Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 409 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464236
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ježíš, ďábel a soutěž v citování
Vloženo Středa, 19. květen 2010 @ 22:43:23 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal JMK

Snad každý z nás někdy citoval Písmo Svaté. Pojdme se podívat z trošku neobvyklého pohledu na známý příběh o tom, jak pomocí Písma Svatého pokoušel našeho Pána sám ďábel.

Ve čtvrté kapitole Matouše čteme (ČEP): 5Tu ho vezme ďábel do svatého města, postaví ho na vrcholek chrámu 6a řekne mu: „Jsi-li Syn Boží, vrhni se dolů; vždyť je psáno: ‚Svým andělům dá příkaz a na ruce tě vezmou, abys nenarazil nohou na kámen‘! 7Ježíš mu pravil: „Je také psáno: ‚Nebudeš pokoušet Hospodina, Boha svého. 8Pak ho ďábel vezme na velmi vysokou horu, ukáže mu všechna království světa i jejich slávu 9a řekne mu: „Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět.“ 10Tu mu Ježíš odpoví: „Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: ‚Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat. 

 
Povšimněme si jedné zajímavosti: když ďábel cituje Písmo, činí to přesně (Žalm 91): 11On svým andělům vydal o tobě příkaz, aby tě chránili na všech tvých cestách. 12Na rukou tě budou nosit, aby sis o kámen nohu neporanil; Ale co mu Ježíš odpovídá? Když Ježíš mluví o tom, že je také psáno „Nebudeš pokoušet Hospodina, Boha svého“, kterou pasáž Písma cituje? O pokoušení se dočteme jen v Izajáši 7: 10Hospodin promluvil znovu k Achazovi: 11„Vyžádej si znamení od Hospodina, svého Boha, buď dole z hlubin nebo nahoře z výšin.“ 12Achaz odpověděl: „Nechci žádat a nebudu pokoušet Hospodina.“ To je ale dosti nepřesná citace. A co teprve Ježíšova druhá odpověď: „Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.“ Jakou pasáž Ježíš cituje zde? Nejblíže je k tomuto výroku apokryfní spis Bél a Drak: "Daniel odpověděl: „Já se budu klanět jen Hospodinu, Bohu svému, jen on je živý Bůh!"

V Exodu (a i na jiných místech) se setkáváme s vymezením toho, čemu všemu se klanět nesmíme (a zbude nám z toho logicky jenom Bůh): „Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující.“

„Nebudeš se klanět jinému bohu, protože Hospodin, jehož jméno je Žárlivý, je Bůh žárlivě milující.“

V druhé knize královské se setkáváme s tímto imperativem: „Jenom Hospodina, který vás vyvedl z egyptské země s velikou silou a se vztaženou paží, se budete bát, jemu se budete klanět a jemu obětovat.“
Ještě bychom mohli zmínit Ester: "A nebudu se klanět nikomu leč tobě, svému Pánu, a nebudu to dělat ze zpupnosti. "

Nebo proroka Báruka: „Řekněte si v duchu: „ Jen tobě, Panovníku, sluší se klanět.“ Těch narážek na klanění je v Písmu hodně, ale žádná, která by adresně seděla na to, co Ježíš cituje.   

  Jak se k tomu postavit? 

Je několik možností: 

  1. Ježíš shrnuje význam toho, co je psáno a necituje konkrétní úryvek Písma. (to by nám fundamentalisti dali, copak Slovo nezná samo sebe a blbě se cituje? Jak si Bible může dovolit takovou, byť malou, nepřesnost?…ale i tak snad nejlepší varianta)

  2. Matouš neautenticky zachytil Ježíšova slova a nepřesně ho citoval. (pak je otázka, kde všude je Matouš neautentický)

  3. Ježíš neznal dobře Písmo a citoval od boku. (to SNAD můžeme vyloučit)

  4. Matouš se snažil zdůraznit, že Ježíšova odpověď pochází z Písma, aby zaujal židovské čtenáře, přestože v Písmu nic takového není. (pak bychom celé jeho evangelium měli brát hodně s rezervou)

  5. Matouš nevěděl, co Ježíš s ďáblem řešili. Odpovědi si vymyslel tak, aby to sedělo do jeho příběhu. (pak bychom ho měli brát ještě s větší rezervou)

  6. Ježíš cituje zdroj, který v Bibli nemáme. (buď apokryfy, nebo nějaký ztracený spis)

  7. Text Matoušova evangelia se nám nedochoval v původním znění. (pak opět musíme přehodnotit jeho vypovídací hodnotu) Doba vzniku evangelia se uvádí okolo roku 80-100, první dochovaný fragment pochází z poloviny 3. století. Je paradoxní, že Ježíš cituje méně přesně než ďábel. 

Celý problém se pochopitelně vyskytuje i u Lukáše. Pokud naleznete nějaké místo, které Ježíš přesně cituje při argumentaci s ďáblem, sem s ním, budu jen rád.

JMK

Podobná témata

O Bibli

"Ježíš, ďábel a soutěž v citování" | Přihlásit/Vytvořit účet | 102 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 19. květen 2010 @ 22:54:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Soutěže se nezúčastním, spíš bych uvítala rozebrání ve smyslu, jaký mají pokušení Ježíše význam pro nás (kromě sdělení o Ježíši).

Sděluje nám Ježíš tím, že i my budeme pokoušeni v mnohých chvílích a naznačuje tím hlavní typy pokušení ďábla?



Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 20. květen 2010 @ 02:27:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavá myšlenka. Než se vyjádřím k těm tvým bodům, dovolím si pár svých:

1. V době Ježíše neexistovalo nic jako uzavřený kánon Písma (tím v celém komentáři pochopitelně myslím jen Starý zákon). Absolutní prim a nezpochybnitelnou autoritou ve smyslu našeho Písma byla jen Tóra. Jsou notoricky známé případy, kdy pisatelé NZ jako Písmo citovali knihy, které dnes v Bibli nenajdeme. Je tedy úplně klidně možné, že Ježíš cituje jako Písmo něco, co my za Písmo nepovažujeme.

2. Druhý bod asi nejlépe vyjádřím příklady. Klidně budu tvrdit, že je psáno (Písmo říká): "Neprohlížej si pornografické stránky na internetu." a "Když vidíš slepce před přechodem přes rušnou ulici, nabídni mu pomoc." Ani jeden z těchto výroků samozřejmě v Písmu není, ale oba vystihují to, co je v Písmu několikrát uvedeno. Bible sama o sobě je mrtvá litera a je potřeba výkladu a aplikace.

3. Je třeba rozlišovat mezi citací na jedné straně a aluzí a parafrází na druhé. Obě kategorie se ve starověké literatuře uváděly stejně. My jsme dnes zvyklí na to, že když se řekne, že je něco psáno, pak se uvádí doslovné znění, tj. citát. Stejně tak by každý dnes považoval za podvod, kdybych pod nějaký odborný článek napsal jméno svého učitele, ale tehdy by se to ode mně čekalo i dost dlouhou dobu po ukončení studií. Kdybych tehdy udělal to, co jsem udělal se svým prvním publikovaným článkem ještě na škole (tj. uvedl jsem se jako autor a můj pedagog byl jako spoluautor), byl bych za neurvalce.

4. My dnes každý máme Bibli hned po ruce. Koupit si ji je v naší části světa v možnostech každého - navíc ji je možné i dostat. Mnozí z nás mají Bibli u sebe stále. Tehdy tomu bylo zcela jinak. Kdybys s sebou chtěl tahat všechny svitky SZ, musel bys mít u sebe pořád krosnu. Navíc bylo dost drahé pořídit si je. Lidé Písmo slyšeli a pamatovali si myšlenky, které pak s klidem vyjadřovali svými slovy. A navíc shrnuli několik výroků do jednoho, který vyjádřil smysl všech. To je zřejmě případ té druhé odpovědi, kterou zmiňuješ.

A k tvým bodům:

1. K tomu jsem se už vlastně vyjádřil. Křesťanství není náboženstvím knihy, ale vírou slova živého, takže ti tebou zmínění fundamentalisté čas od času upadají do modloslužby Bible - bibliolatrii. S tím souvisejí věci jako neomylnost Bible, Bible jako slovo Boží (doslovně) apod.

2. Žádný z evangelistů u toho pokušení nebyl, takže to museli mít z Ježíšova vyprávění. U evangelistů ale platí to, co jsem psal výše v bodě 2. My tak můžeme oprávněně věřit, že jednotlivé výroky jsou autentické co do smyslu, ale už je velmi pochybné, že jsou zachyceny autenticky co do konkrétního znění.

3. No, jestli tím myslíš, že Ježíš znal celé Písmo zpaměti, pak s tím nesouhlasím. I přes spousty filosofických spekulací o přirozenostech, osobách a vůlích si nikdo z nás neumí ani náznakem představit, co to znamená, že se "Slovo stalo tělem". V této oblasti nám může být varováním třeba to, že sám Ježíš tvrdil, že je něco, co Otec ví a on ne. Navíc předpokládám, že Ježíš s Písmem zacházel jako ostatní lidé - viz výše.

4. To mi přijde jako nesmysl. Kdyby Matouš chtěl, mohl Ježíšovi do úst vložit nějaký přesný citát z Písma. Jenže on tehdy k Písmu přistupoval tak, jak jsem uvedl výše, takže by mu naše pátrání po přesném doslovném znění Ježíšových výroků přišlo mimo mísu.

5. Zajímavý nápad. Opravdu bych se nebránil tomu, že Matouš znal od Ježíše obsah rozhovoru a slova zvolil sám.

6. Viz můj bod 1.

7. Absolutně nesouhlasím s uvedenou datací. Důvody jsou na samostatný článek. Pokud by však mělo dojít k nějakým písařským "opravám", pak bych očekával posun směrem k doslovnému citování. Tím fragmentem myslíš nejstarší z danou pasáží? Pokud to myslíš obecně, pak to není pravda. A k fragmentům si ještě připočti různé citáty ve spisech starověkých křesťanů.



Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Čtvrtek, 20. květen 2010 @ 10:49:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
P.Ježíš citoval presne:
Deuteronomium 6:16  Nebudete pokúšať Hospodina, svojho Boha,...

Čo sa týka ďaľšieho výroku tak P.Ježíš podľa prekladaťeľov myslí na výrok:
Deuteronomium 6:13  Hospodina, svojho Boha, sa budeš báť a jemu budeš slúžiť ...

P.Ježíš by nikdy necitoval z apokryfných kníh.

Také niečo môže napadnúť iba biblického analfabeta tvojho razenia.



Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Čtvrtek, 20. květen 2010 @ 13:06:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Řešení je podle mne docela jednoduché! My totiž nemáme kompletní Písmo, některé knihy se nedochovaly, máme ale o nich zmínky. V Novém Testamentu jsou některé citáty, které v našich Biblích nenajdeme, např. tyto:

Jan 7,38  Kdo věří ve mne, ‚proudy živé vody poplynou z jeho nitra,‘ jak praví Písmo.

1. Korintským 2,9  Ale jak je psáno: ‚Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují.‘

Judův list cituje z knihy Henochovy. A přece ji v kánonu nemáme...

http://cs.wikipedia.org/wiki/1._kniha_Henochova




Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 20. květen 2010 @ 13:38:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten kdo chce zneužít psaný zákoník a právo k potlačení spravedlnosti a zdravého rozumu vždycky cituje přesně. Tohle je podstata tzv. právnické kličky. Podle mého názoru to bylo právě takhle. Ďábel se snažil zneužít slova zapsaná v Bibli a Ježíš odpovídal jako samotné živé Slovo. Víceméně varianta č.1. Na bod č. 3 bych ani nepomyslel. Když byl dvanáctiletý Ježíš v Chrámě tak na něho koukali nejlepší znalci Písma s úctou a obdivem a nedokázali pochopit od Koho to má......Přestože nenavštěvoval žádnou z jejich proslulých škol.
Co se týče apoštola Matouše a ostatních biblických autorů Starého i Nového zákona tak věřím že byli inspirovaní Svatým Duchem a napsali přesně to co my máme číst. Pro radost a spásu. Autentické příběhy i podobenství. Těžko se to vysvětluje ale mám takový pocit jako kdyby byla celá Bible psaná pro každého z nás individuálně. Že si v ní každý může přečíst i to co Bůh říká právě a zrovna jemu pokud chceme.
Už se prý našly fragmenty Evangelia z 1. století, v místech kde žili kumránští eseni. Skupina lidí kterou založil prorok Izaiáš aby se měla kde narodit Panna Maria. Mezi nimi se narodil i svatý Jan Křtitel a někteří apoštolové a učedníci Páně. Žádná starověká kniha není doložená tak dobře jako Evangelia. Desítkami tisíc exemplářů. Ani jedna. Ve starověku existovalo jen několik málo opisů nejslavnějších antických děl jako byl třeba spisy Homéra nebo Aristotela které byly o stovky a tisíce let mladší než předpokládaný originál a události které popisovaly. Nejstarší soudobé opisy většinou pocházejí ze 6. století po Kristu kdy irští mniši v klášteře na ostrově Jona opsali všechno co přežilo zkázu Říma.
Dalším oblíbeným trikem temných sil i pyšných lidí je postavit proti sobě dvě pravdivé biblické informace s tím že se vzájemně vylučují. Ze zlé vůle i z neznalosti a neochoty naslouchat.




Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 21. květen 2010 @ 10:45:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co svým článkem chceš říct ? Že je Písmo plné chyb ?

Už ti to psal Rudinec: Dt 6,16 + Dt 6,13.

Může tě ujistit, že Marie znala Písmo přesně a měla Ho ve velké vážnosti. To ona tě bude soudit !




Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: vymylimimozek v Úterý, 25. květen 2010 @ 07:40:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
JMK ma obrovsku pravdu ! Tym ze satan citoval pismo, to pismo nie je a nemoze byt zarukou pravdy a to teda znamena ze mozme klacat pred sochami nebeskej kralovny a modlit sa ku nej ruzenec. Tiez to znamena ze nas Svaty Otec HJ Benedikt je nastupnik Svateho Otca Apostola Petra ktorému dal kristus pan a Jeho Matka kluce od Rima. AMEN! 



Re: Ježíš, ďábel a soutěž v citování (Skóre: 1)
Vložil: maws v Středa, 15. září 2010 @ 12:21:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, jestli budeš souhlasit, ale v 5.Moj 6,16 se například říká: Nepokoušejte Hospodina, svého Boha....

(Chtěla jsem reagovat na jeden komentář, ale totálně se ztrácím v cizích odpovědích, už jsem v tom chaosu nenašla původní nit:-), ale odkazoval jsi na tento článek).



Stránka vygenerována za: 0.54 sekundy