poslal demagog Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům, dávným, těm, kdo byli na počátku... Matouš 5, 21
Já vám však pravím... Matouš 5, 22
Ale vám, kteří slyšíte, pravím... Lukáš 6, 27
Nikdo
neutrhne záplatu z nového šatu a nepřišívá ji na starý šat; jinak i
nový roztrhne a ke starému se záplata z nového nebude hodit. A nikdo
nedává mladé víno do starých měchů; jinak mladé víno měchy roztrhne,
samo vyteče a měchy se zničí. Ale mladé víno se dává do nových měchů, a
obojí zůstane zachováno. Lukáš 5, 35nn
Ježíš odpovídá i na otázku položenou v subjetku tohoto článečku.
V jaké autoritě promlouvá Ježíš Kristus Učení na hoře? Mějme to na
mysli, když budeme přemýšlet nad dnešním tématem, je to důležité. Ježíš
Kristus neučil v autoritě nižší než autorita Mojžíšova, dokonce se Jeho
autorita ani nerovná autoritě Mojžíšově. Kristus toto vše říká v
autoritě toho, kdo je roven tomu, s kým rozmlouval Mojžíš. V autoritě
rovné Bohu Otci. Slova, nad kterýma se společně již docela dlouhou dobu
zamýšlíme, vyslovuje Sám Zákonodárce. Jedinný, kdo může kodifikovat,
novelizovat, rušit a přidávat ke Zákonu. Řečeno nepřesně...
... řečeno nepřesně. Neboť žádné, ani to
nejmenší, přikázání nebylo zrušeno, nýbrž je obsaženo, naplněno, ve
Smlouvě Nové, v Ježíši Kristu. K tomu nám promlouvá podobenství
zaznamenané v Lukášově evangeliu, v páté kapitole. Ježíš zde názorně
ukazuje, že s ním přichází Nová Doba. Že Bůh chce po křesťanech Nové
Smlouvy něco jiného, než chtěl po jejich předchůdcích, po židech Smlouvy
Staré. Tyto dvě věci nelze smíchat dohromady. Nelze sešít díru na
starém hadru látkou vypáranou z nového obleku, koupeném v luxusním
obchodě za třicet tisíc korun. Neboť obojí ztrácí hodnotu. Také nové
víno se starým měchem nejde dohromady, neboť nové víno ničí starý měch.
Stejně tak musíme od sebe oddělovat to, co Bůh chce "po předcích" a
tím, co chce po těch lidech, kteří "slyší Ježíše Krista." Učení na hoře
není směrováno dávným, předkům, otcům, těm z počátku židovského národa.
Tedy židům staré smlouvy. O tom, co bylo řečeno jim, Kristovi posluchači
"slyšeli." Všimněme si, že Kristus zde neříká, že to, co bylo určeno
pro předky, bylo špatné, nedobré, že to nebylo od Boha. Nic takového.
Nezpochybňuje Božský původ Staré smlouvy. Ale dnes, dnes nastala doba
nová, doba nové látky, doba mladého vína.
Přichází doba Nové Smlouvy. Ježíš Kristus nepřinesl nějakou Novou Smlouvu, On SÁM JE touto
Novou Smlouvou. Vše, co tedy říká, patří ke Smlouvě Nové. Učení, kázání
na hoře, je určeno těm, "kdo jej slyší." To nejsou židé Staré Smlouvy.
Jen křesťan Nové Smlouvy slyší Kristův hlas, z Milosti Boží skrze Ducha
Svatého. Slyšet neznamená jenom vnímat zvuk. Ale vnímat a přijímat
obsah. Rozumět jej. Nechat se jím proměňovat a občerstvovat.
A co my? Co ty, milý čtenáři, milá čtenářko. A co já? Slyšíme Ježíše Krista? Anebo jenom zvuk Jeho slov?