Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468054
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: O tradici, lámané stromky
Vloženo Pátek, 12. prosinec 2003 @ 16:19:22 CET Vložil: Bolek

Historie poslal katolik

  O tradici, lámané stromkyVětrem zlomený vánoční strom-obr na pražském Staroměstském náměstí je už nahrazen. Ten starý špicí ukázal na místo, kde kdysi stával anarchisty stržený mariánský sloup, jehož znovuobnovení současní konšelé zablokovali.

Praha má dvě stě let starou tradici veřejných vánočních stromů. Není pravda, že vůbec první veřejnou vánoční jedli vztyčili na náměstí v New Yorku roku 1912. Na příbězích vánočních stromů je možné sledovat postupující odnáboženštění naší civilizace. Znesvěcování symbolů Božího řádu začalo dávno. V roce 1873 to ironicky komentoval Jan Neruda, kritik klerikalismu. Kritizoval i "dobročinné vánoční stromky pro chudé děti", tehdy umísťované na několika veřejných místech v Praze. Nelíbilo se mu nesmyslné vraždění stromů a stromečků, pokrytecká sebeprezentace tehdejších zazobaných "městských dobrodějek" ve stylu "paní Nová, kdyby vás ale nebylo...". Většina evropských křesťanů ale ctí především rodinné vánoční stromky. Stromy na náměstích doplnily původní betlémskou symboliku - jesličky se svatou rodinou jen o málo. Hlavním důvodem nově vznikající rodinné stromečkové vzdoro-tradice bylo obnovené odmítání zobrazování Boha, Ježíše a svatých. Vždyť první vánoční stromek se v roce 1570 objevil v kalvínských Brémách. Důsledky kalvínsky fundamentalistického postoje, odnože protestantsko-luterské reformace, jsou známé. Radikální destrukce uměleckých děl se projevila v řádění zimního krále Fridricha Falckého ve Svatovítské katedrále před bitvou na Bílé hoře. Během 17. a 18. století se postupně vžil vánoční rodinný stromeček v celém reformačním Německu a na počátku 19. století jej přijal i katolický císařský dvůr ve Vídni. Roku 1820 jej měla první pražská podnikatelská rodina. Soukromé vánoční stromečky sekularizované politické systémy tolerovaly. Věděly, že jejich tradice se s postupujícím zesvětštěním v některých rodinách úplně odtrhne od svého náboženského východiska a změní se v sentimentální rituál bez duchovního obsahu. Ateistické totalitní režimy se tradici veřejných vánočních stromů pokoušely zneužívat k "převýchově lidu" nebo je zakazovaly. Současný postmoderní kapitalismus si z nich udělal spolehlivé lákadlo pro konzum. Elektronickými technologiemi a kýčovitým přesvětlením překryl přirozený přírodní půvab i adventní smysl zástupného symbolu, který měl navozovat rozjímavou zdrženlivost radostného očekávání. Ke stromečku patří i betlémská scenérie s nemluvňátkem a jeho pěstouny. Vyzařuje z nich vnitřní klid a láskyplný jas, které zahřejí i ty, kdo zde už ničemu nevěří. "Vidíme tam bezprostřednost života. Obraz dítěte, ve kterém se koncentrují obrazy všech dětí se vší milostí a sladkostí jejich," napsal před 130 lety Jan Neruda a Karel Jaromír Erben o pár let dříve na Štědrý den složil filozofickou romanci.Ivo Fenc
Autor je pedagogem a publicistou


"O tradici, lámané stromky" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O tradici, lámané stromky (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 22. prosinec 2009 @ 12:29:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak oni to byli kalvinisti ? To si musím pamatovat. Mohli by v ekumenickém betlémě přinést jako dar ozdobený stromeček. Jako symbol Vánoc a dobročinnosti je jak vidíme uznali i miltantní ateisti a vadily jim. Nadílka od Ježíška pochází od pana Luthera, respektive jeho ženy, betlém od svatého Františka Serafínského. Vánoce jsou styčným bodem pro všechny lidi dobré vůle a nečiní jim problém přebírat to co je dobré jeden od druhého.



Re: O tradici, lámané stromky (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 17. prosinec 2010 @ 10:49:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vida, rok se s rokem sešel.........Vánoční stromečky se rozšířily do celého světa z Německa prostřednictvím prince Alberta, manžela královny Viktorie. Poté co jeden ozdobil pro svoji rodinu v Anglii.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy