Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 548 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Danny42
ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480542
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Kočka leze dírou, apoštol oknem …
Vloženo Sobota, 01. květen 2010 @ 22:58:14 CEST Vložil: Olda

Sebeobrana poslal Nepřihlášený

Denominační křesťanství je mrtvé. Tradiční církevní útvary, jejichž věroučné důrazy se formovaly v zápasech uplynulých staletí, se v současnosti staly jen prázdnou slupkou bez jakéhokoli užitku. Nastává čas k jejich překonání, čas rozorat meze a konečně tak dosáhnout pravé a ničím nenarušené jednoty. Takto nějak by bylo možné ve zkratce vyjádřit názory některých, povětšinou charismatických křesťanů, kteří se cítí být povoláni k revolučnímu kroku sjednocení rozděleného křesťanstva.

Touha po jednotě, jistě vlastní i mnoha jiným křesťanům, se stala v charismatickém hnutí jedním ze základních „zaklínadel“. A není tomu pochopitelně jinak ani v našem domácím prostředí. Slova o postdenominační době jsme mohli porůznu nacházet a číst v článcích Dana Drápala, Alexandra Fleka, Evalda Ruckého a dalších známých postav napříč českou charismatickou a letniční scénou. A minulá léta také ukázala, že to nejsou pouze muži silných slov, ale také velkých činů.

Dynamicky rostoucí sbory, velký misijní zápal a nadšení pro uplatňování rozličných darů se spojily také s docela konkrétní snahou o rozkolísání „přežitých a reakčních“ denominací. Hybnou silou při těchto pokusech byla často myšlenka obnoveného apoštolského úřadu, mocně propagovaná společnou platformou spřízněných entuziastů – Křesťanskou misijní společností. Podle tohoto učení se novodobým „apoštolem“ člověk může stát na základě přímého Božího povolání a zmocnění. Takto získaná autorita není přímo vázána na žádné existující církevní struktury, ale naopak tyto struktury přesahuje. Apoštol je poslán k tomu, aby dosahoval jednoty napříč denominacemi, volal Boží lid k duchovnímu probuzení a pečoval také o pastorační potřeby jednotlivců – často kazatelů či presbyterů jednotlivých sborů.

V některých případech zůstala tato nauka pouze v rovině nesmělých pokusů či deklarace apoštolské autority ve specializovaném tisku. S takovou polovičatostí se ovšem nespokojili představitelé Jednoty bratrské, kteří nehodlají čekat, až se denominace zhroutí samovolným rozpadem. V posledním desetiletí začali nabízet různým společenstvím tzv. asociační dohodu, která de facto formulovala velmi pevné, smluvně ošetřené vztahy mezi zástupci Jednoty bratrské a sbory jiných denominací. V roce 2003 ve svém oběžníku varovala před Asociační dohodou Rada Církve bratrské. K tomuto varování byl přiložen také text dohody, který pro úplnost naleznete pod tímto článkem.

I za touto kauzou, podobně jako za bolestivým případem vytunelování původní Jednoty bratrské, se ale postupem času zavřela hladina. Tedy, až donedávna. V posledních měsících se téma Asociační dohody znovu vynořilo. Tentokrát v cvikovském sboru Bratrské jednoty baptistů. K překvapení mnoha českých baptistů vyšlo najevo, že kazatel cvikovského sboru (původně odchovanec slavného společenství v Praze na Maninách) uzavřel bez vědomí členů sboru Asociační dohodu. Podle jeho vlastních slov se mělo jednat pouze o čistě osobní, pastorační vztah s kazatelem Jednoty bratrské. Podpis smlouvy byl nutný pouze proto, že bratři z Jednoty bratrské „chtějí mít ve věcech pořádek“.

Faktický rozsah smlouvy ale osobní rovinu přesahoval do té úrovně, že ve výsledku přinášel představitelům Jednoty bratrské větší pravomoc, než má kdokoliv uvnitř tradičního baptistického zřízení. Cvikovský kazatel navíc díky této dohodě získal také druhý úvazek, když byl souběžně veden jako duchovní dvou denominací a pobíral na oba úvazky dotaci od státu – to vše původně bez vědomí sboru. V okamžiku, kdy celá situace vyšla najevo a přidružila se k ní navíc kontroverzní a velmi autoritativní rozhodnutí kazatele a staršovstva, došlo ve sboru k rozkolu, který v poslední době vedl k odvolání kazatele i celého staršovstva.

Členové cvikovského sboru se nenechali siláckou rétorikou věrozvěstů postdenominační doby tahat za nos a zjednali si ve svém společenství včas nápravu. Trojského koně vytáhli zase před bránu svého města. Tato jejich akceschopnost je obdivuhodná a představuje také určitou naději. Ne všechno sebevědomým apoštolům projde. V ničem to ale nezmenšuje skutečnost, že někteří charismatičtí křesťané v posledních letech často překračují hranice toho, co lze pokládat za slušné a korektní mezicírkevní vztahy. Pro jistotu je lepší to mít do budoucna na paměti.

Text Asociační dohody

mezi Jednotou bratrskou a sborem …


Preambule


Protože jednota bratrská sama sebe definuje jako Boží rodinu, kde jednotlivé údy jsou spoluobčané svatých a jsou budováni na základě apoštolů a proroků, kde je úhelným kamenem sám Kristus Ježíš (Ef 2,19–20)


a protože rozumí tomu tak, že církev funguje jako Tělo Kristovo pouze tam, kde údy o sebe shodně pečují (1Kor 12,24–25)

a protože na základě tohoto porozumění buduje týmy různých služebností (Ef 4,11) a protože službu mimo Tělo vidí jako nejméně efektivní způsob služby v Božím lidu

a protože uznává, že Tělo vždy nemusí být vymezené denominační příslušností


a protože jednotliví služebníci týmů různých služebností jsou často žádáni ke službě mimo Jednotu bratrskou
Jednota bratrská přijímá do Asociace Jednoty bratrské sbor …

Jednota bratrská poskytuje
sborům sdruženým v Asociaci JB

1) osobní pastorační péči pastorovi sboru a jeho rodině, pomoc v jeho osobnostním i profesionálním růstu

2) poradenskou a metodickou službu vedení sboru, včetně pastorační výpomoci ve složitějších případech

3) kázání, vyučování, semináře a eventuelně další akce na žádost sboru


4) tzv. coaching v programu National Church Development (Přirozený růst církve), eventuelně duchovní audit sboru

5) účast na Pastorálních konferencích Jednoty bratrské zdarma

6) využití krátkodobých týmů různých služebností při evangelizaci a zakládání nových sborů


7) jméno a záštitu Jednoty bratrské, jakožto registrované církve a její duchovní dědictví k propagaci na veřejnosti

Jednota bratrská vyžaduje od sborů sdružených v Asociaci JB

1) vykazatelnost pastora a jeho rodiny pastýři


2) nahlédnutí do vnitřních záležitostí sboru (návštěva staršovstva, shromáždění, sejití skupinky, nahlédnutí do kartotéky a účetnictví, rozhovor s lidmi atd.)


3) každoroční statistické údaje včetně vize sboru


4) umožnění využití darů (lidí), které Bůh dal sboru k vytváření krátkodobých týmů různých služebností


5) krytí nákladů a finanční zainteresovanost na nadsborovou službu v rozmezí poloviny až plného odvodu sborů Jednoty bratrské podle míry asociačních nabídek


Už pouhé podrobné pročtení textu Asociační dohody je poučným zážitkem. Jazyk, ve kterém se neoddělitelně splétají pramínky pseudo-manažerské hatmatilky (jen se to tady hemží různými týmy, koučováním, profesionálním růstem, duchovními audity…) a charismatické novomluvy (vykazatelnost, služebnosti…), vyvolává tuhnoucí úsměv na rtech. Nebýt až příliš srozumitelných poznámek o zpřístupnění účetnictví a členské kartotéky, mohl by čtenář tento text pokládat za svébytný postmoderní humor. Mezi slovy ale jasně prosvítá, že autoři Asociační dohody nejsou žádní naivní blouznivci a velmi dobře vědí, co dělají. Jen pro silnější žaludky je výrok o duchovním dědictví Jednoty bratrské (nutno dodat: ukradeném spolu s jejími modlitebnami), které je interpretováno jako výhodný nástroj k propagaci na veřejnosti. Takhle vypadá čistý pragmatismus, zbavený všech skrupulí.

Jáchym Gondáš

časopis Protestant 2010/4


"Kočka leze dírou, apoštol oknem …" | Přihlásit/Vytvořit účet | 64 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kočka leze dírou, apoštol oknem … (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 02. květen 2010 @ 10:47:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No děvčata a hoši....

Jednota bratrská se vytunelovala sama, a to tím, že zapoměla na Krista. A vytunelovala se v dějinách hned několikrát. Už starej Komenskej psal jakýsi Kšaft umírající Jednoty bratrské.
Milana Svobodu ze Cvikova neznám, ale obávám se, že jsem zase přišli o jednoho dobrého Božího muže.
Lidičky z BJB, proberte se, to vám fakt tolik v srdci leží ty kostelní lavice, které každou neděli leštíte svými tesilovýmí zadky ?



Re: Kočka leze dírou, apoštol oknem … (Skóre: 1)
Vložil: noire v Neděle, 02. květen 2010 @ 23:23:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Aniž bych nějak chtěl hájit ten liberecký spolek, není opravdu ten text "asociační dohody mezi Jednotou bratrskou a ..." podvrh? Je jisté, že by se podobný text mnoha lidem hodil do krámu. Čechové rádi spoléhají na různé Rukopisy, a tohle vypadá fakt divně u na první přečtení. A Protestant to otiskne málem i s chlupama (kdyby se ty chlupy daly převést do elektronické formy). Spíš bych věřil jednoťákům, kteří tvrdí, že s tímhle pamfletem nemají nic společného.

Zase bez ohledu na to, co se dělo ve Cvikově, lidi si mohou vymyslet různá "pozadí" a co je asi "za tím", na to jsou Čechové kabrňáci.  Jen ta láska k Pravdě ale i k pravdě z toho dostala silnou žaludeční nevolnost.

Martin Č.



Re: Kočka leze dírou, apoštol oknem … (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 03. květen 2010 @ 09:54:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán Ježíš říkal že kdo není proti nám ten je s námi, když si přišli apoštolové stěžovat že jim někdo konkuruje. Vidím v tom dobrý a praktický způsob jak se můžeme orientovat v našem životě. Jestliže se někdo staví proti nám tak je sice pořád náš bližní a máme ho milovat ale nevidím důvod proč bychom koně do kterého zaleze neměli vždycky nechávat před hradbami. Přitom se můžeme modlit za to aby ho to co nejdříve přestalo bavit a zase vylezl a aby mu Bůh dal to co sám uzná za vhodné a co je pro něho nejlepší. Obvykle to ví lépe než my a není důvod proč bychom se mu do toho měli plést a vnášet své vlastní představy.
To co nám říkají ti kteří se proti nám staví je vždycky dobré si pozorně vyslechnout a zvážit v čem mají pravdu. Co je na nás zlé a hříšné v Hospodinových očích a v čem bychom se měli napravit. Stejně jako to co je dobré a co máme dělat více a lépe. Například důkladně leštit zadkem svou lavici v kostele a sedět na ní o něco častěji a pevněji. Tak jako zeď nebo skála. Pozorně naslouchat Písmu a slovu Živého Boha, poslouchat svého pastýře, aktivně se podílet na životě církve nebo sboru. Leštit a obřezávat i svoje srdce a modlit se aby nám s tím bylo pomoženo. Tomu co je tady napsáno rozumím tak že se všichni kteří chceme patřit a patříme Ježíši Kristu k sobě máme chovat co nejlépe, máme se mít rádi, modlit se za sebe navzájem a pomáhat jeden druhému. Platí to i pro charismatiky a pro každého který to zatím není ochoten přijmout.
Vždycky jsem přemýšlel jak dojde ke sjednocení křesťanů a překonání rozkolu a měl z toho strach. Bál jsem se že se budeme do nekonečna hádat o rituál a o slovíčka k radosti Božích nepřátel a vyvstane nová nenávist nebo naprosto nemožný a nepřijatelný kompromis který poškodí a otráví obě strany. Předobraz řešení  vidím ve spojení s anglikánskou církví. Každý z nás zůstává tím kým je a přesto jsme jedno v Kristu. Jde to i bez kompromisů a kočkopsů, s pomocí Boží. Ti kteří se těšili jak se pěkně chytneme a jak nás budou dusit, drtit a rozebírat nestačili ani otevřít pusu. Snili si o černé vodě na svůj mlýn kterou jim poskytneme a zatím mají jen suchý náhon.
Te Deum laudamus.




Re: Kočka leze dírou, apoštol oknem … (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 04. květen 2010 @ 09:26:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Nastává čas k jejich překonání, čas rozorat meze a konečně tak dosáhnout pravé a ničím nenarušené jednoty."...


Obávám se, že si autor neuvědomuje, že právě toto patří k podstatě učení křesťanů od jakživa. Úplně eliminovat snahy ROZDĚLOVAČE (diabola).


(J 17,16-21)
Nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa.
Posvěť je svou pravdou; tvé slovo je pravda.
Jako jsi poslal na svět mne, tak jsem i já poslal na svět je.
A já posvěcuji sám sebe za ně, aby i oni byli posvěceni pravdou."
"Neprosím však jen za tyto, ale i za ty, kteří ve mne uvěří skrze jejich slovo,
aby všichni byli jedno, jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli jedno v nás, aby svět uvěřil, že jsi mě poslal



Re: Kočka leze dírou, apoštol oknem … (Skóre: 1)
Vložil: jachymgondas v Úterý, 04. květen 2010 @ 11:17:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobry den,
zaregistroval jsem pod timto clankem rozsahlou diskuzi. Priznam se, ze jsem nemel cas ji celou pozorne procist, ale vidim, ze je nekolik pochybnosti kolem meho clanku. Rad bych na ne touto cestou odpovedel. Pri psani jsem se pokousel nic si z prstu nevycucavat. Informace jsem si overoval u "akteru" cele situace - tedy i u clenu cvikovskeho sboru a bratra Milana Svobody. Otazka jeho pracovnich uvazku je, zda se, jeste slozitejsi, nez se puvodne zdalo. Kazdopadne sam MS mi potvrdil (asi castecne) uvazky ve sboru BJB, v JB a ve skole... Osobne to pokladam za velmi problematicke. Stejne jako vnaseni "apostolskych" praktik do sboru se zcela odlisnou eklesiologii. Take myslenka jednoty krestnu je podle meho nazoru komplikovanejsi, nez pouhe "ano/ne". Ekumenicke aktivity pochopitelne neodmitam, domnivam se ale, ze partizanska zivelnost je v teto veci spise na zavadu.
Na zaver jsem chtel vyjadrit take sve urcite prekvapeni nad tonem, kterym jsou nektere diskuzni prispevky napsany.
Jachym Gondas 



Stránka vygenerována za: 0.49 sekundy