poslal karkulka
Amen, pravím vám,:
Matouš 5:18 až 48
Amen, pravím vám,:
Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani jediné písmenko ani jediná čárka ze
Zákona, dokud se všechno nestane. Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších
přikázání a tak učil lidi, bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; (proč bude vyhlášen za nejmenšího?? Zřejmě
proto, že se dopustil hříchu. Za odměnu by to bylo sotva!) kdo by však zachovával a učil, bude v
království nebeském vyhlášen velkým. (
předchozí věta se bezesporu týká již spasených) Neboť pravím vám: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat
spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského.
Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: Nezabiješ! Kdo by zabil, bude vydán
soudu.
Já však pravím, že
již ten, kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu; kdo snižuje svého
bratra, bude vydán radě; kdo svého bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu.
(já se domnívám, že
hněv není hříchem těla, ale stav duše
hřešícího. Pokud někdo s takovým stavem své duše bojuje, je to jistě to,
co po nás Bůh požaduje. Ovšem neznamená to, že jsme se již hříchu nedopustili.
V souvislosti s podtrženou části bychom se měli zamyslet nad svými mnohými
výroky i zde, na těchto stránkách. Konkretizování si odpustím, vy se poznáte.)
Přinášíš-li tedy svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr
má něco proti tobě,
nech svůj dar před
oltářem a jdi se nejprve smířit se svým bratrem; potom teprve přijď a přines
svůj dar.( jediný dar, který člověk
může přinést na oltář, je jeho, od hříchů očištěné, srdce. Jeho hříchů zbavené
duše. Jestli si však někdo své hříchy neuvědomuje nebo vůbec nepřipouští, že
hříšně koná, nemůže dojít ani k očistění něčeho, co vlastně neexistuje. To
dá rozum. Nemyslím si, že ze strany nás hřešících k vám nehřešícím hovoří
závist vůči stavu který prožíváte. Spíše je to obava o své bližní. Pokud si
položím otázku kdo bude mít prospěch z toho, že člověk uvěří klamné
představě podobné té vaši, odpověď se nabízí sama.)
Dohodni se svým
protivníkem včas, dokud jsi na cestě k soudu, aby tě neodevzdal soudci a soudce
žalářníkovi a byl bys uvržen do vězení. Za
hřích se tedy považuje i neurovnaný spor. Tedy opět stav duše. Když někdo tedy
zachytí takový stav své duše, v zárodku toho stavu, tak to ještě hřích
není? Ale je, vážení, je! Jinak by nebylo co zastavovat.)
Amen, pravím ti, že odtud nevyjdeš, dokud nezaplatíš do posledního
haléře.
Slyšeli jste, že bylo
řečeno: `Nezcizoložíš.´ Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě,
již s ní zcizoložil ve svém srdci.
(hle, již v srdci
se dá hřešit. Farizejové by možná namítli, že se to vztahuje výhradně na
cizoložství, ale to je problém farizeů, že ano?)
Jestliže tě svádí tvé
pravé oko, vyrvi je a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden ze
tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla.
A jestliže tě svádí
tvá pravá ruka, utni ji a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe aby zahynul jeden
ze tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla.
Také bylo řečeno: `Kdo propustí svou manželku, ať jí dá rozlukový
lístek!´
Já však vám pravím,
že každý, kdo propouští svou manželku mimo případ smilstva, uvádí ji do
cizoložství; a kdo by se s propuštěnou ženou oženil, cizoloží.
Dále jste slyšeli, že
řečeno bylo otcům: Já však vám praví, abyste nepřísahali vůbec; ani při nebi,
protože nebe je trůn Boží; ani při zemi, protože země je podnož jeho nohou; ani
při Jeruzalému, protože je to město velikého krále; ani při své hlavě
nepřísahej, protože nemůžeš způsobit, aby ti jediný vlas zbělel nebo zčernal.
Vaše slovo buď `ano, ano - ne, ne´; co je nad to, je ze zlého.
Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Oko za oko, zub za zub´.
Já však vám pravím,
abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře,
nastav mu i druhou; a tomu, kdo by se chtěl s tebou soudit o košili, nech i
svůj plášť.
Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě.
Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se
neodvracej.
Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Milovati budeš bližního svého a
nenávidět nepřítele svého.´
Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás
pronásledují,
abyste byli syny
nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť
posílá na spravedlivé i nespravedlivé.
Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i
celníci nečiní totéž?
A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i
pohané nečiní totéž?
( vy, kteří se již
hříchů nedopouštíte, žijete jistě
v souladu se všemi těmito požadavky a slovy našeho Pána. Dovolte mi tedy,
aby jsem vám k tomu ze srdce poblahopřál. Chtěl by jsem žít ve fyzické
přítomnosti alespoň jednoho z vás. Takový život ve vaší blízkosti musí být
už dnes procházkou rájem. Pokud tedy někomu něco závidím, tak jsou to lidé
z vašeho okolí, kterým závidím jejich kontakt na vás. Nemohli by jste tu a
tam poslat, prostřednictvím těchto stránek, kousek toho svého vyvolení i nám,
méně šťastným?)
Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.
( to vy už přece jste,
takže ještě jednou, VELIKÁ GRATULACE)