Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 516 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116490810
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia.
Vloženo Úterý, 14. duben 2020 @ 14:11:02 CEST Vložil: Tomas

Historie poslal MilanH

1) Pár zajímavých postřehů k Ježíšově osobě, rozbor Evangelií a podepření hypotézy, že překvapivě Janovo Evangelium je velmi ranné, ba možná první. (k přihlédnutí k opoznámce v samotném Janově evangeliu bych z toho vyvodil - Evangelia uzavírá (minimálně Matouše a Marka...) - ale je již naprosto jisté že vše před pádem Chrámu (II., tzv. Herodova)). Autor v tomhle spisku také myslím rozebírá i některé věci ohledně Jana ..

Claude Tresmontant
Hebrejský Kristus: Jazyk a stáří evangelií


2) Zajímavá biblická sonda do života první Církve v Jeruzalému, z pera katolíka, bývalého NSSJ ...

Vznik-křesťanské-církve-a-její-vývoj-do-roku-56-nl.pdf
(ke stažení v celém bloku pdf dokumentů zde: http://www.rozcesti.org/files/SJ-Materialy-pro-SJ-ke-studiu-32-PDF.zip ) 

při čténí této studie prosím nepropadat zbytečným předsudečným emocím (platí i pro KC..) ale číst tzv. nezaujatě. Mnoho velmi zajímavých vývodů.. stylem - vlastně jsme to už kdysi v NZ četli.. ale prostě jsme si to neuvědomili či nedali do souvislostí. Tuto studii doporučuji i Votovi, jehož však při tom bude zřejmě svazovat jeho "zažitý Rabanismus" (přeci jen židé - i hebrejští té doby to měli postaveno trochu jinak.. - více univerzálnosti.. - zde je zajímavá kapitola o pozadí konfliktu se Štěpánem (jáhnem Štěpánem))

3) Židovství před pádem Chrámu, tzv. "pozdní židovství":
(zatím jen v hrubých rysech..)
https://karaitskyjudaismus.estranky.cz/clanky/rozdeleni-judaismu.html


4) co je Talmud - tento středobod rabanitského židovstva?
 - obávám se, že následující obecná charakteristika (radši bez uvedení zdroje.., ale tento úryvek je nepochybně výstižný..) platí:

.. Překladatel Babylonského talmudu do němčiny Lazar Goldschmidt, kterého jsme
citovali v předchozí části hodnotí tehdejší situaci následujícími slovy: "Tu vystoupil
jeden muž, zvaný rabbi Jehuda (155 - 217), byl to izraelský hakaddoš, přibližně - svatý
muž, patriarcha a říkali mu svatý... V moudré předvídavosti podrobil se
nevyhnutelnému: lépe jest překročit zákaz ... Ústní nauky byly sebrány a uspořádány,
celé ústní podání přehlédnuto v šesti knihách zvaných sekce (sederin)... bylo
kodifikováno celé ústní učení a po římském způsobu rozděleno na traktáty, oddíly a
odstavce." Tak byla okolo r. 200 po Kr. jako první písemně zachycena Mišna (přibližný
překlad - "Učení" nebo též Druhý zákon vedle Prvního Mojžíšova, sr. J. P. Migne,
Encyclopédie théologique, Paris 1857, str. 679). Text Mišny se stal dokonalým výrazem
nového směru - rabínismu. Navazoval na proud farizejský, který kritizoval Kristus.
Proslulý Talmud (Poučení) je vlastně ohromným rozšířením a doplněním tajných
pokynů Mišny. Po staletí byla Mišna komentována. Souhrnu těchto komentářů se říká
Gemara. Postupně byla provedena kodifikace Gemary a ve spojení s textem Mišny
vznikl kolem r. 300 jednosvazkový tzv. Jeruzalémský talmud. Daleko větší počet
ústních podání však shromáždily rabínské školy v oblasti Mezopotámie (tj. dnešního
Iráku). Zde byl koncem 5. století po Kr. vytvořen druhý Talmud, mnohem většího
rozsahu. Říká se mu Talmud babylonský.
Pokud se hovoří o talmudu bez bližšího upřesnění, rozumí se jím tento druhý
rozsáhlejší Talmud babylonský. Z historického hlediska vzniká v době zániku říše
západořímské (r. 476 po Kr.), na přelomu starověku a středověku. Abychom si vytvořili
přibližnou představu o ohromném rozsahu tohoto druhého - babylonského Talmudu:
zmíněný překlad do němčiny od L. Goldschmidta má 14 svazků o téměř 10 tisících
stranách. Bylo zachováno stejné dělení jako u Mišny, tj. na šest knih. Každý odstavec
obsahuje text Mišny a je k němu připojen text Gemary. Talmud je (po vlastní Mišně)
předním zdrojem současných judaistických nauk.
Vědecké studium Talmudu v originále naráží na téměř nepřekonatelné obtíže, protože
pouze ten, kdo se jeho studiu věnoval doslova celý život, je schopen text běžně číst a
opravdu mu rozumět, všichni ostatní jej musí luštit. Nejtěžším problémem z tohoto
hlediska je interpretace nepunktovaných textů (tj. bez doplnění samohlásek), kdy je
možno většinu slov chápat v úplně jiném smyslu. Vokalizace může být libovolně
vykládána a přitom z filosofického hlediska zcela správně! Uveďme si malý příklad ...

Pokud jsou v původním textu Talmudu tato obsahem velmi rozdílná slova označena
pouze uvedenými třemi souhláskami ... , mohou být čtena a vykládána podle libosti.
Další obtíží je celá řada předpon a přípon hebrejských a aramejských sloves. To
vyžaduje opravdu mimořádnou zkušenost, odborné znalosti a zběhlost k tomu, aby text
byl vůbec správně přeĀten, natož aby mu bylo opravdu důkladně porozuměno. K tomu
přistupuje (z hlediska např. klasické biblické hebrejštiny Thóry) celá řada cizích slov
původu perského, arabského, ale i řeckého, latinského aj. Tato slova musejí být ovšem
správně pochopena a interpretována se správným zřetelem ke svému historickému
pozadí.
K ohromnému rozsahu Talmudu je nutné dodat, že kodifikovaný text je opět pouze
rámcem, ve kterém byly rabínské dodatky rozvedeny v dalších komentářích. Každý
slavný rabín v minulosti považoval za svou povinnost napsat komentář alespoň k
některým traktátům Talmudu.  ....  

 -  závěr k tomu (bod 4): Talmud je "svět sám pro sebe" a "případ sui generis" a "ráj všech mazaných právníků". Normální "smrtelník" (a zřejmě i Vota.. :-) ) se v něm nemá absolutně šanci vyznat ..


"Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia." | Přihlásit/Vytvořit účet | 46 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Úterý, 14. duben 2020 @ 21:27:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Normální "smrtelník" se v něm nemá absolutně šanci vyznat ..

Může být. Pak je ovšem maximálně úsměvná snaha křesťanských fundamentalistů používat Talmud jako spolehlivý se*****ární historický pramen, který má podepřít evangelijní zvěst o ukřižování ... ano mám tím na mysli profláknutou pasáž "Sanhedrin 43a", kde se popisuje poprava (s největší pravděpodobností ukamenováním) jakéhosi Ješu kouzelníka a jeho pěti učedníků (je nesmírně zvláštní, že popravu pěti učedníků Nova Smlouva nezmiňuje, když se jinak celkem obšírně rozepisuje o ukamenování Štěpána  - to ale zjevně obhájcům "Ježíše 43a" žíly přilíš netrhá).




Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 08:18:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K Nové Smlouvě - NS jde spíše o zachycení učení Nazaretského ..  Za jeho pozemského života se "poprava jeho 5 učedníků" nejspíš nekonala.. - ani Emmerichová se o ničem takovém nezmiňuje. A na druhé straně pro Talmud je to spíše okrajové téma, navíc s časovou optikou "co bylo před pádem Chrámu to bylo, pamatujeme se na to jen mlhavě .."

řekl bych - pokud ta zpráva má reálné jádro.. že by mohla mít své místo:
a)  v - tehdy ještě - Saulem poháněných restrikcích ..
b) je třeba si uvědomit, že de fakto dle tradice všichni Pánovi učedníci zemřeli mučednickou smrtí, teda až na Jana.. který byl "pouze" "vykoupán" v rozpáleném oleji ..  Je možné, že se to pozdějším židovským rabínům poněkud slilo .. takže jen taková "ozvěna".

Jinak ale ta pasáž "herold chodil po kraji a oznamoval ..." je - z jejich "antipohledu" - vlastně docela vypovídající.. třeba Gerhard Kroll ve svých "Po stopách Ježíšových" ji uvádí ..
https://www.ikarmel.cz/produkt/po-stopach-jezisovych


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 12:56:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
- jména učedníků (snad s jednou výjimkou) neodpovídají; křesťané se to snaží obejít tím, že se prý nejedná o skutečná jména ale o přezdívky a ty pry odpovídají (odpovídají jako čemu že to, ptám se?)

- Bible zachycuje mmj. události od Ježíšovy smrti po jeho údajné zazráčné odcestování do nebes, těch 5 učedníků bylo zjevně popraveno bezprostředně po Ježíšovi - nestalo se to někdy v daleké budoucnosti, takže není důvod o tom v rámci NS nepsát

- je dost pravděpodobné, že mučednický skon některých (většiny?) Ježíšových učedníků bude dílem fantazie - tuším například u Matouše existují hned dvě verze jeho umrtí, podivné je též to, že by si odsouzený mohl určovat, jakým způsobem sejde ze světa - něco ve stylu: chlapi já se na tohle fakt nějak necejtím, pověste mě radši opačně, ať to mám rychleji za sebou (tím samozřejmě narážím na Petra) ... o posilující Janově lázni z vroucího oleje ani nemluvě - tohle je snad každému jasné, že se jedná o lidovou legendu, která nemá se skutečnou historickou událostí pranic společného

- "close with government" http://prntscr.com/rzliou [prntscr.com] (tučně je původní text, zbytek rabínský komentář) - rabíní to zjevně chápou tak, že Ježíš měl konexe na tehdejší "government", což NEodpovídá profilu novosmluvního Ježíše, křesťané v tom naopak vidí to, že se tím potvrzuje královská (Davidova) pokrevní linie - každý v tom prostě vidí díky ne zcela jasným formulacím "to svoje" na základě osobního předporozumění textu

- rabíni datují onen příběh ze Sanhedrin 43a desítky let před narození biblické Ježíše: do období vlády Alexandra Jannaise ... datování událostí v Talmudu je ale obecně problém, děje sa tak povětšinou na základě vzájemných vztahů souvisejících textů a teď jde o to, jak se určuje to, co je to vlastně "související textová pasáž" :) - obávám se, že zde mohou "fixlovat" jak křesťané, kteří ten příbeh potřebují datovat někam baj vočko na rok 30 n.l. tak i rabíni, kterým se naopak "spíše hodí" dřívější datace - nemá cenu si nic nalhávat, obě dvě strany mají jisté důvody proč obhajovat svoji verzi

- způsob popravy: bohužel opět nejasné, uvedeno je kamenování, zmiňuje se pověšení; z Bible víme, že židé věšeli na dřevo mrtvé popravené + v textu se nezmiňuje, že by původní ortel ukamenování byl změněn!, takže rabíni předpokládájí, že vše proběhlo dle "exekučního protokolu" - t.j. dostal pořádně šutrákem a pak ho do západu slunce pověsili na dřevo, křesťané v tom samozřejmě vidí ukřižovaní, neboť kamenování není (podruhé) zmíněno

- "he practiced sorcery ... incited ... led the jewish people astray": z pohledu židů by tohle opravdu na biblického Ježíše sedět mohlo, pouťové triky s vínem a hlásání a Zákonu v srdci člověka ... to docela pasuje

- "Yeshu HaNotzri" vs "Jesus the Nazarene" - v tomhle je binec, neexistuje asi spolehlivé osvětlení, co je vlastně správně ... jak se to má překládat z aramejštiny/staré hebrejštiny, jakou roli v tom hraje pozdější cenzura a naopak zda se nejedná o pokoutnou interpolaci nějakého Ježíšova sympatizanta ... no a aby toho nebylo málo - k většímu zmatku ještě přispívá Yeshu son of Pandera / son of Stada, kterého nalezneme v jeruzálémském Talmudu ale nikoliv v babylónském Talmudu (možná je to naopak, teď nevím) - a právě tento "son of Pandera/Stada" bývá spojován s biblickým Ježíšem, což ale zase pro změnu rezolutně odmítají křesťané, poněvadž z textu plyne, že tento Yeshu byl nemanželský bastard, který měl biologického tatíka ... zkrátka a dobře v tomhle je celkem dost slušnej chaos a za bernou minci bych ty jména osobně nebral

- načasování popravy: odpovídá "Passover Eve", ale neodpovídá více než mesíční snaha o zvrácení rozsudku, byť křesťané v tom pochopitelně vidí vyvrcholení událostí před popravou a propuštění Barnabáše

- cenzura: z důvodu (křesťanských) tlaků z venčí byly některé pasáže Talmudu cenzurované, jednotlivé rukopisy se od sebe navzájem liší, je otázkou zda lze spolehlivě určit původní podobu textu? - možná ano ... pak je zde ovšem ještě vysoce spekulativní otázka: nemůže být nakonec onen původní text interpolací neznámého "tajného židovského Ježíšova sympatizanta"? - infikování Talmudu přímo křesťany spadá do oblasti vysoce nepravděpodobných (účelových) konspirací, ale interpolace rabínem - tajným Ježíšovým fandou - by teoreticky možná byla - toto prosím nebrat jako plausibilní argument, to jen tak "hážu do placu" jako námět k zamyšlení - ono by totiž stačilo v existujícím příběhu o popravě nějakého Yeshu kouzelníka a jeho učedníků změnit několik drobných detailů a voila - biblický Ježíš je (skoro) na světě

- vše výše uvedené na mne působí tak, že Sanhredin 43 nepůsobí jako přiliš spolehlivý zdroj, který by výrazným způsobem potvrzoval historicitu zvěsti o ukřižování Ježíše z Nazaretu; samozřejmě chápu to, že křesťané to v tom prostě vidí - co jiného jim také ostatně zbýva, že :)



]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 23:30:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S Talmudem bych to tak nehrotil. Jasně, byli - jeho autoři.. - proti Ježíšovi, silně se proti křesťanům vymezovali .. a určitě by nepopírali jeho historicitu jako tady Vota .. ale zase "jejich generace to už taky nebyla", spíš už o Něm věděli jen z doslechu .. a tak nějak "soudruzi už řešili své (nové..) problémy" s tím, že "Duch jim byl více/méně odňat". Občas se vůči Němu (Ježíši) vymezili.. (dost kruté/drsné pomluvy a narážky) ...ale ""už to měli v opara historie" a navíc v Babylonii si mohli užívat "ten luxus" nebýt nijak konfrontován s Církví ..

Což jejich Západní bratři neměli.. navíc doba "měkkých antických filozofických disputací" na Západě na sever a západ od Alp zkončila invazí "Valhalských bojovníků" a tak to "přitvrdilo" a tak je to "namasírovalo". že se po x-sta letech opět "uvedli do varu" a vyplodili svůj zlučovitý "Životopis Ježíše", či jak se ten "ukřivděnecký blivajz" nazývá ... ano, žlučovitý https://en.wikipedia.org/wiki/Toledot_Yeshu
(kam zmizel český "pahýl" ??)
aneb "kdopak Vyvolenému národu rozbil jeho bábovičky".


No jinak by mě zajímalo, který křesťanský exegeta si vypomáhá "5 učedníky" z Talmudu ? Jo, to "magic-man" je opravdu "jak z Evangelia" (řekli si - "ten nevihání démony jinak než knížetem démonů") ... Ale ani Kroll na tom "příliš nestaví", spíš to uvádí jako perličku ..
(ale osobně věřím, že i těch 5 učedníků asi má nějaké reálné jádro.., Ježíš neměl jen 12 učedníků..)


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 00:58:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//No jinak by mě zajímalo, který křesťanský exegeta si vypomáhá "5 učedníky" z Talmudu ?

V tom je ten vtip - apologetové to moc rádi nevidí. Ale když už to tam je, tak si něco vymyslí - třeba jak sám píšeš, že Ježíš měl určo 17+ učedníků.

+ + +

Nicméně, jak v jiném vlákně sleduji diskuzi o SARSu, jak se křesťané mají podřizovat pánům a sedět doma, místo aby zašli do sboru či na mši, tak mne přeci jen napadl jeden scénař Božího plánu, který by ve světle písma dával smysl a byl vnitřně konzistentní:

1) po rozšíření evangelia by na světě zbyli už jen židé a křesťané a ze pár indiánů ukrytých v džungli Jižní ameriky, kteří by neměli páru o tom, co se za okrajem lesa děje

2) židé jakožto vyvolený národ by vládli světu a těžili z práce křesťanů

3) křesťané by se ochotně této judaistické vládě podřídili a stali by se z nich šábesgojóvé

4) židé by byli spokojení a naplnilo by se B-ží zaslíbení

5) křesťané by byli spokojení a čekali by na druhý příchod Ježíše

6) Bůh by byl spokojen a s překlady Písma do nářečí jihoamerických indiánských kmenů by nikterak nespěchal, když by jinak všechno docela pěkně fungovalo (podmínka druhého příchodu je vázána na to, že se všichni musí seznámit s evangeliem - až když všichni, tak všichni)



]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 09:49:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Talmud nebude moc přesný zdroj co se týká "lokace"(i časové), je to takové "starší vyprávěli, že .. " - což ale pro jeho účely bohatě stačí, takže "žádná křeč" - ale určitě bude přesný "ideově" - míněno samozřejmě z "popíračského" hlediska "soudruhů autorů".  Prostě "nepřijali, zašprajcli se a trvali na svém a - předávali si to dál" a jak by asi dikce písařů Svatých Písem dodala: "a tak je to u nich (u těch věřících..) až dodnes".
Takže uvedenou pasáž z 5 učedníky bych chápal tak - "soudruzi Talmudisti prostě mají s učením těchto učedníků (nota bene jejich Mistra..) "dost problém" " a "samozřejmě použít "silové řešení" bylo vždy "tak lákavé" - nejen u nich samozřejmě (jako u Talmudim..)". Prostě "emoce tečou, kufry se zvedají" - stačí spomenout na "zélotku" Mare a její "permanentně zvedlé kufry" a "meč rozsouzení planoucí".

no jinak to "určo vymyslí .." - hele Pardále - ty neznáš Lk  10,1 atd? (to ustanovení 72 učedníků..) - např. Hele, rabbi Ješua měl zřejmě širokou odezvu.. vždyť i Kaifáš zpanikařil a zaprorokoval to svoje: "vy vůbec nic nechápete .." (ve smyslu Ježíš -> učení -> široký ohlas  -> přitažená pozornost Říma -> "možné řešení Říma" (toho předKonstantinovského ..)

Hele Pardále, doufám, že "nekrmím trolla" ... :-)


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 10:59:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"poslal je před sebou po dvou do každého města a místa, kam měl sám jít."

Kolem Ježíše se tam celou dobu motá houf "biblických" učedníků, ale židé si naschvál vyberou 5 nějakých úplně jiných se kterými zjevně Ježíš předtím prohodil toliko pár slov ... a kdo je tu pak troll :)?


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 15:57:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
čoveče, už si tak trochu připadám jako Šaron(?) když mu vyčítali masakry v Bejrůtu. Prý na to odpověděl: "gójim se vraždí s gójim a zase na to může našinec" ..

Tak jo, tak já tu pasáž Talmudu zkusím "ve Vatikánu" reklamovat, ať to předělaj .. :-)
(Rabanité si něco napindaj do jejich Protest-booku a katoličtí "exegeti" se pak potěj ..)

Ale čoveče mě už dneska po Martinově cholerickém výjezdu asi nic nepřekvapí ..


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 23:42:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
re: - cenzura: z důvodu (křesťanských) tlaků z venčí byly některé pasáže Talmudu cenzurované, jednotlivé rukopisy se od sebe navzájem liší, je otázkou zda lze spolehlivě určit původní podobu textu? - možná ano ... pak je zde ovšem ještě vysoce spekulativní otázka: nemůže


V (ve vrcholném) středověku nic cenzurovat v Talmudu nemuseli, neb "cenzoři dobře znali své Synagogální" a tak jim po nějaké době (když "rozpačité námluvy selhaly")"zatrhli ty jejich Talmudy" "už tak nějak z principu" a případně zabavené kousky "provedli ohněm". Až se našel nějaký dobrák papež který za sponzorský dar opět povolil tisk.. plus Carovi (Josef Caro) ten jeho "Šulchan"(to je opravdu výživné čtení.. - :-)  ) ale asi to dlouho nevydrželo a už si to vůbec nedokážu představit za Luthera.. (ten navíc nešetřil ani některých knih svých původních bratří ..) No a pochybuji, že by "s Talmudy a Šulchany" uspěli v Ženevě ..
Typuji, že to pak sázeli v Anglii či Nizozemí .. přece jen ten raný kapitalismus .. 


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Úterý, 14. duben 2020 @ 22:21:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pan Novák uzavřel s panem Kohnem úžasný obchod. Vděčný gój pozval židovského obchodního partnera do své luxusní vily. Posadili se ke stolu, služebná přinesla a nalila šampaňské. Připili si na úspěšné podnikání.
Pak lokaj přiběhl s mísou kaviáru. Pán domu nandal oběma, panu Kohnovi tekly sliny, protože už měl notný hlad, ale hrdinsky odmítl, protože konzumoval jen jídlo košer.
Postupně odmítl ještě teplou šunku a přírodní vepřové řízečky. Po nich se na stole objevil králík pečený na česneku se špenátem a knedlíkem. Hostovi kručelo v břiše, přesto opět odmítl jíst.
To už se hostitel rozzlobil a začal vykřikovat:
„Tebe už nikdy nepozvu na oběd, ale teď, když už jsi tady, budeš jíst a hotovo.“
„Nezlob se,“ oponoval host, „ale nemůžu.“
„Nebudu s tebou diskutovat,“ prohlásil pan Novák, vytáhl ze sekretáře pistoli, namířil na pana Kohna a přikázal:
„Jez, nebo střelím!“
„Proč to děláš, příteli?“ zarazil se host.
„Protože vím, že Talmud dovoluje porušit předpisy o košer jídle, když je ohrožen váš život.“
Kohn si nandal na talíř pořádný kus masa, deset knedlíků a spoustu špenátu, s chutí se zakousl do stehna a s plnou pusou prohlásil:
"Už jsem z toho pomalu šilhal, můžeš mi říct, proč jsi tu pistoli nevytáhnul dřív?"



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 08:05:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrej!  "Klasika" ..  :-)


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 00:09:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Ztraceno v copy-past":

Claude Tresmontant
Hebrejský Kristus: Jazyk a stáří evangelií
https://www.kosmas.cz/knihy/1685/hebrejsky-kristus/#pos=0

informace o pozdním židovství:
Mireia Ryšková  Doba Ježíše Nazaretského: Historicko-teologický úvod do Nového zákona
https://books.google.cz/books?id=rwq9DwAAQBAJ&pg=PA44&lpg=PA44&dq=proměna+židovství+po+pádu+chrámu&source=bl&ots=ycDiVk9ISX&sig=ACfU3U0t-eobNdGt7cdQtMCQKMBEN7ZScg&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwjPoJad8eXoAhUKsaQKHR0KARkQ6AEwBHoECAwQKw#v=onepage&q=proměna%20židovství%20po%20pádu%20chrámu&f=false

pozdní židovství
https://www.rytirsky-husitsky-rad.cz/news/uvod-do-noveho-zakona-a-novozakonni-teologie/

zatím jediné mnou dohledané (k přečtení..) dílo od Flavia
http://www.jahni.cz/wp-content/uploads/2009/11/o-starobylosti-zidu.pdf




Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 08:26:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota toho ví o  SOUČASNÉM judaismu z nás asi nejvíce - "o tom žádná .." - ale
a) my se zde bavíme/zkoumáme především judaismus Ježíšovi (mesiášské) doby, tzv. "pozdní judaismus" a zde se Vota pohybuje de fakto pro něj na "neznámém ledě".. , dokonce před ním jeho učeteli (má-li?) "mistrně uzamknutém".
b) ale ani v současném judaismu nemusí mít Vota "100% přehled", jak jsem pochopil - judaismus jako celek je "poměrně pestrý" .. jednotnost u nich bude nejspíš - podobně jako u světových "ne/anti-katolíků" "v tom šprajcu".



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 13:09:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//judaismus jako celek je "poměrně pestrý"

A nejenom judaismus, i stát Izrael, jako takový - je opravdu velkou ironií, že největší gay pride pochody se pořádají ve svaté zemi, která je zasvěcena vyvolenému lidu, jehož B-h si přál všechny "praktikující" homolidi zprovodit ze světa. A teď se mu tam v počtech nebývalých polonazí procházejí minimálně jednou do roka přímo před nosem - a Hašem tomu jen nečině přihlíží, stejně jako podstatná část vyvoleného Erec Jisrael. A když už se proti tomu někdo ohradí a začne dělat binec, izraelské pořádkové síly ho briskně uklidní, aby si gayové mohli ten pochod nerušeně užívat. Tohle vidět Mojžíš, tak mu z toho rupne cévka v mozku.


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 21. duben 2020 @ 07:57:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)



Toto je naopak přímo typické -  potvrzuje to totiž pravdivost rčení, že : "Kde Bůh kostel staví, tam ďábel kapli přistavuje."


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 21. duben 2020 @ 09:14:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak ono samozřejmě dobře mířená pomluva jako : 





]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Středa, 15. duben 2020 @ 15:08:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ClaudeTresmontant-HebrejskyKristus-Scan+Text.pdf https://www.uloz.to/!qThEQd6o/claudetresmontant-hebrejskykristus-scan-text-pdf



zkušení kamuflážníci (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 16:53:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Autor knihy dělá ze čtenáře malomyslného pitomce, když tvrdí, že se pesachová kontradikce dá vyřešit tím, že Janovo evangelium by bylo starší, než evangelia synoptiků. Nějaký jiný kalendář nic neřeší - je tu prostě situace, která ukazuje na to, že podle synoptiků Ježíš POJEDL pesachovou večeři a zároveň BYL OBĚTOVÁN V DEN PŘÍPRAVY (dle kalendáře saduceů to možné je). Jenže dle Jana byl Ježíš obětován sice též v den přípravy, ale v době, KDY JEŠTĚ ZVÍŘECÍ OBĚTI BYLY NAŽIVU (což je farizejský model). Navíc (i když to Jan nepopisuje) musí platit to, že Ježíš pojedl před svou smrtí pesachovou večeři. Takže nic neodpadá, potíže zůstávájí - to co nám kniha nabízí je jen obyčejný křesťanský doublethink.

Autor se pozastavuje nad tím, jak by se dalo uspokojivě odpovědět na tezi, že autoři evangelií navzájem svoje texty znali a přesto by se dopustili takového fatálního rozporu. Dobrý bože - co je na tomhle k nepochopení ?! Vždyť oni vůbec nepočítali s tím, že se o nějaké tři stovky let později sejde partička mudrců a vylosují z té změti textů právě tu jejich verzi. Nikdo z nich neplánoval to, že by se ty díla mohly jednou sejít pohromadě a tak se k tomu pisatelé také chovali. Proto ty texty obsahují tolik stejného a zároveň tolik rozdílného. Samozřejmě tam nepsali úplné hovadiny, protože bylo žádoucí, aby hlavní osa příběhu zůstala neměnná. Ale i tak vznikají docela vtipné situace, třeba jak Matouš popisuje, jak se otevřeli hroby a z nich vyšli mrtví svatí do ulic Jeruzálema. Úplně vidím Marka, jak hryže konec písařského brku a přemýšlí, co by tak ještě tak o tom ukřižování napsal ... jó, tak to setmění, to tam mám, roztrženou oponu taky, hmm kostry pochodující uprostřed města - ne to tam psát nebudu, to je tady celkem běžný jev - nic zajímavého, inkoust je drahej a pergamenu není nazbyt...



]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 22:15:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Super, díky!
Uložiště mě nenapadlo..  - tak jak koukám, tak je tam i Flavius:
treba
https://uloz.to/file/jzJTWDxn8nHB/flavius-josephus-valka-zidovska-pdf


]


moderní verze Numeri 31 v praxi aneb v čem se liší židovský B-h od křesťanského Boha (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 15:50:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děcka a ženský měly životní smůlu na tatíky a manžely - stejně tak jako kdysi midjánské ženy a děti. Samozřejmě již nežijeme ve starověku, takže ostří meče nahradily výkonné celoplášťové projektily, pointa příbehu ovšem zůstává:

https://theintercept.com/2018/07/26/cameroon-executions-us-ally/ (necenzurované video uvnitř - na YT je k vidění jen kratší verze určená mmj. pro publikování ve sdělovacích prostředcích)

Takhle nějak podobně to bylo nejspíš i tenkrát, když se museli židovští bojovnící na příkaz B-ha vrátit zpět a dokončit mstu podle B-ží objednávky, kterou na první pokus poněkud zpackali ... "my little boy, this hurts, but your parents put us into" ... JHVH by to neřekl lépe.

Historie nám ovšem ukazuje, že k podobnému jednání se lidé uchylují i bez přímých instrukcí (jakéhokoliv) boha či bez víry v (jakéhokoliv) boha. A tak není třeba za osudem midjánských civilistů hledat nic nadpřirozeného, byla to prostá lidská zlovůle, coby produkt tehdejšího tribalismu. Ty kecy, že to byl příkaz od Nejvyššího, byl jen ospravedlňující kalkul pro případ, že by se na to náhodou chtěl někdo dívat ve světle (ještě neobjevené) novosmluvní logiky.

Doba pokročila - tehdá když někdo charismatický měl slyšení od B-ha, že je třeba nabrousit zbraně a jít plnit B-ží vůli, šli mu ostatní na ruku - dneska když se někdo obleče do roucha a začne pobíhat po ulicích Jeruzaléma s tím, že slyší Boží hlas, přijede si pro něj sanitka a na týden skončí s diagnózou F23.2 ve specializovaném zařízení, než se zase uklidní. A když bude agresivní, dostane injekci haloperidolu, aby přestal dělal neplechu.

Není žádný rozumný důvod věřit tomu, že židovský B-h a křesťanský Bůh jsou jedna a tatáž entita. Nic tomu nenasvědčuje. Ježíš byl na judaismus pokoutně naroubován jakožto produkt duchovní evoluce. A ta duchovní evoluce pokračuje dále - stačí se jen rozhlédnout kolem sebe, kolik křesťanů už doslovně něvěří na biblickou potopu nebo na stvoření v sedmi dnech... doba prostě pokročila a tomu se přizpůsobují i náboženské idee, ani ten Vota nechodí dneska striktně v šatech z jednoho vlákna a nebere do ruky kanystr s benzínem v případě, že na dětském karnevalu uvidí sousedovic dcerku převlečenou za Hermionu Grangerovou.




Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 15. duben 2020 @ 17:48:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
MilanH




Pár zajímavých postřehů k Ježíšově osobě, rozbor Evangelií a podepření hypotézy, že překvapivě Janovo Evangelium je velmi ranné, ba možná první.




martino





Rozhodně Janovo Evangelium není první, ale poslední. Matouš je znám jako první autor Evangelia což dokladuje Papias nar.okolo roku 70 a později byl biskupem v Hierapoli ve Frygii a byl posluchačem právě apoštola Jana. S jistotou víme, že Matouš je autorem nejstaršího Evangelia a že je napsal ještě před svým odchodem z Palestiny, aby obráceným i neobráceným Židům připomněl, že se mezi nimi vyplnilo to, co Bůh od věků sliboval, takže jeho odchod z Palestiny je až po roce 50, kdy se v Jeruzalémě konal první sněm. Víme také, že Jan odešel z Jeruzaléma před rokem 57 a odebral se do Malé Asie a žil v Efesu, a dále víme, že Jan zemřel za Trajánovy vlády okolo roku 100. Víme, že své Evangelium sepsal v době když již Církev měla tři synoptická Evangelia což bylo okolo roku 70. a také víme, že dříve než Evangelium bylo sepsáno Zjevení a to za vlády císaře Domiciána, který zemřel v roce 96, pak Janovo Evangelium následně vzniklo do roku 100. To jsou fakta, která má Církev 2000 let a tuto pravdu nezpochybňují ani vědci.



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 19:12:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//S jistotou víme, že Matouš je autorem nejstaršího Evangelia... eee s jistotou to nevíme
//a tuto pravdu nezpochybňují ani vědci... eee - historicko-kritická metoda dává na první místo Marka a nikoliv Matouše




]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 15. duben 2020 @ 21:05:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
LD




//a tuto pravdu nezpochybňují ani vědci... eee - historicko-kritická metoda dává na první místo Marka a nikoliv Matouše





martino





Kecy nemaj cenu. Až si něco nastuduješ tak přijď. Napsat idiotskou větu: historicko-kritická metoda dává na první místo Marka a nikoliv Matouše, je vážně trapně idiotské diskusní vyjádření. Marek je součástí apoštolské činnosti sv. Petra již v Jeruzalémské křesťanské obci, jak je nám oznámeno ve Skutcích. Petr ho pak ve svém prvním listě nazývá svým synem, neboť tak věrně zaznamenával Petrova kázání, že jeho Evangelium je nazývané také jako "Petrovo" Evangelium. Marek byl vydatný pomocník Petra v Římě. Petr kázal aramejsky a Marek překládal do řečtiny, která byla hlavním jazykem Římské říše, proto jeho Evangelium bylo napsané také hned v řečtině a nemuselo se překládat. Ale on byl i spolupracovník apoštola sv. Pavla, kterého doprovázel jeho příbuzný Barnabáš, který s Pavlem pozvali Marka, aby Pavla doprovázel na jeho první apoštolské cestě, jak čteme ve Skutcích. Ale Marek celou cestu nevydržel a vrátil se za Petrem, který ho vzal do Říma cca.v roce 58 napsal pak Marek své Evangelium, kdy hlavně čerpal z kázání Patra v Římě. Máme o tom písemné svědectví sv. Klementa Alex. "mnozí povzbuzovali Marka, aby sepsal apoštolova kázání a daroval je těm, kteří o to žádali", což byla křesťanská obec v Římě, založená Petrem. U Eusebia pak čteme, "když se o tom Petr dozvěděl, ani ho nepovzbuzoval, ani ho neodrazoval" . Marek pak odešel z Říma, aby se tam okolo roku 62 vrátil za Pavlem, který zde byl v domácím vězení. Takže my víme, že Matoušovo Evangelium je první psané v Jeruzalémě a Markovo druhé psané v Římě. A co nám píší ti tvoji všeználkové?


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 22:18:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jak to bylo přesně, to se asi nikdy nedozvíme, ale analýza textu naznačuje spíše to, že Lukáš s Matoušem opisovali od Marka než opačně. A Marek zase mohl opisovat od tzv. zdroje Q (to je jen hypotéza, zdroj Q se nedochoval a někteří tvrdí, že ani nebyl). Hlavní potíž je ale v tom, že ty evangelia jsou anonymní - snad jen v Janově evangeliu se naznačuje, že sám pisatel byl Jan. Přiřazení evangelií ke konkrétním osobám je záležitostí tradice - pro současné religionisty jsou ta jména spíše takové identifikační značky, než by je brali jako autentické pisatele těch dokumentů.



A to je další podivnost - jak ten Bůh pracuje tak nějak nelogicky. Očitého svědka nechá napsat 2 listy, ale stěžejní evangelium už ne. Ačkoliv by to Petr bez problémů zvládal všechno napsat sám, tak Bůh řekl - ne, ne, ne. Evangelium se bude psát "z druhé ruky". Ty si Šimone Petře zapamatuješ co nejlépe, co Ježíš povídal a co dělal a pak to převyprávíš Markovi a Marek se bude snažit nic nezapomenout a co nejvěrněji to zaznamenat na listy pergamenu. Argument překladu je mimo - vždyť pokud Petr neuměl řecky, tak to Marek stejně musel přeložit, jen to překládal z ústní formy a nikoliv písemné. Takže originál nejenže byl zatížen možnou chybou na principu "tichá pošta", ale byl zatížen i případnými nepřesnostmi v překladu. Přemýšlím, zda existuje vůbec nějaká horší forma, jak zaznamenat co nejpřesněji nejdůležitější zprávu pro lidstvo od počátku věků ... dyť to je úplně ujetý tohleto!



]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 23:09:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
no ještě sv. Augustýn někde píše, že ho "Evangelia a spol"  v mládí odpuzovala pro svůj "nízký původ" - tedy pro chabou řečtinu .. - a asi i ostatní "římskou střední třídu". prostě "pán (jako Augustýn) si hrál na filozofa". :-)


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 12:31:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
MilanH




no ještě sv. Augustýn někde píše, že ho "Evangelia a spol"  v mládí odpuzovala pro svůj "nízký původ" - tedy pro chabou řečtinu .. - a asi i ostatní "římskou střední třídu". prostě "pán (jako Augustýn) si hrál na filozofa". :-)




martino




Přestaň ze sebe dělat blbce. Svatý Augustin je jedním z největších křesťanských myslitelů. Ty snad ani nevíš, že patristika uvádí církevní otce jako sv. Jeroným, sv. Ambrož Milánský, sv. Augustin, sv. Atanáš Alexandr. atd.


Sv. Augustin byl nejen vynikající filozof, ale i theolog,viz. jeho dílo o Eucharustii a další. Není jen církevním otcem západu, ale i učitelem Církve. Takže pokud se pustíš z neznalosti do kritiky, tak se raději vždy ujisti, zda to co napíšeš nebude příčinou, že tě ostatní budou považovat za blba. 


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 15:51:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Martino, chápu, že se dlouhodobým pobytem na GS dá solidně zcvoknout .. ale ráčej si u toho Augustýna povšimnout časového určení: 

Pardále - mezi námi - jsem tvůj tajný obdivovatel (a rovněž Okův..), dlouhodobý..  ale nestartujou hned na první "nástřel"..


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 18:52:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
MilanH




Martino, chápu, že se dlouhodobým pobytem na GS dá solidně zcvoknout .. ale ráčej si u toho Augustýna povšimnout časového určení: 








Prosím, rád se nechám poučit, ale ne ptákovinou. Mě Augustiniáni odkojili, jsem zde pokřtěn a farníkem do dnešních dnů. Životopis, filosofii a teologii sv. Augustina znám, včetně všech hlavních světců tohoto řádu. Snesu od diskusní konkurence mnoho blbostí, ale když zjistím, že někdo trvá na svém názoru, aniž by se pokusil své názorové spektrum přehodnotit na základě nových informací, pak znovu věrohodně doložit své tvrzení, pak další diskuse je zbytečná. Čas je drahý i když se zdá, že v době karanteny je času dost. Mám rád když se jde ke kořenům, na hlubinu diskusní názorové rozepře. Bohužel toho byl schopen zde jen diskutující nick ssns, kterého zde fanatici jako Myslivec a další vyštvali a on se nechal. On byl můj diskusní protivník, ale nelze mu upřít intelektuální rozhled a zájem o pravdu. Zde místní fanatici stoupenci dravého sektářství, skrytí i otevření satanisté bojují jako jeden šik proti Církvi a všichni křičí "my jsme církev", ale ani jeden z nich nemá nepřetržitou kontinuitu od Krista přes apoštoly a jejich nástupce. Tak co je to za křestany a církev bez křesťanů a bez Krista? Tak se mi nediv, že na tomto poli musím vystupovat diskusně razantně a svoji diskusní konkurenci, která vyniká hlavně náboženskou neznalostí ano nevzdělaností, musím jejich bláboly hodit do koše. Ale ne stylem mlčení, ale reakcí, která může oslovit nové nebo náhodné návštěvníky GS. Tedy aby si každý mohl klást otázku a na ni hledat pravdu. Vycházím z toho, že pokud někdo nerezignoval na zdravý rozum a má na stole dva diskusní názory tak je musí zkoumat a nikoliv podlehnout fanatickému myšlení a plácat zde hovadiny nebo dokonce výzvy k cenzuře jak zde jeden čas vytrvale prosazoval BA vůči členům ŘKC, kdy jako sektář nezvládal základní diskusní normy, tedy FAKTA. Takže mi neměj za zlé, že jsem tě spláchl ani si neuvědomuji, že sem chodíš. Pokud se cítíš dotčený, uražený diskusně ponížený, tak se ti omlouvám a vzájemný dialog považuji za vyčerpaný a diskusně ukončený. martino


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 12:02:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
LD





















]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 13:01:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Přitom Bůh mohl klidně inspirovat Ježíše k tomu, aby se naučil skvěle řecky a napsal si to celé sám (pokud teda z nějakých důvodů trval na tom, že originál jeho poselství světu bude v řečtině, když předtím po tisíce let razil hebrejštinu a aramejštinu). Namísto toho inspiroval lidi, kteří třeba ani nebyli přímými svědky a informace dostávali z druhé ruky a navíc tyto informace získavali v jiném jazyku, než v jakém to pak sepisovali a to prosím dle všeho ne hned, ale až desítky roků po uplynutí oněch událostí! A o tom, zda je text inspirovaný nebo ne, rozhodovali lidé, kteří nejenže se neznali s Ježíšem, ale neznali nikoho z té doby, včetně anonymních pisatelů evangelií. A nestalo se tak bezprostředně po sepsání textů, ale čekalo se několik set let, než Bůh rozhodne, že už nastal správný čas na to dát jeho knižní veledílo dohromady. Ono to skoro vypadá tak, že Boží záměr byl takový, aby jeho poselství bylo vydáno ve zkreslené a ne zcela konzistentní formě, jinak nevím, jak jinak si to celé vysvětlit...




]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Cekatel v Středa, 15. duben 2020 @ 22:01:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to samozřejmě mnohem složitější, viz https://en.wikipedia.org/wiki/Synoptic_Gospels .


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Cekatel v Středa, 15. duben 2020 @ 22:04:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já osobně bych z uvedených teorií sázel na varianty Independence nebo Proto-gospel nebo Multi-source.
Stoprocentně se dá říci jen to, že to nevíme.


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 22:27:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Varianta MultiSource je super, pokud by takhle skutečně fungovala Boží inspirace, bázeň před Hospodinem je zcela na místě ...


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 23:03:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Může to být ...
Prostě určitá "redakce" ale ne až taková, jak si představuje (hyperkritická až negativistická ..) "kritische Schule".

Lukáš to říká jasně - "přečetl jsem vše dostupné, a seřadil, doplnil " (plus je předpoklad, že Lukáš byl nebo měl kontakt se širší skupinou učedníků... - tradiční podání) plus plyne u něj i autorství Skutků církve ..

Jan - sice to nepíše.. - ale tradice to o něm uchovává - "v jisté fázi života Jan sedl, přečetl co napsali jiní - a zde se asi přímo myslí Apoštolové.." - "a doplnil". Ne, že by "kompilát z předchozích znovu opsal s průběžným doplňováním", ale "sepsal to po svém, jak on si to pamatoval a co mu přišlo, že v těch jiných nebylo či chybělo. Navíc Jan byl asi opravdu nejbedlivější Ježíšův učedník ..

Marek - dle tradice údajně ten učedník, jehož chtěly stráže při Ježíšově zatčení chytit, ale on se jim vysmekl a utekl (do noci..) bez pláště .. Jinak Euseb. cituje původní zdroje, že Marek sepsal Petrovy promluvy k římským křesťanům.. - myslím.

Matouš - ať tak či tak - traduje se jedna perlička. Celník(původem..) Matouš jako jediný v případě Jidáše zaznamenává, že kněží mu těch 30 stříbrných "odpočítali". Holt původní profese se nezapře ..

Pro všechna Evang. (kromě Luk?) snad platí - "chabá řečtina". Takže zřejmě opravdu ještě (původní) generace, pro něž ještě řečtina prostě "nebyla mama-lošn" (běžně se uvádí, že řečtina kvetla i v Římě do nějakého 4 - 5 stol) a taková prostá řeč jako latina se uplatňovala jen v zapadlých vojenských koloniích typu Nová Dácie, Hispánie či dobyté Kartágo.. - řeč vojáků a vojenských veteránů.


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pondělí, 20. duben 2020 @ 13:13:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>traduje se jedna perlička.<<
To ani není perlička, tedy krom toho "že stříbrňáky už nebyly" a že 30 stříbrných je jak zadara.

Perlička? Tady:

25 [www.obohu.cz]A všechen lid na to řekl: „Jeho krev na nás a na naše děti!“  
28 [www.obohu.cz]„Výslovně jsme vám přikázali, abyste neučili v tomto jménu, a hle, naplnili jste Jeruzalém svým učením a chcete na nás uvést krev toho člověka.“  
  
VS.

22 [www.obohu.cz]A téměř všechno se podle Zákona očišťuje krví a bez vylití krve není odpuštění.  
7 [www.obohu.cz]Jestliže však chodíme v tom světle, jako on je v tom světle, máme společenství mezi sebou a krev Ježíše Krista, jeho Syna, nás očišťuje od každého hříchu

Nemluvě o tom, že podle křesťanských písem jeho krev vykupujev z množství hříchů, je prostředkem smíření s Bohem skrze víru ....

Jj, jeho krev na nás a naše děti. Jen nevím, proč takovou víru prý tehdejších Židů jim přičítat za provinění a nikoliv za spravedlnost, kterou po nich požadoval Bůh, a proč na Židy neuvést tu jeho krev, když vlastně ona krev je očišťuje od každého provinění. Je-li jeho krev na Židech a jejich dětech, pak jsou už přeci podle Zákona očištěni jeho krví, ža ji vylili před B-hem.

To je přeci logické: Křesťani ale jeho krev nevylili před Bohem, nemohou být tedy očištěni od svých provinění jako Židé a jejich děti, na nichž spočívá Boží odpuštění skrze to, že prolili jeho krev, bez jejíž vylití není s Bohem smíření. ;) Jj.


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 22. duben 2020 @ 18:36:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Netrol "potulný kočovníku" :-) (Chabirové dle Paula Johnsona), ta perlička zpočívala v tom výrazu "odpočítat", u Matouše..  ostatní to prý mají jako "dali", či tak nějak.. - nemám čas to dohledávat ani ověřovat, ale říkal mi to jeden "študikus" ..

Jinak Voto díky za odpovědi.. já se ti určitě ozvu .. ale teď jsem se zakufroval na Aeronetu.. (je to promě takové pokušení jemuž jsem momentálně podlehl.. - vysvětlím: "na inside-job "věřím".. ale k pití sava a popírání(nejen)Pasteura a "jiným kouskům"(Superslovani všude, Velká Tartárie a polské obyvatelstvo ve Švédsku ještě někdy v 17..) jsem teda opravdu nedospěl").
Ale to víš, že se "na  tebe chystám".. Zatím ale načítám toho Trensmontanda (to je takvá naše vnitření věc..) ale přízvisko "haNocri" tam řeší také a myslím - moc jsem to ale nepochopil.. - že tam dává rovnítko k nazírství ("nazorejský"), považuje to za CHTĚNOU slovní hříčku .. (oni i jiní uvažují že do určitého věku Ježíš mohl být nazír .., byly i časově omezené sliby..). Jan Křtitel možná nazírem zůstal.. to je možné.. Musím si najít co o něm (nich!!) píše Flavius .. (to s tou křesťanskou vsuvkou - o Ježíši u něj.. - se prý už zase bere jako autentické.. - možné to je, proč by jinak Flavius referoval o "Jakubovi, bratru Ježíše" - autenticky? (což se vždy bralo, že je autentické.. ta jho zmínka o Jakubovi..) )
No, mrknou na to teologu.. - na toho Tresmontanda, odkaz jak dával Mikim.. - dobrá možnost "poznat svého nepřítele" :-) - a "grátis", Roubíček !!! :-)
(znáš to - nenačteš to ty .. načte to jiný.. :-)  )
"Poslouchaj Roubíček, stáhnou mi toho Tresmontanda rovnou třikrát (kdys je grátis..), já jim zato dám nějaké príma odpustky.." (to jako abych zaryl i do sebe.. nejen "permanentně" do tebe).


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 22. duben 2020 @ 18:51:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
křesťani na tom mají účast zástupně - skrze Krista  - vírou v Krista. Křesťané věří Ježíšovým slovům, který je k tomuto vyzýval, ujistil.
Beránek Boží ...
Jinak s tím "cedarovým kalichem vína" jsi měl pravdu.. - židé to tak asi opravdu primárně nechápali.. - to učinil - USTANOVIL - až Ježíš, zvaný Kristus svými slovy ... když svým učedníkům řekl..

Jinak v ten čtvrtek opravdu jedli , resp. "to tak brali"(ale stále ve hře saduci kalendář - Tresmontand!!) - že je to "paschální Beránek" - viz Ježíš učedníkům: "toužebně jsem si přál s vámi jísti tohoto beránka.." 
Pascha nebo-li Velké (Vysoké) svátky? (otázka na tebe ..)

taková (literární/teologická)představa ..
pátek - v den LIDOVÉHO obětování beránků .. (Chrám tomu nebránil.. "manažeroval jim to", znáš to - "management rizika" či tak nějak.. prostě Chrám (už) nemohl jít otevřeně proti farizeúm.., jinak ta diference snad sol/lun kalendář?) ale berme pátek ..
v okamžik kdy se v Chrámu zabíjeli beránci proběhlo Ukřižování Krista.. dost možná že to bylo "načasované" tak (Bohem.. pro tebe osudem..) že v hodinu, kdy Kristus skonal("hodina 3 po poledni") lid chodil s ratolestmi a zpíval Halel haGadol a v něm onu pasáž - "kámen, který stavitelé zavrhli, stal se ..."
ale to ti samozřejmě nedoložím ..  to musí někdo fundovanější.. mimochodem - zpíváte v synagoze o Vysokých svátcích one Halel stále?? (předpokládám, že ano?)
Šalom "bludný kočovníku", kéž najdeš svou cestu ..  :-) (se sloužení minimu zákonů.. - i když je mi jasné, že občerstvují tvou mysl..)




]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 22:42:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
OK, Martino, hned se nečil.. mírnil jsem to už ve vlastním článku.. Mě u Tresm. přišlo nejzajímavější to, co psal o Janovi ..

Jinak - Z Eusebia - a ten to "copy past" od původních autorů (Papias, Polykarp atd..) víme, že 
Apoštol Matouš napsal ke konci života Evangelium pro Židy v jejich mateřtině (asi v aram ?) s tím, že dnes se snad soudí nebo už Euseb. ? že "náš Matouš" je jeho překlad/výtah .. - ona jak i kritici upozorňují - Evangelia jsou v kánonu uvedena "podle .." - PODLE Matouše, PODLE Marka .. atd ..

Marek - zřejmě záznam Petrových homílií v Římě Markem učedníkem..  asi se vědci shodnou, že NEJMLADŠÍ, fragment z Qumr. snad k 47 po Kr.. navíc v nádobě označené "ROMA" (Rumí či jak). s tím, že Qumr. především jako "skriptorium" - písařská dílna (mohli opisovat i texty jim třeba ideově cizí.., třeba měli písaření jako "přidruženou výrobu") - spekulace ..

Jan - zde bych z Tresm. bral to, že je "překvapivě staré" - tedy rozhodně před Pád Chrámu .. - ale souhlasím s tebou a tradice to tak předkládá, že Jan - podobně jako Lukáš - "prošel ta již napsaná" a - OSOBNĚ doplnil to, resp. se rozepsal o tom , co
a) považoval za důležité
b) zajímavé ... , pamatoval si to.. (trřeba povolání učed. v 5 hod odpo atd..)
c) doplnil chybějící ...
plus mnohými ignorovaná věta k závěru "ještě mnohem více toho Pán učinil ale nestačili by na to všechny knihy světa .." (něco v tom smyslu)..

Starší Jukáš či Jan? - těžko říct ..   ale ai "vše uzavřeno před Pádem Chrámu". Ateistům Pád Chrámu asi moc neříká.. ale kdo třeba zná zélotství některých křesťanských skupin.. - pochopíi zélotství některých zélotských židovských skupin plus všeobecné očekávání i těch "běžných" Židů/židů - tehdy ... - tak pochopí, že to prostě byl "dějinný zlom" (což potvrzuje i to další povstání..) prostě "muslimské"(= tělesné) chápání Boží Supremace - musí být (naprosto) VIDITELNĚ  i zde na zemi.. - jak kontrastní třeba k "dialogu"(satanovu pokušení..) satan - Ježíš ..

Ad Jan a Zj. - pozor, nezapomínej že Eus. -> Polykarpos dokládá kromě Apoštola Jana jakéhosi (mladšího, jeden z učedníků Jana..) "presbytera Jana". O heretikovi Kerintovi ani nemluvě..  Těžko říct.. Bůh via Církev Zj v Kánonu uchoval(podržel) - takže "není co řešit", ale přená datace a autorství kanonizováno nebylo.. nakonec mohl ji napsat i Apoštol Jan jako své poslední dílo .. Ty předtím + Evang. napsal - "v klidu", třeba v Efesu.. - Zj ke konci života po "nezdařeném pokusu o umučení" ve vyhnanství na Pathmu .. - jen "spekulatio", nestartuj hned ..


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 23:52:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
re: - "Yeshu HaNotzri" vs "Jesus the Nazarene" - v tomhle je binec, neexistuje asi spolehlivé osvětlení, co je vlastně správně 

je zajímavé, že to má obdobu i "na křesťanské straně barikády".  Ježíš je nazýván Nazatetským (a Nazaret je to haNocri, prý větev, výhonek.. ale to oni LDenko určitě vijou..) potažmo přímo "Galilejský" (viz Juliánovo: "zvítězil jsi, Galilejský") ale Evangelia (Matouš?) mají  svoji větu "bude se nazývat Nazaretský" ve významu nazarejský, nazír ? (Bohu zasvěcený člověk)

 nebo tak nějak ...  ?? (asi to už pletu ..)



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pondělí, 20. duben 2020 @ 08:52:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo. pleteš. A je to už dost úsmèvné pro mne, jak se lidé snaží vtlačit si někam něco, kam se to nedá.
Hele, jednak v samotném hebrejském textu Sanhedrin 43a naorosto chybí ono "הנוצרי" (hanocri), a pak, "הנוצרי" není co "הנצרת" (hanocrot) a ne co "הנזיר" (hanazir) a vůbec už ne co "הקדש" (hakadoš) nebo "היזר" (hajezir).
A navíc "ה" je takovéto ukazovací zájmeno "ten, ta, to". 
Kdo si prostě přečte text Sanhedrin 43a, ten ho nemůže ani náhodou připasovávat na křesťanského Ježíše bez toho, že by si tam prostě nenapchával to, co tam nejde.
Nazír byl na určitou dobu zasvěcen, aby se vyhýbal mnohým věcem, kterým se křesťanský Ježíš zásadně nevyhýbal. Neměl snad žádné úzké vztahy na vládní úřady. Nebyl ukamenován, nebyl po smrti pověšen na dřevo, atd. 
Text Sanhedrinu 43a, kde je zmíněn onen "ישו" (ješu) , se zabývá tím, kolikrát může být obviněný předveden před soud (Sanhedrin), když tvrdí, že je nevinný, ale jeho vina je prokázána. Případ onoho Ješú byl naprosto výjimečný právě proto, že se o něho zajímaly vládní úřady, proto byla poskytnuta doba dalších 40-ti projednávání u soudu, kdy byli veřejně všude po zemi vyzíváni všichni, jestli mají něco na jeho obranu, aby přišli svědčit. Nic tedy podobného na Ježíše křesťanských evangelií. 
Ale je klidně možné, že o onom kouzelníkovi Ješú, který žil cca 70 let před křesťanským letopočtem, který také brojil, vznikly legendy a sekta jeho následovníků, učenců. A legendy se nesly dál s tím, že si ho učinili ve svých očích spravedlivého, nevinného, za ně odsouzeného, ... a že se vrátí a byl vzkříšen a jeho "svatý" duch je s těmi, kteří mu věří - věří v něho. 



]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 23:01:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ad Martino:







Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 17. duben 2020 @ 21:02:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
MilanH








martino





I mě jsou, přesněji byli Dominikáni společnou rodinou. Bohužel po 20 letech jsme se rozloučili. Pozadí toho nechci upřesňovat. Mrzelo mě to a vše se narovnalo až v roce 2017 jako-by zázrakem až v Římě při jednom osobním setkání. 




 
Pokud jde o tvůj odkaz na Wikipedii, to mě opravdu nepřipadá jako věrohodný příklad, prostě z tohoto zdroje nečerpám, neboť tam si může napsat kdo chce co chce, ale vždy spíše dávám přednost církevním autorům a odkazům. To je snad srozumitelné. Pokud se budu zabývat např. naší sv. Anežkou, tak nebudu upřednostňovat např. francouzské dějepisce, ale české a italské, neboť všichni víme o úzkém napojení naší Anežky na sv. Kláru z Assisi. Stejně tak pokud jde o Komenského, opět budu čerpat ze zdroje Českého a Polského, neboť Poláci jsou zdrojem informací protože tam Komenský se svou družinou věrných žil a Poláci mu nemohou přijít na jméno neboť je známa ona kauza co se stalo když Švédové útočili na Líšeň.  Na Augustinův život a jeho dílo měl značný vliv manicheismus. Manicheismus byl založený na dualismu, ve světě se odehrává neustálý boj dobra a zla, ducha a hmoty. Podstatná část Augustinova životopisu je obsažena v prvních devíti knihách Vyznání. Jeho otec byl pohan, matka praktikující křesťanka. Byl vzdělaný skončil jako profesor literatury a rétoriky, studoval filosofii a texty Písma sv. odsoudil. Vyučoval v Římě a později v Miláně. Zde se setkal s biskupem Ambrožem, který ho ovlivnil jeho naukou poznání Boha a stylem kázání, což mu bylo blízké jako profesoru rétoriky se zde seznámil s novoplatonismem. Jeho matka se vroucně modlila a prosila Boha za obrácení svého syna. Její důvěra nebyla zklamána. Sám Augustin píše, že nebylo nezřízenosti a nemravnosti, které by neokusil a přiznává po svém obrácení, že nebylo na světě matky, která by tolik slz prolila, aby se obrátil. Toužil po klášterním duchovním životě, dokonce založil i klášter. Byl pokřtěn 24.dubna 387 se svým synem. Následně za několik let byl vysvěcen na kněze a pak biskupa. Augustin obdržel dar mystického poznání Boha a on nyní usiluje o věčný život s Bohem. Bohužel v pozdějších staletích nesprávným způsobem vycházeli z Augustinova učení například Luther, Kalvín a jansenisté./ Malé církevní dějiny str. 76/ Podle Augustina je klíčovou událostí dějin to, že se Bůh se stal člověkem. Seznam Augustinových děl je uveden v díle jeho životopisce Possidia, který Augustina osobně znal. Tento seznam obsahuje 1030 položek. Augustinovo písemné dílo čítá odhadem více než pět miliónu slov v latinském jazyce. Neměl rád matematiku a řečtinu. Rámcový seznam Augustinových děl je možné obvykle najít jako doplňující informaci u konkrétního Augustinova díla. Augustinovo rozsáhlé literární dílo nebylo jeho hlavní činností, odborná literatura uvádí, že se jednalo pravděpodobně o výsledek odpočinku po náročné denní práci biskupa v tehdejší církvi. 


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Sobota, 18. duben 2020 @ 00:20:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"já ti nevím Karle" ... v čem jsme vlastně v rozporu? 

Jinak k wiki.. - ale jo, mám s ní docela dobré zkušenosti. snaží se.. až nám těch asi nejkontraverznějších témat v celku ujde.  Předpokládám, že "život a mládí sv.Augustina" případně "jeho přezíravý postoj k sv. Písmům Nového Zákona" mezi tato "top-kontroverzní témata" asi patřit nebude ..

Jinak mám tady docela zajímavé odkazy pro Votu kdyby nám zase tvrdil, že "světové židovstvo bylo a je" "unile uniformní".
http://www.zidovskehrbitovy.cz/index.php?id_cat=7&new=2090

ti kouřící a popíjející Chasidé na bohoslužbách .. - to muselo být fakt dílo .. to se nevidí ani v USA-filních sborech ..  Docela zajímavá kapitolka je tam i o Filonu Alexandrijském.. 




]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 21. duben 2020 @ 15:14:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten Augustin je svědectvím o tom, jak neuvážené postoje filosofů vyjádřené v jejich spisech mohou mít širokosáhlý negativní vliv na generace lidí po mnohá staletí. Jeho výroky o Židech založily zlovolné politické a náboženské represe Židů a vedly až k holokaustu. Nic na tom, že v jeho životě ve stáří nastal ve vztahu k Židům a k Tóře velice pozitivní zlom.

Tvůj odkaz na stránky je takovým tápáním telete. Autor stránek se vydává za Žida, ale není. Klame.

>>ti kouřící a popíjející Chasidé na bohoslužbách<<
Jak už jsem psal jinde - dobře mířené pomluvy dokáží oblbnout jen neznalé a živí hloupost. Na bohoslužbách se nekouří a ani nepije. Jeden zvyk v jeden svátek není pravidlem - zevšeobecnění dělá z hlupáků nenávistníky, a ještě větší tupce.


]


Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Neděle, 19. duben 2020 @ 16:56:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
12 [www.obohu.cz]Hospodin řekl Mošemu: „Vystup ke mně na tu horu a buď tam, dám ti kamenné desky, nauku a přikázání, které jsem napsal, abys je učil!“

  5 [www.obohu.cz] Hleď, učil jsem vás nařízením a soudům, které mi Hospodin, můj Bůh, přikázal, jak se zachovat v zemi, do níž přicházíte, abyste ji dobyli

9 [www.obohu.cz]A přijď ke kněžím, Levitům, a k soudci, jenž bude v oněch dnech, požádej a oni ti povědí slovo práva. 10 [www.obohu.cz]A ty učiň podle toho, co ti řeknou z tohoto místa, které Hospodin vyvolil, a hleď konat, jak tě poučí.  11 [www.obohu.cz]Jednej podle nauky, již tě naučili, a podle zákona, který ti řekli, a od slova, které ti povědí, neuhni vpravo ani vlevo. 

A Moše zapsal tuto nauku a dal ji kněžím, synům Leviho, nesoucím truhlu Hospodinovy smlouvy, a všem starším Jis­raele. 10 [www.obohu.cz](Čtvrtý volaný) Moše jim přikázal, říkaje: „Čelem k celému Jisraeli jim do uší předčítej tuto nauku koncem každých sedmi let, v době šmity, o svátku sukot! 11 [www.obohu.cz]Tehdy, když se celý Jisrael přichází ukázat před tvář Hospodina, tvého Boha, na místě, které on zvolil.  12 [www.obohu.cz]Shromáždi lid, muže a ženy a děti a přistěhovalce, jenž je v tvých branách, aby to vyslechli a aby se to učili a báli se Hospodina, svého Boha, a zachovávali všechna slova této nauky, aby je konali.  13 [www.obohu.cz]A vaši synové, kteří je neznali, je uslyší a naučí se bát Hospodina, vašeho Boha, po všechny ty dny, kdy budete živi na půdě, již přes Jarden přecházíte dobýt!“

-  - - - -

1 [www.obohu.cz]Tehdy Ježíš promluvil k zástupům a ke svým učedníkům:   2 [www.obohu.cz]„Na stolci Mojžíšově usedli učitelé Zákona a farizeové.   3 [www.obohu.cz]Proto udělejte a zachovávejte všechno, co by vám řekli, avšak podle jejich skutků nečiňte; neboť mluví, ale nečiní. 

- - - - - 

Talmud je rozdělen do šesti obecných sekcí, které se nazývají sedarim („řády“):Zera'im („Semena“), která se zabývají především zemědělskými zákony, ale také zákony požehnání a modlitby (obsahuje 11 traktátů).Mo'ed („Festival“), zabývající se zákony Šabatu a svátků (obsahuje 12 traktátů).Nashim („Ženy“) zabývající se manželstvím a rozvodem (obsahuje 7 traktátů).Nezikin („Poškození“), zabývající se občanským a trestním právem, jakož i etikou (obsahuje 10 traktátů).Kodashim („Svaté věci“), zabývající se zákony o obětech, Svatém chrámu a zákony o stravě (obsahuje 11 traktátů).Taharot („Čistota“), zabývající se zákony rituální čistoty (obsahuje 12 traktátů).



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 21. duben 2020 @ 13:55:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Thóra, njn :) 




Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy