Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 452 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478505
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Otázka pro hloubavé
Vloženo Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 10:59:24 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal leonet

Jan 19,30: Když Ježíš okusil octa, řekl: „Dokonáno jest.“ Naklonil hlavu a odevzdal ducha.

Mám otázku, proč slova „dokonáno jest“ jsou citována pouze v evangeliu Jana. Proč tato slova neuvádějí ani Matouš, ani Marek nebo Lukáš ve svých evangeliích?

Tuto otázku vám kladu proto, abych zjistil, zda rozumíte tomu, proč jsou mezi jednotlivými evangelii rozdíly a co to může znamenat pro pochopení záměrů Ducha svatého, když každého z pisatelů evangelií inspiroval, aby zapsali události, kterých byli přítomni, odlišně.


"Otázka pro hloubavé" | Přihlásit/Vytvořit účet | 167 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 12:27:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi tak, přece kdyby evangelia byla naprosto stejná, tak co by se stalo, na přece  kritici by okamžitě křičeli: „ Podvod, intriky!" . Jenže kdyby si  doopravdy evangelia protiřečila,  tak to by kritici zřejmě křičeli ještě silněji: „Komplot!".

 Může pravý Bůh lhát? 

Bůh si zvolil ideální cestu mezi těmito dvěma polohami.  Vedl svým Duchem pisatele Bible, aby napsali přesně to, co chtěl, ale jejich vlastním slohem. A tak vznikla dimenze pro odlišnosti, ale bez rozporů!


rive



Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 19:11:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spíše jsem chtěl navodit potřebu hledat ty odlišnosti a dospět k určitým závěrům. Např: Matouš začíná své evangelium královským rodokmenem a slovy mudrců o narození krále Izraele. Lukáš ho popisuje jako syna člověka rodem až od Adama. Jan od počátku popisuje Ježíše jako Syna Božího. Jestliže si provedeme rozbor jednotlivých evangelii na nejčastější výskyt slov a především těch klíčových, můžeme zjistit zajímavou věc. Každý z evagelistů zdůraznil jinou stránku Ježíše z Nazareta.
Matouš hovoří především o tom, že je králem Izraele. Marek ho popisuje jako služebníka. Lukáš zdůrazňuje jeho lidskost. A Jan především jeho Božství. Což vše ovšem nevysvětluje rozdíly v záznamu vět, které Ježíš pronesl na kříži.
Tyto rozdíly v záznamu Ježíšových slovz kříže jednotlivými evangelisty mají svůj důvod.


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 06. duben 2012 @ 08:59:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
leonet : rozdíly Ježíšových slov mají svůj důvod


myslím si, že zajímavé by bylo také navodit potřebu hledání důvodů, proč někteří si chtějí hrát na bohy vymyšlením nějakých určitých závěrů, 

tedy co zamýšlíme, kam směřujeme tím vymyšlením si nějakých důvodů, vynášením lidských soudů, proč je ta či ona odlišnost v jednotlivých evangeliích

otázka proč, otázka co tím sledujeme, je hodně důležité, protože jestli je úmysl- motiv hledání v Písmu svatém zcela mimo, je jasné také, jaký bude výsledek  -  pošetilost

čím je pro nás Písmo svaté?

rive





]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 14:56:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedinou potřebou hledání důvodu jsou zjevné rozpory v liteře Písma. Možná velká část veřících nezná Písmo až do té míry, aby na tyto jakoby nesrovnalosti vůbec narazili, ale jsou a jestli věřící chce být poctivý a upřímný, musí se těmito rozpory prokousat a hledat duchovní význam každého verše, jen tak dospěje k tomu, že pochopí jaký je rozdíl mezi literou a duchem. Jak jistě víš, mnohokrát jsem již naznačoval řešení, ale žel je skoro většinou odmítané.
Nevím jak pro tebe, pro mne je Písmo slovo Boží až do poslední tečky. A protože chci rozumět nejen liteře, ale i Duchu Písma, musím se těmi rozpory litery zabývat. A čím více toužím po duchovním významu, tím víc rozumím i liteře Písma. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 06. duben 2012 @ 17:32:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mě je  Písmo svaté Slovem Božím!!, a proto k hledání významů rozporů v Písmu, či hledání údajných rozporů ve Slově Božím mám jasný, poctivý a upřímný postoj  Slovo přijímám vírou bez výhrad jako Slovo Boží, tak jak vírou bez výhrad z Písma přijímám, že Ježíš Kristus je Bůh, a jedině Bůh je to, kdo má moc spasit člověka, ne žádné andělské stvoření. Myslím, že uvědomění si toho jestli věřím, že Kristus je Bůh a jestli věřím, že Písmo je Slovo Boží, je tím nejdůležitějším předpokladem správného duchovního chápání rozporů či údajných rozporů v Písmu.

