Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463262
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Sekty a jiné manipulativní skupiny
Vloženo Sobota, 24. duben 2010 @ 16:11:57 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Sekty a jiné manipulativní skupiny.


Pro Brusli 7 na uvažování k jejímu životnímu kroku. Jsou adventisté letniční, kvakeři aj. manipulativní sekta?



Primární prevence - Sekty a jiné manipulativní skupiny

Primární prevence v oblasti sekt a manipulativních skupin by měla především děti a mládež seznámit s riziky a praktikami (myšlenkovou ideou) těchto (různých ) skupin. Dále pak zmapovat existenci (skutečnost) a základní charakteristiku konkrétních sekt v České republice. Naučit žáky rozlišovat mezi sektou a tradičním náboženstvím a možnostmi pojetí-výkladu tradičních náboženství. Vymezit pojem sekta, jeho vznik a jeho významové roviny. Seznámit žáky s „chameleonskou“ dynamikou procesu závislosti na sektě-skupině ( manipulace, pronásledování, pocity viny a méněcennosti, zmocňování se majetku členů, využívání profesního či mocenského postavení členů apod..). Zabývat se základními předpoklady inklinace lidí k těmto skupinám (osobní krize - potřeba bezpečí, potřeba spirituálního rozměru, sociálního kontaktu, emoční a intelektová vyzrálost atd..). Utvrdit protektivní kritické postoje a seznámit se s možnostmi autonomní a vnější pomoci před nežádoucími jevy těchto skupin. 

Níže uvedený text : autoři: VÍT PROFANT a IVAN O. ŠTAMPACH

Článek vyšel v časopise DINGIR č. 4/2000.
Slovo sekta pochází z latinského secta - seco, secare (sekat) nebo sequor, sequi (následovat). 

Různé chápání sekty

Pod výrazem náboženská sekta se nejčastěji míní seskupení vystižené některou ze čtyř dále uvedených charakteristik: 

• 1. Náboženská společnost vzniklá ve snaze reformovat nauku a/nebo praktiky větší a starší náboženské společnosti, např. některé etablované církve. Obvykle přejímá většinu nauky původní skupiny, ale má i nové, odlišné ideje. Protože porušila tradice, existuje mezi ní a okolím určité napětí.

• 2. Podle některých křesťanů relativně nová, spíše menší náboženská společnost, buď výslovně mimo křesťanství, nebo odmítající pojetí křesťanství jimi preferované. Vtéto souvislosti bývají označováni za sektáře např. adventisté, letniční křesťané jako celek, kvakeři, Křesťanská věda, Obec křesťanů, případně antroposofie, a někdy také (zejména evropští) buddhisté, hinduisté, taoisté, někdy i muslimové.

• 3. Náboženská společnost, v níž převládají tendence jako autoritářství, uzavřenost, fanatismus, nesnášenlivost, selekce informací apod.

• 4. Náboženská společnost, která svým stoupencům škodí, obvykle takzvaným vymýváním mozku. Dále do této skupiny patří náboženské společnosti s násilnými, popř. vražednými či sebevražednými tendencemi. 

Níže uvedený text převzat z Centra pro prevenci v oblasti náboženských sekt © CPoNS
http://www.cpons.cz 

Dr. Remeš definuje zajímavým způsobem touhu lidí pro vstup do sekty 

"Závislost na obranách proti zraňujícímu světu". 

SEKTA - "dokáže" nabídnout i poskytnout obranu proti okolnímu světu, který každý z nás alespoň čas od času pociťuje jako zraňující, nepřátelský vůči nám. Každý člověk je více či méně obrácen na sebe, má snahu o sebelitování, určité bolestínství, nedokáže se vyrovnat s náporem událostí, které jej přemáhají a rád by se zbavil břemene odpovědnosti především v oblasti rozhodování 

Většina sekt apeluje na pozitivní věci - rodina, zdravý životní styl, pomoc druhým, harmonické vztahy - nic špatného! Líbí se mi životní styl těchto lidí, chci žít také kvalitní život bez drog, alkoholu, promiskuity, AIDS, ekologicky, altruitivně, chci založit harmonickou rodinu - sekty často podávají zaručený návod jak toho dosáhnout - Jediný pravý! 

Nejvíce ohrožená skupina: mladí lidé ve věku 18 - 25 let tedy SŠ a VŠ (V poslední době lze pozorovat zvýšení zájmu sekt i o mladší ročníky, neboť se očekává, že tito lidé budou využitelní pro sektu v dalších letech).

Zneužití přirozených potřeb člověka

Následující tabulka zahrnuje stručný přehled nejdůležitějších potřeb člověka a možností sekt, které nabízí k jejich alespoň zdánlivému naplnění.   

  Potřeba Nabídka 

 1 někam patřit (společenství, parta, kolektiv) přátelsví, dokonalé vztahy 
 2 být přijímán jako osobnost (prosadit se) lichocení, obdiv (love bombing) 
 3 ulehčit v odpovědnosti za své rozhodování jasné vedení, šablony - stačí plnit 
 4 altruismu (pomoci druhým) službu, podíl na záchraně světa 
 5 založit kvalitní rodinu zaručené recepty na dokonalou rodinu 
 6 poznávat, vědět víc, vzdělávat se studium, kurzy, meditace... 
 7 zdravého života (životospráva, ekologie, drogy, AIDS) zásady života v souladu s přírodou 
 8 touha po moci možnost růstu v hierarchii sekty 
 9 ovlivnit osud ve svůj vlastní prospěch metody, techniky, principy jeho ovládání 
 10 orientace v nepoznaném - magickém, mystickém, záhady možnost prožít, porozumět a ovládat je 
 11 zasloužit si své spasení úkoly, úkony (plněním - zdánlivá jistota) 
 12 nalézt smysl života (mít pro co žít) konkrétní a konečné naplnění této potřeby 
 13 zbavit se stereotypu, nespokojenost s konzumem zvláštní, alternativní životní styl 
 
Zneužití momentální situace člověka

1. akutních - osobní, rodinné či společenské tragédie, nemoci, živelné pohromy, smrt blízkého člověka, rozvod, změny zaměstnání, bydliště, školy - koleje ... 

2. chronických - komplexů, osamocenosti, dlouhodobé nemoci, únavy a vyčerpání, stresu, znechucení z jiných oblastí života (nevydařené manželství, zaměstnání, tradiční církve,…), disfunkční rodina - touha po péči (společenství sekty jako náhradní rodina), jako alternativa k životu beze smyslu či nespokojenosti s konzumní společností dnešní doby. 

Zneužití náboženskosti člověka 

Tohoto přirozeného sklonu člověka dokáží sekty velice dobře využít - navázat na něj a předložit svůj model, který vede k psychické závislosti na této skupině a neschopnosti další reflexe plnosti života a dalšího hledání pravdy. Socialistická éra naší země navíc způsobila vyprahlost a dezinformovanost v duchovních hodnotách lidí. Jak říká Dr. Prokop Remeš, sekty "parazitují na přirozené náboženskosti člověka". 

Zneužití sugestibility člověka 

Sugestibilita - přirozená vlastnost lidské psychiky, reagovat na vnější podněty a přejímat je bez nutnosti kritického hodnocení (Její intenzita je individuální a je relativně snadno ovlivnitelná vnějšími faktory).


DĚLENÍ NÁBOŽENSKÝCH SEKT

Toto rozdělení vychází z návaznosti na různé tradiční náboženské systémy, na určité kulturní či zeměpisné oblasti.  

• 1. Křesťanského původu 

Sekty s určitou vazbou na křesťanské kořeny (nazývány též "s křesťanským pozadím", "na pomezí křesťanství", apod.) se vždy více či méně odvolávají svým specifickým způsobem na Bibli, Ježíše Krista, atp. Některé jsou svým vyznáním i praxí velice vzdáleny od zdravých křesťanských církví, jiné se od nich neliší mnoho, ale přesto mohou obě představovat téměř stejně závažné nebezpečí. Především z pohledu psychické závislosti a kontroly myšlení a jednání. Z teologického pohledu i degradace Boha v představách lidí. 

• 2. Orientálního původu 

I na našem území, stejně jako v 60. letech v USA a západní Evropě nastal boom nabídky i zájmu o religiozitu vycházející s tradičních východních náboženských systémů, především z hinduismu. Společnými body jejich víry a praxe je zejména reinkarnace, meditace, mantry, proces očišťování, apod. Nutno zdůraznit, že jde o směry z klasických východních náboženství pouze vycházející, až tragicky přetavených pro potřeby západní kultury. A to nejen formou, ale i úpravou základních principů (např. neulpívání X mantra prosperity). 

• 3. Přírodně okultního původu 

Do této skupiny bývají tradičně řazena právě tato dvě hnutí ještě spolu se stále populárnějšími novodobými "šamany, mágy a čaroději". V podstatě navazují na staré náboženské představy, kulty a rituály, které se snaží oživit a dát jim modernější háv. Mohou se však s úspěchem začlenit i do New Age, které má své kořeny přímo v okultním spiritistickém světě, což většinou není obecně známo, ani se tak často neprezentuje. Právě ono je typickým přestavitelem tzv. "moderní religiozity" (blíže viz. Proudy soudobé religiozity.) 

Satanismus je velice těžce zachytitelný, neboť má mnoho podob, od zřetelně organizované "církve", až po zcela samostatné skupinky, bez žádné další návaznosti. Jeho podstatou je však vždy negace obecně přijímaných hodnot, se zvláštním důrazem na křesťanské. 

• 4. Psychoterapeuticko-výchovné 

Velice zajímavou a právě proto i nebezpečnou skupinou sekt jsou ty, které se dokáží velice pružně prezentovat vzhledem k daným podmínkám, někdy jako náboženství a jindy zase jako "věda". Tato "psychoterapie" je však prováděna laiky, kteří mohou způsobit nepředstavitelnou duchovní a duševní újmu. Pro svou nenáboženskou terminologii jsou velice přitažlivé právě pro oblasti vychované v ateistickém klimatu.


Více o problematice se dozvíte on-line na jiných WEBOVÝCH STRÁNKÁCH nebo VIDEÍCH.

Podobná témata

Studijní materiály

"Sekty a jiné manipulativní skupiny" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Sekty a jiné manipulativní skupiny (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Neděle, 25. duben 2010 @ 21:15:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono není tak jednoduché. Hranice mezi církví a sektou v dnešní době nemuejí jít spolu s hranicemi jednotlivých denominací. Není to černobílé, nedá se říct, tohle sekta je a tohle není. Jednak ta "sektářskost" je určitá škála, různá společenství ty různé znaky můžou mít v různé míře, a jednak ta společenství můžou na různých místech vypadat různě.
Mimochodem, v titulku ti adventisté jsou toho důkazem. Lidé si o nich myslí různé věci, ale zrovna jeden z pracovníků toho CPONSu, odkud byly převzaty ty znaky sekty, je zrovna adventista. A je naprosto normální.




Jak identifikovat chameleóna zevnitř ? (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Pondělí, 26. duben 2010 @ 09:35:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lidé integrovaní v sektě se neuvědomují, že jsou v sektě, proto je tento popis vnějších znaků víceméně k ničemu. Ti, co jsou venku tyto připomínky evidují jako nějaký encyklopedický souhrn informací o jakési exemplární, leč pro ně vzdálené a jich se nedotýkající sektě, jichž se ale toto info netýká, protože oni přece nejsou ten případ. Naopak těm, kteří již v sektě jsou, jsou tyto informace na dvě věci, protože jednak nevěří tomu, že jsou součástí sekty a druhak i kdyby chytali tuto idnetifikační myšlenku za ocásek opět by se jim vysmekla právě proto, že jsou v sektě která toto informačně slizké prostředí vytváří, takže má i mechanizmy, které brání tyto identifikační myšlenky uchopit.

Možná by bylo důležitější identifikovat podle zmíněných kritérií spíš přímo konkrétní subjekty. Možná by posléze média, či jiné zdravější náboženské organizace a uskupení potom pochopila, že mají mezi sebou chameleóna, který nosí jejich kabát, ale uvnitř se jedná o jiného živočicha.

Pro příklad bych jen uvedl, že mimo institucionalizované skupiny jako jsou jehovisté / jejichž renegáti mají již vypracován seznam chyb a úletů do podrobností /, jsou zde skupiny které se k sektářství dostali akceptací lží, dezinformací, dezinterpretací Písem a nezdravého entuziasmu a charakterově hnutých vůdců. Přidáme li k tomu organizační chaos vytvořili základ sektářského prostředí tam, kde za humbukem okolo jakési modly probuzení není vidět. Jsou to KS Praha, následně KMS. Tyto složky pak pomocí zmíněného dětského entuziasmu exportovaly do jiných denominacípředně JB (tandem, Rucký Krásný) CB, ČCE, BJB atd. kde se šíří stejně jako jiné dětské nemoci se kterými mají dospělí stejné starosti jako se spalničkami svých dětí apod. Zvláštní, ale pouze paralelní skupinu tvoří AC a Adventisté. Pokud člověk pochopí, že jde o fenomén doby úzce provázaný se vznikem v šedesátých letech, nabízí se otázka duchovní anexe. Dalším a velmi důležitým faktorem vzniku a šíření, je charakter dominantních vůdců. Takřka všechny zmíněné subjekty sice navenek propagují a šíří imige křesťanských spolků, církví a náboženských společností, na druhou stranu se jako jejich představitelé prezentují rigidní a autoritativní, nedotknutelní šéfici, ve kterých je Kristova charakteru asi jako v hovniválovi medu.


Joe Farel



Re: Sekty a jiné manipulativní skupiny (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 26. duben 2010 @ 17:30:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná to vidím podobně jako Ingmar. Dle mého názoru nemusí být sektářství (touha oddělit se od svých bližních a odsoudit je) vázáno na určitou denominaci. Spíš mi to připadá jako individuální záležitost, jak moc dokážeme ve svém bližním vidět bližního a samotného Ježíše Krista a dítě Boží a to v kterémkoliv, bez ohledu na jeho příslušnost a světový názor. Jak moc dovedeme být ekumeničtí v tom nejčistším slova smyslu.



Re: Sekty a jiné manipulativní skupiny (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 27. duben 2010 @ 09:59:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý nepřihlášený autore článku,

děkuji za skvělý a pravdivý obsah článku.

Je tak pravdivý a dokonale vše vystihuje, že se mi chce z toho vysvětlení a poznání jásat. :-)

Moc tedy díky  - nepřihlášenému autorovi i oběma uvedeným autorům dalšího textu.

Ze sekty chci odejít - to vím jistě - je lépe zatím polobezradně "stát" na křižovatce , než setrvávat v autoritářském, fanatickém, nesvobodném a lživém společenství.

Ještě k uvedenému článku - nemáte na něj přímý odkaz? Ráda bych ho  vytiskla a použila ho  přímo  mezi literaturu pro studenty, s nimiž profesně pracuji. Předem díky.



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy