Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 262 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116554559
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Uzavření bratři
Vloženo Pondělí, 14. květen 2012 @ 16:07:20 CEST Vložil: Olda

Historie poslal Nepřihlášený

Nigel Scotland

Kořeny uzavřených bratří je možno sledovat až k Johnu Nelsonu Darbymu (1800-1882), nejmladšímu synu v rodině, příslušející ke staré šlechtě žijící v Irsku. Jeho dědečkem byl admirál Nelson. Darby studoval práva v Dublinu a roku 1822 byl povolán do advokacie. Po svém „obrácení“ se stal knězem irské anglikánské církve a kaplanem ve vzdálené farnosti hrabství Wicklow. Během rekonvalescence roku 1827 se dostal do styku se skupinou nespokojených evangelikálů z vyšších vrstev společnosti, kteří v Dublinu experimentovali s neformálními bohoslužbami, při nichž byl také „lámán chléb“ (tj. byla slavena eucharistie neboli Večeře Páně). Mezi nimi byl Edward Cronin (+1882), zubař Anthony Norris Groves (1795-1853) a právník John Gifford Bellett (1794-1864). Darby se setkal s nimi a s dalšími a skupina se rozrostla do prvního bratrského společenství.

Darby se nevrátil do své farnosti, ale namísto toho se stal vůdčí osobností vybraného kroužku. Byl vášnivý cestovatel a brzy navštívil jak Cambridge, tak Oxford. Na mnoha místech včetně Londýna a Bristolu byla ustanovena shromáždění. V Plymouthu ale došlo roku 1847 k rozdělení, jehož výsledkem byl vznik společenství uzavřených bratří. V Plymouthu se totiž stal vedoucím nově utvořeného bratrského společenství bývalý duchovní anglikánské církve Benjamin Newton (1807-1899). Vyučoval to, co bratři později nazvali učením „poskvrněného Krista“. Tvrdil, že Ježíš se stejně jako jiní lidé narodil pod Božím prokletím a že v tomto stavu zůstal až do svého křtu v Jordánu. Většina z těch, kdo slyšeli Newtonovo učení, brzy rozpoznali omyl tohoto učení a omyl poznal i sám Newton. Darby ale trval na tom, že ti, kdo poslouchali Newtona, jsou „poskvrněni“.

Někteří z „poskvrněných“ odešli do společenství Bethesda v Bristolu, kde jim bylo dovoleno účastnit se „lámání chleba“. Darby navštívil vedoucí Bethesdy, aby je za to vyloučil, a to i přesto, že neexistoval důkaz, že by některý z nich Newtonovo učení přijal. Vedoucí Bethesdy vyloučení odmítli a v červnu 1848 napsali Dopis deseti, v němž Bethesdu zavázali původní bratrské zásadě nechat stůl Večeře Páně „otevřený“ všem, kdo sdílejí historickou biblickou křesťanskou víru. Jako odpověď později tohoto roku Darby sepsal známý Oběžník Bethesdy, v němž tvrdil, že být ve spojení se zlem znamená „otevření dveří infekci ohavného zla“. „Otevření“ a „uzavření“ bratři se oddělili. 

 Od roku 1849 se z uzavřených bratří stala samostatná skupina, která se rozšířila po Evropě, Spojených státech a Kanadě podle toho, jak Darby cestoval a kázal. Darby rozdělil biblickou historii do sedmi období (dispensací), mezi nimiž bylo i období druhého příchodu Krista před nastolením tisícileté říše. Toto časové schéma převzali mnozí američtí evangelisté poloviny 19. století a popularizovali ho na prorockých biblických konferencích, které se konaly od roku 1876. Tímto způsobem dispensacionalismus (jak je toto schéma nazýváno) pronikl do většiny protestantských denominací.

Po Darbyho smrti roku 1882 hnutí vedli další silní vůdci: James Butler Stoney (1837-1903), James Taylor st. (1870-1953) a James Taylor ml. (1896-1970). Každá z těchto osobností ještě rozšířila Darbyho učení o tom, že člověk se musí oddělit se od zla, aby se vyhnul nákaze. James Taylor st., který byl podle zpráv zbožný muž, zdůrazňoval nutnost „vyvarovat se zlého“ a prohlašoval, že „spasení je v církvi“, tedy v bratrském společenství. Byl to jeho syn, James Taylor ml. (zvaný Velký Jim), který na společenství uvedl hanbu extrémním učením a opovrženíhodným osobním chováním. Zavedl učení o „oddělených stolech“, které zakazovalo sedět u jednoho stolu s každým z rodiny, kdo je starší dvanácti let a kdo „neláme chleba“ ve společenství. Tento zákaz byl později rozšířen na jedení jídla, které připravil nevěřící. Ještě i další striktní opatření byla zavedena pod vedením Velkého Jima. Děti uzavřených bratři se například nemohly stýkat s jinými dětmi, účastnit se školní výuky náboženství ani mimoškolních aktivit. Od roku 1961 bylo všem členům zakázáno studovat vysoké školy a ti mladí lidé, kteří již studovali, byli nuceni školy opustit. Brzy poté bylo zakázáno stát se členem jakékoli veřejné organizace, jako např. odborů, a vykonávat zaměstnání, která vyžadovala odbornou kvalifikaci, jako například povolání lékárníka či lékaře. Moc, kterou Velký Jim uplatňoval, ho nakonec přivedla k pádu. Zcela se oddal vydělávání peněz, stal se zajatcem alkoholu a byl posedlý ženami a sexem. Po shromáždění v Aberdeen v srpnu roku 1970 byl Taylor přistižen s posteli s jednou ze svých následovnic. Později se snažil tuto událost bagatelizovat jako zkoušku, která měla odhalit, kteří následovníci mu jsou skutečně věrně oddáni. Tento skandál se ale dostal do médií a v následujících dvou letech přivodil hnutí ztrátu asi 8 tis. členů.

Od Taylorovy doby se utvořila řada oddělených skupin uzavřených bratří, které se většinou nazývají podle svých vůdců např. jménem Frost nebo Renton. Jedna ze skupin se nazývá podle Crohamova sálu v anglickém Croydonu, kde vznikla. Hlavní skupina je doposud někdy nazývána jménem Velkého Jima z úcty k Taylorovi. 

Od 70. let minulého století pokračuje hnutí uzavřených bratří v téměř stejném duchu nejprve pod vedením Jamese Symingtona (1914-1987), farmáře v Severní Dakotě, a později Johna Halese (1922-2002), diplomovaného účetního z australského Sydney. Jeho syn Bruce David Hales ho vystřídal jako „universální vedoucí“ a „vyvolený nástroj“. V posledních letech se pravidla ještě zpřísnila a členům není dovoleno obývat dvojdomek nebo mít společnou stěnu s tím, kdo není též členem společenství. Nesmějí být chováni psi, kočky ani jiná domácí zvířata a zakázány jsou i televize a počítače. Tomu, kdo tato pravidla nenaplní, je „odňato společenství“, což znamená, že žádný z bratří a sester nebude s přestupníkem po stanovenou dobu jíst ani mluvit.

Bohoslužebná shromáždění mají ve svém středu jednoduché „lámání chleba“ zpravidla v 6 hodin ráno. Přijímání se účastní i děti. Při těchto příležitostech je čten oddíl z Bible a přítomní bratří o něm hovoří. Ženám není dovoleno v takové situaci mluvit. Kromě těchto shromáždění se konají i „přátelská setkání“, shromáždění ke studiu Bible a třídenní konference. Počet členů je těmi, kdo hnutí nedávno opustili, stanovován asi na 27 tis. na celém světě. Uzavření bratří jsou velmi těsně svázanou a velmi intenzivně nábožensky žijící organizací, která silně ovlivňuje či řídí každý aspekt života svých členů.


"Uzavření bratři" | Přihlásit/Vytvořit účet | 46 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pondělí, 14. květen 2012 @ 19:33:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Naozaj neuveritelne dristy.A samozrejme vsetci ich vodcovia tvrdia,tak ako vsetci protestanti, ze vychadzaju z Biblie.Toto je v poradi uz kolka protestantska cirkev?



Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Úterý, 15. květen 2012 @ 16:49:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Darby byl biblicky věřící člověk který objevil v Božím slově skryté pravdy, podobně jako Martin Luther. Jeho učení nebylo samozřejmě úplně čisté, to by ani nešlo, ale jeho poznání bylo velké. Díky jeho působení mohlo vzniknou mnoho sborů a díky misionářské činnosti jeho kolegů a nebo dalších, kteří navázali na probuzenecké hnutí vznikly sbory Páně také v České republice, dnes pod jménem Křesťanské sbory. Malá historie je zde. To, že někteří další a další "vůdcové", kteří svým ovečkám dávali nést těžké jho a nebo dokonce smilnili, jak čtu, tak to je samozřejmě něco jiného a podle těchto bych určitě Plymouthské hnutí neposuzoval.



Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Úterý, 15. květen 2012 @ 16:55:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je proste osud vsetkych odpadlikov. Nespravne a bludne vyklady Biblie a velka roztriestenost , stale pokracujuca. Pocet 30 000 cirkvi je toho priamym dokazom.


]


Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Úterý, 15. květen 2012 @ 17:11:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, jak se ŘKC řídí Biblí, když se otvírá démonům v podobě setkání v Assisi apod, i když Bible před tímto varuje...



]


Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Úterý, 15. květen 2012 @ 17:25:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nespravne a bludne vyklady Biblie  ta privadzaju k nespravnym zaverom.nechcem ta tym urazit, niekedy sa vyjadrujem stroho, ale neznamena to, ze ta nemilujem a ze sa za teba nemodlim. Precitaj si tu na grane vysvetlenia katolikov k Assissi, vychadzajuce z Biblie.
A este upozornujem, ze katolicka cirkev sa aj dalej bude stretavat s inymi nabozenstvami, a aj s neveriacimi, naposledy nas papez zriadil tzv. dvoranu pohanov, kde debatuje s ateistami.To je misijna uloha cirkvi.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Úterý, 15. květen 2012 @ 17:51:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale s tím betmo počítáme, že se střetáváte s jinými náboženstvími. 
Od toho je i výsledek, kdy lidské tradice x náboženství, míchající se v koktejl, u vás nahradili Boží slovo. 
I ta vaše misijní úloha je vidět, když konáte tato setkání a v nich necháte modlit se ostatní ke svým bohům, aniž by jste vzpomněli Krista.. 


Kam kráčí církev?

V říjnu tohoto roku se konalo v Praze opět Fórum 2000. V rámci tohoto setkání se konalo v úterý 17. října 2001 Multireligiózní shromáždění v katedrále svatého Víta. Do křesťanské katedrály byli katolickými představiteli pozváni všichni představitelé pohanských náboženství, aby zde vzývali svá božstva. 

Na tomto shromáždění promluvil předseda České křesťanské akademie profesor Tomáš Halík. Ve svém proslovu kromě jiného řekl: „Společná meditace představitelů hlavních náboženství světa - hinduismu, buddhismu, židovství, křesťanství a islámu - náboženství, k nimž se hlásí drtivá většina dnešního lidstva - je už tradičně součástí a duchovním středem konference Forum 2000. Před vás, zde shromážděné a před tvář Nejvyššího předstupují muži, reprezentující pět duchovních cest. Po každé z nich po dobu mnohem delší než tisíc let kráčely milióny žen a mužů, nalézali a zakoušeli zde odpověď na nejdůležitější otázky života." Ve svém dlouhém projevu nevzpomněl ani jednou Pána Ježíše Krista! 

Pak promluvil pražský arcibiskup kardinál Miloslav Vlk jako nejvyšší představitel římsko-katolické církve v naší zemi. Ve svém projevu mimo jiné řekl: „Jako biskup této katedrály vás všechny vítám - a nejraději bych se přivítal s každým z Vás osobně - na místě, kterým procházely naše duchovní a kulturní dějiny a jež je mimo jiné spjato se společným posvátným místem odpočinku slavných osobností našeho národa… Čím můžeme přispět my - zástupci různých vyznání a velikých náboženství - k úspěšnému uskutečnění tématu konference, aby nezůstalo spjato s pouze ubohou horizontální rovinou čistě lidského snažení, často odtrženou od zdroje všech hodnot, kterým je Bůh? Hledejme společné minimum globálního věku, kterým je láska člověka k člověku, v sekularizované podobě řečeno: vzájemná solidarita." Kardinál Vlk rovněž nevzpomněl ve svém projevu ani jednou Pána Ježíše! 

Velmi překvapeni se ptáme: Nevědí snad tito představitelé církve, že Ježíš Kristus je základním kamenem křesťanské církve? Určitě vědí! Proč Ho tedy nevzpomněli? Stydí se snad tito představitelé církve za Ježíše Krista před pohany? Anebo cítili, že Ježíš, který prohlásil „Já jsem ta cesta, pravda i život, nikdo nepřichází k Otci než skrze mne", se do tohoto podivného společenství nehodí? 

Na tomto shromáždění měl také proslov hinduista Karan Singh z Indie. Tento pohan se naopak odvážně přiznal ke svým pohanským bohům: 

Ať je s námi požehnání Indrovo, jehož sláva sahá daleko, i požehnání Púšanovo, toho, jenž zná vše, jakož i požehnání Tarkšjovo, kola jehož vozu se nikdy nerozbíjejí, a nechť též Brhaspati nám žehná! Ó vládce ohně, dej ať září země, ať září rostliny, a nebe ať září, přines zář do lidského nitra, nechť jsou všechny čtyři konce světa naplněny požehnáním… Bože ohně, Bože vzduchu, Sluneční bože, Bože měsíce, Ostatní bohové, Vládce Šivo, Sluneční božstva a Bohové větru, Ochránci světa, Bože planety Jupiter, Bože deště, Bože oceánů, vy všichni nám přineste požehnání… Ať' v míru přebývají bohové, božská síla Brahman a všichni lidé. 

Tento pohanský představitel vyjmenoval celou řadu pohanských bůžků, které uctívá. Vyznával veřejně svoji víru v pohanské bohy a nestyděl se za tyto své modly. 

Představitelé křesťanské církve v naší zemi však Pána a Spasitele Ježíše Krista ani nevzpomněli. To je šokující. Neměli bychom v této situaci přemýšlet o slovech apoštola Petra, která řekl před nejvyšší radou? 
 Ježíš je ten kámen, který jste vy stavitelé odmítli, ale on se stal kamenem úhelným. V nikom jiném není spásy. Není pod nebem jiného jména, zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni. (Sk 4:11-12.) 

Ještě hroznější je však skutečnost, že „křesťané" pozvali pohany do křesťanského chrámu, aby zde společně vzývali pohanské modly i živého Boha. Touto „společnou meditací" - tedy „křesťansko-pohanskou meditací" byl jediný živý Bůh srovnán s pohanskými modlami, jakoby pohanští bohové byli rovní jedinému živému Bohu. Jsme šokováni touto degradací živého Boha na úroveň pohanských model. Nestalo se to však poprvé. Podobná shromáždění se uskutečnila i při předcházejících setkáních Fóra 2000 v Praze. 

A nejen to nás šokuje! I ta skutečnost, že jedna z nejvýznamnějších památek v naší zemi, která byla po celá staletí jedním ze symbolů křesťanství, se stala místem uctívání pohanských bohů. Není snad tato skutečnost dílčím naplněním slov Ježíše Krista? 
 …uvidíte znesvěcující ohavnost, jak stojí na místě svatém. (Mt 24:15) 

a také zradou Ježíše Krista? Pán Ježíš Kristus přece praví: 
 …ale běda tomu, který Syna člověka zrazuje… (Mt 26:24) 

Podle nejnovějších zpráv svolává papež Jan Pavel II. na 24. ledna 2002 do města Assisi druhé setkání představitelů všech náboženství světa ke společným modlitbám. „Křesťan" svolává pohany, aby se všichni spolu - křesťané s pohany modlili ke svým bohům, neboť je přesvědčen, že tyto společné modlitby k modlám budou mít „požehnaný" vliv na celé lidstvo. Papež je tedy přesvědčen, že modlitby k modlám jsou účinné a mají veliký a kladný význam. Není to poprvé. Podobné shromáždění svolal papež Jan Pavel II. do Assisi již před patnácti léty r. 1986. 

Toto míchání „křesťanství s pohanstvím" není náhodné. Pro čtenáře Písma svatého jsou tato společná „modlitební setkání" jasným znamením doby. „Římští křesťané" považují vzývání a uctívání pohanských model za stejně důležité a významné jako vzývání a uctívání živého Boha. Jakoby pro ně neexistovala slova Apoštola Pavla: 
 …moji milovaní, utíkejte před modlářstvím!… Nebo že modla něco znamená? Nikoli, nýbrž že to, co pohané obětují, obětují démonům, a ne Bohu. Nechci, abyste vešli ve společenství s démony. Nemůžete pít kalich Páně i kalich démonů. Nemůžete mít účast na stolu Páně i na stolu démonů." (1K 10:14-21 .) 

Dnešní církev otevírá vědomě své chrámy pro pohanské modlářství. Je to nejen degradace živého Boha na úroveň pohanských model, ale také míchání pravdy se lží. Je to příprava pro vládu antikrista na této zemi. Ve Zjevení 13 je jasné proroctví, že dojde na naší zemi ke globalizaci politické, ekonomické i náboženské, tedy ke spojení všech náboženství. Toto spojené náboženství bude pak uctívat „šelmu" - antikrista jako svého boha. 
 Budou před ní klekat všichni obyvatelé země, jejichž jména nejsou od stvoření světa zapsána v knize života, v knize toho zabitého Beránka… Vydala rozkaz, že zemřou všichni, kdo před ní nepokleknou. (Zj. 13,8.15.) 

Věrní následovníci Ježíše Krista budou tedy opět pronásledováni a likvidováni. Flirtování s pohanstvím je synkretismem, a podle slov starozákonních proroků, duchovním cizoložstvím. Toto znamení je již tak zřetelné, že každý, kdo má otevřené oči, vidí zcela jasně v jaké době žijeme. Svatý Jan píše: 
 Děti, varujte se modlářství! (1J 5:21 ) 

- Mgr. St. Kaczmarczyk -


]


Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 15. květen 2012 @ 17:22:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
O tom, co se vyvinulo z Plymouthských bratří byl kdysi pěkný článek v religionistickém časopise Dingir, který doporučuji. Křesťanské sbory vznikly z tzv. Otevřených bratří. Uzavření jsou radikálnější. Zajímavé je, že působí i v Čechách, mají tu asi čtyři sbory, ale moc se o nich neví. Prý unikli pozornosti státních orgánů i za komunistů.


]


Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Úterý, 15. květen 2012 @ 20:06:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A kde bych na netu našel tohle číslo (nebo ten článek) časopisu Dingir?


]


Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 15. květen 2012 @ 20:30:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že to jsi Ty:-) http://www.dingir.cz/archiv/Dingir102.pdf, článek se jmenuje Uzavřená církev.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Úterý, 15. květen 2012 @ 21:24:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že jsem to já? Tak moc děkuji!
Ty patříš ke Křesťanským sborům? My jsme nedávno navštívili sbor v Praze na Spořilově který je zřejmě nejblíž tomuto učení bratří, které je také popsáno v literatuře br. Křesiny, ale jak jsem uvedl u Darbyho, ne se vším co je psáno u br. Křesiny, tak s tím souhlasím....


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 16. květen 2012 @ 19:38:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nic není tak daleko pravdě. Já jsem kvaker, ale Dingir čtu od jeho založení.
Ale docela zajímavé je, že křesťanské sbory mají svůj způsob bohoslužby, tedy že předem není nic připraveno a kázat může kdokoli spontánně, od nás, když se k nim v době, když vznikali, přidala část ultraortodoxních britských kvakerů. Ale jinak jsme nebe a dudy (nechme stranou, kdo je kdo :-)).


]


Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 16. květen 2012 @ 07:46:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Křesťanské sbory vyrostly z bratrského hnutí, ale Legulda si pořádně nepřečetl jím uvedený odkaz.  Jarek Adrýsek to tam formuluje přesně , cit. " Roku 1848 se ve Spojeném království podle přístupu k věřícím ostatních církví hnutí diferencovalo na dvě skupiny, otevření bratří a uzavření bratři (Darbysté).............. Vznik prvních sborů tohoto hnutí na území dnešní ČR spadá do roku 1909. Je spojen s misijním působením otevřených bratří "   Tolik Jarek . Takže , Křesťanské sbory vyšly z "otevřených bratří" tzv. Müllerovců a ne Darbystů. Zjišťuji, že mnozí lidé zaměňují tyto pojmy a myslí si, že KřSb jsou ti Darbysté. To vůbec není pravda a musím se proti tomu ohradit. Mezi Darbym a Müllerem došlo k věroučné roztžce, která vedla k tomu, že se Plymouthské hnutí roštěpila na sbory "uzavřených" a "otevřených" bratří.

Jinak u nás "Darbysty" nereprezentují KřSb , ale tzv. " Exkluzivní bratři" . Mají vydavatelství "Posel pokoje" a sbory v něktrerých místech republiky. Jeden myslím je v Pardubicích. Silné zázemí mají v Německu. Jsou vedeni k oddělení se od všeho světského. Nevím zda nedošlo k posunu, ale dříve seděli odděleně muži - ženy ve shromku, berou se mezi sebou, nemají televizi apod. Nevím, třeba se to změnilo.

Jednou byl br. Kurzawa ( vyslovovalo se "Kuřava", asi to neumím napsat správně) , vzácný bratr a písmák z KřSb Karlovy Vary ( to jsem byl ještě malý kluk) , na návštěvě u svých rodných bratří v Německu . Ve shromáždění Exkluzivních bratří  ( Darbystů) mu nedali Památku Páně což byl jasný signál, že ho považují ze " zesvětštělého" i když to nebyla žádná pravda. Nic nepomáhala přímluva jeho rodných bratří, Nejsi z nás, nic nedostaneš. Vzláštní a opravdu sektářské jednání


]


Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 09:05:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dík za ujasnění. I já jsem měl za to, že Kř.sb navzují na Darbysty. On Darby prostě později, řekl bych, docela "ulítl" a došlo k rozdělení kvůli naprostým maličkostem. Viz odkaz na časopis Dingir, který tady dal Ingmar.


]


Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 16. květen 2012 @ 10:32:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dotazy na Krispuse a Leguldu (případně na další uživatele GS hlásící se k "otevřeným" nebo "uzavřeným" bratřím):

1) Jaký vztah mají čeští "otevření bratři" (Křesťanské sbory) ke spisům a učení:
a) F.J.Křesiny
b) F.L.Křesiny
c) J.N.Darby

2) Jaký vztah mají čeští "uzavření bratři" (darbysté) ke spisům a učení:
a) F.J.Křesiny
b) F.L.Křesiny
c) J.N.Darby

3) Sbory, které v posledním desetiletí vystoupily z denominace Křesťanské sbory patří typově mezi "otevřené" nebo "uzavřené"?
a) Praha-Spořilov
b) Ústí nad Labem
c) Poděbrady
d) Jeseník

Děkuji


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 11:54:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nehlásím se k otevřeným a ani k uzavřeným. Nejsem členem Kř. sb. Pouze se v poslední době zajímám o tyhle směry, tedy o vznik Křesťanských sborů, které založil F.J. Křesina a dále o učení obou Křesinů, jak Františka tak i jeho syna Luboše. Navštěvuji jiný sbor. Na některé otázky se pokusím odpovědět.

1) Jaký vztah mají čeští "otevření bratři" (Křesťanské sbory) ke spisům a učení:
a) F.J.Křesiny - spíše kladný, je to je jejich zaladatel, viz např. www stránky Křesťanských sborů v Brně, kde jsou k dispozici některá vyučování ze série "Přímé stezky pro dítky Boží" od Františka.
b) F.L.Křesiny - správně L.P.K. - opačný než na otce Fr. V některých sborech je jeho literatura zakázaná, zřejmě protože v ní dost tvrdě kritizuje Křesťanské sbory, že se spolčili se státem v roce 1956 a stali se tím sektou. Ale učení Fr. a Luboše by mělo být stejné, jen Luboš učení rozšířil. A také Kř.sb mají pravděpodobně jiný pohled na Charismata než Luboš. Tedy, že dary proroctví a jazyků mohou být i v dnešní době, viz 1:Kor 13:8-10.
c) J.N.Darby - předpokládám že celkem otevřený, ale to se zeptej přímo těch co navštěvují Kř.s.

2) Jaký vztah mají čeští "uzavření bratři" (darbysté) ke spisům a učení:
a) F.J.Křesiny - nevím
b) F.L.Křesiny - nevím
c) J.N.Darby - předpokládám, že by se k jeho odkazu mohli hlásit, ale jen předpokládám

3) Sbory, které v posledním desetiletí vystoupily z denominace Křesťanské sbory patří typově mezi "otevřené" nebo "uzavřené"?
a) Praha-Spořilov - měl jsem možnost tento sbor navštívit před třemi týdny a byli tam přítomni i mnozí bratři z Kř. sborů a vyřizovali pozdravy. Jsem přesvědčen, že jsou "otevření", ale možná se s těmito škatulkami nijak neslučují. Jiný věřící tam má každopádně přístup na jejich nedělní pobožnost, Ale s podmínkami pro účast na Večeři Páně se já osobně neztotožňuji!
b) Ústí nad Labem - nevím, ale pravděpodobně jako na Spořilově
c) Poděbrady - nevím, ale pravděpodobně jako na Spořilově
d) Jeseník - nevím, ale pravděpodobně jako na Spořilově, tedy řekl bych, že určitě



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 16. květen 2012 @ 13:28:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odpovědi. Doufám, že zareagují ještě další.

Děkuji též za upozornění na zkomolení zkratky jména Luboše Pavla Křesiny.

Mám jeden doplňující dotaz k problematice podmínek pro účast na Večeři Páně: jak to pojímá sbor na Spořilově a jak sbory denominace Křesťanské sbory?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 14:48:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Neznám úplně zásady pro přijetí k Památce u těchto sborů. Z vlastní zkušenosti vím, že např. v Kř.sb v Karviné jsem mohl mít účast na Památce, jen se mě někdo zeptal, jestli jsem přijal Ježíše Krista.
Ovšem na Spořilově je to přísnější. Tam by nepřipustili k Památce např. toho, kdo by učil, že křest Duchem svatým je jakási druhá zkušenost po znovuzrození, tedy letniční učení. I mě náš hostitel nedoporučil účast, protože poznal, že mám v některých bodech učení nejasnosti a jsou tedy mezi námi určité nesrovnalosti. Ale osobně tohle učení nepovažuji za nějak důležité, prý jsme nesprávně ovlivněny někým a tak tyto body potřebujeme hlouběji poznat a utvrdit se v nich. Tohle mě zarazilo, ale nějak jsem se to snažil pochopit. To je určitě věc, se kterou nesouhlasím, řád při Večeři Páně je popsán v 1.Kor 11 kap....



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 16. květen 2012 @ 17:42:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
přístup k VP podmíněný věroučným kádrováním - tak to je dost kuriozní přístup



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Středa, 16. květen 2012 @ 17:57:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale není ojedinělý, i jinde je pouze pro "vyvolené".


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 09:48:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
pak ovšem nejde o Večeři Páně ale o Večeři naši (Večeři jejich)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 16. květen 2012 @ 18:22:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jednotlivé sbory nejsou svázané striktním příkazem kdo může k Památce Páně a kdo ne. Nerozšířenější požadavky jsou : Znovuzrození + křest. Každý by měl zvažovat, zda nemá někde nevyřízené účty než k Památce přistoupí. To, že Leguldovi v Praze - Spořilov dali za úkol biblicky pochopit úlohu Ducha sv. rozuměj podle jejich vyučování ve sboru, svědčí o jejich sklonu k exkluzivitě. Ach jo, kdy se ty sbory naučí pravé toleranci . Památka v Bibli není podmíněna věroučně .  Podle Písem se jí může zúčastnit každý , kdo uvěřil.  To, že sbory vyžadují víru + křest je naše tradice . Malá, ale hezká .....



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 16. květen 2012 @ 13:39:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
J.N.Darby - předpokládám že celkem otevřený, ale to se zeptej přímo těch co navštěvují Kř.s.

Na jednom semináři sloužících bratří v Kř.s., kterého jsem byl účasten (ač nejsem členem Kř.s.), jsem ohledně Darbyho slyšel, že Kř.s. na něj nenavazují (a proto se jim nelíbí, když jim někdo říká "darbysté"). Znělo to z úst spíše mladších bratří, takže nevylučuji, že starší generace to může vidět jinak.

Na webu Kř.s. Český Těšín se píše: "Roku 1848 se ve Spojeném království podle přístupu k věřícím ostatních církví hnutí diferencovalo na dvě skupiny, otevření bratří a uzavření bratři (Darbysté)."


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 16. květen 2012 @ 14:06:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně se domnívám, že církev, která převzala celý systém eschatologie a eklesiologie od Darbyho, je možné nazvat Darbysty. Problém vidím spíš v tom, že v těchto kruzích je označení církve jménem člověka nepřípustné, protože to evokuje denominaci.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pátek, 18. květen 2012 @ 09:13:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale co je na té větě z webu Kř.s. Český Těšín: "Roku 1848 se ve Spojeném království podle přístupu k věřícím ostatních církví hnutí diferencovalo na dvě skupiny, otevření bratří a uzavření bratři (Darbysté).", nejzajímavější, je to, že svým ideovým odpůrcům ("uzavřeným") udělali přesně to, co "uzavřeným" vadí u všech denominací - dali jim církevní označení a k tomu ještě jménem člověka.
Slušná podpásovka ...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 14:16:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, vztah k Darbymu mají uzavření bratři určitě kladný, napsal jsem schválně, že mají otevřený vztah k němu. Přečti si třeba článek z časopisu Dingyr, který tu dal pastýř, tam je Darby přímo jmenován jedním bratrem z uzavřených..... :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 14:23:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A chybička se vloudila. Odpovídám na něco jiného. Kř. sb. jsou otevření, ale Darby byl pak uzavřený, takže se to skutečně někdy píše špatně, že Kř. Sb navazují na Darbyho....


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 16. květen 2012 @ 17:42:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
děkuji za upřesnění


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 16. květen 2012 @ 17:45:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
vlastně mám ještě jednu otázku: zmiňují se někde F.J.Křesina a P.L.Křesina o J.N.Darby? Pokud ano, v jakém smyslu?




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 17:55:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, určitě ano. Např. L.P.Křesina v jednom kázání, které je na netu, jak jsem poslal ten odkaz na jeho knihy. A také v knize Boží správy věků. Ve smyslu velmi kladném, nikoliv že by ho nějak kritizoval za nějaké extrémy. Vždyť Křesina se s Darbym musí shodnou snad na 95% a Křesina na jeho učení navazuje, byť sbory Páně a Kř. sbora jsou "otevřené". Také náš hostitel měl v angličtěně větší množstí Darbyho knih a velmi si je pochvaloval. Přiznal, že snad některé věci by napsal trošku jinak, ale jinak, že s tím vším souhlasí. Tož tak.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 09:52:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Darby napsal ty své stěžejní spisy před rozdělením (rok 1848) na "otevřené" a "uzavřené" bratry nebo až po rozdělení?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 10:07:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To už opravdu nevím. Ale napiš své dotazy třeba na info @ kresina . org , tedy bez mezer a tento bratr ti určitě odpoví na tvé otázky...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 16. květen 2012 @ 18:13:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To co napsal Legulda je v zásadě správně. Jen to doplním. KřSb byly asi 5 let ( od roku 1950 - 1955) zakázané komunisty, protože se rozhodovaly zda přijmou státní registraci nebo ne. Byli bratři, kteří byli pro registraci, jiní ne. Nakonec se dohodli , že ano, ale bylo již pozdě. Propásli termín. L.P.Křesina patřil k proudu radikálů a když se později KřSb registrovaly ( asi v roce 1955 nebo 1956) tak došlo k nějakým rozepřím na toto téma a také vzájemným křivdám. L.P.Křesina odešel do USA. 

Po revoluci 1989 se staré křivdy znovu jistým způsobem otevřely, ale nakonec šly ....... tady končím, protože nebudu ventilovat vnitřní věci jedné církve s neznámým " Informátotrem "

Osobně si myslím, že spisy Darbyho nikdo nestuduje. Mohou být výjimky, ale dost pochybuji. Alespoň jsem se já nikdy nestkal s tím, že by někdo přišel a odkazoval se na Darbyho.
 
Knihy L.P.Křesiny jsou na první pohled velmi písmácké. Sám jsem je hltal a za totáče poslouchal Křesinu z Radia Monte Carlo. Dnes vím, že v některých komentářích vychází z příliš striktně oddělených problematik od sebe. Např Kázání s hory je určeno Židům a bude se podle nich žít v   1000 - letém král. To, že ono "programové prohlášení" života v Jeho král. je aktuální pro každého křesťana tak zavádí do teoretické roviny . Je tam víc věcí, které jsou už dnes překonané. Navíc, právě v těch knihách jsou vloženy ty osobní křivdy, které tam na dálku s neblíže určenými osobami řeší, což není správné už vůbec. 




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 10:04:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za upřesnění ohledně L.P.Křesiny.


tady končím, protože nebudu ventilovat vnitřní věci jedné církve s neznámým " Informátotrem "

hmm...

tady vůbec nejde o ventilování s Informátorem, ale o ventilování na Granosalis

když jsem zkusit zagooglovat na GS, tak jsem našel např.

F.L.KŘESINA - Zpronevěra nauce o Církvi a místním sboru

NOVINKA na www.kresina.org/

F.L.KŘESINA - Církev, která je Jeho Tělo a místní sbor v Písmech Nové smlouvy




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 14:17:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já nechci jít do podrobností a jinak jsem to nemyslel nějak zle, spíš mě pobavila předzdívka "Informátor" . Myslím si, že br.Křesina, jak zestárl tak víc zradikalizoval své učení. Vedl jsem s ním kdysi polemiku ohledně registrace, přijímání názvů a log církví.


]


Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pátek, 18. květen 2012 @ 09:17:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale co je na té Andrýskově větě: " Roku 1848 se ve Spojeném království podle přístupu k věřícím ostatních církví hnutí diferencovalo na dvě skupiny, otevření bratří a uzavření bratři (Darbysté)", nejzajímavější, je to, že svým ideovým odpůrcům ("uzavřeným") udělal přesně to, co "uzavřeným" vadí u všech denominací - dal jim církevní označení a k tomu ještě jménem člověka.
Slušná podpásovka ... Proč si u "otevřených" nedal analogicky do závorky Müllerovci?


]


Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 15. květen 2012 @ 23:47:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zde je odkaz ještě na jeden článek těch nejuzavřenějších. Zdá se, že podobné skupiny mají 5 základních charakteristik:

 1) neuznávají denominace a přesto je vytváří,
 2) jsou křesťany bez přívlastku a přesto jsou naprosto specifičtí,
 3) mluví o jednotě, ale jejich jednota obvykle spočívá v tom, že se oddělí od ostatních a vytvoří vlastní skupinu,
 4) neuznávají žádnou teologii, ale obvykle vytváří teologii vlastní, často úzkoprsou,
 5) nemají žádnou strukturu a přesto je vede obvykle silný jedinec, který bývá mírou všeho.

Přesto je nesoudím a respektuji je.

Článek se jmenuje "Skutečně uzavření" a je zde: http://www.dingir.cz/archiv/Dingir406.pdf




Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 16. květen 2012 @ 14:05:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dík,
já bych nechtěl být členem takovéto uzavřené společnosti. Ale je třeba brát v úvahu, že to napsal student evangelík, který zřejmě nezastává zrovna fundamentální výklad Bible.
Jinak vidím, že časopis Dingir píše o všem možném... článek ze shromáždění s Ulfem Ekmanem napsal Leoš Kyša, člen Českého klubu skeptiků Sisyfos, který se musel při psaní velmi dobře bavit.... Byl jsem na jeho přednášce o konspiračních teoriích v Brně.


]


Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 16. květen 2012 @ 20:12:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně jsou KřS docela sympatické (i když toto není o nich). Zejm. proto, že nerozvíjí prokatickou ekuménu. Pokud ovšem zrovna netvrdí, že Duch svatý by měl zůstat na stránkách Bible.


]


Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 10:07:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně jsou KřS docela sympatické (i když toto není o nich). Zejm. proto, že nerozvíjí prokatickou ekuménu.

myslíte tím "praktickou" ekuménu?

v této souvislosti by mě zajímalo jaký je Váš výměr pojmu "ekuména" - bez toho nepochopím význam tohoto Vašeho sdělení


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 16:29:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýř myslel pravděpodobně prokatolickou ekuménu...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 19:32:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se: mělo být "prokatolickou".

Jinak ekuménu znám dvojí:

1. jednota ve smyslu, že ostatní přijmou učení druhého a připojí se (to zastávají adventisté, katolíci a někteří charismatici)
2. jednota ve smyslu vzájemného respektu a uznání svébytnosti (zde jsem velkým fandou)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pátek, 18. květen 2012 @ 09:19:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za Vaše upřesnění.

A Ekumenická rada církví dle Vás zastává který typ ekumeny?


]


Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Sobota, 19. květen 2012 @ 06:59:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je škoda že L.P.Křesina prijal od Drbyho nebiblickú nauku o vytrhnutí církve pred príchodom falošného krista,
 nauku o dispenzací a niektoré ďaľšie.
Keby bol L.P.Křesina zostal sám sebou mohol dnes požívať ďaleko väčšiu úctu od kresťanov po celom svete.
Křesinove knihy a kázania ma posunuli o veľký krok dopredu v chápani Slova Božieho a som mu zato
vďačný.



Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Sobota, 19. květen 2012 @ 14:11:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rudinec,  budes omnoho vdacnejsi, ked vznikne este nieco dokonalejsie, ktore bude viac odpovedat Biblii, a to uzavreti bratia s otvorenym koncom a otvoreni bratia s uzavretym koncom.nepochybne ta toto nove chapanie Bozieho Slova  dovedie na tvojej ceste do uplneho konca .:), .:)./bez urazky .:)/



]


Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 20. květen 2012 @ 08:12:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Najskôr si prečítaj křesinove knihy a  potom filozofuj.

Ale ečte viac ti doporučujem knihu:Žena jazdiaca na šelme

Najdeš ju aj na GS.


]


Re: Re: Re: Re: Uzavření bratři (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Neděle, 20. květen 2012 @ 21:10:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rudinec, zelam ti, aby si nasiel pravdu, ktorou je Jezis. Vazim si ta, preto, ze sa zaujimas o Boha. Ak nebudes klast Bohu prekazky, Duch Svaty Ti pomoze a vovedie ta do uplnej pravdy.


]


Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy