Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 446 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507410
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Večeře Páně
Vloženo Neděle, 18. listopad 2012 @ 15:12:45 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal legulda

Otázka: Ca znamená brát nehodně chleba a víno při Večeři Páně?

Abychom mohli odpovědět na naši otázku, musíme prozkoumat jeden text, který se k Večeři Páně vztahuje. Nalézáme jej v lK 11,20-34. Pavel zde řeší problém, který nastal v Korintě. Jaké zde panovaly poměry: ,,Když vy se společně scházíte, není to slavení Večeře Páně. Když totiž jíte, každý si bere napřed svou večeři, jeden má hlad a druhý je opilý. Což nemáte domy, kde můžete jíst a pít? Anebo opovrhujete Boží církví a zahanbujete ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci? Mám vás snad pochválit? Zato vás nechválím.“


Zkusme si to představit. Možná už odpoledne se sešli ve sborové místnosti ti, kteří byli bohatí a nepracovali. Popíjeli víno, jedli, povídali si. Patřili k ,,lepším“ lidem. K večeru pak začali přicházet ti chudí, kteří celý den pracovali. Nakonec přišli otroci. Ti, kdo přišli rovnou z práce, byli hladoví a unavení. Jaký kontrast s těmi, kteří zde byli již delší dobu, byli sytí a někteří dokonce i opilí! Když potom začali slavit Večeři Páně, byli rozděleni: na ty lepší, syté a spokojené, a na ty méněcennější, špinavé, unavené a hladové. Pavel k tomu říká, že tohle Večeře Páně není. Proč? Vysvětluje to v dalším úseku: ,,Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také předal, že Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazován, vzal chléb, vzdal díky, rozlomil jej a řekl: ,Toto je mé tělo, které se za vás láme. Toto čiňte na mou památku.' Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: ,Tento kalich je nová smlouva v mé krvi; toto čiňte, kdykoliv byste pili, na mou památku.' Neboť kdykoliv byste jedli tento chléb a pili tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud nepřijde.“

Když čítáváme tento text, většinou nevnímáme kontext, do něhož je zasazen. A právě ten je klíčový k pochopení toho, co zde Pavel vlastně říká. Popisuje večeři Ježíše s jeho učedníky. Po Kristových slovech ale připojuje svou poznámku: ,,Neboť kdykoliv byste jedli tento chléb a pili tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.“

Co znamená „zvěstujete smrt Páně“? Tato slova v trochu jiné podobě už v epištole jednou použil. Celý dopis začíná tím, že Pavel řeší problém rozdělení korintských křesťanů na ty lepší a horší. Jedni se považovali za Pavlovy, jiní za Petrovy a další za Kristovy. Oháněli se vzděláním, moudrostí, původem či duchovním obdarováním. Vytahovali se jeden nad druhého, kdo je lepší. Pavel to důrazně odmítá jako projev tělesnosti. O sobě pak říká: ,,Rozhodl jsem se, že nechci mezi vámi znát nic než Krista Ježíše, a to toho ukřižovaného.“ (1K 2,2). Ukřižovaný Kristus zde znamená spolu s Kristem ukřižovaný Pavel. A je-li ukřižován, je ukřižován se svým původem, vzděláním, moudrostí i schopnostmi. Pokud tedy jeho služba přináší nějaké výsledky, není to důsledek onoho vzdělání či Pavlových mimořádných schopností, protože to vše zemřelo s Kristem, ale je to výsledek Kristova působení v Pavlovi. A tak jestliže mají křesťané při večeři Páně zvěstovat smrt Páně, zvěstují tím vlastně svou smrt. Zemřeli s Kristem, jak to Pavel říká na mnoha jiných místech. Spolu s ním pak povstali k novému životu. Kdo to ale s Kristem zemřel? Všichni, kdo mu uvěřili, jak ti bohatí, vznešení a důstojní, tak ti chudí, špinaví a hladoví. S Kristem povstali také všichni. Kristus je srovnal, jsou si naprosto rovni. Protože na to ale mají tendenci zapomínat, mají si to připomínat vždy, když lámou chléb a pijí z kalicha. Zvěstují tak svou smrt s Kristem. Současně si uvědomují, že ten bratr vedle nich, i když je chudý, je stejný Kristovec jako oni.

Logicky pak Pavel pokračuje: ,,Kdo by tedy jedl ten chléb nebo pil kalich Páně nehodně, bude vinen proti tělu a krvi Páně. Ať člověk zkoumá sám sebe, a takto ať z toho chleba jí a z toho kalicha pije. Neboť kdo jí a pije nehodně, jí a pije sobě odsouzení, nerozsuzuje tělo Páně. Proto jsou mezi vámi mnozí slabí a neduživí a mnozí spí. Kdybychom sami sebe rozsuzovali, nebyli bychom souzeni, když jsme však souzeni od Pána, jsme vychováváni, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.“

Co je oním rozsuzováním těla Páně? Slovo ,,rozsuzovat“ Pavel použil ještě v 1K 4,7, kde je psáno: „Kdo tě rozsuzuje?“ ve významu: ,,Kdo tě odlišuje od ostatních?“ Rozsuzovat tedy znamená správně rozlišovat, hodnotit. Rozsuzovat tělo Páně znamená rozpoznávat, že určití lidé tvoří toto tělo, zatímco jiní ne. Znamená to uvědomit si, že se v případě i slabých a chudých věřících jedná o spoluúdy téhož těla. Takže kdo jí a pije, aniž si takto správně uvědomí, že ti lidé kolem jsou součástí téhož těla, církve, jí a pije sobě odsouzení. Správně rozdělovat tělo znamená správně posuzovat jednotlivé údy jako stejně cenné součásti církve a dávat to svým chováním a postojem k bratřím a sestrám najevo. V 10. kapitole téže epištoly Pavel klade paralelu mezi oltářem Izraele, který celý národ spojoval do jednoho celku, a mezi chlebem a kalichem, který mnohé lidi spojuje do jednoho celku těla Kristova. Když si vzpomeneme na popis hostiny z 21. verše, vidíme, že tento pohled na církev Korintským chyběl.

Kdo nerozsuzuje tělo Páně, jí a pije nehodně. Kdo by jedl ten chléb nebo pil kalich Páně nehodně, bude vinen proti tělu a krvi Páně. Proviní se, propadá trestu ohledně těla a krve Páně. Proto Pavel říká, ať člověk nejprve prozkoumá sám sebe, a tak, zkoumaje sám sebe, ať z toho chleba jí a z toho kalichu pije, pokud ví a pozná, že jeho poměr k bratřím a sestrám je správný, že tělo Páně správně rozsuzuje.

V korintském sboru mnozí nezkoumali z tohoto úhlu sami sebe a neviděli správně církev jako tělo. Svým chováním při večeři Páně to dávali jasně najevo. Proto byli mezi nimi mnozí slabí, neduživí a mrtví. Mohli to být mnozí z těch chudých, kteří tak dopadli v důsledku přezírání oněmi ,,silnými“, ale mohli to být i ti silní, které tak Bůh trestal a káznil. Dále Pavel uvádí, že kdyby se věřící sami správně posuzovali, nebyli by souzeni od Pána. Takto je však Pán soudí a trestá, aby je vychoval ke správnému chápání církve. Je to především proto, že jim hrozí i to, že budou odsouzeni spolu se světem. Může to snad znamenat, že mnozí z nich vlastně nikdy nebyli znovuzrozeni. Kdyby se ale na sebe podívali, zjistili by, jak zlý mají postoj k bratřím a sestrám, což by pro ně mohl být i signál toho, že nemají Boží lásku a nepatří Pánu. Ten, kdo Pánu nepatří, bude odsouzen spolu se světem, protože vlastně nikdy nebyl ze světa vytržen, stále do něj patří. Pavel tedy před tímto stavem varuje.

Závěr pojednání o Večeři Páně je už pouze shrnutím toho, co bylo řečeno: ,,Proto, moji bratři, když se scházíte k jídlu, čekejte jeden na druhého. Je-li někdo hladový, ať jí doma, abyste se nescházeli k odsouzení.“

Večeře Páně je něčím, o čem si většinou myslíme, že nás už nemůže překvapit. Vše o ní víme, i když každý po svém. Kéž by nás při ní vždy překvapilo ono rozsuzování. Kéž sebe vidíme jako ty, kteří se ucházejí o právo mít obecenství s druhými a dostanou je pouze díky Kristově smrti. A kéž ty druhé vidíme jako drahé bratry a sestry, údy téhož těla, jehož jsme součástí i my a jehož je Kristus hlavou!

Zdroj: Sborový zpravodaj Budík, číslo 10, strana 77 – 79. Vydavatel Petr Vaďura, Praha. Vydáno v září 2000.

"Večeře Páně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 19 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 18. listopad 2012 @ 17:45:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petr Vaďura je vzácný člověk, který hledá správný obraz Boží v biblických verších. Jeho pořady jsou všem bratřím a sestrám prospěšné k poznávání a k růstu ve víře.

Zmíním některé: Na ČRo jsou to "Na křesťanské vlně Plzně", "Ranní slovo", někdy i "Doteky". Na TWR je to "Ke kořenům". Spíše bych však jeho pořady doporučil těm pokročilejším, které neznejistí některá odvážná, ale biblická tvrzení, jež mdlejší věřící nedokáží přijmout a mohou jim zkomplikovat cestu k Bohu.




Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Pondělí, 19. listopad 2012 @ 13:28:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Unshaken, znáš tedy Petra Vaďuru osobně? Co si myslíš o těchto komentářích?
http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&sid=10197#116038

http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&sid=7424#89359



]


Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Pátek, 23. listopad 2012 @ 17:45:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petra Vaďuru osobně neznám. Znám ho z moderování křesťanských pořadů. Pro výklady biblických knih si dokáže pozvat velmi fundované teology. Svými otázkami je dovede dost potrápit, ale činí to důstojně, s láskou a nekonfrontačně. Hlavně to poslední je velkým darem.

Jestliže mu někdo klade za vinu, že se ptá otevřeně na věci, které zajímají kdekoho z nás, ale dogmatici je považují za tabu, to mu nelze vyčítat. Že se dokáže zeptat i na pochybnosti a otevřeně v rozhovorech o pochybnostech hovoří, to nelze považovat za odchod od víry, ale pávě naopak za projev velké víry.

Velké poznání (pro mne učitě) přinesly zejména rozhovory s nyní již zemřelým Janem Hellerem.


]


Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 19. listopad 2012 @ 10:59:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná je právě tohle zdůvodněním eucharistického postu. Naši předkové nic nejedli a pili jen čistou vodu od půlnoci, kdykoliv přistupovali ke stolu Páně, což většina z nich činila jen o Božích hodech. Vánočním, velikonočním a svatodušním. Když potom novodobí církevní  otcové začali zvát věřící k přijetí Eucharistie kdykoliv, třeba i 2x denně, což je povolené maximum, podmíněné plnou účastí na druhé mši svaté a plném soustředění na biblické texty a jejich výklady tak tuto povinnost zmírnili na 1 hodinu před přijímáním. Což bylo oficiálně vyhlášeno na II. vatikánském koncilu. I tak je ale možné se postit už od půlnoci, ale nikdo nemá právo k tomu nutit druhého.



Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Úterý, 20. listopad 2012 @ 19:49:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co tohle?

Jan 13:1  Před svátkem pak velikonočním, věda Ježíš, že přišla hodina jeho, aby šel z tohoto světa k Otci, milovav své, kteříž byli na světě, až do konce je miloval.
2  A když večeřeli, (a ďábel již byl vnukl v srdce Jidáše Šimona Iškariotského, aby jej zradil,)
3  Věda Ježíš, že jemu Otec všecko v ruce dal a že od Boha vyšel a k Bohu jde,
4  Vstal od večeře, a složil roucho své, a vzav rouchu, přepásal se.
5  Potom nalil vody do medenice, i počal umývati nohy učedlníků a vytírati rouchou, kterouž byl přepásán.
6  Tedy přišel k Šimonovi Petrovi. A on řekl jemu: Pane, ty mi chceš nohy mýti?
7  Odpověděl Ježíš a řekl jemu: Co já činím, ty nevíš nyní, ale potom zvíš.
8  Dí jemu Petr: Nebudeš ty mýti noh mých na věky. Odpověděl jemu Ježíš: Neumyji-liť tebe, nebudeš míti dílu se mnou.
9  Dí jemu Šimon Petr: Pane, netoliko nohy mé, ale i ruce i hlavu.
10  Řekl jemu Ježíš: Kdož jest umyt, nepotřebuje, než aby nohy umyl; nebo čist jest všecken. I vy čistí jste, ale ne všickni.
11  Nebo věděl o zrádci svém; protož řekl: Ne všickni čistí jste.
12  Když pak umyl nohy jejich a vzal na sebe roucho své, posadiv se za stůl zase, řekl jim: Víte-liž, co jsem učinil vám?
13  Vy nazýváte mne Mistrem a Pánem, a dobře pravíte, jsemť zajisté.
14  Poněvadž tedy já umyl jsem nohy vaše, Pán a Mistr, i vy máte jeden druhému nohy umývati.
15  Příklad zajisté dal jsem vám, abyste, jakož jsem já učinil vám, i vy též činili.
16  Amen, amen pravím vám: Není služebník větší pána svého, ani posel větší nežli ten, kdož jej poslal.
17  Znáte-li tyto věci, blahoslavení jste, budete-li je činiti.
rastan



Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Čtvrtek, 22. listopad 2012 @ 21:34:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám zato, že večeře Páně je o přijímání chleba a kalicha, viz Mt 26, 26-28; Mk 14, 22-24; Lk 22, 19-20. Řád při večeři Páně je pak popsán v 1Kor 11, 17-34. Zde se však o umývání nohou nepíše. Ve verších které jsi uvedl se nemluví o večeři, není to součást večeře Páně...


]


Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 28. listopad 2012 @ 17:08:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když to není součást večeře Páně, tak čeho?
rastan


]


Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 23. listopad 2012 @ 06:17:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky, Leguldo.

  Moc hezký článek. Smrt Krista a jednota Božího lidu, jedno tělo, je tajemství, které nejde nahradit půstem či jinými náhražkami.



Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pátek, 23. listopad 2012 @ 17:00:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

26  Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
27  Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.
28  Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29  Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.


Domnívám se, že zde jde především o ty, kteří si dostatečně jasně neuvědomují, že (při večeři Páně) přijímají skutečnou krev (v podobě vína), a skutečné tělo (v podobě chleba)!

Takoví se proviňují proti tělu a krvi Pána! Dnes třeba kalvinisté, a já nevím, jací pikharti ještě, ti, pro které je to všechno jenom jako... :-(





Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 23. listopad 2012 @ 19:11:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mikaele ...citušeš písmo ktoré hovorí o chlebe a tvrdíš že príjmame skutočné telo?...nie je to protimluv?


26  Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
27  Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.
28  Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29  Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzen

ivanp


]


Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Sobota, 24. listopad 2012 @ 15:33:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Písmo říká jasně, že tento chléb je tělem Páně:

28  Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29  Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.

Nevidíš to? :-o



]


Re: Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 25. listopad 2012 @ 10:35:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...nie nevidím...

28  Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29  Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, (odkiaľ vieš že ,,telo Pánovo,, znamená ,,oplatku?...z kontextu vyplýva že ,,telo Pánovo,, znamená cirkev...)jí a pije sám sobě odsouzení. 

ivanp


]


Re: Re: Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 25. listopad 2012 @ 13:18:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chléb, který jíme přo Večeři Páně, představuje jak Pánovo fyzické tělo, které se lámalo za nás na kříži Golgoty, tak Církev jako tajemné Tělo Kristovo. Víno, které pijeme z kalicha Nové smlouvy, představuje krev Páně prolitou jak na kříži, tak na slitovnici v nebeské velesvatyni, díky čemuž nám mohou být a jsou odpuštěny hříchy a Bůh se nad námi může slitovat a smilovat neboli prokázat nám milosrdenství a milost jako vyjádření Boží lásky k nám.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 28. listopad 2012 @ 17:11:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy a k čemu je v nebi slitovnice?? Slitovnice byla součástí truhly s Desaterem, mám chápat tak, že v nebi mají také Desatero? A pro koho?
rastan


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 28. listopad 2012 @ 22:07:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj rastane,

... Slitovnice byla součástí truhly s Desaterem ...

Ano, a podle Exodu 25 měl Mojžíš udělat stánek svědectví a všechny předměty v něm podle vzoru, který mu byl ukázán na hoře, kde byl s Bohem 40 dní a nocí. Originál stánku svědectví a jeho svatyně je v nebi - viz Zj 15:5 Potom jsem uviděl: V nebi byla otevřena svatyně stánku svědectví ... Ten ukázal Bůh Mojžíšovi, aby podle něj udělal "pozemský" stánek, kde by se s Mojžíšem nad slitovnicí setkával Bůh, neboť to byl zároveň stan setkávání.
Ex 31:7 Stan setkávání, truhlu pro svědectví, slitovnici, která je na ni, a všechny předměty stanu, ... To všechno bylo uděláno podle nebeského vzoru. Jestli je v nebeské truhle svědectví také Desatero nevím, ale nejspíš ne, protože to bylo potřeba na zemi, ne v nebi. Ale slitovnice na ní jako součást a příkrov truhly svědectví předpokládám je, protože slitování a následně svědectví Boží a setkávání s Bohem je potřeba neustále.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 27. listopad 2012 @ 13:52:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Já o žádné "oplatce" nemluvil. A odkud vím, že chléb při večeři Páně je Pánovo tělo? Z Písma. :-)

...z kontextu vyplýva že ,,telo Pánovo,, znamená cirkev...)jí a pije sám sobě odsouzení.

To vylývá tobě! A ty jsi neomylný? Že nejdeš dělat papeže... :-D


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 27. listopad 2012 @ 13:55:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Pardon, vyplývá... :-)


]


Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 25. listopad 2012 @ 12:25:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
        Umývanie nôh
                                                                                       Ev.  Jána 13  kap. 
 
Pri zamýšľaní sa nad touto témou nechcem tento pohľad predkladať ako jediný pravdivý. Chcem ho skôr predložiť do diskusie. Pretože problém je veľmi zložitý k pochopeniu a bol predmetom mnohých svárov a nedorozumení medzi bratmi. Všetci máme slobodnú vôľu a nikto nie je povinný viazať sa na výklad iného brata ,ak zistí, že v jeho výklade je  nesúlad so Slovom Božím. Každý je však povinný, bez hnevu znášať neúmyselné chyby iných.
Prosil som v modlitbe nášho Pána o požehnanie pri písaní, pretože bez jeho požehnania je zbytočné sa o niečo pokúšať a náš Pán vie, že ja nemám žiaden postranný úmysel napr: predvádzať svoje poznanie. Mojím zámerom je iba jedno, trochu prispieť do osvetlenia tak zložitého problému. Boh je ten ,ktorý otvára i zatvára zmysel svojich slov a ako Komensky hovorí:“,že kto ostríha zákona Božieho zmocňuje sa i jeho zmyslu a ktorí sú bezbožní, tým je písmo vo svojich tajomstvách ako zapečatená kniha.“

Náš Pán je ten,ktorý nikomu nedáva poznať celú pravdu. Jednému dá poznať jedno a druhému druhé ,aby sme sa jeden nad druhého nepovyšovali ,ale aby sme boli jeden od druhého závislý a tak si jeden druhého ctili a vážili, ako aj Písmo hovorí,aby sme v pokore mali jeden druhého  za vyššieho od seba./Fil.2,3/
 
Nejaký  čas som  chodil  do kresťanskej skupinky,kde  sa pri večeri Pánovej umývali nohy.Vvychádzali sme z ev. Jana13,12-15 „  A potom, keď umyl ich nohy a vzal svoje rúcho, zase si sadol a povedal im: Či viete, čo som vám učinil?  Vy ma voláte Učiteľom a Pánom a dobre hovoríte, lebo som.  Ak tedy som ja vám umyl nohy, váš Pán a Učiteľ, aj vy máte jeden druhému umývať nohy.  Lebo som vám dal príklad, aby ste, jako som ja vám učinil, aj vy tak činili.“
Tento výrok P.J.Krista je tak jednoznačny,že som nikdy nepochyboval o tom ,že konáme správne.Chápali sme to jako symbol pokory jedného pred druhým.
Po niekoľkých rokoch som počul kázanie kazateľa Dave Hunta na úplne iné téma,ako to naše ,ale medzi iným sa stručne zmienil i o umývaní nôh pri večeri Pánovej v niektorých kresťanských zboroch..Jeho pohľad na vec ma vtedy nepresvedčil,ale donútil ma zamýšľať sa nad problémom z iného uhlu pohľadu.V nedávnej dobe som veril,že Novému zákonu možno porozumieť poznaním Starého zákona, pretože tam sa všetko dialo predobrazne na naše poučenie./1Kor.10,11/ Tento názor už teraz odsúvam na druhé miesto .Teraz posudzujem biblické problémy NZ najskôr z následovných troch viet,ktoré sa inak volajú evanjelium.
 že Kristus zomrel za naše hriechy podľa písem
a že bol pochovaný
 a že v tretí deň vstal z mŕtvych podľa písem
Keď P.Ježíš išiel Petrovi umyť nohy  Peter to nechcel dovoliť.“Ježiš odpovedal a riekol mu: Čo ja robím, ty nevieš teraz, ale potom zvieš.“Všetci učenníci videli,že P.J.Kristus fyzicky umyl Petrovi nohy.Keď P.Ježíš hovorí Petrovi,že  teraz nevie čo mu učinil , ale potom zvie, tak myslí na nejakú duchovnú vec.Tu je treba zauvažovať ,čo Pán Ježíš tým myslel,že porozumie tomu až po určitej udalosti ,ktorá sa ma stať.Ktorá to bola udalosť ???
Umývanie nôh je očistný akt.Vieme dobre ,že po poslednej večeri bol náš Pán ukrižovaný,aby každého,kto uverí v neho očistil od jeho hriechov.Osobne som presvetčený,že P.Ježíš tým myslel  na evanjelium ,na naše očistenie od hriechov.
Pokúsim sa to dokázať desiatym a jedenástym veršom : „ Ježiš mu riekol: Ten, kto je umytý, nepotrebuje iného, len aby si umyl nohy, lebo je celý čistý. Aj vy ste čistí, ale nie všetci. Lebo znal svojho zradcu a preto povedal: Nie všetci ste čistí.“Keď P.Ježíš hovorí o Judášovi,že nie je čistý, nemyslí na fyzickú čistotu, ale nato,že Judáš neveril ,že P.Ježíš je Boží Syn.
Pretože iba viera v Božieho Syna a jeho krv preliata na kríži nás môže očistiť.Na tomto svete nie je nič iného, čo by nás mohlo urobiť čistými pred Bohom.
Ako ešte vysvetliť  14 verš:“ Ak tedy som ja vám umyl nohy, váš Pán a Učiteľ, aj vy máte jeden druhému umývať nohy“.Verím,že týmto veršom  nie je myslené fyzické umývanie nôh ,ale vzájomne sa utvrdzovanie  v tom,ako nás P.J.Kristus na kríži očistil od našich hriechov.
 Ap.Pavol v 1Kor. 11 kap.od17 verša opisuje priebeh večere Pánovej v zbore v Korinte a nie je tam ani zmienky o umývaní nôh.
Tento spôsob môjho uvažovania je tiež odvodený od rozhovoru  P.Ježíša a Samaritánky pri studni./Jan 4 kap./
„Ježiš odpovedal a riekol jej: Každý, kto pije z tejto vody, bude zase žízniť;ale kto sa napije z vody, ktorú mu ja dám, ten nebude žízniť na veky; ale voda, ktorú mu dám, obráti sa v ňom na prameň vody, vyvierajúcej do večného života.“
P.Ježíš tu zasa nemysli na fyzickú vodu,ale na evanielium,ktoré jediné nám môže dať večný život.
Podobne P.Ježíš hovorí v / ev.Jan 10kap./
„ Ja som dvere. Ak niekto vojde cezo mňa, bude zachránený, a vojde aj vyjde i pašu najde“.
P.Ježíš samozrejme nie je dverami ,ale ukazuje na to,že iba cez vieru v neho,ako Božieho Syna môžeme byť zachránení.
Týmto svojim postojom nechcem znevážiť bratov a sestri,ktorí si fyzicky umývajú  nohy.
Snažil som sa len hlbšie zamyslieť nad týmto problémom.



Re: Re: Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 28. listopad 2012 @ 17:30:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych to pojal stručně a jasně - pojďme všechno "zduchovnit" ať máme klid od všech nějakých "otravných" úkonů.

Pokud pustím ze zřetele SZ, pak si můžu na základě těch "tří vět" vysvětlit všechno tak, jak mi to pasuje do krámu. Obávám se, rudinče, že jsi sklouzl do evangelické roviny - nic nemusíš, vše dokonal Kristus. To vyvěrá z tvých tří vět. Ovšem SZ nepustí takto uvažovat, proto ho raději odsuňme na vedlejší kolej a nejlépe ho přestat vůbec tisknout, je to jenom otrava číst a může se stát, že nás pak žere svědomí a to my nechceme! My chceme být "oduchovnělí" a happy v Kristu. Ještě bych měl návrh, rudinče, uprav tu první větu, protože pokud Kristus zemřel podle písem, tak písem SZ a tam je zbytečné chodit! Napiš krátce, zemřel, pochován, vyšel z hrobu. To úplně stačí a můžeš si vše vysvětlit, aby ti to pasovalo.
JE MI TĚ OPRAVDU LÍTO!
rastan


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy