Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 545 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116569295
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Proč Bůh stvořil svět?
Vloženo Středa, 23. duben 2008 @ 16:28:26 CEST Vložil: Bolek

Zkušenosti poslal Hyperion

Již delší dobu hledám v Písmu odpověď na poměrně jednoduchou otázku: Proč Bůh stvořil svět? Je samozřejmě možné, že


  1. Bůh žádný důvod neměl,
  2. je to jen spekulativní otázku, na kterou je pravdivá odpověď součástí Božího tajemství, do kterého aspoň za pozemského života nemůžeme nahlédnout.
  3. Přesto mi však z Bible vysvítají tři možné "důvody":
    • Bůh stvořil svět, aby byl oslaven. Toto je asi nejčastější teologická odpověď, se kterou jsem se dosud setkal. Důvodem (smyslem) stvoření bylo to, že Bůh chtěl svoji slávu a velikost projevit skrze stvoření, jehož účelem je Boha oslavovat.
    • Bůh stvořil svět kvůli člověku. Důvodem (smyslem) stvoření byla Boží "touha" podělit se o radost z bytí (existence) s člověkem.
    • Bůh stvořil svět kvůli lásce. Tento důvod (smysl stvoření) je poměrně blízký bodu 2. Bůh tvořil proto, že chtěl, aby byl milován a aby "měl někoho", koho by kromě sebe mohl milovat.
Nechtěl jsem se pouštět do sáhodlouhého vysvětlování, takže to prosím berte jen jako hrubý a stručný nástin možností. Mluvíme-li o tom, že Bůh "má důvod" nebo "něco chce", je to asi trošku antropomorfismus, ale ten pisatelé Bible rovněž používali, protože bez něj nelze o Bohu říci asi nic. Jak to vidíš ty - proč Bůh stvořil svět?

Předem díky za případné komentáře.

Podobná témata

Zkušenosti

"Proč Bůh stvořil svět?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 44 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 23. duben 2008 @ 16:48:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ahoj Hyperione,


Možná má odpověď bude znít poněkud provvokativně, ale věřím, že odpověď může znít:


Bůh stvořil svět protože se tak rozhodl.


Někdo pak může položit otázku proč se tak rozhodl. Odpověď by snad ještě mohla znít, protože to bylo od počátku (asi i neexistence času, protože i ten byl stvořen) v Jeho plánu. Otázka proč to bylo v Jeho plánu už pomalu začíná ztrácet smysl, protože se blížíme k bodu kdy musíme konstatovat, že


Ten který jest příčinou všeho sám příčinu nemá.


Z Bible ovšem můžeme usoudit alespoň to, že Bůh svět stvořil pro sebe:


Ř 11, 36
Vždyť z něho a skrze něho a pro něho je všecko! Jemu buď sláva na věky. Amen.



Související odkazy (týkající se Božího před stvořením) v češtině:

Biblická theodicea

v angličtině:

Supralapsarianism and infralapsarianism

http://www.gotquestions.org/lapsarianism.html









Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 18:49:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já vím, že Bůh je prvotní příčiny, tedy bez příčin. Je rovněž jasné, že ke stvoření ho nemohlo motivovat něco z venku - Bůh není ničím jiným podmíněn. Jenže ta tvoje odpověď mi moc nepomohla - Bůh stvořil svět pro sebe. Ale proč? Co tím sledoval? Asi to nakonec bude pro nás tajemství. Ale je to hodně zajímavé, protože Bible je v tomto svým způsobem ojedinělá - v různých mytologiích není problém důvod najít. Např. bozi potřebovali někoho, kdo by na ně pracoval a živil je obětmi atp. Ten odkaz na theodiceu jsem už četl - myslím, že to byl také link od tebe. Pokud přijmeme přeurčení, pak je otázka stvoření ještě zapeklitější:-)


]


Re: Re: Re: A co říkáš supralapsarianismu a infralapsarianismu? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 23. duben 2008 @ 19:09:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)



A co říkáš supralapsarianismu a infralapsarianismu?

Když googluješ
supralapsarianism   infralapsarianism , tak najdeš spostu odkazů v angličtině. Zajímavé je, že v Česku se tak zajímavými otázkami skoro nikdo nezabývá.

zdraví

reformovaný


]


Re: Re: Re: Re: A co říkáš supralapsarianismu a infralapsarianismu? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 19:53:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Což o to, zajímavé to je, ale moc o tom nevím. Ty se kloníš ke kterému názoru? Já se zatím zuby nehty držím nauky o nepředurčení, takže bych si vybral arminianismus. Pokud bych přijal nauku o předurčení, čemuž asi neuniknu, byl bych jednoznačně pro infralapsarianismus. Ten čtvrtý směr (amyraldismus) mi přijde nějaký nelogický, ale myslím, že ho znám pod termínem  sublapsarianismus. Supralapsarianismus mi moc nejde do kupy s tím, co o člověku Bůh říká v celé Bibli - člověk je "nádobou hříšnou". Na druhou stranu ale bylo na počátku vše dobré. Doufám, že mi řekneš k čemu se kloníš a zkus mi prosím vysvětlit trošku podrobněji proč.


]


Re: Re: Re: Re: Re: A co říkáš supralapsarianismu a infralapsarianismu? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 23. duben 2008 @ 20:42:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Pokud vyjdeme z předpokladu, že centrem dějin je oběť Ježíše Krista na kříži, pak ovšem by i Adamův pád měl v Božím plánu hrát zásadní roli. Musím, ale přiznat (a to už jsem možná dost velkej teologickej drsňák), že když následující promyslíš, tak je to fakt vyznívá poměrně drsně:


The logical order of the decrees in the supralapsarian scheme is:

  • (1) God's decree to glorify himself through the election of some and the reprobation of others;
  • (2) as a means to that goal, the decree to create those elected and reprobated;
  • (3) the decree to permit the fall; and
  • (4) the decree to provide salvation for the elect through Jesus Christ.
Takže logicky bych inklinoval k výše uvedenému supralapsarianismu, ale citově mžná spíš k infralapsarianismu:


The logical order of the decrees according to infralapsarians is:
  • (1) God's decree to glorify himself through the creation of the human race;
  • (2) the decree to permit the fall;
  • (3) the decree to elect some of the fallen race to salvation and to pass by the others and condemn them for their sin; and
  • (4) the decree to provide salvation for the elect through Jesus Christ.

Další cestou by bylo nerozlišovat logické priority v Božím plánu - prostě Boží plán před stvořením tvoří celek.

V předurčení ovšem věřím každopádně.



zdraví


reformovaný


PS. ještě jeden odkaz na srovnání supra a infra:

http://www.the-highway.com/Bavinck_predestination2.html







]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co říkáš supralapsarianismu a infralapsarianismu? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 21:33:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>>Další cestou by bylo nerozlišovat logické priority v Božím plánu - prostě Boží plán před stvořením tvoří celek.<<<

Tak s tím souhlasím. Tuto debatu beru jako zajímavé uvažování, ale i když v předurčení uvěřím, nebudu ani supra ani infra chápat jako nějakou biblickou pravdu - je to jen filosofická úvaha.

Celá nauka o predestinaci je teologicky hodně "drsná". Sám víš, že právě tato její drsnost je hlavním důvodem, proč se člověku moc nechce přijmout ji a proč vědomě hledá podporu v Písmu proti ní;-)


]


Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: cumbulak v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 12:50:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pod toto sa kludne podpisem aj ja. Uz vobec kladenie si takychto otazok postrada zmysel v eschaologickom kontexte. Nasim cielom je byt spaseni. Ked bude pre nas dolezite vediet o Bohu daco, co doteraz nevieme, Boh nam to zvestuje. Trochu mi to pripomina pokusy o" pitvanie" Boha. Vsetko, co v tomto pripade vyrozumuje, je bez akeholkolvek podkladu a je to cisty vymysel, ci uz sa zda byt logicky zdovodneny (vacsinou len cyklickym odvolavanim sa na daco v dokazovom kruhu, ktory nema ani zaciatok ani koniec), alebo ani len to nie.
Ked to dotiahnem do extremu, mozem zacat teologizovat o tom, ci Boh nosi cervene trenirky s bielymi bodkami. Ak sa dospekulujem potial, ze ich nenosi, moze "logicka nit" pokracovat zdesenim, ze co ked Boh chodi nahaty. Potom mu treba rychlo vymysliet daco ine, napriklad modre bermudy. Toto je pristup, ktori mi pripomina skor pohanske vnimanie bozstiev polyteizmu.


]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Středa, 23. duben 2008 @ 17:49:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stvorenie
Hospodinovým slovom vznikli nebesá a dychom jeho úst všetky ich voje.“ „Lebo on povedal a stalo sa. On rozkázal a postavilo sa.“ „Založil si zem na jej pilieroch, neskláti sa na večné veky(Ž 33,6.9; 104,5).

Zem bola prekrásna, keď vyšla z rúk svojho Tvorcu. Jej povrch spestrovali rozmanité útvary. Pokrývali ju vrchy a pahorky, mohutné rieky a pôvabné jazerá; kopce a horstvá však neboli strmé a rozoklané. Príkre svahy a údolia nevytvárali nebezpečné rokliny, ako to vidíme dnes. Ostré hrebene skalného zemského povrchu pokrývala úrodná pôda, z ktorej všade rašila bujná zeleň. Nebolo odporných močiarov ani neúrodných púští. Pri každom pohľade pozdravovali oko pôvabné kríky a úchvatná krása kvetov. Stromy na kopcoch boli oveľa majestátnejšie, než aké vidíme dnes. Vzduch nebol zamorený nijakou nákazou; bol čistý a zdravý. Zem svojou krásou predstihovala aj tie najvznešenejšie parky dnešných palácov. Zástupy anjelov nadšene hľadeli na túto scenériu a tešili sa z Božieho obdivuhodného diela.

Boh po stvorení zeme, rozmanitých zvierat a rastlín predstavil svoje vrcholné dielo – človeka, ktorému pripravil všetku túto nádheru. Povedal: „Utvorme človeka na svoj obraz, na svoju podobu... Nech ľudia vládnu... Boh stvoril človeka na svoj obraz; na Boží obraz ho stvoril, stvoril ich ako muža a ženu(1 Moj 1,26.27). Tu je zreteľne predstavený pôvod ľudstva a záznam Písma je tak jednoduchý, že nemôže viesť k mylným záverom. (44) Boh stvoril človeka na svoj obraz. Nejde o nijakú záhadu. Nieto dôvodu predpokladať, že človek sa vyvíjal postupne v dlhých časových obdobiach z nižších foriem živočíšnej či rastlinnej ríše. Také učenie znižuje veľkolepé Stvoriteľovo dielo na úroveň prízemných obmedzených predstáv človeka. Ľudia sú tak posadnutí túžbou zbaviť Boha vlády nad vesmírom, že ponižujú človeka a jeho pôvod zbavujú dôstojnosti. Ten, ktorý vo vesmíre rozsypal hviezdne svety a lúky posial nádhernými kvetmi, ktorý zem i nebesá naplnil divmi svojej moci, korunoval svoje dielo tým, že stvoril bytosť, ktorú obdaril vládou na zemi, lebo ju pokladal za hodnu, aby stvoriteľským aktom prijala z jeho ruky život. Rodokmeň ľudstva má svoj pôvod v slávnom Stvoriteľovi (25) a nie vo vývojovom rade mikróbov, mäkkýšov či štvornožcov. Z prachu stvorený Adam bol „Božím synom(Luk 3,38).

Ako Boží zástupca mal vládnuť nad nižšími druhmi tvorov, ktoré nemôžu chápať a uznať Božiu vládu, no môžu milovať človeka a slúžiť mu. „Ustanovil si ho za vládcu nad dielom svojich rúk, všetko si mu položil pod nohy: Všetky ovce, kozy a dobytok aj divú zver, nebeské vtáctvo, morské ryby, i to, čo tiahne morskými cestami(Ž 8,7-9).

Človek mal svojím zjavom i povahou zvýrazňovať Boží obraz. Len Kristus je pravý „obraz podstaty“ Otca (Žid 1,3); človek však bol stvorený na Božiu podobu. Jeho prirodzenosť bola v súlade s Božou vôľou. Svojou mysľou mohol chápať duchovné veci. Jeho láska bola čistá, svoje záľuby a podnety ovládal rozumom. Bol svätý a šťastný, že odzrkadľoval Boží obraz a dokonale poslúchal Božiu vôľu.

Keď človek vyšiel z rúk svojho Tvorcu, mal vznešenú a dokonale súmernú postavu. Bol zdravý a žiaril radosťou. Adam bol vyšší než dnešní obyvatelia zeme. Eva bola len o málo nižšia od neho a mala krásny, ušľachtilý vzhľad. Tento nevinný pár nemal nijaký umelý odev; mali rúcho slávy, svetla a svätožiary, aké majú aj anjeli. Kým poslúchali Boha, zahaľoval ich tento svetelný odev. (45)

Adam obdivne pozoroval všetky tvory a pomenoval ich. Videl, že každé zviera má svoj náprotivok. „Ale on seberovnú pomoc nenašiel(1 Moj 2,20). Medzi tvormi, ktoré Boh na zemi stvoril, nebol jediný, ktorý by sa vyrovnal človekovi. Boh povedal: „Nie je dobré človekovi byť osamote. Utvorím mu pomoc, ktorá mu bude roveň(1 Moj 2,18). Stvorený človek nemal žiť sám; mal to byť tvor spoločenský. Bez spoločnosti by ho ani rajsky nádherná krajina nenapĺňala pravým šťastím. Ani styk s anjelmi by mu nemohol uspokojiť túžbu po porozumení a spoločenstve. Nemal koho milovať, a nebolo nikoho, kto by jeho miloval.

Spoločnicu dal Adamovi sám Boh. Tým mu dal „pomoc, ktorá mu bude roveň“, – pomocnicu, ktorá bude s ním zajedno v láske a v spoluúčasti. V Písme čítame, že Eva bola stvorená z Adamovho rebra, čo znamená, že ho nemala ovládať, ani mu nemala byť natoľko podriadená, žeby s ňou mohol zaobchádzať ako s menejcennejším stvorením. Mala byť pri ňom ako rovnocenná bytosť, ktorú bude milovať a chrániť. Ako časť muža – kosť z jeho kosti, telo z jeho tela – mala byť jeho druhým ja. Toto spojenie predstavuje úzku jednotu citového vzťahu obidvoch. „Veď nik nikdy nemal v nenávisti svoje telo, ale živí si ho a opatruje.“ „Preto muž opustí svojho otca i svoju (26) matku a priľne k svojej žene a budú jedným telom(Ef 5,29; 1 Moj 2,24).

Boh pripravil prvý sobáš. Pôvodcom tohto ustanovenia je teda Tvorca vesmíru: „Manželstvo nech majú všetci v úcte(Žid 13,4). Bol to jeden z prvých darov, ktoré človek dostal od Boha a je jedným z dvoch darov, ktoré si Adam vzal so sebou, keď po páde musel z raja odísť. Manželský zväzok podľa Božích zásad je požehnaním; udržuje čistotu a šťastie ľudského rodu, uspokojuje spoločenské potreby človeka, povznáša ho telesne, rozumovo i mravne.

Potom Hospodin Boh vysadil na východe záhradu v Édene a postavil tam človeka, ktorého utvoril(1 Moj 2,8). Všetko, čo Boh stvoril, bolo dokonale krásne a k šťastiu tohto svätého páru akoby už nič nechýbalo. (46) Stvoriteľ však podal ďalší dôkaz svojej lásky tým, že im v raji pripravil domov. V tejto Božej záhrade boli stromy každého druhu s voňavým a chutným ovocím. Bol tu pôvabný vinič obťažkaný bohatými strapcami lákavých pestrofarebných plodov. Z jeho vetiev si Adam a Eva zhotovili prístrešie. Bola tu hojnosť voňavých kvetov všetkých farebných odtieňov. Uprostred záhrady stál strom života, ktorý svojou krásou predstihoval všetky ostatné stromy. Jeho plody sa podobali zlatým a strieborným jablkám a mohli sprostredkovať večný život.

Tým bolo stvoriteľské dielo zavŕšené. „Tak boli dokončené nebesá i zem a všetky ich voje(1 Moj 2,1). „A Boh videl všetko, čo utvoril, a hľa, bolo to veľmi dobré(1 Moj 1,31). Pozemský raj prekvital. Adam a Eva mali voľný prístup k stromu života. Stvorených bytostí sa nedotkla nijaká škvrna hriechu, ani tieň smrti. „Ranné hviezdy zvučne plesali a jasali všetci nebešťania(Jób 38,7). Veľký Hospodin položil základy zeme; celý svet zaodial rúchom krásy a naplnil ho všetkým, čo človek mohol užívať; stvoril všetky pozemské i morské divy. Veľké stvoriteľské dielo bolo dokončené v priebehu šiestich dní. Boh „v siedmy deň odpočinul od všetkého diela, ktoré vykonal. Nato Boh požehnal siedmy deň a posvätil ho, lebo v ňom si odpočinul od všetkého diela, ktoré stvorením začal konať(1 Moj 2,2.3). Boh spokojne hľadel na dielo svojich rúk. Všetko bolo dokonalé, ctilo svojho božského Tvorcu, ktorý neodpočíval kvôli únave, ale z radosti nad výtvormi svojej múdrosti, dobroty a z prejavov svojej slávy.

Keď Boh siedmeho dňa odpočinul, posvätil ho; to znamená, že ho človekovi určil za deň odpočinku. Podľa príkladu svojho Stvoriteľa mal človek v tento posvätený deň odpočívať tak, aby pri pohľade na nebo a na zem uvažoval o Božom majestátnom stvoriteľskom diele (27) a aby mu pri dôkazoch Božej múdrosti a dobroty srdce oplývalo láskou a úctou k Tvorcovi. (47)

Boh postavil v raji pamiatku svojho stvoriteľského diela tým, že požehnal siedmy deň. Sobotu zveril Adamovi ako otcovi a predstaviteľovi celého ľudského rodu. Zachovávaním dňa odpočinku mali všetci obyvatelia zeme prejavovať vďačné uznanie, že ich stvoriteľom a jediným pánom je Boh, že sú dielom jeho rúk a že ho uznávajú za svojho Pána. Ustanovenie soboty malo teda pre celé ľudstvo výlučne spomienkový zmysel. Nebolo v ňom nič predobrazné a netýkalo sa len jedného národa.

Boh videl, že sobota je pre človeka podstatne dôležitá už v raji. Bolo treba, aby človek v jednom zo siedmich dní odložil vlastné záujmy a snahy, aby mohol plne obdivovať Tvorcovo dielo a uvažovať o jeho moci a dobrote. Sobota mu mala živšie pripomínať Boha a prebúdzať v ňom vďačnosť, pretože všetko, čo má a z čoho sa smie tešiť, pochádza z Darcovej dobrotivej ruky.

Boh chce, aby sobota viedla myseľ človeka k premýšľaniu o jeho stvoriteľskom diele. Príroda pôsobí na jeho zmysly a svedčí o živom Bohu ako tvorcovi a zvrchovanom vládcovi všetkého. „Nebesá rozprávajú o Božej sláve, obloha svedčí o diele jeho rúk, deň dňu odovzdáva zvesť, noc noci zvestuje poznanie(Ž 19,2.3). Krása, ktorá priodieva zem, je znamením Božej lásky. Môžeme ju pozorovať v mohutných vrchoch, v košatých stromoch i v roztvárajúcich sa púčkoch ľúbezných kvetov. Všetko nám hovorí o Bohu. Sobota, ktorá stále poukazuje na toho, ktorý nás všetkých stvoril, vyzýva ľudí, aby čítali veľkú knihu prírody a nachádzali v nej Stvoriteľovu múdrosť, moc a lásku.

Boh stvoril našich prvých rodičov ako nevinné a sväté bytosti, ktoré však mali možnosť zhrešiť. Dostali predsa slobodnú vôľu, vedeli oceniť múdrosť a dobrotu Božej povahy, spravodlivosť jeho požiadaviek pri plnej slobode rozhodovania, či ich budú poslúchať, alebo ich prestupovať. Smeli sa tešiť zo spoločenstva s Bohom a so svätými anjelmi. Skôr však, než budú môcť byť naveky bezpeční, musia podať dôkaz o svojej vernosti. Človekovi bola hneď od začiatku jeho existencie obmedzená túžba po pôžitkárstve, ktorá bola hlavnou príčinou satanovho pádu. Strom poznania, ktorý bol v blízkosti stromu života uprostred záhrady, (48) mal byť určitou skúškou poslušnosti, viery a lásky našich prvých rodičov. Z iných stromov mohli voľne jesť, no pod trestom smrti nemali ochutnať ovocie tohto stromu. Ak v paľbe satanských pokušení obstoja, navždy budú ochránení pred jeho mocou a večne sa môžu tešiť z Božej priazne. (28)

Boh podriadil človeka zákonu ako nevyhnutnej podmienke jeho existencie. Človek podliehal pod právomoc Božej vlády, a nieto vlády bez zákonov. Boh mohol stvoriť človeka aj bez možnosti prestúpiť jeho zákon. Mohol zadržať Adamovu ruku, aby sa zakázaného ovocia nemohla dotknúť; človek by však potom už nebol slobodnou, mravne zodpovednou bytosťou, ale automatom. Bez možnosti slobodného rozhodovania by jeho poslušnosť nebola dobrovoľná, ale vynútená. Nebol by možný rozvoj jeho povahy. To by však odporovalo Božiemu prístupu k obyvateľom iných svetov. Znevažovalo by to človeka ako rozumovú bytosť a dávalo by za pravdu satanovmu obvineniu, že Božia vláda je svojvoľná.

Boh stvoril človeka ako bytosť úprimnú s ušľachtilými povahovými vlastnosťami bez náklonnosti k zlému. Obdaril ho rozsiahlymi rozumovými schopnosťami a silnými pohnútkami k tomu, aby zostal verný. Podmienkou večnej blaženosti bola neochvejná, stála poslušnosť. To bola podmienka prístupu k stromu života.

Domov našich prvých rodičov mal byť vzorom domovov, keď ich deti začnú osídľovať zem. Tento domov, vyzdobený rukou samého Boha, nebol nijakým palácom. Ľudia posadnutí pýchou radi bývajú v skvostných budovách a vystatujú sa dielom svojich rúk. Boh však uviedol Adama do záhrady, v ktorej mal bývať. Modrá obloha mu bola klenbou, sviežu zeleň lúčneho koberca zdobeného jemnými kvetmi mal za podlahu a baldachýn tvorili vetvy majestátnych stromov. Na stenách tohto príbytku visela tá najkrajšia výzdoba, dielo rúk slávneho Umelca. Všetko, čo obklopovalo svätý pár, je stálym poučením, že skutočné šťastie nespočíva v hýrivom prepychu, ale v spoločenstve s Bohom prostredníctvom toho, čo stvoril. Keby ľudia menej dbali o veci umelé, boli by bližšie Božiemu pôvodnému (49) zámeru s nimi pri stvorení. Pýcha a ctibažnosť nie sú nikdy uspokojené. Ľudia skutočne múdri nájdu pravú, povznášajúcu radosť v tom, čo Boh pripravil na dosah všetkým.

Obyvatelia raja sa mali starať o záhradu, mali ju obrábať a zveľaďovať. Práca nebola úmorná, ale príjemná a posilňujúca. Boh určil človekovi prácu ako dobrodenie, ktoré mu zaujme myseľ, posilní telo a rozvinie schopnosti. V duševnej a telesnej činnosti nachádzal Adam jednu z najväčších radostí svojho bezhriešneho života. Keď neskôr pre svoju neposlušnosť musel z krásneho domova odísť a z nehostinnej pôdy mal tvrdou prácou získavať svoj každodenný chlieb, bola mu tá istá práca – aj keď od príjemného zamestnania v rajskej záhrade veľmi odlišná – ochranou pred pokušením a zdrojom šťastia. Tí, čo v únavnej a vyčerpávajúcej práci vidia len (29) zlorečenstvo, dopúšťajú sa omylu. Zámožní ľudia neraz hľadia s pohŕdaním na tých, čo sa živia telesnou prácou. To však odporuje pôvodnému Božiemu zámeru pri stvorení človeka. Čím sú však majetky aj tých najbohatších v porovnaní s dedičstvom, ktoré dostal Adam od Boha? Prvý človek nebol stvorený nato, aby zaháľal. Náš Stvoriteľ, ktorý vie, v čom spočíva šťastie človeka, určil Adamovi prácu. Pravú radosť zo života nachádzajú len ľudia pracujúci. Aj anjeli sú usilovní pracovníci; slúžia totiž Bohu tým, že slúžia ľuďom. Stvoriteľ nepripravil nijaké miesto pre záhaľku.

Kým Adam s Evou zostávali Bohu verní, vládli nad zemou. Dohliadali na všetky živé tvory. Lev sa pred nimi pokojne hral s ovcou a bez obáv si im tieto zvieratá líhali k nohám. Vtáci sa nebáli bezstarostne poletovať okolo nich, a keď radostným spevom chválili Hospodina, pridal sa k nim Adam s Evou a spoločne velebili Stvoriteľa.

Adam a Eva neboli len deťmi pod Božím otcovským dohľadom, boli aj žiakmi, ktorým vševedúci Tvorca dával rady. Navštevovali ich anjeli a smeli sa stýkať aj so Stvoriteľom. Silu čerpali zo stromu života a ich rozumové schopnosti boli len o niečo menšie než schopnosti anjelov. Tajomstvá viditeľného vesmíru – „divy toho, ktorý je (50) dokonalá múdrosť(Jób 37,15) – im poskytovali nevyčerpateľný prameň poučenia a blaha. Prírodné zákony a javy, ktoré človek skúma šesťtisíc rokov, im objasnil večný Stvoriteľ a Udržiavateľ všetkého. Zhovárali sa s listom, kvetom i so stromom a pri každom spoznávali tajomstvo ich života. Adam sa stretával s každým živým tvorom od obrovitého leviatana, čo plával vo vodách, až po nepatrného motýľa poletujúceho v slnečnom svite. Adam dal každému tvorovi meno a pri každom z nich si všímal povahu a zvyklosti. Božia sláva na nebi, nespočetné svety v súladnom kolobehu, let oblakov, tajomstvo svetla a zvuku, dňa a noci – to všetko smeli naši prarodičia poznávať. Na každom lístočku v lese, na skalách vrchov, na žiariacej hviezde, na zemi, vo vzduchu a na oblohe bolo napísané Božie meno. Oslovoval ich poriadok a súlad stvorenia, ktorý im svedčil o večnej múdrosti a moci Tvorcu. Ustavične nachádzali nové pôvaby, ktoré im v srdci vyvolávali ozvenu hlbokej lásky a prebúdzali v nich stále nové prejavy vďačnosti.

Kým zostávali verní Božiemu zákonu, rástla v nich schopnosť poznávať, radovať sa a milovať. Stále získavali nové poznatky, odkrývali nové zdroje šťastia a stále častejšie a jasnejšie poznávali nesmiernu a nevyčerpateľnú Božiu lásku. (30) (51)




Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 18:44:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co znamenají ty čísilka v závorkách - např:nevyčerpateľnú Božiu lásku. (30) (51)? Připadá mi to jako odkazy na literaturu, ale žádný seznam jsi neposkytl. Je to pěkné, ale nejsem si jistý, jestli ti správně rozumím - Bůh tedy stvořil svět pro člověka?


]


Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Středa, 23. duben 2008 @ 20:04:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tie zatvorky ,to je strankovanie z pôvodneho rukopisu,tu maš celu knihu v mp3.Mam všetke knihy v elektronickej forme a v mp3.Mna to veľmi obohatilo pri študiu Pisma a poznavani Ježiša Krista.A preto dakujem za tu stranku Panu Bohu ,že niekto si dal taku namahu.
http://www.dobrypastyr.cz/Na_usvitu_dejin.html.
 



]


Re: Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 21:59:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jé, díky, Whiteovou jsem si chtěl už dávno přečíst. Není náhodou někde na netu tištěná verze? Radši čtu než poslouchám. Ale muselo to dát spoustu práce. Ale stejně si to stáhnu - aslepší poslouchat než nic, že;-). Ještě jednou díky.


]


Tištena verze E.G.W (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 21:24:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj .Tak som našiel e-knihovnu E.G.W,treba sa zaregistrovat a až tak to ide..Maj sa pekne.
http://www.zivotazdravi.cz/modules.php?name=eBooks&pa=showebook_autor&ebaid=2


]


Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Středa, 23. duben 2008 @ 20:13:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Preto stvoril Boh svet? Je to tak ako s ľudmi ,ľudia si počnu /utvoria/ deti aby ich tie deti milovali a naopak.Tak je to aj s Bohom ,stvoril svet aby ho stvorenstvo milovalo a naopak.


]


Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Středa, 23. duben 2008 @ 20:23:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tu ešte jedna stranka ,možno ťa to obohati pri poznavani Pana Boha a Ježiža Krista.
http://www.freewebs.com/paprsek/bible.htm


]


Re: Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 22:05:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aha, tak tady je aspoň poslední díl. Ale člověk by měl asi začít od prvního, že? Asi si tu pentalogii budu muset koupit. I když jsem dítě internetu, nějak mám radši tištěné knihy.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 10:55:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Suhlasim s tebov ja tiež dadeji čitam tištene knihy.Ja som si kupil 5-zväzkove dielo Drama vekov,ale v slovenčine.Su aj v češtine.V elektronickej podobe mam  CD Timotej,je tam cele dielo aj biblie.
 http://www.adventorion.cz/index.php?page=3&kategorie=drama_veku&submeny=1
http://www.studionadej.sk/
http://www.adventorion.sk/?go=8&kat=3&info=112


]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 23. duben 2008 @ 18:17:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sice malinko záhadná, ale jasná biblická odpověď je zde: "... neboť v něm (v Ježíši) bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho." (Koloským 1:16)

Takže svět byl stvořený Bohem pro Ježíše Krista... - jaký je obsah téhle výpovědi, tak nad tím se můžeme jenom zamýšlet.

Zřejmě je v "pozadí" tohoto textu apoštola Pavla (nebo redaktora listu ke Koloským) židovský výklad, že svět byl stvořený pro Abrahama atd.. (je v tom nějaká hebrejská slovní hříčka, či co - musel bych to pracně zjišťovat); ale tohle - Koloským 1:16 je mnohem víc, než jenom křesťanská odpověď na jakýsi židovský výklad...





Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 18:50:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hmm, koukám, že se shodnete s refomovanym. Vypadá to tedy, že je pro nás motivace Boha ke stvoření tajmestvím.


]


Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 04:35:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasim s Karelsem, kdyz uvadi jako vysvetleni verse z Pisma, ze vse bylo stvoreno skrze neho a pro neho (Pana). Buh nam vyjevuje svuj charakter skrze Pismo a tak tedy vime, ze Buh je laska. A laska nemuze byt sama. Laska je vztah s nekym, nachazeni zalibeni jeden v druhem, deleni se o sebe. Take je Bozi ,rekla bych prirozenost, ze tvori. A komu by toto nestacilo, muze se zamyslet nad versi: "O, hlbino bohatstva a mudrosti a vedenia Bozieho! Jake nevyzpytatelne su jeho sudy a nevyzpytatelne jeho cesty! Lebo kto poznal mysel Panovu? Alebo kto kedy bol jeho radcom? Alebo kto mu dal prv nieco, aby mu to bolo odplatene? Lebo z neho a skrze neho a pre neho je vsetko. Jemu slava na veky.Amen. (Rim.11:33-36)



]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 23. duben 2008 @ 21:55:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je velmi zajímavé téma.
Dovolím si nastínit svůj názor:

Bůh nikoho nepotřebuje, jeho existence není na nikom a ničem závislá. Nestvořil člověka kvůli sobě, to nepotřeboval.

Je ale láska a životem lásky je vzájemné sdílení, touha se darovat a obohatit druhého. Láska chce dávat. Proto jsme byli stvořeni, abychom měli podíl na jeho existenci, mohli zakusit krásu sdílení. Bůh stvořil člověka a viděl, že je to dobré. Tedy na Hamletovskou otázku tady máme odpověď: "Je lépe být, než nebýt".

Možná se zdá, že si teď protiřečím, ale úplná skutečnost o Bohu pro nás zůstane tajemstvím. Je nesouměřitelný se schopnostmi našeho chápání. Takže vždycka náš rozum narazí na hranici.


Všechny atributy, které ho nějakým způsobem charakterizují, si v konečném důsledku protiřečí.

Např. Bůh je v nebi a tam je každý šťastný a nemůže proto být smutný.  Zároveň ale víme, že Boha můžeme špatným jednáním zarmoutit. 
Je všemohoucí, ale sám se omezuje svými zaslíbeními. V konečném důsledku může konat jen dobro, protože takový je.
Je všudypřítomný, ale v pekle není.

Takže správná odpověď se dá spíš vytušit, než pojmenovat.




Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 23. duben 2008 @ 22:11:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za komentář. Pochopitelně jsem to nemyslel tak, že by Bůh potřeboval něco stvořit. Šlo mi spíš o to, jestli nám dal nějak vědět, proč se rozhodl pro stvoření.

To protiřečení je způsobeno tím, jak vlastně píšeš ty i já v článku, že lidé potřebují antropomorfní přirovnání, aby o Bohu vůbec mohli něco říci.


]


Re: Re: Seš si jistý tím, tak jistý? Zd 10,31 Je hrozné upadnout do ruky živého Boha (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 00:01:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

o
Je všudypřítomný, ale v pekle není.

r
Některé verš v Bibli naznačují něco jiného:

Zd 10,31
Je hrozné upadnout do ruky živého Boha.

Když se koukneš na kontext tak to vypadá, že je to použito ve spojitosti se peklem.




]


Re: Re: Re: Seš si jistý tím, tak jistý? Zd 10,31 Je hrozné upadnout do ruky živého B (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 08:16:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V kontextu je to spojeno s posledním soudem.

Žd 10,29 Pomyslete, oč hroznějšího trestu si zaslouží ten, kdo zneuctí Božího Syna a za nic nemá krev smlouvy, jíž byl posvěcen, a tak se vysmívá Duchu milosti.


Ve společenství Boha je prostředí lásky. V pekle je prostředí nenávisti, absence dobra.


]


Re: Re: Re: Re: V pekle je přítomen Boží hněv (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 09:01:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

o
Ve společenství Boha je prostředí lásky. V pekle je prostředí nenávisti, absence dobra.

r
O tom nebylo sporu.

Jen jsem se Ti snažil ukázat, že jako peklo se z uvedené pasáže zdá být označováno upadnutí do ruky živého Boha:

Zde ještě v širším kontextu:
Zd 10, 29-31
Pomyslete, oč hroznějšího trestu si zaslouží ten, kdo zneuctí Božího Syna a za nic nemá krev smlouvy, jíž byl posvěcen, a tak se vysmívá Duchu milosti. Vždyť víme, kdo řekl: "Já budu trestat, má je odplata." A jinde: "Pán bude soudit svůj lid." Je hrozné upadnout do ruky živého Boha

Tvrdit tedy, že Bůh v pekle není žádným způsobem přítomen mi připadá krajně ukvapené. Z výše citovaného mi připadá, že v pekle je přítomen Boží hněv. Tedy snad lze říci, že je v pekle přítomen Bůh skrze svůj hněv. Viíš, že se vyjadřuju dost opatrně o věcech které nejsou úplně zřejmé. Polemizuju tedy hlavně s jistotou Tvého tvrzení, že Bůh v pekle není. Věřím, že je dobré na Slovem Božím v bázni rozvažovat.




]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Středa, 23. duben 2008 @ 16:44:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
hmm.. kdyz to nebude antropomorfismus tak treba proto, ze je to takovy samonaprogramovanoprogramujici sebesamotvorici program v nemz vse jest? :)
kdyz to bude polidstovani, tak treba proto, ze je to programator tvorici program ( vesmir), do nehoz lze i zasahovat jedinkym slovem- informaci, pc programatori by si asi umeli predstavit, jak to myslim. tem by ani nedelalo problem, ze byla nejprve zeme a teprve potom ostatni hvezdy:) protoze presne takhle to programatori delaji..
Sylfa



Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 12:28:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No mně by problém dělalo si to takto představit, že byla nejprve země a teprve potom ostatní hvězdy. I když vesmír jsem teda ještě neprogramoval:)

Ne vážně, jak to, Sylfo, myslela s tím, že "presne takhle to programatori delaji"?


]


Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 14:53:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Uz jsem napsala dole neco Nulovi, odkaz na par programatorovych reci.. ( Nicmene zase nevim, jak jsem uz i byla upozornena, slo mi jen o to programatorstvi, je mozne, ze dalsi nazory toho cloveka se neshoduji se skutecnosti.)
tedy- kdyz si v programku udelas clovicka, potom si ho obleces, postavis ho do domecku, domecek do prirody, prirodu do sveta- nabalujes si to, pak si das enter:) Nejblizsi programator co znam ted dopisuje bakalarku, az to udela, mozna sem napise neco misto mne, coz bude verohodnejsi:) Zajimava je take teorie superstrun, akorat se nesmi verit, ze ta prvni struna se rozechvela sama od sebe, ale ze do ni nekdo drnknul:) :)
Sylfa


]


Re: Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 16:48:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aha, no, z tohoto pohledu máš teda pravdu. Akorát je tu možná trochu problém s tím, že není tak úplně jisté, jestli má Bůh stejnou psychologii jako člověk - to už zavání na můj vkus až příliš antropomorfismem:)
Jinak já už si bakalářku sice taky de facto píšu, jen kéž bych ji ještě nakonec ještě využil...


]


Pán Bůh stvořil svět, protože věděl / věděl dopředu, že je to velmi dobré / (Skóre: 1)
Vložil: likvid v Středa, 23. duben 2008 @ 17:43:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cokoli Bůh činí je dobré. Myslím, že to potvrdil stvořením světa. A vlastně Tvou otázkou Hypíku. Hospodin, už před stvořením světa věděl, že se na to Hyperion dne 23.4.2008 zeptá.
Zdraví Petr



Re: Iz 45,7b: působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci." (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 09:09:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)



Iz 45,7

Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci."


Vůbec nepochybuji o tom, že Bůh je dobrý to je naprosto zřejmé z Písma. Nemůže být však v plánu dobrého Boha zlo? Jako křesťané nejsme přece pantheisté a nemělo by nám činit problém připustit, že skrze druhotné příčiny může Bůh tvořit i něco co má opačný charakter než On sám.


Viz: Biblická theodicea


r



]


Re: Re: Iz 45,7b: působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.&am (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 10:45:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle mého názoru Bůh stvořil živé bytosti, nadané rozumem a svobodnou vůlí, aby měli účast na jeho bytí. Oni zneužili svoji svobodu a postavili se proti Bohu. Ke své škodě. A tak vzniklo zlo.

Domnívám se, že všechny vlastnosti, které od Boha dostali, jim i tak Bůh ponechal. Včetně schopnosti tvořit. A proto oni, věrni své podstatě, vytvořili peklo.
Ale zda je to skutečně tak a ne jinak, zjistíme až po smrti.

"působím pokoj a tvořím zlo"  chápu v kontextu skutečnosti, že Bůh zlo dopouští jako varování, nebo zkoušku.

Malachiáš 3,3
Tavič usedne a pročistí stříbro, pročistí syny Léviho a přetaví je jako zlato a stříbro. I budou patřit Hospodinu a spravedlivě přinášet obětní dary.

Izaiáš 48,10
Hle, přetavil jsem tě, ne však jako stříbro, vyzkoušel jsem tě v tavící peci utrpení.

Zachariáš 13,9
Tu třetinu však provedu ohněm. Přetavím je, jako se taví stříbro, přezkouším je, jako se zkouší zlato. To budou vzývat mé jméno a já jim odpovím. Řeknu: Toto je můj lid. A oni řeknou: Hospodin je můj Bůh. "


Přímým původcem zla může být někdo jiný, který se proto svobodně rozhodl a Bůr jeho svobodu respektuje.


]


Re: Re: Re: Iz 45,7b: působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 11:54:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--"působím pokoj a tvořím zlo"  chápu v kontextu skutečnosti, že Bůh zlo dopouští jako varování, nebo zkoušku. --

hebrejština právě v těch verších  používá slovo pro tvůrčí dílo a dopouštění tam nic není


]


Re: Re: Iz 45,7b: působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.&am (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 18:22:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
....Biblická theodicia....

Viz také můj článek Předurčení, theodicie.


]


Sylfa (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 11:51:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--tak treba proto, ze je to programator tvorici program ( vesmir), do nehoz lze i zasahovat jedinkym slovem- informaci, pc--

Když je program kvalitní tak není třeba do něj zasahovat,ale tady prý ne -celé se to programátorovi vymklo z rukou a některé části programu se dokonce začali bouřit až musel poslat svého synka aby to napravil no a stejně tolik nespokojenosti a stížností od některých uživatelů   
 


--programatori by si asi umeli predstavit, jak to myslim. tem by ani nedelalo problem, ze byla nejprve zeme a teprve potom ostatni hvezdy:) protoze presne takhle to programatori delaji..--

No to by myslím dělalo:-) bez hvězd by nebyl potřebný materiál pro ty planety .Stejně tak prográmator nenapíše program jen z nul bez jediniček:-) 



Re: Sylfa (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 12:18:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nulo, patrne nejsi programator, proto si to evidentne predstavit neumis.  Jako pro cloveka PC, pro Boha by mohl ( nemusel)- cele je to spekulace, byt  nas svet jeho pc- virtualni realita. Ma to co docineni s kvantovou fyzikou. Pracoval by s fyzikalnimi vlastnostmi, jak tady taky furt Gojim pise o tom poutnim miste, kde cloveku dorostla noha- nebyl by problem..
Programator nejprve udela..
 ale co, kliknu Ti sem nazor ze Tve nejoblibenejsi stranky:) Ten chlapek celkem vysvetluje, o cem mluvim.
http://www.myty.info/comment.php?akce=fullview&cisloclanku=2007030011#kom211
Sylfa


]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 11:58:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Proč Bůh stvořil svět?--

Aby si moucha mohla sednou na láhev od piva



Re: Re: Zajímavá myšlenka, a to vůbec nežertuju (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 25. duben 2008 @ 17:34:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Zajímavá myšlenka, a to vůbec nežertuju. Osobně věřím, že i takové detaily jako usednutí mochy na pivní láhev byly v Božím plánu, ještě před stvořením světa. Věřím také, že vše v Božím plánu je tak, aby Bůh obdržel maximální slávu. Tedy věřím, že i usednutí mouchy na pivní láhev přinese Bohu slávu.




]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Honza-H v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 17:47:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám za to, že odpovědí může být hromada a na každé z nich střípek bude.

Přesto bych se jako k hlavní z nich trochu přiklonil zrovna k té poslední, kterou zmiňuješ: Bůh je láska (1. Janův 4:8 a 16) a tedy i nejpádnější pohnutkou ke stvoření světa by pro něj mohla být zase láska. K ní už radost i všechny ostatní důvody tak nějak samosebou patří (viz 1. Kor 13).

Jaký má charakter láska? (zajímavá otázka? Mohla by být na několik samostatných článků...) Jde v ní o sdílení a vztah k druhému.

Asi bych teda nenapsal "Bůh tvořil proto, že chtěl, aby byl milován a aby 'měl někoho', koho by kromě sebe mohl milovat." - tyhle výroky tak nějak vyjadřují sobectví, vlastně říkají, že Bůh tvoří jen kvůli sobě, a to už láska pak není. 

Nedokážu přitom dobře napsat nějaké další vysvětlení, které by tu lásku blíž popsalo, aby ji zároveň nepokroutilo.

Lásku, ve které veškerý smysl a cíl je skrytý v "Ty". 

Bůh stvořil svět z lásky a pro lásku.

O pochopení této Boží lásky se snažila a snaží spousta lidí. V umění je známý je třeba Rublevův obraz "Trojice".

"První pohled na ikonu vnímá tři osoby; hlubší vidění, vciťující se do těch tří, mi dává poznat, že a jakým způsobem tu platí ono 'rovná se jedna': Andrej Rublev ty božské tři neumístil prostě vedle sebe; mezi nimi je vztah, je tu bezhlesá, pokojná, hluboká shoda, odehrává se rozhovor, jsou jedno v lásce..." (P. Reinhard Körner OCD, viz http://www.karmel.cz/)



Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 21:33:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vnímám to podobně. Jenže pak se objeví nějaký Gojim a spol. s tvrzením, že ikona je vlastně taky modla. Bez znalosti o tom, co vypovídá, bez osobní zkušenosti. Ale s neochvějným názorem: Jsi modloslužebník.


]


Re: Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Honza-H v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 21:55:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-)


]


Re: Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 25. duben 2008 @ 16:38:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za pěkný komentář. Já vím, že jsem to s tou láskou nenapsal právě šťastně, ale jak sám dodáváš, nikdo z nás by to nenapsal výstižně. I ta ikona je jen takový pokus. Dívím se, že se tu ještě neobjevily odkazy na modloslužbu:-) Ale rovnou se ti přiznám, že mám velké rozpaky, když vidím nějaké obrazy (sochy) Hospodina. Chápu, že v dřívějších dobách se to často negramotným lidem muselo nějak přiblížit a vysvětlit, ale zobrazovat Boha? Mnohem sympatičtější mi je, když se při výzdobě kostela na místo, kam v alegorii patřil Bůh Otec nakreslil trojúhelník (tzv. Boží oko), nebo se tam napsal tetragrammaton.

Nemyslím si, že na uměnleckém ztvárnění jako jsou sochy a obrazy (ikony) je něco špatného (oni jaksi neměli televizi, takže holt použili místo filmu Umučení Krista křížovou cestu), dokud se ty sošky nepřevlékají, nelíbají a nekleká se před nimi. Ale i pak to není chyba těch obrazů a sošek, je to chyba lidí. Musím však zopakovat, že zobrazení Hospodina jako (nejčastěji) vousatého starce mi vyloženě nesedí.


]


Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 25. duben 2008 @ 08:04:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Bůh stvořil svět z lásky a pro lásku.--

a nějak se to láskyplné dílko zřejmě nepovedlo-všude plno utrpení  



Sylfa (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 25. duben 2008 @ 08:18:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--tedy- kdyz si v programku udelas clovicka, potom si ho obleces, postavis ho do domecku, domecek do prirody, prirodu do sveta- nabalujes si to, pak si das enter:)--

Dejme tomu,už jsem tu o človíčkovi v programu také psal,z toho pak vyplývá že ten človíček v programu dělá jen to co mu program umožňuje ,takže když se človíčkové po miliónech vybíjejí nelze tvrdit,že s tím programátor nemá nic společného pokud ho nechceme obvinit z břídilství. 

 --akorat se nesmi verit, ze ta prvni struna se rozechvela sama od sebe, ale ze do ni nekdo drnknul:) :)--

ale někdo věří se že ten prvotní drnkač je tu už odjakživa:-)



Re: Proč Bůh stvořil svět? (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Středa, 14. prosinec 2016 @ 13:24:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Zrovna na toto téma píšu článek :). Do Vánoc by měl být hotov.



Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy