Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 307 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
cizinec
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116540529
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je jeden Bůh
Vloženo Pátek, 13. duben 2012 @ 14:26:29 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal op

     Zvláštní část teoretické filosofie zvaná Thedicea neboli Přirozená teologie se zabývá možností a limity rozumového poznání Boha. Tato věda o Bohu uvádí, že rozumem lze, byť nikoli nutně, dospět k tomu, že existuje bytí nutné (ens necessarium), které je nezapřičiněnou příčinou příčin (causa causarum non causata) veškerenstva. Z toho vyplývá, že takové bytí může být pouze jediné. Pokud by hypoteticky byla taková bytí dvě či více, musela by být nutně totožná, čímž se dostáváme zpět k jednomu absolutnímu bytí, které nazýváme Bohem. Rozumem lze ještě dospět k tomu, že v Bůh je ipsum esse subsitens, tj že jeho existuje svou podstatou, dále celou řadu božích atributů, které jsou totožné v boží podstatou. Říkáme, že Bůh je absolutně spravedlivý, milosrdný, všemohoucí, vševědoucí atd. Stejně tak můžeme říci, že Bůh je absolutní spravedlnost, milosrdenství, všemohoucnost, vševědoucnost atd. Z uvedené je zřejmé, že poznání o Bohu, které můžeme získat pouhým světlem rozumu (sub lumine rationis) je jen velmi obecné. 
    
    


    
     Rozumové poznání Boha je pouze aposteriorní, tzn. že z věcí stvořených usuzujeme na stvořitele, a analogické. že určité známé atrbuty v míře absolutní připisujeme Bohu. Toto poznání postrádá evidenci, takže rozum není nucen přisvědčit tomu, že je Bůh. I k rozumovému poznání boží existence musí přistoupit souhlas víry, a to filosofické víry.
      Zatímco filosofie se snaží dokázat rozumnost filosofické víry v Boha, náboženská víra filosofickou víru v boží existenci předpokládá. Naturální náboženství Boha zpravidla antropomorfisují a opřádají různými legendami. Aby působila věrohodně, odvolávají se na různé mimopřirozené úkazy, některá dokonce na boží zjevení. A protože nic nevzniká od nuly, i jednotlivá náboženství tak, jak v dějinách vznikala, se navzájem ovlivňují. Provedeme-li jejich objektivní historickou komparaci, docházíme v tomto směru k zajímavým poznatkům.
     Co je však všem náboženstvím společné, to je filosofická víra v Boha. Zde v podstatě mezi nimi panuje jednota. Odlišnosti jsou v oblasti výkladů ryze náboženských. To platní i o polytheismu, který je vlastně skrytý monotheismus. Jeden z bohů a bohyň  je vždycky tím nejvyšším, a pouze ten je Bohem v plném slova smyslu. Ostatní podřízení bohové a bohyně jsou bohy jen v neplném slova smyslu. U starých Římanů je tímto Bohem Jupiter, u starých Řeků Zeus, u starých Slovanů Svarog, u starých Germánů Wotan a tak bychom mohli pokračovat. I někdy uváděný parsismus jako bitheistické náboženství je jím jen zdánlivě. Při studiu Avesty (analogie křesťanské Bible) zjišťujeme, že Bohem je pouze Ahura Mazdah, zatímco Angri Mainiu je analogií křesťanského satana. I křesťanská Boží trojice Otec, Syn a Duch svatý má svou předchůdkyni v hinduistické trimurti Brahma, Šiva, Višnu.
     Z dějin náboženství se tedy nám nabízí, že vždy a všude byl uctíván různými způsoby a obřady vždy jeden a tentýž Bůh, byť často ve společenství dalších bohů a bohyň. Stěží lze proto se ztotožnit s názorem, že jiný je Bůh křesťanů, jiný je Bůh muslimů, jiný parsů atd. To by bylo v podstatě totéž, jako říci, že jiný je Bůh židů a jiný je Bůh křesťanů. Tím bychom se dostali k jakémusi "čistému" polyteismu. To, že my uctíváme Boha v to či onom náboženství, nás podle mého názoru neopravňuje k tomu, abychom mohli oprávněně tvrdit, že v jiném náboženství je uctíván jiný Bůh, nebo dokonce to, že tento Bůh Bohem není. To by bylo asi velmi opovážlivé, každopádně však nepravdivé. Náboženství ve věcí víry, nikoli filosifie. 


Podobná témata

Zamyšlení

"Je jeden Bůh" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy