Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 418 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475378
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu
Vloženo Úterý, 17. únor 2015 @ 11:20:06 CET Vložil: Tomas

Žhavá témata poslal karels

Chalkedonský koncil (8. října – 1. listopadu 451) byl čtvrtý ekumenický koncil, který zasedal v Chalkedonu v Bithýnii v Malé Asii. Jako závazný jej pro svou nauku považují katolická církev a pravoslaví. Koncil odsoudil Eutychův monofyzitismus a vyhlásil Chalkedonské vyznání víry, které vyznává plné lidství a plné božství Ježíše Krista, druhé osoby Nejsvětější Trojice. Koncil odmítají orientální církve.

Něco málo z toho překládám, i když nezvěřejním vše, s nějakými latinskými větami se budu sdílet. Hned někde v úvodní definici (Prooemium definitionis) se píše:

... et unam naturam esse carnis et divinitatis stulte confingentes
et passibilem Unigeniti divinam naturam per confusionem prodigiose dicentes,
propter hoc illis omnem machinationem contra veritate
...


et unam naturam esse carnis et divinitatis stulte confingentes

Já přeložil následovně:

A jedné přirozenosti je tělo (z masa a kostí) a božství, což pošetile vymýšlejí.


Nalezl jsem zde docela zajímavou slovní hříčku. Většinou v tomto vyznání je participium zástupné za konkrétní slovesný tvar - a čekali bychom „confingunt“ namísto tvaru participia „confingentes“

Ale o to mi nejde. Tvar „confingentes“ je dost blízký foneticky tvaru latinskému „confidentes“. Zatímco „confingentes“ znamená v našem uvažovaném textu, vymysleli, vytvořili atd. - my to slovo známe z českého jazyka dobře bez předpony „con“ jako tvar fingovat, nafingovat - což znamená vymýšlet si, předstirat, padělat atd.

Pokud zaměníme díky fonetické podobě „confidentes“ za „confingentes“ (tento tvar participia by byl v textu užit zástupně za konkrétní slovesný tvar) potom by „confidentes“ znamenalo doufat, věřit atd.

V Chalcedonském koncilním jednání jde o polemiku proti možnosti jedné jediné přirozenosti Ježíše Krista, kterou zastával Eutychés. Podle Eutychova názoru se po sjdenocení lidská přirozenost rozplývá v božské jako „kapka v oceánu“, dochází tedy ke smíšení přirozeností. Vzhledem k tomu, že podle Eutycha Kristus není skutečným člověkem, nemá význam opakovat, jaké má tato interpretace učení důsledky pro soteriologii a spiritualitu.[1]

V latinském textu, který jsem uvedl, jde o ty, kteří podle svého přesvědčení doufají „confidentes“ ve smíšenou přirozenost Ježíše Krista, zatímco text Chalcedonského koncilu je odhaluje jako ty, kteří si vymýšlejí „confingentes“ svou vlastní „fingovanou verzi“ osoby Pána Ježíše Krista.


A dále:

et passibilem Unigeniti divinam naturam per confusionem prodigiose dicentes

A ostudně říkají (učí), že utrpeníhodná a božská přirozenost Jednorozeného (tj. Ježíše) je zde díky smíchání (mixu).

Tady jsem dokonce musel vymyslet slovo pro latinský tvar „passibilem“ - „utrpeníhodná“, protože jsem nenašel tohle slovo ve slovníku, ale zřejmě je to adjektivum vzdělané od patior pati passus sum, což je vyjádřením lidství Našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. S největší pravděpodobností se tímto vyjádřením koncilní biskupové brání proti možné dezinterpretaci Ježíše jako toho, který by přijal lidské tělo jenom jako jakousi /promiňte mi ta přirovnání/ skořápku, jako jakýsi neosobní lidský „skafandr“.

Latinský tvar „passibilem“ nás přivádí k tomu, že Ježíš podstoupil utrpení stejně tak jako každý z nás na tomto světě, včetně posledního utrpení přináležíci všem pozemšťanům - a to smrti. V Ježíšově případě kruté smrti na kříži.

Latinský tvar „confusionem“, respektive „per confusionem“ je opět možná slovní hřířčka s jiným foneticky podobným slovem - tj „per confessionem“. „Confusio“ má ale nadto význam prolínání, směs, zmatek atd., ale je vyjádřením stejně tak i pro ostudu, hanbu atd.

Zatímco bychom zde čekali „confessio“, tj. vyznání, máme zde užito „confusio“, což je nejenom hanba, děs a ostuda /jedna konotace významu confusio/, díky zmatku, smíchání /druhá konotace latinského slova confusio/ dvou přirozeností Pána Ježíše Krista.
 
 
A dále:

propter hoc illis omnem machinationem contra veritate volens

Kvůli veškeré machinaci proti pravdě chceme oněm lidem (illis) /uzavřít synodu ... další text/

V jiném textu téhož vyznání je jako veritas označen Ježíš, tady se to dá dobře pochopit jako machinace proti samotnému Pánu Ježíši Kristu. „Machinationem“ - jsou úklady, pohroma (alespoň tak je užito slovo ve Vulgátě a přeloženo v Est 8,3 dle ČEP a Kralické Bible)


Summa: ač se někteří snažili mísit, sjednocovat dvě přirozenosti „confusio“do jedné, ukázalo se to jako hanba, ostuda „confusio“, je to doslova „fingování“ /„confingentes“/ skutečné osoby Pána Ježíše Krista, který má dvě oddělené přirozenosti. Nikoliv jednu! Ježíš má božskou a lidskou nesmíchanou přirozenost, alespoň díky závěrům, ke kterým došel Chalcedonský koncil.

Vím, že to většinu čtenářů nezajímá, ale uvažování a závěry Chalcedonského koncilu ukazují směr, kterým se ubírá křesťanské myšlení. (kdybych nedoučoval latinu, tak bych se k tomuto textu také stěží dostal)


Poznámky:

1. http://www.sfr.cz/clanek.aspx?a=1432


"Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu (Skóre: 1)
Vložil: ribecar v Středa, 04. březen 2015 @ 07:47:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Choose the acclimatized rolex replica style. There are a lot of styles to acquire from if it comes to cowgirl boots, but western boots abandoned acquire two types the adequate and accomplishment boots. Adequate boots are bogus to be chanel replica anatomic and they are created with archetypal design. While accomplishment boots are beside in style, like acclaimed artisan chafe in their louis vuitton replica all-overs nowadays such as the "old gringo boots".



Re: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pátek, 20. únor 2015 @ 12:14:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebe a země pominou a slova má nepominou..
To jsou obrovská slova Krista,
a žádný koncil v nich nemá místa.



Re: Re: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 22. únor 2015 @ 18:40:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistě, slova Ježíše Krista mají naprostou přednost před vším.


]


Re: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 17. únor 2015 @ 17:57:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Velmi přínosný článek. Ne pro odbornost, s jakou ho karels předkládá (to opravdu patří odborné veřejnosti), ale pro poučení. Neboť i ti, kdo o chlcedonském koncilu nikdy neslyšeli, tak i ti na vlastní kůže poznali, že Pán ježíš se jevil jinak jako pozemský člověk a jinak se člověka dotýká jako nebeský Kristus. Učení je pro lid, který touží po spáse. Kristus má tu spasitelnou Boží moc.

Dobrých učitelů bylo a je mnoho. Ale učení, které přivádí ke spáse, mohl předat jen ten, kdo o něm byl zpraven.



Re: Re: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 22. únor 2015 @ 18:41:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky, akorát ten můj překlad je trochu neuhlazený, ještě to lépe češtinářsky přeložit...


]


Re: Chalcedonský koncil a nějaké zajímavosti z jeho textu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 17. únor 2015 @ 11:47:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Než mi začnete nadávat za tenhle článek. Přeložil jsem něco z latiny, protože doučuju latinu a dotyčná právě tenhle text potřebuje.

Téma těch pár latinských vět se mi zdálo zajímavé, že jsem nakonec napsal článek. Pro nás jsou už dneska ty nejrůznější dávné spory naprosto nepochopitelné...



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy