Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 429557, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 584 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481160
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: 9.Blaze chudým a plačícím
Vloženo Pátek, 30. srpen 2002 @ 19:53:51 CEST Vložil: et

Modlitební život

9. Blaze chudým a plačícímAbychom dobře pochopili Ježíšovo učení v kázání na hoře, podívejme se na politické a náboženské souvislosti, které platily v době, kdy Pán Ježíš chodil po této zemi.Politický kontextŽidé vyhlíželi mesiáše. Jejich představa mesiáše však byla více politická než duchovní. Jejich mesiáš měl vítězně vjet do Jeruzaléma a vyhnat Římany. Mesiáš, tak jak si jej Židé představovali, byl jenom jejich zachránce, měl je ochránit před ostatními národy. Židé si představovali, že jejich mesiáš vytvoří prosperující židovský stát, kde bude všem dobře. Čím více lidí Ježíš uzdravil, tím větší davy jej následovaly. A když nasytil pět tisíc mužů, měli o důvod víc provolávat slávu svému králi.Ježíš řekl: "Ať se všichni posadí!" Na tomto místě bylo mnoho trávy. Posadili se tedy, mužů bylo asi pět tisíc. Pak vzal Ježíš chleby, vzdal díky a rozdílel sedícím; stejně i ryby, kolik kdo chtěl. Když se nasytili, řekl svým učedníkům: "Seberte zbylé nalámané chleby, aby nic nepřišlo nazmar!" Sebrali je tedy a naplnili dvanáct košů nalámanými díly, které z těch pěti ječných chlebů po jídle zbyly. Když lidé viděli znamení, které Ježíš učinil, říkali: "Opravdu je to ten Prorok, který má přijít na svět!" Když Ježíš poznal, že chtějí přijít a zmocnit se ho, aby ho provolali králem, odešel opět na horu, zcela sám. (Jan 6:10-15)Kdyby k nám dnes někdo přišel a uzdravoval nás nebo krmil tisícové davy, jsem přesvědčen, že i odpůrci monarchie by změnili názor a začali provolávat slávu králi, pod jehož mocí létají pečené ryby a chléb do úst a ještě přebývá. Kdo by nepřišel za takovou podívanou. Proto druhý den lidé usilovně hledali Ježíše. A jejich motiv?Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, pravím vám, hledáte mě ne proto, že jste viděli znamení, ale proto, že jste jedli chléb a nasytili jste se. (Jan 6:26)Davy šly za Ježíšem, aby dostali zadarmo najíst. Proto chtěli takového krále. Věřili, že jejich mesiáš bude politická osobnost, která zázračně pobije nepřátele a zajistí blahobyt všem. Židé očekávali pozemské království židovské prosperity, zdraví a štěstí bez námahy, podobně jako mnoho lidí dnes. Z pohledu tělesného člověka se jim vůbec nedivím. Není národa, který by takového mesiáše nepřijal za svého patrona. Ale o takovou přízeň Ježíš nestál. Před Pilátem prohlásil:Moje království není z tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; mé království však není odtud.(Jan 18:36)Ježíšovo království je duchovní, ne politické. To Židé tehdy nechápali. Pro hlubší pochopení oné doby musíme kázání na hoře zasadit do historicko-politického prostředí.
Ježíš nikdy o politice nehovořil. Ježíš nikdy neřekl ani slovo o změně stávající Římské říše. Ježíš nikdy nemluvil o nutnosti nápravě sociální struktury. Nikdy. Ježíše vždy zajímala pouze vnitřní struktura srdce každého jednotlivce. Ježíš věděl, kde je příčina nespravedlivého společenského systému. Jsou to srdce jednotlivců. Ježíš neléčil symptomy nemocného srdce, Ježíš léčil přímo kořen věci - proměňoval nemocné srdce. Přirozené, tedy kamenné srdce, nemůže být obřezáno. Tohle pochopil v obráceném smyslu Jan Neruda: "bude-li každý z nás z křemene, je celý národ z kvádrů".
Pán Ježíš se ve svém učení na hoře nesoustřeďuje na vládnutí a vlastnictví, ale soustřeďuje se na bytí a bytí učí. Ježíšovou prioritou není to, čím lidé jsou, ale kdo jsou a jaké mají srdce. Jak je to jasné!
Ježíšovo učení je v přímém protikladu s ideály světa v každé oblasti lidské činnosti. Ti nejvznešenější a nejoslavenější v Kristově království, jsou ti, kdo jsou nejponíženější v očích světa. Kdo byl nejvýznamnější člověk, který kdy žil až do příchodu Pána Ježíše? Sám Ježíš jej identifikuje:Amen, pravím vám, mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nevystoupil nikdo větší než Jan Křtitel; (Matouš 11:11a)Víte jak by jej dnes nazval svět? Excentrický náboženský fanatik, který žije na poušti, obléká se do velbloudí srsti a živí se kobylkami a medem. Ježíš ale pokračuje:... avšak i ten nejmenší v království nebeském je větší nežli on. (Matouš 11:11b)Ten, kdo je na zemi v tomto nebeském království Ježíše Krista nejmenší, ten je větší než největší člověk starozákonní doby - Jan Křtitel! Kdo to je? Ten, kdo je chudý v duchu, ten, kdo pláče, ten, kdo je mírný, poddajný a pokorný, ten, kdo hladoví a žízní po spravedlnosti, ten, kdo je milosrdný, ten, kdo má čisté srdce, ten, kdo působí pokoj, ten, kdo je pronásledován pro spravedlnost, ten, kdo je tupen kvůli Ježíši Kristu. Království Pána Ježíše Krista hlásá, abychom milovali své nepřátele a neodpláceli zlem za zlo. Jak vidíme, podle měřítek tohoto světa to nejsou největší lidé, ale největší propadlíci! Svět hlásá úplný opak: Požaduj svá práva, buď mocný, pokračuj tak, abys dosáhl co nejvyšší postavení, nebuď sluhou, ale pánem, máš svoji hrdost. Očekávali mocného politického vůdce, místo toho měli před sebou nějakého náboženského idealistu. Ježíšova apolitičnost byla jedním z důvodů, proč Židé svého mesiáše odmítli. Dopad Ježíšova učení byl pro Židy zdrcující.
Ještě jednou se podívejme na okolnosti, které platily v době, kdy Pán Ježíš chodil po této zemi. Ty jsou velmi důležité, abychom porozuměli reakcím Židů na Ježíšovo učení.Náboženský kontextV židovství tehdy byly čtyři hlavní náboženské školy, čtyři sekty, čtyři strany: farizeové, saduceové, essejci a zélóti.
1. Farizeové měli ve svém programu, že správnost, spokojenost a blaženost vězí v tradici, nacionalismu a zákonictví. Dělat vše, jak dělávali otcové, a nic neměnit. Novoty byla jejich smrt. Farizeové měli pravdu v tom, že opravdová víra musí vycházet z minulosti. Farizeové byli konzervativní pravicovou stranou.
2. Saduceové měli ve svém programu, že správnost a blaženost stojí na základech moderní aplikace. Musíme interpretovat zákon podle nových, moderních, řecko-římských hledisek. Zbav se starého. Strnulost je smrt. Saduceové měli pravdu v tom, že opravdová víra musí být živá v moderním prostředí. Saduceové byli levicovou liberální stranou.
4. Essejci byli asketi a požadovali důslednou separaci od světa. Essejci byli něco jako naši republikáni.
5. Zélóti byli revolucionáři. Ti bojovali otevřeně proti Římské říši a všem. Zélóti byli něco jako naši komunisté.
Farizeové byli nostalgici a táhli zpět. Saduceové byli modernisté a táhli vpřed. Essejci byli izolacionisté a táhli napravo. Zélóti byli sociální aktivisté a táhli nalevo. Do tohoto politického chaosu, který tak připomíná dnešek, přišel Pán Ježíš Kristus a řekl, všichni chybujete! Farizeům řekl, že víra není plnění předpisů, a saduceům, že víra není moderní lidská filozofie a relativistické chápaní světa. Essejcům řekl, že víra není zeměpisná separace, a zélótům, že jeho učení není sociální aktivismus.
Vše, co Ježíš řekl, bylo: moje království není z tohoto světa, moje království je uvnitř srdcí mých lidí! Tohle je základní osnova Ježíšova učení všeobecně i Jeho kázání na hoře. Království Boží je interní, ne externí. Království Ježíše Krista není úřad, filozofie, geografické místo ani aktivismus. Ježíšovo kázání na hoře otevírá dveře nové smlouvy, o níž psal již Jeremjáš:Toto je smlouva, kterou uzavřu s domem izraelským po oněch dnech, je výrok Hospodinův: Svůj zákon jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce. Budu jim Bohem a oni budou mým lidem. (Jeremjáš 31:33)Ježíš řekl:... Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského. (Matouš 5:20)Ježíš v podstatě říká:
(1) Jestliže nemáš nové, přetvořené srdce, potom ti žádný farizejský vnější tradiční náboženský obřad ani teologie nepomůže a nejsi součástí mého duchovního království.
(2) Jestliže nemáš přetvořené srdce, potom ti žádná saducejská vnější liberální filozofie ani teologie nepomůže a nejsi součástí mého duchovního království.
(3) Jestliže nemáš nové srdce, potom ti nepomůže ani essejská askeze, izolace na poušti, život v klášteře, nejsi součástí mého duchovního království.
(4) Jestliže nemáš přetvořené srdce, potom ti nepomůže ani zélótská sociální aktivita za spravedlivý svět, nejsi součástí mého duchovního království.
Abychom si dobře rozuměli: každý z těchto čtyř pohledů je pravdivý, ale jen částečně. Musíme být zakotveni v minulosti, musíme být současní, musíme být odděleni od světa a musíme být sociálně aktivní! Společným jmenovatelem těchto pohledů však je skutečnost, že jsou, stojí-li samy o sobě, pouze externí - vnější projevy. Bůh se však zajímá o naše srdce, o naše interní záležitosti, protože z těch všechny vnější projevy teprve vyvěrají. To platilo v každé době a ve všech smlouvách mezi Bohem a člověkem:Hospodin však Samuelovi řekl: "Nehleď na jeho vzhled ani na jeho vysokou postavu, neboť já jsem ho zamítl. Nejde o to, nač se dívá člověk. Člověk se dívá na to, co má před očima, Hospodin však hledí na srdce." (1. Samuelova 16:7)V prvé řadě ať každý zkoumá nejprve své srdce a potom své akce. Z čistého srdce vyjdou jenom dobré akce. Dobrý strom ponese dobré ovoce, jinak by nebyl dobrý. Kdybychom věnovali tolik vitamínů, cvičení, běhů, cyklistiky a posilování našemu duchovnímu srdci, kolik věnujeme našemu fyzickému tělu - to by bylo vidět! Cvičení duchovního srdce je důležitější, na něm závisí náš věčný život, propojení s Bohem.Především střez a chraň své srdce, vždyť z něho vychází život. (Přísloví 4:23)Když Bible hovoří o srdci, že si je máme ohlídat, má na mysli duchovní podstatu člověka. Židé chápali srdce jako sídlo veškeré znalosti o Bohu.Ale Pán mu řekl: "Vy farizeové očišťujete číše a mísy zvenčí, ale vaše nitro je plné hrabivosti a špatnosti. Pošetilci! Což ten, který stvořil zevnějšek, nestvořil také to, co je uvnitř? Rozdejte chudým, co je v mísách, a hle, všechno vám bude čisté. (Lukáš 11:39-41)Existuje mnoho důvodů, proč se zabýváme studiem Ježíšova učení. Kázání na hoře je nejlepší přípravou jak evangelizovat. Kdyby křesťané žili, jak mají žít, jak Ježíš učí ve svém kázání, tak úplně vyvedou svět z jeho kolejí.
Nejprve si musíme uvědomit, že znovuzrození, obřízka srdce, je nutnost. Boha nikdy neuspokojíme vlastní silou, námahou a chtěním. Pouze ti, kdo jsou spoluúčastníky Boží svaté podstaty, kdo jsou do Boha naroubováni, poznají opravdové požehnání a blaženost. Ježíšovo kázání upevňuje Mojžíšův zákon. Samozřejmě, dodržováním zákona nikdo není spasen, ale ze zákona se dovíme, jak má žít znovuzrozený člověk, jak evangelizovat svým životem. Jestliže máme touhu poznat, jak původce života, Ježíš Kristus a Bůh v jedné osobě, přemýšlí, potom se to nejlépe dozvíme z Ježíšova kázání na hoře. Osobně je to pro mne nejsilnější antievoluční stať Písma jaká existuje. Tichost totiž není způsob, jak v tomto světě přežít.
Další velmi důležitý důvod proč žít křesťanský život je, Boží potěšení, žijeme-li podle jeho návodu. Potěšit Boha, to je výsada! Ježíš Kristus nám v kázání na hoře sděluje, že štěstí nenajdeme skrze žádnou mystiku ani snění, ale pouze v Něm a v nikom a ničem jiném! Žít podle jeho návodu však můžeme jenom tehdy, jsme-li nově zrození.--------------------------------------------------------------------------------

"9.Blaze chudým a plačícím" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy