Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 235, komentářů celkem: 429551, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469916
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD
Vloženo Neděle, 10. duben 2011 @ 23:33:00 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

V nedávné debatě týkající se otázky, která je i nadpisem tohoto článku, jsem byl opakovaně upozorněn na tento článek, který vyšel v časopise Zápas o duši. Předpokládám, že autor se asi vyskytuje i na portále GS, a současně vidím, že mnozí v něm nacházíte oporu. Rád bych se nad tím článkem kriticky zamyslel a ukázal, proč věřím, že odpověď na otázku v názvu článku je ANO.

Úvodní poznámka


Upozorňuji, že se zabývám otázkou, jestli nás Písmo informuje o tom, že je Boží vůlí, aby všichni lidé (doslova všichni) došli spásy. Nijak nerozebírám otázku, zda-li tomu tak bude. Nejprve uvedu jednu ze základních pasáží, které se autor článku bohužel nevěnuje a následně se budu věnovat článku samotnému. V případě Nového zákona v textu uvádím vlastní co nejdoslovnější překlad.

Kolosanům 1,15 až 20

Který (z kontextu plyne, že se mluví o Kristu - pozn. ssns) je obraz (ikona) Boha neviditelného prvorozený veškerého stvoření, protože v něm je stvořeno vše v nebesích (nebi) a na zemi, to neviditelné i neviditelné, ať už trůny nebo panstva nebo vlády nebo autority. Vše skrze něj a pro něho je (bylo) stvořeno. A on je přede vším a všechno spolu s ním stojí (drží pohromadě). A on je hlava těla církve. On je prvorozený (počátek) z mrtvých, aby se ve všem mohl stát tím, kdo má prvenství, protože v něm se zalíbilo veškeré plnosti přebývat a skrze něj usmířit vše se sebou a způsobit pokoj skrze krev kříže jeho - skrze něj (usmířit) ať už to na zemi nebo to v nebesích.

Autor článku se opakovaně věnuje významu řeckých slov. V této pasáži zatím můžeme ponechat stranou, znamená-li řecké pas vždy "vše". Dvakrát se tu setkáváme s idiomem "vše na nebi a na zemi", který jednoznačně a nezpochybnitelně znamená naprosto vše. S tímto idiomem se setkáváme v Bibli opakovaně. Poprvé hned v prvním verši, tj. Gn 1,1 - tento verš je nutné číst jako "stvořil vše existující". Povšimněme si, že apoštol si tu dává opravdu záležet, aby bylo zřejmé, že svým "vše v nebi a na zemi", myslí opravdu vše, neboť dodává i další způsob kompletního výčtu - viditelné i neviditelné.

Autor ukazuje svoji neznalost jazyků

Kralická čeština

Je smutné, když se někdo odvolává na kralický překlad, kterému nerozumí. Cituji: "Kraličtí překladatelé tomuto slovu pas rozuměli dokonale, proto jej v překladu z roku 1613 přeložili jako všelijací. Když si přečteme z původní Bible kralické 1 Tm 2,1–6, tak nabudeme úplně jiného dojmu, ‚všichni bez výjimky‘ nás ani nenapadnou."

Nenapadnou, protože k tomu, aby nás napadli, musíme nejprve rozumět jazyku. "Všelijaký" totiž znamená totéž jako "veškerý, každý" (doporučuji koupit si Biblický slovník od p. Novotného).

Hebrejština a řečtina

Hebrejské olam se do řečtiny překládá jako aión a aiónios. Ani jedno ze slov nenese obsahový význam věčnosti. Je-li tu spojitost s trváním času, pak je vždy rozhodují podmět (předmět), ke kterému se slovo vztahuje. Je to podobný případ jako slova velikost a veliký. Veliká myš je menší než malý slon. Velikost myši a slona jsou jinak veliké. Starý pes je ve věku, kdy budeme mluvit o mladém člověku atd. Autor zcela manipulativně volí odvolávku na pasáže, kde se mluví o "věčnosti" Áronovského kněžství (Ex 40,15), Velikonoc (Ex 12,14), chrámových obřadů (Ex 27,12) a Soboty (Ex 31,16-17). Kdyby byl aspoň trochu upřímný, uvedl by obrovskou spoustu odkazů, kde předmětná slova jednoznačně nemají absolutně žádný vztah k věčnosti, protože časové trvání je určeno předmětem. A tak např. v Jon 2,6 se dočteme, že byl ve velrybě "na vždy", tj. tři dny (Jon 1,17). Otroci mají sloužit svým pánům "navždy", tj. do konce jejich života (Ex 21,6). Naprosto stejný případ "věčnosti" vztahu otroctví a věčnosti najdeme i ve Fil 1,15. 

Bůh si nepřeje, aby někdo zahynul

Myslím, že už Kol 1,15-20 by mělo stačit k tomu, aby člověk viděl, že Bůh si přeje spásu všeho, tj. všech lidí. Autor se nás neustále snaží přesvědčit, že řecké slovo pas nemusí vždy znamenat opravdu naprosto všichni/všechno. Považuji to zbytečné, neboť je to očividné. V žádném případě však nelze tvrdit, že pas nikdy neznamená naprosto vše. Autor si je toho vědom a ujišťuje nás, že "tento význam se vyskytuje jen výjimečně." Bohužel jaksi opomenul zmínit případ, kdy tomu tak opravdu je a kdy se to dokonce vztahuje k tématu. Oním veršem je 2Pt 3,9b:"(Pán) nechce, aby kdokoli (někdo) zahynul (byl ztracen), ale chce, aby všichni dospěli k pokání (tj. změně smýšlení)."

Tady nás nijak nemusí zajímat, co přesně myslel apoštol slovem "všichni", protože jeho obsah je naprosto zřetelný z první části výroku. Podle Písma stojí před člověkem dvě možnosti, a to sice "věčný" život a zánik, smrt, odsouzení. Pokud nás tu apoštol ujišťuje, že Pán nechce, aby kohokoli/někoho potkala druhá možnost, pak je zřejmé, že "všichni" v druhé části znamená "naprosto všichni". V podobném duchu pak mluví i např. Ez 18,16.

Ad 1 Tm 2,1-6

Souhlasím s tím, když autor píše:"Biblické verše tedy musí být vždy vykládány v kontextu. Vytržené verše z kontextu jsou jen polopravdou, svádí a zavádějí zmatek mezi upřímné věřící." Sám však z kontextu vytrhává. Je samozřejmě pravdou, že je možné, že "všichni lidé" nemusí nutně znamenat opravdu všichni, ale vzhledem k výše uvedeným příkladům je zřejmé, že je zde správné číst a rozumět výhradně "naprosto všichni". 

Za koho zemřel Kristus?

Autor správně dovozuje, že:"jestliže všichni lidé v 1 Tm 2,4 znamená všechny, bez výjimky, potom kontext diktuje, že Ježíš Kristus v 1 Tm 2,6 dal sám sebe jako výkupné také za všechny, bez výjimky, za každého člověka, který kdy žil, žije nebo bude žít." Ale autor prokazuje neznalost základních věcí Evangelia. Písmo nám totiž neříká, že podmínkou spásy není "jen" to, že Kristus zemřel za hříchy člověka. Spása spočívá v tom, že tomu člověk uvěří, že tuto nabízenou milost přijme. Pokud někomu z vás způsobím škodu a jeho Syn mi nabídne škodu vyrovnat a já to odmítnu, zůstanu nadále dlužníkem. Kristův kříž je dostatečná úhrada škody (hříchu) pro každého. My máme dvě možnosti. Pokud tento fakt ve víře přijmeme, pak za nás bylo plně zaplaceno. Pokud ji odmítneme, pak za nás v jeho krvi zaplaceno nebylo. Každý z nás stane před Pánem. Někteří se budou moci pochlubit Kristem (díky tomu, že uvěřili, stali se svatými a Boží spravedlnost byla uspokojena na kříži), jiní, kteří milost kříže odmítnou, budou se muset pochlubit sebou samými.

Závěrem

Jsem si vědom, že kořenem kalvinismu je chválihodná snaha naprosto popřít jakoukoli spoluúčast člověka na spáse. Ano, spása je z milosti. Písmo nás opakovaně ujišťuje, že jedinou podmínkou z naší strany je uvěřit. Překrucovat však kvůli tomu Písmo mi přijde krajně nepatřičné. Pokud si Pán nepřeje, aby byl někdo ztracen, pokud si přeje, aby naprosto vše na nebi i na zemi došlo v Kristu smíření s ním, pak nám nezbývá než to respektovat.

Podobná témata

O Bibli

"Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD" | Přihlásit/Vytvořit účet | 86 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 11. duben 2011 @ 11:20:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen. Věřím a cítím že ano.



Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 11. duben 2011 @ 12:03:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns,
hlavně, že Ti to hodně vrtá v hlavě, třeba se odhodláš také číst o těch, kteří jsou v Kristu vyvoleni a předzřízeni, jak je to psáno v Ef 1,4.5; i když nás napřed upozorňuješ, že určité otázky rozebírat NECHCEŠ, asi víš, dobře, že je to pro dané téma riskantní!
Tedy tam, kde odmítáš, tam přesně tam, bys mohl začít! a to opět u těch MNOHÝCH, které Kristu dal OTEC!
V případě, že se chceš, asi bavit o tom, jestli Bůh nevěřícího miluje, tak je to jasné i asi opožděné v růstu jako mně, zase tím, že na něj svítí slunce tak, jako na věřící!...a vůbec, je zázrak, že ti všichni neznabohové nežijí v době SZ, kdy bezprecedentně platilo zub za zub...
Jinak napadáš neznalost jazyka u br Steigera, ale být Tebou, tak to nědělám, protože ti všelijací = různí, a když čteš upoutávku pod řádky, v naší dostupné kralické, na ten r 1613, tak ten obsah je hlavně kvalitativní a to je to, co je důležité, nikoli jen MNOŽSTVÍ!
A pokud se dostáváme k jádru věci a tou je kvalita, tak nelze vynechat, ty předřízené a předzvěděné, tedy MNOHÉ, což Ty asi rád v té horlivosti pro všechny i ďábelské a ďábla děláš!
Možná je také dobré zmínit církev jako společenství svatých, vyvolaných, právě z toho světa nevěřících, za které Ty tak usilovně bojuješ a vzpíráš se Božímu rozhodnutí...
 Ta církev Kristova, také NEJSOU VŠICHNI, ale jen a jen NĚKTEŘÍ Vyvolení, tam už VŠECHNY hledat nebudeš?!



Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Pondělí, 11. duben 2011 @ 17:11:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Díky za pěkný článek. K 1 Tm 2,1–6 bych přidal ještě 1J 2,2 "On je smírčí obětí za naše hříchy, a nejen za naše, ale i za hříchy celého světa." Kdyby Pán Ježíš zemřel jen za vyvolené, proč by Jan větu ještě rozšiřoval, že?



Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 11. duben 2011 @ 17:46:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ahoj Slávku,

díky za článek, který doplním ještě jedním důležitým veršem, který předznamenává vše, co je zde řečeno. Jsou to slova apoštola Pavla řečená při jeho kázání evangelia v Aténském Areopágu.

Sk 17:30-31 „Když tedy Bůh přehlédl ty doby nevědomosti, nařizuje/oznamuje nyní lidem, aby všichni a všude činili pokání. Neboť ustanovil den, v němž bude spravedlivě soudit obydlený svět skrze muže, kterého k tomu určil. Všem o tom poskytl důkaz (řecky: víru/důvěru) tím, že jej vzkřísil z mrtvých.“

Věřím, že se v tomto místě Písma jedná skutečně o všechny lidi bez výjimky všech dob a pokolení lidí žijících po ukřižování a vzkříšení Ježíše Krista. Věřím beze vší pochybnosti, že Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni/zachráněni a došli poznání pravdy. A věřím bezvýhradně, že Kristova zástupná oběť na kříži Golgoty přijatá Bohem stačí pro všechny lidi, kteří kdy žili, žijí a budou žít na zemi. Věřím však také, že nakonec všichni lidé spaseni nebudou, což ovšem není v rozporu ani s Boží vůlí ani s Boží svrchovaností ani s Boží láskou ani s Boží spravedlností - prostě s ničím Božím.

K článku ještě dodávám, že jakkoli mohou být některé křesťanské časopisy "požehnané" a požehnáním pro mnohé, dejme tomu, hledající nebo i věřící, mám za to, že by křesťané měli mít vždycky především hlad a chuť, žízeň a touhu jen a jen na/po Krista/u - Krista ukřižovaného/vzkříšeného/nanebevstoupivšího/věčně živého, Jehož Slova jsou Duch a jsou Život, určená k jedení (J 6:57) jako chléb života, Jeho Duch k věření Jeho Slovu = pití živé vody, Jeho Život k žití a Jeho jméno ke vzývání = dýchání, abychom všichni, které Bůh předurčil k věčnému životu, došli plné Boží spásy, kterou Pán Ježíš na kříži dokonal, a poznání P/pravdy, kterou je Kristus jako Osoba, jdouce po Cestě, kterou také On.

Pavlovými upravenými slovy řečeno: Cokoliv nám bylo ziskem, to pro Krista uznejme za ztrátu. A opravdu také pokládejme všechno za ztrátu pro nesmírnou vzácnost poznání Krista Ježíše, našeho Pána. Pro Něho se všeho zřekněme a pokládejme to za hnůj, abychom získali Krista a byli nalezeni v Něm, nemaje svou spravedlnost, která je ze Zákona, ale tu z víry v Krista/víry Kristovy, tu spravedlnost, která je z Boha na základě víry, a abychom poznali Jej a moc Jeho vzkříšení i účast na Jeho utrpeních. Připodobňujme se Jeho smrti, zda bychom nějak dospěli ke vzkříšení z mrtvých. (Fp 3:7-11)

Tož tak.

slávek




Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Čtvrtek, 14. duben 2011 @ 15:03:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano ssns,
Bůh si přeje aby všichni lidé došli spásy,to je vůle Boží. Napsat však na pravdivý článek to,že je překroucený je ubohé a  není to vůle Boží!A ano ,smíření v Kristu ,ale nikdy ne s Bálem! - Široká a prostorná cesta která vede do záhuby , mnoho je těch kteří po ní kráčí ...






Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pátek, 15. duben 2011 @ 11:56:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vlastik, mne je vzdycky smiesne, ked niekto povie, ze do kostola nechodi, lebo ma Boha v srdci.To by platilo na protestantsky kostol, ktory je miestnostou, kde sa schadzaju veriaci..Ale katolicky kostol je nieco uplne ine, tam je Boh pritomny zvlastnym sposobom, nielen duchovne, ale aj telesne  v Eucharistii,niet vacsej pritomnosti Boha tu na zemi.



Re: Je Boží vůlí, aby byli všichni lidé spaseni - reakce na ZOD (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Neděle, 17. duben 2011 @ 20:49:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns souhlasím s tebou. ZOD je manipulativní časopis a pan Steiger je zručný "iluzionista". Psal jsem mu dříve ohledně vyvolení, svobodné vůle člověka, desatera atd. Jsou případy kdy viditelně lže a překrucuje Písmo, ale což naplat, každý si je strůjcem ...
Celá ta diskuse má jeden pozitivní dopad, Helenka se konečně vybarvila odkud vítr mocně duje. Na moje předešlé otázky jak přišla k tomu učení co tady prezentuje, jenom mlžila Písmem. Teď vidím, že pan Steiger mocně zapůsobil na její duc*****.
rastan



Stránka vygenerována za: 1.36 sekundy