Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464972
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Organizovaná opozice proti náboženství
Vloženo Pátek, 24. leden 2003 @ 07:18:46 CET Vložil: Bolek

Společnost poslal bobby

  Organizovaná opozice  proti náboženství   V současné době se proti náboženství utvořila značná organizovaná opozice. Ateisticky komunismus kdysi představoval oficiální víru poloviny světa; i poté, co na začátku devadesátých let začaly v komunistickém světě velké změny, ateismus stále představuje víru velké části světové populace.

V západním světě mají větší vliv mnohé odrůdy humanismu. Přestože v názorech humanistů jsou obrovské rozdíly, v zásadě jsou zajedno ve víře v nadřazené postavení vědy při určování, co je ve světě pravdivé a skutečné. V důsledku toho nacházejí málo podpory pro víru tradičních náboženství v nebe, peklo nebo Boha stvořitele. Podobně humanisté obecně popírají autoritativní základ všech posvátných písem velkých náboženství.

Humanisté se soustřeďují na člověka a jeho chování. Podle humanistů se problémy lidí na této planetě neodstraní božským zásahem. Lidstvo je zodpovědné za používání rozumu, techniky a lásky k řešení problémů tohoto světa. Mnozí humanisté mají pocit, že víra v Boha je pověrčivá, jsou přesvědčeni, že náboženství zpomaluje pokrok ve světě nebo proti němu brojí. Jiní humanisté zvaní agnostikové (znamenající "nebýt si jistý něčím") existenci Boha nepopírají, ale věří, že taková skutečnost je nepravděpodobná.

Existencialismus představuje specifický typ humanismu. Soren Kierkegaard, někdy považovaný za otce existencialismu, se postavil proti myšlence, že Boha lze pochopit rozumem nebo že se lze k němu dostat skrze složité rituály či neohrabané teologie.

Kierkegaard tvrdil, že každý pokus dosáhnout Boha tím, že člověk žije dokonale mravný nebo poslušný křesťanský život, skončí zoufalstvím, neboť rozum a mravní poslušnost nikdy nedokážou potvrdit Boží existenci. V situaci zoufalství je třeba učinit skok víry, který člověka postaví do vztahu s Bohem. Teprve v tomto vztahu, kdy člověk stojí před Bohem a třese se strachem, věřící skutečně pochopí podstatu a volání Boha.

Jean-Paul Sartre souhlasil s Kierkegaardem, že rozum nemůže dokázat Boží existenci. Nicméně Sartre tvrdil, že onen skok víry bude jen o málo víc než zbabělým činem. Místo toho byl přesvědčen, že lidé musí žít v mukách, kdy sice chtějí, aby Bůh a věčný život existoval, ale přitom znají pravdu, že Bůh neexistuje a život je konečný. Jakmile se lidé osvobodí od falešné představy o Boží existenci, nesmí už žít podle předepsaných rolí a mravních norem. Namísto toho se lidé stávají svobodnými k tomu, aby žili autentický a svobodně se rozhodovali v mravních otázkách.

Dalším současným názorem, který zpochybňuje tradiční náboženství, je názor těch, které Ninnan Smart ve své knize Náboženská zkušenost lidstva (The Religious Experience of Mankind) nazval moderními agnostiky. Smart je popsal jako lidi, kteří věří v Boha, ale nepatří k žádné náboženské organizaci a domnívají se, že formální uctívání Boha není důležité. Řídí se morálkou, jako je zlaté pravidlo, ale odmítají církevní rituály. Přestože se pravidelně nemodlí, mohou se modlit, když prožívají těžkosti. Vadí jim konflikty mezi církvemi a denominacemi, oddělují se od církve a k dogmatům jsou skeptičtí. Věří, že Bůh stvořil svět, ale také že Stvořitel do každodenních činností lidstva nijak zvlášť nezasahuje.

Moderní agnostikové se staví proti formálnosti náboženství a proti pocitům viny, které ortodoxie vrhá na své věřící. Nicméně hluboce obdivují duchovní a mravní jednotlivce. Přestože doufají v posmrtný život, moderní agnostikové nevěří v rozdělení na nebe a peklo. Navíc, jak poznamenal Smart, moderní agnostikové věří vědě a pochybují o božství Ježíše. Tedy visí někde mezí ateismem, agnosticismem a tradiční vírou.

Zdroj: G. Kenneth West - Dobrodružství psychického vývoje - Kapitoly z vývojové psychologie, nakladatelství Portál


"Organizovaná opozice proti náboženství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy