Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472833
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze
Vloženo Pondělí, 14. květen 2012 @ 16:09:50 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Každý člověk je mnohovrstevnou bytostí. Jen tak se dá vysvětlit, že někdo se v určité situaci zachová hrdinsky či velmi šlechetně, zatímco v jiné situaci nás hluboce zklame. F. M. Dostojevskij dokázal geniálně formulovat některé všelidské otázky a přinášet na ně možné odpovědi, takže se nám jeví nepochopitelné, že mohl pociťovat až patologickou nenávist vůči Polákům. U Jana Nerudy zase dnes kroutíme hlavou nad jeho primitivním antisemitismem.

Podobně jako lidé jsou mnohovrstevná i různá hnutí. Pochopitelně i protestantismus či katolicismus. Jde o to, na co chceme navazovat. Jako protestant mohu navazovat na husitské násilí, nebo naopak na Petra Chelčického či Jednotu bratrskou.

V Praze má být ještě letos znovu vztyčen Mariánský sloup, stržený 3. listopadu 1918.

Tento sloup je výrazem určitého proudu v katolické církvi, a nebudu tajit, proudu pro mě naprosto nepřijatelného. Domnívám se, že nejsem nijak protikatolicky zaměřen a naopak jsem se vždy snažil seznamovat i protestanty s díly některých katolických autorů minulých i současných, kterých si hluboce vážím. Z minulých jde např. o G. K. Chestertona, ze současných třeba o Henri Nouwena, jednoho z mých nejoblíbenějších autorů, nebo Francise McNutta či Brennana Manninga.

Vedle hlubokých tradic, z kterých mohou a mají čerpat i nekatolíci, jsou ovšem v katolicismu i směry a projevy, které jdou podle mého názoru zcela proti duchu Kristově. Co si asi myslel Ježíš Kristus, když se po Bartolomějské noci, během níž byly ve Francii povražděny tisíce protestantů, konalo slavnostní Te Deum?

Čechy, Morava a Sedmihradsko byly první země v Evropě, v nichž se bolestně rodila náboženská svoboda. Na přelomu šestnáctého a sedmnáctého století měly Čechy 2 až 3 miliony obyvatel, z nichž římských katolíků bylo zhruba deset procent. Jinak zde žili utrakvisté, luteráni, kalvinisté a Jednota bratrská. A v úplné nebo částečné ilegalitě i některé další směry, zejména anabaptisté.

Bílá hora znamenala radikální zvrat. Po náboženské svobodě bylo veta na více než sto padesát let. Počet obyvatel Českého království poklesl na 800 000. Jistě, ne za vše mohla násilná rekatolizace. Třicetiletá válka a morové epidemie vykonaly své. Nicméně Bílá hora znamenala takovou ztrátu elit, že se jí události roku 1948 či 1968 nemohou rovnat. Lze říci, že z této rány se České království nikdy zcela nevzpamatovalo. V současné době je sice mezi některými katolíky v módě dobu temna přikrašlovat nebo zpochybňovat, fakta jsou ale neúprosná. Šlo nejen o katastrofu duchovní, politickou a kulturní, ale i o katastrofu ekonomickou a demografickou.

Dnešní člověk má určité mlhavé představy o tom, co to bylo nevolnictví a co byla robota. Většinou mu splývá vrcholný středověk s raným novověkem. Málokdo ví, že robota před Bílou horou byla „brnkačka“ s robotou po Bílé hoře. Doba pobělohorská znamenala prudký a dlouho trvající pokles životní úrovně. Obrat nastal až v druhé polovině osmnáctého století, kdy Marii Terezii po válce s Pruskem došlo, že problém není pouze v tom, že Prusové mají lepší zbraně, ale i v tom, že její poddaní jsou jednoduše podvyživení a, chcete-li, „podměreční“. Poměry v Čechách a na Moravě byly tak katastrofální, že nakonec ohrožovaly i samotnou habsburskou monarchii. Přiznám se, že je mi malou útěchou, že v té době vznikaly i krásné barokní sochy.

Mariánský sloup, znázorňující i pobíjení kacířů (ano, i na to se budeme muset dívat), je výrazem a symbolem této doby. V roce 1650 mohl být vztyčen, protože zde již nebyl nikdo, kdo by se dokázal postavit proti; všichni potenciální odpůrci byli vyhlazeni či vypovězeni. V roce 2012 možná bude vztyčen, protože je to většině lidí jedno. Mně to jedno není, protože vím, že symboly mají svou váhu. Obnova Mariánského sloupu je možná, protože značné části národa jsou dějiny lhostejné.

Očekával jsem, že se ozvou nějací osvícení katolíci, kteří upozorní, že navazovat na tento proud katolické tradice není nejmoudřejší, zejména když je k dispozici celá řada jiných, z nichž by mohli mít užitek i nekatolíci. Ale myslím, že se žádný neozval. Škoda.

Dan Drápal

http://www.dan-drapal.cz


"Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze" | Přihlásit/Vytvořit účet | 159 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: HonzaH v Pondělí, 14. květen 2012 @ 19:12:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doufám, že k obnovení Mariánského sloupu nedojde. Doufám, že těch, kterým to není jedno, je dost. Kéž by se postavili proti mnozí katolíci!



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 14. květen 2012 @ 22:23:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, já osobně to vidím jinak a sloupu moc fandím. Osobně bych si představoval, že by vztyčení sloupu mohlo být uskutečněno na den ratifikace Konkordátu, kterému by samozřejmě předcházelo vyplacení miliard ekumenickým církvím. Mohl by se ho účastnit v roce 2013 i papež a celé by to odstartovalo pozvání národa na Kurzy Alfa v roce 2013.

Pod sloupem by pak ERC mohla uspořádat kajícnou bohoslužbu s omluvou katolíkům za českou reformaci, která rozbila jednotu. Představitelé KMS by pak mohli iniciovat zástupné vyznávání hříchů protestantů za kardinální hřích schizmatu a vzniku denominací, hlavního nepřítele viditelné jednoty charismatické a římskokatolické eklesiologie.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 15. květen 2012 @ 07:47:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prof. PhDr. František Dvořák, CSc.
Své stanovisko k navrácení Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí v Praze opírám především uměleckohistorickými aspekty, s přihlédnutím k našim dějinám a urbanismu centra Prahy.
1.       Mariánský sloup představoval jednu z nejvýznamnějších památek rodícího se baroka u nás, „snese porovnání se vším, co vznikalo tou dobou v zaalpské Evropě…“. (O. Blažíček: Sochařství baroku v Čechách, str. 72). Podobně v přehledu české barokní kultury (vyd. České akademie věd, 1989, str. 299) je toto dílo domácího umělce Jana Jiřího Bendla hodnoceno jako „nejvýznamnější sochařská úloha tehdejší Prahy… čelného sochaře raného baroka“, který se jediný u nás se svojí tvorbou stal představitelem nového umění 17. století „ve slohové orientaci i v realistickém úsilí“. 2.      Rozhodující motivací k postavení Mariánského sloupu v Praze byla především událost, která změnila celý náš tehdejší veřejný život. „Pomník ten postavil císař Ferdinand III. r. 1650 na poděkování za osvobození Prahy od obležení švédského roku 1648…“ (F. Ruth: Kronika královského města Prahy, str. 991), jak to také oznamoval nápis vsazený do podstavce sloupu. 3.      Mariánský sloup vytvářel na Staroměstském náměstí dominantu jejího prostoru mezi věžemi Týnského chrámu a věží Staroměstské radnice a navíc velmi citlivě promyšlený cílový bod pro příchozí hlavními cestami do Prahy, od jihu (z Malého náměstí), od severu (z Dlouhé ulice) a z východní strany Celetnou ulicí s Prašnou branou. Jeho funkce měla tedy i symbolické poslání pro vyznačení středu Prahy a to uměleckými prostředky, manifestujícími kulturnost doby. 4.      V neposlední řadě důvodem k navrácení Mariánského sloupu na jeho původní místo mohou být i protestní hlasy proti jeho proběhlému odstranění. Nesrovnatelně převyšují křik hloučku žižkovských anarchistů, k nimž se ani později nepřipojil nikdo z významnějších osobností našeho veřejného života, „Bohužel 3. listopadu 1918 byl tento sloup stržen…“ (E. Poche: Prahou krok za krokem, 1985, str. 148). 5.      Dodneška nezazněl ani jediný věcný argument proti obnově Mariánského sloupu, než bezobsažný nesouhlas s jeho navrácením na původní místo. Poukaz, že by se jednalo pouze o jeho nepřijatelnou kopii, vyvrací například památkářsky iniciované kopie už všech barokních soch Karlova mostu a také Braunova Kuksu. Stržení Mariánského sloupu v Praze stalo se první událostí, již jsme se prvně představili jako samostatný stát. Právě proto bychom měli náš dnešní vstup do Evropy zvýraznit odčiněním onoho hrozného barbarského činu začátků Československa.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 15. květen 2012 @ 07:51:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dne 2. 2. 2009 jsme obdrželi stanovisko generálního ředitele Národní galerie v Praze, profesora Milana Knížáka.


Byl jsem požádán, abych se vyjádřil k obnově Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Toto náměstí je nejen volným prostranstvím mezi domy (tak jako mnohá jiná náměstí), ale místem, kde procházely české dějiny a které je pro českou společnost významné. Proto také jeho podoba podléhala politickým a společenským změnám. Proto nakonec stojí na Staroměstském náměstí velká plastika Jana Husa, který byl pro tvorbu moderní české společnosti významným elementem.
Dnes, kdy náboženské vášně utichly a současná demokracie je vnímána bez závislostí na náboženských proudech, vnímáme Husovu sochu především jako sochařské dílo, jako plastiku ve veřejném prostoru a jako takový je tento pomník pro prostor Staroměstského náměstí nevhodný. 
V době, kdy vznikal se přemýšlelo o více místech v Praze, kde by mohl být umístěn. Jedním z nich bylo i veliké Karlovo náměstí, které dnes, bohužel, ztratilo svojí "náměstní funkci". Protnulo ho několik dopravních tepen a ve zbídačelém parku řádí narkomani a povětrné děvy.


Je mi zruinovaného Karlova náměstí líto. Praha se nespravedlivě zaměřuje na superturistický střed města a místa (i blízko středu), ale už ne tolik turisty navštěvovaná, zůstávají ve zmatené podobě.
Jsem přesvědčen, že by se našel způsob vrátit Karlovu náměstí jeho důstojnost a jako centrální bod tam umístit Husův pomník. Názor o nevhodnosti Husova pomníku do komorních prostor Staroměstského náměstí je tu už dávno. V podstatě od jeho vzniku, stačí se podívat na dobové prameny.

Pokud chceme vrátit na Staroměstské náměstí atributy jako byl Mariánský sloup, je nutné ho především zbavit Husova pomníku, který, při vší úctě k Husovi i k Ladislavu Šalounovi, se tam opravdu nehodí. Náměstí s Mariánským sloupem a Krocínovou kašnou bude určitě důstojnějším historickým centrem hlavního města Prahy (a tím pádem i celé země) než to současné, ucpané proporčně nadměrnou sochou.


Důrazně upozorňuji, že mé názory nemotivují náboženské pohnutky či ohledy. Jsem bez vyznání a osobnosti Jana Husa si nesmírně vážím. Mé názory vycházejí jen z touhy prospět městu Praze.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 15. květen 2012 @ 07:56:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dušan Hejbal, biskup Starokatolické církve v ČR:
 Mariánský sloup byl postaven před více než 350 lety na památku ochrany Prahy před švédskými vojsky a nemá tedy nic společného s bitvou na Bílé Hoře a následnou násilnou rekatolizací.
Jeho stržení v roce 1918 bylo omylem rozvášněného davu. Přihlédnu-li k tomu, že sám Mistr Jan Hus, kterého naše církev ctí jako světce, byl ctitelem Matky Boží, pak kombinaci jeho pomníku a mariánského sloupu vidím jako vhodnou.



Mgr. Aleš PIŠTORA, tiskové oddělení Arcibiskupství pražského:
Návrat Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí není naší prioritou, byť bychom ho uvítali. Rádi bychom, aby se tak ovšem stalo za podpory Pražanů a v ekumenickém kontextu.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 15. květen 2012 @ 13:21:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznám se že mne pan Drápal docela vyděsil. Tím že nám přeje osvícené katolíky. Kohokoliv nebo cokoliv co jakýmkoliv způsobem souvisí s osvícenstvím nepřeji žádné lidské bytosti. Dokonce ani skutečným osvícencům.
Stržením tohoto sloupu začal nejčernější věk našeho národa. Vláda lidí kteří otevřeně i skrytě popírali Boha, lidskou důstojnost i morálku a zabírali majetky druhých bez rozdílu a bez ohledu na následky. Postupně okradli rakušáky, němce i čechy. Šlechtu, církev, bohaté i chudé. Které vycucali až do morku kostí , zotročili a kterým se přitom zpupně vysmívali. Vytvořili si svůj vlastní svět ve kterém popírali a ignorovali realitu. Čímž také vytvořili příhodné prostředí pro krizi, nacistickou okupaci, komunistickou diktaturu, všechny hrůzy 20. století i dnešní podivné zřízení. Byl bych rád kdyby to skončilo nápravou toho čím to všechno začalo, i když současný příslib nemá zatím větší váhu než příslib restitucí.
Co se týče baroka tak to by byla dost dlouhá historie. Naše země ale byla třicetiletou válkou zničena natolik že cca sto let nebyla prakticky žádná robota. Města a vesnice byly natolik vylidněné že panstvo nabízelo domy a zpustlá pole zadarmo a snažilo se nalákat toho kdo by tam byl ochoten žít a hospodařit na mnohaleté osvobození od daní. Od té doby se mnohé vesnice jmenují Lhota. Lidé bojovali o holé přežití. Být nevolníkem znamenalo že pán musel dát chalupu, pole, nářadí i dobytek a ručil za všechny nezaviněné škody. Na rozdíl od okrádání a vydírání dělného lidu v dobách "svobody". Málokdo si umí představit co znamenalo 30 let drancování. Stejněa jako to že by se obyvatelé Prahy opravdu chtěli dát povraždit, znásilnit  a okrást v posledních dnech války od švédského vojska, proti kterému se ubránili na přímluvu Panny Marie. Měli jsme tři děla a hrstku studentů a řemeslníků, zbídačených válkou. Nepřítel měl 60 děl a tři nejlepší armády válečných veteránů. Celé město se denně modlilo a prosilo Pannu Marii o pomoc. Kdyby se byl chtěl kdokoliv přidat ke Švédům tak by tomu mohli ostatní jen těžko zabránit. Což znamená že město bylo jednotné. Jako ocenění úspěšné obrany dal císař Praze do znaku obrněnou ruku s mečem v městské bráně a proto se o tom dodneška nemluví.  Brno v té době ubránila zvláštní dvojice mužů. Vojenský velitel Louis Raduit de Souches který byl francouzský hugenot neboli kalvinista a kterému císař přes odpor a nedůvěru svých maršálů věřil a svěřil vojenské velení a jesuitský páter Martin Středa.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 15. květen 2012 @ 13:32:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týče ďáblů na podstavci sloupu nad kterými naše Matka triumfuje (což je mimochodem v souladu s celým Písmem od prvního zaslíbení našim prvním předkům, Adamovi a Evě) tak jestli se s nimi někdo ztotožňuje a vidí v tom křivdu a urážku své osoby nechť prosím hovoří výhradně sám za sebe a nesnaží se do toho zatahovat druhé.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Úterý, 15. květen 2012 @ 18:34:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://marianskysloup.info/



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 16. květen 2012 @ 08:11:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V tomto případě dochází ke koalici ateistů, kterých je u nás nejvíce a kterým je to šumafuk a nic duchovního v tom nevidí a bigotních katolíků, kteří jsou zpátečníci a modláři a slouží démonu Královny nebes. Kam to spějeme? Pravda , za kterou umíral Jan Hus, zase jednou dostane na frak. 



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: miroslav v Středa, 16. květen 2012 @ 11:01:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Na pomníku byl nápis: "Panně Rodičce bez poskvrny prvotní počavší za obhájení a osvobození města tuto sochu staví zbožný a spravedlivý císař.…kde vypíná se pomník oslavující toto vítězství legitimity a katolicismu nad kacířským královstvím..."
Dovolím si přeložit do soudobé řeči - oslava vítězství katolických Habsburků nad svobodným českým královstvím.
To opravdu nevidím jako oslavu smíření a tolerance. Symboly jsou důležité, proto se ostatně také vytváří. Je to o tom, k jakým hodnotám se chceme hlásit. Tato hodnota je pro mne nepřijatelná, proto jsem proti obnovení sloupu.




Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 16. květen 2012 @ 14:27:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé je že snad z každého zla může povstat i nějaké dobro. Ty kteří tu věc tehdy spáchali přivedl na místo pan František Sauer, kterému kamarádi říkali Frantasaur. Svérázný muž dlouhé postavy, který byl majitelem obchodu s látkami někde na Žižkově. Kamarádil se s Jaroslavem Haškem, hojně popíjel ve společnosti nejrůznějších "revolucionářů"  z nichž mnozí patřili k militantním ateistům, vyváděl s nimi nejrůznější veselé i zlomyslné kousky. Také za ně pravděpodobně dost platil, díky čemuž během času jeho obchod zkrachoval. O Boha se během života zřejmě moc nezajímal a měl celkem dobromyslnou a dětinskou povahu. Strůjcem celé akce ale nebyl, spíš ho k tomu někdo jiný zneužil. Všechno bylo zorganizované téměř po vojensku. O stržení se (dlouhou dobu merně) pokoušeli hasiči ze Žižkova, který byl v té době vesnicí blízko Prahy a skupina mužů ze stejného místa obsadila příchody k náměstí a nemilosrdně mlátila holemi každého kdo se tomu všemu snažil jakkoliv zabránit nebo projevil nesouhlas. O což se pokusila řada obyvatel Starého Města. Dalším cílem měly být sochy na Karlově mostě. Tady ale zasáhli vojáci z hradčanské posádky, pro které mezitím lidé doběhli. Bez rozkazu a z vlastní iniciativy. Měli pár nenabitých pušek a holé ruce, ke rvačce ale prakticky nedošlo. Aktéři ničení zřejmě opravdu nejednali spontánně ani živelně a napadnout vojáky republiky by byl příliš závažný incident. Kromě toho se jednalo o zkušené frontové bojovníky z legií.
Kdo se nakonec zachránil byl ale právě pan Sauer. Na sklonku svého života přišel s pláčem za jeptiškami z nemocnice svatého Karla Boromejského a prosil aby mu přivedly kněze. Postaraly se o něho až do smrti a umřel po generální zpovědi za celý život, pomazán svěceným olejem a na cestu k Bohu přijal Tělo Páně. Takové případy ale nejsou Bohu žel příliš časté, aby se člověk tak radikálním způsobem obrátil. Většina z nás umírá tak jak žila. Proto bychom nic neměli odkládat na stará kolena. Kdo ví jestli je vůbec budeme mít. Kněze si dal před smrtí zavolat i prezident Gustav Husák. Pan Masaryk chtěl také ale lidé v jeho blízkosti ho neposlechli a nechali ho umřít bez odpuštění.




Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 10:42:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko děkuji za příspěvky k tomuto tématu. Drápal neví která bije, což nevěrec Knižák ano.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Čtvrtek, 17. květen 2012 @ 22:09:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratr Dan Drápal přesně vyjádřil důvody, proč nechce renesanci jinak pro skutečné křesťany bezvýznamného heretického monumentu (viz Exodus 20:3-6: Nebudeš mít jiné bohy přede mnou. Neuděláš si žádnou sochu, nic co se podobá tomu, co je nahoře na nebi nebo dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Těmto bohům se nebudeš klanět a nebudeš jim sloužit, neboť já, Jahve, tvůj Bůh, jsem žárlivý Bůh, který trestám vinu otců na dětech, vnucích a pravnucích za ty, kteří mě nenávidí, ale který dávám milost tisícům za ty, kteří mě milují a dodržují má přikázání.).

Kdo sleduje historii na ČT2, mohl se před časem dozvědět více podrobností o porážce na Bílé Hoře a co bezprostředně následovalo. Zajímavé bylo, že když se Pražané o výsledku bitvy (spíše šarvátky) dozvěděli, tak jejich katolická část jásala se slovy "konečně bude od těch kacířů pokoj". A otevřeli své domy na přivítání vítězného vojska. Zatímco protestanté se zabednili.

Jenže, sběhlo se to jinak. Vítězné vojsko vtrhlo do Prahy, kde se okamžitě vrhlo do kořistnického rabování, což bylo v těch dobách běžnou zvyklostí. Jenže - domy protestantů byly obtížně přístupné a tak vyrabovali především bez problémů přístupné domy katolíků.

Více viz http://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/210452801400033-sarvatka-na-bile-hore/video/

Kdy člověk přemýšlí o Boží odplatě za hřích, tak je z této historické události zřejmé, že někdy přichází neprodleně. Neboť kdo nenávidí svého bratra, je vrah.




Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 18. květen 2012 @ 20:49:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://www.marianskysloup.cz/




Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Sobota, 19. květen 2012 @ 12:07:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dan dnes vydal pokračování:  http://dan-drapal.cz/index.php/cz/duchovni-clanky/37-znovu-o-marianskem-sloupu



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 21. květen 2012 @ 10:12:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V souvislosti s mariánským sloupem jsem se stkal se dvěma zajímavými reakcemi. Tou první byl soukromý blok jednoho známého pravicového politika. Ve kterém stručně shrnul předbělohorské události a bitvu na Bílé hoře (které se sloupem nesouvisí) poměrně hrubým a arogantním způsobem, jako kdyby byl katolík a snažil se urazit protestanty. Přičemž jsem nikdy neslyšel že by se nějak zajímal o náboženství.
Pak tady máme veřejné vyjádření našich biskupů. Ze kterého vyplývá že sloup obnovit chtějí ale není to (politická) priorita a až k tomu dojde tak by chtěli aby se jednalo o společný akt usmíření a vzájemného odpuštění. V rámci národa i ekumeny.
Mám takový dojem že se nám zas jednou někdo snaží všem rozdat karty na betla a popusit jednoho proti druhému. Nezávazným slibem a možná i vyjádřením které se dá podle potřeby brát jako veřejné i soukromé. Co se mne týče tak mám stejnou touhu a přání jako naši biskupové. Což je také jeden z důvodů proč jsem zásadně proti přemíťění pomníku mistra Jana Husa a i v tom vidím spíš provokaci. Ať už je moc velký nebo ne tak se mi líbí a zvykl jsem si na něj, přemístění by mohlo být i technicky obtížné nebo nemožné a současná přítomnost se sloupem by mohla opravdu být viditelným symbolem usmíření.



Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze (Skóre: 1)
Vložil: noname v Pátek, 25. květen 2012 @ 21:58:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přátelé, myslím,  že tu zaznívá mnoho slov hluchým a to na obou stranách - kdo komu opravdu naslouchá ?

H.



Stránka vygenerována za: 1.03 sekundy