A co jsem mohla poznat ohledně rozporů, či údajných rozporů, mnohdy existuje třeba až i deset, možná i více řešení ohledně jediného rozporu -  jediného verše. Ale to pořád nic nemění na tom, že Písmo svaté je pro mě slovo Boží. Tzn, že nejde něco přijímat a něco nepřijímat.

 Takže někdy ten zmatek i deseti odpovědí, které je ta správná, či fakt, že něčemu skutečně nerozumím, tak určitě vyžaduje od nás být k sobě upřímný, že prostě  na mnohé věci v Písmu odpověď nenalezneme, což mě  sice vede k pochybnostem, ale nikoliv k pochybnostem o duchovním významu Písma!, k pochybnostem o autoritě Božího slova v životě křesťana, to určitě ne, Boží pravda je neměnná.

Ale vím, z vlastní zkušenosti když nenacházím uspokojivou odpověď na rozporuplné, či rozporuplně se tvářící Slovo, tak mě to vede k pochybnostech, většinou oprávněným, o tom, kdo nabízí nějakou tu třeba lacinou odpověď,  nebo k pochybnosti o mně, nebo často mě to vede k pochybnostem o okolnostech, které nemám ve svých rukách, nemůžu je změnit, o mé přístupu ke studiu, vždyť naše poznání je jen částečné. 

rive



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 20:45:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě rozpory vedou k tomu, že hledám vysvětlení těchto rozporů pouze od Pána Ježíše. A On mi tyto zdánlivé rozpry většinou vysvětluje ihned a někdy až to vysvětlení potřebuji použít.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:49:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
byla řeč o upřímnosti?   nerozumím přesně, proč to tak je,  čím to je,  ale v životě to tak je

já se např.  setkala v souvislosti se zdánlivým rozporem  s asi 5- 6  různými postoji a zmateční pro mě bylo, že  každé vysvětlení bylo od Pána Ježíše, či bylo podle  protagonisty pod vedením Duchem svatým,  či po modlitbě či  postu 


nemám pochybnosti  o pravdivosti Písma svatého jako Slova Božího, ale občas oprávněné pochybnosti nad některými výklady,vysvětleními, pochepeními, ikdyž se zaštiťují moci Boží, č jsou to přece jen výklady lidí, ne??? 

jsem pro opatrnost a moudrost a raději pro "nevím" než  pro  lidský "blud"

rive


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:54:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím to stejně, ale přijímám pouze to, co je v souladu s celým Písmem.



]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 13:43:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ope ty máš katolícky učiteľský úrad a ja mám Svätého Ducha...

Len nech je každý úplne presvedčený o svojom.Rímskym 14:5

ivanp




Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 21:25:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ivanp, dokazes menovat vasich pastorov z 8. alebo 11.. storocia, dokazes menovat vasich poprednych prekladatelov Biblie zo 6. storocia?


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 21:54:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

A proč by to měl dělat?


]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 06. duben 2012 @ 09:49:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A proč ti my máme věřit, že tvá víra je stará 2000 let a pochází od Krista?


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pátek, 06. duben 2012 @ 13:24:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja sa pytam preto, lebo nikoho takeho nepoznam.Snad ty,ano?


]


Ivan to nedokáže (Skóre: 1)
Vložil: Vaszti v Pondělí, 09. duben 2012 @ 08:23:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ivan to nedokáže, protože tady předkládá jinou víru a neví vůbec co to je když se mluví o sola Scriptura. Ivan nedokáže vyjmenovat pastory své církve z 8. nebo 11. století, protože tu předkládá jinou víru.


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 16:02:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná by to mohlo mít nějakou souvislost s tím že se svatý Jan Evangelista, řečený Miláček Páně  nejvíce soustředil na samotného Ježíše. Na jeho Osobu i výroky a pocity, do kterých se dokázal vžít nejlépe ze všech. Předpokládám že proto na mne jeho evangelium na některých místech působí smutnějším dojmem a jinde zas radostnějším než ostatní. Věřím že prožíval ze všech nejintenzivněji každý záblesk úcty a slávy i každou urážku a projev nenávisti vůči milovanému Mistrovi. Ostatní se o něco víc než on soustředili na okolí a celkový obraz toho co popisovali a na cílovou skupinu lidí kterou se snažili oslovit a přivést k Bohu.




Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 19:39:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky mě napadlo, že by to "dokonáno jest" mohlo být slyšet jen v bezprostřední vzdálenosti Kříže.


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 19:56:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je nejspíš pouze spekulace.


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pátek, 06. duben 2012 @ 19:30:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázka je pro hloubavé, ale nejvíc jsou stejně zase slyšet členové spolku, kde je vlastní hloubání zapovězeno. Třeba jen závidí, že si někdo na rozdíl od nich může zapřemýšlet a nikdo ho z Církve nevyloučí:-)

Jinak je to zajímavá otázka - tohle mě nikdy nenapadlo. Díky.



Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 19:41:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vystihla jsi to přesně, odpověď jsem už napsal....


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:11:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--- Když Ježíš okusil octa, řekl: „Dokonáno jest.“ Naklonil hlavu a odevzdal ducha.

Mám otázku, proč slova „dokonáno jest“ jsou citována pouze v evangeliu Jana. Proč tato slova neuvádějí ani Matouš, ani Marek nebo Lukáš ve svých evangeliích?
---


Domnívám se, že je tomu tak proto, že ze 4 evangelistů byl u kříže pouze Jan. A přesně slyšel co Ježíš řekl.
Ostatní zaznamenali pouze " zvolal velkým hlasem".   Ani pravděpodobně nebyli přímými svědky, byť jen zpovzdálí.



Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:40:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto už se tady ukázalo podruhé, ale považuji to za velmi slabý argument. To si skutčně myslíte, že se s těmito posledními slovy Ježíše nikomu nesvěřil? Že je snad před ostatními apoštoly zamlčel? Hloupější argument jsem ještě neslyšel.


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:53:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

No, váhal jsem, jestli na otázku pro "hloupavé" odpovídat, protože odpověď v tomto duchu jsem očekával. A nespletl jsem se.


]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:58:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
chtěl jsem ti jemně naznačit, že jsi měl nejdříve uvažovat...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 06. duben 2012 @ 22:10:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

No, vím že tě taková odpověď nemohla uspokojit. Rád bys slyšel nějakou spikleneckou teorii pro zasvěcené ala Křesina. To je mi dost jasné :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 22:15:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak zkus uvažovat znovu a více, jenže abys přišel na správnou odpověď, musel by jsi dlouho studovat evangelia a hledat proč se liší.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 06. duben 2012 @ 22:23:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Už jsem ti řekl proč se líší. Mně to vysvětlení uspokojuje dostatečně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 06. duben 2012 @ 22:28:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud ti to stačí...


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 07. duben 2012 @ 09:43:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím přesně, proč tak není psáno i v ostatních evangeliích. Možná Jan se více zaměřuje na Pána Ježíše a smysl jeho  působení na Zemi. Možná byl Jan byl citlivější a duchovnější než ostatní. Pochopil více než ostatní. Také byl u kříže a viděl Ježíše trpět  a umírat.

Ježíšův výkřik o dokonání je vyjádřením  o ukončení úkolu, který měl od Otce. Obětovat se za hříšné lidi, aby jim vykoupil milost. Tak se mělo stát a naplnit Písmo.   


Tady ta diskuse se nakonec zvrhla k diskusi o katolické církvi a apoštolské posloupnosti.


Ale ???!!!



Jak může existovat nějaká apoštolská posloupnost a návaznost ? Vždyť mnozí papežové byli zlí lidé, na které nic apoštolského nepřešlo. A chování katolické církve, to bylo chování zločinecké organizace. Pronásledování a vraždění jinověrců, upevňování moci. Nic Božího tato církev nepřinášela a ani dnes nepřináší. Je tam sice pár hodných lidí, protože cítí, že někde musí být  a váží si tradic svých předků. Možná ani neví, že ti předci byli kdysi do této organizace nahnáni silou, jinak by zahynuli.

Boží Slovo před lidmi tajila, upravovala si podle své potřeby a dokonce pálila Bible.

Nevěřím papežovi, který měl funkci novodobého inkvizitora a utajoval mnoho zločinů. Je to jen komedie pro lidi a způsob je ovládat.  


Církve jsou jen lidské organizační struktury chytře promyšlené k získávání ovcí a jejich ovládání a parazitování pak na nich. Lidem neukazují Boha, ale přestrojeného Satana.


Církev v pravém smyslu jsou všichni ti, kteří upřímně věří v Ježíše jako Syna Božího a co potřebují vědět mají dál v Bibli. A k pochopení Bible a Boha jim pomáhá Duch Boží. Nepotřebují papeže ani jiné hříšníky.

Věřící touží po jistotě, klidu, pořádku, i po lidské autoritě, které věří... Tuto funci plní různí lidé. Jsou to vedoucí sborů, církevních společenství i církví...
Když vidím, jak se mezi sebou ostatní věřící hádají, každý chce mít pravdu a větší uznání než ten druhý, osočují se, urážejí se, ponižují se nevzájem... Není divu, že např. op vrátil tam, kde je jakoby  větší pořádek a soulad. Vůbec se mu nedivím.
A v tom je krize křesťanství!!!!!!! Měli bychom v zásadních duchovných věcech táhnou za jeden provaz a ty drobnosti tolerovat, protože každý jsme jiný povahou, temperamentem, vlivem prostředí i tradic...
A co bylo, bylo.... Jsme hříšníci všichni... Minulost je zkušenost a z ní by měla růst moudrost.





Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 08. duben 2012 @ 10:33:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Jak může existovat nějaká apoštolská posloupnost a návaznost ? Vždyť mnozí papežové byli zlí lidé, na které nic apoštolského nepřešlo. "...




Ve svém podvědomí máš vytvořenou představu o tom, jaký by měl apoštol být a podle této své představy posuzuješ, kdo může být apoštolem.

Apoštolství je především služba. Kristus si vybere člověka, svěří mu poslání a obdaří mocí.



Ale kde je podmínka, že apoštolem je snad jenom svatý člověk? Reálná skutečnost potvrzuje opak.


Byl Jidáš apoštolem, nebo nebyl?

Písmo svědčí, že i Jidáš byl apoštolem. A to apoštolem hrabivým, toužícím po penězích, apoštolem zrádným. Přesto si také jeho Ježíš vybral, poslal ho a také jemu dal moc uzdravovat a vymítat zlé duchy (Mt 10,1).


Apoštolství neplyne ze svatého života, ale apoštolství plyne z poslání Kristem a z pověřenosti mocí. I člověk nehodný a hříšný může tak být v Božím plánu nositelem apoštolské posloupnosti.


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Neděle, 08. duben 2012 @ 10:47:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Trapnost nad trapnost.  Ale není se čemu divit.


]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 08. duben 2012 @ 10:53:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oóóó,
přímo klesám pod tíhou argumentů!


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 07. duben 2012 @ 13:27:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi všichni víme, co evagelista myslel Ježíšovými slovy "dokonáno jest". Proč to nenapsali jiní evangelisté? V některých starších vydání Bible lze najít tento název Janova evagelia:

Evangelium podlé sv. Jana - teologa.

To slovo "teolog" hovoří za vše a vysvětluje vše.

P.S. Chtěl bych napsat něco na téma zvláštnosti Janova evangelia. Ale mám obavu, že by mě za to někteří zvláště "pravověrní" označili za heretika, kacíře nebo přímo odsoudili k upálení. Což se mi při jiné příležitosti již stalo. I když si jinakosti Janova evangelia, zvláště řeckého Janova myšlení, musí všimnout úplně každý již při prvním čtení.



Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 07. duben 2012 @ 14:15:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám za to, že označení apoštola Jana jako teologa není výstižné. Ve čtyřech evangeliích je podle některých vykreslen Pán Ježíš jako Král (Matouš), služebník/otrok (Marek), Syn člověka/člověk (Lukáš) a Syn Boží (Jan). Myslím, že přesnější a výstižnější charakteristika Janova evangelia je evangelium života - viz úvod v prvních čtyřch verších: Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno vzniklo skrze ně a bez něho nevzniklo vůbec nic , co je. V Něm byl Život a ten Život byl světlo lidí.

Slovo "život" se v Janově evangeliu vyskytuje víckrát, než v ostatích třech evangeliích dohromady.

"Dokonáno jest" je potvrzení faktu, že Pán Ježíš položil svůj život, aby věřící v Něho/v Jeho jméno mohli mít a měli Jeho život, Pána jako svůj život - Ko 3:4. Faktu, že zemřel, abychom my mohli žít. Toto zjevení nikdo jiný z evangelistů neměl, proto i kdyby slyšeli tuto jednu větu, nevěděli by, co znamená, a nebylo by tudíž vhodné, aby ji zmiňovali.

První dva verše 1.Janova listu výše zmíněné potvzují: Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, co jsme spatřili a čeho se naše ruce dotýkaly ohledně Slova života: -- Ten život byl zjeven, viděli jsme a svědčíme a zvěstujeme vám věčný život, který byl u Otce a nám byl zjeven.

A na doplnění a pro povzbuzení i poslední dva verše 1. Janova listu: Víme, že Syn Boží přišel a dal nám schopnost poznávat Toho pravého, a jsme v Tom pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu. On je Ten pravý Bůh a věčný život. Dítky,uchraňte se model! Amen.

Tož tak.


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 07. duben 2012 @ 14:27:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oprava: ... čtyřech verších ..., ... ostatních třech evangeliích ..., zmíněné potvrzují: ...

Omlouvám se za nedostatečnou kontrolu.


]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 07. duben 2012 @ 18:53:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy

Děkuji za připomínku. Také se Ti líbí Janovo řecké myšlené a jejich nejvyšší bůh "logos". Ostatně, Janův výrok o Slovu podle některých teologů dokazuje skutečnost, že každá filozofická soustava, pokud je alespoň trochu logická, musí skončit u Boha.

Jeden můj starší bratr ve víře (je mu nyní 94 let) nechtěl věřit mé úvaze o tom, že kdyby Ježíš hovořil v Janově evangeliu skutečně tak, jak mu Jan vkládá do úst, vyjadřoval by se podobně jako řecký filozof. Ale Ježíš Kristus není filozofem, ani helénským, ani jiným. "Mé myšlení není jako myšlení vaše..."

Je úžasné, jak nám řecké myšlení aristotelského typu (jak někteří dokazují) vstoupilo do duchovní podstaty. Dokonce nedokážeme pochopit ani myšlení orientální (viz třeba http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/krestanskavlna/_zprava/tvorba-armenskeho-rezisera-sergeje-paradzanova--1029208 ).


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 07. duben 2012 @ 20:36:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě se líbí především ten Janův důraz na život právě proto, že Pán Ježíš Kristus je vzkříšení a život - tedy věčný Božský skutečný život, život, který nikdy narozdíl od toho našeho nikdy nekončí. A Pán ten život, který má jako Syn sám v sobě, také sám rád dává těm, kdo jsou Jeho. A slovo, které Pán mluví, není logos, nýbrž rhema - duch a život.
Tož tak.



]


Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Neděle, 08. duben 2012 @ 12:56:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak napiš, přece se nebojíš pomluv a lží....


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 07. duben 2012 @ 14:38:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Mám za to, že výstižnou charakteristikou Janova evangelia je evangelium života - viz úvod v prvních čtyřech verších: Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno vzniklo skrze Ně a bez Něho nevzniklo vůbec nic, co je. V Něm byl Život a ten Život byl světlo lidí.

Slovo "život" se v Janově evangeliu vyskytuje víckrát, než v ostatních třech evangeliích dohromady.

"Dokonáno jest" je potvrzení faktu, že Pán Ježíš položil svůj život, aby věřící v Něho/v Jeho jméno mohli mít a měli Jeho život, tzn. Pána jako svůj život - Ko 3:4; faktu, že Pán Ježíš zemřel, abychom my mohli žít. Toto zjevení nikdo jiný z evangelistů neměl, proto i kdyby slyšeli tuto jednu větu, nevěděli by, co znamená, a nebylo by tudíž vhodné, aby ji zmiňovali.

První dva verše 1. Janova listu výše zmíněné potvzují: Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, co jsme spatřili a čeho se naše ruce dotýkaly ohledně Slova života: -- Ten život byl zjeven, viděli jsme a svědčíme a zvěstujeme vám věčný život, který byl u Otce a nám byl zjeven.

A na doplnění a pro povzbuzení i poslední dva verše 1. Janova listu: Víme, že Syn Boží přišel a dal nám schopnost poznávat Toho pravého, a jsme v Tom pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu. On je Ten pravý Bůh a věčný život. Dítky,uchraňte se model! Amen.

Tož tak.



Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 08. duben 2012 @ 10:18:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Pán Ježíš zemřel, abychom my mohli žít. Toto zjevení nikdo jiný z evangelistů neměl"...???


Zase jen další naprostý nesmysl.
Opět ta nutkavá potřeba se vyjadřovat k věcem, o kterých tento samozvaný "rabín" nemá ve skutečnosti vůbec ani ponětí!


(Mt 20,28)
Právě tak Syn člověka nepřišel, aby se mu sloužilo, ale aby sloužil a aby dal svůj život jako výkupné za mnohé."


(Mk 10,28-30)
Petr mu tedy začal říkat: "Pohleď, my jsme všechno opustili a šli jsme za tebou."
Ježíš odpověděl: "Amen, říkám vám, že není nikdo, kdo by opustil dům nebo bratry nebo sestry nebo otce nebo matku nebo ženu nebo děti nebo pole kvůli mně a kvůli evangeliu
a nepřijal by nyní v tomto čase stokrát tolik domů a bratrů a sester a matek a dětí a polí s pronásledováním a v nadcházejícím věku věčný život.


(Mk 10,45)
Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby se mu sloužilo, ale aby sloužil a aby dal svůj život jako výkupné za mnohé."


(Lk 24,18-27)
Jeden z nich, jménem Kleofáš, mu odpověděl: "Ty jsi jediný cizinec v Jeruzalémě, že ses nedozvěděl o tom, co se tam v těchto dnech stalo?"
A on jim řekl: "O čem?" Řekli mu tedy: "O Ježíši Nazaretském, který byl prorok, muž mocný ve skutku i slovu před Bohem i přede vším lidem;
jak ho vrchní kněží a naši představení vydali k odsouzení na smrt a ukřižovali ho.
My jsme však doufali, že to je on, kdo má vykoupit Izrael. A k tomu všemu je to dnes už třetí den, co se to stalo.
Ale i některé z našich žen nás ohromily. Byly ráno u hrobu,
a když nenašly jeho tělo, přišly a říkaly, že měly dokonce vidění andělů, kteří řekli, že žije.
Někteří z našich tedy šli ke hrobu a našli všechno tak, jak řekly ženy, ale jeho neviděli."
On jim tedy řekl: "Ó nechápaví a srdcem pomalí věřit všemu tomu, co mluvili proroci!
Copak Kristus nemusel vytrpět tyto věci a vejít do své slávy?"
A počínaje od Mojžíše a všech proroků vykládal jim ve všech Písmech, co bylo o něm.



V době Ježíšovy smrti apoštolové ještě neměli jasné poznání o tom, že Kristus musí vstát z mrtvých. Proto ve strachu před židy měli zavřené dveře. Začíná jim svítat až když Petr s Janem uviděli prázdný hrob. Duch svatý jim osvětluje a upevňuje jejich víru.

V době, kdy byla psána evangelia ovšem nejenom evangelisté, ale už také všichni křesťané věděli ( a bylo jim to naprosto jasné), že Kristus zemřel za naše hříchy a že také vlastní mocí slavně vstal z mrtvých, abychom také my mohli mít věčný život.

Že právě svou smrtí a vzkříšením zlomil moc satana a že nyní skrze znovuzrození z vody a z Ducha ve křtu (obléknutím Krista) člověk dostává dar věčného života. To je věc v křesťanství naprosto zásadní, stěžejní. Na této skutečnosti stojí celé křesťanství. Je už vyloženě tragikomické tvrdit, že evangelisté o tomto prý ještě nevěděli.


]


Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Neděle, 08. duben 2012 @ 11:20:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Určitým vodítkem by mohlo být, kdy bylo každé evangelium napsáno. Existují určité náznaky, že první tři evangelia byla napsána asi do roku 60 a Janovo až kolem roku 90. Což by znamenalo, že když psali Matou, Marek a Lukáš, ještě stál chrám a když psal Jan už byl zbořen.
Jinak jsi to napsal přesně, rozdíl mezi prvními třemi evangeli a čtvrtým je právě rozdíl mezi zásluhami a vírou. Mezi královsrvím a životem...
 
Asi tak...


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Neděle, 08. duben 2012 @ 11:26:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Nezklamal jsi leonete. Přece jen jsem se nemýlil, když jsem napsal výše, že bys rád slyšel nějakou spikleneckou teorii pro zasvěcené ala Křesina.
Takové spekulace hoď za hlavu, zbytečně tě to svádí od přímých Božích cest.


]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Neděle, 08. duben 2012 @ 12:28:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak jsem ti už mnohokrát psal, věř si čemu a komu chceš...


]


Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 09. duben 2012 @ 08:24:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

--- proč jsou mezi jednotliv  ými evangelii rozdíly a co to může znamenat pro pochopení záměrů Ducha svatého, když každého z pisatelů evangelií inspiroval, aby zapsali události, kterých byli přítomni, odlišně.  ---


Připusťme, že  by to tak mohlo být, jak sugeruješ a že Matouš, Marek i Lukáš věděli o tom, že Ježíš než skonal, řekl "Dokonáno jest".
Jaký byl potom přesně důvod, aby záměrně ta Ježíšova slova ve svých evangeliích nenapsali?  Jaký byl podle tebe ten záměr Ducha svatého, aby pisatelé evangelií zapsali tuto skutečnost odlišně, jak se ptáš nahoře ve článku? Nebo jinými slovy aby Matouš, Marek a Lukáš tato Ježíšova slova zamlčeli?

Protože psali jiné evangelium než Jan? Evangelium království, pro které smrtí Ježíše ještě "dokonáno nebylo"?


]


Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 09. duben 2012 @ 10:33:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč se ptáš, když si sám odpovídáš? Že by tě to také napadlo? Faktem jsou rozdíly v jednotlivých evangeliich, nevím zda jsi si někdy dělal třeba časovou osu a dosazoval verše jednotlivých evangelii na tuto osu. Já to zkoušel a zjistil že to nejde sladit. Matouš a Marek píši událostí podle časového průběhu, ale Lukáš né, on seřadil události tématicky bez ohledu na čas. A Jan jakoby psal o jiném časovém období v životě Ježíše, než ostatní tři. Ještě zajimavější jsou klíčová slova a a zaměření jednotlivých evangelii. Něco jsem už napsal.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 09. duben 2012 @ 12:25:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ptám se proto, že by mě zajímal tvůj názor. Jestli opravdu si myslíš, že absence slov Ježíše "Dokonáno jest" ve evangeliích Matouše, Marka a Lukáše je záměrná a znamená potvrzení teorie o 2 různých evangeliích.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 09. duben 2012 @ 13:45:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdyby nebyly evangelia tak napsána jak jsou, nikdy by mě něco takového nenapadlo. A protože si něco podobného myslí i tisíce jiných věřících, mám dost problém tyto věci ignorovat. Jen zkoumám, jak si vysvětlit ty rozdíly, které jsou. A toto vysvětlení je zcela možné. A čím víc ho zkoumám, tím je jasnější. Dvacet let studuji Boží slovo a vidím, jak se mi stává stále jasnější a utvrzuje mne v tom to, že potvrzuje Ježíše Krista přišleho v těle!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 09. duben 2012 @ 13:57:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Aby to bylo úplně jasné a zamezilo se  nedorozuměním či mylným představám, škoda že Ježíš neřekl z kříže: "Dokonáno jest, avšak jen pro evangelium milosti. Pro evangelium království, které jsem vám kázal od začátku po 13 kapitolu Matouše, ještě dokonáno není."   A bylo by to jasné  :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 09. duben 2012 @ 21:37:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dnes jsem si uvědomil i jiné rozdíly, např: Lukáš vůbec nepsal verše z Matouše 5,17-20, proč? Někteří si myslí, že Lukáš nepsal své evangelim židům, ale pohanům. A pro ty samozřejmě nebyl určen zákon. Podobně Marek vynechal kázaní na hoře. A tak bych mohl pokračovat dále, ale zkus si hledat rozdíly sím a přemýšlet proč byly takto evangelia napsána.


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Neděle, 08. duben 2012 @ 09:14:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Evangelia se vzájemně dokonale doplňují.




Re: Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Neděle, 08. duben 2012 @ 11:24:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázka zněla proč se liší...


]


Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 08. duben 2012 @ 16:19:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Bože, proč jsi mne opustil?" "Dokonáno jest."

Velké tajemství Kristova kříže. Všemocný a spravedlivý Bůh musí zavrhnout hříšníka, zvláště když ten se prohýbá pod tíhou mých hříchů, hříchů tvých, hříchů našich. Tehdejších i budoucích. I ta zvířata, na která kněží Izraele nakladli své viny a viny svého lidu musela zahynout opuštěná Bohem. A člověk při jejich zabíjení musel poznat, že na ně, nevinné oběti, nakladl svou hrůzu, které se snažil zbavit. Teprve smrtí oběti bylo smírčí řízení před Bohem dokonáno.

Evangelista Jan popisuje Ježíše Krista vítězného. Ale zrazeného podlým zrádcem a potupně popraveného. Ale vítězícího nad našimi hříchy, nad mocí smrti. Ale Ježíše Krista nakonec vítězného.

Synoptičtí evangelisté to vidí z jiné stránky. Vidí ho především jako zaslíbeného Mesiáše. Když byl Ježíš potupně popraven a vstal z mrtvých, uvědomili si, že jeho kříž byl křížem trpícího služebníka, jak o něm psal Izajáš. Že On nesl naše provinění, že On byl také nejvyšší a konečnou obětí. Potvrzenou Bohem aktem vzkříšení.

Trochu stručněji:

Jan vidí Krista vítězícího, který si uvědomuje své poslání. Jako řecky myslící autor upřednostňuje vítězství.
Synoptici vidí Krista jako trpícího služebníka. Který je kvůli nám Bohem zavržen. Jako židovsky myslící evangelisté zdůrazňují oběť.

Synoptici i Jan vidí shodně Krista jako syna Božího, který svou moc a poslání dotvrdil mnoha činy.



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 09. duben 2012 @ 19:04:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Znova jsem si přečetl Jana. Jan chtěl především zdůraznit Ježíšovu oběť za naše hříchy. A do toho logicky zapadají i poslední Ježíšova slova o dokončení jeho poslání a konečné oběti. Tato slova mohou také znamenat „ zaplaceno“.

Jan ukazuje Ježíše nejen božského, ale i lidského. On byl také člověk, a to jediný člověk bez hříchu, který mohl tak zaplatit za naše hříchy. A proto Jan popisuje Pána Ježíše i s lidskou přirozeností, abychom pochopili, že skutečně trpěl a prožíval bolest. Měl i naše city.

Jan byl jediný z učedníků, který byl s Ježíšem až do konce a neopustil ho jako ostatní. Byl i pod křížem a na vlastní oči viděl, jak Ježíš trpí.


Jan asi toto evangelium sepsal až hodně dlouho ke konci svého života s cílem, aby lidé uvěřili a pochopili smysl jeho smrti  a oběti, ale také ho poznali jako Boha.


Jan rozuměl Pánu Ježíši asi ze všech nejvíce.


A že tuto větu nenapsali ostatní evangelisté? Třeba to ani nevěděli, když tam nebyli. A asi tolik času pak na sebe vzájemně ani neměli. Každý přece pak šel jinou cestou.


A jak hezky na závěr napsal Jan: „Ježíš učinil ještě mnoho jiného, co tu není zaznamenáno. Kdyby se to všechno mělo vypsat, svět by to nemohl pochopit. To, co je zapsáno stačí, abyste uvěřili, že Ježíš Kristus je Boží Syn a aby se vám v něm otevřel nový život“




Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy