Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429542, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 440 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465613
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu
Vloženo Úterý, 09. březen 2010 @ 21:29:33 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal Nepřihlášený

     V posledních dnech jsme se několikrát podrobně zabývali otázkou boží existence. Je pouze jeden Bůh nebo je více Bohů? Je Bůh bytost jednoduchá nebo složená? Je pojem "Bůh" pojmem individuálním nebo druhovým? Pokusme se zhodnotit různé alternativy boží existence a důsledky tzv. trojičné teorie. 


1. Pokud by byl Otec jako osoba pravý Bůh, Kristus jako osoba pravý Bůh a Duch svatý jako osoba pravý Bůh, musely by tyto osoby nutně být zcela totožné, tedy ve výsledku by se jednalo pouze o jednu osobu.
2.  Pokud by byl Otec jako osoba pravý Bůh, Kristus jako osoba pravý Bůh a Duch svatý jako osoba pravý Bůh, a současně bychom odmítli totožnost těchto osob, tedy jednoosobnost, ocitli bychom se v triteismu. Potom by bylo třeba řešit, který z tří Bohů je Bohem v plném slova smyslu. Každý polyteistický systém stanoví určitou hierarchii Bohů, z nichž jeden je nejvyšší (např. u Slovanů  Svarog, u Řeků Zeus, u Římanů Jupiter). Jen tento nejvyšší Bůh je Bohem v plném slova smyslu, neboť ostatní Bohyně a Bohové jsou mu nějakým způsobem podřízeni nebo nějakým způsobem na něm závislí. V křesťanství bychom zřejmě za Boha v plném slova smyslu označili Boha Otce, jemuž Kristus i Duch svatý vděčí za svou existenci a bez něhož by neexistovali.
3.  Uznáním Boha Otce za jediného Boha v plném slova smyslu zahrnutě uznáváme podřízenost Krista i Ducha svatého Bohu Otci. Tím přecházíme k triteistickému subordinacionismu.
4. Pokud by ovšem byl Otec jako osoba pravý Bůh, Kristus jako osoba pravý Bůh a Duch svatý jako osoba pravý Bůh, a odmítneme-li výklad podle předchozích bodů, stane se pro nás pojem Bůh pojmem nikoli individuálním, ale druhovým, tedy abstraktním, a jednotlivé osoby, tj. Otec, Kristus a Ducha svatý pak budou individuálními, konkrétními, členy množiny druhu Bůh. Analogicky jako je druhovým, abstraktním, pojmem např. člověk a jednotlivý lidé, např. Ahmad, Ali, Omar, Lutfi individuálními, konkrétními, členy. Tím však pojem Bůh zredukujeme na abstrakci. Druh může obsahovat počet členů 1, 2, 3, 4 ..... x, avšak může se také jednat o prázdnou množinu! Podle této konstrukce, v níž pojem Bůh je označení druhu, pak lze generovat nejen boží trojici Otec, Syn, Duch svatý, ale např. i čtveřici Otec, Matka, Syn, Duch svatý.
     Posledně uvedená alternativa je ve své podstatě skrytě antitheistická, neboť nejenže není k existenci Boha indidiferentní  jako atheismus, ale konkrétního individuálního Boha důsledně popírá. Záludnost této alternativy, která je imanentní součástí římskokatolické doktríny a jíž jsou infikovány i některé křesťanské církve, spočívá v tom, že pod záminkou tzv. boží trojjedinosti obsahuje učení popírající boží existenci. Pojem Bůh se vyprázdnil. Na jeho místo byly dosazeny fiktivní osoby Otec, Syn a Duch svatý. Do budoucna má toto trio být rozšíženo na kvarteto přiřazením Kristovy matky Marie. Teoreticky tato antitheistická doktrína umožňuje pod druhový pojem Bůh dosadit v podstatě kohokoli. Nejedná se však o doktrinální omyl, ale o úmyslnou dekonstrukci boží podstaty, kdy je Bohu odňata jeho individuální výlučnost a nadřazenost. Takto suspendovaného Boha pak lze přirovnat nejen k trojlístku, jako to římskokatolicismus někdy činí, ale i k trojkombinaci dětského kočárku či ke třídílné almaře. Jedná se o skrytý úmysl, jeho cílem je dosadit na místo Boha člověka, jemuž bude tento již jen zdánlivý Bůh podřízen a jeho slovo, a nikoli slovo biblické, bude vydáváno za boží slovo. A tímto člověkem je vůdce římskokatolického antitheistického spolku. Tzv. trojičná (trinitární) teorie je toho pouze teoretickou apologií. S Biblí ani se zdravým rozumem nemá nic společného.   

Podobná témata

Katolicismus

"Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 83 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 10. březen 2010 @ 08:03:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že se už docela dobře známe. :-))

Už při čtení článku jsem se chystal napsat komentář: "Opův rukopis."

V článku je několik kardinálních omylů.

1.) Nelze vzít Boha "do dlaně" a zkoumat lidským rozumem. To je onen příslovečný Augustinovský pokus přelévání moře do písečné jamky. Můžeme pouze uchopit střípky o Bohu, které nám prozradil jeho Syn a ty v pokoře přijmout. Zde už je nutno rozum zapojit, protože pravda o Bohu je určitě v souladu s našim světem viditelným.
Jednoduchý bůh (v jedné osobě) není nic nepochopitelného. Naopak je to docela primitivní představa, která dává ve výsledku více otázek, než odpovědí.
Nechci opakovat všechny argumenty, které už dříve padly. Je možno si je najít pod dřívějšími články. Uvedu jen jeden: Bůh v jedné osobě se nemůže označit jménem "Jsem, který jsem". Bůh jako skála, nezávislý na nikom a na ničem stvořeném. Bůh v jedné osobě je bohem smutným, osamoceným, bez společenství lásky.
Naopak Bůh křesťanský je zdrojem lásky, protože je láska sama - společenství Otce, Syna a Duxha svatého. To je ono "nepřístupné světlo", ve kterém náš Bůh přebývá - a odraz této lásky, tohoto společenství Dobra, dopadá na celé stvoření.

2.) Nikdo nezamýšlí do budoucna rozšiřovat trio na kvarteto! Matka Boží je člověk a vztah k ní je v docela jiné rovině, než k Bohu. Marii ctíme, jen Bohu se klaníme. Víra katolické církve se nemění.

3.) Boží Trojice není žádnám "produktem" římskokatolické církve. Na světě je přes dvě miliardy křesťanů. Naprosto drtivá většina z nich má společnou víru v Boží Trojici. Tato víra je v církvi od počátku (Mt 28,19), tedy i před rozdělením na římskokatolickou a pravoslavnou.
Namátkou další církve, které vyznávají víru v Boží Trojici:
Anglikánská
pravoslavná
řeckokatolická
lutheránská
reformované církve
novokřtěnci
bibličtí křesťané
apoštolská církev
baptisti
adventisti
husitská církev
Syrská církev
arménská církev
koptská církev atd... atd...




Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 10. březen 2010 @ 08:13:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zní to sice hezky a napohled lákavě ale pravda to není. Trojjediný Bůh není naším produktem. Sám se nám tak ukazuje a dává naživo i slovem Písma. Stejně jako převážné části ostatních křesťanů, nejsme sami kdo ho tak vidí. Celý vesmír i my jsme Jeho produktem. Máte-li potíže s pochopením Nejsvětější Trojice v plném rozsahu nic si z toho nedělejte. Tahle věc není v lidských silách.




Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 10. březen 2010 @ 08:56:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Mnohokrát jsem zde zdůraznil, že Otec, Syn a Duch je jeden Bůh!

Tento Bůh přebývá v nepřístupném světle a proto je nepolapitelný lidským rozumem. To je třeba si uvědomit. Ve stvořeném světě neznáme nic, s čím bychom ho mohli porovnat. Zůstane pro nás TAJEMSTVÍM.

Syn přišel na svět a podal nám o Bohu tuto zprávu.
O té se nespekuluje, tu je třeba přijmout v úplnosti, tak jak nám byla zjevena: Otec, Syn a Duch v dokonalé jednotě Boha.



Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 10. březen 2010 @ 09:25:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
K tématu jsem osobně napsal tyto články:

Polemiky:
S jehovismem: zde, zde, zde a zde
S islámem: zde, zde a zde



Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 10. březen 2010 @ 10:32:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře, po čase opět zdravím. Pozorně jsem pročetl předcházející články a debaty o trojici a na mysl se mi kradou slova Hospodinova z Jóba:

Nuže, opásej si bedra jako muž, budu se tě ptát a poučíš mě. Kde jsi byl, když jsem zakládal zemi? Pověz, víš-li něco rozumného o tom. (nechci to kopírovat celé, ale je to pasáž Jb 38,2 a následující verše a kapitoly)

Má-li být Bůh Bohem, pak je již z definice nejvyšším ontologickým jsoucnem, ba přímo bytím samotným. Veškeré naše pokusy definovat a popisovat jsou tak předem určeny k nezdaru a je je nutné chápat jako velmi přibližné a nepřesné antropomorfní pokusy. Starověká církev se pokusila v rámci pro mě nepřijatelného filozofického systému nějak vyjádřit vztah Krista k/s Hospodinem. Naprosto s vámi souhlasím, že trojiční dogma nemá s Biblí nic společného, a to už minimálně proto, že vychází z hebrejského a ne řeckého myšlení, tudíž mu jsou zcela cizí jakékoli spekulace o nějakých podstatách.

Nejsem takovým znalcem Aristotela, abych se s vámi mohl dohadovat na úrovni. Leč, proč nepohlížet na ony 3 osoby jako na rozdílné manifestace téhož jediného Boha? V takovém případě nelze říci, že Otec jako osoba začíná tady a končí tam, kde začíná Syn. Velmi nepřesně to lze připodobnit třeba ke mně - já se jako celý projevuju v životě různě: jsem manželem, přítelem, sousedem, tím, kdo vám dá pilulky atp. V každém takovém případě jednám jako celek a celé mé "já" je přítomno, leč lze u mě mluvit o ssns-maželovi, ssns-sousedovi atp. V mém případě máte tu výhodu, že jsou ontologicky na vaší výši (mluvíme-li tu o Bohu, pak by se slušelo mluvit o naší ontologické níži) a tudíž pro vás není nijak složité vyjádřit a pochopit skutečnost. Jistě byste nemluvil o osobě ssns-manžela a osobě ssns-souseda. Ale u Boha vám chybí empirická zkušenost - vy prostě nevíte a nemůžete vědět, co to znamená být Bohem.

Písmo nás staví před filozofický problém. Na jedné straně tu máme Hospodina, Otce a na druhé Krista, Syna (Ducha pro jednoduchost neřeším, ale je to analogický problém). Z Písma je patrné, že Syn se neprojevoval jako totožná osoba s Otcem. V mém příkladu se nestane, aby ssns-manžel mluvil k ssns-sousedovi tak, jak Syn mluvil k Otci, nepř. v modlitbě. Toto rozlišení je natolik evidentní, že se divím, že tu některým uniká. Je to dobře vidět nejen z evangelií, ale i z dalších NZ spisů - např. Pavel, apoštol povolaný a pověřený nikoliv lidmi, ale Ježíšem Kristem a Bohem Otcem, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, (Gal 1,1)

Na druhou stranu je však patrné, že Ježš nebyl jen obyčejný člověk jako vy či já. Velmi pěknou ukázkou hebrejské poezie je úvod Janova evangelia. Zde se nám předkládá tvrzení, že Slovo bylo současně s/u (πρὸς) Bohem/a a rovněž Bohem (καὶ Θεὸς ἦν ὁ Λόγος). Již těchto pár poetických slov by nás mělo varovat před rozumářskými pokusy nějak definovat Boha. Člověk je však tvor pátravý a tak se od prvopočátku objevovaly pokusy nějak Boha rozumem zaškatulkovat, popsat. Starověká církev se nakonec rozhodla pro trojiční dogma, která v rámci zvoleného filozofického systému respektuji. Vy se, jak vím, kloníte k subordinacionismu.  Závažnou otázkou je, které z výroků v Písmu máme vztahovat k věčnému vztahu Otce a Syna a které pak k dočasnému stavu, kdy Syn (Slovo) byl člověkem Ježíšem. Jsou Kristovy výroky o podřízenosti Otci projevem večného uspořádání, jak tvrdíte vy, nebo jsou jen projevem skutečnosti, že je Syn pronášel jako člověk, neboť každý člověk je ve vztahu k Bohu tvorem podřízeným a závislým. A naopak, mluvil-li o jednotě, myslel tím nějakou věčnou (aristotelsky podastanou) jednotu, nebo pouze jednotu volní, morální atp., zkrátka případkovou?

No a tím se vracím k tomu Jóbovi. Nerozumím ani dílu Božímu (tj. stvořenému viditelnému světu), nechápu ani tu neviditelnou část stvořeného. Kde bych v sobě měl vzít tu drzost a tvářit se, že jsem nalezl slova, která nějak věrně vystihují samotného stvořitele? Vaše analýza je velmi povedená, ale trpí velkým nedostatkem - je to zase jen dílo velmi omezené lidské mysli (to není urážka, ale lidská mysl je jako taková omezená). Trojiční dogma má tu slabinu, že lidem může dát zcela falešnou představu, že vědí, jak to s Bohem opravdu je, ale na druhou stranu je dobré v tom, že jako takové se vzpírá našemu rozumu a tudíž nepřímo vybízí k pokoře. Osobně považuji podobné debaty za příliš spekulativní na to, aby měly nějaký smysl. Když člověk potřebuje psychologa nebo psychiatra, vyhledá pomoc druhého člověka, tj. bytosti ontologicky rovnocenné. Naše rozumování o podstatě Boha je z mého pohledu stejně pošetilé, jako jednání prvoka, který se přihlásí na psychologickou či lékařskou fakultu s tím, že za pár let studia pronikne do tajemství lidké mysli. A to už nechávám stranou, že my lidé vlastně ani pořádně nevíme, jak funguje naše mysl a co to je. Boží podstata a existence je pro mě záhadou a tajemstvím, z něhož mi bylo něco málo odhaleno díky Kristu. Vždyť já si ani neumím pořádně představit, co to znamená být mimo čas. Nesmíme zapomínat, že vše, co čteme v Bibli, jsou popisy případů, kdy se Bůh projevil jako stvoření imanentní, tj. v čase a prostoru. Dovozovat z takových projevů cokoli o způsobu a podstatě existence transcendentního je hodně odvážné a, prominete-li, pošetilé.



Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: baraba (vavicek@seznam.cz) v Čtvrtek, 11. březen 2010 @ 09:16:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Trojiční nauka podobně jako další přidružené má svůj původ v po lidském způsobu se formující ecclesii. Trojí bůh nemá podporu bible, ani logiku. Přátelé, málo víme...




Re: Tzv. boží trojice jako produkt římskokatolického antitheismu (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Čtvrtek, 11. březen 2010 @ 19:13:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak tady pročítám příspěvky tak se mi připomenula slova

1 Korintským 1:19  Nebo psáno jest: Zahladím moudrost moudrých, a opatrnost opatrných zavrhu.
20  Kde jest moudrý? A kde učený? A kde chytrák tohoto světa? Zdaliž Bůh neobrátil moudrosti tohoto světa v bláznovství?
21  Nebo když v moudrosti Boží svět nepoznal skrze moudrost Boha, zalíbilo se Bohu skrze bláznové kázaní spasiti věřící,
22  Poněvadž i Židé zázraků žádají, i Řekové hledají moudrosti.
23  Myť pak kážeme Krista ukřižovaného, Židům zajisté pohoršení, a Řekům bláznovství,
24  Ale povolaným, i Židům i Řekům, Krista, Boží moc a Boží moudrost.
25  Nebo to bláznovství Boží jest moudřejší nežli lidé a mdloba Boží jest silnější než lidé.
26  Vidíte zajisté povolání vaše, bratří, že nemnozí moudří podle těla, nemnozí mocní, nemnozí urození;
27  Ale což bláznivého jest u světa, to sobě vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a to, což jest u světa mdlé, Bůh vyvolil, aby zahanbil silné.
28  A neurozené u světa a za nic položené vyvolil Bůh, ano hned, kteréž nejsou, aby ty věci, kteréž jsou, zkazil,
29  Proto aby se nechlubilo před obličejem jeho žádné tělo.
30  Vy pak jste z něho v Kristu Ježíši, kterýž učiněn jest nám moudrost od Boha, i spravedlnost, i posvěcení, i #vykoupení,
31  Aby se tak dálo, jakož jest napsáno: Kdo se chlubí, v Pánu se chlub.


Podobná diskuse už tady byla a tehdy jsem položil dotaz zastáncům Ducha = osoba ať mi vysvětlí tyto verše(a nedočkal jsem se)

1 Korintským 2:10  Nám pak Bůh zjevil skrze Ducha svého. Nebo Duch zpytuje všecky věci, i hlubokosti Božské.
11  Nebo kdo z lidí ví, co jest v člověku, jediné duch člověka, kterýž jest v něm? Takť i Božích věcí nezná žádný, jediné Duch Boží.

Moje doplňující otázka - máme v sobě "ducha" = osobu?

Lidé, kteří mají schopnost svým myšlením ovlivnit druhé lidi nebo dokonce pohyb předmětů, činí to svým "duchem" = osobou nebo zvláštní energii - mocí?

Tímto nechci dešifrovat Boží existenci, já na to nemám, ale tyto verše a tato otázka je dost zajímavá pro mě.
rastan



Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy