Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 464 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485329
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Majetek církvi nepatřil
Vloženo Pátek, 14. září 2012 @ 01:10:01 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Navrhovaný zákon o „církevních restitucích“, je legislativní paskvil. Úroveň vlastního textu předpisu je dost mizerná, těžko říci, zda-li účelově, čehož využívají kritici i apologeti samotného záměru pro konstruování argumentů, proč je předloha nutná a bezvadná nebo naopak škodlivá a chybná. Faktem zůstává, že přes třeba správnost jednotlivých tvrzení mohou být pro laika nesrozumitelná.


Největší potíž je v samotném jádru věci, tedy co a komu se má - „vracet“. Pojem restituce, v lidovém polistopadovém slovníku chápaný jako navrácení majetku („co komunisti sebrali“), označuje v právnické terminologii navrácení do původního stavu. Pokud se podíváme na původní stav, stanovený tímto právním předpisem (velmi problematicky) do února 1948, zjistíme, že majetek, který je předmětem zákona, byl v tehdejších pozemkových knihách zapsán jako vlastnictví far, kostelů, hřbitovů a jiných podobných právnických osob. Tedy nikoli církví dnes registrovaných….

Zároveň se pojetí vlastnického práva tehdejší doby lišilo od současného tím, že nebylo stanoveno jako jednotné a univerzální v předpisu ústavní síly, ale vymezovaly jej běžné zákony. Konkrétně na „vlastnictví“ církevních obcí se vztahovala norma vytvořená již Josefem II., do československého právního řádu recipovaná zákonem č. 11/1918, která fakticky odebrala formálním vlastníkům dotčeného majetku dispoziční právo k němu, a to ve prospěch státu. Vycházela totiž z ideje, že „církevní majetek“ není majetkem církevním, ale veřejným (de facto státním), podobně jako dnes majetek územně samosprávných celků.

Dlužno dodat, že ve všech ostatních ohledech na tom byly církve za první republiky podobně jako dnes. Názor, že církev ani nemůže být subjektem nějakých majetkových nároků, a to z toho prostého důvodu, že takový majetek nikdy ani nevlastnila, zastávají mimo jiné přední ústavní právníci (např. prof. Pavlíček).

Shrňme si tedy situaci: navrhovaný zákon převádí majetek, který vlastně vždy patřil státu (nebo jakousi náhradu, u které není jasné za co), do rukou subjektů, kterým nepatřil nikdy. O restituci, ačkoli je to v zákoně deklarováno, tedy zcela jasně nejde. Zákonodárce, respektive vládní koalice s dosti silným deficitem legitimity vlastně zcizuje veřejný majetek v obrovském rozsahu a hodnotě soukromému subjektu. Nevratně.

Bude-li zákon řádně přijat, nebude z tohoto titulu v rozporu s Ústavou ani žádným jiným předpisem ústavní síly. Kromě formulace v čl. 1, že „zdrojem veškeré moci je lid“, totiž Ústava žádné limity pro zákonodárce ohledně dispozice s veřejným, tedy společným, majetkem nestanoví. Ačkoli se v případě „církevních restitucí“ jedná o zjevnou blamáž ohledně účelu zákona, jelikož stát nic nevrací, ale dává, je to v pořádku. Jeho přijetí otevírá zcela novou dimenzi, kdy nějak slepená „stojednička“ nebude jenom draze kupovat a levně prodávat, ale už i rozdávat. No, aspoň že se bude kde modlit…

Autor je student Právnické fakulty UK


"Majetek církvi nepatřil" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Majetek církvi nepatřil (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Pátek, 14. září 2012 @ 12:01:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý nepřihlášený student právnické fakulty UK se dopouští poměrně zásadního faulu, když se legislativně odkazuje na Josefa II. jako na toho, kdo definoval vlastnictví církevního majetku a zcela pomíjí, že křesťanství na našem území bylo 1000 let před Josefem II. a jeho reformou, kterou de-facto vyvlastnil katolickou církev, oddělil ji od příjmů (je jedno jakých) a učinil podřízenou koruně.



Sudent, který nezná... (Skóre: 1)
Vložil: martino v Sobota, 15. září 2012 @ 13:55:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co je to za studenta práv, který není schopen navštívit archiv a přečíst si platné zákony z roku 1947 a následně od roku 1948? To bude asi v budoucnu skutečné právnické eso. Ten povede zástupy přímo do kriminálu svojí totální neschopností. Skutečný iniciativní blb.



Re: Sudent, který nezná... (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 15. září 2012 @ 14:05:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš za to, člověče, který soudíš ty, kdo takové věci dělají, a sám činíš totéž, že unikneš Božímu soudu? Nebo pohrdáš bohatstvím Jeho dobroty, shovívavosti a trpělivosti, a nevíš, že Boží dobrota tě vede k pokání? Svou tvrdostí a nekajícným srdcem si shromažďuješ hněv ke dni hněvu a zjevení spravedlivého Božího soudu. On odplatí každému podle jeho skutků. Těm, kteří s vytrvalostí v dobrém skutku hledají slávu, čest a neporušitelnost, věčný život. Avšak těm, kteří jsou sobečtí a neposlouchají pravdu, nýbrž poslouchají nepravost, odplatí hněvem a zuřivostí.


]


Hřbitov jako právnická osoba :-) (Skóre: 1)
Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Pondělí, 17. září 2012 @ 10:09:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
....byl v tehdejších pozemkových knihách zapsán jako vlastnictví far, kostelů, hřbitovů a jiných podobných právnických osob. Tedy nikoli církví dnes registrovaných….

Studente práv měl by ses živit psaním humorných děl jako Šlitr. Hřbitovy, kostely a fary jsou a byly majetkem farností a netvoří samostatné právnické osoby.

Joe



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy