Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 600 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494334
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kritika charismatiků - liberální vs. fundamentalistická
Vloženo Středa, 31. prosinec 2003 @ 15:14:34 CET Vložil: tomas15

Charismatici Je poslední den roku 2003 a tak se sluší bilancovat. Neskromě doufám, že by se můj příspěvek mohl stát metodologickým podnětem pro kvalitnější diskusi o charismatickém hnutí, stejně jako i jevech, kurzech a jiných záležitostech s ním souvisejících. Mám za to, že mnoho místních kontroverzí je ve velké míře produktem nedorozumění, často vzniklých jako plod určitého nezamýšleného zatemění. Možná to souvisí i se způsobem prezentace vedené česko-německým slohovým stylem budovaném nejasným úvodem, nesouvislou kumulací argumentů a zevšeobecňujícím závěrem. Jako kontrast bych rád představíl anglo-americký styl, ve kterém autor v úvodu řekne co ve své práci tvrdí a z jakých pozic vychází, ve stati to řekne a v závěru zrekapituluje své hlavní teze. Třeba se tím mnoho vyjasní.

Já sám jsem se s charismatickým hnutím setkal, má zkušenost byla spíše pozitivní a to říkám navzdory tomu, že jsem je opustil a že charismatikem nejsem. Více jsem o tom napsal ve svém prvním článku Zhoubné charismatické hnutí a proradná KMS? Zatímco píšu tyto řádky jiný uživatel připomněl, některé mé výroky, když jsem se poprvé přihlásil na Grano. Jednalo se o komentáře k pracem Aleše France a mezi jiným z mé klávesnice skutečně zaznělo: " Lidi, dyt sou to same zvaaasty!!!! ...blaboly velkeho odbornika na charismaticke hnuti...pan autor psanim techdle zvastu musi resit poradne velky mindraky.... Pan Franc je trouba... jedna se o blabol..." Dnes uznávám, že jsem se mýlil. Neznal jsem tento portál, neznal jsem kontext oněch prací. Omlouvám se. Měl jsem za to, že AF posílá odkazy na své stránky na všechny české křesťanské weby, neb jsem se na mnohých z nich s nimi setkal, a měl jsem zato, že jeho cílem je toliko provokovat a na věcné argumenty nereagovat. Dnes už tuším, že tomu tak není a tak se ještě jednou omlouvám. Naopak, mám teď za to, že práce Aleše France jsou naprosto legitimní. Možná, že by každé jejich vydání měl předcházet odstavec, který by autora představil tak jak se představuje na svých internetových stránkách. Totiž jako letničního křesťana, biblického fundametalistu (to slovo nepoužívám s hodnotící konotací), který bojuje formou apologetiky proti tomu co subjektivně vnímá jako nebezpečná či falešná učení. Naopak nevidím důvod proč se prezentovat akademickým titulem navíc v oboru farmaceutiky. Všichni víme, že v Čechách a na Moravě se na tituly stále hodně dá a i zde na Granu tu a tam někdo v komentářích mluví o "Mgr. Aleši Francovi", čímž vytváří dojem jeho fundovanosti, nezávislosti a snad až akademičnosti jeho práce. O tomto triku hovoří např. religionista Doc. PhDr. Dušan Lužný, Dr. ve své práci Nová naboženská hnutí. Aleš Franc však nepíše akademické a vědecky objektivní texty. Aleš Franc píše biblickou apologetiku, varuje před démonickými vlivy, utajenými skutečnostmi, věří, že ho v jeho práci vede Pán Bůh a rozhodl se ji publikovat až po mnoha modlitbách. Svůj akademický titul by si tedy měl nechat na jiné příležitosti tak jak to dělají mnozí jiní mezi námi, kteří by se v tomto ohledu mohli také ledasčím pochlubit. Francova kritika charismatického hnutí je kritikou fundamentalisty. Fundamentalisté (charismatici a jiní) na ni odpovídají, hádají se o tom, zda je biblické někoho kritizovat či nikoliv, zda se tam či onde jednalo a Ducha svatého či nějakého démona a asi se nikdy nesmíří. V tom není žádný problém. Nevěřící se zasmějí, nemyslím si, že by je to nějak odradilo, spíš si pomyslí něco úsměvného o sektách a půjdou klidně dál. Osobně bych předpokládal, že se podobně zachovají i liberálně smýšlející křesťané a právě v tomto bodě nastává můj šok. Liberálové na Granu, kteří např. v různých anketách uvedli, že se řídí svým svědomím nezávisle na církevních autoritách, a že Bible podle nich obsahuje nějaké ty chyby, berou práci Aleše France a používají ji ve své argumentaci proti charismatickému hnutí. Slyší na jeho odhalení o utajených cílech KMS, Alfa kurzů či zhoubnosti toho či onoho. Většinou z toho vypustí ty démony či falešnost učení a místo nich si doplní manipulaci a davovou psychózu. A to je něco, čemu nerozumím. Nerozumím tomu proto, že mi to příjde intelektuálně nepoctivé. Uvedu několik příkladů: Když si jako liberál myslím věřím, nebo vím, že se charismatici vtírají do cizích sborů a skrytě tam oblbují mládežníky, tak nepotřebuju používat argumentaci letničního autora o tom, že KMS učí něco co on vnímá jako nebiblické pojetí jednoty podobné falešnému pojetí katolickému či adventistickému. Nebo, když považuji Alfa kurzy za nepřijatelné, pač se tam zvěstuje zpsychologizovaná forma evangelia, proč se potřebuji odvolávat na práci, která tvrdí, že Alfa kurzy jsou špatné, protože vznikly pod vlivem Ducha Torontského požehnání, tedy jiného Ducha než toho Svatého. Nebo, když jako liberál považuju Adventisty jako takovou zvláštní polosektu proč při tom zajít až k odmítnutí ekumenické spolupráce. Jen tak mezi námi, kdybychom se kriticky zadívali na letniční Apoštolskou církev, rázem zjistíme, že se jedná o skupinu podobně problematickou jako jsou třeba ty KS, JB, či Adventisti. A tak přemýšlím, proč se místí liberálové navážejí do charismatiků berouce přitom nedůstojné prostředky k takovému činění? Já se osobně necítím ohrožen ani katolíky ani adventisty ani charismatiky ani žádnou jinou církevní skupinou. Cítím se ohrožen lidmi, kteří vezmou jakýkoliv argument, který se jim zrovna hodí bez ohledu na to zda zapadá do jejich myšlenkového systému. Bez ohledu na to zda věří v démony, když někdo odhalí démony ve skupině, kterou nemají rádi, hned ho budou citovat a budou se z jeho díla radovat. Myslím, že je to právě tento druh lidí, o nichž platí "účel světí prostředky" a z toho mám tak trochu hrůzu. TH

"Kritika charismatiků - liberální vs. fundamentalistická" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kritika charismatiků - liberální vs. fundamentalistická (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Čtvrtek, 01. leden 2004 @ 21:11:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Tomáši15, velmi oceňuji, že ses Aleši Francovi za své výroky omluvil. Kéž bys nezůstal sám a tvůj dobrý příklad následovali i další.

Pokud jde o tvůj strach a ohrožení, snad tě uklidním. Tvoje dělení na fundamentalisty a liberály je velmi zjednodušující, černobílé a proto i zavádějící. Myslím, že klasického liberála typu profesora ThDr. Pokorného (viz článek Papeže nemusím - a to ještě o něm nevíme všechno, co si myslí o různých dalších věcech) zde na Granu nenajdeme. Podle toho, co zdejší uživatelé píší lze usuzovat, že nikdo není úplně černý ani úplně bílý. Spektrum mezi oběma póly je velmi široké a každý se nachází někde mezi nimi, někdo blíže k fundamentalismu někdo blíže k liberalismu, a ani ve svém postavení není vždy zcela jednoznačný: v některých bodech může být blíže k liberalismu v některých zase k fundamentalismu. Záleží na mnoha faktorech: na prostředí sboru a rodiny, které jej determinovalo, na lidech, které v životě potkal, na literatuře, kterou přečetl i na tom, co si ze všeho vzal a na čem staví. Takový různorodý je život, nikdy není přesně sešněrován pravidly a definicemi jako se píše v knížkách. Studenti mají rádi vše přehledně utříděné a rozškatulkované, ale v praxi rychle zjistí, že život je mnohem složitější nejen v daném okamžiku, ale v průběhu času se některé nebo všechny konstanty v životě lidí mění, a ještě ne stejně, některé pomalu, jiné dynamicky. Nelze s naprostou jistotou lidi trvale zatřídit do kategorií a pak trvat na tom, že se podle charakteru kategorie musí stále chovat. Tento neustálý pohyb a změny lze vlastně pozorovat i v těch různých hnutích a proudech, o kterých zde diskutujeme a které se vzájemně ovlivňují, prolínají nebo se proti sobě vyhraňují. Chápu, že je to příliš složité, aby se to vše dalo svázat do jednoduchých pravidel a zpřehlednit. Navíc zde musíme počítat s tím, že i sami uživatelé se mohou v zájmu rychlé a jednoduché komunikace identifikovat s pozicí, jejíž všechny atributy nepřijímají a o níž mnohdy ani nevědí, co obnáší. Podle jejich důrazů a postojů v detailních věcech můžeme zhruba usuzovat na jejich orientaci na škále fundamentalista - liberál, ale jen velmi zhruba, protože toho člověka důkladně ani neznáme. Nelam si tedy s tím hlavu a netrap se, když ti vše nezapadá do těch dvou škatulek. Musel by ses pak cítit ohrožen všemi, kdo jsou kolem tebe, a to už by mohlo vyvolat psychickou poruchu. Hoď to za hlavu a ber lidi takové, jací jsou.



Re: Kritika charismatiků - liberální vs. fundamentalistická (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Pátek, 02. leden 2004 @ 09:14:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vzhledem k tomu, ze uzivatel krestan vnima me deleni na liberaly a fundamentalisty za zjednodusujici, cernobile a zavadejici, a kdyby zustalo na obecne rovine mel by snad i pravdu, uvedu nekolik prikladu toho co mam na mysli:

1) Pod clankem redaktorky ZODu 'Kurzy Alfa, továrna na křesťany?' pise uzivatelka Pisnicka, ze onen clanek dochazi 'zhruba ke stejnym zaverum' jako Ales Franc o Alfe pisici. Na to odpovidam: "Clanek ze ZODu navrhuje, ze mnozi lide, kteri jsou obraceni na Alfa kurzech se obraceji na zaklade neuplne zvesti, nerealnych ocekavani a psychologizace evangelia... Na druhe strane AF odhaluje skryte souvislosti, demonicke vlivy a falesna uceni... v cem jeho zavery pripominaji zavery pani redaktorky? AF rika, ze to, o cem si nekdo mysli, ze je Duch svaty je ve skutecnosti demon..."

2) Uzivatel krestan v diskusnim foru vyslovil obavu, ze na Alfa kurzech dochazi k davove extazi a manipulaci, odvolavaje se pritom na Francovu studii, zvlast na jeji pasaze o souvislosti mezi Alfou a Torontem. AF vsak 'dokazuje' souvislost duchovni nikoliv bezprostredni a vecnou. Nerika tam i tam je manipulace, rika tam i tam je tentyz Duch a ze se nejedna o Ducha svateho.

3) Spolecnost pro studium sekt a novych nabozenskych smeru ma na sve internetove strance odkaz na Francovu studii o KMS, cimz vytvari dojem, ze se jedna o praci pouzivajici podobne 'objektivni' hlediska, na ktera ona spolecnost aspiruje, zatimco AF pise velice subjektivni apologetiku.

4) Uzivatel Pavel, hlasici se k unitarskemu hnuti, pod svym clankem 'RE-Charismaticka cirkev sjednoceni' napsal: "Chtěl jsem jen napsat pár svých poznámek a postřehů k nějakému charismatickému blábolu, a jak se říká, Aleš mi zrovna přihrál na gól."

Myslim si, ze minimalne priklady c. 1,2,4 ukazuji, ze zminovani uzivatele pouzivaji nektere postrehy AF aniz by zaroven zduraznili zavery, ke kterym AF dochazi a zde nastava, alespon z me strany, ono jiz drive zminene nedorozumeni. Protoze bud se bavime o manipulaci, psychologizaci evangelia a extremismu 'charizmatencu' nebo jdeme na pudu 'zkoumani duchu' a odhalovani falesnych nauk. Myslim si, ze promichani techto dvou zasadne odlisnych metodologickych pristupu naseka vic skody nez uzitku a opakuji ze vyvolava dojem, ze lide k tomu sahajici pusobi dojmem, ze bojuji proti zvolene skupine vsemi dostupnymi prostredky.



Re: Kritika charismatiků - liberální vs. fundamentalistická (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Čtvrtek, 08. leden 2004 @ 09:17:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doufam, ze se na me Pisnicka nebude zlobit kdyz vlozim jeji komentar i sem:

Re: Jsi fundamentalista nebo liberál? (Skóre: 1)
Od Pisnicka v Čtvrtek, 08. leden 2004 v 07:54:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ve skutečnosti tam ty lidi fakt dělíš na fundamentalisty a liberály, tak jak to píše krestan. Když někdo v anketě uvede, že "se řídí svým svědomím nezávisle na církevních autoritách, a že Bible podle nich obsahuje nějaké ty chyby", pak nechápu proč by také nemohl "slyšet na odhalení o utajených cílech KMS, Alfa kurzů či zhoubnosti toho či onoho" od letničního křesťana.

Koukala jsem, že ses tam v tom článku vlastně pokusil "poštvat" liberálnější křesťany proti letničnímu AF. Aby si řekli: jsme blbci, chováme se špatně, zatraťme AF i všechno co napsal. Otázka je, jestli AF je letniční fundamentalista nebo letniční liberál a jestli někteří z nás nejsou třeba liberální fundamentalisti :-)

P.S. Žádám tyto kategorie zaprotokolovat a příště vždy uvádět s dodatkem "dle dělení Pisnicky" , aby bylo patrné, že jsem to vymyslela já ;-)



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy