Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 210, komentářů celkem: 429657, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 272 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

cizinec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116527868
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Benedikt VI. o Vianociach
Vloženo Neděle, 27. prosinec 2009 @ 18:28:55 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Drazí bratři a sestry,


Předvánoční novénou, kterou slavíme v těchto dnech, nás církev vybízí, abychom intenzivně a hluboce prožili přípravu na Narození Páně, které je přede dveřmi. Všichni nosíme v srdci touhu, abychom z nadcházejícího slavení Vánoc obdrželi uprostřed frenetické aktivity našich dnů klidnou a hlubokou radost a aby nám bylo dáno dotknout se dobroty našeho Boha a byla nám vlita nová odvaha.


Pro lepší chápání významu Vánoc, bych rád stručně naznačil historický původ tohoto svátku. Liturgický rok církve se totiž zpočátku neodvíjel od Kristova Narození, nýbrž od víry v jeho Zmrtvýchvstání. Nejstarším svátkem křesťanství proto nejsou Vánoce, ale Velikonoce; zmrtvýchvstání Krista zakládá křesťanskou víru, je bází evangelní zvěsti a rodí se z něj církev. Být křesťany proto znamená žít velikonočně, nechat se zapojit do dynamismu, který zahájil křest a který vede ke smrti hříchu a k životu s Bohem (srov. Řím 6,4).

První, kdo jasně tvrdil, že Ježíš se narodil 25.prosince, byl Hypolit Římský ve svém komentáři ke knize proroka Daniela z roku 204. Někteří exegeté pak poznamenali, že na onen den připadla slavnost zasvěcení chrámu v Jeruzalémě, ustanovená Judou Makabejským roku 164 před Kristem. Shoda dat by potom znamenala, že s Ježíšem, který se ukázal jako světlo Boží v temnotách, se opravdu uskutečňuje zasvěcení chrámu, advent – příchod – Boha na tuto zem.

V křesťanství se slavnosti Vánoc dostalo definitivní formy ve 4.století, kdy zaujala místo po římském svátku Sol invictus, nepřemožitelné slunce. Bylo tak zdůrazněno, že narození Krista je vítězstvím pravého světla v temnotách zla a hříchu. Jedinečná a intenzivní duchovní atmosféra, kterou se Vánoce vyznačují, se rozvinula ve středověku, díky svatému Františkovi z Assisi, který byl hluboce zamilován do člověka Ježíše, Boha-s-námi. Jeho první životopisec Tomáš z Celana v díle Vita seconda vypráví o tom, že sv. František „nade všechny ostatní svátky s nevýslovnou péčí slavil Narození Dítěte Ježíše a nazýval svátkem svátků den, ve kterém se Bůh stal malým dítětem, které sálo z lidského prsu“ (Františkánské prameny, č. 199, str. 492 – ital.vydání). V této obzvláštní úctě k tajemství Vtělení mají svůj počátek známé oslavy Vánoc v Greccio. Sv. František se při nich pravděpodobně inspiroval na své pouti do Svaté země a u jesliček v římské bazilice Panny Marie Větší. Prosťáček z Assisi byl zřejmě nadchnut touhou zakusit konkrétně, živě a aktuálně pokornou velikost události narození Dítěte Ježíše a radost z něho sdělit všem.

V prvním životopise píše Tomáš z Celana velice živě a působivě o jesličkové noci v Greccio a zásadním způsobem tak přispívá k rozšíření nejkrásnější vánoční tradice - jesliček. Noc v Greccio totiž do křesťanství opět vnesla intenzitu a krásu svátku Narození Páně a vychovala tak Boží lid k přijetí jeho nejautentičtějšího poselství, výjimečné vroucnosti, lásky a úcty ke Kristově lidství. Tento zvláštní přístup k Vánocům dal křesťanské víře nový rozměr. Velikonoce zaměřují pozornost na moc Boha, který přemáhá smrt, zahajuje nový život a učí doufat v budoucí svět. Se svatým Františkem a jeho jesličkami byla zdůrazněna bezbranná láska Boha, jeho pokora a jeho dobrotivost, která se Vtělením Slova zjevuje lidem, aby je naučila novému způsobu života a lásky.

Celano vypráví, že v oné Vánoční noci, byl František obdařen milostí podivuhodného vidění. V jesličkách viděl nehybně ležet děťátko, které se probudilo ze spánku právě, když se k němu František přiblížil. A dodává: „Ani toto vidění nebylo v rozporu s fakty, protože působením své milosti prostřednictvím svého svatého služebníka Františka se Dítě Ježíš vzbudilo v srdci mnohých, kteří na ně zapomněli, a hluboce se vtisklo do jejich milující paměti“ (Vita prima, op.cit., č.86, str.307). Tento obraz popisuje s velkou přesností to, co Františkova živá víra a láska ke Kristovu lidství předala křesťanskému svátku Vánoc: objev, že Bůh se zjevuje v drobných údech Dítěte Ježíše. Díky svatému Františkovi tak mohl křesťanský lid vnímat, že o Vánocích se Bůh stal opravdu Emmanuelem, Bohem-s-námi, od něhož nás neodděluje žádná bariéra a žádná dálka. V onom Dítěti se Bůh stal každému z nás tak blízkým, tak bližním, že jej můžeme oslovovat „Ty“ a navazovat s ním důvěrný vztah hlubokého citu, stejně jako to děláme u novorozeného dítěte.

V onom dítěti se totiž zjevuje Bůh-láska: Bůh přichází bezbranný, bezmocný, protože nás nechce uchvátit takříkajíc z vnějšku, ale spíše má v úmyslu být ve svobodě člověkem přijat. Bůh se stává bezbranným Dítětem, aby přemohl lidskou pýchu, násilí, žádost po majetku. V Ježíši Bůh přijal tuto nuznou a odzbrojující situaci, aby nás přemohl láskou a dovedl nás k naší pravé identitě. Nesmíme zapomínat, že největším titulem Ježíše Krista je právě „Syn“, Syn Boží. Božská důstojnost je označena výrazem, který odkazuje až k pokorné situaci Betlémských jesliček a přitom jedinečným způsobem koresponduje s jeho božstvím, které je božstvím Syna.

Jeho situace Dítěte nám kromě toho ukazuje, jak se můžeme setkat s Bohem a těšit se z jeho přítomnosti. Ve světle Vánoc můžeme pochopit Ježíšova slova „Jestliže znovu nebudete jako děti, jistě nevejdete do nebeského království“ (Mt 18,3). Kdo nepochopil tajemství Vánoc, nepochopil rozhodující prvek křesťanské existence. Kdo Ježíše nepřijme srdcem dítěte, nemůže vstoupit do nebeského království – toto chtěl František připomenout křesťanstvu své doby a všech dob, až po dnešek. Modleme se k Otci, aby udělil našemu srdci onu jednoduchost, která v Dítěti rozpoznává Pána, právě tak jako František oné noci v Greccio. Pak by se mohlo i nám přihodit to, co Tomáš z Celana s odkazem na zkušenost pastýřů z Vánoční noci (srov. Lk 2,20) vypráví o těch, kteří byli svědky oné události v Greccio: „každý se vrátil domů naplněn nevýslovnou radosti“ (Vita prima, op.cit. , č.86, str. 479.

A to je přání, s nímž se ze srdce obracím k vám všem, k vašim rodinám a k těm, kteří jsou vám drazí: Šťastné Vánoce vám všem!

Přeložil Milan Glaser Zdroj: radiovaticana.cz


Podobná témata

Katolicismus

"Benedikt VI. o Vianociach" | Přihlásit/Vytvořit účet | 25 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Benedikt VI. o Vianociach (Skóre: 1)
Vložil: ekumenickykrestan (ekumenickykrestan@ekumenickykrestan.sk) v Pondělí, 28. prosinec 2009 @ 09:25:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.christiantoday.com/
krasne slova, to ani ELO takto neumi vypravuvat. kristus pan byl take to detatko bezbranne, male a slabe a zavisle na lidech. Ale ten sluzebnik frantisek bol ale velky clovek, na tí vanoce mal videní a diki nemu sme se o tom malem bezbrannem detatku kere prosi o ludsku priazen mohli vubec neco dovzvedet. On, Frantisek tam byl spolu s marii a jozefem v tom betleme. V ti bibli sice nic o tem neni psano, to nasi cirkevní otcovia teraz na to asi prisli ze to tak nejak bolo. Ale mi katolici vime ze bible neni zaruka pravdy, ako aj OKO hovorí, co vy nemate doma fotky svojich rodicov? Polozme si tuto jednoduchu otazku. 



Re: Benedikt VI. o Vianociach (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Pondělí, 28. prosinec 2009 @ 19:14:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo nepochopil tajemství Vánoc, nepochopil rozhodující prvek křesťanské existence.

Ja by som tento výrok označil za hlúposť storočia.



Re: Benedikt VI. o Vianociach (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 30. prosinec 2009 @ 17:40:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V letošní předvánoční katechezi Benedikta XVI., se právě této otázky významně dotknul.
Během generální audience 23. prosince totiž připomněl, že 25. prosinec jako datum Ježíšova narození byl zmíněn knězem Hippolytem roku 204. Nikoli tedy až ve čtvrtém století, jak se tvrdívá. A hned k tomu připojil poznámku, že na tento den mohla připadnout slavnost Posvěcení Jeruzalémského chrámu, hebrejsky chanuka, jež byla ustanovena roku 164 př.n.l. Judou Makabejským. Poukázal tak na možnost pozoruhodné shody, která má navíc výmluvné teologické pozadí. Jde o další historickou stopu Ježíšova narození z židovského prostředí, která souvisí s jinou, o níž jsme kdysi před šesti lety v našem vysílání mluvili.

Jen pro úplnost stojí za zmínku, že touto stopou byly tzv. Qumránské svitky, ukryté židovskou komunitou esénů roku 60 n.l. a objevených koncem 40. let 20. století. Roku 1958 prof. Shemarjahu Talmon z Hebrejské univerzity, tedy nikoli křesťanský apologeta, ale člen židovské obce, a ještě před ním roku 1957 francouzská badatelka Annie Jaubert poukázali na jeden z těchto svitků (4Q320-321), který podává dosud neznámý kalendářní rozpis služeb izraelských kněžských tříd v Jeruzalémském chrámu. Jakou to má souvislost s Ježíšovým narozením? Velice přímou.
Otec Jana Křtitele, „Zachariáš, patřil – jak podotýká evangelista Lukáš - k Abiášově kněžské třídě“ a jednou, „když byla na řadě jeho třída, vykonával před Bohem kněžskou službu... a tu se mu zjevil anděl Páně“, aby mu oznámil, že se stane otcem (Lk 1, 5.8.11). Zmíněný Qumránský svitek tvrdí, že na Abiášovu kněžskou třídu přišla povinnost sloužit v chrámu dvakrát do roka, a uvádí konkrétní data. Jeden z těchto termínů zahrnuje 23.září, což je den, kdy si východní křesťanská tradice připomíná Zvěstování narození Jana Křtitele. Počítaje od tohoto dne došlo za šest měsíců – opět podle Lukáše (1,36) - ke Zvěstování Panně Marii. Tak se přichází k 25. březnu. A za devět měsíců poté, tj. 25.prosince, se narodil Ježíš.

K tomuto čistě historicky ověřenému datu se dále mohla pojit právě zmíněná slavnost Posvěcení Jeruzalémského chrámu. Tento židovský svátek, chanuka, je pohyblivý a jeho slavení spadá do období od konce listopadu do konce prosince. Kromě jeho možného historického souběhu s křesťanskými Vánocemi, k čemuž dodnes občas dochází, sem navíc přistupuje jeho teologický obsah, který pozoruhodně ladí s křesťanským obsahem Vánoc, na což právě Benedikt XVI. poukázal. Chanuka či slavnost světel, jak se také nazývá, byla ustanovena na památku opětovného Posvěcení chrámu po jeho znesvěcení antisemitskou helénskou vládou Antiocha IV. Epifana. Podle židovské tradice došlo při Posvěcení chrámu roku 164 před n. l. k mimořádné události. Rozžatému sedmiramennému svícnu vydržela malá nádobka oleje, která se tehdy v poničeném chrámu našla, celých osm dní. To bylo považováno za zázračné znamení návratu Boží přítomnosti do chrámu. Na památku této události proto existuje zvláštní svícen s osmi rameny, který se užívá pouze o tomto svátku. Během osmi dnů jeho slavení se každý den po setmění postupně zapalují jeho jednotlivá světla.

Teologický obsah svátku světel, chanuky, lze tedy chápat jako dokreslující okolnost Mesiášova Narození, které není ničím jiným než příchodem Boha do jeho pravého a skutečného chrámu – lidského těla, lidstva. Ježíšovo Narození by tak v rámci této datace mělo překvapivě přiléhavý historicko-teologický kontext. Jeho realizovatelnost lze Boží Prozřetelnosti stěží upřít. V Janově evangeliu je dokonce možné najít ozvěnu tohoto kontextu, např. tam, kde Ježíš, procházející se – jak připomíná evangelista - právě v den slavnosti Posvěcení chrámu v Šalomounově podloubí, říká sám o sobě, že jej „Otec posvětil a poslal na svět“ (Jan 10, 36). Janovo evangelium je vůbec nejbohatší na symboliku světla a jen namátkou lze připomenout další verše: „Světlo přišlo na svět“ (3,19) „Já jsem světlo světa“ (8,12) a „věřte v to světlo, abyste byli syny světla“ (12,36).

Vánoce se tak z této perspektivy mohou ukázat v překvapivě nových biblických a zároveň historických souvislostech, jejichž ozvěna je přitom patrná i v některých stávajících křesťanských zvycích. Reálně historický aspekt Ježíšova narození a hřejivá atmosféra Vánoc zkrátka nestojí proti sobě, nýbrž souvisejí spolu velmi úzce.



Re: Benedikt VI. o Vianociach (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 01. leden 2010 @ 16:00:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rudinec, Rastan a pod.!
Zrejme oslavujete narodeniny, či iné výročie, jubileum vás samých, všich blízkych , priateľov, možno založenia vášho podniku, svojho mesta a pod. Nezdá sa Vám, že narodenie Krista, v ktorom sám Boh, náš Spasiteľ viditeľne vstúpil do dejín, je oveľa väčšia udalosť, ktorá stojí za to, aby si to všetci kresťania, teda tí, ktorí cítia voči Kristovi nejakú povďačnosť, osobitne a spoločne uvedomili a aj oslávili?...

Nepíše sa o tom v Biblii? A o založení vášho zboru, či podniku sa píše?... Záleží na tom, či sa vtedy narodil, a je to vôbec podstatné? Ak sa presne nevedelo, stará Cirkev zvolila ten dátum, ktorý sa jej zdal najvhodnejší. A vari je v celom nám blízkom vesmíre vhodnejší symbol, ako oslavovať Krista v ten deń, keď sa na zemi zväčšuje svetlo, keď sa slnko vracia?... Nie je vari Kristus opravdivé "Svetlo sveta"? Nie je On vlastne naším Slnkom, ktoré sa vrátiulo viditeľne na svet, aby sme viac "žili vo svetle" a "nechodili v tme"?... A čo na tom vadí, že v ten deň nejaakí pohania už mali svoj sviatok slnka?... Vari nemá všetko na tomto svete, aj tá pohanskí vymyslení bôžikovia, ustúpiť skutočnému Pánovi a Kráľovi sveta - Kristovi?... /Povedzte mi, ktorý deň už dávno pred kristom niekto z tých tisícov pohanských náboženstiev čosi neoslavoval?.../

Prajem Vám, aby Vám ten novonarodený osvietil oči mysle k oveľa duchaplnejším myšlienkam, ako ste tu vyslovili a aby ste pochopili a rozlíšili, čo je v celej histórii naozaj hodné oslavy...
Elo.




Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy