Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 299 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116541165
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Proč nejsme římskými katolíky?
Vloženo Úterý, 23. listopad 2010 @ 11:08:34 CET Vložil: Stepan

Sebeobrana poslal Nepřihlášený

Proč nejsme římskými katolíky?

Zdroj: http://www.orthodoxia.cz/why_be.htm#rim_kr

Ukázka:
Římsko-katolická církev svévolně opustila rodinu pravoslavných církví, když římský patriarchát přerušil v roce 1054 křesťanské společenství s ostatními čtyřmi patriarcháty a proklel je.
Většina křesťanů (a ta byla na Východě) tenkrát zachovala Pravoslaví: tyto čtyři východní patriarcháty nadále používají původní název Církve Kristovy: "Pravoslavná katolická Církev". Menší část křesťanů, která byla pod patriarchou římským, jím byla odtržena od původní Církve - odpadla tehdy spolu s ním od Pravoslaví i od pravé katolicity; Řím tedy pojal úmysl založit svou katolicitu na sobě samém (vyjádřil to i vznik nového názvu: římsko-katolická církev), což je ovšem protimluv, neboť katolicita (obecnost, sborovost) nemůže být už z principiálních důvodů založena na nějakém místě či městě nebo se zakládat na nějaké osobě. Pravoslavní trvají na své katolicitě (v původním slova smyslu) a odmítají přijmout deformované pojetí "katolicity římské".



S "velkým rozkolem" je neoddělitelně spojeno zavedení hereze „filioque“ (tj. nepravdivého a neevangelijního tvrzení, že Duch Svatý vychází „i ze Syna“, které bylo arogantním způsobem nedovoleně Římem vsunuto do Vyznaní víry (Creda), čímž byla v římské církvi dogmaticky změněna víra v Boží Trojici. (Podrobnosti o hodnocení filioque jsou na stránce Pravoslavná theologie)
Pravoslavní taktéž odmítají nároky římského papeže na mocenský primát nad celou Církví, jako věc v celém prvém tisíciletí v křesťanstvu neznámou (je proto bezpočet historických dokladů). Římský papež požíval v prvém tisíciletí v Církvi „primát cti“ - vyjadřujeme to slovy: „první mezi rovnými;“ tento primát římskému papeži - dokud byl v pravoslavné Církvi - nebyl upírán. Stejně tak odmítáme i daleko později zformovaný kult římského papežství vyjádřený papežským dogmatem o „neomylnosti římského papeže“. (Nelze přijmout nemožné výklady tzv. „petrovských míst“ v Novém zákoně, jehož text naopak obsahuje mnoho míst, které údajný Petrův mocenský primát nad Církví zřetelně negují.)

Celé: http://www.orthodoxia.cz/why_be.htm#rim_kr


Podobná témata

Sebeobrana

"Proč nejsme římskými katolíky?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 142 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 23. listopad 2010 @ 12:19:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A abyste nebyli farizeji, ptejte se, proč vy nejste pravoslavnými a proč pravoslavní nejsou protestanty.

Od dob Justiniána I. se začíná používat označení patriarcháty. Jejich pořadí bylo koncily pevně určeno:
  1. Řím, založený apoštolem Petrem
  2. Konstantinopol, s patronem apoštolem sv. Ondřejem
  3. Alexandrie, založená evangelistou Markem
  4. Antiochie, založená apoštolem Petrem
  5. Jeruzalém
V současné situaci je veliký tlak moskevského patriarchy na to, aby na prvním místě žebříčku byla právě Moskva a odsunula tak (příliš ekumenický a jednotě otevřený) Konstantinopol.

Dogmatu o neomylnosti papeže pravoslavní ještě dostatečně nerozumí. "Hereze" filioque je uměle vyvolaný výsostně teologický spor.

Pravoslavní jsou též trochu pokrytečtí, pokud přiznávají primát cti, ale zdůrazňují, že tento primát se ničím neprojevoval. O jaký primát pak šlo, když z něho nic neplynulo? Papež je služebník služebníků Božích a mocenský a monarchistický přístup už nějakou tu dobu neuplatňuje (a ať si každý patriarcha sáhne na svědomí, zda se právě on nechová monarchisticky a mocensky, navíc vztahy mezi patriarcháty jsou více než napjaté).



Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 23. listopad 2010 @ 14:25:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestliže se pravoslavní (tohle jméno ji m rád přiznávám) bratři a sestry považují za pravoslavné katolíky tak není dle mého názoru co řešit. Tohle mi naopak připadá jako nejvhodnější způsob jak najít společnou cestu a duchovně obohatit jeden druhého. Když mohou existovat a společně žít v plnosti Kristova Těla, ve Svatém Duchu  a jako rovní s rovnými katolíci římští, řečtí, maronitští, chaldejští, arménští, koptští, syrští , melchitští a anglikánští tak nevidím důvod proč by měl někdo odmítat katolíky pravoslavné. Co se mne týče tak si jich hluboce vážím, vidím v nich muže a ženy Boží a líbí se mi jejich obřady, kultura a tradice. Vidím v nich chloubu a obohacení společné rodiny a ne hanbu nebo břemeno, ani někoho nad kým by bylo možno se povyšovat. K tomu nám všem dopomáhej Bůh.

Zároveň bych chtěl upozornit všechny lidi dobré vůle kterým to jejich víra dovoluje  na výzvu z moravského Velehradu abychom prosili  Boha za beatifikaci arcibiskupa Cyrila Antonína Stojana, člověka který má obrovský podíl na navázání  a udržování kontaktů mezi východem a západem, na vzájemném odpuštění a porozumění.  Který žil a umřel v pověsti svatosti. Aby nám byl společným přímluvcem, ochráncem  a pomocníkem. Tak jako světci a světice které společně uznáváme.




Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 23. listopad 2010 @ 17:51:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."když římský patriarchát přerušil v roce 1054 křesťanské společenství s ostatními čtyřmi patriarcháty a proklel je."...

Když se podíváme poctivě do historie, ono to prokletí bylo vzájemné (a je dávno oboustranně odvoláno).

 Podnět ke schizmatu dal ovšem nový patriarcha Michael Keluralios, nikoli papež!
Je tedy nepravdou tvrdit, že římskko - katolická církev opustila rodinu pravoslavných církví. Navíc tehdy ještě žádná římskokatolická církev ani neexistovala!
Po tisíc let zde byla jednotná katolická církev, která svolávala synody, na které se sjížděli biskupové ze všech místních církví. Aby byl takový sněm právoplatný (protože z počátku byl svoláván třeba i císařem) - musel být v platnosti potvrzován římským biskupem, nebo jeho pověřeným legátem (proto "První mezi rovnými")..

To patriarcha Michael Keluralios obvinil křesťany, kteří vykonávali římskou liturgii z kacířství a nařídil zavřít všechny latinské kláštery a kostely v Konstantinopoli.
Papež Lev IX. v lednu r. 1054 protestoval a poukázal na tolerování řeckých klášterů a jejich liturgie v Itálii.
Císař Konstantin IX. projevil, na rozdíl od svého patriarchy, vůči papežovu úřadu větší vstřícnost a respekt, takře papež Lev vypravil do Konstantinopole poselstvo, jenž mělo o sporu jednat. Kerularios a východní mniši však papežské legáty přijali chladně, třebaže císař jim projevil všechny náležité pocty.
Když papežští vyslanci 16. července po nezdařeném jednání na koncilu v chrámu Svaté Sofie (Hagia Sofia) Kerularia exkomunikovali, byl už papež Lev IX. po smrti. Patriarcha pak na oplátku exkomunikoval papeže.


Vznik schizmatu připravil historicky půdu pro následnou expanzi islámu, dobytí Konstantinopole muslimy (1453) a tím i pád celého srdce východního pravoslaví. Tehdy početně nejmocnější křesťanské země jsou dneska islámské a pravoslavní křesťané jsou ve svých zemích utlačovanou a pronásledovanou menšinou. Z tehdy největšího křesťanského chrámu Hagia Sofia si muslimové udělali mešitu. Dodnes tento chrám pravoslavným nevrátili a nyní je z něho muzeum.


Římskokatolická církev není protimluv. Je rozšířena po celém světě a spravována biskupy, z nichž římský papež (pokračovatel Petrova úřadu) je první mezi rovnými (Mt 16,18, Sk 9,32).
Kdyby našli pravoslavní s katolíky společnou řeč, byla by zase jednotná katolická církev. Nic víc v názvu netřeba.





Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 24. listopad 2010 @ 08:52:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pravda nás sjednotí.



Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 24. listopad 2010 @ 18:56:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky jsem o tom něco přečtl a nevím co si vlastně chtějí vytýkat. Na obou stranách panuje modlářství jak řemen. Na obou stranách jsou obyčejní lidé závislí na kněžích. Oběma stranám je celkem šumafuk co Bůh po člověku vlastně chce. Obě strany jsou svázány se státem a táhnou s ním za jeden provaz. Angažují se v armádě atd. Tož odložte politiku, padněte si kolem krku, co jsme si, to jsme si, mějme se rádi a je to.
rastan



Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. listopad 2010 @ 14:35:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Podnet na rozkol dali latiníci nedovoleným zmenením vyznania viery, keď asi 30 rokov pred veľkou schizmou vložil toto slovko (filioque) rímsky pápež do vyznania viery"...


Photius
Toto se nestalo 30 roků před schismou, ale byla to záležitost postupného rozkolu mnoha staletí. Někteří z patriarchů Konstantinopole ve vlastní touze po moci by se rádi stali "kohouty na vlastním hnojišti". A co je lepší záminkou, než obvinit toho druhého z hereze? A to je obrazem pravoslaví až dodnes, že každý z patriarchů je takovým malým papežem a proto se pravoslavní neustále mezi sebou hádají. Nejsou schopni se na ničem v jednotě domluvit.

Rozdíly uvnitř církve se začaly projevovat hned v prvním století. Bylo to následkem vlivu různých kultur, do kterých se křesťanství rozšířilo.

Už poslední z žijících žáků apoštola Jana, sv. Polykarp připutoval za papežem do Říma, aby se sjednotila doba slavení velikonoc, která se už tehdy v západní církvi počítala jinak, než na východě. Ke shodě nedošlo. přesto nenastalo ani schisma. Polykarp se vrátil do Smyrny a každý si dál slavili velikonoce podle sebe.

Cožpak se budeme hádat o datumy?
Vždyť ty ani nerozlišuješ, co je vlastně hereze. Hereze je učení, které je nové a je v rozporu s dosavadním učením církve.
Církevní nařízení o třech bohoslužebných jazycích nemá s věroukou nic společného. Jen hlupák to může nazvat herezí. Naopak, byla to snaha zabránit herezím z nesprávných a nekvalitních překladů do místních jazyků.  Proto také papež Hadrián r. 868, položením staroslověnských bohoslužebných textů na oltář v Santa Maria Maggiore před Hodigitrií, schválil tyto texty jako čtvrtý bohoslužebný jazyk.


..."S "velkým rozkolem" je neoddělitelně spojeno zavedení hereze „filioque“ (tj. nepravdivého a neevangelijního tvrzení, že Duch Svatý vychází „i ze Syna“"...

Skutečně nepravdivého?
V tomto sporu se vlastně hádáme o tajemství Trojice, které plně obsáhnout je nad možnosti lidského rozumu!
My se zde opíráme o tvrzení Pána Ježíše, že všechno, co dělá Otec, dělá i Syn.

(J 5,19)
Ježíš jim tedy odpověděl: "Amen, amen, říkám vám: Syn nemůže sám od sebe dělat nic, jedině to, co vidí dělat Otce. Neboť cokoli dělá on, to podobně dělá i Syn.


My tedy věříme v následující "model". Je Dárce, Obdarovaný a Dar.
Otec se dává Synovi v Duchu svatém. Syn dělá podobně to, co Otec, dává se Otci v Duchu svatém. Následně pak Otec vylévá dar Ducha svatého na ostatní lidi.

Mě by konkrétně zajímalo, jak se pravoslavní vypořádávají s rozporem, kdy na jedné straně tvrdí, že Duch svatý vychází pouze z Otce a tvrzením evangelia (J 5,19), že cokoli dělá Otec, dělá i Syn.



Re: Proč nejsme římskými katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 05. prosinec 2010 @ 16:38:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když Spasitel vybíral z učedníků sbor apoštolů, postavil Petra na první místo, jak je už vidět ze seznamů v evangeliích.

Jemu také projevoval zvláštní důvěru: Bydlel v jeho domě (Mk 1,29), z jeho loďky kázal (Lk 5,3), za něj zaplatil chrámovou daň (Mt 17,24-27).
Petr to také tak chápal a podle toho jednal. Tak např. se za všechny zeptal:My jsme opustili všechno..." (Mk 10,28), jménem všech vyznal: "Ty jsi Mesiáš, Syn živého Boha..." (Mt 16,16). proto nikomu nebylo divné, že ho Pán vyvolil za svého zástupce: "Ty jsi Petr - Skála - a na té skále zbuduji svou církev" (Mt 16,18), a po svém zmrtvýchvstání jako Dobrý pastýř nenechal své stádo v nejistotě, kdo ho dále povede, ale ze všech lidí ustanovil právě Petra pastýřem (J 21,15).

Petr byl povahy otevřené a vznětlivé, v první chvíli odvážné, ale pak někdy kolísavé. To je vidět i z toho, že zapřel Krista. Ale o letnicích Duch svatý dokonal v Petrovi vnitřní proměnu, takže se hned nebojácně ujímá vedení církve a hájí Krista i věřící před židovskou veřejností, jak o tom vypravuje první část Skutků.

Jeho pobyt v Římě i mučednická smrt jsou nade vší pochybnost dokázány.
Petr byl prvním biskupem města Říma, jak ukazují staré záznamy o papežích a zprávy církevních spisovatelů z prvního a druhého století.
Tak už sv. Klement Římský (kolem r.95) píše Korinťanům o tom, že sv. Petr působil v Římě a podstoupil tam mučednickou smrt. Byl ukřižován za císaře Nerona, a to na Vatikánském vrchu, přesně tam, kde stojí nynější chrám sv. Petra.



Stránka vygenerována za: 0.78 sekundy