.
„Jedle, nebo dříve v Orientě cypřiš, jakož i terebint, byly jako stále zelené stromy života a zasvěceny „královně nebes Astertě“, manželce Bále.“ (Jubileum bibel, pozn. k 5 Mojž. 16,2). V předmluvě Elberdfelské Bible se dočteme: „Ašera byla kmen stromu bez kořene, avšak si pozůstalými větvemi, který se stavěl obyčejně po obou stranách Bálova oltáře.“ (pozn. k Soudcům 3,7; 6,25.26.30). „V mnoha domech se strojí vánoční stromek... Je to německý obyčej. Germáni totiž ve svých „svatých nocích“ stavěli před svými domy jedle a k poctě boha Slunce na ně umísťovali světla. Církev dala tomuto pohanskému obyčeji „křesťanský“ význam.“ (F. Spirágo, Lidový katechismus, str. 134)

DUCH A NÁPLŇ VÁNOC
Duch vánoc je dnes právě tak pohanský jako dříve. Vánoční svátky jsou vyplněny zvyky a obyčeji ryze pohanskými a mystickými a s učením Bible nemají nic společného. Stávají se často příležitostí k vyčerpávání naší peněženky i naší křehké tělesné schránky. O vánocích vyplouvá na povrch staropohanský římský duch „panem et circenses“ - chléb a hry. (Přitom v době narození Ježíše žili Josef s Marií v chudobě a byli nuceni vložit své dítě do jeslí ve chlévě), „jezme, pijme, užívejme!“ - to je (Přiznáte si to?) častá náplň dnešních vánoc.

VÁNOČNÍ PEČIVO
Také nejrůznější vánoční pečivo má svůj původ v pohanství. Pohané pekli na počest svých bohů rozmanité koláče v podobě pletenců (dnešních vánoček), slunečních kotoučů, měsíčních srpků a hvězd. Už Židé se ve starých dobách přizpůsobili zvykům svých pohanských sousedů a jednali dle jejich zvyků. bible o tom praví: „Což sám nevidíš, co činí v judských městech a na ulicích Jeruzaléma? Synové sbírají dříví, otcové zapalují oheň a ženy zadělávají těsto na koláče pro královnu nebes („tvoru nebeskému“, kralický překlad) a přinášejí oběti bohům cizím a tak mě urážejí.“ (Jer. 7,17.18) Výraz „tvor nebeský“, tj. „královna nebes“, představuje buď měsíční božstvo, nebo Astartu či Ištar - babylónsko-asýrskou bohyni. (Bibl. slovník, A. Novotný, Kalich Praha)
Všechny pohanské festivaly a svátky byly zasvěceny určitému božství, proto je v Božím pohledu jejich přejímání křesťany i nekřesťany hříchem. To se vztahuje i na vánoce a jejich obyčeje.


Článok je opísaný z časopisu SALVO ročník 1992 . Autor článku je Jan Kováčik.



Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Pátek, 16. prosinec 2011 @ 11:25:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán varoval před kvasem farizeů...

Pokud chce pan Jan Kováčik ,někomu vnutit, že vpomínka na narození Spasitele je hřích,je na velikém omylu.   :-)
A pokud to chce sdělit národu a dětem ,může to 24.12 .udělat jak Rumburak v televizi... Jako náboženský pokrytec ,který po celý rok klaní západům slunce a bohu soboty.


]


Re: Re: Re: Vánoce (Skóre: 1)
Vložil: Vapel v Pátek, 16. prosinec 2011 @ 13:48:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že mnohým nevadí, že si někdo připomíná narození Pána, i když nevíme kdy, naopak na tom není nic špatného! Ale asi jim vadí, že tak intenzivně to je právě v období pohanského hodování, ne? :-)


]


Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy