Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 414 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475466
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Vzdělávejme se v Písmu.
Vloženo Neděle, 12. prosinec 2010 @ 18:41:00 CET Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal oko

Radio Proglas vysílá bez reklam.


V desátém pořadu vzdělávacího cyklu Úvod do christologie probírá prof. Ctirad Václav Pospíšil stále ještě Tajemství Ježíše Krista v Písmu. Nyní se věnuje Ježíšovým zázrakům a jeho vědomí vlastní synovské identity, Ježíšovu poslání a veřejnému působení. Premiéra pořadu je v pondělí 13.12.2010 v 16 hodin. Repríza v neděli 19.12. 2010 v 10.30 hodin.
V monografii "Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel" vydané nakladatelstvím Krystal OP a Karmelitánským nakladatelstvím můžeme téma desátého dílu vzdělávacího cyklu Proglasu sledovat od 97. strany.
Pro ilustraci jen krátkou citaci: 

II.2.7.           Ježíšovy zázraky V evangeliu nacházíme jeden velmi výmluvný Ježíšův výrok:
Běda ti, Chorazim, běda ti, Betsaido! Kdyby se byly v Týru a Sidónu dály takové mocné skutky jako u vás, dávno by byli oblékli žíněný šat (…). Neboť kdyby se byly v Sodomě udály takové mocné skutky jako u vás, stála by podnes (Mt 11, 21-23: srov. Luk 10, 13-15).“
Nezdá se pravděpodobné, že by povelikonoční komunita, která věřila v Ježíše jako Pána, vložila do Mistrových úst slova svědčící o neúspěchu jeho působení. Rovněž forma výroku svědčí ve prospěch jeho autenticity. – Ježíš konal mimořádné skutky. Svatopisci je označují jako mocné činy, znamení, skutky, méně často pak divy, udivující činy. Tyto mocné činy vyžadují víru, protože představují znamení, jež lze rozpoznat jedině ve světle víry. Jednalo se o předvelikonoční víru v to, že skrze Ježíše působí Boží moc. Zázraky tedy mají funkci reálného znamení. Reálného proto, že Ježíšův čin nejen ukazuje na cosi jiného, ale také spásu – záchranu . Jedná se tedy o pravý průlom eschatologické plnosti spásy do nynějšího času. Království je přece již přítomno, i když ještě nedosáhlo své definitivní realizace.

U synoptiků, kde se setkáme s celkem asi dvaceti zázraky, jde o naplnění příslibů Starého zákona, o znamení blízkosti Božího království a spásy, která se týká nejen duchovního rozměru (obrácení, víra), ale také tělesné schránky člověka, o znamení Ježíšova vítězství nad silami temnot. Řada zásahů ve prospěch nemocných ukazuje Muže z Nazareta jako člověka cítícího s druhými a žijícího pro druhé. Zázraky konečně stvrzují Ježíšovu mimořádnou autoritu, která přivádí věřícího k hlubšímu poznání osobní identity původce mocných činů. V Janově evangeliu se setkáme se sedmi zázraky, které jsou znameními mířícími přímo k Ježíšově osobě ( například rozmnožení chlebů dokládá, že Ježíš je pravým chlebem života, uzdravení slepého ukazuje, že Ježíš je světlo světa, vzkříšení Lazara stvrzuje, že Ježíš je vzkříšení a život. Lze tedy říci, že zatímco u synoptiků mají zázraky přednostně soteriologický rozměr, u Jana převažuje v jejich užším slova smyslu christologická dimenze. Ježíšova solidarita s trpícími nespočívala pouze v uzdravování, které by ho nic nestálo. On je Služebníkem Hospodinovým, který na sebe bere naše bolesti, nemoci a také naše provinění, jak to skvěle vystihl zhruba pět století před Kristovým narozením druhý Izaiáš:
Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolesti (…). Byly to však naše nemoci , jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je zraněn, ubit od Boha a pokořen. Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni (Iz 53, 4-5).“
Ježíš zemřel na kříži šestého dne v týdnu, tedy v pátek, a v sobotu pak jeho tělo leželo v hrobě. Uzdravování v sobotu by tak naznačovalo, jaká je budoucí cena a tím pádem také hodnota těchto uzdravení. Podle toho, co tvrdí Matouš a Marek, byla to právě praxe sobotních uzdravení, která představovala významnou pohnutku Ježíšových odpůrců k tomu, aby se ho snažili fyzicky zlikvidovat (srov. Mt 12, 9-14: Mk 3, 1-6).

II.2.7.10.         Ježíšovo vědomí vlastní jedinečné synovské identity „Tato otázka představuje jeden z klíčových bodů celé novozákonní christologie, protože na souvislosti mezi „Ježíšovou christologií“ a následnými vyjádřeními jeho tajemství závisí, zda má naše víra reálný základ.
Celé apoštolské hlásání se zakládá na přesvědčení o Ježíšově vědomí, že je Synem, kterého Otec poslal. Bez tohoto Ježíšova vědomí by pozbyla jakéhokoli smyslu nejen christologie, ale i celá soteriologie.“

II.2.7.11.         Ježíšovo poslání a dvě fáze jeho veřejného působení Z teologického hlediska můžeme o Ježíšově poslání hovořit ve dvojím smyslu. Jednak tím způsobem lze označovat jeho veřejné působení a úlohu, kterou naplňoval, jednak se může jednat o poslání Syna, které začíná aktem vtělení. První z uvedených významů slova „poslání“ představuje projev onoho druhého.

Událost proměnění na hoře představuje určitý mezník v celém Ježíšově veřejném působení.

Podobná témata

Studijní materiály

"Vzdělávejme se v Písmu." | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vzdělávejme se v Písmu. (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Neděle, 12. prosinec 2010 @ 20:58:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán Ježíš konal mimořádné mocné činy. On je pravým chlebem života a světlem světa. Pán Ježíš je vzkříšení a život, jeho jizvami jsme uzdraveni. Pán Ježíš cítil s druhými a žil pro druhé. Amen



Re: Vzdělávejme se v Písmu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 13. prosinec 2010 @ 08:35:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Nepletou si oko "spásu" a "vykoupení"?



Stránka vygenerována za: 0.46 sekundy