Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 264 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116538463
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Kam s Bohem v ''nové'' Evropě
Vloženo Středa, 21. květen 2003 @ 11:11:58 CEST Vložil: Stepan

Etika poslal pepř

  Kam s Bohem v "nové" Evropě Debata v evropském Konventu se stočila i na téma, které připadá většině lidí u nás jako nepatřičné, zpozdilé, a ti, kdo je prosazují, jako podivínští staromilové. Sporná otázka zní: Má se příští evropská ústava dovolávat Boha jako Stvořitele nebe i země a křesťanství jako ideje, jejíž síla kdysi vytvořila Evropu coby svébytný útvar?

Češi nejsou jediní, kdo pro takový nápad nemají dosti porozumění. Platí-li domněnka, že jsme nejvíce sekularizovaným národem Evropy, budou ho asi mít nejméně. Dovolání se Boha (invocatio Dei) však není všude pokládáno za relikt minulosti. Má dosud pevné místo v americkém Prohlášení nezávislosti i v některých současných ústavách (např. německé, polské). Nikdo informovaný nepopře historickou skutečnost, že za svůj duchovní profil vděčí Evropa právě křesťanství a že i odkaz židovství a řeckořímské antiky přejala jeho prostřednictvím. Méně uznání (neprávam) sklízí fakt, že bez jeho průpravy by nebyl možný rozvoj moderní vědy a že i demokracie mohla vzniknout na duchovní půdě jím připravené. Demokracie totiž není možná bez - víry. Mlčky předpokládá víru v rozum ( v možnost odlišit pravdu od nepravdy, dobro od zla), v obecné dobro a rovnost lidí. Lidé jsou si přece ve všech ohledech nerovni krom jediného: rovnosti před Bohem. Zde má kořen i idea lidských práv. Jak jinak ji zdůvodnit? Relativizace těchto předpokladů je na postupu (důsledek eroze víry v rozum), ale jaksi se tím vytrácí i víra v životnost demokracie. Proč? Zde je odpověď Hany Arendtové, žačky Husserlovy: "Nic tak neodlišuje masy současnosti od minulých staletí jako ztráta víry v poslední soud: ti nejhorší se přestali bát a ti nejlepší ztratili naději..." To vše lze svobodně nepřijmout, duch zajisté vane, kam chce. Je tu ale ještě jeden nesmělý poukaz, pragmatický: Státy se udržují idejemi, jimiž vznikly (a nejen státy, ale i EU). Důkazů poskytlo dvacáté století dost. V nevzrušených časech nejsou tyto ideje vystaveny zatěžkávací zkoušce, to se děje v dobách krizí. Jejich síla je úměrná míře ochoty k sebeoběti v jejich jménu. třeba bránit je s nasazením života, není-li vyhnutí. Která idea podnítila reintegraci Evropy po několika stoletích jejího rozpadání? "Otcové-zakladatelé" - Adenauer, Schuman, de Gasperi - se tím netajili.Byli věřícími křesťany (katolíky) a po masakrech dvou světových válek, holocaustu a tváří v tvář sovětské hrozbě se jejich vize nové Evropy opřela o vědomí, že tu kdysi jakási Evropa existovala. Byla to naivita? Staromilství? Sovětská hrozba pominula, hrůzné vzpomínky pohasínají, pokolení vyrostlé v ovzduší "hospodářských zázraků", příslibu státu blahobytu, je odmítá vzít za své. Vize nové Evropy se scvrkla. Vědomí jakých hodnot dnes zdůvodňuje vznik, trvání a rozšiřování EU? Mírové soužití a volný pohyb zboží, služeb, kapitálu, pracovních sil atd. To není málo. Obstojí to v zatěžkávací zkoušce? Budou Evropané ochotni hájit tyto hodnoty s nasazením života, nebo i jen zřeknutím se zamýšlené kariéry, nebude-li vyhnutí? Tou zkouškou může být ledacos, zevnitř i zvenčí, invaze narkomafií, islámského i jiného terorismu, korupce elit, demografický propad, vykořeněnost mladé generace... Polemiky v Konventu o tom, zda zapřáhnout Pána Boha do společného díla, vyvěrají i z nejistoty, zda existuje ještě jiné zdůvodnění EU než očekávaný ekonomický výkon. Petr Příhoda
autor přednáší etiku na 2. Lékařské fakultě UK


"Kam s Bohem v ''nové'' Evropě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy