Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 170, komentářů celkem: 429696, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 547 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116586246
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Guláš ducha a světa
Vloženo Pondělí, 03. listopad 2014 @ 08:04:17 CET Vložil: Tomas

Zkušenosti poslal unshaken

Jan, který osobně poznal Krista, nám ve svém evangeliu zapsal z rozhovoru Piláta s Ježíšem:

Ježíš řekl: „Moje království není z tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; mé království však není odtud.“ (Jan 18:36)


Pilát, pověřený římskou mocí k zastupování císaře na podrobeném území dobře věděl, že je nutné likvidovat jakýkoliv odpor proti vládě impéria. Zvláště od těch, kteří se vydávali za legitimní nástupce krále okupované země. Římané dokonce takové lidi vyhledávali, aby je bez milosti usmrtili a tím rychle připravili jejich stoupence o veškeré naděje na obnovu původní vlády. V případě Ježíše však víme, že Pilát, ač povahově nemilosrdný, krutý a nenávidějící Židy, se zdráhal vynesení ortelu smrti, ač to byl z pohledu světské moci bezvýznamný člověk. Neboť Pilát pochopil, že Ježíš žádné riziko pro římské impérium nepředstavuje. Konečný verdikt nad Ježíšem učinil Pilát až na vyděračský nátlak židovské politické moci, skrývající se za zástupce Hospodinových vyznavačů. Z duchovního hlediska byl příčinou Ježíšovy smrti odpor náboženských vůdců, kteří si ke své duchovní povinnosti naimplementovali cizorodou touhu po světské moci.

Světské moci Bůh nevadí

Nedávno bylo možné z TWR slyšet svědectví křesťana, který před časem navštívil bratry v Číně. Z médií víme, a potvrzují to i některé zprávy z církví, že v komunistické Číně jsou křesťané pronásledováni. Tento svědek to také potvrdil, ale jen zčásti. Neboť jaká byla situace na místě? Opravdu, čínští křesťané se odmítli bavit o Tibetu, dalajlámovi, Náměstí nebeského klidu, o lidských právech. Ze strachu, že budou kvůli tomu persekuováni. Neboť tajná policie má uši všude.

Ale co je překvapující: V Číně lze vydávat a šířit jakoukoliv křesťanskou literaturu včetně Bible. S jediným omezením: Pokud neobsahuje něco jiného, než duchovní rozměr. Všudypřítomná cenzura však nepropustí nic, co by ohrozilo či podkopávalo světskou moc a jí nastolený pořádek.

Tohle je dost překvapivé. Čínská komunistická centrální moc se Boha nebojí a nestojí mu v cestě, pokud Boží poselství s sebou nepřináší světskou ideologii. Přesně tohle potvrzuje platnost doporučení našich prvních bratří, byť žili v době kruté a nemilosrdné římské nadvlády. Nadvlády určitě horší, než se nám jeví moc čínská. Jednání Římanů si jen těžko můžeme představit, zvláště když z historie sotva tušíme, jaký ohromný byl tehdy rozdíl Židem a Římanem. A z této drsné bezohledné doby máme překvapivé svědectví, že tato světská moc pochází od Boha a proto se jí máme podřizovat (Římanům 13:3,6; 1. Timoteovi 2:1,2; 1.Petrův 2:13,14). Tak tohle stojí za zamyšlení, když se ptáme, proč je ve světě tolik pronásledovaných bratrů a sester.

Bůh vadí jeho duchovním nepřátelům

Svědectví z Číny tedy potvrzuje slova knih Nového zákona. Komunistická moc v zemi, která je prosycená duchovními odkazy Konfucia, taoismu, islámu, buddhismu, hinduismu i křesťanství nebrání těmto náboženstvím, pokud její vládu neohrozí. Kapitalistický komunismus Číny dospěl k poznání, že ohrožení jeho vlády není od Boha či bohů, ale od lidí, ovládaných politickými názory. Je pak jedno, jakými náboženskými motivy jsou ovlivňováni či zda se za náboženství pouze skrývají.

Můžeme to aplikovat na historii Československa po únoru 1948? Jsem přesvědčen, že ano. Tehdejší moc totiž z počátku prosazovala jiný duchovní směr, tedy náboženství, které nazývala ateismus. Nesnášenlivost takového náboženství k ostatním náboženstvím zde byla více než zřejmá. A zastánci náboženství jiného než ateismu byli znevažováni a pronásledováni. Pokud se k tomu ještě připojilo vědomí, že některá z církví je pod vlivem zahraniční západní centrály, tak to dopadlo pro mnohé křesťany krutě. Když později komunistická moc dospěla k názoru, že pokud křesťané budou provádět pouze čistě duchovní činnost a ještě izolovaně, prakticky soukromě, a nebudou „agitkami“ veřejně narušovat mocenský stav a pořádek, uvolnila stavidla odporu proti Bohu. Dokladem je třeba vznikl jedinečného, svět fascinujícího ekumenického překladu Bible. Nicméně vše se dělo pod kontrolou státní moci, snažící se různými způsoby ovlivňovat církve skrze jejich představitele. Neexistuje však jediný poznatek, že omezení aktivity prováděla zásahem do Božího slova zjeveného lidem v Bibli. V tom měla v minulosti praxi pouze moc duchovní.

Parazit skrývající se za náboženský boj

Již v úvodu jsme vysvětlili, že Ježíš Nazaretský byl popraven na nátlak moci zastupované židovským sanhedrinem (veleradou). Střetl se tady judaismus, obsahující naroubovanou touhu po ovlivňování světského uspořádání, s představitelem učení o obrazu Božím, tedy s učením o pravé tváři skutečného Boha. Tady asi nikdo nepochybuje, že Ježíš představoval pouze duchovní autoritu přinášející Boží království. A že Jeho učení se netýkalo světské organizace sociálních a státoprávních záležitostí. Tam se ostatně Ježíš mohl snadno odchýlit. Kdyby přijal nabídku ďábla (viz poslední pokušení v Matouši 4:8-10), mohl být dobrým státním vůdcem. Bez problémů by vyřešil sociální problémy, všechny by nasytil, činil by zázraky (viz předchozí 2 pokušení v Matouši 4:3-7). Všude by byl pořádek, žádná zločinnost, ulice uklizené, kostely plné. Prostě dokonalý svět. Ovšem s tím rozdílem, že namísto uctívání Boha by lidstvo uctívalo ďábla. A Ježíš by nebyl obrazem Božím, ale obrazem svého pána. Sice dokonalý svět, ale zvrácené nebe.

Takže svět se všemi jeho touhami, ideály a ideologiemi, naroubovaný na obraz Boží, je parazit. Ne proto, že si to myslíme, ale proto, že Písmo nám o tom podává svědectví. Také parazit naroubovaný na židovské náboženství se dá ve stručnosti nazvat náboženskou ideologií, tedy směsicí Božího a světského. Tento parazit ukřižoval Ježíše, ne židovský Bůh uctívaný veleradou. Dodnes je v Izraeli zakázána evangelizace, což, jak si můžeme domyslet, má svůj původ v dávné historii.

Toto poznání má všeobecnou platnost. Například nesnášenlivost islámu k ostatním náboženstvím se dá snadno vysvětlit tak, jak jsme si popsali. Islám má přímo ve svém Písmu naroubovaného parazita. Neboť Mohamed byl člověk a do Koránu zahrnul nejen Boží zjevení, ale i své představy o světském uspořádání a vládě. Je to zkrátka guláš, který jako celek může být pouze nechutný. Ale jako v každém guláši, lze i zde vybrat ta původně ryzí místa, která se při patřičném opláchnutí dají připodobnit k těm zaručeně Božím.

Jak snadno zavléci parazita

Jiné svědectví, tentokrát od baptisty z návštěvy Severní Osetie, několik let po teroristickém útoku na školu v Beslanu: Svědek několikrát zopakoval, že za masakr více než 300 lidí, z toho 186 dětí odpovídá ruská vláda. Neboť nebyla schopná zorganizovat záchranu, ani nepřijala nabídku zahraniční pomoci. Je to tak správné, a ještě od křesťana? Je jasné, že byl ovlivněn parazitem - politikou s její ideologií. Zdravý rozum totiž praví, že za masakr mohou teroristé, kteří si zkázu pojistili tím, že stáli na odjištěných náložích. Není pak divu, že mezi církvemi, z nichž každá si svého parazita pěstuje, vzniká nevraživost až nenávist. Guláš ducha a světa si totiž každá církev i každý křesťan namíchává sám podle své chuti. Ten po patřičném přežvýkání těm ostatním nechutná. Čímž vznikají rozdíly mezi církvemi a nesnášenlivost, nemající nic společného s láskou, kterou přinesl Bůh svým lidem, tak nesmírně různorodým, že každý je jen originálem.

Parazité jsou všude, kam se člověk podívá. Docela nedávno se církve stavěly liknavě, ne-li pozitivně k útoku Američanů na Irák. 800 tisíc křesťanů muselo poté z Iráku uprchnout. Že se světské vlády chovají jak pomatenci, to je zákonité. Bezbožníkům je to prostě dané. A ty zbožné, kteří se modlí za smrt svých nepřátel, Pánbůh určitě nevyslýchá. Neboť k nám přišel s poselstvím lásky a odpuštění.

Poselství křesťanů

Je dobré si je zopakovat. Šířit dobrou zprávu a jako poslové v souladu s ní jednat. Naše království není z tohoto světa. Naše království je v nás, týká se našeho nitra a není závislé na okovech nebo hřebech kříže.

[Koloským 3:1,2] Protože jste byli vzkříšeni s Kristem, hledejte to, co je nad vámi, kde Kristus sedí na pravici Boží. K tomu směřujte, a ne k pozemským věcem.

Není úkolem křesťanů bojovat za sociální spravedlnost nebo lidská práva. Ale jednat jako křesťan. Když naleznu bližního v nouzi, stát se mu bližním. Ať pro hladovějícího nebo utiskovaného. To k poselství evangelia také patří. Dokonce je správné poradit světské vládě, jak bránit hladovění a útisku. Není však věcí křesťana světskou vládu měnit a proti její vůli do ní zasahovat. Je totiž od Boha. My bojujeme svůj boj s nadzemskými silami, nikoliv s mocí světskou. Staví-li se k nám přesto přece jenom nepřátelsky, nestojí za tím světská moc od Boha, ale duchovní síla temnoty. Tam je odpor na místě.

[Efezským 6:12] Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.

Boj vírou

Zde však položím otázku, na kterou jsem doposud nikde nenalezl odpověď a kupodivu, přestože je odpověď důležitá, každý se odpovědi a vůbec zmínce o ní vyhýbá:

Jak v tomto případě v boji proti duchovním silám, zvláště když jsou zastoupeny světskou mocí, postupovat. Vždyť máme milovat své nepřátele. To bych snad měl milovat satana a láskou ho přivádět k Bohu? Něco na tom bude. Petr dává pokyn pro odpor vůči ďáblu vírou:

[1. list Petrův 5:9,10] Vzepřete se mu pevně vírou; vězte, že týž druh utrpení se dokonává na vašem bratrstvu v celém světě. Bůh veškeré milosti, jenž vás povolal k své věčné slávě v Kristu, vás, když na krátko snesete utrpení, sám utvrdí, upevní, posilní.

Přestože je ďábel a jeho příznivci nadpozemská moc, Petr nám jako příklad dává anděly, kteří si nedovolí nad nimi vynést zatracující soud:

[2 Petrův 2:9-11] Pán však dovede vytrhnout zbožné ze zkoušky, ale nespravedlivé uchovat pro trest v den soudu; a to především ty, kdo se svévolně ženou za poskvrňujícími vášněmi a pohrdají každou autoritou. Jsou to drzí opovážlivci; nechvějí se před nadpozemskými mocnostmi a rouhají se jim. Ani andělé, ačkoli jsou větší silou a mocí, nevynášejí nad těmi mocnostmi před Pánem zatracující soud.

Tak z tohoto si alespoň já dělám závěr: Nemíchej světské záležitosti s těmi Božími. A i když se střetneš od světské moci s duchovním odporem, postav se proti němu vírou. A nebojuj jako džihádista nebo partyzán, či jako politický aktivista, neboť tento boj je bojem Božím. On pokládá nepřátele jako podnož Jeho nohou.

Pomáhej nám k tomu Pán. Amen


"Guláš ducha a světa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 35 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 08:47:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-)))
Tys tomu Háčku v závěru svého článku nasadil ale korunu a pořádnou!

Píšeš o duchovním boji, a přitom ti není jasná láska k nepřátelům! 

Háčku, zapamatuj si!

Protože nepřátele milujeme, proto nebojujeme proti nim, ale proti tomu co je ovládá!!



Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:04:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zase nic nepochopil.


]


Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:40:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je ale strašné jak tě nechápu,
žel proto, že jako ty hlouposti netlápu.
:-)))


]


Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 15:08:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych s výhradami souhlasil. Na jedné straně není dobře montovat do křesťanství politiku případně explicitní náboženství do politiky, ale na druhé straně co s náboženstvím, které se ukrývá jen za zdmi kostelů a sborů a navenek se šíří jen pusou a ne rukama? Taky nemyslím, že je úplně správné zavírat oči před tím, kam naši společnost žene konzumní přístup k životu a ekonomické teorie, které zanedbávají omezenost zdrojů a schopnost sebeobnovy naší planety. Někdo mi bude oponovat, že tohle do křesťanství nepatří, ale může se křesťan dívat nečinně na to, jak se kolem něho páchá evidentní zlo, i když třeba nevybočuje z jeho věroučných kolonek?
Co křesťan a politika? Já tvrdím: ano, proč ne? Ale ne proto, aby tam prosazoval křesťanské formy, ale spíš ten obsah, nezištnou péči o své okolí. A co trvalá udržitelnost? Moje duchovní společenství ji má už pár let jako jednu ze svých hodnot. Jak se k ní staví ostatní křesťané ale nevím.



Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 15:28:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takové duchovní společenství musí být postavené na individuálních jedincích duchovně bojujících za tyto duchovní hodnoty. Pokud je to obráceně jako je dnes zvykem, je to společenství pro společenství uzavřené samo do sebe. Kristovec tím co žije a vyznává až následně vytváří společenství lidí duchovně bojujících proti zlu doby. Pokud je to obráceně, má takové společenství hodnotu spíše politickou než duchovní. Viz různé charitativní organizace, které pomáhají lidem v nouzi, ale nejsou schopné duchovně se zlem bojovat. Jejich členi jsou spíše zaměstnanci, než individuality schopné vést duchovní boj.
Nejhorším příkladem jsou vysoce postavení katoličtí duchovní, kteří mají na politiku obrovský vliv, ale alibisticky ho neuplatňují! Proč by si měli pálit prsty, že. 
Místo toho alibisticky vyzývají ve svých pastýřských listech aby se jejich ovečky na politiky obraceli sami. Jsou to špatná pastýři, když se nechtějí postavit do čela svého stáda a hájit jeho zájmy, respektive duchovní hodnoty. Sedí zbaběle za bukem a pozorují jak jim jejich stádo trhají vlci. Pokud jde o majetky, no to je pak jiná!



]


Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 20:23:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ekologie do křesťanství neoddělitelně patří.

Je naší povinností, úkolem od Boha být dobrými hospodáři naší planety. (Gn 1,28)


]


Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 20:57:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No konečně z tebe něco rozumného vypadlo.
Já bych to ještě rozvinul. 
Náš vztah ke stvořenému světu, je součástí našeho vztahu k Bohu. Kdo miluje Boha, ten miluje i lidi, zvířata a přírodu.


]


Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 04. listopad 2014 @ 15:17:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já samozřejmě souhlasím. Jako odstrašující příklad uvádím jedno pražské společenství amerického ražení, které prý bohoslužbu vždycky končívalo u McDonald`s :-)
Ale ač nerad, ptám se: Dá se péče o životní prostředí provozovat bez politiky? Myslím v praxi a s nějakým hmatatelnějším dopadem.


]


Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:17:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Životní prostředí je v jistém smyslu to, pro co má být pro křesťana bližní.  Neboť "zvěstujte všemu stvoření", "všechno tvorstvo sténá", atd. Nejde tedy jen a pouze o péči dobrého hospodáře, ale o zvěstování spásy, a to nejen slovy.


]


Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:16:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Snažil jsem se to, co uvádíš, že by do práce angažovaného křesťana mělo patřit, vložit ve stručnosti do výroku "vysvětlovat vládcům". Životní prostředí je v jistém smyslu to, pro co má být pro křesťana bližní.  Neboť "zvěstujte všemu stvoření", "všechno tvorstvo sténá", atd. Nejde tedy jen a pouze o péči dobrého hospodáře, ale o zvěstování spásy, a to nejen slovy.

Co se týká politiky a křesťanů, tak se s politikou vždy do života křesťana zavléká nějaká ideologie se svými prioritami a nenávistnými postoji. Nejde ani uplatnit Ježíšovo "ano - ano, ne - ne". Konkrétně to vidím na KDU-ČSL. Nejde víra a politika sladit, určitě ne v tomto světě. Ona strana je toho příkladem. Tolik nenávisti jako u nich ani v jiných stranách často najít nelze. Když tak podívej se na blog předsedy a jeho předchůdců.


]


Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:45:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zase ty tvoje háčky Háčku?
Nejde ani uplatnit Ježíšovo ano, ano- ne, ne?!
Tak potom to co zde malomyslně tvrdíš- je ze zlého. Na mne se nezlob, já jsem toto neřekl..


]


Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:54:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na druhé straně se KDU-ČSL nikdy nesnížila k negativní předvolební kampani. Tu lze taky nazvat projevem nenávisti, ne? Já tu nechci úplně rozvířit politickou debatu, takže nebudu jmenovat tři strany, které se v tom řádně vymáchaly.
A ještě perlička: Kdysi jsem si našel formulář ke vstupu do KDU-ČSL, tedy ne, že bych tam měl v úmyslu vstoupit, jen mě zajímalo, jestli si tam kladou nějakou podmínku ohledně náboženského vyznání uchazeče. Překvapivě ne.
Ona se takhle strana tradičně spojuje s katolictvím, ale katolíci jsou i v jiných stranách a KDU-ČSL volí i nekatolíci. Mimochodem, dlouhodobě se schodujeme s jednou nevěřící kamarádkou (rozuměj já jako nekatolík), že se jedná o nejméně špatnou volbu. Nebo aspoň o jednu z nejméně špatných voleb.


]


Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:14:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já mám zkušenost jen podle článků, což považuji za ten správný obraz odhalující to nechtěné z nitra. Tedy pokud se člověk tato vyjádření naučí vyluštit. Osobní poznání členů však může být pravým opakem stranických špiček, což potvrzuješ.

Nicméně tento článek byl u mne motivován právě těmi projevy křesťanů, kteří se tak výrazně odchýlili od objektivní, světem poznatelné pravdy, že se nad příčinou člověk musel zamyslet. Hledal jsem tedy (jak ostatně každý máme) poznání v Písmu. V článku jsem své poznání stručně sepsal.

Pokud však máš jiný, ve tvém případě pozitivní náhled na spojení politika a křesťana, zkus argumentaci (podpořenou Písmem) sepsat do článku. Já osobně se děsím těch, kteří, většinou snadno, vysloví nějaký závěr, pevně za ním stojí, a když se jich zeptám "dokaž to Písmem, nebo alespoň nějak", tak obvykle  mlčí, či se urazí, nebo (to s těmi ze světa zažívám nejčastěji) sklouznou k invektivám. Takže přijmu každou kritiku, ale zatím, co jsi uvedl, plave jen na vodě.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 04. listopad 2014 @ 21:13:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vysloveně pozitivní nemám, ale mám vysloveně negativní pohled na křesťanství, které se snaží politiku apriorně démonizovat a uzavírat se za své zdi. Třeba mám svědkům Jehovovým mj. za zlé, že nevolí.
To bychom se museli pobavit vůbec o tom, co je To Bible a co pro nás znamená. Já tvrdím, že Bible nic nedokazuje, tedy nelze jí nic dokázat. Je to spíš vyznání, svědectví, jestli chceš, ale ne důkaz.
Naše kvakerské společneství zatím dalo světu dva americké prezidenty - tím prvním je možné se celkem i chlubit, to byl Herbert Hoover - ve funkci za velké hospodářské krize. O tom druhém radši pomlčím, ale pokud vím, ten byl spíš jen matrikový (Nixon). Jinak se kvakeři tu a tam angažují spíš v lokální politice. Písmo k tomu myslím celkem nepotřebují, z toho plyne spíš ten duch než konkrétní instrukce.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 21:30:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud jsi něco četl z mých článků, tak víš, že Písmo vnímám docela jinak, než je u běžných křesťanů obvyklé. Neboť jsou svázáni dogmatickými výklady a zažitými projevy kazatelů. To mi však nebrání v tom, abych čerpal z Písma to pravé poznání o Bohu. Které měli již naši předkové, zvláště ti obdaření velkou mírou milosti z kontaktu s Bohem. Takže Písmo je můj základ, i přes kritický náhled, snažící se odfiltrovat lidské nánosy.

Ty však, jak píšeš, nemáš se o co opřít. Říkáš sice o ducha, jenže to je příliš abstraktní pojem, nebo naopak, jeho vítr tě může zavát do končin skutečnému Duchu vzdálených. Nevidíš v tom problém?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 05. listopad 2014 @ 14:57:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A nesnažíme se jinými slovy o totéž?
Pokud jde o Bibli, snažíme se o totéž, jen si troufám tvrdit, že v tom jdu trochu dál. Uvědomuju si, že člověk ponechaný sám sobě může duchovně ulítnout a kolem sebe máme plno příkladů, ale na druhé straně přece nejsme sami. Je tu Bůh a jsou tu i lidé kolem nás, kteří jdou podobnou cestou jako my a můžeme si své hledání vzájemně porovnávat. Podobně chápu i Bibli. Já ji vůbec neodmítám, jen tvrdím, že ji psali stejní lidé jako my, kteří měli zkušenost se stejným Bohem jako my, ale byli zároveň stejně nedokonalí jako my. Bible je odrazem jejich zkušenosti a nebylo by přece zdravé spoléhat se jen na tu jejich zkušenost a nepokusit se o dobrodružství získat zkušenost vlastní. Bible nestojí mezi námi a Bohem. Je to, jak nám říkali ve škole o technických normách, "koncentrovaná zkušenost". A nevzít ji do úvahy by bylo hloupé.
Ono to není tak, že by Bible byla papírový Bůh v čisté podobě a na ni pak zlí katolíci (protestanti, pravoslavní, doplň si koho chceš) lepili nějaké nánosy. Ono je i v Bibli samotné těch nánosů plno a pokud použiju příměr, pokud se chceš dostat k opravdové čokoládě, musíš nejdřív sundat papír a staniol. A neznamená to, že jsou k ničemu, z papíru i staniolu se dá leccos vyrobit. Podobně v Bibli, když ji čteš, nedozvídáš se jen to podstatné, pro co ji čteš, tedy jaký je Bůh, ale dozvídáš se i spoustu věcí o době a způsobu myšlení lidí, kteří o Bohu psali.
Duch pro mě vůbec není pojem abstraktní, ale velmi konkrétní. Dovoluji si být s odpuštěním tak trochu mystik :-)
Mimochodem, můj oblíbený József Farkas dnes již zemřelý pastor maďarské reformované církve, jehož pár knížek jsem přeložil - takový maďarský Halík - tvrdil, že nejvíce je Bohu vzdálen ten, kdo ho následuje nenapadnutelným způsobem. Ten, kdo je Bohu blízko, bývá v očích okolí většinou tak trochu na hraně.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 05. listopad 2014 @ 15:35:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ani ryba ani rak? Ani ano ani ne?   

Typický přístup liberálů - zpochybňování pravdivosti a inspirovanosti Písma DS.

Vaše řeč budiž ano, ani, nikoli, nikoli. Co je nad to, je od ďábla, jak dí sám Ježíš. 

Maďarský Halík? Tak to už chápu, co tě inspiruje. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 05. listopad 2014 @ 17:28:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli jsi jako Jan, myslím ten biskup z diaspory, který napsal evangelium, ale považuješ se z 21. století, tak se máš od toho historického Jana co učit. Ve svém vyjádření jsi totiž Ježíšův výrok o jednoznačnosti sám popřel tím, že jsi ani nenapsal, co ti na bratrově vyjádření vadí. Přesto jsi ho dehonestoval názvem "liberál", ač máš bratra milovat. Alespoň z tvého vyjádření to vyplývá.

To mně, když někdo označí za liberála, tak to považuji za lichotku, neboť liberálové byli vždy hloubaví. Což se  těm jiným (nepřemýšlivým, nehloubavým, nebo si sám dosaď jiný opak lidí přemýšlivých, mě se líbí jedno slovo) nelíbilo pro jejich svobodomyslnost. A tak na ně naházeli bláto ze všech stran. Například koluje, že kostely jsou prázdné díky liberálům. Jak já chápu liberály, tedy svobodné myšlenkově a nespoutané bláboly a dogmaty, tak kostely nevyprázdnili oni, ale díky nim do kostelů ještě vůbec někdo chodí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 12:20:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No tak vidíš, já jsem tě "dehonestoval" a ty to považuješ za lichotku. Tak alespoň nějaký dobrý skutek z mé strany.  Abych tě mohl vskutku urazit, musel bych tě označit za fundamentalistu, tedy za křesťana stavícího na Bibli a tím ty, jak o sobě správně uvažuješ nejsi, ale jsi "volnomyšlenkář" jak to sám tvrdíš. Který z těch volnomyšlenkářů se ti zamlouvá nejvíce? Descartes, Voltaire, Kant, Nietsche, Schleiermacher, Bultmann  nebo nějací modernější?  Pozoruji, že i Darwin se ti zamlouvá.  A co tak Feuerbach, Engels, Marx, taky volnomyšlenkáři. Taky se ti líbí? Nebo to už je moc? 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 20:55:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozoruješ dost špatně. Zřejmě ani správně pozorovat nechceš. Sám se považuji za fundamentalistu. A to dost zatvrzelého. Škoda, že jsi si nepřečetl alespoň některý z mých článků. Já tvrdím, že v napsaném textu se skrývá více duše, než ve stovkách vyřčených slov. Takže já tě již podle toho, co jsem zde na GS napsal (což dávám k dalšímu jako důkaz), mohu označit na základě této tvé reakce za lháře. I když mi tvá nerozumná dogmata ani trochu nevadí. Klidně rozum nadále nepoužívej, je to tvé rozhodnutí. Já ti radím pravý opak.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Středa, 05. listopad 2014 @ 20:15:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Jane, zdravím Tě po dlouhé době. 

Co říkáš na Isil ? Tys to předpovídal s těmi islámisty, když byl ještě relativní klid. Zase jsi měl pravdu. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 11:11:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar Františku,

taky zdravím a jsem rád, že tu opět funguješ na straně  PRAVDY  v tomto guláši všemožných názorů a postojů.

Tento web se mi nezdá moc efektivní, neboť se většinou odbíhá o tematu a diskuze se zvrhává do osobních šarvátek, řeší se nepodstatné věci a pár jedinců si zde "honí triko", což tyto stránky zapleveluje. Mám ten dojem, že k těm nejzákladnějším věcem se vyjadřuje je málo lidí a proto i moje aktivita zde ochabla.

Pokud se týká tvého dotazu o mém názoru na ISIL, tak aniž bych se považoval za proroka, sdílím vážné obavy - spíše pro budoucí generace - že za málo desítek let se může něco podobného dít i v Evropě díky hrozivému demografickému vývoji a zároveň odklonu t.zv. "křesťanské" Evropy od skutečných křesťanských hodnot. Je hloupé si myslet, že může existovat nějaká shoda mezi pravým křesťanstvím a islámem, jak si to naivně myslí někteří katolíci, hlavně ti na vrcholu jejich hierarchie, protože islámské náboženství je v podstatě antikristovské (1. Jan 2,22), duch Kristův v něm není a chová se v podstatě stejně militantně jako středověká katolická církev, která dnes ztratila své mocenské pozice a patrně ze strachu a z pragmatických důvodů kalkuluje se sbratřením s muslimy (líbání Koránu, mariánský kult akceptovaný i muslimy a odsouvání Ježíše do pozadí), což určitě není ta správná cesta  - "Já jsem ta cesta,pravda i život a nikdo nepřichází k Otci než skrze mne" a bude to v "posledních dnech " ze strany věrných křesťanů vyžadovat i mnoho obětí. Naštěstí mají ti věrní od Ježíše vzácné zaslíbení : 

Kdokoli by si chtěl zachránit život, ztratí jej, ale kdokoli by ztratil svůj život pro mě, ten jej zachrání. (Lk. 9,24)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 11:48:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Jane

Sleduji tu pomalou a čím dále více zrychlující se invazi s odřezanými hlavami každý den a je dobře, že tu hlavní hlavu neodřežou, na to nemají ostrý mesr. 
Taky jsem psal před dvěma léty na křesťanské stránky o zapření Ježíše při multikulturních svingers party, ale jak začali cenzurovat a zdůrazňovat, jak máme psát a že to není k tématu, vzal jsem kompas a našel východ. 
Buď rád za Granosalis, tam ( na Ks) za každým komentářem bylo napomenutí administrátora, že se odkloňuješ od tématu článku a máš se vyjadřovat k problému, ne k píšícímu, atd atd. Za tři měsíce jsem tam napsal 800 příspěvků a pak jsem řekl s Bohem. 
Syn přestal psát na Grano před dvěma léty a bojuje proti islámu. Nic s tím neudělám, každý máme svou cestu. 

FERA


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 05. listopad 2014 @ 17:15:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu, snažíme se o totéž. Jen já sám sebe považuji za začátečníka a občas tápajícího. Když na něco přijdu, tak se to snažím trochu zformulovat, abych se snad nedostal do nějakého kruhu opakovaným prověřováním poznatků, které již jsou vyřešené.

Takže ti přeji hodně inspirace Duchem svatým i autory, kteří dospěli dál než my, například Farkasem či Halíkem. Požehnej ti Pán. Amen


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 05. listopad 2014 @ 17:46:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud bychom občas netápali, měl bych pochybnosti, jestli je to ještě hledání :-)
Halík mimochodem tvrdí, že když něco v plnosti pochopíme a pojmeme, můžeme si být jisti, že to Bůh NENÍ. S tím velmi souhlasím a vede mě to ke skepticismu vůči rádoby dokonalým a jediným ortodoxním teologiím a samozvaným duchovním supermanům. Zkušenost s Bohem za nás zkrátka nikdo jiný mít nemůže, většinu cesty musíme urazit sami. Ale určitě stojí za to, zeptat se občas někoho před námi, kudy jít.
No jo, ale jak poznat, že už je něco opravdu vyřešené a vyřešené tak, že je to relevantní i pro mou duchovní cestu? Jedině tak, že si to s autorem té myšlenky aspoň zběžně projdu. Počítám, že třeba takový Halík píše knihu déle, než ji já čtu. No, aspoň doufám :-)
Farkasovy spisy dávám k dispozici, koukni, třeba Tě něco zaujme: http://kvakeri.cz/page/Farkas
V jedné jeho starší knize stálo, že něco z jeho spisů už někdo přede mnou přeložil do češtiny. Kdysi jsem se i tady přes GS snažil zjistit, kdo a co, bohužel neúspěšně. Farkase si ještě občas přečtu, ale už jsem dlouho nic nepřeložil, už jsem našel autory, kteří jsou mi ještě bližší. Farkas je na mě už takový moc tradiční. Ovšem třeba brát v úvahu, že psal před 40-50 lety a předběhl svou dobu. Myslím, že oproti dnešnímu českému křesťanství, pokud ho zprůměrujeme, je stále ještě o pár kroků napřed.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 05. listopad 2014 @ 18:08:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odkaz. Hned jsem se podíval na úvod Farkasovy knihy "Zorejte svůj úhor" a když jsem uviděl úvodní citát

Vědci hledají pravdu, protože vědí, že ji nemají.
Teologové pravdu nehledají, protože ti už ji našli.

Ježíš říká: Hledejte a naleznete.

a proletěl několik dalších odstavců, tak jsem si řekl: Tohle kopíruje můj hlas. Vidím to stejně. Prostě souznění, alespoň předběžně.
Takže ještě jednou děkuji.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 07. listopad 2014 @ 06:44:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Teologové pravdu nehledají, protože ti už ji našli. "...

Já rozumím hledání pravdy jako průběžnému poznávání a ověřování vlastní zkušeností. Pravdu nejsme schopni uchopit celou, jen ji zažíváme zkušeností, letmo se jí můžeme dotknout.
To však neznamená, že když jsem našel (Krista), zítra mi už pravdu hledat netřeba!

Domnívám se, že Kristův příkaz "hledejte" platí pro nás neustále, pro celý lidský život je pořád aktuální.
Myslím to teď v rozměru praktického žití své víry.
Jsme li "lidé na cestě", stále je třeba v životě průběžně stále volit ten správný směr, protože stále zde trvá riziko z cesty sejít a zabloudit.
Takže se domnívám, že ani s těmi teology to nebude tak docela pravda: I když už našli, také oni stále hledají dál a jednotlivými průniky k pravdě v průběhu věků a v moci Ducha svatého zjevují Boží slávu.
Domnívám se, že když člověk přestane hledat, stagnuje a duchovně upadá.

Jen zapálení fanatičtí sektáři už nic nehledají a jsou o té své "pravdě", kterou drží, skálopevně přesvědčeni.


Jestliže máme ukazovat dobrým způsobem života své skutky v moudré tichosti, nemůžeme říkat: "Já už jsem našel a dál mi hledat netřeba"!

Abychom setrvali v dobrém způsobu života, třeba mít na paměti: "Já už jsem sice našel, ale o to usilovněji hledám, abych lépe poznal".


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pátek, 07. listopad 2014 @ 18:06:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mluvíš pro mne stejnou řečí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Sobota, 08. listopad 2014 @ 10:57:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

....Jen zapálení fanatičtí sektáři už nic nehledají a jsou o té své "pravdě", kterou drží, skálopevně přesvědčeni.....

Píše příslušník "jediné pravé církve"  Oko a liberál mu přizvukuje.

Typický katolický a potažmo liberální přístup k Písmu sv.  - nadřazování lidského rozumu nad Písmo, hledání, chyb, omylů , nesrovnalostí . které nakonec vyúsťuje k odmítnutí smyslu celé Bible a náhradu evangelia učením podle svých vlastních představ (svrablavé uši - 1.Tim. 4.3)
Bůh a jeho Slovo se nemění, je tentýž, včera, dnes i na věky.
U katolíků je to typické, že Písmu přidávají svou t.zv."svatou tradici" a mají své falešné evangelium, tradice se stává Písmem , přizpůsobují se duchu světa, čehož jsme dnes svědky.
Lidský rozum lze uplatňovat pouze ve vědě, tedy v oblasti poznávání stvořeného, nikoliv však v biblické víře, ta není záležitostí rozumu, ale Ducha, což dnešní Oko a spol. nejsou schopni pochopit. Aplikovat Darwina  dokonce i na Bibli nelze. 

Zdraví "zapálený fanatický sektář" nazývaný zde Okem též "trouba".



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Sobota, 08. listopad 2014 @ 20:31:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a já, tebou orazítkovaný jako "liberál", ti přeji, aby jsi toho Ducha Božího, který je tou vesmírnou, vše přesahující inteligencí, nedegradoval na pouhého otrokáře, který chce lidstvo zbavit rozumu, aby se mu takto bez rozumu podřídilo. Kéž i tobě dá Pán schopnost použít rozum k Jeho slávě. Amen


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Neděle, 09. listopad 2014 @ 08:00:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z tvých diskuzních příspěvků čouhá tvůj liberalismus jako sláma z bot a  ty sám se k němu hrdě hlásíš a notuješ si se sobě podobnými, dokonce s příslušníky největší megasekty. 
Kam liberalismus (volnomyšlenkářství) , stejně jako katolické sektářství (bez bible či její interpretace jen ve prospěch hrstky lehkoživků) zavedlo a zavádí tento svět je zjevné a důsledky jsou a budou katastrofální. 
K tvému rozumářskému postoji vůči Písmu nemohu nic lepšího povědět, než to, co říká Písmo samotné:

1 Korintským 1:19  Nebo psáno jest: Zahladím moudrost moudrých, a opatrnost opatrných zavrhu.

(Užitečné dočíst až do konce kapitoly, nebo též Iz. 29, 13-14)

I když jsem za půlkou svých sedmdesátin, necítím se ještě dementní a jsem spíše racionálně založený typ, takže o můj rozum zatím nemusíš mít péči. Hrdě se však hlásím ke zdravému písmáctví navzdory tomu, že mne zde další příslušník "jediné pravé církve" nazývá "zapšklým biblikálem".

Jsem přesvědčen, že porozumění Písmu skrze DS nemůže být v kontradikci s rozumem, naopak DS má velmi pozitvní účinky i na bezvadné fungování rozumu.









]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Neděle, 09. listopad 2014 @ 15:11:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pravda zjevená Duchem a duchem poznaná, je vždy o krok dál než kulhající pochopení rozumu..
Motto Myslivec
Věnuji ho Jan21..


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pondělí, 10. listopad 2014 @ 06:49:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za motto a doplnil bych, že tohle platí nejen především ve sféře věcí duchovních, tedy co se týká našeho vztahu k Bohu, ale i ve věcech zcela prozaických a praktických, tedy poznávání hmotného světa. Veliké objevy souvisí vždy s inspirací vynálezce - vnuknutí správné myšlenky. Jiná záležitost je pak následné využití objevu k dobru nebo ke zlu a zvýšení lidské pýchy  -we can - která lidi vždy přivede jen po hrob nebo do nějaké slepé uličky.

Tvé myšlenky zde stojí většinou na straně pravdy, avšak příliš peprná forma vyjadřování vůči oponentům působí kontraproduktivně. Pokud jim to nebude "dáno zhůry", tedy skrze působení Ducha na jejich rozum, naše snaha o přesvědčování je marná. To však neznamená, že bychom měli přestat pravdu říkat, navzdory tomu, že se nám zdá, že pravda v tomto světě prohrává - ačkoliv je to logické, neboť knížetem tohoto světa je otec lži a dosud jak se zdá má na tomto světě navrch. 

Zdraví Jan






]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a svě (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 10. listopad 2014 @ 12:17:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poznávání pravdy Ducha se děje hlavně ve věcech malých a zdánlivě nepodstatných. "Malé pravdy" jsou jen dílky pravd velkých, a kdo se nenaučí poznávat tyto malé dílky, celek nikdy neuvidí.
Jane, nesnažím se zde nikoho přesvědčovat. V modloslužebnících  a nejenom v nich provokuji ducha zla který je ovládl. A ten se po mých "kontraprodukcích" na nich rychle zjevuje. Po stržení masky je již snadné uvidět proti čemu bojuješ a kdo před tebou stojí.

Lovu zdar


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Guláš ducha a světa (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 11. listopad 2014 @ 15:47:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Po pravdě řečeno, já jsem tu knihu sice přeložil, ale u tohohle výroku mi není na 100 % jasné, jak to Farkas myslel. S největší pravděpodobností, jak znám zbytek jeho díla, a podle toho uvedeného Ježíšova "hledejte a naleznete", se snaží říct, že vědci jsou Bohu blíže než mnozí teologové, kteří se domnívají, že se již majiteli pravdy stali a stačí ji dál jen opakovat. On to píše myslím zrovna někde v téhle knížce, jak když byl čerstvě vystudovaným farářem, tak věřil, že historický kalvinismus je to nejlepší, k čemu lze v křesťanství dojít a pak, ajk Boha poznával víc a víc, ho tohle přesvědčení postupně opouštělo. Nevedlo ho mimo hranice vlastní církve, celý život kalvinistou zůstal, ale pokud jste do té knížky nakoukli, zjistili jste, že nezůstal jen u Kalvína, ale šel dál Kalvínem naznačeným směrem. A výsledek nebyl vůbec špatný.
Já ke Kalvínovi žádný vztah nemám a nesnažím se tu obhajovat jeho, ale to, že je třeba jít dál. Neboli hledat.


]


Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy