Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 410 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463869
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Koho má Pán Bůh rád
Vloženo Pátek, 12. prosinec 2003 @ 11:11:50 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

 

Koho má Pán Bůh rád

Virtuální bohoslužba na třetí adventní neděli
 
Text kázání: Sk 3,21 a Kniha Jonáš 1 | 2 | 3 | 4
Když si koupíte krabičku cigaret, je na ní nápis: "Kouření škodí zdraví!". Dnešní kázání by mělo nést nadpis: "Poslouchání, či čtení škodí pravověrné církevní víře!". Hned zpočátku se tímto přiznávám, že budu v tomto kázání hlásat učení, které bylo odsouzeno oficiální církví již před dávnými věky, když ho hlásal ve třetím století církevní otec Origenes.

To učení se jmenuje "apokatastasis panton", do češtiny přeloženo: "obnovení, spasení všech", či: "návrat všeho", rozumí se šance na návrat k dobrým podmínkám, k normálnosti, do dobré společnosti, biblicky řečeno k Hospodinu. Kraličtí to překládají: "napravení všech věcí" ...
Petr říká v tom našem biblickém textu ve Skutcích: "Kristus zůstane v nebi až do chvíle, kdy přijde napravení všech věcí, jak o tom Bůh mluvil ústy svých svatých proroků". Chápu to s Origenem doslova tak, jak to řekl Petr: totiž že všichni lidé, ba všechno stvoření bude napraveno, obnoveno zpět k Božímu Slovu, to jest Božímu řádu. Myslím, že to tak chápal i apoštol Pavel, když říkal např. Ř 5,18 : "jediný (rozuměj: Kristův) čin spravedlnosti přinesl všem ospravedlnění a život". Nebo: "Bůh se nade všemi slitoval" (Ř 11,32) atd. Tenhle theologický, či vlastně životní názor říká, že Bůh je tak dobrotivý a Kristova oběť tak mocná, že stačí na všechno zlo, i na samotného Ďábla, že zlo bude nakonec nejen zničeno, ale přivedeno po dobrém k dobrému. Ten názor také říká, že Hospodin je tu pro všechny lidi, i pro hříšné, i pro ty, kteří o něm nevědí. Že je má všechny stejně rád jako ty, kteří chodí do kostela, že dává svému slunci svítit na spravedlivé i nespravedlivé. Mě se tenhle názor líbí už proto, že si myslím, že například moji maminku má Pán Bůh rád, přestože není pokřtěná, nikdy nechodila do kostela a nevěří ani v neposkvrněné početí ani (ke své škodě) ve věčný život, ani ve Svatou trojici, a je vůbec cizelovaná atheistka. A myslím, že má Bůh rád ještě miliony dalších, i když nejsou křesťané. A vím také, že je nás na světě spousta křesťanů zvenku natřených na zbožno a vevnitř jsme hajzlíci často mnohem horší, než ti zbožně nenatření. A že Pán Bůh to dobře ví, A myslím si, že i nás, takovéto pokrytce, má Pán Bůh rád, i když Ježíš říká, že u Pána Boha mají před námi přednost prvoplánoví hříšníci. A myslím, že když nás má rád, tak nás i spasí. A myslím si také ještě, že tenhleten církví zavržený názor se líbil i tomu člověku, co napsal naučnou povídku o Jonášovi a že se líbil i těm, co tu povídku dali do Bible a jestliže věříme, že za tím, co je v Bibli, je Duch Svatý, tak si říkám, jestli se on ten názor nelíbí náhodou i Duchu Svatému. Ale musím být poctivý: je v Bibli i zcela opačný názor, a mockrát v Písmu opakovaný. Totiž názor, že Bůh má rád jenom některé, a sice ty, kteří jsou hodní a věří v něho a ostatní, pokud nebudou činit pokání, budou zavrženi a budou ve věčném ohni. Dokonce jsou v Bibli i výroky samotného Ježíše směřující k podobným věcem, jako to o onom věčném ohni a o peklu, či o mnohých pozvaných a málokterých vyvolených. Také na konec sbírky starých proroctví pod souhrnným názvem Izaiáš se dostala slova o tom, že sice veškeré tvorstvo se bude klanět Hospodinu, že však pro výstrahu (a po pravdě řečeno také trochu i pro vlastní satisfakci a oblažení) uvidí mrtvoly těch, kteří byli Bohu nevěrní. Ty dva protipóly biblického myšlení o spasení, o apokatastazi všech, či jen některých jsou v Písmu ve vzájemném dialogu. V církvi byl přijat ten názor o spasení jen některých. Já jsem však v tomto punktu heretik a proto mám rád ta místa v Bibli, jako je právě ta známá povídku o Jonášovi, protože v tom biblickém dialogu stojí na mně sympatické názorové straně a mluví o spasení všech. Děj Jonášova příběhu je notoricky známý: Jonáš dostane za úkol jít napomínat Ninivské, známé kruťáky z Mezopotámie. Izraelci je neměli rádi, báli se jich, např. bibličtí proroci Náhum a Sofoniáš prorokují zkázu tomuto "v krvi se brodícímu" městu. Jenže tito dva, Náhum a Sofoniáš prorokují hezky z bezpečné dálky - zatímco Jonáš dostane na první pohled absurdní úkol: jít doprostřed Ninive a tam se vměšovat do jejich vnitřních záležitostí a vznášet Boží námitky proti jejich stylu života, politiky a náboženství. To by samozřejmě znamenalo jistou smrt a tak Jonáš od tohoto úkolu utíká. Od Hospodina utíká, až do samotného podsvětí, na samotné dno, přestane se vzpírat a prosí Boha za záchranu, do toho Ninive nakonec jde a provolává, káže, že za čtyřicet dní bude město zničeno. Ninivští ho kupodivu nezabijí a činí pokání (to je zřejmá literární licence) a Bůh jim odpouští. Jonáš, a to již přichází hlavní poselství celého příběhu, se proto hrozně naštve. Vzteká se: Copak jsem to neříkal hned od začátku, že to nemá cenu angažovat se na Tvé straně, Bože, když Ty stejně nakonec odpustíš všem a "jsi milostivý a plný slitování, jímá Tě lítost nad každým zlem"? Stálo to za ten strach, za to nebezpečí? Má cenu být zbožný, když Ty nakonec všem těm lumpům odpouštíš a zachováváš je při životě? Nevypadám teď jako blbec se vším svým angažováním se pro Tvou pravdu? Jako bychom slyšeli podobné výčitky z knihy Malachiáš: "Sloužit Bohu není k ničemu. Co z toho, že jsme před Bohem drželi stráž, a že jsme chodili před Hospodinem zachmuřeně? Proto za šťastné pokládáme opovážlivce. Mají úspěch, ač se dopouštějí svévolností, pokoušejí Boha a přece uniknou". Jonáš, který si nejdřív vylezl na kopec, ze kterého se chystal pozorovat zkázu Ninive a kochat se touto zkázou, si nyní, když je město zachováno, přeje zemřít. Vypravěč v příběhu o Jonášovi varuje všechny zbožné lidi před všudypřítomnou patologií víry: samospravedlností, úzkoprsostí, přezíravým postojem k jinak myslícím a věřícím lidem, než jsou oni. Jsem přesvědčen, že Pán Ježíš přišel pro všechny lidi: nejen pro Židy, hodné lidi, křesťany, ale pro všechny: bílé černé, pohany, marnotratné syny, prostitutky, kolaboranty, celníky... A nelze to jednoduše převést na rovnici: spaseni budou ti, kdo činí pokání, či kdo uvěří. Ježíš prosí za ty, kdo ho křižovali (a žádné pokání nečinili): Bože odpusť jim, neboť nevědí, co činí. V závěru našeho příběhu o Jonášovi jsou nezapomenutelná slova Boží: "což by mě nemělo být líto Ninive, toho velikého města, v němž je víc než sto dvacet tisíc lidí, kteří nedovedou rozeznat pravici od levice a v němž je i tolik dobytka"? Naše víra a láska bývá podmínečná: uděláš to a to, budeš takový a takový a pak tě budu mít rád, věnuji ti svou lásku a důvěru. I církev se žel, takto chová. Představujeme si, i v církvi, že Bůh má rád stejným způsobem, jako my lidé. Já tomu ale prostě nemůžu věřit. Já si myslím, že Bůh má rád všechno své stvoření stejně a nepodmínečně. A být křesťanem, to není předplatné do ráje. To je jen dobrovolně na sebe vzatý úkol být stejně laskavý a milosrdný, jako Bůh. Je to dobrovolné následování Ježíše Krista, bez zvláštní odměny, i za cenu, že se mi to nevyplatí. Myslím, že není důležité, zda si někdo myslí, že svět je dobrý, či že je zlý. To není důležité dělítko mezi lidmi. Svět zlý je, o tom není pochyby a každý s tím máme své zkušenosti. Důležité spíše je, zda tento zlý svět máme rádi a jsme ochotni pro něj něco obětovat. Zda světu a lidem v něm přejeme záchranu, či pomstu. Má to zcela praktické dopady třeba do toho, jak se vztahujeme k nepřizpůsobeným občanům, konzumentům drog, do toho, jak řešíme otázku problémových rodičů a výchovy jejich dětí – systémem: odebrat dítě a zavřít do ústavu, běžným stále v naší zemi, či systémem pomoci problémovým rodičům a náhradní rodinnou péčí. Je třetí neděle v adventu. Očekáváme příchod Ježíše, který rozdává plnými hrstmi milosti – ba co víc, vyhlašuje generální amnestii. Jak my sami přicházíme k lidem kolem nás, ke světu? S nulovou tolerancí, s „třikrát a dost“, s kriminalizací, represí….. a nebo s láskou, pomocí, odpuštěním? Amen Zdeněk Bárta
Britské listy
Biblické texty jsou z Bible Kralické, 1. vydání /SZ 1613 Autor kázání je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické. Tento text pro virtuální bohoslužbu na stránkách Britských listů 14. 12. 2003 poskytl autor exkluzivně čtenářům našeho listu. Nyní budeme pravidelně každou neděli zveřejňovat obdobnou "virtuální" bohoslužbu.

"Koho má Pán Bůh rád" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Koho má Pán Bůh rád (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 15. prosinec 2003 @ 11:48:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že Pán Bůh má rád všechny lidi, ovšem z toho usuzovat na obecné spasení všech je naprosto nebiblické. Opírat se o dvě pasáže (Sk 3,21 a Kniha Jonáš) je poněkud nezodpovědné, protože tento výklad doslova ignoruje desítky jiných zcela zjevných pasáží Nového zákona, a navíc sám o sobě je nanejvýš sporný a umělý.

Pro maminku pana Bárty není podstatné, co si o ní myslí on sám, ale to, že vědomě odmítla Božího Syna. Proč by měl Pán Ježíš někoho nutit, aby s ním přebýval na věčnosti, když si to ten člověk (maminka) ani nepřeje?

I kdyby nakonec Pán Bůh všechny lidi přivedl k sobě na věčnost a v podstatě tak popřel své Slovo, tak by to stejně bylo možné pouze skrze oběť Ježíše. Ovšem zatím nemáme žádný důvod se něco takového domnívat, spíše bych se klaněl ke Galatským 1:7-9. Určitě nejsme povoláni k tomu, abychom rozšiřovali takovéto učení.



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy