Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 224, komentářů celkem: 429671, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 269 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116532488
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Je to tak ?
Vloženo Pondělí, 03. listopad 2014 @ 09:21:04 CET Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal Frantisek100

Rád bych se zamyslel nad příběhem, který mne někdy až drásal nervy. Abraham jde a chce zabít  a obětovat svého syna na Boží příkaz. To je přece něco tak absurdního a hororového, že přece tohle není normální. To je přece tak zneužitelné a patologické. Vždyť podobně by se mohl chovat kdejaký duševně pomatený člověk a někoho  chtít zabít jen proto, že mu nějaký vnitřní hlas tohle či něco podobného nařizuje.. Ale tento příběh je něco úplně jiného. Ano, jako člověk nevěřící a neznalý Božího Slova bych tohle chápal tak, jak jsem výše popsal, ale já jsem si po několikerém prostudování  uvědomil, že tenhle biblický příběh nám chce ukázat něco úplně jiného.


 




Abraham byl neobyčejný člověk. Hospodin si ho vyvolil k určitým úkolům. A koho si vyvolí, toho také vede  a hlavně vychovává a připravuje. A aby ho mohl vest i vychovávat, musí s ním také komunikovat.  A to se nedělo někde ve snu, ale přímo prostřednictvím  Hospodina nebo jeho poslů.

A tohle prožíval Abraham po celý svůj život. Jeho vztah k Hospodinovi byl něco reálního, skutečného.  To nebyl sen či iluze, ale realita. A Abraham Hospodina poslouchá a přitom má i určitou svoji svobodu. Díky tomu je bohatý, úspěšný hospodář, má mnoho dobytka, stříbra i zlata. Má také hodnou  a velice krásnou ženu. Když hrozí hladomor, nalézá záchranu v Egyptě a zde se dopustí velké chyby. Lže. Podrobnosti jistě známe. Ale nakonec vše dopadne bez následků a on může Egypt opustit se svoji ženou, synovcem Lotem a spoustou majetku. Že by to bylo způsobeno jen velkorysostí faraóna ??  Kdepak. Hospodin ho chrání.

A život jde dál. Abrahamovi se vede dobře. Je ve všem úspěšný. I jako bojovník. Chybí mi však potomek, ale  toho mu Hospodin  slibuje . A tady Abraham selže. Je nedočkavý. Přestává věřit Hospodinu a začne si pořizovat potomka sám podle své vůle a vůle jeho Sáry, která souhlasí, aby měl dítě s otrokyní Hagar. Situace v rodině se tím komplikuje. A tehdy po narození Izmaela Hospodin dokonce uzavírá s Abrahamem smlouvu. Na základě této smlouvy Hospodin slibuje Abrahamovi, že se stane praotcem pronárodů. Vnějším znakem smlouvy bude obřízka. A další chyba Abrahama. Když mu Hospodin oznamuje , že jeho žena Sára porodí syna, usmívá se a pochybuje.  Přímo před Hospodinem pochybuje. To je dost velký hřích. Hospodin ho znova ujišťuje o synovi a určuje i jeho jméno Izák. Po následující návštěvě tří zvláštních hostů, kteří se o  dítěti zmíní před Sárou, i ona se  tomu směje a pochybuje.   Hoste po návštěvě zamíří k Sodomě a Abraham je doprovází. Dozví se od Hospodina o záměru zničit Gomoru a Sodomu. A tady jsem svědky zvláštní události. Abraham s Hospodinem smlouvá a chce, aby tento záměr neuskutečnil. A usmlouvá Hospodina k tomu, že pokud tam bude aspoň deset spravedlivých, Hospodin ji  nezahladí. Bohužel nebylo jich ani deset. Jen Lot s ženou a dvěma dcerami je zachráněn. Abraham tak vidí, že Hospodin je i přísný  a trestající.

Když bylo Abrahamovi sto let, narodil se Sáře Izák. A tak byli v rodině dva synové a dvě matky. Takový stav přináší rodinné konflikty. A tak je  Hagar se synem  díky Sáře vypuzena z domu. Hospodin se však i o ně postaral. Zatím Izák dospívá k radosti otce, který je nadále zbožný a vzývá  jméno Hospodina. Necítí před Hospodinem žádnou vinu.


A pak jednoho dne ho Hospodin zavolá. Abrahame. Tu jsem.  Probíhá tu komunikace jako v ráji. Abraham si stále není vědom viny.


A  Hospodin mu dává pokyn, který ho hodně zabolí a který používal k zahlazení lidských hříchů. Obětování.  Má obětovat svého nejmilejšího syna na oltář. Tady s Hospodinem nesmlouvá jako v případě Sodomy. Neptá se proč zrovna to nejmilejší , co má, a že přece nikdy se na oltář nedávali lidské oběti. Mlčí a co asi probíhá v jeho mysli?  Možná si uvědomuje, jak Hospodina klamal a jak mu nedůvěřoval, ani se neomluvil... Je to trest  za jeho neposlušnost, nedůvěru....? Co mu zbývá?  Neposlechnout Hospodina ? Toho, který mu tolik pomáhal a žehnal??

Abraham si uvědomuje, že jediné, co je správné, je poslouchat Hospodina. I když to bolí!!! A také chápe smysl této kruté oběti. Kdyby to nechápal, pak by s Izákem nešel. A Abraham má také výčitky svědomí sahající do jeho minulosti.A tak s nelehkým srdcem jde vykonat pokyn.  To není projev slepé víry anebo fanatismu, ale on dobře ví a zná smysl toho, co po něm Hospodin žádá. Hospodin mohl nechat obětování dojít až do konce, ale ve své lásce obětování syna zastaví a místo Izáka připraví k oběti beránka. Ocení Abrahamovo pokání  a poslušnost.


U Abrahama jde o úžasný projev poslušnosti a respektování Hospodina, Boží autority. A současně jsme svědky Boží lásky a milosti.


Na co nám ten příběh poukazuje ??


Nejsem já, ty, my také tím, kdo Boha mnohokrát zklamal, neposlechl, nedůvěřoval, smál se...??

Nezasloužím si trest, aby mi Bůh vzal to nejcennější, co mám  a tak mne potrestal??


A stačilo by to ?


Jediné, co může nás zachránit je oběť Pána Boha v jeho Synu Ježíši Kristu.


 Abraham  na vlastní kůži zakusil něco z toho, co musel prožívat Bůh, když obětoval svého Syna. Ale Bůh svého Syna na rozdíl od Abrahama obětoval  kvůli mně, tobě, nám.


Není tohle mimo jiné poselstvím tohoto příběhu??













"Je to tak ?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 45 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 09:39:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tvůj literární styl se velmi zlepšil. Píšeš velmi čtivě, fakticky a bez náboženských úletů. Píš dál. Myslím, že jsi objevil svoji parketu.
Těžkosti Abrahama s přijetím boží vůle jsi popsal skvěle. 

V životě Abrama existuje jistý duchovní předěl. Od chvíle co Abrama Hospodin přejmenoval na Abrahama, Abraham umí dobře rozpoznávat boží vůli. Abraham je vynikajícím příkladem i v naplňování boží vůle. Pokud by byl vazal, otrok, fanatik, tak by neuvažoval a šel svého syna bez váhání zabít. Pokud by Abraham miloval svého syna více jak Boha, vzepřel by se Bohu. 
On však si jasně uvědomoval všechny duchovní priority a s těžkým srdcem "Bůh dal, Bůh vzal" šel vykonat boží vůli. Boží vůle byla vykonaná a Abrahamem naplněná, od začátku totiž boží vůle nespočívala v zabití Izáka, spočívala v Abrahamově věrnostní zkoušce.



Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 19:22:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sohlasím!Františku mohl bys napsat své pojednání o knize Job stejně jako o Abrahámovi ? Děkuji předem


]


Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 20:13:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku, proroctví o narození Izáka se smála Sára a ne Abrahám. Já už ti fakt nerozumím. Když Bůh řekne jednomu člověku, aby podřízl jednoho druhého člověka (dokonce své vlastní dítě), je to podle tebe v pořádku. Není to podle tebe projevem fanatismu, protože mu to řekl Bůh. Když Bůh stejným způsobem nakáže, aby více lidí podřízlo více lidí, je to podle tebe fanatismus a dokonce nějak satanské. Je snad rozdíl v tom, jestli jde o někoho, koho máš rád, nebo o někoho, koho ani pořádně neznáš? Jak by mohl Mojžíš neposlechnout Hospodina, který mu tak žehnal?

V Egyptě Abrahám zbohatl díky tomu, že prodal svoji ženu. Jako švagr panovníka samozřejmě získal moc a peníze. A bylo to díky velkorysosti a slušnosti faraona, protože ten měl právo vzít si ji zadarmo, a to i kdyby Abraham přiznal, že je jeho žena. A faraon by ho ani nemusel zabíjet. On byl "bůh na zemi". Pokud jsi tehdy žil v zemi nějakého podobného krále, byl jsi v podstatě jeho majetek, i když jsi nebyl přímo otrok. Když je pak faraón jako oběť podvodu potrestán, prostě Abraháma s celým jeho domem vyhnal. Faraón se očividně nechtěl pouštět do souboje bohů tak, jak jeho nástupce v době Mojžíše. Když moábský král ve vojensky beznadějné situaci obětoval svého syna, jednali Izraelci podobně - odtáhli. A co Jiftáh, který upálil svou vlastní dceru, aby dodržel slib, který dal Hospodinu, když na něm spočíval Hospodinův Duch? Byl ten fanatik nebo následováníhodný příklad jako Abrahám? Abrahám smlouval o Sodomu a Gomoru, protože věděl, že tam bydlí jeho synovec s rodinou.

Abrahámova situace není vůbec podobná Bohu. Bůh vydal svého Syna utrpení, ale věděl, že smrt není žádný konec. Bůh se nevdával společnosti svého Syna, Abrahám ano - kde nejdříve v Bibli najdeš aspoň naději v posmrtný život? 



Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 03. listopad 2014 @ 21:00:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře, tak se nesmál, ale pouze se usmál. M17,17. Ale i to byl projev nedůvěry, což vyplývá z dalších jeho vět. Ohledně podříznutí Izáka mělo jít o obětování. Dost kruté  a strašné. Pro nás nepochopitelné. My bychom nedokázali podříznout ani beránka. Je to hrozný obřad. Ale proč? Proč ho Hospodin ustanovil? Aby si člověk uvědomoval, že za hřích člověka musí zaplatit někdo jiný. Je moc dobře, že to nikdy nebyl člověk. Ale podívej se na ostatní národy a to po celém světě. Jak to, že obětovávali i děti? Proč? Vnitřní vědomí hříchu a touha udobřit si Boha a přírodní síly, které považovali za projev Boží moci? Nevím, ale myslím si to, že to možná byla takto. Myslím si, že Abraham měl takové svědomí a úctu k Bohu, že si uvědomil, že tohle musí udělat. Izák bude pykat za jeho špatný přístup k Hospodinu. Pro nás nepochopitelné. Tento případ však se mi nezdá, že by byl fanatismem. Nebyl aktem pomsty ani nenávisti. My to dnes nepochopíme. Důležité je, že tento akt Hospodin zastavil, že to byla zkouška. Pro Hospodina důkaz Abrahamova pokání a poslušnosti. Máš pravdu, že v případě smlouvání s Hospodinem ohledně Sodomy tak činil i kvůli synovcovi. Ostatně se divím tomu, proč Lot žil v takovém zkaženém prostředí. To také nechápu. Asi z toho měl nějaký profit, nevím, Samozřejmě, že situace Abrahama nemůže být podobná Hospodinu. Tady šlo o něco jiného. Abraham určitě zažíval určitou bolest při nařízeném obětování syna. Není to poselství pro nás, abychom se snažili či dokázali vcítit do situace, kdy otec obětuje syna? Pak snad budeme umět pochopit i citový stav Boha při obětování svého Božího syna. Tady možná nejde jen o pouhý popis nějaké události. Ale nějaké sdělení, kde možná některá části příběhy mohou být i nepodstatné a zda v tom najdeme smysl, je na každém z nás. Já to prostě vidím takto. A pokud Abraham při tomto pokynu prožíval emoce, o kterých si myslím, že je prožíval, pak nebyl fanatik. A pokud byl fanatik, pak tento příběh nemá žádnou cenu.  


]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 04. listopad 2014 @ 06:32:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc dobrých postřehů, ale také omyly.

Nejdříve omyly:
Abrahám se ani neusmál, ani z dalších jeho vět nevyplývá žádný projev nedůvěry. Jen si to přečti, nic takového tam není.
Naopak apoštol Pavel o Abrahámu svědčí, že Abrahám uvěřil Hospodinu a toto mu bylo počítáno za spravedlnost (Ř 4,18; Gal 3,6).
Lot si zvolil život v Sodomě proto, že kolem byla velmi úrodná země pro jeho stáda (Gn 13,6-11).
Obětování dětí možná mělo svůj kořen ve svědomí hříšníků jak uvádíš, ale hlavně je to zvrácenost, plod pokřivenosti lidské mysli i srdce, je to obludná deformace hříchem.

Dobré postřehy:
Hřích je vytvořením dluhu: Za hřích musí někdo zaplatit - buď sám hříšník, nebo někdo jiný za něho.
I v případě, kdy nám kněz z moci služby církve odpouštět hříchy (J 20,21-23) říká: "Jdi v pokoji, tvém hříchy jsou ti odpuštěny" - i tehdy jsou naše hříchy smazány, zaplaceny z Kristových zásluh.


..."Není to poselství pro nás, abychom se snažili či dokázali vcítit do situace, kdy otec obětuje syna? Pak snad budeme umět pochopit i citový stav Boha při obětování svého Božího syna."...
Jsem přesvědčen, že v tomto máš naprostou pravdu


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 17:40:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, jak je možné, že vidíš tyto drobné biblické omyly v literárním podání, a přitom nevidíš svoje vlastní velké omyly, které se týkají tvého vztahu k jasným slovům Krista?
Jak můžeš vidět třísku a nevidět trám? Konkretně ty ve svých názorech běžně stavíš slova Krista proti slovu apoštolů!


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 04. listopad 2014 @ 17:42:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, Staňo, Franta mluví o verši Gn 17,17. Rovněž nesouhlasím s jeho interpretací, ale zase to není něco, kde bych měl pocit, že mám dostatečně silné argumenty, abych se přel.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:17:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky. Tvoje poznámka mi pomohla o tom přemýšlet dál. Díky. Viz odpověď  Okovi.


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:09:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak čtu nějak špatně, že neusmál. Čtu tu tohle: Tu padl Abraham na tvář, usmál se a v duchu řekl:“ Což se může narodit syn stoletému? Cožpak Sára bude rodit v devadesáti?“ Pavel má na to prostě jiný názor a vycházel z 15. Kapitoly. Tam je popsána dřívější událost při první smlouvě, která později je potvrzena  a jsou oběma změněna jména. Při první smlouvě se neusmíval a nepochyboval. Asi si ještě neuvědomoval svůj věk. Kapitola 17 se odehrává v době, kdy byl Abraham už stoletý.  V 15 . kapitole uvěřil  a bylo mu to přičteno za spravedlnost, ale stejně za pár let pochybuje a mezitím si pořídil Izmaela. Mně to připadá, že je to velice přesně popsáno. Čili tady je ten jeho hřích. Uvěří a pak pochybuje a zařídí se po svém. Nikde nečteme, že by se Hospodinu omluvil za to, že nečekal. Takhle to chápu. Zklamal Boha, který jeho víru zpočátku ocenil. Nechováme se tak někdy i my? Uvěříme, máme i důkazy o Boží lásce, a pak selžeme??   Měj moc pekně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:20:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty reakce na tvůj článek ohledně usmívání se jsou- malicherné, a odvádí pozornost od hlavního obsahu. Co myslíš, je to záměrné?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:35:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo, v tomto světě se děje leccos a všemu nerozumím. Spíše si myslím či spíše věřím, že člověk se snadno někdy splete a bazíruje na maličkostech. To je prostě v nás. Bojím se říci proč. Dělám někdy podobné chyby.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 05. listopad 2014 @ 07:53:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A to že někdo bazíruje na maličkostech není ani tak omyl krátkodobý, okamžitý, nepozorný, nechtěný. Je to většinou omyl dlouhodobý a život v omylu. Bazírování na maličkostech, tedy malichernost, je nezdravý obraný duchovní stav, ve kterém se člověk sám před sebou snaží ukrýt problémy velkého kalibru. Je to snaha odvádět pozornost jinam. Zkus toto u některých diskutujících sledovat. A chybou je, je v jejich malichernosti následovat a nechat se do ní vtáhnout, a tak svou pozornost odvést jinam.
Máš spisovatelskou vlohu, píšeš nyní jinak, bez emocionálních úletů, pozoruji, že tato tvoje vloha je zároveň i cestou k tomu, abys začal Písmo přijímat jinak než doposud. Začalo Tě Písmo nyní zajímat jiným způsobem než doposud, což?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 10:20:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechtěl bych působit emociální úlety, ale emoce hrají roli. Emoce má i Bůh a měl je Pán Ježíš. Důležitější než samotné emoce je schopnost empatie. To je to, co na mne působí. Snažím se vžít do postav a situací. A právě v případě Abrahama si dovedu představit a vžít se do té obrovské úlevy, když posel Boží mu dá pokyn, aby Izáka neobětoval, ale obětoval beránka, který se tam v okolí pásl. To jsou ty emoce, které Bůh chce probudit v našem srdci, jinak oběť Pána Ježíše prostě nechápeme. Je dobře, když si tuto biblickou situaci v duchu prožijeme, a ne jen ji bezmyšlenkovitě interpretovat  a často ani nevíme , co říkáme . Je to pak jen náboženský formalismu. Víra je i  o emocích ( prožívání), jinak bychom byli jen duchovní roboti. Hezký den


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 11:40:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Emoce a empatie jsou neodmyslitelnou součástí lidského života. Musí však vždy stát na pravdě Ducha. Uletěné emoce jsou emoce které stojí na dalších emocích. Každá pozitivní emoce nemusí být dobrá a každá negativní emoce nemusí být špatná. Každá emoce proto musí mít za svůj pevný základ a skálu- pravdu. Na emocionálním projevu jde nejlépe rozpoznat jak si na tom dotyčný člověk stojí, co ho trápí, dráždí, čemu věří čemu ne, a taky co jeho duši ovládá. 
Spontánní emocionalita je skvělá věc, jednat spontánně, to je třeba základem bavičství. Ale i tak musí bavič své emoce korigovat v pravdě, aby nepřekročil nevidielnou hranici a nedostal se do úletu, na čemž se ze zábavy stane trapnost a obojí je přitom ta samá emoce, která začala dobře a skončila špatně. Emoce nejsou stále, jsou proměnné.

Všiml sis, že příběh Abrahama je i o proměně emoce? Jakou asi zažíval Abrahám emoci, když šel syna obětovat, no, zřejmě hroznou?! A jak se ta samá emoce u něho náhle změnila když anděl zadržel jeho ruku a on pochopil, že to byla zkouška? Proměna z hrozné do pěkné. Všiml sis, že v životě je to většinou tak, že když něco rychle začíná příjemnou  emocí, tak se tato emoce promění v emoci negativní?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 11:45:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všimnul jsem si toho a tady je důležité, že šlo o emoce a empatii, abychom pochopili i oběť  a milost Boží.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 12:28:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a k empatii. Pokud má člověk své emoce OK jak sem výše popsal, lze používat empatii až do té hloubky, že můžeš silně vnímat bolest u jiného člověka, ale taky třeba lásku, přátelství, něhu, radost..Empatie je schopnost správně vnímat emoce jiných, napřed však musíme získat kontrolu a orientaci nad i v emocí vlastní.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 05. listopad 2014 @ 06:49:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne, Františku, nečteš to špatně. Jen to prostě vykládáš jinak. V případě Abraháma a Sáry je pro to "smát se" použito i stejné slovo cachaq (צָחַק), od kterého je pak dovozeno jméno dítěte Jicchaq (יִצְחָק). Podle mě je tu možnost spojení dvou pramenů. Máš to podobné dvěma zprávám o stvoření - každé klade důraz na něco jiného a nejsou v souladu. Všimni si, že v 17. i 18. kapitole je Abrahámovi prorokováno totéž. Ale jak jsem napsal, je to jen detail, který se netýká podstaty tvé úvahy. Mně ten článek pomohl trochu více tě pochopit a toho si cením.

Jinak netvrdím, že Abrahám nehřešil, ale opravdu tam nevidím nic o tom, že zabití syna bylo nějak vyloženo jako oběť za hřích. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 05. listopad 2014 @ 08:06:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bazíruješ na malichernostech a používáš zvrácený slovosled- já netrvrdím, že nehřešil, tam nevidím. 
A za co myslíš, že lidé přinášeli Hospodinu oběti? Jen tak pro zábavu? Nebo se ho snažili usmiřovat? A usmiřovat za co? Schválně, jestli na to Sosno přijdeš..


]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 04. listopad 2014 @ 17:40:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku, myslím, že 17 kapitolu je třeba číst v kontextu veršů 17,18 a 19 a kapitoly 15. Ale budiž, máme tu odlišnou interpretaci, ale to není důležité.

Odkud čerpáš přesvědčení, že zápalná oběť Izáka měla být za nějaké hříchy? Je samozřejmě možné, že mi i přes několikánosobnou četbu té pasáže něco uniklo, ale já tam vidím zkoušku Abraháma. Navíc je třeba zapomenout na klasickou ikonografii, kde je Izák vyobrazován jako dítě. Z Bible vůbec nevíme, jak byl starý.

Jinak díky za dovysvětlení. 


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 17:46:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A jak myslíš, že to Abraham který se před Bohem považoval za hříšníka asi bral, když po něm Bůh chtěl tuto nesmírně velkou oběť. On nevěděl, že je to zkouška!
Bohu se běžně přinášeli zápalné oběti, aby byl usmířený Jeho hněv. Oběti asi za co? Hmmm..


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:28:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já myslím, že to bylo na usmíření. A usmíření čeho? Asi nějakého jednání, které považovali nebo spíše bylo považováno za špatné vůči Bohu. Pojem hřích možná přesně neznali. Nevím. Problém v obětování přece nastal už u Kaina. Abel obětoval beránka, protože byl pastýř  a beránka měl po ruce. Abel byl spíše rolník a myslel si, že obětovat může své vypěstované produkty a to bylo špatně. Takže obětovat se mělo živé pokorné zvíře. Nikdy ne člověk. A vlastně se jednalo hlavně o krev na oltáři, kde se obětovalo. Na mne to působí tak, že tu Bůh člověka nějak a k něčemu vychovává a na něco připravuje. Zajímavé, aspoň pro mne. Měj se pěkně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:30:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozor! Chybička. Kain byl rolník


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 05. listopad 2014 @ 08:01:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pojem hřích znali lépe než my, jelikož si byli dobře vědomí čím rozhněvávají Hospodina, jelikož museli za své viny přinášet rozhněvanému Hospodinu oběti. Hněv boží byl SZ něčím tak zjevným, že se o něm nepochybovalo, a člověk se hněvu božího bál. Kdo se božího hněvu nebál, s tím to vzalo rychlý konec. SZ je toho plný.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 05. listopad 2014 @ 18:16:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Franto, prostě k nám ta pasáž promlouvá jinak. Já v Genesis vidím sérii zkoušek (10 v rabínské literatuře) Abrahama a toto byla poslední a nejtěžší. Je samozřejmě možné vidět v tom předobraz kříže. 


]


Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: burberrysalae v Úterý, 04. listopad 2014 @ 01:49:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)



Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 19:45:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Již to tady zaznělo, ale připomenul bych to nejdůležitější:

Nešlo o oběť Izáka, ale o zkoušku, kterou pro Abraháma určil Bůh.

Genesis 22:1 Po těch událostech chtěl Bůh Abrahama vyzkoušet. Řekl mu: „Abrahame!“ Ten odvětil: „Tu jsem.“
....



Chápat christologicky analogii obětování Izáka je dost ujeté, ač často používané. Neboť Bůh sám sebe nezkouší, ani sám Ježíše nezabil. Proti lidským obětem se dokonce staví v Zákoně. Dokonce by šlo říci, že zkouška proběhla v intencích tehdejších pohanských zvyklostí zahrnujících lidské oběti.

Chápat Ježíše jako výkupnou lidskou oběť je ostatně velmi složité na vysvětlení a dokonce církve rozdělující. Přiznám se, že v tom nemám dostatek vědomostí, a zřejmě mít nikdy nebudu. Pouze člověk žasne nad proroctvím Izajáše a jeho naplněním. Což je zřejmě nejlepší a nejkonzistentnější výklad: Sebeobětování až na samou hranu lidské existence.

Pěkný výklad je v jedné z postil Jana Hellera.



Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:05:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jó synku, snažíš se marně chápat to, co se přijímá vírou Krista.
Cožpak ti k pochopení nestačí slova:
Římanům 5:17-18  Jestliže proviněním Adamovým smrt se zmocnila vlády skrze jednoho člověka, tím spíše ti, kteří přijímají hojnost milosti a darované spravedlnosti, budou vládnout v životě věčném skrze jednoho jediného, Ježíše Krista.
A tak tedy: Jako jediné provinění přineslo odsouzení všem, tak i jediný čin spravedlnosti přinesl všem ospravedlnění a život.



]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:18:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem rád, že konečně jednou se mnou souhlasíš. Což ale zatím považuji za tvůj nechtěný omyl.


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 04. listopad 2014 @ 20:29:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zase ty tvoje háčky Háčku. Můj souhlas zde není, jelikož jsem tě na něco upozornil. Ale zpět k těm tvým háčkům. Zkráceně. "Považuješ souhlas za nechtěný omyl".
Proč stále vlastní slova tímto háčkováním tak znehodnocuješ? Pokud budeš háčkováním do pravdy vetkávat lež, nikdy se čisté pravdy nedobereš. Je to prostě tvůj styl uvažování. Zbav se ho. Zkus to přímočaře, bez kliček a háčků. Lidská slova jsou něco mnohem víc, než si možná nyní myslíš. Zkus s nimi zacházet, řekl bych nekonfrotačně.


]


Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 05. listopad 2014 @ 08:02:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
  ......Chápat christologicky analogii obětování Izáka je dost ujeté....


Píše zde liberál Unshaken ve shodě s moderními vrcholovými katolíky, kteří se dnes za symbol Kristova kříže stydí a chtěli by tuto skutečnost předefinovat jenom na akt bezpodmínečné lásky (proto raději Madona s miminkem Ježíškem), hodný následování, což de facto anuluje či ignoruje celý biblický koncept zástupné oběti, obsažený ve SZ a konvenuje se snahou vydobýt si spásu vlastním úsilím - náboženství humanismu - konceptu náboženství pro 21.století, náboženství New Age.  Žádné smíření není třeba, naše dobré chování stačí.  

Jak potom chápat tato Pavlova slova?

Římanům 5:10  Poněvadž byvše nepřátelé, smířeni jsme s Bohem skrze smrt Syna jeho, nadtoť již smíření spaseni budeme skrze život jeho.

Římanům 5:11  A ne toliko to, ale chlubíme se také i Bohem, skrze Pána našeho Jezukrista, skrze něhož nyní smíření jsme došli.

Římanům 11:15  Nebo kdyžť zavržení jich jest smíření světa, co pak bude zase jich přijetí, než život z mrtvých?

2 Korintským 5:18  To pak všecko jest z Boha, kterýž smířil nás s sebou skrze Jezukrista, a dal nám služebnost smíření tohoto.

2 Korintským 5:19  Nebo Bůh byl v Kristu, smířuje svět s sebou, nepočítaje jim hříchů jejich, a složil v nás to slovo smíření.


Nebo co "páté evangelium", epištola Židům ta je taky "ujetá"? 




]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 05. listopad 2014 @ 09:45:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Katolická církev uctívá našeho Pána Ježíše Krista ve všech životních etapách. Od chvíle kdy byl počat z Ducha Svatého až po dnešní zjevení. V každodenní Nejsvětější svátosti i v těch mimořádných, ve kterých promlouvá Tváří v tvář ke svým prorokům a vyvoleným. První obraz Panny Marie s Ježíškem namaloval evangelista svatý Lukáš. Naše Matka mu sama vedla ruku.


]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 05. listopad 2014 @ 20:12:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistě umíš čtená slova chápat. Tak mi vysvětli, kde v citátech, které jsi uvedl, se píše o oběti Syna Božího, kterého obětoval Bůh. A kde se v uvedených citátech naopak nepíše, že Ježíš nepostoupil smrt dobrovolně, dokonce sám a dobrovolně?

Pokud jde o epištolu Židům, tak jsi se nevyjádřil, o co ti jde - nedal jsi žádný odkaz. Takže ho uveď, tedy odkaz, který hovoří o tom, že Ježíše na kříž záměrně uvrhl Bůh. Já ti jako důkaz svého tvrzení uvedu, že Ježíš se obětoval sám:

Židům 13:12 Proto také Ježíš trpěl venku za branou, aby posvětil lid svou vlastní krví.

On posvětil, svou krví. Doufám, že teď si ten verš pořádně přečteš.



]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 13:05:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Říká ti něco pojem Agnus Dei? (Jan 1,29)? 

Ježíš šel na smrt sice dobrovolně a poslušně , ale před tím potil krev a dokonce prosil Otce, zda by tento hrozný kalich hořkosti nemohl odejmout (Lk. 22,42), když věděl, co jej jako člověka čeká. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pátek, 07. listopad 2014 @ 07:17:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To on zatím slyšet nemůže Jane. Představuje si Boha dle svých vlastních lidských měřítek a kritérií. 
Jedni si pro lidské zaškatulkování Boha vymysleli trojboha a druzí jednoboha. To že osoba Boha natolik převyšuje lidské chápání, že je přímo směšné snažit se pochopit a rozebírat vlastní intimitu Boha! Boha, který zcela záměrně před lidstvem vystupuje nejsnáze pro něj pochopitelným a přijatelným způsobem jako Otec, Syn a Duch a dělá to asi proto, abychom jako lidi byli alespoň vůbec nějakým způsobem z to pochopit Jeho nekonečnou obrovskou bytost. Pro lidstvo je Bůh Otcem, Synem a Duchem a pro jiné bytosti které stvořil, může být zase úplně někým jiným. 
"Jsem který jsem". 
Bůh je tím kým chce být, ne tím čím Ho chcete mít my, ani vy trojičkáři a jednojičkáři.
Když chce být Synem je Synem, když chce být Otcem je Otcem. Když se chce rozdělit na tři, rozdělí se na tři! Když chce být jedním, je jedním! Bůh své bytí ovládá dokonale. "Jsem který jsem" Může toto božské bytí chápat "jsi prach a v prach se obrátíš" ?


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Pátek, 07. listopad 2014 @ 16:31:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Unshakene, četl jsi už někdy verš: On svého syna neušetřil, ale za nás za všecky jej vydal? Řím. 8,32


]


Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 05. listopad 2014 @ 09:40:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co kdybychom se na tu christologickou analogii podívali obráceně ? Směrem od Boha k Abrahámovi ? Který byl svého syna ochoten obětovat ?
Krásná je i ta pasáž o tom jak Hospodin Bůh uzavřel smlouvu s Abrahamem. Jak prošel jako dýmající pec a ohnivá pochodeň mezi zabitými a rozpůlenými zvířaty. Obávám se že kdyby byl praotec Abraham v katolické církvi tak by nám to někteří lidé určitě měli za zlé a říkali by že jsme si to vymysleli.


]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 05. listopad 2014 @ 17:44:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdyby byly v řiti ryby, nebyly by rybníky.


]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 05. listopad 2014 @ 20:18:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poutnicku, myslím, že ti trochu rozumím. Ale když jsi napsal jako protiklad k Abrahámovi, že Bůh byl ochoten svého syna obětovat, tak by jsi měl uvést biblický citát. Já jdu sice na pole pro mne neúplně prozkoumané, zajímalo by mně proto, a to podle Písma, kde je o Boží ochotě obětovat svého syna napsáno. Pokud tam nic není, tak je to, jak jsem se dříve expresivně vyjádřil, ujetá teologie.


]


Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 06:42:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Takže ho uveď, tedy odkaz, který hovoří o tom, že Ježíše na kříž záměrně uvrhl Bůh. Já ti jako důkaz svého tvrzení uvedu, že Ježíš se obětoval sám:"...

Ježíš je Bůh i člověk zároveň. Nutno odlišovat, ale neoddělovat.

Obětovat se za všechny lidi na kříži bylo společnou vůlí Boha (Otce, Syna i Ducha svatého) i člověka Ježíše, jak o tom sám člověk Ježíš svědčí (např. Mt 26,42) a totéž pro náš vztah s Bohem učí také nás (Mt 6,10). Pozoruhodným je, že naprosto totožný postoj odevzdávání se do Boží vůle nám ukazuje svým životem i Ježíšova matka Maria (Lk 1,38).

Ježíš - člověk se tedy obětoval sám z vlastní vůle, aby naplnil vůli svého nebeského Otce.
(Vůle Otce, Syna i Ducha je vždycky jednotná a společná, ve chtění a činění nemohou žádný chtít samostatně cosi jiného, protože pak by to byli tři bohové (hereze triteismu).

Tedy společnou vůlí Otce, Syna i Ducha svatého bylo, aby se člověk Ježíš obětoval na Kříži - a člověk Ježíš se svým postojem s Boží vůlí dobrovolně ztotožnil.
Bůh totiž žádného člověka v jeho rozhodnutích neznásilňuje - i když někdy navozuje situace, které člověka v jeho rozhodnutí vykonat Boží vůli  "popostrčí". (Např. Jonáš v bouři nebo Jeremiáš 20,9)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 18:11:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obětovat se za všechny lidi na kříži bylo společnou vůlí Boha (Otce, Syna i Ducha svatého) i člověka Ježíše, jak o tom sám člověk Ježíš svědčí 

To ovšem není celá pravda. Podívej se na Mk 14,36, kde se Ježíš jasně rozlišuje mezi tím, co chce on (Otče, odejmi/odstraň/dej ať se vyhnu tento kalich) a co chce Otec (ale ne to, co si přeju/chci, ale co ty si přeješe/chceš). Lukáš volí podobná slova, ale mluví o tom, co jsi nazval "popostrčením", kdy se Ježíšovi dostává zjevení anděla. Matouš je co do volby slovníku někde mezi Mk a L. Jan už nepíše historii ale teologické pojednání.

Tedy společnou vůlí Otce, Syna i Ducha svatého bylo, aby se člověk Ježíš obětoval na Kříži - a člověk Ježíš se svým postojem s Boží vůlí dobrovolně ztotožnil.

Ano, souhlas.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 19:54:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Konečně někdo pochopil. co jsem svými výroky měl na mysli. Když totiž přijmeme trojiční učení, tak se zákonitě a beze vší pochybnosti musel Ježíš obětovat sám, tedy jako Bůh. Nikdo ho nenutil a ani nutit nemohl.

Pokud trojiční princip nepoužijeme, tak se Ježíš také obětoval sám, jak o tom hovoří evangelia. Nikdo nedokáže z Písma prokázat, že ho k tomu vedl Bůh. Kdyby tomu tak nebylo, obětoval by Ježíše Bůh a byl by odpovědný za jeho smrt. O ničem takovém není v Písmu ani zmínka.

Analogie obětování Izáka Abrahámem vztažená na obětování Ježíše Bohem je tedy opravdu výjimečně ujetá.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 07. listopad 2014 @ 07:08:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Analogie obětování Izáka Abrahámem vztažená na obětování Ježíše Bohem je tedy opravdu výjimečně ujetá."...


Z pohledu Ježíšova aktivního rozhodnutí a Izákovy pasivity se jedná o protiklady. V tom máš pravdu.
Ale domnívám se, že František poukazoval na jiný rozměr - na bolest otce, který má obětovat svého syna. V tomto je přece nápadná podobnost vedoucí k rozjímání smyslu.

I jediná kapka Ježíšovy krve by přece stačila smýt všechny hříchy světa. Ježíš by ani nemusel umřít na kříži a i tak by byl schopen spasit svět.



Ale Bůh, když dává, dává v hojnosti.
Bůh je velkorysý ve svých darech, nepočítá, nekupčí.
Taková je vůle nebeského Otce.
I v případě sebe sama, v případě své lásky k člověku. Vydává se ve své lásce kvůli člověku až do poslední kapky krve.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pátek, 07. listopad 2014 @ 07:33:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty řeči o kapkách krve Krista a o tom, že by jedna kapka stačila, jsou nesmírně hloupé a taky nebezpečné. Oko, vždyť se nad tím zamysli. S takovou by stačilo aby se Kristus píchl do palce a nezemřel na kříži! Kristova oběť nespočívá v Jeho krvi, prolitá krev Jeho oběť zpečeťuje a krev byla prolítá všechna! Neděl tuto krev na kapky!! Tato dělící snaha vznikla totiž v době, kdy se začalo s obětí Krista kupčit! Kristova krev není žádný nesmírně účinný zázračný lektvar!! Dej si na takové řeči a myšlenky velký pozor!

Kristova prolitá krev zpečeťuje Novou smlouvu, kterou Bůh uzavřel s lidstvem! Kalich je památný symbol, krev je věčná pečeť, a Ježíš byl obětovaný beránek!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Pátek, 07. listopad 2014 @ 16:34:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přčti si, Unshakene Řím. 8,32 a budeš víc v obraze a nebudeš mluvit o ujetosti.


]


Re: Re: Re: Je to tak ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 05. listopad 2014 @ 20:27:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stvrzení smlouvy průchodem mezi rozpůlenými zvířaty bylo v té době obvyklé. Pokud si vzpomínám, symbolizovalo požehnání při plnění závazku a prokletí při porušení smlouvy. Kdo tento tehdejší zvyk popírá, tak by se měl seznámit s historií.

Narážky na katolickou církev neber v úvahu, té se přisuzují i ty věci, o kterých dotyčný nedokáže sám popřemýšlet a neví si rady. Tak vinu svede na jiné. Katolíci a liberálové (ani nevím co se liberály vlastně míní) jsou častým hromosvodem.


]


Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy