Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462603
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Lupusovi o trojičním dogmatu
Vloženo Čtvrtek, 14. červenec 2005 @ 19:27:15 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal vendaor

7/ LUPUS napsal: "... víra v Nejsvětější Trojici (je) odvěká víra křesťanů, kterou věřili od počátku..."



Toto není pravda: posuďte sami;

„S učením, že Duch je Kristus, se setkáváme všude tam, kde se důkladně zabývali Starým zákonem“, čteme Dějinách dogmatu od Harnacka, str.35;

“Rozhodně je zřejmé, že u apoštola Pavla netvoří Bůh, Kristus a Duch svatý trojici božských osob ve smyslu pozdějšího dogmatu o Bohu ve třech osobách“, napsal F.Kovář v Základech novozákonní teologie, str.37;

„Nejstarší církev žila vírou, že Ježíš Kristus sám neviditelně řídí církev svou, neboť řekl: Já jsem s vámi až do konce světa.“ My se pevně držíme původního pojetí církve jako těla Kristova, kde je sám Spasitel hlavou a řídí ji prostřednictvím biskupů a kněží“, napsal církevní historik Pavel Aleš v knize Církevní dějiny, Prešov,1978;

„Lze doložit, že trojné rozdělení pozdějších vyznání / Otec, Syn, Duch/ bylo nejstarším formulacím, shrnující víru prvních křesťanů, ještě neznámé. Jejich zaměření je výlučně kristologické. Podobně lze doložit, že všechny výpovědi, které jsou v pozdějších vyznáních ve třetím článku sdruženy s Duchem svatým, zmiňují nejstarší kristologické formule jako přímé funkce Kristovy. Prvokřesťanská teologie byla skoro výlučně kristologická“, napsal O.Cullmann, v časopise Kerygma und Dogma, I.1955;

Zmíněný historik Harnack:“Dogma je ve své koncepci i vybudování dílem řeckého ducha na půdě evangelia.“ R.Říčan dodává:“Zesvětštění křesťanství začalo již ve 3.století.“ – Říčan,Základy křesťanského učení, str.174;

Podle Tertuliána je Duch od Boha i Syna zástupná moc Synova.“; „Výraz trojice se u Irenea nevyskytuje.“; „Na synodu v Alexandrii zůstaly prázdnými slovy pokusy rozlišit působení Ducha od působení Syna.“- Harnack,Dějiny dogmatu,str.94-5,182;

„Řehoř bohoslovec chtěl prosadit na II.Všeobecném sněmu v Cařihradě tézi, že Duch svatý je Bůh. Sněm to však neschválil. Bazil Velký řekl:“O Duchu pravdy jsme vyučeni, že vychází od Otce, nazývá se Duchem Kristovým neboť je sjednocený s Kristem. Bez Syna si Ducha svatého ani neumíme představit.“-Š.Pružinský,Patrologia,II.,str.130;

„Duch svatý je nová forma Kristovy existence“,píše A.Jankowski v knize Duch dokonawce, str.61.71;

„Podle některých komentátorů je Duch ve Zjevení Jana Pán Ježíš“, tamtéž, str.120;

Ducha svatého ztotožňovali s Ježíšem Kristem také E.Schweitzer a I.Herrman; „Překvapivě často se připisuje v Bibli identické dílo Ducha svatého Pánu Ježíši Kristu“, napsal zmíněný A.Jankowski v jiné své knize, Zarys pneumatologii nowego testamentu, str.63-65;

„Kristus je Duchem Božím“, míní F.Žilka v knize Pavel z Tarsu, str.191;

„Podle teologické školy CČSH je Duch svatý totožný s Duchem Kristovým“,čteme v Trojiční teologii od Z.Kučery, „V Hermově Pastýři je Logos stejný s Duchem svatým: praexistentního Ducha svatého, který vše stvořil, nechal Bůh sestoupit do těla, jež vyvolil; Duch svatý přijal člověčenství, přebýval v těle, aby nás vykoupil“, tamtéž;

„Spojení křesťanství s řeckou filosofií ochromilo křesťanství v jeho nejhlubších základech“, napsal Z.Trtík v knize Vztah já a ty a křesťanství, str.10;

„V učení o trojici přetváří Atanasius neoplatonské motivy“, míní Š.Pružinský v Patrologii II.,str.107;

„Neoplatonismus užívali Origenes, Bazil Velký i Řehoř z Nisy“, potvrdil P.Aleš v Církevních dějinách,str.126;

„Když se ve 2.století přeneslo těžiště křesťanské církve z oblasti judské do řecké, sáhli apologetové k helénistickým pojmům a kategoriím. Teologie se jim stala druhem křesťanské filosofie“, napsal Z.Kučera, Trojiční teologie, str.48.64;

„Z Filona a neoplatonismu převzala teologie nejen obecnou ideu Boha, ale i učení o trojjedinosti božstva“, můžeme číst v Dějinách náboženství od Kryveljova, 1981;

„Eusebius z Cezareje zastupoval v Nicei vyznání Jeruzaléma a za ním stála palestinská tradice. Mohlo poskytnout jednotnou základnu, avšak koncil je odmítl a uvrhl do klatby. Niceum není psáno v biblických pojmech, nýbrž v řeckých“, čteme opět v Trojiční teologii,I.,str.85, 87,89;

„V křesťanském starověku a středověku čerpali teologové plnou měrou z řecké filosofie“, míní autor knížky Třikrát o Bibli.;

„Vyznání z roku 381 odmítá nauku Marcella z Ancyry, podle níž měl Syn na konci věku předat plně a zcela vládu nad zemí Otci.“ –Trojiční teologie I., str.93;

„Sněmy nebyly výsledkem pilného studia poctivých bratří. Někdy přikázal věřit ve vyznání císař,např.Theodosius I., který nařídil přijmout Niceské vyznání jako závaznou formu náboženského vyznání“ potvrdil P.Aleš v Církevních dějinách, str.173;

Závěrem: Apoštol Pavel si bere za svědky celé nebe, ale nikde se nezmiňuje o „třetí osobě“. Komu pak budete bratři více věřit, teologii nebo Božímu slovu?

I.Tim.5,21:“Zapřísahám tě před Bohem a Kristem Ježíšem, a před vyvolenými anděly….“;

I.Tim.6,13:“Vyzývám tě před Bohem, který dává všemu život, a Kristem Ježíšem………“;

II.Tim,4,1 :“Před Bohem a Kristem Ježíšem…………tě zapřísahám… „;



Pokoj vám




"Lupusovi o trojičním dogmatu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. červenec 2005 @ 20:16:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborně Karle,

nemyslím si, že ta jména těch teologů jsou zanedbatelná. Ať bratři vidí, že v této otázce alespoň ta protestantská teologie nemusí být černobílá.

S pozdravem Karels




Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 15. červenec 2005 @ 08:47:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak vy jste oba dva Karlové? :-)

Pokoj vám také.


]


Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 15. červenec 2005 @ 11:51:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano,

dokonce máme i podobné příjmení. Reprezentujeme totiž oba létající opeřence.

Karels


]


Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 15. červenec 2005 @ 15:04:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Jenže jeden z těch ptáků je dravec......:-)))


]


Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pátek, 15. červenec 2005 @ 17:29:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A nikdo v přírodě na něj nemá.... Jedině mu mohou ublížit jedinci z jeho rodu... myslím,,že mi rozumíš.


]


Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 15. červenec 2005 @ 21:03:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kde je Tělo, tam se slétnou supi. Srv. Iz 34,15 :-)


]


Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 16. červenec 2005 @ 00:47:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
kde je mrtvola, tam jsou i supi. Nebo kde je tělo. Ale to Tělo s velkým T sis tam přidal neoprávněně.

Olin


]


Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy