Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 419 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463580
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Lazar a peklo
Vloženo Sobota, 19. únor 2011 @ 16:47:02 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal kabrtdaniel

Je to skutečně vhodný argument k podpoře nauky o pekle?

Lazar a peklo (L 16,19-31) Často je zastáván názor, že v této pasáži je třeba brát Ježíšova slova doslovně. Nicméně jazyk a uspořádání jsou velmi obrazné. Proto je nutno vidět příběh jako podobenství, vlastně každý výjev v tomto příběhu by jinak odporoval učení Bible. Podobenství je tudíž určeno k tomu, aby vůdcům Izraele sdělilo duchovní pravdy. Izraelský národ byl u Boha ve velké přízni coby „depozitář“ jeho pravdy. Měl sloužit jako světlo pohanům a vést pohanské národy k tomuto jedinému zdroji živé vody. Proto byl umístěn na křižovatku mezi velké národy a jejich obchodních cest té doby. Ale na místo naplnění svého poslání se vůdcové stali slepými fanatiky a sobci, kteří si nárokovali spasení pouze pro sebe. Zatímco se pyšnili svou jedinečností, přebírali pohanská učení ohledně posmrtného života. Dělali to vždy s tou domněnkou, že je ke vstupu do nebe opravňuje jejich status. Ježíš tyto názory kritizoval a vyprávěním příběhu boháče a Lazara touto životní filozofií otřásl od samého základu.                 


Bohatý muž představuje v podobenství židovský národ, který byl bohatý v duchovní pravdě a chudý muž představuje pohany. Bohatý muž byl „oblečen“ poznáním Krále králů (purpur je barva královského majestátu L 16,19) a prostředkem k dosažení spravedlnosti (bílé plátno/kment Zj 19,8). Pohan byl pokrytý vředy, které představují hřích (Iz 1,6), ale v jeho nemoci mu nebyla poskytnuta žádná pomoc. Ve skutečnosti mu byly odepřeny i ty drobty, které spadli z duchovního stolu bohatého muže. Ježíš toto pokrytecké a sobecké chování vysoce postavených židů káral. Podobný postoj zaujal Ježíš také ve svém jednání s kananejskou ženou (Mt 15,21-28), která také žádala o drobty ze „stolu bohatého muže“. Při tomto setkání byli zmíněni i psi a posloužili jako další obraz pohanů, neboli těch, kteří nepatřili automaticky k vyvoleným. Učedníci tehdy žádali Ježíše, aby ženu poslal pryč, čímž ukázali, do jaké míry učení zákoníků ovlivnilo jejich úsudek.                 

Vyprávěním podobenství Ježíš obrací pozornost židovských vůdců k vrcholu poučení tím, že boháče umístí do „pekla“ a „chudáka“ do „Abrahamova lůna“. Celá 23. Kapitola Matouše běduje nad fanatickými názory zákoníků a farizejů a poskytuje odpověď, pokud jde o to, proč se postavení boháče a chudáka zdánlivě obrátilo naruby. Kromě toho dostali učedníci lekci o tom, že stav a společenské postavení nejsou zárukou spasení. Byla tak připravena cesta, která učedníkům umožní rozejít se s tradicí a mocně kázat evangelium Židům stejně jako pohanům. V jádru židovských názorů bylo sobectví, ale Bůh žádal obrácení, a aby „milovali bližního svého jako sebe sama“.                 

Další otázkou, které se podobenství věnuje, je přílišné spoléhání se lidí na svůj rodokmen. Židé si chlubivě nárokovali Abrahamovo otcovství (J 8,39), ale v podobenství nebyl „Otec Abraham“ schopen bohatému muži nijak pomoci. Nový zákon uvádí, že ti, kdo jsou v Kristu, jsou Abrahamovým potomstvem (Ga 3,29) a Kristus přišel, aby uzdravil zraněné a sklíčené. Jsou to jen ti, kteří si uvědomují svou vlastní chudobu a potřebu Krista; ti mohou získat Kristovo požehnání. V Blahoslavenstvích (Mt 5,1-12) jsou to chudí v duchu, plačící, tiší, hladoví a žíznící po spravedlnosti, kdo mohou být nasyceni a dojít k milosrdenství. Jinými slovy, musí člověk, aby byl naplněn, vzít na vědomí svou duchovní chudobu, cítit smutek nad svými hříchy, podstoupit změnu charakteru s touhou po Kristově spravedlnosti.                 

Učení založené na tradici je další věcí, kterou Ježíš vytýkal. V Mt 15,1-9 Ježíš zakoníky a farizeje varuje, že svou tradicí ruší Boží slovo. V podobenství o boháči a Lazarovi není prostor pro jakoukoliv šanci po smrti. Velká propast je „utvrzena“ (PBK) a boháčovi je zamítnuta prosba o varování jeho bratrům. Důvodem je, že mají Mojžíše a proroky, čili opsané Boží slovo. Pokud nepřijmeme učení Bible, pak by i poselství od mrtvých bylo pro naše spasení zbytečné.                 

Každý výjev, jak jej podobenství rozvíjí, sděluje duchovní pravdu, která je v protikladu k postojům tehdejších židovských vůdců. Snaha některých vykladačů brát podobenství doslovně, aby tak byla podpořena nauka o pekle, naprosto ruší záměr a poselství tohoto příběhu.                 

Podle Bible je smrt stavem nevědomého spánku. To neznamená, že v nebi není záznam o zesnulých věřících. Bůh má o nás lidech dokonalý záznam, a když umírají věřící, povstanou při vzkříšení s nesmrtelnými těly a s charakterem, který si utvořili pod vedením jeho posvěcující moci. Biblický záznam o smrti není ani zdaleka zneklidňující. Je utěšující. Naši předci nesledují každou naši chybu a necítí bolest při každé naší špatné volbě. V blažené nevědomosti probíhajících událostí budou spát až do dne vzkříšení. Pokud se s těmito biblickými zásadami ztotožníme, pak klamná síla falešných zázraků a přízraků nad námi nebude mít žádnou moc a my budeme lépe připraveni obstát ve střetu s bludy.

Podobná témata

Zamyšlení

"Lazar a peklo" | Přihlásit/Vytvořit účet | 66 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Sobota, 19. únor 2011 @ 17:13:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To není argument ale jeden z přímých biblický důkazů. Boháč byl v pekle a Lazar v očistci odkud ho potom vyvedl Ježíš. Předpokládám že kdyby šlo o podobenství tak by mohly být použity symbolické osoby a jejich vlastnosti jak říkáš ale pochybuji že by Ježíš mluvil o Pekle a o Lůně Abrahamově kdyby nic takového neexistovalo a kdyby to bylo tak jak věříš. Ty bys snad vykládal v sobotní škole dětem vymyšlené podobenství o tom co prožívají hříšníci a spravedliví po smrti ? 



Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 19. únor 2011 @ 17:49:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."V blažené nevědomosti probíhajících událostí budou spát až do dne vzkříšení."...


Už by bylo dobré se z té blažené nevědomosti raději probudit. Apoštol Pavel se těší na smrt, na to být spolu s Kristem a nikoli na blaženou nevědomost spánku! Jsem skutečně přímo šokován, jakým "kravinám" lidé dokáží věřit!

(Fp 1,21-24)
Neboť žít - to je pro mne Kristus, a umřít - to je zisk.
Jestliže však pro mne život v těle znamená plodnou práci, pak nevím, co si vybrat,
neboť mě přitahuje obojí. Mám touhu odejít a být s Kristem, což je zdaleka nejlepší;
ale zůstat v tomto těle je potřebnější kvůli vám.


Cožpak zde neučí evangelium jasně, že když křesťan zemře, setkává se s Kristem a zůstává u něho v nebi?

A Kristus je v nebi, po Boží pravici! (Sk 7,55-56).



Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 19. únor 2011 @ 17:51:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Danieli,

budu teď reagovat, jak jsem ti napsal jinde a to tak, že tě budu citovat a pak to okomentuji.

Nicméně jazyk a uspořádání jsou velmi obrazné. Proto je nutno vidět příběh jako podobenství, vlastně každý výjev v tomto příběhu by jinak odporoval učení Bible.

Obraznost vyprávění neznamená sama o sobě, že se jedná o podobenství. Podobenství jsou v evangeliích pisatelem evangelia i Pánem uvedena vždy tak, že je jasné, že se jedná o podobenství - "Království Nebes je podobné ...", "tehdy tomu bude tak, jako když ..." apod. - viz Mt 13, Mk 4, L 8, 12, 13 a další kapitoly. Příběh o bohači a Lazarovi však začíná "Byl jeden bohatý člověk, ..."

Bohatý muž představuje v podobenství židovský národ, který byl bohatý v duchovní pravdě a chudý muž představuje pohany.

To je čirá lidská dedukce, nemající v Písmu žádné potvrzení. Už proto, že boháč i Lazar byli oba Židé a příběh je pro Židy, nikoli pro pohany.

Vyprávěním podobenství Ježíš obrací pozornost židovských vůdců k vrcholu poučení tím, že boháče umístí do „pekla“ a „chudáka“ do „Abrahamova lůna“.

To je také špatně - oba byli v podsvětí, které má však dvě oddělení: 1) potěšení/ráj/Abrahamovo lůno, na němž byl Lazar a 2) soužení, nazývané peklo, kde byl boháč, který viděl Lazara, což značí, že byli oba na jednom "místě", ale mezi nimi byla pro člověka nepřekonatelná propast.

To, co píšeš v dalších třech odstavcích, se dá akceptovat - tedy kromě toho, že se jedná o podobenství - a příběh měl být jistě ponaučením Židovským vůdcům, farizeům a zákoníkům.

Každý výjev, jak jej podobenství rozvíjí, sděluje duchovní pravdu, která je v protikladu k postojům tehdejších židovských vůdců. Snaha některých vykladačů brát podobenství doslovně, aby tak byla podpořena nauka o pekle, naprosto ruší záměr a poselství tohoto příběhu.

Příběh nepodporuje žádnou nauku, nýbrž zmiňuje a popisuje konkrétní místo, kam jdou všichni zesnulí, ať ti v Pánu, tj. věřící-živí, tak i nevěřící-mrtví, jemuž se nevyhne (až na výjimky) žádný člověk, který zemře. A smyslem toho příběhu je právě to, aby si lidé uvědomili, co následuje po smrti.

Podle Bible je smrt stavem nevědomého spánku. To neznamená, že v nebi není záznam o zesnulých věřících. Bůh má o nás lidech dokonalý záznam, a když umírají věřící, povstanou při vzkříšení s nesmrtelnými těly a s charakterem, který si utvořili pod vedením jeho posvěcující moci. Biblický záznam o smrti není ani zdaleka zneklidňující. Je utěšující.

Tohle tvrzení je poněkud mimo. Věřící v Krista nespatří a neokusí smrt! A charakter, který budou po vzkříšení mít, si neutvořili sami, ale utvořil jej v nich božský/Kristův život. Příběh na druhou stranu poukazuje na důležitou skutečnost: totiž, že po smrtí těla už člověk nemá šanci cokoliv změnit ani ve svém životě ani v životě těch, kteří zůstali na zemi. Ve stavu, v jakém zemřel, bude také věřící člověk vzkříšen z mrtvých - viz podobenství o moudrých a pošetilých pannách (Mt 25).

Naši předci nesledují každou naši chybu a necítí bolest při každé naší špatné volbě. V blažené nevědomosti probíhajících událostí budou spát až do dne vzkříšení. Pokud se s těmito biblickými zásadami ztotožníme, pak klamná síla falešných zázraků a přízraků nad námi nebude mít žádnou moc a my budeme lépe připraveni obstát ve střetu s bludy.

No comment - kvůli otřesné úrovni těchto tří souvětí bez jakéhokoliv duchovního potenciálu!

Tož tak.

willy




Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 19. únor 2011 @ 18:10:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle rabínského učení zemřelí spravedliví Starého zákona odcházeli na místo zemřelých (šeol, hádes, peklo - znamená to samé. Je to peklo v úplně jiném významu, než místo věčného zavržení ). Židé ani tehdy, ani dneska nevěří, že člověk po smrti nic neví, že "spí". To je skutečně fantas.


Duchové zemřelých byli docela při vědomí a očekávali Mesiáše.
Každý člověk totiž potřeboval Mesiáše, nikdo se nemohl za vlastní spravedlnost dostat do nebe. Pán Ježíš popisuje Abraháma i Lazara právě v tomto šeolu, v místě mrtvých.

Na příkladu trpícího boháče ukazuje skutečně na Očistec.
Zcela zavržený člověk by totiž byl natolik zlý, že by se nestaral o osud svých bratrů, nesnažil by se jim pomoci a je varovat, naopak by jim přál, aby skončili v utrpení stejně jako on.


Pán Ježíš po své smrti na kříži, když bylo jeho tělo uloženo do hrobu, tak také nebyl v žádném "stavu nevědomého spánku", ale přišel do šeolu, na místo mrtvých (vězení) a zvěstoval těmto duchům zemřelých radostnou zprávu o jejich vysvobození, že jim otevřel nebe.

Vždyť i toto je součástí creda církve: sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých ...

(1 Pt 3,18-20)
Vždyť i Kristus jednou trpěl za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás přivedl k Bohu. Byl usmrcen v těle, ale obživen v Duchu,
v němž také přišel a kázal duchům ve vězení,
kdysi neposlušným, když jednou za Noémových dnů Boží trpělivost vyčkávala, zatímco se stavěla archa, v níž bylo jen několik (to jest osm) duší zachráněno skrze vodu.



A Jak by mohl Kristus na hoře hovořit s Mojžíšem? Vždyť podle tebe by i Mojžíš měl někde spokojeně chrnět až do soudného dne!



Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 20. únor 2011 @ 09:29:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Musím se usmívat nad tím,  jak nás zaměstnává představa pekla nebo nebe.  Možná se dokážeme kvůli tomu i pohádat, ale co je to platné. Pravda je jen jedna. A v Božím Slově máme  věty, které mohou se vykládat různými způsoby. Po peklu netouží nikdo. Některým někteří přejí peklo  a jiným nebe, ale rozhodující je vůle Boží a jen Bůh to tajemství zná. Člověk dokáže vše zneužít a zneužívá i tato tajemství. Probouzení a volání duchů zemřelých bylo už ve Starém zákoně hřích. Saul na to doplatil. Dějiny lidské civilizace jsou něco strašného. Někteří prožívali či prožívají „peklo“ už na Zemi.


Pojem očistec není snad z Bible. Vymyslela si ho církev a také z něho bohatla. Podobně jako z prodávání odpustek.. Svatí apoštolé, kdyby byli nyní při vědomí, by museli se strašně trápit při pohledu na to, co stalo s jejich církví. Vraždy a zabíjení, pronásledování  a mučení těmi, kteří naopak  měli šířit milujícího  Krista. A tak si říkám, pokud tito svatí jsou někde při vědomí a dívají na Zemi, tak jim tu existenci vůbec nezávidím. Je to jen samé trápení při pohledu na Zemi. Proto věřím, že nevědí nic a také čekají na vzkříšení a definitivní konec zla. Říkám si, že něco podobného by se odejhrávalo v nebi, kdyby Bůh nevyhnal Satana a  anděly, kteří jím byli svedené, na Zem. Tady leží někde logika zla a dobra. Vždyť člověk byl stvořen podle Božího modelu, proto jsme Boží děti, pokud je v nás Kristus a Duch Boží. A proto ten boj proti nám a zneužívání všeho, co se jen zneuřít dá. Bůh to však vítězně ukončí.


Já považuji důležité to, abych byl připraven na den druhého příchodu Ježíše Krista. Ten den se rozhodně blíží. Co se stane,  je v Bibli dobře popsáno. Možná se ho dožiju, možná ne. Důležité však je, mít Krista a lásku k Bohu ve svém srdci.






Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 20. únor 2011 @ 09:35:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kristus Pán v tomto podobenství navazuje na tehdejší lidové představy o záhrobní říši:  dobří i špatní se dostanou po smrti na stejné místo, ale do rozličných oddělení. Proto zde v podobenství může rozmlouvat boháč s Abrahámem. Ve Starém zákoně měli ale lidé ještě jen velmi nedokonalé poznání Boha, znali jen dva krajní stavy - spásu a zavržení, zdaleka nechápali velikost Boží lásky a milosti.

Teprve novozákonní zjevení nás jasně poučilo o posmrtném životě: zavržení budou navždycky v pekle, kde je oheň, pláč, skřípění zubů a tma. (Mt 3,12; Mt 5,22; Mt 5,29-30; Mt 8,12; Mt 13,42-50; Mt 18,8; Mt 25,41; Mk 9,43-48; L 3,17; atd. atd.
- kdežto na spravedlivé čeká věčný život u Boha jako odměna, kde budou zároveň s Kristem (Mt 19,28; Zj 3,21).
Také nám Kristus prozradil, že pro ty, kdo nemají hřích proti Duchu svatému, existuje i po smrti (v budoucím věku)  jakýsi způsob očištění od hříchů (Mt 12,32).



Původně jsem zamýšlel alespoň některé z  vás tou zmínkou o boháči v očistci jen trochu pošťouchnout, vyprovokovat vás k přemýšlení.

Vždyť ani v katolických výkladech jsem nenašel žádnou zmínku, která by spojovala utrpení tohoto boháče konkrétně s očistcem.


Ale všimněte si boháčova skutku lásky k bližním: A on řekl: 'Prosím tě tedy, otče, abys ho poslal do domu mého otce,
neboť mám pět bratrů. Ať jim svědčí, aby i oni nepřišli do tohoto místa muk!'



Cožpak je možné, aby člověk, který projeví ve svém utrpení takovou lásku druhým, mohl být zatracen navěky? 
Už jen pro tento skutek lásky by mu Bůh odpustil jeho hříchy.

(1 Pt 4,8)
Především však mějte jedni k druhým horlivou lásku, neboť láska přikryje množství hříchů.

Nebyl - li boháč ve věčném zatracení a přesto trpěl, kde tedy byl?





Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 20. únor 2011 @ 10:21:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko píše:
Původně jsem zamýšlel alespoň některé z  vás tou zmínkou o boháči v očistci jen trochu pošťouchnout, vyprovokovat vás k přemýšlení. Vždyť ani v katolických výkladech jsem nenašel žádnou zmínku, která by spojovala utrpení tohoto boháče konkrétně s očistcem.

...vďaka za štuchanec, som rád že uznávaš že boháč z podobenstva nebol v očisci, veď ani katolicizmus o tom nehovorí a to už je ,,pádny argument,,...

Okov ďalší argument očisca je rovnako úsmevný ako ten predtým:
Ale všimněte si boháčova skutku lásky k bližním: A on řekl: 'Prosím tě tedy, otče, abys ho poslal do domu mého otce,
neboť mám pět bratrů. Ať jim svědčí, aby i oni nepřišli do tohoto místa muk!'
Cožpak je možné, aby člověk, který projeví ve svém utrpení takovou lásku druhým, mohl být zatracen navěky? 
Už jen pro tento skutek lásky by mu Bůh odpustil jeho hříchy.

...to je evajelium podľa oka, neveriaci človek v podsvetí prejaví ľútosť a Boh mu za to odpustí...
...nie je to náhodou tak, že boháč nie je v očisci, ani v pekle tak je v neutrálnom mieste a čaká na súd Boží....po súde pôjde do pekla a tam bude plač a škrípanie zubani, tam nebude žiadna ľútosť ale večné oddelenie ad Boha...

ivanp



Re: Lazar a peklo (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 20. únor 2011 @ 12:21:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Diskuze pod článkem je tak hrůzná, že jsem si musel přečíst i článek. Líbí se mi. Celkem dobře vyjadřuje, o co v příběhu jde. Snáží se o poctivý biblický výklad a nehledá, co najít v příběhu nejde. Je to určité pokračování dalších Ježíšových příběhů na téma: První budou poslední. A až poslední budou první, nepůjde už nic změnit. Máte Bible, tak si je čtěte.
Kábrtedanieli, pochvala.



Stránka vygenerována za: 0.45 sekundy