Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 490 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492014
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Chanuka 5775
Vloženo Úterý, 16. prosinec 2014 @ 10:10:35 CET Vložil: Tomas

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Zítra večer rozsvítíme první Chanukové světlo, podívejme se proto na svátek z poněkud méně obvyklého pohledu. Když se učíme o Chanuka, klasifikujeme tento svátek společně se svátkem Purim jako svátek mladý, který není uveden v Tóře. Skutečně v Tóře není uveden svátek Chanuka, ale na druhou stranu v Tóře nalezneme mnoho náznaků, pro to, že tento svátek bude v budoucnosti slaven.

Jaké jsou to náznaky? Především známý komentář k tomu, že Aron, Mojžíšův bratr při rozdělování odpovědností v přenosném Chrámu byl ustanoven odpovědným za Menoru, což se mohlo zdát jako cosi, co není podstatné, a snad by se slušelo, aby Mojžíšův bratr byl pověřen něčím významnějším. Odpověď je na tuto otázku je právě Chanuka, i léta po té, kdy přestane existovat nejen přenosný svatostánek, ale i Chrám, ponesou si Židé přenesené světlo z Chrámového svícnu sebou na své cestě diasporou.

Druhý výklad s nímž si dovoluji čtenáře seznámit je složitější, vztahuje se k světlu, které je na samém počátku stvoření a to je ono světlo, o němž hovoří Genesis 1,3 prvotní pro nás dnes skryté světlo. Ve verši 14 nalezneme opět zmínku o světle, které odděluje den od noci, to je světlo, které známe. Kam zmizelo ono první světlo z třetího verše, které umožňovalo Adamovi, stvořenému šestého dne vidět vše a pamatovat si vše, co viděl na celé zemi. Toto neobyčejné světlo však bylo s koncem šabatu Adamovi odebráno, protože porušil Boží přikaz. Ono velké skryté světlo zářilo pro člověka pouhých 36 hodin, od stvoření Adama do dokonce šabatu. A pak jej Bůh uschoval a učinil pro nás nedostupným.

Nyní si připomeňme, kolik Chanukových světel rozsvěcujeme – 36 (nepočítáme 8 sluhů, šamašů, kterým chanuková světla zažíháme). Dostáváme se tak ještě k samému počátku stvoření, odkud čerpáme sílu při zapalování chanukových světel. Zapalujeme světlo v srdcích, a oheň ve svícnu. Tak se zpívá i v písničce באנו חושך לגרש בידינו אור ואש – Přišli jsme vyhnat temnotu, v našich rukou je světlo a oheň. Slovo חושך , (temnota) je složeno ze stejných písmen jako slovo שוכח (zapomenutí), což nám má připomenout že temnota znamená zapomnění.

Zapomnění tedy opuštění židovských tradic chtěli Řekové, když nežádali od Židů nic jiného, než aby se vzdali tří příkazů svého náboženství, tedy obřízky, šabatu a novoluní, podle nějž se určuje čas svátků a nového roku. Nevadilo jim studium Tóry, které však bez praktické aplikace jejích příkazů pro židovský život ztrácí význam. Proto Řekové a mnozí jiní zakázali to, co tvoří tři principy židovské existence totiž duši (obřízku), místo (šabat) a čas (novoluní). Svátek Chanuka trvá 8 dní, vždy je v něm šabat a také během svátku začíná nový měsíc tevet. Studium Tóry je projev rozumu dodržování jejích principů je věcí srdce. Rozum analyzuje, ale srdce sjednocuje a přibližuje Bohu. I proto je poselství svátku stále tak naléhavé, navrací nás k samému ideálu stvoření.

Zdroj: www.eretz.cz


"Chanuka 5775" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 11:20:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud má někdo více informací na toto téma at je uvede děkuji.



Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 13:16:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud tě to opravdu zajímá, přečti si 1. a 2. knihu Makabejských. Pro mě je Chanuka biblickým svátkem. Docela by mě ale zajímalo, jak se k tomu staví lidé, kteří si od Luthera nechali seškrtat Písmo. On pak totiž Ježíš pak slavil (J 10,22-23) nebiblický svátek.


]


Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 17:14:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns a podle čeho usuzuješ, že Ježíš slavil nějakou chanuku, že vešel do chrámu? On, který Židy plísnil za to, že nedodržují co by měli dodržovat a dělají co by neměli, slavil něco, co On sám nepřikázal ve SZ? O tom silně pochybuji. Židé se ničím neliší od dnešních křesťanům, také rádi si upravují Slovo.
rastan


]


Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 17:58:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten svátek je přizáná ve SZ. Není mou vinou, že část SZ nepovažuješ na Bibli.


]


Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 17:23:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Luther seškrtal Písmo od Makabejských? Říkáš tedy, že předtím byla tato kniha kanonizována jako součást Písma? Když seškrtal, bylo to před nebo až poté, co Židy obvinil, že svádějí křesťany na scestí a odvádějí od křesťanství?

Docela chápu, že Ježíš, jelikož byl žid, slavil nejspíš všechny židovské svátky. O sabatu navštěvoval synagogy a chrám, takže není ani nic divného, že slavil posvěcení chrámu. Tedy svátek, který má s Makabejci souvislost. Jelikož byl Ježíš žid a slavil židovské svátky, tak je máme jako křesťané slavit též? Včetně sabatu? Jako adventisté?

Já jsem se doposud domníval, že Ježíš přinesl Novou smlouvu a tu zvetšelou použil sice jako základ, ale učinil ji svým učením naprosto nevyhovující. Pokud se týče Makabejců, stručně je jejich historie (zdá se mi odporná násilím a zabíjením) popsána v tom Novotného Biblickém slovníku, který se ti nelíbil. Pokud bych jako křesťan měl něco takového jako knihu Makabejských přijmout, tak bych současně musel přemýšlet, jak se stát židem se vším všudy a pohrdnout Bohem pro všechny, ale přijmout bůžka jen pro jakési vyvolené, kteří neváhali vraždit pro pár kamenů, sestavených proti Boží vůli (viz výklad Šalomouna od profesora Beneše).

Nicméně postačí, když mi odpovíš na ty otázky stran Luthera, neboť o ořezání Písma jsem doposud neslyšel.


]


Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 17:57:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, Luther a spol vyhodili z Písma všechny tzv. deuterokanonické knihy. Tohle jsem tu ale vysvětloval snad stokrát. Upozorňuji, že v případě Makabejských šlo pouze o první a druhou knihu, protože třetí nebyla nikdy v kánonu západní církve. Západní kánon byl uzavřen mezi lety 382 (psaný seznam tehdejšího papeže) a 419 ( synod v Krtágu). Z doby před reformací máme hory dokladů pro kanoničnost těch knih. 

Pokud patříš k těm nešťastníkům, kteří navzdory historické evidenci tvrdí, že KC přidala něco do kánonu v Tridentu, kdy přesně podle tebe toto přidání provedly pravoslavné a oddělené církve? 




]


Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 19:16:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpověď mi není jasná. Pokud to byly deuterokanonické knihy, tedy knihy nezařazené do kánonu Písem, jak mohl Luther tyto knihy z Písma vyřadit, když součástí kánonu nikdy nebyly?

Dost by mně zajímalo, kdy Luther aktivitu, o které píšeš, dal najevo. Vím o jeho zlomovém vztahu k Židům, kdy mu odváděli věřící od křesťanství. Po té zkušenosti napsal několik protižidovských replik, dá-li tomu tak říci. Souvisí to s tím?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 17. prosinec 2014 @ 14:12:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty knihy byly v kánonu. Slovo deuterokanonické se používá jen na Západě. Už samo slovo "deuterokanonický" znamená "druhokanonické". Toto nesouvisí se změnou pohledu Luthera na Židy. To souvisí s tím, že Luther nedokázal napasovat svoje doktríny na tehdejší kánon Bible. No a tak vyřadil deuterokanonické a v rámci NZ učinil rozlišení na kanonické a ten zbytek (Jakub, Juda, Židům a Zjevení). Speciálně Jakub a Juda byly podle něj v rozporu s Pavlem a zejména pak jeho oblíbeným Sola Fidei a Sola Gratia. Jestli tě to zajímá, tady máš odkaz na elektronickou verzi Lutherova vydání z roku 1545. Tu předmluvy se lišily v jednotlivých vydáních. A až si to přečteš, uvidíš, že sola scriptura pro Luthera znamenalo: sola scriptura - Jakub - Juda. 

Ve svém vydání z roku 1522 dal ty 4 jmenované na konec. O Judovi explicitně říká, že nemůže sloužit jako podklad pro víru a o Jakubovi, že odporuje zbytku Písma a Pavlovi a že nebyla napsána apoštolem.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 17. prosinec 2014 @ 19:21:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a jestli chceš kritické vydání toho textu z roku 381/2, který byl následovně opakovaně potvrzován koncily a synodami, tak tady ho máš. Je to latinsky, ale názvy biblických knih poznáš. A když popojedeš dolů, máš tam i seznam apokryfů. Stačí?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 17. prosinec 2014 @ 20:04:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odkazy, nějak si s tím poradím.


]


Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 17. prosinec 2014 @ 20:09:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě raní mrtvice ...oni někteří jdou do diskuse a nevědí, že je Luther okradl o texty jak SZ, tak NZ. To je ostuda. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 17. prosinec 2014 @ 21:05:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Než tě mrtvice ranní, zkus se zamyslet, jaké texty to Luther odmítl a proč. Pokud z toho přemýšlení nebudeš mít ještě horší potíže.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 17. prosinec 2014 @ 22:51:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždyť jsem ti to psal - Jakuba a Judu odmítl, protože:

1) nevěřil v jejich apoštolský původ,
2) označoval je jako něco, co je v rozporu se zbytkem Písma (hlavně listu do Říma),
3) viděl v nich něco, co odporuje principu sola fide
4) nenašel v nich nic o vzkříšení Krista a jeho umučení
5) speciálně u Jakuba a jeho slove ch o ospravedlnění Abraháma viděl rozpor s Gn 15.

Pak ještě odmítal Zjevení, protože

1) není apoštolské a prorocké
2) za jeho sepsáním nebyl Duch svatý
3) používá jen samé symboly, což prý jiná Písma nedělají
4) vychází z deuterokanonických knih

Nakonec měl silné námitky vůči epištole Židům, ale už si nepamatuju, co se mu nelíbilo tam.

Fakt by mě zajímalo, co by zdejší protestanté pověděli, kdybych ty jeho předmluvy vzal a vložil jako svůj článek. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Čtvrtek, 18. prosinec 2014 @ 16:53:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já jsem svou repliku mířil na martino.  Pokud jsem se kliknutím netrefil, tak se omlouvám. Tvůj příspěvek beru jako diskuzi se mnou, ačkoliv se mi to v tom stromě tak nezobrazuje.
Když již jsi takto odpověděl, tak musím říci že mi Jakub a Juda jsou z Lutherova života známi a slyšel jsem podrobněji důvody zejména k Jakubovi. Nevím však, jestli jsem si tu historii správně zapamatoval, ale o Jakubovi vím bezpečně, že ho sice zepsul, ale do kánonu vložil, i když ho zařadil úplně na konec. Osobně se však domnívám, že jeho odmítání bylo zbytečné a nejspíš způsobené tím, že v tehdejší době nemohly být známy výklady tak, jak je známe dnes. Výklady, které dokáží uvést v soulad Pavlovu spásu milostí s Jakubovou spásou skutky.

K těm deuterokanonickým jsem však již psal, že se mi konkrétně Makabejské příčí přijmout. Tedy Luthera plně chápu. Jeho výhrady ke Zjevení byly čistě teologické. Já bych k nim přidal ještě historický kontext a účel knihy, který je nám patrnější, než tehdy Lutherovi. To neznamená, že Zjevení neberu jako součást Písma.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 18. prosinec 2014 @ 23:31:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Promiň, nějak jsem se v tom vlákně ztratil. :-) Luther Makabejské vyhodil kvůli té zmínce o Judovi, který nechal přinést oběť za padlé vojáky. ŘKC to často uváděla a uvádí v souvislosti s očistcem. Dosud jsem nepochopil, jak to může někdo dělat, protože očistec má být pro ty, kdo umřou v posvěcující milosti a přátelství s Bohem (tj. bez neodpuštěného těžkého hříchu), a ti vojáci padli, protože byli modláři, což je hřích těžký, takže i kdyby očistec byl, oni by tam nešli - pokud se to tedy z očistcem nemá úplně jinak.

I nalezli pod sukněmi jednohokaždého z těch mrtvých jamnitským modlám posvěcené věci, které Zákona Židům zapovídal; odkudž všechněm zřejmé bylo, že oni pro tu příčinu padli. (Kralický překlad)

U každého z padlých našli pod šatem amulety bůžků z Jabny, které Zákon Židům zakazuje. Všem bylo zřejmé, že to byla příčina, proč padli. (ČEP)

Ti, kteří umírají v Boží milosti a přátelství, ale nejsou dokonale očištěni, i když jsou si jisti svou věčnou spásou, jsou po smrti podrobeni očišťování, aby dosáhli svatosti, která je nutná pro vstup do Boží radosti. (Katechismus KC, § 1054)

Církev ve svém učení potvrzuje existenci pekla i jeho věčnost. Duše těch, kteří umírají ve stavu smrtelného hříchu, sestupují ihned po smrti do pekla, kde snášejí pekelné tresty, „věčný oheň“. Hlavním trestem pekla je věčné odloučení od Boha, neboť pouze v Bohu může mít člověk život a štěstí, pro které byl stvořen a po nichž touží. (KKC § 1035)

Tak nevím, třeba mi to někdo konečně objasní.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 17. prosinec 2014 @ 23:00:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vzpomínáš si, co jsem ti říkal o nesmyslech na internetu? Tak jeden z nejoblíbenějších je, že KC v Tridentu něco do Bible přidala. Absolutně se ignorují dochované prameny ze 4. a následujících století. Navíc by mě zajímalo, kdy a jak přidali tytéž knihy + něco málo navíc na Východě (pravoslavní a oddělené církve - dnes mnohé v jednotě s papežem), koptové na jihu. Už to vidím, jak konstantinopolský patriarcha všechny svolá a řekne jim:"Tak přátelé, katolická církev si právě do Bible mnohé přidala. To přece nenecháme jen tak bez odezvy! Přidáme taky. Kolik že mají katolíci těch knih Makabejských? Dvě, říkáte? Tak to mi aspoň tři! Kolik že mají žalmů? 150? Tak to mi jich budeme mít 151!" :-))

Pokud by KC kdykoli přidala byť jen kapitolu do Písma, dodnes by jí to pravoslavní omlacovali o hlavu.


]


Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 11:44:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj a mír nechť zůstává s Vyvoleným národem.
Ten kdo se chce postupného zapalování Chanukových světel zúčastnit má každoročně příležitost v Praze před Rudolfinem. Na náměstí Jana Palacha.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy