Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468216
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Nikomu neříkejte otec
Vloženo Čtvrtek, 13. květen 2010 @ 19:49:53 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Jaela

Nikomu neříkejte otec



Otázka:Chci se zeptat, proč se katolická církev někdy chová přímo přesně proti slovům Ježíše - mám na mysli označování otec, kdy Ježíš říká: "Nikomu neříkejte otec...", a přitom katolická církev je "otců" plná a slovní spojení Svatý otec neznamená Boha, nýbrž papeže... Proč má církev majetek, z toho se vždycky nějak vykroutíte, ale tohle je už vyloženě proti Písmu!

Odpověď: V podstatě s Vámi souhlasím, snad až na jedno malé upřesnění: pokud vezmeme přehled papežů za poslední 2 tisíciletí (ostatně víc jich ani nebylo :-), tak nenajdeme žádného, který by se jmenoval „Otec“. Současný papež přijal jméno Jan Pavel II., před ním byl Jan Pavel I., Pavel VI., Pius XII., Pius XI. atd. Ve zmíněném biblickém citátu je uvedeno: „A nikomu na zemi nedávejte jméno `Otec´: jediný je váš Otec, ten nebeský.“ (Mt 23,9 – ekumenický překlad) A tuto větu nemůžeme jen tak vytrhnout z kontextu. Když listujeme Písmem dál, označení „otec“ pro člověka kupodivu nevymizí. Dokonce apoštol Pavel (1Kor 4,15) mluví o „otcích“ a míní tím apoštoly, autor listů apoštola Jana píše křesťanům jako „svým dětem“ (1Jan 2,1 a 3Jan 1,4). Tedy se staví vůči nim do pozice „duchovního otce“.

Člověk ani nemusí být biblistou, aby byl schopen uchopit jemná rozlišení. Stačí, když si vzpomenete na nějaký úvod do filosofie a Aristotelovo rozdělení kategorií na substanciální (podstatné) a akcidentální (přívlastkové). Pojmy jako otec, matka, syn, dcera, manžel, manželka jsou vyjádřením vztahu, relace (neexistuje otec bez syna nebo bez dcery, stejně tak není syn bez matky a otce, manžel bez manželky…). Kategorie relace patří mezi akcidentální kategorie, to jsou ty, které neurčují podstatu věci, ale její vlastnost, v tomto konkrétním případě třeba funkci. Nakonec krásně to rozlišuje i spisovná čeština - 7. pádem. Např. „Pan Josef Dvořák je otcem Jana Dvořáka (či Janu Dvořákovi atd.).“ Pan Josef Dvořák totiž není otcem stále, není jeho podstatou „být otec“, ale až v okamžiku, kdy se mu narodí syn Jan, „stává se otcem“ (a zase není otcem pro ostatní lidi, pouze pro syna). Vůči svým dětem plní roli nebo funkci otcovství, a ta se přidává k jeho osobnosti.

A budeme dál pokračovat v jemném lechtání mozkových závitů: Když Ježíš učí apoštoly modlitby „Otče náš“, převrací tím dosavadní židovské kategorie chápání Boha. Ne že by Izrael neznal označení Otec na místo Boha (naopak bylo silné povědomí, že Bůh je otcem Izraele jako národa), ale žádný Žid by se neodvážil jmenovat Boha „Otec“. Možnost nazývat Boha „Otcem“ přináší až Ježíš. A pozvolné zjevení tajemství Trojice dává člověku nahlédnout, že od věčnosti je Bůh otcem Synovi. Protože jedině v Bohu jakožto čistému bytí tvoří vlastnost i podstatu (o Bohu můžeme říci, že je dobrý, ale i že je Dobro, že je nekonečný, ale i že je Nekonečno, že je živý, ale i Život, že je pravdivý, ale i Pravda), může říci, že je otcem, ale i že je Otec. Tato funkce tvoří i jeho podstatu, jeho bytí a je vyjádřeno i jménem: Bůh Otec (víme, že v židovství je silné vědomí jména jako vyjádření podstaty). Proto skutečně není možné dát nějakému člověku jméno „Otec“, protože je vyhrazeno Bohu. Zatímco ve smyslu vyjádření vztahu (otcovství) vůči někomu se v NZ používá dál. (Jen tak pro zajímavost: koho uvádíte do kolonky „otec“ v různých dotaznících a formulářích, které vyplňujete?)

V tomto významu se požívá i pro označení kněží v církvi; jsou to ti, kteří jsou „duchovními otci“ věřícím, s poukazem na roli otce v židovské rodině (otec byl tím, kdo zprostředkovával kromě výchovy i viru). Tím, že z pověření Kristova udělují křest, stojí u zrodu „dětí“, církve, tím že vyučují, stávají se duchovními otci v pravém slova smyslu. Osobně si myslím, že označení „otec“ pro duchovního je nejvýstižnější (a je biblické), nejhůře je na tom naše české slovo „kněz“, které zavání spíše světským kastovnictvím („kněz“ a „kníže“ má lingvisticky stejný původ). Jiný biblický termín „presbyteros“ – „starší“ zase ve spojení „pětadvacetiletý starší“ není zrovna ideální. Úmyslně pomíjím všech „důstojné a velebné pány“. :-) Takže – „babo raď!“
O spojení „Svatý otec“ jako označení papeže můžeme diskutovat. Pokud by většinu křesťanů toto označení pohoršovalo, nebyl by asi problém ho vypustit. Vzniklo historicky z oslovení „Beatissime / Sancte Pater“ a má vyzdvihnout smysl papeže v církvi – je duchovním otcem věřících a zároveň zvláštním způsobem zviditelňuje Boží království na zemi („svatý“ řečeno o člověku znamená v biblické řeči „Bohem vyvolený, patřící Bohu“). Ale snad právě v dnešní době, která zažívá velkou krizi „otcovství“ a kdy se role otce z mnoha rodin zcela vytratila, bychom se tohoto označení neměli tak lehce vzdávat. Vzpomenul bych jen jeden citát, který zazněl předloni na ekumenickém setkání „Slavkovská iniciativa“ z úst jednoho luteránského duchovního, mého dobrého známého: „My někdy katolické církvi vyčítáme, že si váží svatých, že nazývá papeže Svatým otcem. Ale říkám vám, já, luterán, na adresu Jana Pavla II.: jen víc takových otců, jen víc takových svatých.“

Na otázku odpověděl: R.D. Mgr. Petr Šikula
www.katolík.cz

Podobná témata

Zamyšlení

"Nikomu neříkejte otec" | Přihlásit/Vytvořit účet | 49 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nikomu neříkejte otec (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 14. květen 2010 @ 08:10:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...Vy si však nedajte hovoriť: Majster! lebo jeden je váš Majster a vy všetci ste bratia.
9 A nikomu na zemi nehovorte: Otec! lebo jeden je váš Otec, ten nebeský;

10 a nedávajte si hovoriť: Vodcovia! lebo jeden je váš Vodca, Kristus.

11 A kto z vás je najväčší, nech vám je služobníkom. Mt 23...

...problém je niekde inde...samozrejme že niekto môže byť niekomu duchovným otcom...aj ap. Pavel bol niekomu duchovným otcom...význam ježišových slov treba vidieť v kontexte...Ježiš tieto slová hovorí svojim učeníkom a tým chce povedať to, že nikto z 12-tich učeníkov nie je ich vodcom, ani ich duchovným otcom a nikomu z učeníkov nesmú ostatní vravieť že je ich,,majster,,.
toto slovo vyvracia pápežstvo...katolicizmus postavil Petra za svojho vodcu, majstra a duchovného otca...
proti tomu sa ostro ohradil Ježiš, ktorý týmito slovami vyvracia dogmu o ,,primasovi,,...nikto z 12-tich nie je primas...všetci sú rovnocenní...
ivanp




Re: Nikomu neříkejte otec (Skóre: 1)
Vložil: Pamplon v Pátek, 14. květen 2010 @ 12:11:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jaelo, já se Ti fakt divím. Nedávno jsi mě upozorňovala na list Filemonovi a já jsem Ti napsal, že tam apoštol Pavel píše o otrokovi Onezimovi jako o svém synovi, a že mu dal ve vězení život. Tak čemu se teď divíš? Jestliže i Pavel otevřeně vyvrací Ježíšovy výroky a prezentuje sám sebe jako Onezimova otce, který mu dal život, tak proč by to mělo vadit u papeže a u kněží? 
Stejné je to s tím spasením. Podle Bible Ježíš slíbil, že když v něho lidé uvěří, tak jim budou všechny hříchy odpuštěny a že budou spaseni. Vzápětí ale v Bibli čtu Pavlův dopis obráceným křesťanům, že pokud i po uvěření páchají hříchy, tak budou zatraceni. A ty sama píšeš, že nadále hřešíš. Tak si to srovnej v hlavě, bejby, co Tě čeká.

Já už jsem se mnohokrát spálil, když jsem od Ježíše očekával to, co mi řekli lidé a ne to, co se píše v Bibli. Takže teď očekávám jen to, co se píše v Bibli. Uvěřil jsem v Ježíše, nadále hřeším, takže budu zatracen. Tudíž víra v Ježíše je nadále zbytečná a dál žiju jako pohan. Jestli mám jít do pekla, tak si aspoń užiju.

V Ježíše ať si věří jen ti, kteří po obrácení už ani jednou nezhřešili. Protože jen takoví budou podle Bible spaseni.



Re: Nikomu neříkejte otec (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 14. květen 2010 @ 14:19:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...skúsim to ešte raz...
Ježiš hovorí svojim učeníkom to, že všetci sú rovnakí a nikto z nich nie je vodca, duchovný otec a majster...Ježiš sa priamo postavil proti náuke o pápeženstve ktorá vznikla o 300-400 rokov neskôr...Nejde o slovíčkárenie ale o princíp a ten znie: všetci apoštolovia sú rovnakí, neexistuje medzi nimi ,,primas,,.

ivanp



Re: Nikomu neříkejte otec (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Pondělí, 17. květen 2010 @ 09:24:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že Kristu nebude vadit, pokud skutečnému otci budeme říkat otec či skutečnému učiteli například učitel (čeština nemá pro tato slova téměř žádná významově shodná synonyma).

Naopak nesprávné je, necháli-se tak někdo oslovovat za účelem povyšování se nad druhými - to je myslím situace, kterou měl Kristus na mysli  (můj názor).



Re: Nikomu neříkejte otec (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 17. květen 2010 @ 10:26:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dík za skvělý článek. Ani jsem nevěděl jak je to biblicky podložené. Jinak u starých slovanů byl původně kněz a kníže jedno a to samé. Znamenalo to že náčelník kmene nebo skupiny lidí je zároveň obětníkem. Jinde měli soudce, vojevodu nebo vladyku. V ostatních jazycích nemají jako odpovídající titul knížata a kněžny ale prince a princezny, což nemusí znamenat že jsou spříznění s vládnoucím rodem.



Re: Nikomu neříkejte otec (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Pondělí, 05. květen 2014 @ 09:14:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Pamplon _ chodíš tu na diskusi ještě? Chtěl bych se na něco zeptat. Děkuji



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy